waaromniet1988 | maandag 17 oktober 2011 @ 01:47 |
Dan Wheldon is overleden aan de gevolgen van een zware crash in Las Vegas, waar de seizoensfinale van het IndyCar-seizoen plaatsvond. De Brit raakte met veertien andere coureurs betrokken bij een crash, waarbij hij gelanceerd werd en hard in de vangrails belandde. Hij werd naar het ziekenhuis vervoerd, maar medische hulp mocht niet meer baten. Wheldon werd op 22 juni 1978 geboren in het Engelse Emberton en besloot na actief te zijn geweest in de karting zijn carrière in de Verenigde Staten te vervolgen. In 2002 maakte hij zijn IndyCar-debuut voor Panther Racing en hij wist twee jaar later in Motegi zijn eerste race te winnen, voor Andretti Green Racing. Een jaar later kwam het hoogtepunt in zijn carrière met de titel en winst in de Indy 500. Er volgden drie jaren bij het team van Ganassi, maar dat leverde niet het gewenste resultaat op en in 2009 stapte hij over naar Panther Racing, waar hij eind 2008 al een race voor reed, de niet voor het kampioenschap meetellende race in Surfers Paradise. Met Panther werd hij vorig jaar nog tweede in de Indy 500, maar een stoeltje voor dit seizoen zat er niet in. Hij maakte in de Indy 500 echter een comeback, voor Sam Schmidt Motorsports en wist de race te winnen, nadat rookie JR Hildebrand in de laatste bocht in de muur eindigde. De rest van het seizoen was Wheldon bezig met het ontwikkelen van de nieuwe Dallara-bolide voor 2012. Hij besloot ook uit te komen in de race in Las Vegas, waar hij vijf miljoen dollar zou verdienen als hij de race zou weten te winnen. Het mocht niet zo zijn. De race werd niet herstart en coureurs reden ter nagedachtenis een parade van vijf ronden. Wheldon werd 33 jaar en laat vrouw Susie en zoons Sebastian en Oliver na. GPUpdate.net wenst hen en andere nabestaanden veel sterkte toe. BRON: http://www.gpupdate.net/n(...)en-na-zwaar-ongeval/ VIDEO: | |
Dven | maandag 17 oktober 2011 @ 01:51 |
In ieder geval in het harnas. Wel ongelofelijk triest! | |
Smoofie | maandag 17 oktober 2011 @ 01:51 |
rip | |
TeringHenkie | maandag 17 oktober 2011 @ 01:53 |
Wie de fuck is Dan Wheldon ![]() | |
Smoofie | maandag 17 oktober 2011 @ 01:53 |
Snap die amerikanen ook niet , 34 auto's.. | |
twiFight | maandag 17 oktober 2011 @ 02:01 |
Welke auto in het filmpje is nou Wheldon dan. Er zijn zoveel autos betrokken dat ze maar een klein deel van de crash kunnen becommentarieren. | |
-_Guitarist_- | maandag 17 oktober 2011 @ 02:13 |
Damn, dat is een beste crash inderdaad ![]() En dit. | |
Compoantje | maandag 17 oktober 2011 @ 02:19 |
Hij heeft een zwarte indycar met rooie striping. Dan Wheldon's auto is in dit filmpje niet te zien. Ook niet bij de laatste carcams. | |
Kleffe_Dop | maandag 17 oktober 2011 @ 03:11 |
Autoblog noemt de crash surrealistisch en daar sluit ik me bij aan, compleet bizar.![]() ![]() ![]() Dan Wheldon, samen met zijn zoontje, een paar maanden geleden na het winnen van de Indianapolis 500. [ Bericht 22% gewijzigd door Kleffe_Dop op 17-10-2011 03:24:40 ] | |
Wapperbaard | maandag 17 oktober 2011 @ 03:38 |
Ik zie enkel een uit de hand gelopen potje mario kart. Sneu dat er een coureur omkomt in een race maar ik zal wel fanatiek fan moeten zijn om beelden van een aantal raceauto's die in de vangrail vliegen als schokkend te kunnen ervaren. | |
SemperSenseo | maandag 17 oktober 2011 @ 05:11 |
Crashes en ongelukken zijn synoniem met IndyCar races. | |
Beardy | maandag 17 oktober 2011 @ 08:11 |
Tja, zonder crashes zouden al die races toch ook wel érg saai worden hoor. | |
SemperSenseo | maandag 17 oktober 2011 @ 08:26 |
By-the-way, IndyCar races schijnen een enorm slecht record te hebben wat ongelukken betreft t.o.v. Formula 1 races. Formula 1 is veel veiliger, brandstof is veiliger en de drivers zijn beter getrained. IndyCar races is een cowboy sport. | |
Doodloper | maandag 17 oktober 2011 @ 08:40 |
Ach, hij heeft de toch niet geringe kans bewust aanvaard. Tuurlijk is het sneu en jammer en zulks, maar toch. | |
Boris_Karloff | maandag 17 oktober 2011 @ 08:46 |
Een groot deel van de mensen die naar motorsport kijkt hoopt stiekem toch op crashes? inddy car voorziet gewoon in die behoefte, alleen zullen ze het niet zo benoemen. | |
Auti | maandag 17 oktober 2011 @ 08:58 |
De OP was niet duidelijk genoeg voor je? ![]() | |
Louis22 | maandag 17 oktober 2011 @ 09:24 |
Wat een debiele 'sport' is het ook. Schitterend dat een hansworst als deze man er zo voor wordt afgestraft eraan mee te doen. | |
Kleffe_Dop | maandag 17 oktober 2011 @ 09:25 |
De afgelopen tien jaar zijn drie IndyCar coureurs om het leven gekomen tegenover nul doden in de formule 1, dus die cijfers zijn duidelijk. Dat betekent echter niet dat er niet geïnvesteerd zou worden in veiligheid, integendeel, de invoering van het HANS systeem en Safer barriers hebben letsel voorkomen. Wel worden er vragen gesteld bij de keuze voor de Las Vegas Motor Speedway, een nieuw (teruggekeerd) evenement op de kalender van 2011. Categorie Superspeedway, met duizelingwekkende snelheden zelfs voor IndyCar termen. Spectaculair in de NASCAR serie, maar niet geschikt voor 'pack racing' met open wheelers. Nog een paar onjuistheden, nergens uit blijkt dat IndyCar coureurs minder fit zouden zijn, een niet fitte coureur houdt het echt geen 500 mijlen vol op een oval. Er stappen echt geen dikke cowboys in die bolides. Wel kent het veld daar tegenwoordig veel betalende coureurs zonder veel ervaring, de vraag is of dan juist deze oval wel een goede keuze was. | |
timmmmm | maandag 17 oktober 2011 @ 09:52 |
Iemands dood is nooit schitterend, misselijk stuk verdriet dat je er bent. Dat is ook iemands vader/broer/zoon/man, en dan vind jij zijn dood schitterend? ![]() | |
QBay | maandag 17 oktober 2011 @ 10:13 |
RIP. Ik kan altijd wel genieten van IndyCar races, maar gisteren kreeg ik toch kippenvel tijdens het moment...het was meteen al wel duidelijk dat het einde verhaal was ![]() De IndyCar races opzich zijn niet gevaarlijker dan de Formula 1, de ovals bij IndyCars maken het gevaarlijk. Op een redelijke oval halen ze ruim 350km/u. | |
niels0 | maandag 17 oktober 2011 @ 10:21 |
RIP | |
Metalfreak | maandag 17 oktober 2011 @ 10:28 |
Wanneer komen de schokkende beelden dan? ![]() | |
3-voud | maandag 17 oktober 2011 @ 10:29 |
Shit happens. Hoort bij het vak. | |
Libris | maandag 17 oktober 2011 @ 10:41 |
Hier een serie van 17 foto's over Weldon en de crash @ Las Vegas http://sports.yahoo.com/p(...)1016-153838-929.html | |
Compoantje | maandag 17 oktober 2011 @ 14:03 |
Mensen die nu gaan bashen op indycar dat het een cowboy sport is en de coureurs minder getraind zijn. ![]() Jullie weten niet eens waar je het over hebt. Wat, heb je ze zelf getraind of kun je bewijzen dat ze minder getraind zijn? Zo niet, hou dan gewoon je bek dicht en post deze niets-toevoegende-berichten ergens anders, want dit is een topic over een overleden coureur. Stelletje meelopers... | |
Gebraden_Wombat | maandag 17 oktober 2011 @ 14:20 |
Waarom vliegen die Indycars altijd meteen in de brand bij een crash ![]() | |
raptorix | maandag 17 oktober 2011 @ 15:18 |
Voornaamste probleem is dat op Ovals er geen uitlooppunten zijn uit de buitenkant, kortom wanneer je gaat glijden houd een stenen muur je tegen. Daarnaast is het op ovals veel drukker dan op een baan van kilometers lang met 20 auto's. Ook zijn er gewoon veel meer inhaalacties op hoge snelheid waardoor kans op brokken groot is. Ik denk dat de auto's technisch redelijk veilig zijn, maar dat met name de omstandigheden gevaarlijker zijn. | |
Poppenkastpop | maandag 17 oktober 2011 @ 15:21 |
Rare, medium of Wheldon. | |
raptorix | maandag 17 oktober 2011 @ 15:21 |
Volgens mij met name ander soort brandstof dat makkelijker ontvlamt. | |
Pinnenmutske | maandag 17 oktober 2011 @ 15:26 |
Ik zag het vanmiddag op het 13u journaal. Die crash, daar kwam niemand levend uit ![]() ![]() Sterkte aan de nabestaanden ! | |
niels0 | maandag 17 oktober 2011 @ 15:28 |
Nee hoor, nooit. Kijk, onze eigen Jos in de Formule 1 van Hockenheim Als je er nou geen verstand van hebt, houd dan je mond aub. Edit: Nou vooruit. Die van Jos was in Pitlane met een fuelspill. Maar deze niet. Ook Formula 1: [ Bericht 2% gewijzigd door niels0 op 17-10-2011 15:35:28 ] | |
Radegast | maandag 17 oktober 2011 @ 15:29 |
Ze rijden op ethanol. Vroeger reden ze trouwens op methanol, dat was nog gevaarlijker vooral voor de mensen in de pitstraat. | |
Radegast | maandag 17 oktober 2011 @ 15:35 |
Ik zie geen crash, alleen geknoei met brandstof. Bij F1 zie je alleen vuur als ze morsen met brandstof of wanneer een motor de geest geeft, en dat laatste gebeurd (helaas) in de huidige F1 ook nooit meer. | |
niels0 | maandag 17 oktober 2011 @ 15:36 |
Check ff m'n edit, je was net te vroeg (of ik te laat). | |
Gebraden_Wombat | maandag 17 oktober 2011 @ 15:39 |
Geen reden om zo gepikeerd te doen, zeker niet aangezien alle twee je voorbeelden niet door een crash veroorzaakt zijn. ![]() | |
niels0 | maandag 17 oktober 2011 @ 15:42 |
Daar gaat het niet om. Die sporten zijn gewoon gevaarlijk. Linksom of rechtsom. Daarbij, een Indycar kost een fractie van wat een F1wagen kost. Dus het zal heus 'veiliger' zijn. Maar persoonlijk vind ik Indy spannender. | |
Gebraden_Wombat | maandag 17 oktober 2011 @ 15:44 |
Daar gaat het wel om, dat was namelijk mijn vraag. En in plaats van meteen tekeer te gaan kon Radegast wel gewoon antwoord geven. Bedankt daarvoor! ![]() | |
Kleffe_Dop | maandag 17 oktober 2011 @ 16:04 |
Wrijving met de muur/hekken? Ik heb een Formule 1 bolide nog nooit met 370km/u en een barrel-roll tegen een muur/hek zien duiken, maar je maakt me niet wijs dat de benzinetank in een Formule 1 bolide dat wel zou overleven. Het ongeluk van Robert Kubica in Montreal, Canada 2007 is het enige recente Formule 1 ongeluk wat ik me zo snel kan herinneren waar ook sprake was van een impact in een betonnen muur, maar daar lag de snelheid aanzienlijk lager. | |
raptorix | maandag 17 oktober 2011 @ 16:14 |
Vuur is ook niet het grootste gevaar, met de huidige pakken zou je het 30 seconden moeten kunnen uithouden in een brandende wagen. Als ze al in de fik vliegen hebben ze hem meestal in no time uit. | |
Gebraden_Wombat | maandag 17 oktober 2011 @ 16:22 |
Zou kunnen dat dat een factor is, al zijn crashes bij de IndyCar voor zover ik ze gezien heb meestal niet recht tegen een muur, meestal zijdelings. Kubica knalde met 300 km/u en een hoek van 75 graden een betonnen muur in. Ik denk dat de F1-crash die nog het meest in de buurt komt die van Ralf Schumacher in 2004 op Indianapolis is. Maar goed, altijd treurig als een coureur achter het stuur om het leven komt. | |
henkde_j | maandag 17 oktober 2011 @ 17:12 |
Hadden ze vroeger ook niet regelmatig last van onzichtbare brandjes? | |
Weltschmerz | maandag 17 oktober 2011 @ 17:21 |
Het hoort er gewoon bij. Gelukkig niet zo frequent meer als 40 of 50 jaar geleden, maar uiteindelijk komen mensen kijken naar mensen die iets doen wat ze zelf niet kunnen, maar ook niet durven. Toen gingen races ook gewoon door bij een sterfgeval. Er is een hoop verbeterd, maar helemaal veilig krijg je het nooit en dat hoeft ook helemaal niet. | |
Ra-z | maandag 17 oktober 2011 @ 17:25 |
Welke auto was van die Dan Wheldon? | |
Radegast | maandag 17 oktober 2011 @ 19:17 |
Zoals ik al zei: methanol. | |
Red_85 | maandag 17 oktober 2011 @ 19:17 |
Crashes staan synoniem voor autoraces. Het maakt niet uit in welke klasse je rijdt, Magere Hein staat altijd om de hoek te kijken. Of het nu in een kart is of in een F1 auto. Op een gegeven moment is de veiligste monocoque ook niet meer bestand tegen de kracht of hitte. Dat moet je je blijven realiseren als courreur. Dat is trouwens ook wat er nu mist in de huidige generatie F1 rijders, ze denken allemaal, op de oude garde na, dat het een playstation spelletje is. | |
vosss | maandag 17 oktober 2011 @ 20:52 |
Ik lees net ergens dat Jody wilt dat zn zoon stopt met racen (nummer 57 bij Sarah Fisher Racing). Geen idee of ie dat gaat doen. Iedere coureur kent het gevaar en nemen dat risico. Gelukkig gaat het niet heel erg vaak zo mis, maargoed, volgend jaar rijdt iedereen weer in de Indycar terwijl ze weten dat zij de volgende kunnen zijn. Vroeger was het natuurlijk allemaal nog veel gevaarlijker dan nu, met ook veel vaker dodelijke ongelukken. Dat waren de echte helden. Tegenwoordig wat minder, maar nog steeds hebben ze een flink stuk dikkere ballen dan wij met zn allen bij elkaar. Respect en dergelijke. ![]() | |
DDDDDaaf | maandag 17 oktober 2011 @ 22:48 |
Zijn de IRL en Cart nog altijd aparte raceklasses, of is er tegenwoordig weer sprake van één Indycar-klasse? | |
Kleffe_Dop | maandag 17 oktober 2011 @ 22:56 |
Cart, of Champ Car zoals het de laatste jaren heette, is in 2008 opgedoekt. In een soort unification move heeft de IndyCar series toen de materialen en historie van Champ Car overgenomen. Verschillende teams en rijders hebben de overstap naar IndyCar gemaakt en een aantal circuits van de Champ Car kalender zijn ook toegevoegd aan de IndyCar kalender. | |
Me_Wesley | maandag 17 oktober 2011 @ 23:00 |
De announcement en tribute direct na de race.. Indrukwekkend. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:00 |
Nou, da's wel een beetje overdreven hoor. Die lui weten gewoon als ze in die wagen stappen, dat het heel goed hun laatste keer kan zijn. En toch stappen ze erin. Da's niet te vergelijken met de gemiddelde huisvader. Het schokt mij ook niet in elk geval. Hoort gewoon bij de "sport". En als het er niet bij zou horen, zou geen hond meer kijken, zo is het ook nog eens. | |
Me_Wesley | maandag 17 oktober 2011 @ 23:02 |
Ja, iedereen kijkt autorace omdat ze hopen dat ze iemand dood zien gaan. Praat voor jezelf. | |
Doodloper | maandag 17 oktober 2011 @ 23:04 |
Ik hield F11 ingedrukt en had hele schokkende beelden ![]() | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:05 |
Sensatie is gewoon onderdeel van die sport. Natuurlijk zit niemand te wachten op doden. Maar een leuke crash is gewoon een welkome afwisseling. Dan zit iedereen weer ff op het puntje van z'n stoel. Helaas kun je geen sensationele crashes hebben zonder dat er af en toe een dooie bij valt. Als dat onmogelijk zou zijn, zou het sensatiegehalte ook stukken minder zijn. Dan durft iedereen wel in zo'n ding te gaan zitten en op het gaspedaal te trappen. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:06 |
Het gaat niet om het durven, het gaat om het kunnen. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:07 |
![]() | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:09 |
![]() | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:11 |
Zonder de angst om dood te gaan is dat hele autoracen een fluitje van een cent. Dan zou bijna iedereen onder de 40 met een beetje conditie het kunnen, na een beetje oefening. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:12 |
Wat voorspelbaar, precies de reactie die ik had verwacht. Met deze opmerking diskwalificeer je jezelf om nog een mening over dit onderwerp te hebben. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:15 |
Ja man, ik diskwalificeer mezelf! Want jij hebt de waarheid in pacht! ![]() LOL ik was vroeger ook fan. Totdat ik erachter kwam hoe weinig die gasten er werkelijk voor doen. Dit is echt geen topsport hoor, lichamelijk gezien. Dat dat wel zo zou zijn, zijn sprookjes waarin jongemannen maar al te graag willen geloven. Die coureurs leven het leven van een filmster, met alles erop en eraan, niet van een topsporter. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:21 |
Het is werkelijk stuitend hoe weinig jij over dit onderwerp weet, en toch blijf je maar blaten. Deze mensen moeten zowel fysiek als mentaal enorm sterk zijn. Zo'n bocht nemen met 320 km/h laat enorme krachten los op je lichaam, en dan voornamelijk de nek. Zou jij of iedere willekeurige leek dat proberen zou je binnen een halve ronde moeten stoppen omdat je simpelweg niet genoeg kracht hebt om je nek nog te bewegen. Aan de andere kant zou het je sowieso niet lukken om die snelheid te halen, dus je hebt geluk. | |
Auti | maandag 17 oktober 2011 @ 23:25 |
+ reactievermogen.. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:26 |
LOL geloof je dit echt??? Nouja, het geeft ook niet. Toen ik 12 was geloofde ik dit soort praatjes over G-krachten en andere onzin ook. Iedereen kan binnen een maand of 2 de nekspieren bij elkaar trainen om dit te kunnen verduren. Stelt echt geen reet voor. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:28 |
Tsja, verschil moet er ook wezen heh. Ik zeg dat iedereen zou kunnen meeracen. Ik zeg niet dat iedereen zou kunnen winnen. En het zou natuurlijk crashes regenen, maar dat zou dan toch geen zak uitmaken als je er niet dood van zou kunnen gaan. Dan wordt het een soort computerspelletje. | |
xenobinol | maandag 17 oktober 2011 @ 23:29 |
Vroeger was de F1 ook nog veel spectaculairder.... er kreeg nog wel eens iemand een stuurstang door zijn hoofd. Als zo'n sport niet meer levensgevaarlijk is dan is de lol er wel een beetje af natuurlijk (en is het ook niet meer gerechtvaardigd dat je als coureur miljoenen per seizoen verdient). Just my 2 cents ![]() | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:29 |
Nu ben ik wel nieuwsgierig hoe je achter dat grote bedrog gekomen bent ![]() | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:31 |
Ah nu moet ik je gelijk geven. Ik zette mijn moeder achter mijn pc met een racestuur en een goede simulatiegame en ze reed meteen het ronderecord op de Nordschleife! | |
penny-wise | maandag 17 oktober 2011 @ 23:32 |
Rij maar eens een uur continue alleen maar in een kart, dat houdt een normaal mens ook niet vol... | |
Red_85 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:34 |
Niet? Heb jij M. Schumacher wel eens gezien op zn 40ste? Met alle respect, het is geen Nanu van 'The All Blacks' maar die gast is afgetraint en dat al vanaf zn 20ste. 5 6G op je bek als je door een bocht gaat, remt of optrekt. Probeer het maar eens. Een gemiddelde F1 courreur zit meer in de sportschool dan in zn auto en dat moet ook. Om te proeven moet je eens in een kart stappen. | |
Red_85 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:35 |
Doe mij niet nog eens een weekend zoals San Marino 1994. | |
xenobinol | maandag 17 oktober 2011 @ 23:39 |
In het harnas gestorven, voor zijn tijd. Tragisch... maar het heeft hem wel tot een legende gemaakt. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:40 |
LOL, serieus? ![]() Ik zat je maar een beetje te dollen hoor. Maar het lichamelijke aspect van de sport wordt echt schromelijk overdreven. Daar gaat deze sport dan ook niet over, die gaat over waaghalzerij, roem en mooie vrouwen. Als je het leven van een formule 1 coureur zou vergelijken met dat van, bijvoorbeeld, een wielrenner, dan kun je niet anders dan concluderen dat die eerste gewoon een luizenleventje heeft. Oké, een beetje testen, beetje fitnessen, beetje hardlopen, maar tijd genoeg om met wat leuke vrouwtjes tot diep in de nacht op het terras te vertoeven. Iemand als Eddie Irvine trainde bijna helemaal niet. Of je moet al die dolle nachten in bed als "training" beschouwen... ![]() | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:41 |
Nee. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:43 |
Je kunt zeggen wat je wilt, maar het was wel spectaculair. De kijkcijfers spoten daarna omhoog. Mensen houden ook gewoon van drama. Natuurlijk roepen ze oh en ah en wat verschrikkelijk. Maar men blijft wel kijken. En zelfs nu worden er nog films gemaakt over Senna. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:45 |
Wat mij betreft mogen de kijkcijfers best wel wat omlaag, al die casual fans zeiken alleen maar dat het niet spannend genoeg is ![]() | |
Ener-G | maandag 17 oktober 2011 @ 23:47 |
Heb je weleens gekart? Dat en dan 2,5 uur lang, met vele malen meer g krachten. Je verliest daarnaast een paar liter vocht. Ik denk dat je je idee over de f1 schromelijk overromantiseert, en ik durf zelfs te stellen dat het fysiek een van de zwaarste sporten is die er bestaan, zo niet ingrijpender dan wielrennen. Maar dat zijn mijn 2 centen. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:48 |
Ik denk wel dat wielrennen fysiek wat zwaarder is. Maar daar is mentale kracht wat minder belangrijk, in de hoogste raceklasses is constante concentratie vereist en dat eist ook nogal wat van het lichaam. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:49 |
Te weinig dooien heh, te weinig bloed aan de paal. Dat krijg je er nou van. ![]() Dat was wel het mooie aan iemand als Jos Verstappen. Bijna elke race verprutste hij het weer, maar vaak wel op spectaculaire wijze. En de mensen bleven kijken, met een schuin oog naar de grindbak. Dat brandje was natuurlijk episch. | |
Jahr00n | maandag 17 oktober 2011 @ 23:51 |
Ja man, een uurtje rondjes rijden is zeker wel even wat zwaarder dan 3 keer een hoofdcategorie berg op. | |
asfyxiaatje123 | maandag 17 oktober 2011 @ 23:54 |
Och, ik zou jou weleens zien als je met 70 km/uur bij slecht weer een berg afraast op een fietsje van 7 kilo. ![]() | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:57 |
Dat zal wel, maar dat is niet te vergelijken met het met zo'n 300 km/h op een bocht afrazen en dan met minutieuze precisie het goede moment moeten kiezen om te remmen, in te sturen en weer gas te geven. En dat elke ronde weer. | |
xenobinol | maandag 17 oktober 2011 @ 23:58 |
In de wielersport vallen tenminste nog eens wat slachtoffers, anders zaten we net als bij de F1 naar groeiend gras te kijken ![]() | |
xenobinol | maandag 17 oktober 2011 @ 23:58 |
Je zou verwachten dat ze dat na een paar rondjes toch wel geperfectioneerd hebben ![]() | |
Jahr00n | maandag 17 oktober 2011 @ 23:59 |
Kun je nagaan hoe dom die rednecks zijn. | |
Fir3fly | maandag 17 oktober 2011 @ 23:59 |
Van een computer, ja. Van een mens niet, maar de beste coureurs komen zeer dichtbij. | |
asfyxiaatje123 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:00 |
Gewoon de autopilot aan. ![]() Het scheelde bijzonder weinig, of ze hadden die gewoon gehad in de F1. | |
xenobinol | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:01 |
Ik zit je natuurlijk gewoon te stangen.... werkt ook altijd goed bij mijn broer die verstokt F1 fan is. | |
xenobinol | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:01 |
Is wel zo veilig natuurlijk ![]() | |
asfyxiaatje123 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:02 |
hahaha ja. En dat compenseren ze dan door zoveel wagens in het rondje te plempen, dat ze bijna zeker weten dat er dan regelmatig een flinke crash zal plaatsvinden. En ja, dan valt er weleens een dooie, die dan vervolgens natuurlijk helemaal de hemel in wordt geprezen. | |
Jahr00n | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:02 |
En dan ook nog lopen ontkennen dat ze niet kijken voor de sensatie. ![]() | |
xenobinol | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:02 |
Wat... deed Steve Jobs ook mee aan die race? | |
Fir3fly | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:03 |
Gezien je postgeschiedenis is de kans dat je serieus was best groot. | |
xenobinol | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:04 |
Nou... nou... ik ben soms best heel serieus hoor. | |
asfyxiaatje123 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:04 |
Nee ![]() | |
Avey | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:11 |
Wat een ramp, ik zat de race te kijken en echt voor hem te juichen ![]() En hij had juist de dag er voor een contract getekend bij een top team... | |
APK | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:13 |
Skelteren vergelijken met dit soort races ![]() | |
xenobinol | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:19 |
Aah... ik zie het nu ook pas... nou die in in ieder geval 'well done' of was het niet zijn auto die in de fik stond? | |
asfyxiaatje123 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:21 |
Nee, ik geloof dat zijn auto die auto was waar een andere auto vol overheen denderde. Erg spectaculair natuurlijk, en de gore krijgen de tere zieltjes toch lekker niet te zien. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:24 |
Helemaal mee eens. De hypocrisie is groot in dit soort situaties. Ik ken van die mensen die likkebaardend voor de tv zitten als er een race is, om bij de start te zien dat 20-30 auto's de bocht in duiken en dat er drie over de kop vliegen. Die sensatie is precies wat kijkers graag willen. En soms gaat het pijnlijk mis, wat natuurlijk diep triest is voor de nabestaanden. | |
Avey | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:25 |
Wat een onzin, alleen kinderen en onnozelen kijken dit soort dingen voor de crashes. Er zijn meer dan genoeg mensen die kijken omdat ze de sport leuk vinden. | |
xenobinol | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:26 |
Mmm.... zo'n 'motorpak' zal ook wel zo stevig zijn dat de tomatenpuree er niet aan alle kanten uitspuit ![]() En ik maar denken dat je veilig zit in zo'n monocock... hoewel dat natuurlijk heel relatief is... het is niet bepaald een sport waarbij je enkel lichte blessures kan oplopen. | |
Kleffe_Dop | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:33 |
Is dat niet wat hypocriet? Een deel van de spanning bij dit soort sporten komt voort uit het feit dat coureurs op het randje racen. Een soort lefgozers die we allemaal wel hadden willen zijn. | |
Avey | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:35 |
Nee, dat is voor mij totaal niet belangrijk. Bovendien is de sport tegenwoordig veiliger dan rijden op de openbare weg, dus waarom mensen daar voor nog kijken is mij een raadsel... | |
Kleffe_Dop | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:41 |
Op de foto's van na de crash zie je dat de monocoque nog intact is en dat Weldon nog in de bolide zit met zijn helm op. Wel ontbreekt de rollbar, die in de kracht van de botsing met het hek van de bolide is gerukt. En dat is essentieel om het hoofd van een coureur te beschermen. | |
DDDDDaaf | dinsdag 18 oktober 2011 @ 00:46 |
"Skelteren"? Volgens mij heb je hooguit ooit eens een kwartiertje een indoor-baan onveilig mogen maken... | |
vosss | dinsdag 18 oktober 2011 @ 08:22 |
Kan iemand die 3 trollende kutnewbies even door een bushokje tiefen aub?![]() | |
twiFight | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:14 |
Alles in context hé. Genoeg coureurs die een 200+ km/u crash overleven, uit een brandende auto stappen zonder brandwonden of van een racemotor vallen en 100 meter door de grindbak schuiven zonder botbreuk. Maar pak een scherp mes en je steekt ze zo allemaal door hun raceoverall dood. En je kunt racesport onveilig vinden, maar mensen pakken dat over het algemeen professioneel aan. Vergelijk dat eens met tokkies die samen met hun kleuter, allebei zonder helm op op een opgevoerde scooter door de stad scheuren. In dat opzicht.. ja dan zit je in zo'n monocock behoorlijk veilig. | |
Casos | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:14 |
Hehe, ik zou wel eens wat wielrenners willen zien in een triatlon tegen bijv. Jenson Button of Nico Rosberg, die gasten zijn echt zo ontzettend fit. | |
Ener-G | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:31 |
Oval racing is fysiek minder veeleisend dan F1 met zn wisselende g-krachten, vandaar dat daar ook wat oudere mensen in meedoen, en ook vrouwen. Veel F1 coureurs belanden na hun F1 carriere dan ook in een oval wagen. De hele reden dat er alleen maar mannen in de F1 rijden momenteel is ook simpelweg vanwege het fysieke aspect; niet vanwege de sponsors.. sterker nog, die zouden een gat in de lucht springen, omdat dat natuurlijk de ultieme pr aandacht is, een vrouw in de F1 ![]() Overigens moet je het mentale aspect van wielrennen ook niet onderschatten.. met 90 kilometer per uur van een berg af rossen, of na een hele dag fietsen in een leeg landschap nog de mentale kracht hebben om een sprintje/ontsnapping in te zetten... Crashes in het racen horen erbij, dat is spektakel ![]() | |
twiFight | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:32 |
Het is vnl gewoon een verschil in het soort inspanning die geleverd wordt. Coureurs moeten erg veel krachten kunnen verduren, in een bloedje hete monocock zitten en 2 uur lang 100% geconcentreerd zijn, anders boren ze zichzelf in een bandenstapel. Wielrenners moeten voornamelijk langdurig spierkracht leveren. Maar dit kan alleen maar eindigen in een "mijn favo sporter zijn piemel is langer dan jouw favo sporter zijn piemel" discussie. Zelfde geldt voor Indycar vs. Formule 1. Ik vind rhytmische gymnastiek ook een suffe sport, maar ik laat de mensen die er fan van zijn lekker. Bovendien doe ik het die sporters niet na (veel meer gymnastiek dan mijn veters strikken doe ik niet). | |
Red_85 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:40 |
Ik kan hier niet direct een post quoten, rare foutmelding, dus doe maar even zo. De kijkcijfers gingen al omhoog vanwege bernie en zijn concorde agreement. Daarvoor waren er al heroische gevechten tussen Senna en Prost wat onnoemelijk veel kijkers trok. Senna was al een legende voordat z'n stuurstang brak en de F1 was in die jaren al gewoon booming business en groot aan het worden in de wereld. San Marino heeft er misschien wel bij geholpen in NL, maar niet in de rest van de EU. Engeland, Duitsland, Italie, Frankrijk, hier was de F1 al groot. BBC zondt iedere race live uit en het was toen ook al op Eurosport. In NL was er een selecte groep kijkers van een half miljoen die iedere race keek vanaf 1991 toen RTL5 ermee begon. Nog tot begin 2000 werd je met de nek aangekeken omdat je de F1 keek... Dus zo erg heeft dat weekend ook niet geholpen voor de kijkcijfers. Voor het circus was dit weekend geen entertainment maar een regelrecht trauma. Mede omdat het DE rijder van het moment was en er sinds Gilles Villeneuve niemand meer gestorven was in een auto tot de vrijdag van het bewuste weekend. Wat er sindsdien allemaal is veranderd aan materialen en veiligheid is ongekend. Dat is de revolutie geweest, niet de kijkcijfers. | |
Ener-G | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:43 |
Oh ik hapte alleen op die trol die stelde dat je met af en toe aan een cocktail lurken en elk weekend een fotomodel doppen ook wel F1 kan rijden ![]() ![]() Plus, buiten het daadwerkelijke racen om zitten er ook nog dagen/weken van testen en trainingssessies in, naast de sportschool. Het is zoveel meer dan alleen die 2 uur die je om de 2 weken op tv ziet. En wat Senna betreft, dat is een persoonlijkheid apart, naast de coureur; Maar daar zal je de laatste film nog maar eens voor moeten kijken. ![]() | |
129383 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 09:47 |
even filmpje kijkuh ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 18 oktober 2011 @ 10:34 |
Het verschil is natuurlijk dat wielrennen op fysiek uithoudingsvermogen wordt beslist en F1 op behendigheid. Dus bij F1 gaat het erom voldoende fit te zijn om die race vol te houden, zodat je met je stuurmanskunst het verschil kunt maken. Als je voldoende fit bent verlies je geen race omdat je tegenstander meer longen heeft. Bij wielrennen is het min of meer andersom, je moet voldoende stuurmanskunst hebben om in de wedstrijd te blijven, maar als je dat hebt dan is het het uithoudingsvermogen dat het verschil maakt. Daardoor is het fysiek veel zwaarder, wielrenners pushen elkaar fysiek tot het uiterste, coureurs niet want daar kunnen ze het verschil niet mee maken. Het randje is wat het racen maakt, als je het randje niet opzoekt is het rondjes rijden. De snelste manier om een bocht te nemen gaat immers langs het randje van grip. Over het randje en je verliest snelheid, je banden worden vierkant of slijten te snel, je spint, je gaat buiten de baan, je verliest een voorvleugel etc. Het randje is dan ook wat het interessant maakt. Over het randje gaan leidt ook vaak tot brokken, ik vind dat niet zo boeiend anders dan dat het illustreert hoe hard het gaat, hoe kwetsbaar zo'n auto is (op de monocoque na) en dat het een dramatisch moment is wanneer je meteen kunt zien dat zijn race over is omdat de auto duidelijk niet meer verder kan. Maar soms zie je ook een coureur over het randje gaan en dan slaat die auto met zijn staart en wil die auto keihard de bocht uitvliegen maar vangt de coureur hem net op, dat kost hem dan slechts een seconde, maar dan zie je het randje ineens ook heel duidellijk. Het zijn gewoon allemaal mensen met een hogere adrenalinedrempel dan gewone mensen. Als ze gaan bungeejumpen, parachutespringen, abseilen of stierenrennen dan neemt hun hartslag wel wat toe, maar niet zoveel als bij normale mensen. | |
Ener-G | dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:35 |
Uiteraard wordt wielrennen beslist op uithoudingsvermogen.. als je niet verder kan trappen dan sta je stil ![]() | |
Weltschmerz | dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:52 |
Sportief gezien doet het dat ook eigenlijk niet. Als je op topniveau golft moet je een flinke wandeling aankunnen, als je topschaker bent moet je een lange concentratiespanne hebben, en als je aan schoonspringen doet moet je kunnen zwemmen. Het conditieniveau dat een coureur nodig heeft om te kunnen presteren ligt wel behoorlijk hoog, het blijft een voorwaarde om te presteren en geen onderdeel van de prestatie zelf. Ze zijn ook allemaal fit genoeg en het stelt ook geen eisen die niet elke gezonde jonge man aankan wanneer hij er maar voor traint. | |
#ANONIEM | dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:50 |
Mensen die kijken omdat ze sport leuk vinden, kijken indirect ook vanwege de achterliggende sensatie. In heel veel sporten is risico nemen gewoon een belangrijk element. In talloze sporten kunnen sporters zichzelf ernstig verwonden (of zelfs verongelukken) als ze te veel risico's nemen. Ski maar eens iets te hard een berg af. Ga met je wielrenfietsje met dunne bandjes in de afdaling maar eens iets te snel een bocht in. Of rijd maar eens iets te snel over die spekgladde kasseien.... | |
Madame_Paon | dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:15 |
Ik kan dat echt niet zien op de beelden. Maar R.I.P. Al helemaal erg voor dat zoontje. | |
DjinN | dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:27 |
ach...schijnbaar vindt "asphyxiaatje123" het allemaal reuze interessant om te zien dat iemand zich te pletter rijdt. Verder lijkt het hem weinig te interesseren dat zijn 2 jonge kinderen hun vader voorgoed kwijt zijn, en dat zijn vrouw nu zonder hem door het leven moet. Want joh; iemand die zich daadwerkelijk doodrijdt tijdens een F1 race is echt zo spectaculair!
[ Bericht 18% gewijzigd door DjinN op 18-10-2011 19:34:45 ] | |
DjinN | dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:32 |
[Edit: kutverbinding werkt weer niet mee godverdomme] | |
twiFight | dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:04 |
Semantiek. Ik vind het wel een onderdeel van de prestatie zelf. Op het moment dat je geen uithoudingsvermogen hebt (neem als referentiepunt de fitheid van een gemiddeld persoon) dan kom je namelijk maar iets van 3 rondjes ver voordat je moet opgeven, en dat is er van uit gaande dat je niet al ergens in een bandenstapel rubber aan het happen bent. Juist omdat je uithoudingsvermogen/vermogen krachten te weerstaan direct in verband staat met hoe hard je kunt rijden en hoe geconcentreerd je nog bent vind ik het wel degelijk een onderdeel van de prestatie zelf. Niet het hoofdonderdeel, dat is nl. zo snel mogelijk een rondje rijden, maar een onderdeel nonetheless. En hetzelfde kun je over wielrennen zeggen: de prestatie is het eerste over de finishlijn komen, en een onderdeel daarvan is veel uithoudingsvermogen hebben. Net zoals je materiaal een onderdeel is, inzicht/slimheid (wanneer demareer ik), de teamwerking. Maar al deze onderdelen gelden net zo goed voor formule 1, alleen in andere verhoudingen. Het blijft een verpiswedstrijdje hier ![]() Dat kun je ook over wielrennen zeggen. "Als je er maar genoeg voor traint dan kan elke gezonde jonge man 200+ km over bergen rijden". Dat is toch geen argument man ![]() | |
asfyxiaatje123 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:13 |
Dikke LOL ![]() | |
DjinN | dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:17 |
Misschien moet jij eens even je eigen posts gaan nalezen, en je dan nog eens gaan afvragen wie nou degene is die niet helemaal lekker is. In bijna al je post lul je alleen maar wat domme onzin over wat voor sensatie het wel niet is. In GEEN ENKELE toon je ook maar een beetje medeleven voor zijn jonge kinderen of zijn vrouw die nu een weduwe is. Nee, jij kletst alleen maar over dat je gore wil zien ![]() | |
vosss | dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:18 |
Niet zijn eigen schuld in elk geval. Zoveel moge duidelijk zijn. Voor hem maakt iemand een fout en daardoor ging het gruwelijk mis. Ja tuurlijk, als hij niet mee gedaan zou hebben dan leefde hij nog ja. Godsklere, jij bent echt compleet achterlijk volgens mij. Nofi offcourse ![]() | |
asfyxiaatje123 | dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:31 |
Jij hebt ze echt niet allemaal op een rijtje heh? ![]() | |
DjinN | dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:33 |
Vooral niet je eigen posts even gaan doorlezen en dan verder nadenken he ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 19 oktober 2011 @ 10:36 |
En jij druppelt als een bejaarde met een prostaatprobleem. Ik zal het nog een keer uitleggen: Het materiaal is net zoals de stuurmanskunst datgene wat het verschil maakt, degene die daarin het beste is, levert de beste sportieve prestatie. Er zijn echter wel randvoorwaarden om die prestatie te kunnen leveren, een daarvan is dat je voldoende fit bent om te voorkomen dat je stuurmanskunst onder fysieke vermoeidheid gaat lijden. Dat geldt ook voor een golfer, als die van de wandeling zo moe is dat die niet meer op zijn benen kan staan dan gaat zijn slagtechniek daar ook onder lijden. Nou vraagt het volhouden van de wandeling langs de holes een stuk minder uithoudingsvermogen, het is hetzelfde principe, je moet een bepaalde mate van fitheid hebben om de prestatie te kunnen leveren. Het kan alleen maar negatief het verschil maken, niet in positieve zin. Je kunt er op falen maar je kunt er niet op winnen. Voldoende is voldoende, het maakt het verschil niet, en de sportieve prestatie gaat om het verschil maken. Dat kan ook, maar daarmee is die jonge man nog steeds geen goede wielrenner. Want wielrennen gaat er niet om voldoende fit te zijn, maar gaat grotendeels om wie het fitst is. | |
onlogisch | woensdag 19 oktober 2011 @ 17:44 |
Balen voor 'm. Risico van het vak. |