Dus als een buschauffeur van het gemeentelijk vervoersbedrijf zegt: "sorry meneer de homo, neemt u de volgende bus maar, ik neem namelijk geen homo's mee in mijn bus want ik heb daar gewetensbezwaren tegen..." dan kan het jou ook niets schelen? Ik bedoel, de homo's kunnen nog steeds wel met de bus in de desbetreffende plaats.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:45 schreef KoosVogels het volgende:
Maar goed, het zal mij verder een worst wezen of weigerambtenaren nou wel of niet worden gedoogd door gemeenten. Zolang homo's maar kunnen trouwen in de desbetreffende plaats.
Ik vind het wel geweldig grappig dat de VVD op zn smoel gaat.
Ja, lul maar lekker om het principe heen.quote:Op woensdag 16 november 2011 14:50 schreef KoosVogels het volgende:
Een huwelijk is natuurlijk wel wat anders dan een busritje. Of denk je dat je met je vrouwtje (of vriend, het is mij om het even) vanmiddag bij het gemeentehuis naar binnen kunt stappen en je kunt laten huwen? Het is Las Vegas niet.
Daar gaat toch wel enige tijd aan vooraf. Genoeg mogelijkheid dus om een ambtenaar te vinden die homo's wil huwen.
Appel en peren. Een busrit vergelijken met een huwelijkquote:Op woensdag 16 november 2011 13:48 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dus als een buschauffeur van het gemeentelijk vervoersbedrijf zegt: "sorry meneer de homo, neemt u de volgende bus maar, ik neem namelijk geen homo's mee in mijn bus want ik heb daar gewetensbezwaren tegen..." dan kan het jou ook niets schelen? Ik bedoel, de homo's kunnen nog steeds wel met de bus in de desbetreffende plaats.
Hmm. Hierop doordenkend komen we echter wel bij iets wat best wel eens de kern van het probleem zou kunnen zijn: "Wat IS een huwelijksvoltrekking door een ambtenaar precies ?"quote:Op woensdag 16 november 2011 15:00 schreef betyar het volgende:
[..]
Appel en peren. Een busrit vergelijken met een huwelijk![]()
![]()
Dat is in het algemeen wel de calvinistische interpretatie; lutheranen zijn historisch wat sneller geneigd zich neer te leggen bij regelgeving, zelfs als die contrair aan hun principes is.quote:Op woensdag 16 november 2011 10:12 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet als de wetten van die koning in strijd zijn met die van de Heer, neem ik aan.
Wat is dan het wezenlijke verschil? Even afgezien van triviale zaken als voorbereiding, tijdsduur, kosten en lokatie gaat het in beide gevallen om taken die door ambtenaren in dienst van de overheid uitgevoerd worden. Waarom mag de ene ambtenaar wel een dienst weigeren op basis van zijn geloof, en de andere niet?quote:Op woensdag 16 november 2011 15:00 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
Waarom is dat geen goede vergelijking? Wat als ik jouw vestigingsvergunning voor je timmerbedrijf zou weigeren omdat je een titofan bent en ik het daar niet mee eens ben?quote:Op woensdag 16 november 2011 15:00 schreef betyar het volgende:
[..]
![]()
90% van de homo's hebben geen brandmerk nodig. Die herken je zo wel.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
Het is bovendien technisch onmogelijk om homo's te weigeren als buschauffeur. Tenzij alle homo's verplicht worden een roze stip te dragen op hun jas. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
In het voorbeeld werden ze geweigerd als passagier.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
Het is bovendien technisch onmogelijk om homo's te weigeren als buschauffeur. Tenzij alle homo's verplicht worden een roze stip te dragen op hun jas. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling.
Oh ja joh? Waaraan?quote:Op woensdag 16 november 2011 15:16 schreef 3-voud het volgende:
[..]
90% van de homo's hebben geen brandmerk nodig. Die herken je zo wel.
Het is een voorbeeld, stel, hij doet het.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
Dat bedoel ik dan ook, Piet. Het lijkt mij onmogelijk om, als buschauffeur zijnde, homo's eruit te pikken en hen de toegang tot de bus te ontzeggen.
En weer lul je om het principe heen. Dit is slechts een voorbeeld. Waarom zou ik als ambtenaar bijvoorbeeldgeen roodharigen mogen weigeren te helpen? Mijn zelfverzonnen God verbiedt dit en dus heb ik gewetensbezwaren tegen het afgeven van een paspoort aan roodharigen. Pakt u maar weer een nummertje en zorg ervoor dat u bij balie 12 geholpen wordt. Daar zit een collega zonder bezwaren tegen roodharigen.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
quote:
Mond vol tanden? Kop vol domme vooroordelen?quote:
Oh, je maakte geen grapje dusquote:Op woensdag 16 november 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mond vol tanden? Kop vol domme vooroordelen?
Je hebt nog steeds geen antwoord gegevenquote:
quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven
Zoals ik al vaker zei, ambtenaren hebben de wet uit te voerenquote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef KoosVogels het volgende:
Nogmaals, ik ben geen fan van weigerambtenaren, maar je moet het een beetje in perspectief plaatsen. De secularisering in Nederland is iets van de laatste decennia. We zijn al een heel eind gekomen, getuige bijvoorbeeld het homohuwelijk. In mijn optiek hoef je tolerantie jegens homo's niet door de strot van reli's te rammen. Maak een uitsterfregeling voor weigerambtenaren. Oftewel; neem geen ambtenaren meer in dienst die weigeren homo's te huwen. Zorg bovendien dat homo's altijd de mogelijkheid hebben in een gemeente. Als die twee doelstellingen met elkaar in strijd zijn, dan kun je eventueel een weigerambtenaar vervangen. Dat geforceerde vind ik niet nodig, eerlijk gezegd. Als je een paar jaartjes geduld hebt, dan behoren weigerambtenaren sowieso tot het verleden.
En dat doet men ook niet. Tenzij iemand kerk en staat niet van elkaar kan scheiden; maar - zoals ik al ad nauseam gezegd heb - iemand die dat niet kan hoort sowieso niet als ambtenaar voor de staat te werken.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:27 schreef KoosVogels het volgende:
In mijn optiek hoef je tolerantie jegens homo's niet door de strot van reli's te rammen.
Omdat in dit geval het gaat om personen die een geloof aanhangen waar homoseksualiteit wordt gezien als een zonde.quote:Op woensdag 16 november 2011 15:08 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat is dan het wezenlijke verschil? Even afgezien van triviale zaken als voorbereiding, tijdsduur, kosten en lokatie gaat het in beide gevallen om taken die door ambtenaren in dienst van de overheid uitgevoerd worden. Waarom mag de ene ambtenaar wel een dienst weigeren op basis van zijn geloof, en de andere niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |