quote:Occupy-demonstraties in Amsterdam en Den Haag
Laatste update: 15 oktober 2011 07:16 info .AMSTERDAM -
In navolging van Occupy Wall Street in New York en betogingen in tal van andere steden, demonstreert de beweging Occupy zaterdag vanaf 12.00 uur in Den Haag en Amsterdam.
Op Facebook hebben zich meer dan 4200 betogers aangemeld voor de demonstratie op het Beursplein in Amsterdam en ruim 1300 voor de betoging op het Malieveld in Den Haag.
De actie Occupy (bezet) Wall Street begon op 17 september en spreidde zich wereldwijd uit als een olievlek. Betogers protesteren tegen de macht van banken, de inhaligheid van bedrijven en de in hun ogen falende politieke elite.
.Ook de Nederlandse varianten komen voort uit onvrede over het financiële systeem. De manifestaties in Den Haag en Amsterdam zijn tevens bedoeld om solidariteit te uiten met de occupybeweging.
Volgens een woordvoerster van de gemeente Amsterdam is er nauw overleg geweest met de organisatie van de manifestatie. ''Er zijn maatregelen genomen om het goed te laten verlopen. De gemeente hoefde vooraf geen beperkingen op te leggen'', zegt ze.
Wereldwijd
Zaterdag gaan in 951 steden in 82 landen betogers de straat op om te protesteren. Dat hebben de organisatoren van de wereldwijde beweging Occupy bekendgemaakt in Madrid, waar de protestbeweging begon.
De beweging mobiliseerde mensen via sociale netwerkmedia zoals Facebook en Twitter.
http://www.nu.nl/binnenla(...)sterdam-en-haag.html
Wederom veel geluk en succes!!quote:STATEMENT
We zijn gewone mensen. We zijn, zoals jij, individuen die elke ochtend opstaan om te studeren, werken of werk zoeken, mensen met familie en vrienden.
Sommigen zien zichzelf als progressief, anderen als conservatief, als gelovig -of niet-, als ideologisch of juist zonder duidelijk omlijnde politieke opvattingen.
We zijn echter allemaal bezorgd vanwege de politieke, economische en sociale toestand om ons heen. We zijn gevangen in het spel van politici, zakenlui en bankiers waarin het gros wordt achtergelaten; achtergelaten zonder stem of uitzicht op fundamentele verbetering.
Gelijkheid, solidariteit, vrijheid, duurzaamheid, ontwikkeling en welvaart en welzijn voor de bevolking hoort het streven van elke ontwikkelde maatschappij te zijn.
Ons monetair, economisch en politiek systeem slagen er niet in deze rechten te doen gelden en zijn in veel gevallen eerder een obstakel in de realisatie er van.
Ons monetaire systeem geeft de bank de mogelijkheid geld uit lucht te maken en uit te lenen tegen rente. De opbouwende rente voor het individu, het midden en kleinbedrijf of de samenleving -in de vorm van overheidsschulden- laat een samenleving achter in exponentiële schuld en concentreert macht op een schaal ongekend in onze geschiedenis. Het maakt de weg vrij voor een onethische graaicultuur van immense proporties.
De werking van ons huidige economische systeem versterkt vervolgens de ongelijkheid en schaarste. Waar onze kennis in techniek en automatisering ons overvloed en vrijheid kan bieden, laat het ons na in noodzaak en arbeid. Deze kennis bracht ons eerder de vrijheid van handmatig werk, de Industriële Revolutie. De vrijheid in arbeid maakte zo plaats voor de dienstensector. Technologische werkloosheid maakt nu zelfs de banen in de dienstensector in snel tempo overbodig; ze komen niet meer terug. De vruchten van onze kennis en vooruitgang dienen nu slechts enkelen en laat een steeds grotere groep, de 99%, in noodzaak.
De macht van de politiek ligt vervolgens in de verdeelsleutel van deze schaarste. Onderhevig aan groeiende schuld bij de banken via het monetaire systeem én onderhevig aan de noodzaak voor economische groei om de uitgaven -na renteaflossing- gelijk te houden. De schuld van de overheid mag immers niet meer dan 60% van het Bruto Binnenlands Product (BNP) zijn. Fictieve schulden, reële bezuinigingen. De politiek speelt het spel der bezuinigen in volle onwetendheid. De democratie, gevangen in verdelingsvraagstukken, representeert niet de belangen van ons, de 99%.
We bevinden ons in een systeem gefocust op de accumulatie van geld. Het is een in stand gehouden schaarstemiddel om ons toegang te geven tot de grondstoffen en goederen. Zoals het World Food Programme evenals de Verenigde Naties (middels FPA) erkent is er genoeg voedsel om ons allen te voorzien. Armoede lijkt zo meer te zeggen over de mogelijkheid goederen uit een systeem te onttrekken met behulp van het schaarstegoed geld. In deze zoektocht naar geld creëren we naast armoede een verspilling van grondstoffen en vernietigen een bewoonbare planeet.
In waarneming van een wereld vol mogelijkheden lijkt de keuze van de consument steeds beperkter. In een wereld vol rijkdommen weegt de noodzaak tot arbeid om aan geld te komen steeds minder op tegen de mogelijkheden die het biedt. We dragen allen bij aan de versterking van dit systeem.
De schaamteloze toe-eigening van zowel grondstoffen als menselijk kapitaal houdt echter op, hier en nu!
We hebben een revolutie nodig die het welzijn van mens, maatschappij en aarde weer bovenaan zet.
We vragen om verdieping en bewustwording. Een begrip dat enkel kan vragen om verandering. Dat begint bij het individu, maar samen vinden we elkaar en maken het verschil. Laten we ons verzamelen en invulling geven aan ideeën voor de dag van morgen.
Het is tijd om samen te komen en onze krachten te bundelen. Het is tijd voor verandering!
Het is tijd om samen toe te werken naar een betere samenleving voor allen.
Ik weet dat wat ik doe het verschil maakt.
Ik bén de verandering en sta in Den Haag/Amsterdam!
http://kritischestudenten(...)aag-occupy-brussels/
Zo lang er mensen zijn zoals jij die niet inzien dat er iets mis is met wereld niet nee.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 11:52 schreef Hoppahoppa het volgende:
Het zal hier vandaag wel rustig zijn! En na vandaag, zal de wereld nooit meer hetzelfde zijn.....
Nou, toon mij waar ik heb gezegd dat er niets mis is in de wereld? Kom maar op. Misschien moet je je eerst een beetje verdiepen in waar je over loopt te zeveren.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:11 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Zo lang er mensen zijn zoals jij die niet inzien dat er iets mis is met wereld niet nee.
quote:In Den Haag heeft een aantal demonstranten hun tent opgezet. Ze zeggen dat ze tot maandag mogen blijven. Ook daar zijn sprekers
Dude, ze mogen daar zo lang blijven van de autoriteiten, ze kunnen er toch zelf voor kiezen om langer te blijven? Dus niet zo voorbarig met je veroordelingen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 14:03 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
En dan nog mensen die dit willen vergelijken met Egypte en Libië. Kneuzenrevolutie...
Ach, misschien blijven er een paar werkelozen hangen ja.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 19:17 schreef Nwana-Zeist het volgende:
[..]
Dude, ze mogen daar zo lang blijven van de autoriteiten, ze kunnen er toch zelf voor kiezen om langer te blijven? Dus niet zo voorbarig met je veroordelingen.
quote:G20: IMF krijgt alle middelen die nodig zijn
Ministers en centrale bankiers van de belangrijkste economieën van de wereld hebben gezegd dat ze er voor zorgen dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) over voldoende middelen beschikt om te helpen de wereldeconomie te stabiliseren. Dat hebben de leiders gezegd tijdens een G20-bijeenkomst in Frankrijk, meldt persbureau AP.
De toezegging wordt gezien als een hint dat de G20 openstaat voor een grotere rol voor het IMF bij het bezweren van de schuldencrisis in de eurozone, en zo nodig voor verruiming van de middelen zal zorgen.
“Wij hebben ons eraan gecommitteerd dat het IMF over toereikende middelen beschikt om aan zijn systemische verantwoordelijkheden te voldoen”, laat de G20 in een verklaring weten. De kwestie van de IMF-financiering zal aan de orde komen tijdens de volgende top van de G20, in november in Cannes. Eerder zaterdag stonden de Verenigde Staten en andere enkele andere landen nog afwijzend tegenover een verruiming van de middelen van het IMF.
Frankrijk en enkele andere landen drongen in het overleg aan op een grotere rol voor het IMF bij de aanpak van de eurocrisis, die bij uit de hand lopen wereldwijde gevolgen kan hebben. Tot nog toe heeft het IMF ongeveer een derde gefinancierd van de noodsteun voor Ierland, Portugal en Griekenland. Om uitbreiding van de crisis te voorkomen zou een aanpak nodig zijn die veel verder gaat dan de traditionele rol van het IMF bij het verstrekken van noodkredieten aan landen die tijdelijk krap bij kas zitten, bijvoorbeeld door het opkopen van schuldpapier op de open markt.
Voorwaarde voor iedere uitbreiding van de rol van het IMF is dat de eurozone zelf radicalere maatregelen treft om de crisis te bezweren. De regeringsleiders voeren daarover beraad op 23 oktober in Brussel.
Hoewel de Amerikaanse minister van financiën Timothy Geithner nog altijd aarzelingen leek te hebben over het verstrekken van meer geld aan het IMF, leek hij achter een ruimere rol voor het fonds te staan. “De leden van de G20 hebben een groot belang bij het steunen van Europa en wij zullen dat blijven doen via het IMF”, zei Geithner. Maar hij benadrukte dat het fonds reeds over ‘een substantieel arsenaal aan financiële middelen’ beschikt en dat de VS er voorstander van zijn dat ‘die bestaande middelen’ worden gebruikt, naast verhoogde Europese inspanningen.
Ah , dat word dus vakantiegeld inleverenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 20:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Democratie: gelukkig hebben we de foto's nog
[..]
Zoveel mensen heb je niet eens nodig om grote veranderingen teweeg te brengen. Zo deden 50.000 Egyptenaren mee aan de protesten tegen Mubarak, terwijl hun land 80 miljoen inwoners telt.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 18:58 schreef wormtrein het volgende:
Nederlanders zijn niet ontworpen om te demonstreren, om ons in grote aantallen de straat op de krijgen moeten we eerst naar de rand van de afgrond gebracht worden..
De opkomst in Maastricht was echt minimaal... En dat met dit geweldig goede weer.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 20:40 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik zie het, het is gewijzigd idd.
Naast Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht doen nu ook Eindhoven en Maastricht mee.
Dit zijn hippies die een keer uit hun smokekelder komen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:46 schreef Summers het volgende:
Voor wie het nog niet door heeft , dit is een wereldrevolutie
quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:49 schreef Fir3fly het volgende:
Als het een succes wordt ga ik ook meedoen denk ik, ik deel het ideaal van de beweging wel. "Jij hebt geld, deel dat met mij!"
Dit zijn hippies die niet meer teruggaan naar hun smokekelder .quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:53 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Dit zijn hippies die een keer uit hun smokekelder komen.
NWS?quote:Op zondag 16 oktober 2011 03:26 schreef Q.E.D. het volgende:
Waarom staat dit topic niet gewoon in POL?
Ik kon 'm eerst niet eens vinden...
Wat heeft dit met BNW te maken? Het is gewoon een protest, for crying out loud.
Thuis bijslapen.... Hilarisch!! Dit bedoel ik. Dit is geen actievoeren, dit is ergens bij willen horen. Ergens deel van uit willen maken.quote:Anna uit Amsterdam zit in haar slaapzak voor de tent. ''Ik heb amper geslapen, de hele nacht voerden mensen discussies. Heel bijzonder. Ik heb echt het idee dat we worden gehoord omdat er over de hele wereld actie wordt gevoerd.''
Ze gaat later op de dag naar huis om bij te slapen. ''Maar ik kom zeker terug en als het lang doorgaat, wil ik nog wel wat nachten hier doorbrengen. Het idee is dat er een soort stadje ontstaat, mensen zullen elkaar ook aflossen.''
Even verderop blikten Jorik en Simon uit Amersfoort terug op de, volgens hen, koude nacht. ''Maar ik heb lekker geknuffeld met andere actievoerders, daardoor kreeg ik het weer een beetje warm'', zei Simon. Ook zij gaan zondag terug naar huis. ''Ik moet werken, maar ik denk dat ik nog wel een paar dagen vrij neem als de actie eind van de week nog voortduurt'', voorspelde Jorik.
50 tentjes. Massaal protest my ass.quote:De betogers van Occupy in Amsterdam ontwaken zondagochtend langzaamaan. Op het Beursplein staan ongeveer 50 tentjes en overal waar je kijkt, hangen protestbordjes en spandoeken. De nacht is zonder problemen verlopen, liet de politie weten.
Wat een bullshit. Die agent en die demonstrant komen het beeld in terwijl ze al aan het vechten zijn. Echt een hele slechte poging om de politie in een kwaad daglicht te zetten.quote:
Dus je ziet niet dat die agent in witte bloes een vrouw tegen de grond slaat met zijn vuistquote:Op zondag 16 oktober 2011 13:51 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Die agent en die demonstrant komen het beeld in terwijl ze al aan het vechten zijn. Echt een hele slechte poging om de politie in een kwaad daglicht te zetten.
Waarom vind je het nodig om dit soort polariserende filmpjes te plaatsen? Is je boodschap niet krachtig genoeg?
Allereerst is niet iedereen met lang haar een vrouw (en is dat eigenlijk ook niet relevant, maar wordt het aangehaald door jouw om het 'erger te maken'). Wat ik zie is dat die 'vrouw' en die agent al ruziënd het beeld binnen komen. Je kunt onmogelijk weten wat er daarvoor is gebeurd of hoe dreigend de houding van de betreffende demonstrant is en daarvoor is geweest.quote:Op zondag 16 oktober 2011 14:03 schreef Summers het volgende:
[..]
Dus je ziet niet dat die agent in witte bloes een vrouw tegen de grond slaat met zijn vuist
en van zichzelf schrikt en zijn hand tegen zijn mond houd ?
Is er misschien iemand die het wel ziet ?
Sorry hoor. Maar zie je nu zelf niet waar je mee bezig bent? Ik zie hier geen enkele actie waarbij de politie zonder voorafgaande provocatie ingrijpt. Ofwel er wordt geprovoceerd, ofwel het zijn opnamen waarbij er pas wordt gefilmd als de provocatie reeds heeft plaatsgevonden. Het zijn stemmingmakerij filmpjes en eerlijk gezegd vind ik het een gruwelijke belediging van de collectieve intelligentie dat je denkt hiermee mensen te kunnen beïnvloeden.quote:
Omdat Summers graag een algehele haat aanwakkert tegen het establishment. Maar inderdaad, de filmpjes en foto slaan nergens op in dit topic.quote:Op zondag 16 oktober 2011 14:43 schreef arucard het volgende:
De politie zal het ook wel beu zijn om die mensen heel de tijd te moeten babysitten. En waarom post je dit in het NL topic?
Wat wil je hier überhaupt mee zeggen? Dat de betreffende agent zijn verkeerde jas heeft aangetrokken? Of dat er iemand bij is van de counter terrorism unit omdat men de Occupy-beweging als terrorisme ziet?quote:
In NWS staat ook een topic.quote:Op zondag 16 oktober 2011 03:26 schreef Q.E.D. het volgende:
Waarom staat dit topic niet gewoon in POL?
Ik kon 'm eerst niet eens vinden...
Wat heeft dit met BNW te maken? Het is gewoon een protest, for crying out loud.
Weet je wat jij doet ?quote:Op zondag 16 oktober 2011 14:48 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Omdat Summers graag een algehele haat aanwakkert tegen het establishment. Maar inderdaad, de filmpjes en foto slaan nergens op in dit topic.
[..]
Ik heb er al heel wat bekeken hoor, maar zie weinig reden om alles te bekijken. Ik heb namelijk nog wel andere hobbies dan naar werkschuw zeurend tuig te kijkenquote:Op zondag 16 oktober 2011 15:43 schreef Summers het volgende:
[..]
Weet je wat jij doet ?
Ga op youtube kijken , twitter en facebook , lees en kijk alles van occupy , en ga de vele livestreams bekijken over de hele wereld inclusief die van de steden in Amerika en lees wat mensen zeggen , kijk wat er gebeurd .
Ben gisteren daar geweest, en eerlijk gezegd: het stelde niet veel voor.quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:43 schreef Summers het volgende:
[..]
Weet je wat jij doet ?
Ga op youtube kijken , twitter en facebook , lees en kijk alles van occupy , en ga de vele livestreams bekijken over de hele wereld inclusief die van de steden in Amerika en lees wat mensen zeggen , kijk wat er gebeurd .
Kijk de vele livestreams over de hele wereld , vannacht is occupy Berlin bijv ontruimt die een park hadden bezet .quote:Op zondag 16 oktober 2011 15:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ben gisteren daar geweest, en eerlijk gezegd: het stelde niet veel voor.
Gewoon veel hippies, veel bellenblazers, borden met leuzen, muziek, wat sprekers en voor de rest nieuwsgierigen (waaronder ik) .
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |