Pics:quote:In Amsterdam en Den Haag zijn betogingen begonnen in het kader van de wereldwijde Occupy-beweging. In Amsterdam kwamen rond 12.00 uur de eerste demonstranten naar het Beursplein. Ook op het Malieveld in Den Haag is een manifestatie.
De deelnemers stellen bankiers en sommige bedrijven verantwoordelijk voor de financiële crisis. Ze verwijten politici dat ze falen bij het toezicht op de financiële sector, waardoor de overgrote meerderheid van de bevolking gedupeerd wordt.
Kan, maar wat ik erover lees doen ze dat niet. Er zijn geen politieke uitingen te zien verder volgens mij. Balonnen, banners, flyers, etc van specifieke partijen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:53 schreef -tape- het volgende:
Groenlinks kan daar wel even stemmen gaan halen denk
Als het maar niet zo'n links hippiefestijn wordt, want op zich hebben ze een goed puntquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:53 schreef -tape- het volgende:
Groenlinks kan daar wel even stemmen gaan halen denk
Want daar gaat het ook over ja. Ik lees vooral veel over dat mensen het oneens zijn met de welvaartsverdeling in de wereld. Met name in de armere landen. Veel mensen staan er dus niet voor hunzelf. En je kan niet ontkennen dat er veel mis is in de huidige gang van zaken ookal doet deze demo daar weinig toe.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:55 schreef Supersoep het volgende:
Stelletje hippies.
Klagen over schuld. Wie gaat nu precies de lening aan, die mensen zelf toch.Ik studeer af met zo'n 70k studieschuld en ik weet dat ik dat aan mezelf te danken heb. Ooit moet ik de prijs betalen omdat ik ervoor kies niet te werken tijdens m'n opleiding.
twitter:occupyamsterdam twitterde op zaterdag 15-10-2011 om 12:45:14Beursplein is zo vol dat politie damrak gaat afsluiten voor #occupyamsterdam reageer retweet
twitter:occupyamsterdam twitterde op zaterdag 15-10-2011 om 12:47:23Major traffic diversion because of #occupyamsterdam Main city boulevard closed off reageer retweet
En onpartijdige bronnen vinden het allemaal wel mee vallenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:00 schreef Michael-H het volgende:
twitter:occupyamsterdam twitterde op zaterdag 15-10-2011 om 12:45:14Beursplein is zo vol dat politie damrak gaat afsluiten voor #occupyamsterdam reageer retweet
twitter:occupyamsterdam twitterde op zaterdag 15-10-2011 om 12:47:23Major traffic diversion because of #occupyamsterdam Main city boulevard closed off reageer retweet
Als je convergentie wil op het vlak van bezit, dan gaan we maar lekker terug naar de jager-verzamelaars periode. Daar was alles gelijk en was er ook nauwelijks sprake van verschil in geslachtsrollen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Want daar gaat het ook over ja. Ik lees vooral veel over dat mensen het oneens zijn met de welvaartsverdeling in de wereld. Met name in de armere landen. Veel mensen staan er dus niet voor hunzelf. En je kan niet ontkennen dat er veel mis is in de huidige gang van zaken ookal doet deze demo daar weinig toe.
Het verschil is dat bij de jager-verzamelaar er nog onvoldoende technologie aanwezig was, het was dus ieder voor zich. Echter tegenwoordig hebben we de technologie om iedereen een hoog welvaartsniveau te verschaffen, helaas zijn de technologische ontwikkelingen gekaapt door het oerinstinct van de hebzucht en de angst om tekort te komen. Ongelijkheid hoeft geen inherente factor te zijn in de welvaartsverdeling, dat is slechts een keuze.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:14 schreef Supersoep het volgende:
Als je convergentie wil op het vlak van bezit, dan gaan we maar lekker terug naar de jager-verzamelaars periode. Daar was alles gelijk en was er ook nauwelijks sprake van verschil in geslachtsrollen.
Ze leren er maar mee leven dat ongelijkheid nu eenmaal deel uitmaakt van een systeem waar we met z'n allen op één plek blijven wonen.
Wie zijn 'ze?' Die paar protesterende mensen of die 2 miljard armen? En tuurlijk zal er altijd verschil zijn, maar het hoeft niet zo extreem te zijn als nu het geval is. Bovendien zie ik liever ook dat men in Nederland toch eens gaan kijken naar zaken als beter onderwijs enzo. En daar staan die demonstraten ook voor.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:14 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Als je convergentie wil op het vlak van bezit, dan gaan we maar lekker terug naar de jager-verzamelaars periode. Daar was alles gelijk en was er ook nauwelijks sprake van verschil in geslachtsrollen.
Ze leren er maar mee leven dat ongelijkheid nu eenmaal deel uitmaakt van een systeem waar we met z'n allen op één plek blijven wonen.
LOL 70k? Serieus?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 12:55 schreef Supersoep het volgende:
Stelletje hippies.
Klagen over schuld. Wie gaat nu precies de lening aan, die mensen zelf toch.Ik studeer af met zo'n 70k studieschuld en ik weet dat ik dat aan mezelf te danken heb. Ooit moet ik de prijs betalen omdat ik ervoor kies niet te werken tijdens m'n opleiding.
Onvoldoende technologie voor wat? Het was niet ieder voor zich. Er was sprake van samenwerking, maar in kleiner groepsverband. Pas als je besluit om je ergens te vestigen door over te schakelen op landbouw (juist mede dankzij de stijging van technologische kennis), stijgt de groei enorm en moet je je beter gaan organiseren. Daar dient een staat dan ook voor, in de hoogste vorm. Je creëert surplus en die surplus moet worden verdeeld. Dat gebeurt in de ogen van mensen nooit eerlijk genoeg, daar hebben we het nu dus ook over.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het verschil is dat bij de jager-verzamelaar er nog onvoldoende technologie aanwezig was, het was dus ieder voor zich. Echter tegenwoordig hebben we de technologie om iedereen een hoog welvaartsniveau te verschaffen, helaas zijn de technologische ontwikkelingen gekaapt door het oerinstinct van de hebzucht en de angst om tekort te komen. Ongelijkheid hoeft geen inherente factor te zijn in de welvaartsverdeling, dat is slechts een keuze.
Dat is even een schatting, het kan ook lager zijn. Ik bereid me in ieder geval maar voor op het ergste. Het laatste wat ik ga doen is de overheid er de schuld van geven, overigens.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:18 schreef t-8one het volgende:
[..]
LOL 70k? Serieus?
Dat is het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek welke nog een resterende looptijd van 25 jaar heeft. En zelfs daarover heb ik zo af en toe m'n twijfels of dat wel zo'n goed idee was.
Waarom zou je de overheid de schuld geven. Ik ken niemand die de overheid de schuld geeft voor hun eigen schulden. En volgens mij doen mensen dat op deze demonstratie net zo min. Waar mensen wel voor demonstreren is omdat ze bang zijn dat je in de toekomst niet meer kan studeren zonder dat je sowieso een studieschuld opbouwt. Dus dan is het ook niet meer je eigen keus. (ja tenzij je zegt dat studeren een eigen keus is. Is in principe ook zo, maar ik hoef zelf ook niet in een samenleving te wonen waar een groot deel van de mensen niet heeft gestudeerd).quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:22 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Dat is even een schatting, het kan ook lager zijn. Ik bereid me in ieder geval maar voor op het ergste. Het laatste wat ik ga doen is de overheid er de schuld van geven, overigens.
Maar laten we eerlijk zijn; dat komt eerder door de grootte van het plein dan door de overweldigende opkomst....quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:22 schreef MilaNL het volgende:
Het wordt echt afgesloten hoor.
http://www.at5.nl/artikel(...)-m-drukte-beursplein
quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 13:27 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Waarom zou je de overheid de schuld geven. Ik ken niemand die de overheid de schuld geeft voor hun eigen schulden. En volgens mij doen mensen dat op deze demonstratie net zo min. Waar mensen wel voor demonstreren is omdat ze bang zijn dat je in de toekomst niet meer kan studeren zonder dat je sowieso een studieschuld opbouwt. Dus dan is het ook niet meer je eigen keus. (ja tenzij je zegt dat studeren een eigen keus is. Is in principe ook zo, maar ik hoef zelf ook niet in een samenleving te wonen waar een groot deel van de mensen niet heeft gestudeerd).
Waarom niet? Lekker met zn allen in de voortuin zitten op een klapstoeltje met de muziek goed hard aan, in het zonnetje, genietend van de nodige halve liter blikken Shultenbrau.quote:maar ik hoef zelf ook niet in een samenleving te wonen waar een groot deel van de mensen niet heeft gestudeerd).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |