Nog maar een keer proberen dan. Via welke logische stappen en redenaties kom je tot deze conclusie?quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:42 schreef o2011 het volgende:
[..]
nergens mee. Bewustzijn zit dus ook buiten de hersenen.
Zowel de braadpan als het zwaard bestaan gewoon uit deeltjes en krachten (volgens de wetenschap). Het verschil tussen de twee is dus ook een verschil in deeltjes en krachten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 00:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Maar wat is nou het kwantitatieve verschil?
Het verschil is toch kwantitatief? Of zitten er niet-fysieke krachten in een braadpan?quote:Op zondag 16 oktober 2011 01:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nog maar een keer proberen dan. Via welke logische stappen en redenaties kom je tot deze conclusie?
Precies wat ik ook al zei. Emergentie is een bovennatuurlijk wonder en erin geloven is net zo rationeel als 2+2=7.quote:Most scientists are confident that consciousness emerges from unconscious complexity. We have compelling reasons for believing this, because the only signs of consciousness we see in the universe are found in evolved organisms like ourselves. Nevertheless, this notion of emergence strikes me as nothing more than a restatement of a miracle. To say that consciousness emerged at some point in the evolution of life doesn’t give us an inkling of how it could emerge from unconscious processes, even in principle.
Likewise, the idea that consciousness is identical to (or emerged from) unconscious physical events is, I would argue, impossible to properly conceive—which is to say that we can think we are thinking it, but we are mistaken. We can say the right words, of course—“consciousness emerges from unconscious information processing.” We can also say “Some squares are as round as circles” and “2 plus 2 equals 7.” But are we really thinking these things all the way through? I don’t think so.
http://www.samharris.org/blog/item/the-mystery-of-consciousness/
Je beantwoord nog steeds de vraag niet. Je geeft alleen hetzelfde wazige antwoord, met je 'verschil in deeltjes en krachten'. Een antwoord wat nieteens klopt, want ik schreef dat het om hetzelfde blok ijzer ging. De deeltjes zijn dus hetzelfde, en de krachten die die deeltjes onderling aangaan (kernkrachten, EM, vanderwaals, wat dan ook) zijn ook gelijk. Dus wat is volgens jou nou het kwantitatieve verschil? Welke hoeveelheid is anders?quote:Op zondag 16 oktober 2011 09:50 schreef o2011 het volgende:
[..]
Zowel de braadpan als het zwaard bestaan gewoon uit deeltjes en krachten (volgens de wetenschap). Het verschil tussen de twee is dus ook een verschil in deeltjes en krachten.
Hoe kom je tot de conclusie dat bewustzijn dus ook buiten het brein zit... Dat had niets met dat braadpan voorbeeld te maken.quote:Op zondag 16 oktober 2011 09:51 schreef o2011 het volgende:
[..]
Het verschil is toch kwantitatief? Of zitten er niet-fysieke krachten in een braadpan?
Het is zo simpel.
Dus je hebt het over 2 identieke blokken ijzer?quote:Op zondag 16 oktober 2011 10:56 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je beantwoord nog steeds de vraag niet. Je geeft alleen hetzelfde wazige antwoord, met je 'verschil in deeltjes en krachten'. Een antwoord wat nieteens klopt, want ik schreef dat het om hetzelfde blok ijzer ging. De deeltjes zijn dus hetzelfde, en de krachten die die deeltjes onderling aangaan (kernkrachten, EM, vanderwaals, wat dan ook) zijn ook gelijk. Dus wat is volgens jou nou het kwantitatieve verschil? Welke hoeveelheid is anders?
Je noemde de braadpan toch als voorbeeld dat emergentie bestaat?quote:Op zondag 16 oktober 2011 10:57 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Hoe kom je tot de conclusie dat bewustzijn dus ook buiten het brein zit... Dat had niets met dat braadpan voorbeeld te maken.
Ik heb het over hetzelfde blok ijzer.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:03 schreef o2011 het volgende:
[..]
Dus je hebt het over 2 identieke blokken ijzer?
en een andere zeer bekende atheïst is het daar niet mee eens (Dennett.)quote:Op zondag 16 oktober 2011 10:24 schreef o2011 het volgende:
Een van de meest bekende atheisten ter wereld schreef 5 dagen geleden:
[..]
Precies wat ik ook al zei. Emergentie is een bovennatuurlijk wonder en erin geloven is net zo rationeel als 2+2=7.
Nee, ik noemde het als voorbeeld om aan te tonen dat het uitmaakt in welke configuratie deeltjes zitten. Dat moet je eerst snappen, voor je verder kan.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:03 schreef o2011 het volgende:
[..]
Je noemde de braadpan toch als voorbeeld dat emergentie bestaat?
en je vraagt mij "wat is het verschil tussen hetzelfde blok ijzer"?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:05 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik heb het over hetzelfde blok ijzer.
Emergentie is nog steeds de schijnbare eigenschappen die lijken te ontstaan als de hoeveelheid deeltjes bij elkaar een te complexe situatie opleveren om begrepen te kunnen worden als we enkel naar de deeltjes kijken.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:03 schreef o2011 het volgende:
[..]
Je noemde de braadpan toch als voorbeeld dat emergentie bestaat?
een irrationele man die ontkent dat bewustzijn bestaatquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:05 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en een andere zeer bekende atheïst is het daar niet mee eens (Dennett.)
nou leuk "dat het uitmaakt", maar we hadden het over emergentie. De claim is immers dat bewustzijn emergent is. Ik zeg dat emergentie niet bestaat in de natuur en jullie waren bezig voorbeelden te bedenken (die ik allemaal heb vernietigd).quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:06 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee, ik noemde het als voorbeeld om aan te tonen dat het uitmaakt in welke configuratie deeltjes zitten. Dat moet je eerst snappen, voor je verder kan.
je bent het er hopelijk mee eens dat er verschillende dingen bestaanquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:09 schreef o2011 het volgende:
[..]
en je vraagt mij "wat is het verschil tussen hetzelfde blok ijzer"?
?
"schijnbaar" is geen fysieke eigenschap maar één die afhankelijk is van de waarnemer.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:09 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Emergentie is nog steeds de schijnbare eigenschappen die lijken te ontstaan als de hoeveelheid deeltjes bij elkaar een te complexe situatie opleveren om begrepen te kunnen worden als we enkel naar de deeltjes kijken.
Het betekend niet dat er nieuwe eigenschappen komen het betekend enkel dat we het niet door kunnen rekenen vanuit het niveau van de deeltjes.
Het zijn allemaal verschillen in elementaire deeltjes en fundamentele krachten. Kwantitatieve verschillen dus.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:12 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
je bent het er hopelijk mee eens dat er verschillende dingen bestaan
zoals de stoel waarop je zit en het toetsenbord waarop je het bovenstaande berichjt hebt getypt.
en dat deze dingen verschillende dingen kunnen doen.
je zou natuurlijk op je toetsenbord kunnen zitten maar je kan geen berichten met je stoel typen
een man de een boek schrijft met de titel bewustzijn verklaard, ontkend het bestaan van bewustzijnquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:10 schreef o2011 het volgende:
[..]
een irrationele man die ontkent dat bewustzijn bestaat
Lees de oorspronkelijke vraag nog eens goed, en je hebt je antwoord.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:09 schreef o2011 het volgende:
[..]
en je vraagt mij "wat is het verschil tussen hetzelfde blok ijzer"?
?
ja, dat is ook het irrationele: hij verklaard niks maar doet gewoon alsof bewustzijn helemaal niet bestaat. Lekker makkelijk maar helaas niet logisch.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:13 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
een man de een boek schrijft met de titel bewustzijn verklaard, ontkend het bestaan van bewustzijn
welke vraag? en als het geen voorbeeld van emergentie was, waarom begin je dan over dat blok ijzer?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:14 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Lees de oorspronkelijke vraag nog eens goed, en je hebt je antwoord.
zijn er verschillende dingen te maken uit hetzelfde blok ijzer?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:16 schreef o2011 het volgende:
[..]
welke vraag? en als het geen voorbeeld van emergentie was, waarom begin je dan over dat blok ijzer?
Je bent echt even erg als een user die hier vroeger postte.... Die dacht dat hij met zijn 1+1=1 wiskunde wel even relativiteit kon ontkrachten. Die je allemaal hebt vernietigd?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:11 schreef o2011 het volgende:
[..]
nou leuk "dat het uitmaakt", maar we hadden het over emergentie. De claim is immers dat bewustzijn emergent is. Ik zeg dat emergentie niet bestaat in de natuur en jullie waren bezig voorbeelden te bedenken (die ik allemaal heb vernietigd).
kwantitatief verschillende dingen jaquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:18 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
zijn er verschillende dingen te maken uit hetzelfde blok ijzer?
Iddquote:
Als je denkt dat een wals niet uit deeltjes en krachten bestaat, dan leg je de hele wetenschap naast je neer. Straks ga je nog zeggen dat de aarde plat isquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:18 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Je bent echt even erg als een user die hier vroeger postte.... Die dacht dat hij met zijn 1+1=1 wiskunde wel even relativiteit kon ontkrachten. Die je allemaal hebt vernietigd?Je hebt ze allemaal afgedaan met je onzinnige "het zijn maar deeltjes en krachten" argument. Ondertussen kan je nog steeds niet uitleggen waar een wals was voor twee mensen een wals gingen dansen, of wat het kwantitatieve (waar je zo fan van bent) verschil is tussen een zwaard en een braadpan die gemaakt zijn van dezelfde verzameling ijzer atomen.
En wat is meer of minder aanwezig in een braadpan dan in een zwaard, als je ze maakt van hetzelfde blok ijzer? Ja, dat is een onzinnige vraag, ik weet het. Dat doe ik om duidelijk te maken dat je manier van die dingen bekijken onzinnig is.quote:
Nee, dat doe ik niet. Sterker nog, het is heel mooi in lijn met de wetenschapquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:20 schreef o2011 het volgende:
[..]
Als je denkt dat een wals niet uit deeltjes en krachten bestaat, dan leg je de hele wetenschap naast je neer. Straks ga je nog zeggen dat de aarde plat is
Ruimtetijd tussen de deeltjes.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:21 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
En wat is meer of minder aanwezig in een braadpan dan in een zwaard, als je ze maakt van hetzelfde blok ijzer? Ja, dat is een onzinnige vraag, ik weet het. Dat doe ik om duidelijk te maken dat je manier van die dingen bekijken onzinnig is.
nee we weten alleen dat de deeltjes en krachten te onhandig zijn om te gebruiken als we een wals willen bouwen en gebruiken een ander deel van de wetenschap dat grotere dingen kan beschrijven dan we met deeltjes kunnen doen.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:20 schreef o2011 het volgende:
[..]
Als je denkt dat een wals niet uit deeltjes en krachten bestaat, dan leg je de hele wetenschap naast je neer. Straks ga je nog zeggen dat de aarde plat is
En dat is het enige verschil?quote:
Je zegt het zelf al: het zijn gewoon deeltjes en krachten.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:22 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet. Sterker nog, het is heel mooi in lijn met de wetenschapDe personen die de wals dansen bestaan uit deeltjes en krachten. Maar waar is de wals?
Als het exact dezelfde ingredienten en krachten zijn wel ja. Dat heet de wet van behoud van energie.quote:
En dan? Wat kan je er dan mee?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:25 schreef o2011 het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al: het zijn gewoon deeltjes en krachten.
Wat wil je dat ik doe, de exacte coordinaten de deeltjes van jouw denkbeeldige dansers geven?
"onhandig" is geen fysieke eigenschap, het is een waardeoordeel.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:24 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
nee we weten alleen dat de deeltjes en krachten te onhandig zijn om te gebruiken als we een wals willen bouwen en gebruiken een ander deel van de wetenschap dat grotere dingen kan beschrijven dan we met deeltjes kunnen doen.
Dat terwijl dat deel van de wetenschap perfect in lijn zit met de wetenschap over de deeltjes
Dan komen we weer terug bij het voorbeeld dat je gaf met die twee ballen. De ene bal dichter bij de andere bal enzo, je snapt vast wel welke ik bedoel. Kan je het verschil tussen die situatie A en B volledig uitdrukken in een verschil in ruimtetijd/afstand?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:26 schreef o2011 het volgende:
[..]
Als het exact dezelfde ingredienten en krachten zijn wel ja. Dat heet de wet van behoud van energie.
en je punt is?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:26 schreef o2011 het volgende:
[..]
"onhandig" is geen fysieke eigenschap, het is een waardeoordeel.
Nee, wat kan je met zo'n omschrijving, als je em al kan maken?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:27 schreef o2011 het volgende:
[..]
wat deeltjes kunnen? gewoon wat de wetenschap zegt: de fundamentele krachten.
wat voor verschil is er nog meer dan?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:27 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dan komen we weer terug bij het voorbeeld dat je gaf met die twee ballen. De ene bal dichter bij de andere bal enzo, je snapt vast wel welke ik bedoel. Kan je het verschil tussen die situatie A en B volledig uitdrukken in een verschil in ruimtetijd/afstand?
nou je zou de omschrijving in een boek kunnen zetten, of in een blog ofzo.quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:28 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Nee, wat kan je met zo'n omschrijving, als je em al kan maken?
Dus stel het verschil is 5 cm. Als ik jou dan vertel om situatie A zo aan te passen dat de bollen 5 cm dichter bij elkaar staan, kan je dan situatie B reproduceren?quote:Op zondag 16 oktober 2011 11:29 schreef o2011 het volgende:
[..]
wat voor verschil is er nog meer dan?
dat wordt een heel dik boek danquote:Op zondag 16 oktober 2011 11:30 schreef o2011 het volgende:
[..]
nou je zou de omschrijving in een boek kunnen zetten, of in een blog ofzo.
En nu?
Is niet echt heel wetenschappelijk hequote:Op zondag 16 oktober 2011 11:30 schreef o2011 het volgende:
[..]
nou je zou de omschrijving in een boek kunnen zetten, of in een blog ofzo.
En nu?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |