De krachten zelf ook trouwensquote:Op zondag 16 oktober 2011 17:10 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Klopt, maar dat zei ik dus niet. Ik had het niet over deeltjes of krachten, maar eigenschappen, waarvan deeltjes en krachten een subset is. In het geval van een volledig ijzeren braadpan zijn er inderdaad enkel elementaire deeltjes en krachten in het spel. Wanneer de braadpan een houten of plastic handvat heeft, zijn er ook moleculen (emergente deeltjes) en vanderwaalskrachten (emergente krachten) in het spel.
Ik zie niet in hoe je het bestaan van emergentie kan ontkennen zonder het bestaan van moleculen en vanderwaalskrachten te ontkennen, aangezien deze per definitie emergent zijn uit de fundamentele krachten en deeltjes.
[edit] HA, atomen zijn zelf ook emergent aangezien ze uit elementaire deeltjes bestaan maar het niet zijn. Dus, zelfs een braadpan bevat emergente deeltjes
Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt. Er komt helemaal niets "voort" uit de interactie van de deeltjes. De deeltjes en interacties zijn gewoon elementaire deeltjes en fundamentele interacties. Wat komt er verder nog uit voort dan?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ok, nog een laatste keer dan. De wals komt voort uit de INTERACTIE (kan fok ook tekst laten knipperen?) tussen de groepen deeltjes van de dansers.
Als je alleen de losse mensen bekijkt dan heb je de deeltjes en krachten van 1 mens. Bij 2 mensen zijn dit meer deeltjes en krachten.quote:Als je alleen losse dansers bekijkt heb je geen wals. Dat is nou emergentie.
Dus dit is ook emergentie?quote:Bepaalde soorten termieten bouwen op die manier prachtige kastelen. Als je een losse termiet bekijkt zie je een heel simpel diertje, die reageert op een paar simpele chemische signalen met simpele handelingen. Pak een zandkorrel op, plak hem vast als je geurstof A ruikt, geef zelf wat geurstof af etc. Ook dat is een natuurlijk voorbeeld van emergentie.
Als je de twee dansers afzonderlijk bekijkt heb je toch dezelfde hoeveelheid krachten en deeltjes als wanneer je ze samen bekijkt? Maar dan heb je geen walsquote:Als je alleen de losse mensen bekijkt dan heb je de deeltjes en krachten van 1 mens. Bij 2 mensen zijn dit meer deeltjes en krachten.
In een universum met 1 proton heb je toch nog steeds de elementaire krachten? Sterke/Zwakke kernkracht, EM en zelfs zwaartekracht. Het feit dat ze nergens mee kunnen interacteren betekent niet dat de krachten er niet zijn, toch?quote:In een universum met maar 1 deeltje heb je geen fundamentele krachten. Daarvoor heb je meer deeltjes nodig, die onderlinge interacties aangaan.
De vanderwaalskracht is gewoon een electromagnetische kracht, dat is een van de vier fundamentele krachten. Er is dus geen nieuwe kracht ontstaan en er is geen emergentie.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:10 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Klopt, maar dat zei ik dus niet. Ik had het niet over deeltjes of krachten, maar eigenschappen, waarvan deeltjes en krachten een subset is. In het geval van een volledig ijzeren braadpan zijn er inderdaad enkel elementaire deeltjes en krachten in het spel. Wanneer de braadpan een houten of plastic handvat heeft, zijn er ook moleculen (emergente deeltjes) en vanderwaalskrachten (emergente krachten) in het spel.
Ik zie niet in hoe je het bestaan van emergentie kan ontkennen zonder het bestaan van moleculen en vanderwaalskrachten te ontkennen, aangezien deze per definitie emergent zijn uit de fundamentele krachten en deeltjes.
Leg aan de hand van bovenstaande afbeelding eens uit wat er emergent is in situatie B ten opzicht van A?quote:[edit] HA, atomen zijn zelf ook emergent aangezien ze uit elementaire deeltjes bestaan maar het niet zijn. Dus, zelfs een braadpan bevat emergente deeltjes
1 persoon is toch minder deeltjes dan 2?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:16 schreef Dorstlessend het volgende:
Als je de twee dansers afzonderlijk bekijkt heb je toch dezelfde hoeveelheid krachten en deeltjes als wanneer je ze samen bekijkt? Maar dan heb je geen wals
In welk universum was er maar 1 proton?quote:In een universum met 1 proton heb je toch nog steeds de elementaire krachten? Sterke/Zwakke kernkracht, EM en zelfs zwaartekracht. Het feit dat ze nergens mee kunnen interacteren betekent niet dat de krachten er niet zijn, toch?
In het geval van dit voorbeeld komt hier een wals uit voort. Iets wat er nog niet was, voor deze interactie begon.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:13 schreef o2011 het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt. Er komt helemaal niets "voort" uit de interactie van de deeltjes. De deeltjes en interacties zijn gewoon elementaire deeltjes en fundamentele interacties. Wat komt er verder nog uit voort dan?
Maar met losse mensen heb je geen wals. De interactie brengt wat voort wat daarvoor nog niet aanwezig was.quote:Als je alleen de losse mensen bekijkt dan heb je de deeltjes en krachten van 1 mens. Bij 2 mensen zijn dit meer deeltjes en krachten.
Jupquote:Dus dit is ook emergentie?
[ afbeelding ]
Dit plaatje is principieel equivalent aan alle andere voorbeelden die tot nu toe genoemd zijn (braadpan, wals, termieten, etc).
Paars is gewoon een golflengte van EM straling. EM is fundamenteel en overal in het universum.quote:Ja natuurlijk is het plaatje emergent. De kleur paars ontstaat niet uit elementaire interacties
Dat roep je nu al heel vaak, maar je kan het niet uitleggen. Of je wil het niet, na herhaaldelijk vragen. Kan je niet? Wil je niet? Als je niet wil, waarom niet?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:20 schreef o2011 het volgende:
[..]
De vanderwaalskracht is gewoon een electromagnetische kracht, dat is een van de vier fundamentele krachten. Er is dus geen nieuwe kracht ontstaan en er is geen emergentie.
Moleculen bestaan ook gewoon uit deeltjes en krachten en ook hier is dus geen emergentie.
De enige verschillen tussen een houten en metalen pan is kwantitatief van aard: het is een verschil in deeltjes en krachten.
[..]
Leg aan de hand van bovenstaande afbeelding eens uit wat er emergent is in situatie B ten opzicht van A?
Zou je dus ook zeggen dat een koolstof-atoom in een CO2 molecuul dezelfde interacties met zijn omgeving kan aangaan als een koolstof-atoom in grafeen? Als je antwoord nee is, geef je emergentie toe volgens de definitie die ATuin-hek en ik aanhouden geloof ik.quote:Moleculen bestaan ook gewoon uit deeltjes en krachten en ook hier is dus geen emergentie.
Ik kan niet echt veel opmaken uit het plaatje. Interacteren die paarse bollen bv. met elkaar op één of andere manier?quote:Leg aan de hand van bovenstaande afbeelding eens uit wat er emergent is in situatie B ten opzicht van A?
Nou, denk daar maar eens over naquote:Op zondag 16 oktober 2011 17:16 schreef Dorstlessend het volgende:
Ja natuurlijk is het plaatje emergent. De kleur paars ontstaat niet uit elementaire interacties.
[..]
Als je de twee dansers afzonderlijk bekijkt heb je toch dezelfde hoeveelheid krachten en deeltjes als wanneer je ze samen bekijkt? Maar dan heb je geen wals
[..]
In een universum met 1 proton heb je toch nog steeds de elementaire krachten? Sterke/Zwakke kernkracht, EM en zelfs zwaartekracht. Het feit dat ze nergens mee kunnen interacteren betekent niet dat de krachten er niet zijn, toch?
Huh? Wat bedoel je met wals dan, als het niet de deeltjes en krachten van de mensen zijn?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:21 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
In het geval van dit voorbeeld komt hier een wals uit voort. Iets wat er nog niet was, voor deze interactie begon.
Nu gebrijp ik waar je de fout in gaat. Je definieert "wals" als 2 mensen dicht bij elkaar die op een bepaalde manier bewegen. Vervolgens als iets niet aan die definitie voldoet, noem je het niet-wals.quote:Maar met losse mensen heb je geen wals. De interactie brengt wat voort wat daarvoor nog niet aanwezig was.
Kortom, ipv te kijken naar waar de wals fysiek uit bestaat (volgens de wetenschap), kijk jij naar of de wals voldoet aan een bepaalde arbitraire menselijke definitie. Die definitie kan best handig zijn om mee te communiceren, maar is niet een nieuwe fysieke eigenschap. Ik kan een boom ook wel een "floep" noemen, maar dat betekent toch ook niet dat de boom opeens nieuwe floepkrachten heeft?quote:
Noem situatie A goud.
Noem situatie B ijs.
Nou kan je wel gaan beweren dat goud totaal anders is dan ijs, maar fysiek gezien is het gewoon een kwantitatief verschil in afstand. De fysieke realiteit is niet zo zwart/wit (wel-goud/geen-goud)als je denkt
De enige verschillen zijn kwantitatief. Zonee, dan wil ik graag horen welke verschillen er zijn die niet uit deeltjes en krachten bestaan.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:25 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Zou je dus ook zeggen dat een koolstof-atoom in een CO2 molecuul dezelfde interacties met zijn omgeving kan aangaan als een koolstof-atoom in grafeen? Als je antwoord nee is, geef je emergentie toe volgens de definitie die ATuin-hek en ik aanhouden geloof ik.
Nee het is een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Het enige verschil is dat de bollen iets verder uit elkaar staan. Is dat emergentie?quote:Ik kan niet echt veel opmaken uit het plaatje. Interacteren die paarse bollen bv. met elkaar op één of andere manier?
Ik snap de valkuil waar je hier in valt ja. Het is verleidelijk om te denken in de elementen van de twee dansers, en te zeggen dat dat dus de dans is. Maar, stel dat er een derde danser bij komt, en met 1 van de 2 oorspronkelijke dansers een wals gaat dansen. Wat is er volgens jou dan aan de hand?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:29 schreef o2011 het volgende:
[..]
Huh? Wat bedoel je met wals dan, als het niet de deeltjes en krachten van de mensen zijn?
[..]
Nu gebrijp ik waar je de fout in gaat. Je definieert "wals" als 2 mensen dicht bij elkaar die op een bepaalde manier bewegen. Vervolgens als iets niet aan die definitie voldoet, noem je het niet-wals.
Dat is dezelfde fout die ik lang geleden al beschreef:
[..]
Kortom, ipv te kijken naar waar de wals fysiek uit bestaat (volgens de wetenschap), kijk jij naar of de wals voldoet aan een bepaalde arbitraire menselijke definitie. Die definitie kan best handig zijn om mee te communiceren, maar is niet een nieuwe fysieke eigenschap. Ik kan een boom ook wel een "floep" noemen, maar dat betekent toch ook niet dat de boom opeens floepkrachten heeft?
the burden of proof is upon youquote:Op zondag 16 oktober 2011 17:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat roep je nu al heel vaak, maar je kan het niet uitleggen. Of je wil het niet, na herhaaldelijk vragen. Kan je niet? Wil je niet? Als je niet wil, waarom niet?
stel dat ik 1 atoompje een wals noem, dansen alle atomen in het universum dan?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:33 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Ik snap de valkuil waar je hier in valt ja. Het is verleidelijk om te denken in de elementen van de twee dansers, en te zeggen dat dat dus de dans is. Maar, stel dat er een derde danser bij komt, en met 1 van de 2 oorspronkelijke dansers een wals gaat dansen. Wat is er volgens jou dan aan de hand?
Als je de ene danser bekijkt tijdens het walsen, zijn deeltjes en interacties telt, en vervolgens de andere danser bekijkt en de deeltjes en krachten optelt bij de eerste, heb je toch hetzelfde aantal deeltjes en krachten als in het duo samen?quote:1 persoon is toch minder deeltjes dan 2?
En daar hebben we je klem op een foutquote:Op zondag 16 oktober 2011 17:31 schreef o2011 het volgende:
[..]
De enige verschillen zijn kwantitatief. Zonee, dan wil ik graag horen welke verschillen er zijn die niet uit deeltjes en krachten bestaan.
[..]
Nee het is een versimpelde weergave van de werkelijkheid. Het enige verschil is dat de bollen iets verder uit elkaar staan. Is dat emergentie?
Nee.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:35 schreef o2011 het volgende:
[..]
stel dat ik 1 atoompje een wals noem, dansen alle atomen in het universum dan?
Nu zeg je al iets totaal anders. Heb je dat echt niet door?quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:34 schreef o2011 het volgende:
[..]
the burden of proof is upon you
als jij denkt dat het verschil tussen een houten en metalen pan iets anders is dan een verschil in de deeltjes en krachten (zoals de wetenschap denkt), dan mag jij zeggen wat voor extra krachten of deeltjes dit dan wel zijn
Ik heb het in m'n vorige post uitgebreider uitgelegd, maar ik kan nog wel eens antwoorden.quote:De enige verschillen zijn kwantitatief. Zonee, dan wil ik graag horen welke verschillen er zijn die niet uit deeltjes en krachten bestaan.
Ja maar de kwantiteit ruimtetijd afstand tussen de deeltjes en krachten niet.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:35 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Als je de ene danser bekijkt tijdens het walsen, zijn deeltjes en interacties telt, en vervolgens de andere danser bekijkt en de deeltjes en krachten optelt bij de eerste, heb je toch hetzelfde aantal deeltjes en krachten als in het duo samen?
Volgens wikipedia heet dat weak-emergence. Als bewustzijn weakly-emergent zou zijn dan betekent het dus dat een kwantiteit bewustzijn overal in het universum is.quote:Hetzelfde geldt voor atomen. Een atoom kan in het verschillende molecuul dezelfde interacties aangaan met andere deeltjes, maar zonder de gehele moleculen te bekijken heb je geen informatie over de mogelijke, interacties of bestemmingen van dit ene atoom (een c-atoom in een zijketen van een lange alkeen zal niet snel in een levend wezen opduiken, terwijl een c-atoom in een zijketen van een aminozuur dat wel zal doen, ondanks dat deze exact dezelfde elementaire interacties aangaan. Dit soort informatie noemt men simpelweg emergent, zoals je ook op wikipedia kan lezen. Het is niet iets goddelijks of bijzonders, het is gewoon een eigenschap van informatie in complexe systemen.
Zelfs die "andere gedraging" is slechts een kwantiteit van fundamentele krachten. Zo kan een auto 10km/uur of 100km/uur rijden, maar het blijft beweging.quote:Op zondag 16 oktober 2011 17:39 schreef Dorstlessend het volgende:
[..]
Ik heb het in m'n vorige post uitgebreider uitgelegd, maar ik kan nog wel eens antwoorden.
De verschillen in elementaire interacties zijn inderdaad enkel kwantitatief. Het kwalitatieve verschil zit 'm erin dat het deeltje zich anders gedraagt doordat het in een ander systeem zit, ondanks dat zijn eigen elementaire eigenschappen identiek zijn gebleven.
Thxquote:Op zondag 16 oktober 2011 17:47 schreef Dorstlessend het volgende:
Ik denk dat ATuin-hek zojuist de spijker op z'n kop slaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |