Beste PTA'ers,
Ik ben iemand die graag denkt aan de medemens in het verkeer. Naast de standaard verkeersregels zijn er ook waarden in het verkeer waar ik mij aan houd.
Helaas maak ik vaak mee op te weg(terwijl maar jaarlijks 15/20k rij) dat iemand een legale manouvre uithaalt maar dat het ronduit asociaal is en ik helemaal ga flippen in de auto.
Hieronder een aantal voorbeelden:
Dit stuk in haarlemOp een gemiddelde zaterdag of spitsuur doordeweeks is het daar mega druk omdat iedereen masaal naar links wilt. Dus soms staat er een file tot aan de vorige stoplichten en sta je daar zo'n 5~7 minuten stil of zelfs 10 minuten als de brug open gaat. De rechter baan daarintegen is meestal leeg of er staan hooguit 5 auto's
Dus ik kom daar heel netjes achteraan de rij en na enkele minuten ben ik de 3e auto bij de stoplichten. Stoplicht gaat op groen dus ik trek rustig op en voor mij ontstaat er een plek van 4 meter en komt er een auto aan op de rechterstrook en gooit zn knipperlicht open en volop de rem en wilt hij hem erin proppen. Bij mij sloegen de stoppen door en ik trapte op de gas en liet hem er niet in. Ik vind het echt niet kunnen dat iemand zomaar gaat voordringen.
Afslag A9 haarlem zuidRond spitsuur zit het propvol richting alkmaar maar afslag haarlem zuid is leeg en mensen die van de A5 afkomen kunnen of op de A9 invoegen of door blijven rijden om de afslag te nemen.
Wat gebeurt er? Een aantal autos nemen de afslag en proppen hem er het laatste moment in. Aangezien het meestal stilstaand verkeer is, staan ze op de afslag. Ik vind het niet erg om dan van rechts er langs te gaan maar als zij voluit op de rem gaan om in te voegen omdat ze anders het verdrijvingsvlak gaan lig ik er zowat achterop.
Links rijders.
Iedereen heeft het wel eens dat je even niet oplet en opmerkt dat je onnodig links rijdt. Als je toch even in je achterspiegel kijkt en ziet dat er een paar auto's achter je rijden terwijl de rechterstrook leeg is, ga dan naar rechts en laat de mensen achter je langs gaan zodat ze niet rechts hoeven in te halen en een boete riskeren.
Maar goed er reed een auto de hele tijd links en ik reed samen met een vriend in zijn auto. Dus hij gaf een signaal met zijn grootlicht omdat diegene voor hem met 85 ging en terwijl je op die weg 100 kon. We zagen door zijn achterruit dat dit een middelvinger resulteerde. Ook toen sloegen de stoppen door dus rechts ingehaald, volop de rem en midden op de snelweg uitgestapt en toen had meneertje opeens geen grote bek meer. Maar hij reed wel rechts toen.
Ik vind het jammer dat het zo moet aflopen steeds. De voorbeelden hierboven zijn geen fouten maar gewoon omdat mensen schijt aan je hebben waardoor ze dit soort acties doen.
Is het nou zo moeilijk om begrip te tonen aan elkaar? Of een situatie inschatten. Bijvoorbeeld als iemand bij een leeg parkeervak stilstaat met zijn achteruitlampen aan, dat je dat door hebt dat diegene erin moet en niet als een mogool gaat wachten wat er gaat gebeuren?
Dan zal er wel gezegd worden dat ik te agressief reageer maar dit is veroorzaakt door het feit dat ik in het verleden alleen ging toeteren en alleen maar middelvingers en dergelijke handgebaren kwamen

Wie maakt dit nog meer mee?