Je kan niet ontkennen dat Apple toch wel de eerste was die al die technologie succesvol bij elkaar bracht in de iPhone, en het ook nog eens bruikbaar maakte voor het grote publiek. Vergelijk de smartphones vóór en na de iPhone maar.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:15 schreef xenobinol het volgende:
Over de doden niets dan goeds...
Natuurlijk is de dood van Steve Jobs een groot verlies voor zijn familie en Apple. Toch ben ik een beetje verbaasd over de wonderlijke eigenschappen die hem worden toegedicht. Steve was naast een gepassioneerd techneut een nog veel meer getalenteerde marketeer. Apple heeft niet zo heel erg veel bijgedragen aan de technologische innovatie. De meeste technologie die Apple gebruikt is door andere bedrijven ontwikkeld. Als we Apple en Steve Jobs iets moeten nageven dan is het dat ze in staat zijn geweest de massa te verleiden met hun mooi vormgegeven producten die door iedereen te gebruiken zijn. Maar om Steve Jobs als een grote innovator weg te zetten gaat mij net een stapje te ver. RIP Steve.
Apple maakt producten voor consumenten, ze ontwikkelen zelf nauwelijks technologieën. Dat betekent echter niet dat je dan niet kan innoveren. De iPhone en iPad waren revolutionair, net zoals de MacBook Air, MacBook Pro en iMac in mindere mate.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:15 schreef xenobinol het volgende:
Over de doden niets dan goeds...
Natuurlijk is de dood van Steve Jobs een groot verlies voor zijn familie en Apple. Toch ben ik een beetje verbaasd over de wonderlijke eigenschappen die hem worden toegedicht. Steve was naast een gepassioneerd techneut een nog veel meer getalenteerde marketeer. Apple heeft niet zo heel erg veel bijgedragen aan de technologische innovatie. De meeste technologie die Apple gebruikt is door andere bedrijven ontwikkeld. Als we Apple en Steve Jobs iets moeten nageven dan is het dat ze in staat zijn geweest de massa te verleiden met hun mooi vormgegeven producten die door iedereen te gebruiken zijn. Maar om Steve Jobs als een grote innovator weg te zetten gaat mij net een stapje te ver. RIP Steve.
Indertijd waren ze in Japan en Korea verder dan de eerste iPhone (daar kon je al tv kijken en alles op je telefoon). Dat Steve desalniettemin de Japanners massaal liet overlopen is nog wel z'n grootste wapenfeit.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:20 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Je kan niet ontkennen dat Apple toch wel de eerste was die al die technologie succesvol bij elkaar bracht in de iPhone, en het ook nog eens bruikbaar maakte voor het grote publiek. Vergelijk de smartphones vóór en na de iPhone maar.
Net als de tablet.
Ja, functies zijn leuk, maar ik ben zeer benieuwd hoe fijn die producten werkten en hoe ze eruit zagen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Indertijd waren ze in Japan en Korea verder dan de eerste iPhone (daar kon je al tv kijken en alles op je telefoon). Dat Steve desalniettemin de Japanners massaal liet overlopen is nog wel z'n grootste wapenfeit.
Ik zie nu dat ze niet massaal zijn overgelopen; weliswaar is driekwart van de verkochte smartphones een iPhone, in Japan hebben ze bijna geen smartphones maar 'feature' phones.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:25 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, functies zijn leuk, maar ik ben zeer benieuwd hoe fijn die producten werkten en hoe ze eruit zagen.
Een iPhone kon ook niet meer dan een Windows Mobile-toestel, en toch was het een enorme innovatie.
Qua user experience niet. De technische mogelijkheden waren wellicht groter, maar praktische bruikbaarheid is toch belangrijker gebleken.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Indertijd waren ze in Japan en Korea verder dan de eerste iPhone (daar kon je al tv kijken en alles op je telefoon). Dat Steve desalniettemin de Japanners massaal liet overlopen is nog wel z'n grootste wapenfeit.
In Japan zijn er natuurlijk helemaal alleen maar gadget-loving autisten aanwezig...quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik zie nu dat ze niet massaal zijn overgelopen; weliswaar is driekwart van de verkochte smartphones een iPhone, in Japan hebben ze bijna geen smartphones maar 'feature' phones.
29 was ie daar? damn.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:33 schreef Wootism het volgende:
Even een filmpje van de presentatie van zijn eerste Mac! Dat deed hij overigens al geniaal
Wow, de emoties lopen nogal hoog op in die comments.quote:
Autist is niet iets wat je 'wordt'quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In Japan zijn er natuurlijk helemaal alleen maar gadget-loving autisten aanwezig...
Serieus even: de laatste paar jaren is een groot deel van de mensheid aan het veranderen in autisten, dankzij --->
Producten kunnen eenvoudig op alleen de Japanse markt overleven. Midden jaren 90 hadden de meeste telefoons al een camera en internet. Er waren ook kiosken waar foto's konden worden afgedrukt, ook als stickers.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Gedurende afgelopen 4 jaar heeft de empirie ons geleerd dat deze stelling ten stelligste onjuist is. Dus tja die apparaten van Jobs zorgen wel weer voor enige ontwikkeling in de vastgeroeste overtuigingen van sociaal psychologen en aanverwante gogen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:48 schreef yvonne het volgende:
[..]
Autist is niet iets wat je 'wordt'
Ik zal het m'n zoon vertellenquote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Gedurende afgelopen 4 jaar heeft de empirie ons geleerd dat deze stelling ten stelligste onjuist is. Dus tja die apparaten van Jobs zorgen wel weer voor enige ontwikkeling in de vastgeroeste overtuigingen van sociaal psychologen en aanverwante gogen.
Hij is niet alleen meer dan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 12:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik zal het m'n zoon vertellen![]()
Want als je autist kunt 'worden' kun je het dus ook 'ontworden'
Ok... de user interface is misschien zeer doordacht en geoptimaliseerd voor gebruikersgemak, dat kan je ook zien als een stuk innovatie. Als techneut kijk ik echter heel anders naar de gebruikte technologie, in een Iphone of Ipad zit geen nieuwe technologie die exclusief voor en door Apple ontworpen zijn. Vanuit dat standpunt maakt Apple geen innovatieve producten. Wat in het voordeel van Apple speelt is het imago, daardoor kunnen ze met gewaagde en initieel dure producten op de markt komen die voor andere concerns een enorm risico met zich meebrengen.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 11:25 schreef CaptainCookie het volgende:
Ja, functies zijn leuk, maar ik ben zeer benieuwd hoe fijn die producten werkten en hoe ze eruit zagen.
Een iPhone kon ook niet meer dan een Windows Mobile-toestel, en toch was het een enorme innovatie.
Je praat echt poep met je zogenaamde andere kijkquote:Op donderdag 6 oktober 2011 12:07 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ok... de user interface is misschien zeer doordacht en geoptimaliseerd voor gebruikersgemak, dat kan je ook zien als een stuk innovatie. Als techneut kijk ik echter heel anders naar de gebruikte technologie, in een Iphone of Ipad zit geen nieuwe technologie die exclusief voor en door Apple ontworpen zijn. Vanuit dat standpunt maakt Apple geen innovatieve producten. Wat in het voordeel van Apple speelt is het imago, daardoor kunnen ze met gewaagde en initieel dure producten op de markt komen die voor andere concerns een enorm risico met zich meebrengen.
De statement dat het dus 'een enorme innovatie' is vind ik een forse overstatement. Het probleem zit hem niet in de technologische innovatie maar in het economische model dat bedrijven hanteren. Consumenten hebben veelal geen flauw benul wat er technologisch gezien allemaal mogelijk is, echter om deze technologie bereikbaar te maken heb je een bepaalde schaalgrootte nodig om de kostprijs te drukken. Apple heeft die schaalgrootte in de vorm van een schare trouwe fans.
Een ander aspect wat een rol speelt is de tunnelvisie van techneuten, je moet je voorstellen dat mensen die altijd met de kleinste details bezig zijn niet tot weinig bezit zijn met het grote geheel. De kracht van Steve Jobs en soort gelijken is dat ze naast technische kennis ook zeer geinteresseerd zijn in de toepasbaarheid van de technologie waar ze zo veel van weten. Ik denk dat het juist daarom zo is dat alle grote technologiebedrijven opgericht zijn door techneuten met een commerciële instelling en niet door 'gewiekste' zakenmensen.
Ontwerp, gebruik en techniek zijn steeds meer met elkaar verweven. Het wordt tijd dat daar steeds meer bij stil gestaan wordt.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 12:07 schreef xenobinol het volgende:
Ok... de user interface is misschien zeer doordacht en geoptimaliseerd voor gebruikersgemak, dat kan je ook zien als een stuk innovatie. Als techneut kijk ik echter heel anders naar de gebruikte technologie, in een Iphone of Ipad zit geen nieuwe technologie die exclusief voor en door Apple ontworpen zijn. Vanuit dat standpunt maakt Apple geen innovatieve producten. Wat in het voordeel van Apple speelt is het imago, daardoor kunnen ze met gewaagde en initieel dure producten op de markt komen die voor andere concerns een enorm risico met zich meebrengen.
Blij dat je dit noemt. Het begint te verbeteren maar het idee dat je techniek ook op een juiste manier moet aanbieden is nog relatief nieuw. Discussie met technici loopt dan helaas snel vast...quote:Een ander aspect wat een rol speelt is de tunnelvisie van techneuten, je moet je voorstellen dat mensen die altijd met de kleinste details bezig zijn niet tot weinig bezit zijn met het grote geheel. De kracht van Steve Jobs en soort gelijken is dat ze naast technische kennis ook zeer geinteresseerd zijn in de toepasbaarheid van de technologie waar ze zo veel van weten. Ik denk dat het juist daarom zo is dat alle grote technologiebedrijven opgericht zijn door techneuten met een commerciële instelling en niet door 'gewiekste' zakenmensen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En wat moet ik met deze nietszeggende mening?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 12:32 schreef Wootism het volgende:
Je praat echt poep met je zogenaamde andere kijk
Volgens mij is dit een prima topic om te filosoferen over het werk van Steve Jobs en diens betekenis voor de medemens. Misschien moet je eerst eens nadenken voordat je allerlei onzin uit je toetsenbord slaatquote:Overigens heeft het totaal niks met de strekking van dit topic te maken, dus flikker op.
De gebruiksvriendelijkheid die apple nastreeft is zeker wel innovatief geweest. Daarnaast weten ze voor bestaande hardware altijd een dusdanige toepassing te verzinnen en aan te kleden dat het een leading product wordt wat vele anderen proberen na te maken in de hoop op succes. Ook dat is innovatie. Mooie voorbeelden van de laatste jaren zijn de iphone en de ipad.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 13:00 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En wat moet ik met deze nietszeggende mening?
[..]
Volgens mij is dit een prima topic om te filosoferen over het werk van Steve Jobs en diens betekenis voor de medemens. Misschien moet je eerst eens nadenken voordat je allerlei onzin uit je toetsenbord slaat
Mac vs Pancreatic Cancer?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |