sorry maar dat is 1 ding wat ik niet nodig heb.. Heb al 5 jaar een eigen zaak in NLquote:
Dit dus. Ik ben heb me op 23 augustus ingeschreven bij de gemeente, en ben op 1 september verzekerd. Ik moest 23 tot 31 augustus alsnog betalenquote:Op woensdag 5 oktober 2011 19:22 schreef Godtje het volgende:
Je kan alleen veranderen per 01-01-2012
Je kan wel gewoon nieuw inschrijven. Sterker nog je moet.
Moet je dan vanaf 1 september niet betalen?quote:Op maandag 17 oktober 2011 19:08 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
Dit dus. Ik ben heb me op 23 augustus ingeschreven bij de gemeente, en ben op 1 september verzekerd. Ik moest 23 tot 31 augustus alsnog betalen.
Daarna: niet klagen maar dragen en bidden om krachtquote:Op donderdag 15 december 2011 22:39 schreef wonderer het volgende:
Duitsland gaat hoogstwaarschijnlijk niet door dus ik ga me weer in Nederland vestigen.. Inschrijven dus, verzekering afsluiten en daarna?
Woningbouwvereniging en dan 7 jaar wachten op een woning......quote:Op donderdag 15 december 2011 22:39 schreef wonderer het volgende:
Duitsland gaat hoogstwaarschijnlijk niet door dus ik ga me weer in Nederland vestigen.. Inschrijven dus, verzekering afsluiten en daarna?
In mijn geboortestad kan je ook huizen huren via de makelaar. Zijn wel hogere huurprijzen, maar geen wachtlijst.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:16 schreef maartena het volgende:
[..]
Woningbouwvereniging en dan 7 jaar wachten op een woning......
Of particulier huren, of iets kopen. Lastige keuzes allemaal.
Ja, dat valt dus onder de categorie particulier.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:21 schreef Knutknuttsson het volgende:
In mijn geboortestad kan je ook huizen huren via de makelaar. Zijn wel hogere huurprijzen, maar geen wachtlijst.
Ik heb maar kort een huurwoning gehad in Nederland. Gehuurd van een makelaar en die was fors duurder dan een woning uit de stal van de woningbouwvereniging. Maar daar kwam ik toen vanwege een te hoog salaris niet voor in aanmerking. En bij de makelaar kwam ik alleen in aanmerking voor een huis in het allergoedkoopste segment.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:46 schreef Individual het volgende:
Is particulier huren zoveel duurder dan via een woningbouwvereniging?
Geen idee, we regelen het gewoon zelf netjes.quote:Op donderdag 15 december 2011 23:32 schreef maartena het volgende:
[..]
Trouwens wonderer..... is New Hampshire a no-fault, equitable distribution state? (m.a.w. krijg je bij scheiding automatisch 50% als je niets regelt?)
Ja. Mijn broertje huurt voor 360 Euro in Utrecht via de woningbouwvereniging, en mijn zusje huurde toen ze uit Oost Timor terug kwam voor 700 Euro een kleiner appartement. Veel kleiner, en ook in Utrecht (en verder van het centrum).quote:Op donderdag 15 december 2011 23:46 schreef Individual het volgende:
Is particulier huren zoveel duurder dan via een woningbouwvereniging?
Ja en ja, huursubsidie is alleen voor de lagere inkomens, en er zitten allerlei regels aan sociaal huren inderdaad..... ook qua gezinsgrootte. Zo mag je als alleenstaande niet zomaar een grote eensgezinswoning huren met 4 slaapkamers of zoiets geloof ik, maar die regels variëren ook per regio. Inkomensgrenzen zijn er ook, maar de precieze regels ken ik niet. Je kunt met een hoog inkomen bijv. niet een woning huren die bedoeld zijn voor hele lage inkomens, ook al heb je dus aan 1 kamertje wel genoeg omdat je toch constant weg bent en zo.quote:Zit er ook niet een inkomensgrens aan sociaal huren en huursubsidie? Krijg je trouwens wel huursubsidie als je sociaal huurt?
Als je een uitkering hebt, wordt het van de bruto uitkering ingehouden. Een uitkering heeft idd ook nog een bruto/netto verhaal, er wordt dus e.e.a. ingehouden, maar dat zie je als uitkeringstrekker niet zo.quote:Hoe zit het met ziektekosten? Ben je nog verzekerd als je een betalingsachterstand hebt? En wordt het voor je betaald als je een uitkering krijgt?
Terug naar de US? Hoe lang heb je daar nu gewoond?quote:Op donderdag 15 december 2011 22:39 schreef wonderer het volgende:
360 Euro?? Wow! Daar heb je hier tegenwoordig niet eens meer een kamer in een gedeelde woning voor. Wat krijg je daarvoor? Ik ben weer terug in het 'goedkope' London na Jersey want dat was pas duur.quote:Op vrijdag 16 december 2011 01:24 schreef maartena het volgende:
Ja. Mijn broertje huurt voor 360 Euro in Utrecht via de woningbouwvereniging, en mijn zusje huurde toen ze uit Oost Timor terug kwam voor 700 Euro een kleiner appartement. Veel kleiner, en ook in Utrecht (en verder van het centrum).
Als je dus je rekening van de verzekering niet kan of wilt betalen. Je kan toch niet onverzekerd zijn in NL?quote:Betalingsachterstand waar aan? Een ziektekostenverzekeraar? Geen idee, ik ben zonder schulden uit Nederland vertrokken, dus daar heb ik geen ervaring mee.
Ruim vijfenhalf jaar.quote:Op vrijdag 16 december 2011 11:28 schreef breaky het volgende:
[..]
Terug naar de US? Hoe lang heb je daar nu gewoond?
Een 3-slaapkamer kamer flat in de lombok op de 2e verdieping, midden tussen de Marokkanen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:08 schreef Individual het volgende:
360 Euro?? Wow! Daar heb je hier tegenwoordig niet eens meer een kamer in een gedeelde woning voor. Wat krijg je daarvoor? Ik ben weer terug in het 'goedkope' London na Jersey want dat was pas duur.
Even snel gegoocheld:quote:Als je dus je rekening van de verzekering niet kan of wilt betalen. Je kan toch niet onverzekerd zijn in NL?
Dat is toch wel lang. Kan me heel goed voorstellen dat je niet gelijk terug wil. Ik zit hier nu 4 en half jaar.quote:
Mijn ervaring is dat de inboedel die wij hadden toen we naar de VS verhuisden het simpelweg niet waard was om te verschepen. Het was te oud, te "IKEA" (je weet wel, de houten pinnetjes die eigenlijk maar weinig structurele sterkte bieden aan een meubel), en de electronica zou niet eens werken. (voltage verschil, PAL/NTSC was toen nog een probleem).... etc.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 03:43 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Enig idee hoe dit er in de praktijk uitziet? Wij overwegen nu onze (kleine) inboedel in Maleisie in opslag te doen en dus met alleen de koffers terug naar NL te reizen. Dan start de fase baan/woning zoeken en daarna geven we dan pas groen licht om de inboedel naar NL te versturen. Dit heeft echter ook wel weer wat risico's. Overigens is mijn vrouw hoog opgeleid (met grote baankans) en ik zal in NL een eigen zaak starten (direct bij aankomst).
Iemand ervaringen hiermee?
Bedoel je mij? Ik weet nml niks van een verhuisvergunning. Het ging ook van Zweden naar Nl, geen oceanen over.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 16:37 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Hebben jullie de verhuisvergunning al voor elkaar? Ging dit makkelijk en welke documenten moest je allemaal opleveren?
Je hebt voor de VS ook geen "verhuisvergunning" nodig. Ik weet niet eens wat dat is.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 18:24 schreef Knutknuttsson het volgende:
Bedoel je mij? Ik weet nml niks van een verhuisvergunning. Het ging ook van Zweden naar Nl, geen oceanen over.
We hebben overigens ook geen meubels of dergelijke meegenomen. Alles wat we mee wilden hebben is meegekomen. Daar hadden we één bestelbus plus auto voor nodig, de rest hebben we verkocht of weggegeven. Een bankstel of fiets koop ik wel weer hier...
Ja precies, dat is het idiote van het Nederlandse systeem. Veel emigranten die een huis hebben gekocht in Nederland houden dat huis ook vaak aan en verhuren dat huis dan totdat ze weer terug komen.quote:Op woensdag 3 oktober 2012 08:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Wij lopen ook tegen het huisvestingsprobleem aan ( na 7 jaar sinds vorige week weer terug in Nl) Hier ook genoeg geld op de bank om duurder particulier te kunnen huren, maar ook dat valt smerig tegen. Behalve als je de absolute hoofdprijs wil betalen.
Nee ik kwam van Aruba.. en had hier voor 25 jaar in NL gewoond ( geborgen en getogen )quote:Op donderdag 4 oktober 2012 02:56 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik ben bang dat ik na maar drie jaar afwezigheid dik zak voor zo'n cursus. Iets zegt me echter dat dit niet voor ons zal gelden. Waarom moest jij dat doen? Genaturaliseerd?
Een 6.8, maar ik had hem al eens gedaan (net geslaagd toen geloof ik)quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:15 schreef Individual het volgende:
De immigratietest online heb ik niet gehaald. Ik had een 4.8.. Mijn vader is eind 60, Nederlands leraar heeft hem net met een 6.1 gehaald.
http://educatie.ntr.nl/nationaleinburgeringtest/
Net weer gedaan en nu een 5.1.. Ik mag nog steeds niet remigreren dan. Volgende week moet ik weer naar de Nederlandse ambassade.. gulp!quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
Een 6.8, maar ik had hem al eens gedaan (net geslaagd toen geloof ik)
8,7, maar wat een spruitjestest.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 16:58 schreef Igen het volgende:
Het is een test waarbij je het meest wenselijke politiek-correcte antwoord moet geven, niet het antwoord dat het gedrag van een doorsnee Nederlander beschrijft.
6,8 trouwens, al heb ik 'm destijds 'live' ook gedaan en toen dik onvoldoende gescoord.
Had een 5,3 maar ik heb de antwoorden nagekeken en volgens mij is mijn cijfer veel te laag. Had er maar 4 fout ofzo.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 00:00 schreef static het volgende:
4.6
Zullen we er een apart topic over openen (al meen ik me te herinneren dat die er al was)?
W.T..F..? Is dit nog steeds zo? Dit zijn toch geen praktijken?quote:Op maandag 15 oktober 2012 21:59 schreef Knutknuttsson het volgende:
En als klap op de vuurpijl was het niet mogelijk om onze kinderen aan ons te koppelen. Dus wij zijn nu in het GBA kinderloos en de kinderen hebben geen ouders. Reden; de geboorteaktes missen de stempel van een Zweedse notaris. Zucht....
Het wordt pas echt leuk als je partner Nederlander wil worden.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:23 schreef SaskiaR het volgende:
Handig zeg
Maar hopelijk hoeft het dus niet te moeilijk te zijn; mijn vriend heeft ook een tijdje een Portugese huisgenoot gehad, en die kon zich idd met zijn paspoort en een toestemmingsbrief van mijn vriend gewoon bij hem inschrijven. Geen rare gesprekken bij de IND voor nodig ofzo.
Apostillestempels blijven je je hele leven achtervolgen dankzij allerlei Geneve verdragen na WO2.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:46 schreef popolon het volgende:
W.T..F..? Is dit nog steeds zo? Dit zijn toch geen praktijken?
Wij wisten het goddank op tijd (hoewel het mét papieten ook nog maanden duurt), maar het verkrijgen van die apostille was nog een heel gedoe, want zoiets bestond gewoon niet: "ja maar jeb toch een birth certificate?" "nee, dat is niet genoeg" "Maar het is een birth certificate!"quote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:46 schreef popolon het volgende:
[..]
W.T..F..? Is dit nog steeds zo? Dit zijn toch geen praktijken?
Ha, herkenbaarquote:Op woensdag 24 oktober 2012 20:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Toen wilde ze dus Nederlander worden. En daarvoor moet je dus onafgebroken op hetzelfde adres hebben gewoond voor 3 jaar.... en dus gingen ze op het stadhuis opeens moeilijk doen over die 2 weken dat we "apart" hadden gewoond, want zij bleef dus twee weken langer - op papier - op het oude adres wonen.![]()
Toen ik, in Nederland, ging trouwen moest ik zien aan te tonen dat ik niet stiekempjes tijdens mijn au-pair tijd in Zwitsterland was getrouwd. Hoe bewijs je in 's hemelsnaam dat je iets níet hebt gedaan?quote:Op dinsdag 13 november 2012 20:04 schreef Knakker het volgende:
Maar het kan erger. Een Poolse vriendin van mij woont/werkt al jaren in Zwitserland, en heeft ooit de grote fout gemaakt om naar een ander kanton te verhuizen. Toen moest ze dus opnieuw een verblijfsvergunning aanvragenEn een Zweedse vriend moest om 1 of andere reden aantonen dat hij daadwerkelijk de afgelopen jaren in Zurich gewoond had, en dat was nog een hele klus: hij moest naar het stadsbestuur van alle wijken waar hij gewoond had om een uittreksel te halen, want die communiceren niet met elkaar
. We hebben het nog best aardig geregeld hier in
Beetje verkeerde topic, maar welk land hebben we het over? Rhodesië, Zaïre, Abessinië of iets anders?quote:Op vrijdag 30 november 2012 01:16 schreef Alice_Emme het volgende:
Een vriend van mij is in een Afrikaans land geboren wat nu niet meer bestaat. Toen hij wilde trouwen in NL (waar hij dus al meer dan dertig jaar woont) moest hij een geboortecertificaat hebben maar die had hij niet en kon niet op worden gevraagd. Hij heeft wel een Nederlands paspoort (zijn ouders zijn Nederlandse ontwikkelingswerkers, tegelijker tijd aangevraagd en een jaar na zijn geboorte ook naar NL verhuisd). Geen geboortecertificaat is niet trouwen dus.
Waarom post je op een Nederlandstalig forum als je Nederland op z'n zachtst gezegd niet een fijn land vind?quote:Op donderdag 15 december 2011 22:39 schreef Lindstrøm. het volgende:
Veel succes met de reis van glorie naar een hoopje stront. Ik hoop nooit te hoeven remigreren.
Suggestie: Omdat echte Nederlanders elkaar zulke dingen recht in het gezicht zeggen ipv. stiekem te roddelen.quote:Op zondag 10 maart 2013 03:08 schreef President. het volgende:
[..]
Waarom post je op een Nederlandstalig forum als je Nederland op z'n zachtst gezegd niet een fijn land vind?
Zolang je in het expatregister bent ingeschreven en niet permanent in NL woont zou je er geen problemen mee moeten hebben en ben je gewoon op vakantie, toch?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 00:12 schreef Alice_Emme het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met de Nederlandse schoolplicht? Gaat deze pas in als je een huurhuis hebt en ingeschreven staat bij de gemeente? Het kan namelijk zo zijn dat we een paar weekjes op een camping zouden kunnen gaan staan, en ik vraag me dan af hoe dat gaat.
Dit soort praktijken weerhouden mij ervan terug te gaan.quote:Op zondag 28 oktober 2012 11:28 schreef Knutknuttsson het volgende:
Je zou toch denken dat het op het gebied van Europese samenwerking en regelgeving dit soort dingen makkelijker te regelen zouden moeten zijn. Het domme is ook dat wij kunnen ook gewoon alle papieren direct kunnen aanleveren, in het Engels ook nog, maar dan zonder die verrekte stempel. In mijn naïviteit dacht ik dat dat genoeg zou moeten zijn...het zijn ook geen Post-it briefjes of zo, maar gewoon officiële papieren. Had ik maar in Zweden moeten controleren hoe het precies zit , had een hoop rompslomp gescheeld![]()
On the bright side..huis gevonden, ik heb werk (eerst tijdelijk, maar met goede kans op meer), mijn vriendin gaat op oproepbasis aan de slag en de kinderen beginnen morgen op hun nieuwe school. Het lijkt erop dat we alles weer aardig vlot op de rails hebben gekregen
Zorg dat je een baan hebt en geen uitkering anders slokt Nederland je lang gespaarde centjes binnen no time op!!quote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:08 schreef drWho het volgende:
Potentiele remigrant hierm we gaan waarschijnlijk ergens dit jaar terug vanuit de UK.
Zijn er nog mensen hier die financieel advies hebben ingewonnen bij het teruggaan? Wij hebben hier een aantal pensioenen waar iets mee moet gebeuren en verwachten een behoorlijke hoeveelheid geld over te houden na de verkoop van onze flat en dat moet natuurlijk in euri omgezet worden.
Als er iemand een financieel adviseur kan aanraden of goede tips heeft zou ik je zeer erkentelijk zijn
Wellicht een hele domme vraag, maar... wat is het expatregister?quote:Op zondag 10 maart 2013 10:20 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Zolang je in het expatregister bent ingeschreven en niet permanent in NL woont zou je er geen problemen mee moeten hebben en ben je gewoon op vakantie, toch?
Het 'ingeschreven staan in Den Haag', wanneer je Nederland verlaatquote:Op dinsdag 26 maart 2013 18:57 schreef Knakker het volgende:
Wellicht een hele domme vraag, maar... wat is het expatregister?Waar heb je dat voor nodig?
Bij remigratie is het ook mogelijk. Zo laat ik nu de geboorteaktes van mijn kinderen in Den Haag registreren. Dan hoeft ie niet uit het buitenland te komen, mochten ze de akte een keer nodig hebben.quote:Op woensdag 27 maart 2013 00:47 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het 'ingeschreven staan in Den Haag', wanneer je Nederland verlaat
quote:Op woensdag 27 maart 2013 00:47 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Het 'ingeschreven staan in Den Haag', wanneer je Nederland verlaat
Ha Knakker. Zit je nog steeds in Nederland?
Men vraagt om uitschrijvingsbewijzen als je bijvoorbeeld een lijfrentepolis wenst op te nemen.quote:Op woensdag 27 maart 2013 10:38 schreef Gaoxing het volgende:
Op het moment dat je je uitschrijft in Nederland omdat je 't land verlaat (=per 12 maanden minimaal 8 maanden in het buitenland verblijft) vertrekt je papierwerk automatisch 'naar Den Haag'. Als je vervolgens bijvoorbeeld een paspoort nodig hebt, en dat niet bij een ambassade kunt of wilt aanvragen, kun je in Den Haag terrecht. Wij hebben de kinderen er bijvoorbeeld ook aangegeven. Er zijn aparte balies voor op het gemeentehuis. Een stembewijs krijgen gaat ook via Den Haag.
Het voordeel van uitschrijven is waarschijnlijk met name dat je een uitschrijvingsbewijs krijgt. Maar we zijn zo lang weg dat ik me eerlijk gezegd niet meer kan bedenken waar je dat voor nodig hebtEn dat je geen aanslagen voor gemeentelijke belastingen krijgt, misschien?
Waar zit je in Zwitserland? Het was welbeschouwd mijn eerste expatland, als au-pair, ongeveer 100 jaar geleden.
Dat is wat extreem gezegd (zo slecht is NL echt niet), maar ik moet er ook niet aan denkenquote:Op donderdag 15 december 2011 22:39 schreef Lindstrøm. het volgende:
Veel succes met de reis van glorie naar een hoopje stront. Ik hoop nooit te hoeven remigreren.
Dan vertel je gewoon dat je het hier pokke weer vind (hoewel het nu prachtig blauw isquote:Op zondag 7 april 2013 11:26 schreef Iwanius het volgende:
Het zal ongetwijfeld al zijn langsgekomen (of misschien ook niet) maar ik ben wel benieuwt hoe het zit als je Nederland verlaat en niet wil opgeven waarom je weggaat en ook niet waar je heengaat.
Ik trek mijn reactie ook enigszins terug. Het is natuurlijk wat je er zelf van maaktquote:Op zondag 21 april 2013 06:00 schreef star_gazer het volgende:
[..]
Dat is wat extreem gezegd (zo slecht is NL echt niet), maar ik moet er ook niet aan denken
wij hebben dat tot nu toe alleen nog maar gebruitk om bij de Schiphol douane aan te tonen dat we buiten NL wonen (on de BTW terug te kunnen vorderen). Geen enkel ander nut tot nu toe van dit document mogen ervarenquote:Op woensdag 27 maart 2013 10:38 schreef Gaoxing het volgende:
Het voordeel van uitschrijven is waarschijnlijk met name dat je een uitschrijvingsbewijs krijgt. Maar we zijn zo lang weg dat ik me eerlijk gezegd niet meer kan bedenken waar je dat voor nodig hebt![]()
Slechts enkele winkels werken niet mee.quote:Op maandag 22 april 2013 02:00 schreef Gaoxing het volgende:
Je hebt wel een winkel nodig die eraan mee wil werken, flip, en dat is niet altijd even makkelijk te vinden.
Uhm... misschien maakt het wat uit waar in NL je wilt winkelen. Ik vind het in het noorden een stuk minder makkelijk. Ook tamelijk stom: eigenlijk stond een winkel wel in het lijstje van vatfree, maar kreeg ik na aanschaf en een tijdje wachten alsnog te horen dat ze het niet deden.quote:
Misschien scheelt dat inderdaad, wij zijn altijd in de Randstad.quote:Op maandag 22 april 2013 08:57 schreef Gaoxing het volgende:
[..]
Uhm... misschien maakt het wat uit waar in NL je wilt winkelen. Ik vind het in het noorden een stuk minder makkelijk. Ook tamelijk stom: eigenlijk stond een winkel wel in het lijstje van vatfree, maar kreeg ik na aanschaf en een tijdje wachten alsnog te horen dat ze het niet deden.
Overigens nog een belangrijke voorwaarde: je moet het aangekochte op Schiphol (en dus evt. voor inchecken) laten zien bij de daarvoor bestemde douane desk.
Ha ja, kloptquote:Op maandag 22 april 2013 09:22 schreef Essebes het volgende:
Vaak (zeker als ze al een rits Japanners of Chinezen hebben gehad) is het echter gewoon een praatje, lekker in het Nederlands, over waar je woont en hoe het daar is.
Buitenlands paspoort is voldoende, maar een permanent visum werkt ook. Althans, de eerste keer toen ik het probeerde had ik te maken met een vriendelijke beambte. De laatste keer deden ze wat moeilijker, dat ze een bewijs van uitschrijving wilden zien, en dat toen heeft mijn echtgenote haar paspoort laten zien.quote:Op maandag 22 april 2013 16:40 schreef flipsen het volgende:
Ik ben wel in NL uitgeschreven, maar of ik dat bewijsje nog ergens heb? Ben bang van niet eigenlijk. En ik heb nog steeds mijn residentie hier niet geregeldMaar mijn vrouw kan dus ook gewoon dingen aangeven? Moet ze die dan zelf betaald hebben met een creditcard? Dat zou dan weer vervelend zijn ivm de belachelijke heffing die de Argentijnse belastingdienst heft op aankopen die je in het buitenland doet... Misschien moet ik me eens gaan inlezen
Wij zitten soms rustig alle bonnetjes en labeltjes overal vanaf te knippen :-) Stoelen en bankjes zat op Schiphol :-)quote:Op maandag 22 april 2013 17:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het is idd soms lastig om je nieuwe aankoop te verbergen voor de douane van je nieuwe land. Bonnetjes goed verstoppen en de verpakking weggooien? In Japan mag je voor heel veel geld importeren voordat ze lastig doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |