abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117879394
Ik heb die test ook eens gedaan en ik had een 5,6 ofzo. Heel vaag.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 00:00:45 #52
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_117880517
4.6 :')

Zullen we er een apart topic over openen (al meen ik me te herinneren dat die er al was)?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_117925953
Ik ga binnenkort ook weer naar Nederland terug, na bijna 5 jaar UK.
Ik neem dus aan dat ik me gewoon weer bij de gemeente moet inschrijven - ik ga bij mijn vriend wonen, dan moet ik dus alleen mijn en zijn paspoort laten zien en toestemming van hem dat ik in zijn huis mag wonen?
En gewoon per de 1e van een maand een zorgverzekering afsluiten?
Uitkering etc. heb ik niet nodig. Krijgt de Belastingdienst automatisch bericht dat ik weer in NL woon?
En hoe zit dan nou met de test bij de IND? Ik kan er op hun site alleen iets vinden over buitelanders met verblijfsvergunningen etc, maar dat geldt natuurlijk niet voor mij.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:48:39 #54
66083 Platina
78th Element
pi_117926302
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 00:00 schreef static het volgende:
4.6 :')

Zullen we er een apart topic over openen (al meen ik me te herinneren dat die er al was)?
Had een 5,3 maar ik heb de antwoorden nagekeken en volgens mij is mijn cijfer veel te laag. Had er maar 4 fout ofzo.
pi_117986495
@Platina Had ook een 5.3 en ik had er niet 4 fout hoor :).....

@SaskiaR Zorgverzekering is een plicht, dus zal met terugwerkende kracht ingaan vanaf de dag dat je officieel aankwam in NL. Iedereen dient verzekerd te zijn. Je hoeft dus niet tot de 1e te wachten, gewoon meteen regelen. Datum aankomst zal wrs datum ingang zijn?
pi_118013937
Volgens mij moet je wel ingeschreven staan bij een gemeente. Wat als je bijvoorbeeld op een camping staat of bij iemand onofficieel logeert?
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_118016209
Toevallig heb ik vandaag een zorgverzekering afgesloten en dat ging inderdaad met terugwerkende kracht tot het moment van inschrijving (voor mij was dat vorige week dinsdag). Voor de tussenperiode had ik overigens een particuliere verzekering afgesloten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Knutknuttsson op 15-10-2012 22:43:47 ]
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_118017873
SaskiaR, Jouw vriend moet mee met de inschrijving en ondertekenen dat hij toestemming geeft dat je bij hem gaat wonen.

Wij (2 volwassenen, 2 kleine kinderen. Alle 4 Nederlands staatsburger en in het bezit van Nederlands paspoort) werden bij de dienst vreemdelingen in een soort verhoorkamertje geroepen waar de, overigens zeer onvriendelijke, medewerkster een soort strikvragen aan mijn oudste dochter begin te stellen. Te zot voor woorden werkelijk. En als klap op de vuurpijl was het niet mogelijk om onze kinderen aan ons te koppelen. Dus wij zijn nu in het GBA kinderloos en de kinderen hebben geen ouders. Reden; de geboorteaktes missen de stempel van een Zweedse notaris. Zucht....
pi_118386722
Handig zeg :(
Maar hopelijk hoeft het dus niet te moeilijk te zijn; mijn vriend heeft ook een tijdje een Portugese huisgenoot gehad, en die kon zich idd met zijn paspoort en een toestemmingsbrief van mijn vriend gewoon bij hem inschrijven. Geen rare gesprekken bij de IND voor nodig ofzo.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 20:46:36 #60
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_118387852
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 21:59 schreef Knutknuttsson het volgende:

En als klap op de vuurpijl was het niet mogelijk om onze kinderen aan ons te koppelen. Dus wij zijn nu in het GBA kinderloos en de kinderen hebben geen ouders. Reden; de geboorteaktes missen de stempel van een Zweedse notaris. Zucht....
W.T..F..? Is dit nog steeds zo? Dit zijn toch geen praktijken?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 20:49:47 #61
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_118388018
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 20:23 schreef SaskiaR het volgende:
Handig zeg :(
Maar hopelijk hoeft het dus niet te moeilijk te zijn; mijn vriend heeft ook een tijdje een Portugese huisgenoot gehad, en die kon zich idd met zijn paspoort en een toestemmingsbrief van mijn vriend gewoon bij hem inschrijven. Geen rare gesprekken bij de IND voor nodig ofzo.
Het wordt pas echt leuk als je partner Nederlander wil worden.

Ik verhuisde ooit eens van A naar B in dezelfde woonplaats.... Dus ik naar het stadhuis, adres wijzigen. Uiteraard zijn ze maar 1 keer per week s'Avonds open. Ik kon dat dus niet doen voor mijn vrouw, dat moest ze zelf komen doen. Geen punt verder, een week of twee later ging zij ook, en veranderde ook haar adres.

Toen wilde ze dus Nederlander worden. En daarvoor moet je dus onafgebroken op hetzelfde adres hebben gewoond voor 3 jaar.... en dus gingen ze op het stadhuis opeens moeilijk doen over die 2 weken dat we "apart" hadden gewoond, want zij bleef dus twee weken langer - op papier - op het oude adres wonen. :D Moesten we met bankafschriften aan de gang en zo want die hadden we wel op dezelfde dag veranderd. Allemaal zo leuk, die bureaucratie. ;)

Mijn zus is trouwens ook weer terug in Nederland en heeft een Engelse vriend. Die gingen samen naar het stadhuis, en het was allemaal vrij snel geregeld.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 24 oktober 2012 @ 20:52:29 #62
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_118388186
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 20:46 schreef popolon het volgende:
Apostillestempels blijven je je hele leven achtervolgen dankzij allerlei Geneve verdragen na WO2. :D
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_118528548
Je zou toch denken dat het op het gebied van Europese samenwerking en regelgeving dit soort dingen makkelijker te regelen zouden moeten zijn. Het domme is ook dat wij kunnen ook gewoon alle papieren direct kunnen aanleveren, in het Engels ook nog, maar dan zonder die verrekte stempel. In mijn naïviteit dacht ik dat dat genoeg zou moeten zijn...het zijn ook geen Post-it briefjes of zo, maar gewoon officiële papieren. Had ik maar in Zweden moeten controleren hoe het precies zit , had een hoop rompslomp gescheeld :X

On the bright side..huis gevonden, ik heb werk (eerst tijdelijk, maar met goede kans op meer), mijn vriendin gaat op oproepbasis aan de slag en de kinderen beginnen morgen op hun nieuwe school. Het lijkt erop dat we alles weer aardig vlot op de rails hebben gekregen w/
  dinsdag 13 november 2012 @ 09:25:17 #64
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_119155169
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 20:46 schreef popolon het volgende:

[..]

Wij wisten het goddank op tijd (hoewel het mét papieten ook nog maanden duurt), maar het verkrijgen van die apostille was nog een heel gedoe, want zoiets bestond gewoon niet: "ja maar jeb toch een birth certificate?" "nee, dat is niet genoeg" "Maar het is een birth certificate!"

En lekker Knut, dat het allemaal loopt. Hoe is het met je vader?
pi_119176476
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 20:49 schreef maartena het volgende:

[..]
Toen wilde ze dus Nederlander worden. En daarvoor moet je dus onafgebroken op hetzelfde adres hebben gewoond voor 3 jaar.... en dus gingen ze op het stadhuis opeens moeilijk doen over die 2 weken dat we "apart" hadden gewoond, want zij bleef dus twee weken langer - op papier - op het oude adres wonen. :D
Ha, herkenbaar :Y Mijn vriendin had exact hetzelfde. Behalve dan dat wij geen zin hadden om die bureaucratische molen in te gaan - we hebben besloten om nog maar gewoon twee jaar langer te wachten omdat we die tijd hier toch wel zouden blijven :7

Maar het kan erger. Een Poolse vriendin van mij woont/werkt al jaren in Zwitserland, en heeft ooit de grote fout gemaakt om naar een ander kanton te verhuizen. Toen moest ze dus opnieuw een verblijfsvergunning aanvragen :+ En een Zweedse vriend moest om 1 of andere reden aantonen dat hij daadwerkelijk de afgelopen jaren in Zurich gewoond had, en dat was nog een hele klus: hij moest naar het stadsbestuur van alle wijken waar hij gewoond had om een uittreksel te halen, want die communiceren niet met elkaar 8-). We hebben het nog best aardig geregeld hier in w/
pi_119247311
Ik moet daar toch wel om grinniken hoor... maar regels zijn regels. Ik heb hier in Canada ook meegemaakt dat het schooldistrict maar ook de school kopieen wilde van onze paspoorten en visa's Dat voelde voor mij hetzelfde als me uitkleden tot mijn onderbroek, eerlijk gezegd. Ik vind het ook helemaal niet prettig dat dit op een onbewaakte school ergens in een lade ligt.

Knut, wat voor vragen gingen ze dan stellen aan je dochter?
  zondag 18 november 2012 @ 10:27:59 #67
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_119336513
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 20:04 schreef Knakker het volgende:
Maar het kan erger. Een Poolse vriendin van mij woont/werkt al jaren in Zwitserland, en heeft ooit de grote fout gemaakt om naar een ander kanton te verhuizen. Toen moest ze dus opnieuw een verblijfsvergunning aanvragen :+ En een Zweedse vriend moest om 1 of andere reden aantonen dat hij daadwerkelijk de afgelopen jaren in Zurich gewoond had, en dat was nog een hele klus: hij moest naar het stadsbestuur van alle wijken waar hij gewoond had om een uittreksel te halen, want die communiceren niet met elkaar 8-). We hebben het nog best aardig geregeld hier in w/
Toen ik, in Nederland, ging trouwen moest ik zien aan te tonen dat ik niet stiekempjes tijdens mijn au-pair tijd in Zwitsterland was getrouwd. Hoe bewijs je in 's hemelsnaam dat je iets níet hebt gedaan?
pi_119770361
Een vriend van mij is in een Afrikaans land geboren wat nu niet meer bestaat. Toen hij wilde trouwen in NL (waar hij dus al meer dan dertig jaar woont) moest hij een geboortecertificaat hebben maar die had hij niet en kon niet op worden gevraagd. Hij heeft wel een Nederlands paspoort (zijn ouders zijn Nederlandse ontwikkelingswerkers, tegelijker tijd aangevraagd en een jaar na zijn geboorte ook naar NL verhuisd). Geen geboortecertificaat is niet trouwen dus.
  vrijdag 30 november 2012 @ 01:38:41 #69
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_119770636
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 november 2012 01:16 schreef Alice_Emme het volgende:
Een vriend van mij is in een Afrikaans land geboren wat nu niet meer bestaat. Toen hij wilde trouwen in NL (waar hij dus al meer dan dertig jaar woont) moest hij een geboortecertificaat hebben maar die had hij niet en kon niet op worden gevraagd. Hij heeft wel een Nederlands paspoort (zijn ouders zijn Nederlandse ontwikkelingswerkers, tegelijker tijd aangevraagd en een jaar na zijn geboorte ook naar NL verhuisd). Geen geboortecertificaat is niet trouwen dus.
Beetje verkeerde topic, maar welk land hebben we het over? Rhodesië, Zaïre, Abessinië of iets anders?
reset
pi_119944628
Wil ik niet vermelden, maar het gaat wel om een land dat verandert is van naam, dus het land kan er al bij staan. :-)
pi_123645921
Weet iemand trouwens hoe het zit met de Nederlandse schoolplicht? Gaat deze pas in als je een huurhuis hebt en ingeschreven staat bij de gemeente? Het kan namelijk zo zijn dat we een paar weekjes op een camping zouden kunnen gaan staan, en ik vraag me dan af hoe dat gaat.
pi_123855378
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:39 schreef Lindstrøm. het volgende:
Veel succes met de reis van glorie naar een hoopje stront. Ik hoop nooit te hoeven remigreren.
Waarom post je op een Nederlandstalig forum als je Nederland op z'n zachtst gezegd niet een fijn land vind?
pi_123856485
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 03:08 schreef President. het volgende:

[..]

Waarom post je op een Nederlandstalig forum als je Nederland op z'n zachtst gezegd niet een fijn land vind?
Suggestie: Omdat echte Nederlanders elkaar zulke dingen recht in het gezicht zeggen ipv. stiekem te roddelen. O-)

Edit: Dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar wel een reden waarom het vreemd is dat je hem überhaupt stelt.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2013 09:30:16 ]
  zondag 10 maart 2013 @ 10:20:54 #74
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_123857172
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 00:12 schreef Alice_Emme het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met de Nederlandse schoolplicht? Gaat deze pas in als je een huurhuis hebt en ingeschreven staat bij de gemeente? Het kan namelijk zo zijn dat we een paar weekjes op een camping zouden kunnen gaan staan, en ik vraag me dan af hoe dat gaat.
Zolang je in het expatregister bent ingeschreven en niet permanent in NL woont zou je er geen problemen mee moeten hebben en ben je gewoon op vakantie, toch?
  vrijdag 15 maart 2013 @ 02:04:15 #75
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_124078601
Remigranten, wie kan me vertellen hoe lang het duurt voor je van het expat register in Den Haag bent overgeschreven naar de NL gemeente van je keuze, en een DigiD kunt aanvragen? Is dat meteen voor elkaar, of gaat daar nog tijd overheen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')