Op bedrijfsniveau bestaan grenzen allang niet meer. En dat willen de landen/politiek ook helemaal niet.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:54 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Klopt, maar die juiste regulering past niet in het dogma.
Precies, met als derde dimensie op dit moment dat mensen in China hier zonder aanwezigheid onze directe omgeving net zo hard stimuleren als wij de hunne. Het enige wat weggevallen is is een fysieke aanwezigheid. Maar dat veranderd niks aan het principe van Smith zou ik zeggen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:54 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je interpreteert Smith fout; hij bedoelde dat iedereen zijn eigen directe omgeving versterkt door persoonlijke belangen. Jij koopt bij lokale bedrijven producten, omdat je niet altijd zin hebt voor je pakje melk te wachten op producten uit China. Dat wilt niet zeggen dat jij niet naar China kunt verhuizen en daar je lokale diensten kunt consumeren.
Wie betaald die andere helft?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:56 schreef betyar het volgende:
Mijn vrouw kan een tablet via haar werk kopen, een soort PC prive voor tablets. Scheelt de helft.
Welk merk?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:56 schreef betyar het volgende:
Mijn vrouw kan een tablet via haar werk kopen, een soort PC prive voor tablets. Scheelt de helft.
Goede regelingquote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:59 schreef betyar het volgende:
[..]
Welke ze maar wil, tot 600 euro heeft ze dat voordeel.
Ach, mijn enige 'dogma' is dat het acceptabele resultaten moet leveren.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:54 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Klopt, maar die juiste regulering past niet in het dogma.
Ik snap dan ook werkelijk niet welk probleem Odysseuz ziet in de theorie.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:56 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Precies, met als derde dimensie op dit moment dat mensen in China hier zonder aanwezigheid onze directe omgeving net zo hard stimuleren als wij de hunne. Het enige wat weggevallen is is een fysieke aanwezigheid. Maar dat veranderd niks aan het principe van Smith zou ik zeggen.
Immers, als onze directe omgeving niet profiteerde van wederzijdse handel zou die er ook niet zijn omdat we er geen heil in zouden zien. Het is gewoon schaalvergroting van Smith's idee, meer niet.
Wat precies?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:59 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, mijn enige 'dogma' is dat het acceptabele resultaten moet leveren.
In de tijd van Smith was een zekere ethiek nog niet dood. Schaalvergroting hangt daar juist mee samen. Onhoudbaar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 12:56 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Precies, met als derde dimensie op dit moment dat mensen in China hier zonder aanwezigheid onze directe omgeving net zo hard stimuleren als wij de hunne. Het enige wat weggevallen is is een fysieke aanwezigheid. Maar dat veranderd niks aan het principe van Smith zou ik zeggen.
Zeker niet, omdat de onvolkomenheden grosso modo geen inbreuk doen op het principe van Smith. Dus ik ben het volkomen met je eens, ik snap Ody z'n rare denkwijzes ook niet in deze.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik snap dan ook werkelijk niet welk probleem Odysseuz ziet in de theorie.
In de praktijk zijn er misschien onvolkomendheden, maar of deze nu het laissez-faire kapitalisme zijn aan te rekenen?
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:01 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
In de tijd van Smith was een zekere ethiek nog niet dood. Schaalvergroting hangt daar juist mee samen. Onhoudbaar.
quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:02 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Globalisatie moet je zien als geheel en niet enkel als een paar sweatshops om het daar op af te rekenen.
Meer de economie als geheel. Zulke specifieke zaken laat ik graag aan de betrokkenen over.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wat precies?
De markt? De transactie? Wie, buiten de twee contractanten, zijn daartoe in staat?
Ach, als we de maan en Mars gekoloniseerd hebben zijn dit soort discussies weer kinderspel.quote:
Ik ontken geen heil. Ik zeg slechts dat het onhoudbaar is.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:02 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zeker niet, omdat de onvolkomenheden grosso modo geen inbreuk doen op het principe van Smith. Dus ik ben het volkomen met je eens, ik snap Ody z'n rare denkwijzes ook niet in deze.
Globalisatie moet je zien als geheel en niet enkel als een paar sweatshops om het daar op af te rekenen.
Correct. Het grootste deel is zelfregulerend.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:03 schreef waht het volgende:
[..]
Meer de economie als geheel. Zulke specifieke zaken laat ik graag aan de betrokkenen over.
Je spreekt in steekwoorden. Is ethiek nu dood? Was ethiek doodgemaakt door het eigenbelang waar Smith zich niet expliciet tegen uitliet? Is schaalvergroting een daadwerkelijk andere situatie? Wat is het verschil tussen micro en macro-economie? Geloof me, ik heb beide vakken gestudeerd, maar de visies daarover zijn divers.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:01 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
In de tijd van Smith was een zekere ethiek nog niet dood. Schaalvergroting hangt daar juist mee samen. Onhoudbaar.
Dus je ziet moraliteit in een volkomen vrije markt, want daar worden alle betrokkenen gehoord naar gelang de bijdrage die zij leveren?quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:03 schreef waht het volgende:
[..]
Meer de economie als geheel. Zulke specifieke zaken laat ik graag aan de betrokkenen over.
Het "zelf" veranderd als de wereld veranderd. Dat is de crux. Het hangt allemaal samen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je spreekt in steekwoorden. Is ethiek nu dood? Was ethiek doodgemaakt door het eigenbelang waar Smith zich niet expliciet tegen uitliet? Is schaalvergroting een daadwerkelijk andere situatie? Wat is het verschil tussen micro en macro-economie? Geloof me, ik heb beide vakken gestudeerd, maar de visies daarover zijn divers.
Dan moet je een wantrouwen uitspreken tegen de menselijke psyche, niet markteconomische theorieën.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:07 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Het "zelf" veranderd als de wereld veranderd. Dat is de crux. Het hangt allemaal samen.
Zoals ik zeg... ik ontken geen heil.. maar onhoudbaar.
Amen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:09 schreef GSbrder het volgende:
Ik denk dat andere systemen ook onhoudbaar zijn.
Dit is vergelijkbaar met de verandering van de democratie naar een hollywood-democratie. Door de massamedia veranderde de eisen die er gesteld werden aan volksvertegenwoordigers, wat de democratie daadwerkelijk beinvloedde, maar nog steeds staat het overeind als systeem waar de meeste mensen in geloven. Zo ook het kapitalisme, door de schaalvergroting lijken bepaalde onrechtmatigheden uitvergroot, lijkt het alsof de top enkel kleiner wordt en de onderlaag groter, maar nog steeds brengt het de meeste welvaart aan de grootste groep mensen.
Zijn we het daar overeens.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:11 schreef Odysseuzzz het volgende:
Eens.
There is no ring to rule them all.
Er is geen kapitalisme. Maar dat wist je al.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:12 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zijn we het daar overeens.
Zolang de democratie bestaat, zullen we het kapitalisme houden.
Beiden de minst slechte systemen.
Wellicht, maar daar begon ik niet over. Een volkomen vrije markt mag zo perfect klinken, het brengt in de praktijk geen acceptabele resultaten. Een maatschappij moet m.i. grotendeels zelfregulerend zijn, en voor de rest mogen er bepaalde beperkingen worden gesteld voor het algemene belang. En hoe of waar dat precies moet blijft een eeuwig discussiepunt.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:06 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus je ziet moraliteit in een volkomen vrije markt, want daar worden alle betrokkenen gehoord naar gelang de bijdrage die zij leveren?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |