Weet ik hoor. Ik voelde mij ook niet aangesproken. We hebben het hier nog steeds goed.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:06 schreef eriksd het volgende:
Ik doelde daarmee overigens niet op jou EG. Met die groep chronisch ontevreden mensen.
Zeg Seth, wanneer ga jij weer een oudjaarsconference schrijven?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:07 schreef Bernays het volgende:
We zijn niet veel verder dan de middeleeuwen, met landsheren (bankiers) en slaven (burgers). Alleen is het nu wat comfortabeler voor de slaven waardoor het niet zo snel in verzet komt.
Ga huilen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:07 schreef Bernays het volgende:
We zijn niet veel verder dan de middeleeuwen, met landsheren (bankiers) en slaven (burgers). Alleen is het nu wat comfortabeler voor de slaven waardoor het niet zo snel in verzet komt.
wat?quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zeg Seth, wanneer ga jij weer een oudjaarsconference schrijven?
Waarom, ik ben bankierquote:
O sorry, ik dacht even dat je Seth Gaaikema was...quote:
Alsof er ooit een maatschappij is geweest met gelijke macht voor iedereen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:07 schreef Bernays het volgende:
Nooit zo gelijk als nu het geval is in ieder geval. Extreme concentratie van macht bij een of een aantal personen is altijd de norm geweest nadat men het jagen en verzamelen de rug had toegekeerd.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Alsof er ooit een maatschappij is geweest met gelijke macht voor iedereen.
Zit wel wat in. In landen waar kennis nog niet dergelijk belang heeft gekregen zien we dus nog steeds een extreme concentratie van macht. Genoeg voorbeelden daarvan.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:24 schreef GSbrder het volgende:
Correct, de enige reden dat eigendom langzamerhand minder geconcentreerd is, ligt aan het toenemende belang van kennis in onze samenleving. Kennis, anders dan bezit, is de facto al nooit een bezit dat in extreme concentratie kan voorkomen. De standaarddeviatie van intelligentie is veel minder groot dan bijvoorbeeld die van grondbezit.
Klopt. En doordat ik van deze mening ben toegedaan, dat erfenissen, (land)eigendommen of willekeurige zompige hectares Hollandse modder niet langer het verschil bepalen tussen een welvarend leven of eeuwig lijfeigenschap, vind ik dat men in Nederland moet stoppen met het suggereren dat verschil in kansen oneerlijk en onjuist is. De huidige technologieen en de huidige kennissamenleving staat iedereen toe de informatie tot zich te nemen die noodzakelijk is macht te vergaren. Als zoon van een werknemer heb je kansen, net zoals de zoon van een werkgever, omdat het niet meer automatisch betekent dat kapitaal macht maakt en macht behoudt. De meest intelligente knul kan een webwinkel beginnen, vrijwel zonder startkapitaal, buiten zijn informatie en kennis, wat tot de meest ethische en rechtvaardige spreiding van macht heeft geleid sinds het ontstaan van de mens.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:29 schreef waht het volgende:
[..]
Zit wel wat in. In landen waar kennis nog niet dergelijk belang heeft gekregen zien we dus nog steeds een extreme concentratie van macht. Genoeg voorbeelden daarvan.
In Nederland en legio andere Westerse landen is dat zeker het geval. Het enige wat dat vergt is een actieve houding, doorzettingsvermogen en enige kennis die autodidactisch geleerd kan worden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 15:35 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Klopt. En doordat ik van deze mening ben toegedaan, dat erfenissen, (land)eigendommen of willekeurige zompige hectares Hollandse modder niet langer het verschil bepalen tussen een welvarend leven of eeuwig lijfeigenschap, vind ik dat men in Nederland moet stoppen met het suggereren dat verschil in kansen oneerlijk en onjuist is. De huidige technologieen en de huidige kennissamenleving staat iedereen toe de informatie tot zich te nemen die noodzakelijk is macht te vergaren. Als zoon van een werknemer heb je kansen, net zoals de zoon van een werkgever, omdat het niet meer automatisch betekent dat kapitaal macht maakt en macht behoudt. De meest intelligente knul kan een webwinkel beginnen, vrijwel zonder startkapitaal, buiten zijn informatie en kennis, wat tot de meest ethische en rechtvaardige spreiding van macht heeft geleid sinds het ontstaan van de mens.
Zolang je werk en wat sociale contacten hebt wel. De koopkracht loopt iets terug, maar is inderdaad nog rond het niveau van 2007. Als er wat meer geprotesteerd werd, had ik volgend jaar misschien wel 1,5% loonsverhoging gekregen. Maar het is ook heel goed mogelijk dat het aan te overlegcultuur te danken is dat het hier zeer zelden uit de hand loopt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 13:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Weet ik hoor. Ik voelde mij ook niet aangesproken. We hebben het hier nog steeds goed.
Er wordt aardig wat afgepolderd, dat kan ook wel weer z'n vruchten afwerpen. Kok werd niet voor niets geprezen door Clinton destijds met de The The Way...Voor de werkgelegenheid was het in ieder geval weer wel goed, loonmatiging betekent werkgelegenheid behoud.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 20:32 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Zolang je werk en wat sociale contacten hebt wel. De koopkracht loopt iets terug, maar is inderdaad nog rond het niveau van 2007. Als er wat meer geprotesteerd werd, had ik volgend jaar misschien wel 1,5% loonsverhoging gekregen. Maar het is ook heel goed mogelijk dat het aan te overlegcultuur te danken is dat het hier zeer zelden uit de hand loopt.
Loonmatiging zorgt ook niet voor werkgelegenheid op den duur als je het jaar in jaar uit blijft doen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2011 21:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Er wordt aardig wat afgepolderd, dat kan ook wel weer z'n vruchten afwerpen. Kok werd niet voor niets geprezen door Clinton destijds met de The The Way...Voor de werkgelegenheid was het in ieder geval weer wel goed, loonmatiging betekent werkgelegenheid behoud.
De schaduwzijde van de poldercultuur is dat werknemers daardoor wel makkelijker worden afgescheept met minimale loonstijgingen, terwijl de kosten wel harder stijgen. Te denken valt met name aan de exploderende zorgpremies.
Tja, probeer maar niet al te veel zorgen te maken, het is zuur als je aan koopkracht in moet leveren. Belangrijk is dat je je werk kan behouden, maar ik denk wel dat jij daar wel in slaagt.![]()
Gezellig!quote:Op maandag 10 oktober 2011 21:36 schreef StephanL het volgende:
Leuk horned_reaper dat je ook gaat. Ik ben zaterdag om 12:00 ook van de partij. Blijf alleen niet slapen, heb nog andere dingen te doen, maar ik steun het van harte.
Kut hippiesquote:Op maandag 10 oktober 2011 22:42 schreef horned_reaper het volgende:
Het is dus de bedoeling dat het manifest meerdere dagen zal gaan duren....
Bij de politie is aanvraag gedaan om het plein meerdere dagen te bezetten (Het Plein dus, niet meer het Binnenhof). Als de politie of de gemeente dit verbied, stapt de organisatie naar de rechter.
Ze zijn al keukens enzo aan het organiseren om de mensen van voedsel te voorzien door de nachten heen. ^^
Dat vind ik meteen ook niet zo sterk aan die beweging. Stel dat ze besluiten dat ze blijven totdat aan de eisen tegemoet gekomen is... wat dan? Blijven ze dan allemaal solidair (no way! kan ook niet overigens)? Of is het per groepje dat men gaat vertrekken. En wie gaat dan overblijven?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 08:39 schreef idefixo het volgende:
Het begint erop te lijken dat iedereen die ergens ontevreden over is, meedoet aan die occupy beweging.
Het houdt natuurlijk ook ergens op.quote:Op zondag 9 oktober 2011 01:14 schreef Inspringer het volgende:
[..]
Loonmatiging zorgt ook niet voor werkgelegenheid op den duur als je het jaar in jaar uit blijft doen.
Het gaat vooral om dat ze een signaal afgeven. En dat signaal is duidelijk. Genoeg van dit kapitalisme in deze vorm. De verschillen worden worden belachelijk groot, ook hier in NL.quote:Op maandag 17 oktober 2011 11:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat vind ik meteen ook niet zo sterk aan die beweging. Stel dat ze besluiten dat ze blijven totdat aan de eisen tegemoet gekomen is... wat dan? Blijven ze dan allemaal solidair (no way! kan ook niet overigens)? Of is het per groepje dat men gaat vertrekken. En wie gaat dan overblijven?
Men slaat m.i. bewust een doodlopende weg in.
Je roept het al heel lang, maar ik hoor van jou geen serieus alternatief. Ja, een hybride systeem, maar dat hebben we al...quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Ruis bevat geen informatie. Ze geven dus meer af dan dat...
Duidelijk is dat het kapitalisme in deze vorm over de top is. Wellicht is Occupy niet eens nodig, want het kapitalisme staat op instorten. Kan ook niet uitblijven.
We drijven steeds verder af van dat hybride model. Het begint steeds meer op een hardcore kapitalisme te lijken, waarbij rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer, kansrijke steeds kansrijker, kansarmen steeds kansarmer...quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je roept het al heel lang, maar ik hoor van jou geen serieus alternatief. Ja, een hybride systeem, maar dat hebben we al...
Traditie, voornamelijk.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
We drijven steeds verder af van dat hybride model. Het begint steeds meer op een hardcore kapitalisme te lijken, waarbij rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer, kansrijke steeds kansrijker, kansarmen steeds kansarmer...
De maatschappij wordt steeds harder. Waarom willen we dit eigenlijk?
Natuurlijk, kansen zijn belangrijk. Maar in kansen verzilveren is niet iedereen even bekwaam. En dat essentiële deel van de vergelijking kun je niet forceren en moet je ook niet willen forceren.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:31 schreef EchtGaaf het volgende:
Een fatsoenlijk model stelt de mensheid op de eerste plaats. En niet het geld dat een middel hoort te zijn ipv het ultieme doel.
Een fatsoenlijk bestel biedt IEDEREEN een eerlijke kans ipv een voorwaardelijke kans. Te weten of iemand geld kan genereren...
Een weekje later kan wel gezegd worden dat er blijkbaar ergens iets mis is gegaanquote:Op maandag 10 oktober 2011 22:42 schreef horned_reaper het volgende:
Het is dus de bedoeling dat het manifest meerdere dagen zal gaan duren....
Bij de politie is aanvraag gedaan om het plein meerdere dagen te bezetten (Het Plein dus, niet meer het Binnenhof). Als de politie of de gemeente dit verbied, stapt de organisatie naar de rechter.
Ze zijn al keukens enzo aan het organiseren om de mensen van voedsel te voorzien door de nachten heen. ^^
Dat laatste is wel degelijk een keuze. In dit bestel wordt talent gewoon de riool ingespoeld.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:33 schreef waht het volgende:
[..]
Natuurlijk, kansen zijn belangrijk. Maar in kansen verzilveren is niet iedereen even bekwaam. En dat essentiële deel van de vergelijking kun je niet forceren en moet je ook niet willen forceren.
Wat voor concurrentie heb je dan EG? Je zit, net als ik, in een sector waar er een enorm tekort is. Je hebt geen concurrentie.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat laatste is wel degelijk een keuze. In dit bestel wordt talent gewoon de riool ingespoeld.
Begin al met het feit dat je kapot wordt geconcurreerd.
Werken vergt tegenwoordig veel vaardigheden, vooral sociale vaardigheden. Die zijn voor arbeidsmarktkansen van nog meer belang dan een goede opleiding. Vooral hoogopgeleiden met weinig sociaal-communicatieve vaardigheden hebben het moeilijk, want voor eenvoudig werk zijn ze weer overgekwalificeerd.quote:Op maandag 17 oktober 2011 12:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat laatste is wel degelijk een keuze. In dit bestel wordt talent gewoon de riool ingespoeld.
Begin al met het feit dat je kapot wordt geconcurreerd.
Het gaat deze beweging wel over meer dan dat. (lees eens wat berichten van de Amerikaanse occupy waar het allemaal begonnen is)quote:Op maandag 17 oktober 2011 17:23 schreef Zienswijze het volgende:
Dat er een kloof tussen arm en rijk is hebben we zelf in de hand.
quote:Op maandag 17 oktober 2011 20:35 schreef Ryon het volgende:
Ik ben net even langs geweest bij Occupy Amsterdam en hoorde dat ze van plan zijn om de nacht nu wel met zijn allen te halen. Maar het wordt er allemaal niet beter op. Ik zag een boel bekende figuren, uit een nogal typische hoek. Protestje #643 voor die lui.
Ik snap de gedachte en ik heb het ook ooit geloofd, maar het probleem zit in de hoeveelheid opleidingsplaatsen, niet in de numerus fixus.quote:Op maandag 17 oktober 2011 17:23 schreef Zienswijze het volgende:
Laten we de gezondheidssector even onder de loep nemen. Doordat de overheid een lotingssysteem hanteert, is er een beperkt aanbod van chirurugen, bij een gegeven vraag.
Dat is maar net wat het volk ervoor wilt betalen. Het volkt maakt dat sommige mensen onevenredig veel betaald worden, omdat men bereid is die prijs neer te leggen.quote:Op maandag 17 oktober 2011 18:25 schreef MadScientist het volgende:
Ik denk dat ze ook wel inzien dat een chirurg meer beloning verdient dan een secretaresse.
Maar ik denk anderzijds dat ze van mening zijn dat een chirurg die mensenlevens redt meer toevoegt aan de maatschappij (en dus meer beloond moet worden) dan een plastisch chirurg die de hele dag tieten opvult...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |