abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102684734
Omdat ik geen open topic meer vond;

Hoi allemaal,

Ik ben 19 jaar. Vorig jaar in juli heb ik één nacht zo'n ontzettende kiespijn gehad waardoor ik de hele nacht wakker ben geworden. Ik heb echt gruwelijke pijn gehad, ik wilde echt liever dood toen. Na een lichte depressie in november ben ik bij de psychiater gekomen, ander therapie-instituut en daar is na lang onderzoek PTSS vastgesteld.

Nu zou ik vandaag met de 1e EMDR-sessie beginnen, maar het probleem is dat ik geen echte 'foto' heb, waar ik pijn/machteloosheid bij voel. Ik voel alleen maar apathie en verder niets. Ik kan de pijn niet meer voelen.

Ik heb sinds die tijd wel paniekaanvallen gehad, elke keer als ik weer last kreeg van m'n gebit. Ik slaap 's nachts heel slecht, vaak wakker worden en dan klaar wakker zijn. Overdag heel alert, een soort van constante paniek. Overduidelijke tekenen van PTSS.

Toch kan ik geen beeld oproepen waar ik iets bij voel. Ik heb een heel goed geheugen, maar van die nacht lijk ik bijna alles vergeten. Ook voel ik geen pijn of boosheid als ik aan de tandarts denk, terwijl hij mij heeft laten lijden (mocht pas 2 dagen komen nadat ik gezegd had dat ik pijn had. Daarom heb ik ook de 2e nacht niet geslapen vanwege de pijn dus).

Mijn EMDR-therapeut wist het ook niet goed. We hebben met z'n aanwijsstok geprobeerd wel gevoelens op te roepen maar er kwam niets boven bij me. Ik ben nu best wel wanhopig.

Heeft iemand een idee? Eigen ervaringen?

Alvast bedankt!
Only the strong survive
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:20:01 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102684907
Had ik ook niet toen ik met EMDR begon. Uiteindelijk maar gewoon een moment van het ontstaan van het probleem genomen en dat als vertrekpunt genomen.
dus jij zou gewoon naar dat moment kunnen kijken, op het moment dat de pijn begon. Waar was je toen, wat deed je? Dat neem je gewoon als vertrekpunt.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_102685182
PTSS vanwege kiespijn?
djeez
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:30:32 #4
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_102685218
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:29 schreef rhubarbje het volgende:
PTSS vanwege kiespijn?
djeez
:@ Dacht al dat het aan mij lag...
I'm in the basement, you're in the sky
I'm in the basement baby, drop on by
~ this world is only gonna break your heart ~
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:31:30 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102685252
De kiespijn zal niet de oorzaak niet geweest van PTSS. Tenminste, het lijkt me veilig om dat aan te nemen. Er zal waarschijnlijk een onderliggende oorzaak zijn die door de kiespijn getriggerd wordt.
pi_102685396
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:31 schreef error_404 het volgende:
De kiespijn zal niet de oorzaak niet geweest van PTSS. Tenminste, het lijkt me veilig om dat aan te nemen. Er zal waarschijnlijk een onderliggende oorzaak zijn die door de kiespijn getriggerd wordt.
geen wonder dat ze er dan niet verder komt als ze bij die kiespijn blijft hangen
en een vreemde behandelaar die daar dan in mee gaat

en ik heb hier echt de ballen verstand van maar hoe kan PTSS dan vastgesteld worden als het niet duidelijk is wat de oorzaak is (als die er al is)
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:38:36 #7
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_102685488
PTSS door kiespijn? :X
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_102685932
Ik volg dit ook niet helemaal, Vooral omdat ik er zelf dus aan lijd. En er is way more gebeurt dan enkele dagen kiespijn? Ga niet zeggen dat het niet kan maar zit echt even met zo,n huh hey watte gevoel dit te lezen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:50:53 #9
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102685946
Ik wil best geloven dat je best geschrokken bent van de pijn maar dude, time to grow a backbone?

Ik vind het lullig voor je als die kiespijn de oorzaak is maar kom op, wat staat je te wachten als je een keer je enkel breekt ofzo? :?
Domo Arigato!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:53:37 #10
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_102686054
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:50 schreef Black_Ninja het volgende:
Ik wil best geloven dat je best geschrokken bent van de pijn maar dude, time to grow a backbone?

Ik vind het lullig voor je als die kiespijn de oorzaak is maar kom op, wat staat je te wachten als je een keer je enkel breekt ofzo? :?
O-) Ms de reden dat mannen geen bevallingen hoeven te doen?
Nee grapje, maar het komt idd wel wat 'mieterig' over.. :{
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 13:56:32 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102686146
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:29 schreef rhubarbje het volgende:
PTSS vanwege kiespijn?
djeez
ik dacht precies hetzelfde.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:02:04 #12
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102686352
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 13:53 schreef missbehavin het volgende:

[..]

O-) Ms de reden dat mannen geen bevallingen hoeven te doen?
Nee grapje, maar het komt idd wel wat 'mieterig' over.. :{
Ik heb een keer tijdens het trainen met volle kracht een houten oefenzwaard (bokken) op mijn vinger gekregen. Daar spoot letterlijk het bloed uit. Ben naar de wc gegaan om met koud water te koelen. Daarna weer terug gegaan naar mijn sensei om toestemming te vragen om hem zelf even te mogen fixeren omdat ik er van uit ging dat hij gebroken was (compleet zwart en zat geen beweging meer in). Met tape gefixeerd en nog 6 uur door getraind. Op de EHBO kwamen ze er achter dat er een botsplinter in het gewrichtje zat en dat het een zeer zware kneuzing was.

Maar PTSS heb ik er niet aan over gehouden... :{

Ook niet na dat ik mijn schouder uit de kom duwde, neus brak, pols kneusde of vergelijkbare dingen...
Domo Arigato!
pi_102686372
Klinkt alsof je door die ervaring nog verder het contact met je gevoel en met jezelf kwijt bent geraakt, vandaar de apathie en het niets voelen. Als je stresshormonen erg hoop oplopen dan werkt het semantische (wat gaat over het feitelijke) deel van je geheugen een stuk minder goed, dus is het gevoel van die nacht meer opgeslagen dan echt de gebeurtenis.

Is het niet voldoende je op het gevoel van die nacht te richten als dat is het enige aanknopingpunt is wat je voor jezelf hebt met die ervaring?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:04:45 #14
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_102686476
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:02 schreef Black_Ninja het volgende:

[..]

Ik heb een keer tijdens het trainen met volle kracht een houten oefenzwaard (bokken) op mijn vinger gekregen. Daar spoot letterlijk het bloed uit. Ben naar de wc gegaan om met koud water te koelen. Daarna weer terug gegaan naar mijn sensei om toestemming te vragen om hem zelf even te mogen fixeren omdat ik er van uit ging dat hij gebroken was (compleet zwart en zat geen beweging meer in). Met tape gefixeerd en nog 6 uur door getraind. Op de EHBO kwamen ze er achter dat er een botsplinter in het gewrichtje zat en dat het een zeer zware kneuzing was.

Maar PTSS heb ik er niet aan over gehouden... :{

Ook niet na dat ik mijn schouder uit de kom duwde, neus brak, pols kneusde of vergelijkbare dingen...
Bikkeltje! Je lijkt wel een vrouw O+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:08:29 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102686597
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:02 schreef Black_Ninja het volgende:
[]
Michielos reincarnated...
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 14:11:21 #16
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102686689
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 14:04 schreef missbehavin het volgende:

[..]

Bikkeltje! Je lijkt wel een vrouw O+
:P Vechtsport instructeur ;) dan moet je wel :P
Domo Arigato!
pi_102692580
Ooh wat een helden zijn jullie allemaal. Het gaat hier niet zomaar om eventejs kiespijn he. Ik kan hier ook verhalen neerzetten van door blijven basketballen met gescheurde enkelbanden etc. Maar gaat het daarom? Gaat het erom jullie te laten zien hoe sterk (in jullie ogen zwak..) ik ben? Nee. Als je niets te melden hebt doe dat dan ook niet, ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben.

Daarnaast is kiespijn een hele andere pijn dan die aan de rest van je lichaam omdat dit in je schedel zit bij je hersenen. Maar dat zal wel al te moeilijk zijn. Ik weet van mezelf dat ik helse pijnen heb doorstaan en sterker ben dan 99% van de mensen.

Zegt de hoest-cultuur je iets? Mensen die een beetje hoesten, dat dan de hele dag doen omdat ze dan laten zien dat ze 'doorgaan terwijl ze toch half-ziek zijn?' kansloos.

Canilas, dankje voor je reactie. Het punt is dus dat ik van die nacht nog vrij weinig herriner en er eigenlijk ook helemaal geen gevoelens meer aan verbindt. Zou je misschien nog iets meer kunnen vertellen erover?
Only the strong survive
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:37:59 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102692933
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:31 schreef TheGOAT het volgende:
Ooh wat een helden zijn jullie allemaal. Het gaat hier niet zomaar om eventejs kiespijn he. Ik kan hier ook verhalen neerzetten van door blijven basketballen met gescheurde enkelbanden etc. Maar gaat het daarom? Gaat het erom jullie te laten zien hoe sterk (in jullie ogen zwak..) ik ben? Nee. Als je niets te melden hebt doe dat dan ook niet, ben benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik heb geen ervaring met PTSS door kiespijn. Het bestaat namelijk ook niet, PTSS door kiespijn.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102693112
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met PTSS door kiespijn. Het bestaat namelijk ook niet, PTSS door kiespijn.
Aah de grap is namelijk ook dat je PTSS kunt krijgen door een bijensteek. Als jij het idee hebt dat je doodgaat nadat je geprikt bent, in paniek raakt en elke keer dat je een bij zie vliegen weer die gevoelens terugkrijgt heb je ook PTSS. PTSS is niet alleen voor militairen of mensen die verkracht worden. Maar misschien dat jij mijn therapeut zou moeten zijn, zou ik snel klaar zijn!
Only the strong survive
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 16:41:30 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102693150
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:40 schreef TheGOAT het volgende:

[..]

Aah de grap is namelijk ook dat je PTSS kunt krijgen door een bijensteek. Als jij het idee hebt dat je doodgaat nadat je geprikt bent, in paniek raakt en elke keer dat je een bij zie vliegen weer die gevoelens terugkrijgt heb je ook PTSS. PTSS is niet alleen voor militairen of mensen die verkracht worden. Maar misschien dat jij mijn therapeut zou moeten zijn, zou ik snel klaar zijn!
jouw therapeut wil jou zolang mogelijk helpen en zoveel mogelijk geld verdienen, vandaar die diagnose :).
Een gedicht over Maanvis
pi_102693207
Misschien heeft het niet eens zoveel te maken met de fysieke pijn die je toen ervaren hebt als wel met het feit dat je op dat moment hulp nodig had en afgewezen werd, of niet serieus genomen werd en feitelijk een soort van in de steek gelaten werd. Die afwijzingen kunnen behoorlijke mentale pijn opleveren. Daarbij heb je geen geheugen voor fysieke pijn. Dus dit zal je ook niet kunnen oproepen.
pi_102693329
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:41 schreef Maanvis het volgende:

jouw therapeut wil jou zolang mogelijk helpen en zoveel mogelijk geld verdienen, vandaar die diagnose :).
Ja, want dat is ook echt het doel van elke therapeut. Zoveel mogelijk geld verdienen ook al is er niks te behandelen. :')
pi_102694816
maar wat is dan nog het verschil tussen een 'gewone' angststoornis en PTSS?

Begrijp me niet verkeerd ik ben met heel veel ontwikkelingen in de psychologie erg blij omdat nu bijvoorbeeld soldaten met PTSS de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben maar ik heb ook het gevoel dat er steeds vaker 'door geschoten' word in het willen plaatsen en behandelen van dingen

ja ik geloof best dat je enorme pijn hebt gehad en dat je nu nog angstig bent om die zelfde pijn weer te krijgen
ik vraag me alleen af waarom dit 'meteen' PTSS moet heten en hoeveel je daar mee op schiet
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:31:49 #24
44552 Black_Ninja
Ninja's bestaan!
pi_102695847
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:12 schreef rhubarbje het volgende:

Begrijp me niet verkeerd ik ben met heel veel ontwikkelingen in de psychologie erg blij omdat nu bijvoorbeeld soldaten met PTSS de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben maar ik heb ook het gevoel dat er steeds vaker 'door geschoten' word in het willen plaatsen en behandelen van dingen

ja ik geloof best dat je enorme pijn hebt gehad en dat je nu nog angstig bent om die zelfde pijn weer te krijgen
ik vraag me alleen af waarom dit 'meteen' PTSS moet heten en hoeveel je daar mee op schiet
Dit is ook meer wat ik bedoel TS. Mijn opmerking daarnet was niet lullig bedoeld maar echt zit echt wel een verschil tussen PTSS en een angst stoornis.

Het is een natuurlijke reactie van je lichaam om een angst te ontwikkelen voor extreme situaties en dat is opzich gezond. Maar je moet niet doorslaan en dan ontwikkel je een angst STOORnis. PTSS is dan weer een situatie waar je niet alleen pijn maar ook een mentale prikkel heb gekregen via bijvoorbeeld beelden die je hebt gezien. PTSS is wel hele andere koek dan angst voor pijn.

Ik neem aan dat je jouw situatie niet wilt vergelijken met wat soldaten hebben.

Jezelf een veel heftigere diagnose geven of laten geven schiet je echt niet veel mee op. Een ingegroeide teennagel is heel vervelend maar op moment dat dat rode plekje als een gevaarlijke infectie wordt ingeschat schiet je er niet veel mee op. Een ingroeide teennagel = nagel er af, een levensgevaarlijke infectie = been er af. En PTSS of een angststoornis is qua behandeling ook hele andere koek...
Domo Arigato!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:48:17 #25
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102696552
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:12 schreef rhubarbje het volgende:

PTSS is niet iets wat exclusief is voor soldaten of oorlogssituaties. Wat TS zegt, hoe bizar ook, is helaas wel waar, dat je in bepaalde gevallen van minder 'ernstige' dingen PTSS kunt 'krijgen'.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:51:14 #26
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102696665
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

PTSS is niet iets wat exclusief is voor soldaten of oorlogssituaties. Wat TS zegt, hoe bizar ook, is helaas wel waar, dat je in bepaalde gevallen van minder 'ernstige' dingen PTSS kunt 'krijgen'.
Maar mag het dan wel PTSS heten? Want dan voldoe je namelijk niet aan de voorwaarden voor PTSS in DSM IV.
quote:
A. De persoon is blootgesteld aan een traumatische ervaring waarin beide volgende gevallen zich hebben voorgedaan:
De persoon is met een gebeurtenis geconfronteerd die doodsbedreigend is, waarin een ernstig letsel zou kunnen optreden of die de lichamelijke integriteit van de persoon of anderen in gevaar brengt.
De reactie van de persoon is intense angst, hulpeloosheid of afschuw. N.B.: Bij kinderen kan dit zich uiten door wanordelijk of geagiteerd gedrag.
Een gedicht over Maanvis
pi_102696769
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

dat is ook echt niet wat ik bedoelde te zeggen dat het exclusief voor soldaten is
het was een voorbeeld dat ik gaf

en dit beantwoord mijn vraag over het verschil tussen een 'gewone' angststoornis en PTSS ook nog niet
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:55:33 #28
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102696858
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar mag het dan wel PTSS heten? Want dan voldoe je namelijk niet aan de voorwaarden voor PTSS in DSM IV.
P=post
T=traumatisch
S=stress
S=stoornis.

Ik zie niet in waarom je als niet-militair niet aan het 'post' zou voldoen. Goede quote overigens van je. Doodsbedreiging en angst zijn voorwaarden voor PTSS. Beide kunnen ook in een niet-oorlogssituatie voorkomen.
pi_102696903
wat is de doodsbedreiging dan aan kiespijn?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_102696959
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:56 schreef rhubarbje het volgende:
wat is de doodsbedreiging dan aan kiespijn?
Als je het heel breed zou nemen de pijn... en dat er niet direct gehandeld werd om TS van die pijn af te helpen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:58:20 #31
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102696975
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:55 schreef error_404 het volgende:

[..]

P=post
T=traumatisch
S=stress
S=stoornis.

Ik zie niet in waarom je als niet-militair niet aan het 'post' zou voldoen. Goede quote overigens van je. Doodsbedreiging en angst zijn voorwaarden voor PTSS. Beide kunnen ook in een niet-oorlogssituatie voorkomen.
Voldoet TS naar jouw mening aan de DSM-IV definitie van PTSS? Want het was maar kiespijn, dat is niet dodelijk, brengt niet de lichamelijke integriteit in gevaar, en er kan ook geen ernstig letsel optreden.
Een gedicht over Maanvis
pi_102697018
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:58 schreef ayumu het volgende:

[..]

Als je het heel breed zou nemen de pijn... en dat er niet direct gehandeld werd om TS van die pijn af te helpen.
nou volgens mij is er sinds 1412 niemand meer overleden aan kiespijn hoor
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_102697089
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:59 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nou volgens mij is er sinds 1412 niemand meer overleden aan kiespijn hoor
Dat hoor je me niet zeggen blijf het ook apart vinden dat TS dit daar door heeft opgelopen maar het zou mogelijk kunnen. Zoals ik al aangaf heb ik zlef de diagnose PTSS en dat heb ik niet zo maar opgelopen door kiespijn of zoiets.
pi_102697376
mij klinkt het ook als een angststoornis in de oren :Y

ts, ik zou voor een second opinion naar een andere psych gaan :) kijken wat die zegt, voordat je iets gaat behandelen wat mogelijk niet klopt
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:44:29 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102698850
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zeg, meneer de psychiater, doe eens normaal als je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, blijf toch eens uit R&P, dank
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_102700794
Misschien was die kiespijn een trigger die het veroorzaakte, dieper graven in je verleden zou uitsluitsel kunnen geven?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 01:21:32 #37
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102720590
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 19:21 schreef ayumu het volgende:
Misschien was die kiespijn een trigger die het veroorzaakte, dieper graven in je verleden zou uitsluitsel kunnen geven?
Dat denk ik dus ook.
Ik denk niet dat het de kiespijn alleen was.

Ontopic: ik heb EMDR gehad en er helemaal niks aan gehad, maar ik hoor ook verhalen van mensen die er juist veel aan hebben gehad. De resultaten verschillen dus heel erg.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  woensdag 5 oktober 2011 @ 02:05:58 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102721348
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:44 schreef Re het volgende:

[..]

Zeg, meneer de psychiater, doe eens normaal als je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, blijf toch eens uit R&P, dank
ik doe het alleen maar met info die ik op internet lees hè, jij bent blijkbaar van mening dat het wel kan? Leg eens uit hoe?
Een gedicht over Maanvis
pi_102722424
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 02:05 schreef Maanvis het volgende:

ik doe het alleen maar met info die ik op internet lees hè, jij bent blijkbaar van mening dat het wel kan? Leg eens uit hoe?
Heb jij een bron dan waar expliciet instaat dat je van kiespijn geen PTSS kan ontwikkelen dan? Jij zegt immers stellig dat het niet bestaat. De rest van ons vindt het misschien enigszins vreemd, of ongewoon, maar sluiten het niet uit.
Daarbij vind ik het gewoon triest dat dit topic een discussie is geworden over of je al dan niet PTSS van kiespijn kunt krijgen of niet, terwijl TS een heel andere vraag stelt.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:15:04 #40
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102722799
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 02:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

internet voor leken is dan ook funest.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:27:16 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102722970
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:15 schreef Re het volgende:

[..]

internet voor leken is dan ook funest.
Klopt, blijkbaar komt het meer voor:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=21761
Ook de diagnose PTSS door kiespijn door het instituut dat ook de EMDR aanbiedt.

Vind jij dat TS voldoet aan de voorwaarden die DSM-IV stelt aan PTSS, puur op wat je hebt gelezen over de schijnbare oorzaak van deze PTSS?
Een gedicht over Maanvis
pi_102723007
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:31 schreef TheGOAT het volgende:
Canilas, dankje voor je reactie. Het punt is dus dat ik van die nacht nog vrij weinig herriner en er eigenlijk ook helemaal geen gevoelens meer aan verbindt. Zou je misschien nog iets meer kunnen vertellen erover?
Allereerst kan ik je zeggen dat alles Ptss kan veroorzaken als het voor de persoon een beangstigende en paniek veroorzakende situatie was, het gaat dan ook veel meer om de persoonlijke ervaring dan om de feitelijke gebeurtenis. Erge kiespijn is 1 ding, dat hebben 's nachts in het donker als je alleen bent zonder hulp maakt dat bijvoorbeeld al een stuk erger en kan ook nog eens de deur naar eerdere en vergelijkbare situaties waarin je ooit verkeerd hebt die wellicht tot die tijd verdrongen lagen. Je kan nu je dit proces in gaat kijken of het het laatste stuk(je) was om het volledig naar buiten te laten komen of dat het het echt veroorzaakt maar verder dat ook niet veel uit; het is er. Jij wil weer vrij gaan leven en daarom zoek je hulp, lekker boeiend wat voor woord erop geplakt wordt of wat anderen daarvan vinden als jij maar hulp krijgt waar je wat aan hebt.

Het feit dat je constante paniek ervaart en paniek aanvallen hebt wanneer je last hebt van je tanden laat zien dat er in jouw psychisch systeem duidelijk een overtuiging is dat er iets kan gebeuren wat voor jou heel erg is en de angst is een alarm wat afgaat. Je herstel zal em dan ook waarschijnlijk zitten in het verwerken en herkaderen van die angst gevoelens maar goed daar heb je je therapeut voor om je op weg te helpen. Of je dan nog achterliggende zaken hebt die om aandacht vragen daar kom je dan vanzelf achter. Heb je het idee dat je er nu nog niet goed genoeg bij kan dan kan je dat met therapeut bespreken.

Wat betreft het contact met jezelf, als jouw psychisch immuunsysteem door ervaringen leert dat het voor jou niet helemaal veilig is om jezelf volledig in het moment te ervaren (wat is het geval is bij traumatische ervaringen) omdat dat te pijnlijk of beschadigend zou zijn dan worden er dingen in het leven geroepen om je af te leiden als het ware; in plaats van te leven ben je bezig met angst, die je klein houdt; vorm van bescherming. Nu ligt de overtuiging er dat het voor jou veiliger is om angstig te zijn dan jezelf te zijn, dat omkeren is dus een heel proces maar wel hetgeen wat je uiteindelijk weer vrij zal maken, het is alleen aan jou om te laten zien dat dat nu weer kan. In samenwerking met je therapeut uiteraard.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_102723049
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:27 schreef Maanvis het volgende:

Vind jij dat TS voldoet aan de voorwaarden die DSM-IV stelt aan PTSS, puur op wat je hebt gelezen over de schijnbare oorzaak van deze PTSS?
Vind jij dat er iemand bestaat behalve de Ts die weer wat er bij hem speelt en hoe dat geclassificeerd zou moeten worden? De hulpvraag komt uit hem en is dus de enige juiste afspiegeling van wat er speelt.
Hang je echt aan iets als de DSM-IV omdat dat dingen duidelijker/overzichtelijker zou maken? Alsof je dan zou weten hoe het zit omdat het daarin staat?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:36:50 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102723097
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:33 schreef Canillas het volgende:

[..]

Vind jij dat er iemand bestaat behalve de Ts die weer wat er bij hem speelt en hoe dat geclassificeerd zou moeten worden? De hulpvraag komt uit hem en is dus de enige juiste afspiegeling van wat er speelt.
Hang je echt aan iets als de DSM-IV omdat dat dingen duidelijker/overzichtelijker zou maken? Alsof je dan zou weten hoe het zit omdat het daarin staat?
Je stelt weer nutteloze wedervragen. Dus ik ga net als Staal niet meer op jou reageren. Wel wil ik nog even zeggen dat je door te zeggen dat het wel PTSS is net zo goed aan lekenoordeel doet als ik door te zeggen dat het niet PTSS is.
Een gedicht over Maanvis
pi_102723248
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:36 schreef Maanvis het volgende:
Wel wil ik nog even zeggen dat je door te zeggen dat het wel PTSS is net zo goed aan lekenoordeel doet als ik door te zeggen dat het niet PTSS is.
Je gaat hier voorbij aan het feit dat bij een therapie-instituut ze PTSS bij hem als diagnose heeft gesteld, dat zijn waarschijnlijk mensen ook die de DSM-IV hanteren maar dan als beroep, ik welk opzicht is dat dan een lekenoordeel?

Uiteindelijk maakt het niet uit wat de diagnose is zolang iemand maar passende hulp krijgt dus waarom niet reageren op waar de Ts om vraagt?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:25:02 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102723978
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:27 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben zijn behandelend arts niet, maar jij blijkbaar wel
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:37:41 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102724314
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:25 schreef Re het volgende:

[..]

Ik ben zijn behandelend arts niet, maar jij blijkbaar wel
heb je het ooit meegemaakt of er in literatuur over gelezen?
Een gedicht over Maanvis
pi_102724406
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:37 schreef Maanvis het volgende:
Dan redeneer alsof alles wat ooit echt gebeurd is in boeken zou moeten staan, en voordat iets in boeken staat het niet echt gebeurd is, de Ts heeft het meegemaakt, is dat niet het punt?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:50:32 #49
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102724680
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:40 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dan redeneer alsof alles wat ooit echt gebeurd is in boeken zou moeten staan, en voordat iets in boeken staat het niet echt gebeurd is, de Ts heeft het meegemaakt, is dat niet het punt?
Zo redeneer ik niet, dat is een aanname die op jouw fantasie is gebaseerd.

Om gericht een goede behandelmethode te vinden is het nodig om een goede diagnose te stellen. In dit topique rijzen twijfels over deze diagnose. Daarom is het van belang om de waarschijnlijkheid vast te stellen dat deze diagnose fout is. Dat kan door literatuur of ervaringen van mensen die ervoor doorgeleerd hebben. Vandaar mijn vraag aan Re.
Als naar waarschijnlijkheid vast staat dat TS een foute diagnose heeft dan heeft het zin om een second opinion aan te vragen bij een andere arts. Op deze manier ben je er meer zeker van of de gekozen behandelmethode (EMDR) de juiste is!

als je hierop weer gaat reageren met nutteloze wedervragen, doe geen moeite, want ik reageer daar dan niet op
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:53:55 #50
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102724796
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zoals gezegd, waar haal je de arogantie vandaan om zonder enige kennis te bepalen wat wel of niet een traumatische ervaring is
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:01:23 #51
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102725023
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:53 schreef Re het volgende:

[..]

Zoals gezegd, waar haal je de arogantie vandaan om zonder enige kennis te bepalen wat wel of niet een traumatische ervaring is
Zoals ik ook al zei, de enige kennis die ik heb komt van het internet.
quote:
A.  The person has been exposed to a traumatic event in which both of the following were present:

1.the person experienced, witnessed, or was confronted with an event or events that involved actual or threatened death or serious injury, or a threat to the physical integrity of self or others.

2.the person’s response involved intense fear, helplessness, or horror.

Ik ben van mening dat TS's kiespijn niet aan 1 voldoet.
Een gedicht over Maanvis
pi_102725519
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:01 schreef Maanvis het volgende:
Zoals ik ook al zei, de enige kennis die ik heb komt van het internet.
Dat verklaart hele een hoop.
quote:
Ik ben van mening dat TS's kiespijn niet aan 1 voldoet.
Zal uitleggen waarom je 1e opmerking een hoop verklaard. Het gevoel van dreiging was er voor Ts, die was dan misschien wel niet waar of rationeel maar in zijn beleving (er staat ook 'the person experienced) was die er en heeft hij dat meegemaakt.

Jij beroept je op de concreetheid van de DSM (that involved actual or threatened death or serious injury) en gaat daarmee voorbij aan het ervaringsaspect, wat uiteindelijk meer telt dan wat dan ook; voor hem was het zo. Door het zo concreet te maken ga je voorbij aan mogelijke nuances en zie je automatisch dingen over het hoofd, het hangen op de DSM beperkt je in dat opzicht alleen maar. Hokjes mentaliteit gaat voor iets wat zo complex is als een mens en zijn psyche niet op.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:23:29 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_102725697
Maanvis kan best zijn vraagtekens zetten bij de diagnose. Maar beweren dat de diagnose onmogelijk is en zich dan puur beroepen op zijn interpretatie van een paar zinnen die hij op internet vindt, gaat gewoon te ver.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:23:32 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102725699
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:18 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dat verklaart hele een hoop.

[..]

Zal uitleggen waarom je 1e opmerking een hoop verklaard. Het gevoel van dreiging was er voor Ts, die was dan misschien wel niet waar of rationeel maar in zijn beleving (er staat ook 'the person experienced) was die er en heeft hij dat meegemaakt.

Jij beroept je op de concreetheid van de DSM (that involved actual or threatened death or serious injury) en gaat daarmee voorbij aan het ervaringsaspect, wat uiteindelijk meer telt dan wat dan ook; voor hem was het zo. Door het zo concreet te maken ga je voorbij aan mogelijke nuances en zie je automatisch dingen over het hoofd, het hangen op de DSM beperkt je in dat opzicht alleen maar. Hokjes mentaliteit gaat voor iets wat zo complex is als een mens en zijn psyche niet op.
Hierbij ga je er vanuit dat de diagnose zonder meer goed was, en praat je alsof je bij de gesprekken was die TS heeft gehad. Da's wel een gevaarlijke gedachte (net zoals die van mij gevaarlijk zijn).

Uit het verhaal van TS blijkt dat de EMDR therapeut het zelfs niet meer weet. Hoe moeten wij TS dan ooit kunnen helpen? In het verleden is er in R&P een regel ingevoerd dat topiques over complexe problematiek waarbij alleen een professional kan helpen, gesloten worden. Zo'n slotje is nu denk ik een goed idee, want TS komt hier nooit verder mee met onze hulp.
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:24:12 #55
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_102725713
Jammer dat net zoals zoveel topics het weer de Maanvis show moet worden. Slotje daarop is altijd een goed idee.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:25:36 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102725765
Of jij gaat weg maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 10:30:03 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102725887
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:23 schreef Lienekien het volgende:
Maanvis kan best zijn vraagtekens zetten bij de diagnose. Maar beweren dat de diagnose onmogelijk is en zich dan puur beroepen op zijn interpretatie van een paar zinnen die hij op internet vindt, gaat gewoon te ver.
Bij nader inzien ben ik het daar wel mee eens, vaak plaats ik een ietwat overtrokken statement om de tongen los te maken. Sorry daarvoor.
Een gedicht over Maanvis
pi_102725983
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 10:23 schreef Maanvis het volgende:
Hierbij ga je er vanuit dat de diagnose zonder meer goed was, en praat je alsof je bij de gesprekken was die TS heeft gehad. Da's wel een gevaarlijke gedachte (net zoals die van mij gevaarlijk zijn).
Nee, ik ga er vanuit dat wanneer iemand net begint met zichzelf aan te gaan een precieze/passende diagnose helemaal niet mogelijk is; het idee alleen al klinkt voor mij als een onmogelijkheid. Zo simpel is het niet. Het geheel van het achterliggende kan alleen met de tijd duidelijk worden. En Ts staat wat dat betreft net aan het begin. Jij vind de diagnose van belang, waarom die niet laten liggen en met de persoon als geheel aan de slag gaan? Hokjes denken beperkt je. Je sluiten dingen uit en trekt ze in twijfel op basis van iets wat je gelezen hebt en zo letterlijk mogelijk interpreteert, dat is beperkend.

De EMDR therapeut weet het ook niet meer, mooi, verder zoeken naar wat wel werkt. Of denk je dat die therapeut zegt 'dit werkt/past niet maar laten we er maar mee doorgaan'?

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:41 schreef Maanvis het volgende:
Zijn dit het soort opmerkingen om te maken tegenover iemand die met een serieus probleem zit?
pi_102731647
Ik vind het bespottelijk om te stellen dat TS niet heeft wat hij zegt ook ik heb twijfels of het door de kiespijn is veroorzaakt, Zoals ik al eerder aangaf kan het goed mogelijk zijn dat het een trigger was op eerdere gebeurtenissen in zijn leven.

Ik heb hele lange tijd nergens last van gehad alle ellende die ik tot toen heb meegemaakt en dat was veel kon er goed mee omgaan alles. Tot op die dag het misging waar ik niet over spreek dat kan ik niet.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 14:31:10 #60
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102733959
Wow, ben je even een halve dag offline, gebeurt er een hoop zeg...

@Canillas: goede reacties! Jij verwoord wat ik eerder al probeerde te zeggen.
@Maanvis: het is niet jouw topic, als je het per sé niet wilt begrijpen, ga je lekker je eigen topic openen....
@TS: hoe staat het er inmiddels voor met je?
pi_102753734
Canilas, error_404, andere bedankt voor de reacties. Maanvis, alsjeblieft, reageer niet meer hier, het gaat hier niet om jou, niet om wat jij wel of niet van internet leest (wikipedia) etc. Ik denk dat de 2 verschillende instituten waar ik geweest ben toch net even wat meer kennis en ervaring hebben dan jij.

OT; ik moet zeggen dat ik vandaag minder stress ervaren heb dan het afgelopen jaar. Voelde me gister wel even hopeloos toen de therapeut zei dat hij het ook niet wist. Maar blijkbaar zijn de gevoelens dan wat afgezwakt. Merk zelf dat ik minder let op 'of ik wel of geen pijn in m'n gebit' hebt. Sliep nog steeds slecht vannacht. Toch heb ik het idee dat ik me minder gespannen voel. Hoop dat het zo blijft en nog verder afzwakt. M'n therapeut zei ook dat de alertheid, het gespannen zijn als laatste weg-ebt. Heb vandaag ook wat steekjes in kiezen etc. gevoeld maar schoot niet gelijk in de stress, nam het meer voor kennisgeving aan. Hoopvol allemaal, ben nog lang niet waar ik moet zijn en hou nog een slag om de arm, maar vandaag was weer een goede dag en hopelijk is dat geen toeval ivm gisteren.
Only the strong survive
pi_102968756
Vandaag weer geweest. Heb sinds vorige beter geslapen, voelde me ook wat minder gestresst overdag.
Vandaag met tikjes ipv oogbewegingen gedaan. Merkte al dat ik soms wat pijn kon voelen, en opeens zag ik die arrogante kop van m'n tandarts voor me en wilde hem eigenlijk in elkaar slaan. Voelde boosheid. Na een aantal keer minuut tikken ging dat weer weg, net als met kiespijn die ik soms voelde. Voel me nu uiterst rustig. Was tijdens de behandeling na een half uur ofzo al erg kapot, kreeg hoofdpijn, begon te gapen. Trok na afloop redelijk snel bij. Al met al positief, ook omdat ik al na 4, 5 x een minuutje tikken niets meer voelde qua boosheid, verdriet, adrenaline of stress.
Only the strong survive
  woensdag 12 oktober 2011 @ 19:16:29 #63
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_103007853
Eye Movement Desensitization and Reprocessing

hier ook een topic over EMDR.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')