abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:51:14 #26
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102696665
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

PTSS is niet iets wat exclusief is voor soldaten of oorlogssituaties. Wat TS zegt, hoe bizar ook, is helaas wel waar, dat je in bepaalde gevallen van minder 'ernstige' dingen PTSS kunt 'krijgen'.
Maar mag het dan wel PTSS heten? Want dan voldoe je namelijk niet aan de voorwaarden voor PTSS in DSM IV.
quote:
A. De persoon is blootgesteld aan een traumatische ervaring waarin beide volgende gevallen zich hebben voorgedaan:
De persoon is met een gebeurtenis geconfronteerd die doodsbedreigend is, waarin een ernstig letsel zou kunnen optreden of die de lichamelijke integriteit van de persoon of anderen in gevaar brengt.
De reactie van de persoon is intense angst, hulpeloosheid of afschuw. N.B.: Bij kinderen kan dit zich uiten door wanordelijk of geagiteerd gedrag.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102696769
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:48 schreef error_404 het volgende:

[..]

PTSS is niet iets wat exclusief is voor soldaten of oorlogssituaties. Wat TS zegt, hoe bizar ook, is helaas wel waar, dat je in bepaalde gevallen van minder 'ernstige' dingen PTSS kunt 'krijgen'.
dat is ook echt niet wat ik bedoelde te zeggen dat het exclusief voor soldaten is
het was een voorbeeld dat ik gaf

en dit beantwoord mijn vraag over het verschil tussen een 'gewone' angststoornis en PTSS ook nog niet
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:55:33 #28
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_102696858
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Maar mag het dan wel PTSS heten? Want dan voldoe je namelijk niet aan de voorwaarden voor PTSS in DSM IV.
P=post
T=traumatisch
S=stress
S=stoornis.

Ik zie niet in waarom je als niet-militair niet aan het 'post' zou voldoen. Goede quote overigens van je. Doodsbedreiging en angst zijn voorwaarden voor PTSS. Beide kunnen ook in een niet-oorlogssituatie voorkomen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_102696903
wat is de doodsbedreiging dan aan kiespijn?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_102696959
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:56 schreef rhubarbje het volgende:
wat is de doodsbedreiging dan aan kiespijn?
Als je het heel breed zou nemen de pijn... en dat er niet direct gehandeld werd om TS van die pijn af te helpen.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:58:20 #31
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102696975
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:55 schreef error_404 het volgende:

[..]

P=post
T=traumatisch
S=stress
S=stoornis.

Ik zie niet in waarom je als niet-militair niet aan het 'post' zou voldoen. Goede quote overigens van je. Doodsbedreiging en angst zijn voorwaarden voor PTSS. Beide kunnen ook in een niet-oorlogssituatie voorkomen.
Voldoet TS naar jouw mening aan de DSM-IV definitie van PTSS? Want het was maar kiespijn, dat is niet dodelijk, brengt niet de lichamelijke integriteit in gevaar, en er kan ook geen ernstig letsel optreden.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_102697018
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:58 schreef ayumu het volgende:

[..]

Als je het heel breed zou nemen de pijn... en dat er niet direct gehandeld werd om TS van die pijn af te helpen.
nou volgens mij is er sinds 1412 niemand meer overleden aan kiespijn hoor
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_102697089
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 17:59 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nou volgens mij is er sinds 1412 niemand meer overleden aan kiespijn hoor
Dat hoor je me niet zeggen blijf het ook apart vinden dat TS dit daar door heeft opgelopen maar het zou mogelijk kunnen. Zoals ik al aangaf heb ik zlef de diagnose PTSS en dat heb ik niet zo maar opgelopen door kiespijn of zoiets.
pi_102697376
mij klinkt het ook als een angststoornis in de oren :Y

ts, ik zou voor een second opinion naar een andere psych gaan :) kijken wat die zegt, voordat je iets gaat behandelen wat mogelijk niet klopt
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:44:29 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102698850
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met PTSS door kiespijn. Het bestaat namelijk ook niet, PTSS door kiespijn.
Zeg, meneer de psychiater, doe eens normaal als je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, blijf toch eens uit R&P, dank
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_102700794
Misschien was die kiespijn een trigger die het veroorzaakte, dieper graven in je verleden zou uitsluitsel kunnen geven?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 01:21:32 #37
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_102720590
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 19:21 schreef ayumu het volgende:
Misschien was die kiespijn een trigger die het veroorzaakte, dieper graven in je verleden zou uitsluitsel kunnen geven?
Dat denk ik dus ook.
Ik denk niet dat het de kiespijn alleen was.

Ontopic: ik heb EMDR gehad en er helemaal niks aan gehad, maar ik hoor ook verhalen van mensen die er juist veel aan hebben gehad. De resultaten verschillen dus heel erg.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
  woensdag 5 oktober 2011 @ 02:05:58 #38
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102721348
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 18:44 schreef Re het volgende:

[..]

Zeg, meneer de psychiater, doe eens normaal als je geen flauw benul hebt waar je het over hebt, blijf toch eens uit R&P, dank
ik doe het alleen maar met info die ik op internet lees hè, jij bent blijkbaar van mening dat het wel kan? Leg eens uit hoe?
Een gedicht over Maanvis
pi_102722424
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 02:05 schreef Maanvis het volgende:

ik doe het alleen maar met info die ik op internet lees hè, jij bent blijkbaar van mening dat het wel kan? Leg eens uit hoe?
Heb jij een bron dan waar expliciet instaat dat je van kiespijn geen PTSS kan ontwikkelen dan? Jij zegt immers stellig dat het niet bestaat. De rest van ons vindt het misschien enigszins vreemd, of ongewoon, maar sluiten het niet uit.
Daarbij vind ik het gewoon triest dat dit topic een discussie is geworden over of je al dan niet PTSS van kiespijn kunt krijgen of niet, terwijl TS een heel andere vraag stelt.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:15:04 #40
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102722799
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 02:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

internet voor leken is dan ook funest.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:27:16 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102722970
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:15 schreef Re het volgende:

[..]

internet voor leken is dan ook funest.
Klopt, blijkbaar komt het meer voor:
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=1&t=21761
Ook de diagnose PTSS door kiespijn door het instituut dat ook de EMDR aanbiedt.

Vind jij dat TS voldoet aan de voorwaarden die DSM-IV stelt aan PTSS, puur op wat je hebt gelezen over de schijnbare oorzaak van deze PTSS?
Een gedicht over Maanvis
pi_102723007
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2011 16:31 schreef TheGOAT het volgende:
Canilas, dankje voor je reactie. Het punt is dus dat ik van die nacht nog vrij weinig herriner en er eigenlijk ook helemaal geen gevoelens meer aan verbindt. Zou je misschien nog iets meer kunnen vertellen erover?
Allereerst kan ik je zeggen dat alles Ptss kan veroorzaken als het voor de persoon een beangstigende en paniek veroorzakende situatie was, het gaat dan ook veel meer om de persoonlijke ervaring dan om de feitelijke gebeurtenis. Erge kiespijn is 1 ding, dat hebben 's nachts in het donker als je alleen bent zonder hulp maakt dat bijvoorbeeld al een stuk erger en kan ook nog eens de deur naar eerdere en vergelijkbare situaties waarin je ooit verkeerd hebt die wellicht tot die tijd verdrongen lagen. Je kan nu je dit proces in gaat kijken of het het laatste stuk(je) was om het volledig naar buiten te laten komen of dat het het echt veroorzaakt maar verder dat ook niet veel uit; het is er. Jij wil weer vrij gaan leven en daarom zoek je hulp, lekker boeiend wat voor woord erop geplakt wordt of wat anderen daarvan vinden als jij maar hulp krijgt waar je wat aan hebt.

Het feit dat je constante paniek ervaart en paniek aanvallen hebt wanneer je last hebt van je tanden laat zien dat er in jouw psychisch systeem duidelijk een overtuiging is dat er iets kan gebeuren wat voor jou heel erg is en de angst is een alarm wat afgaat. Je herstel zal em dan ook waarschijnlijk zitten in het verwerken en herkaderen van die angst gevoelens maar goed daar heb je je therapeut voor om je op weg te helpen. Of je dan nog achterliggende zaken hebt die om aandacht vragen daar kom je dan vanzelf achter. Heb je het idee dat je er nu nog niet goed genoeg bij kan dan kan je dat met therapeut bespreken.

Wat betreft het contact met jezelf, als jouw psychisch immuunsysteem door ervaringen leert dat het voor jou niet helemaal veilig is om jezelf volledig in het moment te ervaren (wat is het geval is bij traumatische ervaringen) omdat dat te pijnlijk of beschadigend zou zijn dan worden er dingen in het leven geroepen om je af te leiden als het ware; in plaats van te leven ben je bezig met angst, die je klein houdt; vorm van bescherming. Nu ligt de overtuiging er dat het voor jou veiliger is om angstig te zijn dan jezelf te zijn, dat omkeren is dus een heel proces maar wel hetgeen wat je uiteindelijk weer vrij zal maken, het is alleen aan jou om te laten zien dat dat nu weer kan. In samenwerking met je therapeut uiteraard.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_102723049
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:27 schreef Maanvis het volgende:

Vind jij dat TS voldoet aan de voorwaarden die DSM-IV stelt aan PTSS, puur op wat je hebt gelezen over de schijnbare oorzaak van deze PTSS?
Vind jij dat er iemand bestaat behalve de Ts die weer wat er bij hem speelt en hoe dat geclassificeerd zou moeten worden? De hulpvraag komt uit hem en is dus de enige juiste afspiegeling van wat er speelt.
Hang je echt aan iets als de DSM-IV omdat dat dingen duidelijker/overzichtelijker zou maken? Alsof je dan zou weten hoe het zit omdat het daarin staat?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  woensdag 5 oktober 2011 @ 08:36:50 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102723097
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:33 schreef Canillas het volgende:

[..]

Vind jij dat er iemand bestaat behalve de Ts die weer wat er bij hem speelt en hoe dat geclassificeerd zou moeten worden? De hulpvraag komt uit hem en is dus de enige juiste afspiegeling van wat er speelt.
Hang je echt aan iets als de DSM-IV omdat dat dingen duidelijker/overzichtelijker zou maken? Alsof je dan zou weten hoe het zit omdat het daarin staat?
Je stelt weer nutteloze wedervragen. Dus ik ga net als Staal niet meer op jou reageren. Wel wil ik nog even zeggen dat je door te zeggen dat het wel PTSS is net zo goed aan lekenoordeel doet als ik door te zeggen dat het niet PTSS is.
Een gedicht over Maanvis
pi_102723248
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:36 schreef Maanvis het volgende:
Wel wil ik nog even zeggen dat je door te zeggen dat het wel PTSS is net zo goed aan lekenoordeel doet als ik door te zeggen dat het niet PTSS is.
Je gaat hier voorbij aan het feit dat bij een therapie-instituut ze PTSS bij hem als diagnose heeft gesteld, dat zijn waarschijnlijk mensen ook die de DSM-IV hanteren maar dan als beroep, ik welk opzicht is dat dan een lekenoordeel?

Uiteindelijk maakt het niet uit wat de diagnose is zolang iemand maar passende hulp krijgt dus waarom niet reageren op waar de Ts om vraagt?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:25:02 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102723978
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 08:27 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik ben zijn behandelend arts niet, maar jij blijkbaar wel
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:37:41 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102724314
quote:
1s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:25 schreef Re het volgende:

[..]

Ik ben zijn behandelend arts niet, maar jij blijkbaar wel
heb je het ooit meegemaakt of er in literatuur over gelezen?
Een gedicht over Maanvis
pi_102724406
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:37 schreef Maanvis het volgende:
Dan redeneer alsof alles wat ooit echt gebeurd is in boeken zou moeten staan, en voordat iets in boeken staat het niet echt gebeurd is, de Ts heeft het meegemaakt, is dat niet het punt?
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:50:32 #49
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102724680
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:40 schreef Canillas het volgende:

[..]

Dan redeneer alsof alles wat ooit echt gebeurd is in boeken zou moeten staan, en voordat iets in boeken staat het niet echt gebeurd is, de Ts heeft het meegemaakt, is dat niet het punt?
Zo redeneer ik niet, dat is een aanname die op jouw fantasie is gebaseerd.

Om gericht een goede behandelmethode te vinden is het nodig om een goede diagnose te stellen. In dit topique rijzen twijfels over deze diagnose. Daarom is het van belang om de waarschijnlijkheid vast te stellen dat deze diagnose fout is. Dat kan door literatuur of ervaringen van mensen die ervoor doorgeleerd hebben. Vandaar mijn vraag aan Re.
Als naar waarschijnlijkheid vast staat dat TS een foute diagnose heeft dan heeft het zin om een second opinion aan te vragen bij een andere arts. Op deze manier ben je er meer zeker van of de gekozen behandelmethode (EMDR) de juiste is!

als je hierop weer gaat reageren met nutteloze wedervragen, doe geen moeite, want ik reageer daar dan niet op
Een gedicht over Maanvis
  woensdag 5 oktober 2011 @ 09:53:55 #50
262 Re
Kiss & Swallow
pi_102724796
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2011 09:37 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zoals gezegd, waar haal je de arogantie vandaan om zonder enige kennis te bepalen wat wel of niet een traumatische ervaring is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')