De afgelopen weken zijn zeker vier kinderen in de Amersfoortse wijk Kruiskamp mishandeld door een groep Marokkaanse leeftijdgenoten. De groep jonge Marokkanen beschouwt het gebied op en rond het speelveld aan de Evertsenstraat als hun territorium, zeggen diverse buurtbewoners. 'Dit is onze wijk, vinden ze.'
Vader Sander vertelt in het AD hoe twee daders vorige week zijn 10-jarige zoontje vasthielden, terwijl andere jonge belagers zijn zoon een knietje in zijn gezicht gaven en op hem insloegen. 'Ze hebben echt hard op hem in geslagen. Zijn gezicht was bont en blauw.' Het 8-jarige vriendje van zijn zoon kreeg ook klappen en liep een blauw oog op. De jongen durfde volgens ouders niet meer alleen over straat in de buurt.
Een week daarvoor werden twee 8-jarige jongetjes door waarschijnlijk dezelfde dadergroep mishandeld. Eén slachtoffer werd met een vuist in het gezicht geslagen.
Witheet
Volgens vader Sander was er geen enkele reden voor het geweld. 'Die jochies beschouwen dat gebied kennelijk als hun territorium en accepteren niet dat anderen daar spelen.' Sanders zoon, de 10-jarige Marijn, werd bij het verkopen van kinderpostzegels voor de tweede keer in een week belaagd. De vader werd witheet toen zijn zoontje en diens vriendje geheel ontdaan met een verscheurde envelop met kinderpostzegels thuiskwamen. De maat was vol na het zoveelste geweldsincident. 'Je kunt dit toch niet steeds over je kant laten gaan? Ik wilde ertegen optreden. We hebben met elkaar een opvoedende taak, vind ik.'
De 47-jarige Sander ging woedend verhaal halen en kreeg één dadertje te pakken. 'Ik heb 'm stevig door elkaar geschud.' Hoewel het zich afspeelde te midden van vele ouders en kinderen op het speelveld, reageerde er niemand op het voorval, zegt Sander. 'Maar toen ik wegliep, hoorde ik achter me: 'Je bent dood, ik steek je neer!''
Kamervragen
PVV-Kamerlid Joram van Klaveren wil minister Donner morgen op het matje roepen in de Tweede Kamer vanwege de mishandeling van de kinderen. 'Het is een structureel probleem met deze groepering in de samenleving. Het kabinet moet erkennen dat er meer aan de hand is met Marokkanen', aldus het Kamerlid.
Ook lokale politici hebben verbijsterd gereageerd op de voorvallen. Volgens PvdA-raadslid Youssef El-Messaoudi spelen de problemen in Kruiskamp al jaren.'
Aangifte
Van één mishandeling heeft een ouder aangifte gedaan. De politie onderzoekt de zaak, maar zegt op voorhand dat er vanwege de jeugdige leeftijd van de daders strafrechtelijk niets tegen hen is te ondernemen. 'Je moet denken aan andere maatregelen, als een straf van bureau Halt.' (Redactie)
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-in-hun-wijk.dhtmlAch een beetje kattekwaad, wie heeft dat vroeger niet gedaan? Ik vind dat we niet moeten overdrijven hoor. Zou hier misschien sprake zijn van racisme?