ben je nou geinteresseerd in hoe het wettelijk zit of niet? aangezien je alleen ingaat op die reacties...quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Als iemand overlegt, maar het niet eens is met de uitkomst van dat overleg, dan ga je toch niet tóch je zin doordrijven?
Waarom vindt iedereen het nou raar dat ik dat gek vind?
dat is niet gek, maar het helpt je ook niet tot een oplossing komenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Als iemand overlegt, maar het niet eens is met de uitkomst van dat overleg, dan ga je toch niet tóch je zin doordrijven?
Ik denk dat het TS wel duidelijk is hoe het wettelijk zit.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ben je nou geinteresseerd in hoe het wettelijk zit of niet? aangezien je alleen ingaat op die reacties...
Overleg hoeft toch niet altijd te leiden tot overeenstemming?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Dan heb jij het getroffen met je buren. Aangezien er programma's genoeg op TV zijn waarin het tegendeel wordt getoond, werkt het dus lang niet altijd zo.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:50 schreef sanger het volgende:
Ik heb ook eens met dit bijltje gehakt, alleen stond de boom toen niet op de erfgrens. De buren wilden toen dat we de bomen naast ons huis niet zouden kappen omdat ze dan uitkeken op een stuk muur ipv op bomen. En helemaal toen ze er achter kwamen dat we er een oprit van gingen maken.
We hebben ze vervolgens uitgenodigd voor een BBQ en uitgelegd dat we meer last van de boom hadden dan het opleverde (vuil in dakgoot, veel troep op straat vanuit de boom, etc) en dat er voor hun deur toch al auto's geparkeerd werden dus dat ze door die auto's onze auto's niet zouden kunnen zien. Hebben toen ook wat foto's laten zien van de inhoud van de dakgoten enzo.
Na een gezellige avond begrepen ze het allemaal veel beter
ik denk dat buurman het gezamelijk eigendom nog niet beseft. Dus als TS aan buurman duidelijk maakt dat ie toch echt haar toestemming nodig heeft en anders een rechtzaak aan zijn broek krijgt, dan zal ie met een ander voorstel moeten komen om die boom toch te laten kappenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik denk dat het TS wel duidelijk is hoe het wettelijk zit.
Nu is het alleen nog de bedoeling om een oplossing te bedenken.
Omdat je er aan voorbij gaat dat hij het eerst netjes vraagt plus dat je het alleen van belang vindt wat jij er van vindt en dat je buurman het daar maar mee moet doen. Je moet er samen uit zien te komen en niet halsstarrig volhouden dat alleen jouw mening er toe doet en het andersom hufterig vinden.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
Een boom kan ook 'ziek' worden of op een andere manier voor 'gevaar' zorgen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:52 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat buurman het gezamelijk eigendom nog niet beseft. Dus als TS aan buurman duidelijk maakt dat ie toch echt haar toestemming nodig heeft en anders een rechtzaak aan zijn broek krijgt, dan zal ie met een ander voorstel moeten komen om die boom toch te laten kappen.
Ah, bron?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:31 schreef Maanvis het volgende:
[..]
omdat dat zo in de wet staat lijkt me
Koperen spijkers moet je hebben.quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:51 schreef RanTheMan het volgende:
Als ik je buurman was en je zou mij een hufter noemen, omdat jij niet bereid bent mij tegemoet te komen, (tenminste ik lees nergens hoe jij een evt compromis wenst te sluiten) dan zou ik aan mijn kant van de boom, 10 vogelhuisjes ophangen met roestige spijkers en dan volgend jaar weer verder kijken..
Klopt. Maar het kan wel werkenquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan heb jij het getroffen met je buren. Aangezien er programma's genoeg op TV zijn waarin het tegendeel wordt getoond, werkt het dus lang niet altijd zo.
Teer werkt ookquote:
Je vergeet het arbeidsloon van de hovenier ook nogquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:58 schreef ManAtWork het volgende:
Ik zou de buurman voorstellen: zorg dat TS een vergelijkbare boom in eigen tuin krijgt (op kosten van de buurman) en de boom op de erfgrens kan gekapt worden. Natuurlijk even samen aanpakken op een zaterdag met een kratje bier of bbq na afloop.
Resultaat: buurman is de boom kwijt, TS heeft haar boom in eigen tuin die ze zelf moet onderhouden en de economie wordt gestimuleerd door de accijns op het bier of de koop van het vlees voor de bbq.
Je leest wel erg selectie, he?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:59 schreef Gwywen het volgende:
Ik vind het jammer dat ik nu als de zwartepiet word neergezet omdat ik nee zeg, en omdat jullie kennelijk net zo'n hekel aan bomen in tuinen hebben als mijn buurman.
Klopt. De vraag is ook normaal.quote:Ik dacht dat ik een normale vraag stelde in de OP, namelijk of ik enig recht heb als er een boom gekapt wordt waarvoor geen vergunnings- of meldingsplicht bestaat.
Dan kun je hem toch ijskoud melden dat dat op die manier niet werkt? Dat je hem niet meer aardig vindt is een gevoel. Ik denk dat hij jou ook niet meer zo aardig vindt.quote:Dat ik mijn buurman een hufter vind is niet zozeer omdat hij die boom weg wil hebben, maar omdat hij me vorige week na ons derde gesprek in de waan heeft gelaten dat hij ermee akkoord ging dat de boom blijft staan.
Hij had daarna ook een paar van de onderste takken weggehaald, dus ik was ervan overtuigd dat hij het op die manier had opgelost (dat was ook het compromis dat ik voorstelde, en op het eerste gezicht leek het dus dat hij daarmee akkoord zou gaan. De boom wordt er niet mooier van, van die takken eraf, maar zo heeft hij minder last en heb ik nog steeds mijn boom).
Dat hij dan nu gisteren even ijskoud meldt dat hij de boom toch weg gaat halen, voelt voor mij als het verbreken als een belofte en dáárom vind ik hem niet meer aardig.
Ik bedoel maar. Leuker kunnen we het niet maken, wel winnender.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:00 schreef sanger het volgende:
[..]
Je vergeet het arbeidsloon van de hovenier ook nog
Een echte win-win-win situatie dus
Dat komt wellicht doordat nergens blijkt dat je tot een compromis bereid bentquote:Op maandag 3 oktober 2011 10:59 schreef Gwywen het volgende:
Ik vind het jammer dat ik nu als de zwartepiet word neergezet omdat ik nee zeg, en omdat jullie kennelijk net zo'n hekel aan bomen in tuinen hebben als mijn buurman.
De gemeente is de enige die dat exact kan beantwoorden denk ik.quote:Ik dacht dat ik een normale vraag stelde in de OP, namelijk of ik enig recht heb als er een boom gekapt wordt waarvoor geen vergunnings- of meldingsplicht bestaat.
Volgens mij gaat het hier mis. Het is jullie boom, niet jouw boom...quote:Dat ik mijn buurman een hufter vind is niet zozeer omdat hij die boom weg wil hebben, maar omdat hij me vorige week na ons derde gesprek in de waan heeft gelaten dat hij ermee akkoord ging dat de boom blijft staan.
Hij had daarna ook een paar van de onderste takken weggehaald, dus ik was ervan overtuigd dat hij het op die manier had opgelost (dat was ook het compromis dat ik voorstelde, en op het eerste gezicht leek het dus dat hij daarmee akkoord zou gaan. De boom wordt er niet mooier van, van die takken eraf, maar zo heeft hij minder last en heb ik nog steeds mijn boom).
Welke belofte? De belofte van de waan die jij had? Ik lees nergens dat hij een belofte heeft gedaan hieromtrent.quote:Dat hij dan nu gisteren even ijskoud meldt dat hij de boom toch weg gaat halen, voelt voor mij als het verbreken als een belofte en dáárom vind ik hem niet meer aardig.
Ohja, en waarom wil de buurman de boom weghebben? Vanwege lichtinval ofzo?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:51 schreef sanger het volgende:
@ TS, staat de boom nu exact op de erfgrens?
Je moet niet van die ingewikkelde vragen stellen. Dat snapt toch niemand.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:04 schreef sanger het volgende:
[..]
Ohja, en waarom wil de buurman de boom weghebben? Vanwege lichtinval ofzo?
Ik bedoelde de meerderheidquote:
Mijn buurman is niet het type dat zich daardoor van de wijs laat brengen. Hij heeft iets in z'n kop en dat gebeurt vervolgens. Die boom is niet het eerste akkefietje maar wel het eerste waarin ik hoopte de wet aan mijn kant te hebben. Eigenlijk begon het gezeik met deze mensen al op het moment dat ze de sleutel kregen, elke keer flikken ze weer iets waardoor mijn woonomgeving minder prettig aan voelt. Ik had echt de hoop dat ik nu eens wel aan het langste eind trok, maar helaas.quote:Dan kun je hem toch ijskoud melden dat dat op die manier niet werkt?
Hij staat ook volledig in zijn recht dat te willen.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:09 schreef Gwywen het volgende:
@ Mijn buurman wil die boom gewoon weg hebben. Heeft niks met licht te maken, hij staat ten noorden van zijn huis. Er schijnen "dingetjes" in zijn badkamer te liggen van die boom. Ik heb mijn badkamer aan dezelfde kant en heb nog nooit "dingetjes" binnen gehad. Bovendien vind ik "dingetjes" wel erg onbenullig om daar een hele boom voor te kappen en een burenruzie te riskeren, doe dan je raam dicht of zo.
Tsja, dat jij 'dingetjes' geen reden vindt, wil nog niet zeggen dat het geen reden isquote:Op maandag 3 oktober 2011 11:09 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik bedoelde de meerderheid
[..]
Mijn buurman is niet het type dat zich daardoor van de wijs laat brengen. Hij heeft iets in z'n kop en dat gebeurt vervolgens. Die boom is niet het eerste akkefietje maar wel het eerste waarin ik hoopte de wet aan mijn kant te hebben. Eigenlijk begon het gezeik met deze mensen al op het moment dat ze de sleutel kregen, elke keer flikken ze weer iets waardoor mijn woonomgeving minder prettig aan voelt. Ik had echt de hoop dat ik nu eens wel aan het langste eind trok, maar helaas.
@ Mijn buurman wil die boom gewoon weg hebben. Heeft niks met licht te maken, hij staat ten noorden van zijn huis. Er schijnen "dingetjes" in zijn badkamer te liggen van die boom. Ik heb mijn badkamer aan dezelfde kant en heb nog nooit "dingetjes" binnen gehad. Bovendien vind ik "dingetjes" wel erg onbenullig om daar een hele boom voor te kappen en een burenruzie te riskeren, doe dan je raam dicht of zo.
dat maakt voor het eigendom niet uit. als de stam 10% op jouw grond staat ben je al mede-eigenaar.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:32 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Tsja, dat jij 'dingetjes' geen reden vindt, wil nog niet zeggen dat het geen reden is
Die boom, staat die nu echt exact op de erfgrens, of stiekem toch niet?
Dus maakt het uit waar die boom precies staat, alleen al om TS eventueel te sterken in zijn/haar recht.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:37 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dat maakt voor het eigendom niet uit. als de stam 10% op jouw grond staat ben je al mede-eigenaar.
(art. 5:20 BW)
precies, dat zal hem lerenquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Je kan nog een ding doen, de buurman voor zijn: zaag die boom zelf om!
Zou het onbeschofter vinden als hij op een zaterdagmorgen gewoon begonnen was om die boom om te zagen. Denk ook dat je dan minstens zo boos zou zijn.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Wat me blijft verbazen is dat er een meerderheid is die het raar vindt dat ik boos word dat mijn buurman op gemaakte afspraken terug komt.
Ik bedoel, zijn er werkelijk mensen die zo'n manier van doen níet onbeschoft vinden?
"Heb je er bezwaar tegen als ik onze gezamenlijke boom weghaal?"
"Ja, daar heb ik bezwaar tegen, want ik hou van bomen en ik vind dit een mooie boom."
"O, nou ja, jammer dan voor jou, maar ik haal hem toch weg."
Privacy van een boomquote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Foto's plaatsen doe ik niet ivm privacy.
't Is hier geen KLB!quote:Wat me blijft verbazen is dat er een meerderheid is die het raar vindt dat ik boos word dat mijn buurman op gemaakte afspraken terug komt.
O, ik mag er niks bij voelen?quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:21 schreef Maanvis het volgende:
gaat ze weer met dat emotionele gezeik....
Even los van de emotionele kant... waarom ben jij van mening dat er een afspraak gemaakt is? Zoals ik het leest, is er helemaal niets afgesproken...quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Foto's plaatsen doe ik niet ivm privacy.
Er staat een muurtje van ongeveer een meter diep op de erfgrens en voor dat muurtje staat die boom, die staat laten we zeggen voor 45% aan mijn kant en voor 55% aan zijn kant (en dan alleen nog doordat een boom niet perfect rond is). Hij staat in elk geval niet bepaald aan zijn kant van dat muurtje.
Wat me blijft verbazen is dat er een meerderheid is die het raar vindt dat ik boos word dat mijn buurman op gemaakte afspraken terug komt.
Ik bedoel, zijn er werkelijk mensen die zo'n manier van doen níet onbeschoft vinden?
"Ja, daar heb ik bezwaar tegen, want ik hou van bomen en ik vind dit een mooie boom."
Vraag dan niet of ik er bezwaar tegen heb, en deel gewoon (desnoods schriftelijk) mede dat je van zins bent die boom weg te halen.
Ik vind dit gewoon geen manier van doen van hem.
Even los van de mening of bomen in voortuinen wel of niet mooi/handig/hinderlijk etc. zijn.
En waar precies is hier dan sprake van een afspraak?quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:19 schreef Gwywen het volgende:
Jij kunt dus gewoon écht niet communiceren, pop; het was geen belofte die de buurman deed, maar een mededeling.quote:Op maandag 3 oktober 2011 12:28 schreef Gwywen het volgende:
[..]
O, ik mag er niks bij voelen?
Ik moet het op deze pijler puur zakelijk houden?
Enfin, ik vind dat er een slotje op dit topic mag. Ik ben nauwelijks verder geholpen qua hoe ik in mijn recht sta, of het moet er allemaal nog minder rooskleurig uitzien dan ik vreesde.
Jammer vind ik wel, dat ik de nuance van mijn gevoel beledigd te zijn door mijn buurman, doordat hij mij in de waan laat dat hij een belofte maakt en die vervolgens zonder wroeging verbreekt, niet aan jullie kan communiceren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |