Spiritualiteit is een gebrek aan kennis? Dat vind ik een beetje vreemd. En het slaat ook nergens op.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat komt ook omdat al redelijk wat argumenten hierboven staan opgelepeld en die negeer je gewoon.
Tsja spiritualiteit en die vorm van "levenservaring" zijn meestal samen te vatten in het begrip
"gebrek aan kennis". Zoals mensen in oude tijden geloofden dat onweer van een god afkwam.
Daniël, hoe kan ik met tegenargumenten komen bij zoiets moeilijks als het bestaan van een ziel, als ik die niet uit een wetenschappelijke context kan plukken? Dat kán niet. Want dat is niet aangetoond begrijp ik.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat komt ook omdat al redelijk wat argumenten hierboven staan opgelepeld en die negeer je gewoon.
Tsja spiritualiteit en die vorm van "levenservaring" zijn meestal samen te vatten in het begrip
"gebrek aan kennis". Zoals mensen in oude tijden geloofden dat onweer van een god afkwam.
quote:Op donderdag 29 september 2011 13:20 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Geen probleem, ik ben hier voor het onderwerp niet om anderen af te zeiken.
Maar in het geval van ad hominems begin ik wel even van mij af te bijten natuurlijk.
John Edwardquote:Op donderdag 29 september 2011 13:20 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. En ook dat mag.
Ik kan er aan de andere kant maar al te goed met mijn verstand bij dat mensen met zaken als "spiritualiteit" voornamelijk goedgelovige huisvrouwtjes het geld uit de zak kloppen.
Daar gaan me toch een bedragen in om!
Jomanda, Ogilvie, Char, L. Ron Hubbard, de paus...quote:
Er is wel aangetoond dat de hersenen in staat zijn om je te laten hallucineren, dromen, genezen en dus ook in staat zijn om dingen te laten 'zien' die er niet zijn!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:21 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Daniël, hoe kan ik met tegenargumenten komen bij zoiets moeilijks als het bestaan van een ziel, als ik die niet uit een wetenschappelijke context kan plukken? Dat kán niet. Want dat is niet aangetoond begrijp ik.
Dus hou ik me bij m'n standpunt! Ik begin niet eens aan argumenten, want de wetenschap heeft het niet bewezen!
Die houden zich bezig met paranormale zaken. Is toch wat anders dan hoe ik spiritualiteit zie.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:22 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Jomanda, Ogilvie, Char, L. Ron Hubbard, de paus...
Idd zet dit maar in W&T ... want een TRU-visie op de zaak kan hier blijkbaar niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Het gaat hier om Bewijs tegenover Overtuiging/Ervaring.
Kansloze zaak.
Dat bedoelde ik niet Ramon. Ik bedoelde dat het bestaan van een ziel, nooit wetenschappelijk aangetoond is. Zolang dat niet op papier staat met grafieken en tabellen, heb ik geen poot om op te staan in deze discussie.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:23 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Er is wel aangetoond dat de hersenen in staat zijn om je te laten hallucineren, dromen, genezen en dus ook in staat zijn om dingen te laten 'zien' die er niet zijn!
Dit was ook niet echt de bedoeling van het topicquote:Op donderdag 29 september 2011 13:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Kansloze zaak.
Zo jammerquote:Op donderdag 29 september 2011 13:24 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Idd zet dit maar in W&T ... want een TRU-visie op de zaak kan hier blijkbaar niet.
Waaruit is materie opgebouwd? That's the main question.quote:Op donderdag 29 september 2011 12:40 schreef Daniel1976 het volgende:
Je weet dat we hard bezig zijn het tegenovergestelde te bewijzen hè?
En alle resultaten tot nu toe wijzen op het niet bestaan van een ziel.
Sja. Onze hersenen zijn zo goed ingesteld op het herkennen van patronen en het verbinden van gevolgen aan oorzaken dat we patronen en causale verbanden willen zien waar die er niet zijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:23 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Er is wel aangetoond dat de hersenen in staat zijn om je te laten hallucineren, dromen, genezen en dus ook in staat zijn om dingen te laten 'zien, die er niet zijn!
Je hersenen zijn je 'ziel', opgebouwd uit ervaringen die je opdoet gedurende je leven. Dat is inmiddels aangetoond door de wetenschap.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:24 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik niet Ramon. Ik bedoelde dat het bestaan van een ziel, wetenschappelijk aangetoond is. Zolang dat niet op papier staat met grafieken en tabellen, heb ik geen poot om op te staan in deze discussie.
Dat is niet waar.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:26 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Je hersenen zijn je 'ziel', opgebouwd uit ervaringen die je opdoet gedurende je leven. Dat is inmiddels aangetoond door de wetenschap.
Heel jammer idd, ik denk er niet meer aan om mijn visie over de ziel hier te posten ... sorryquote:
Dit geloof ik niet.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:26 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Je hersenen zijn je 'ziel', opgebouwd uit ervaringen die je opdoet gedurende je leven. Dat is inmiddels aangetoond door de wetenschap.
Dat is wel waar.quote:
Nogmaals: het feit dat een alcoholist rotsvast gelooft een roze olifant waar te nemen is geen sluitend bewijs voor het daadwerkelijk bestaan van roze olifanten.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Kansloze zaak.
Neuh, wat heeft dat met een ziel te maken?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:25 schreef Loppe het volgende:
[..]
Waaruit is materie opgebouwd? That's the main question.
Sja. Wat is het onderscheid precies volgens jou?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:23 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Die houden zich bezig met paranormale zaken. Is toch wat anders dan hoe ik spiritualiteit zie.
Het is tot nu toe de meest waarschijnlijke theorie en nog niet weerlegt en er is nog geen meer waarschijnlijke theorie. En naarmate we de werking van het brein beter begrijpen word het steeds meer gezien als waar...quote:
Zeker niet enkel en alleen gebaseerd op ervaringen, maar het is wel zo dat de geest een product is van ons brein.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:26 schreef ramon83 het volgende:
[..]
Klopt maar ik had geen zin om een les 'werking van het brein' te geven...quote:Op donderdag 29 september 2011 13:28 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Zeker niet enkel en alleen gebaseerd op ervaringen, maar het is wel zo dat de geest een product is van ons brein.
Spiritualiteit imo gaat meer over zelfkennis. Meditatie. Reiki. In contact komen met je onderbewuste.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:28 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Wat is het onderscheid precies volgens jou?
Precies!quote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
TRU zou een plek moeten zijn waar dit bespreekbaar is. Maar dat valt dus vies tegen
quote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:
Dacht ik toch dat ik in F&L zat, zit ik hier in TRU te posten en me te verdedigen pofferdorie. Ik ben ook gék.
Kssttt, wegwezen overrationele Fokkers.
quote:Waar geloven jullie in? En waarom?
Okee, als dat je definitie is van spiritualiteit dan wil ik daar best in mee gaan.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:30 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Spiritualiteit imo gaat meer over zelfkennis. Meditatie. Reiki. In contact komen met je onderbewuste.
Juist en dat is ook mogelijk. Wat de 1 los krijgt met drugs (hallucinatie/trippen) kan de ander voor elkaar krijgen door middel van meditatie.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:30 schreef MissVanity het volgende:
[..]
Spiritualiteit imo gaat meer over zelfkennis. Meditatie. Reiki. In contact komen met je onderbewuste.
Sja. Je vraagt toch om de mening van mensen..?quote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
TRU zou een plek moeten zijn waar dit bespreekbaar is. Maar dat valt dus vies tegen
Ik bel je zo wel even.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
Voor mij is er een duidelijke scheiding. Voor veel mensen niet. Maar dit topic gaat ook niet over het verschil tussen spiritualiteit en het paranormale.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Okee, als dat je definitie is van spiritualiteit dan wil ik daar best in mee gaan.
Het is ook een kut begrip. Want even gemakkelijk gaat het om het "boven natuurlijke".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit
En dan komt de scepsis snel boven.
Wat doen we hier nu dan? Het bespreken toch? En je hebt medestanders en tegenstanders in deze discussie. Dus het lijkt me wel in balans.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
Niet bij mijquote:Op donderdag 29 september 2011 13:33 schreef Daniel1976 het volgende:
En dan komt de scepsis snel boven.
Dan zouden ze het Spiritualiteit en andere zweverigheid moeten gaan noemen.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:31 schreef MissVanity het volgende:
Je kan toch je mening geven en de mening van anderen respecteren. En vooral accepteren dat er mensen zijn die anders denken.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:34 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Sja. Je vraagt toch om de mening van mensen..?
Van mij mag iedereen naar hartelust in een onsterfelijke ziel geloven, hoor. Maar beweer dan niet dat dat niet gebaseerd op veel meer dan wishful thinking.
Ik geloof ook zeker wel dat (bijvoorbeeld) meditatie kan helpen om je hoofd op orde te brengen en 'rust' te vinden. Dat is alleen niets bovennatuurlijks.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:30 schreef MissVanity het volgende:
Ik heb ook nog geen valide argumenten tégen het bestaan van een ziel gehoord. Behalve dan 'bewezen is/bewezen is niet'.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:34 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik heb helaas nog geen valide argumenten voor het bestaan van een ziel gehoord.
Alleen om bewijzen vragen, is verrekte lastig ja.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:35 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Je vindt het allemaal maar lastig he?
Als je er van uitgaat dat dit de werkelijkheid is dan nog zijn onze hersenen opgebouwd uit chemische elementen die ons een bepaald bewustzijn schenken.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:27 schreef Daniel1976 het volgende:
Neuh, wat heeft dat met een ziel te maken?
Zelfs al is dit allemaal een simulatie in zoiets als de matrix of een droom, dan nog is het onze werkelijkheid.
Skeptisch zijn is ook moeilijk. Je moet gaan twijfelen aan dingen waarvan je eigenlijk hoopt dat ze waar zijn.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:35 schreef Wereldpijn het volgende:
[..]
Je vindt het allemaal maar lastig he?
Russels theepot.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb ook nog geen valide argumenten tégen het bestaan van een ziel gehoord. Behalve dan 'bewezen is/bewezen is niet'.
Jij gaat uit van een ziel. Dan moet je ook met goede argumenten komen. Het is vervolgens niet aan een ander om te 'bewijzen' dat jouw aanname niet deugt.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb ook nog geen valide argumenten tégen het bestaan van een ziel gehoord. Behalve dan 'bewezen is/bewezen is niet'.
'hoopt dat ze waar zijn?' Dit gaat me wat te ver.quote:Op donderdag 29 september 2011 13:37 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Skeptisch zijn is ook moeilijk. Je moet gaan twijfelen aan dingen waarvan je eigenlijk hoopt dat ze waar zijn.
Neem onze op sensatie beluste hersenen die een vliegende tros ganzen nog wel aanzien voor een ufo.
Skeptisch zijn is ook moeilijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |