Exactemundo. "Voortbestaan" zou een betere woordkeuze zijn.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Sowieso is de dood overleven een paradox. Want dood betekent nu juist einde van een leven.
Het wordt meteen al interessant. Reïncarnatie.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:23 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Exactemundo. "Voortbestaan" zou een betere woordkeuze zijn.
Maar goed, dit wordt een zinloze ja/nee discussie. Zelf geloof ik wel in de ziel, omdat ik voor mijzelf meer dan voldoende bewijs voor reïncarnatie heb gezien, gehoord en gelezen door de jaren heen. Ik begrijp het ook best als mensen dit allemaal niet als keihard bewijs zien; ook goed.
We zitten hier in F&L. De meeste dingen die we hier bespreken vinden veel mensen totaal niets met dagelijks leven te maken hebben.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:31 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Voor mij is het niet-geloven in een ziel hetzelfde als het niet-geloven in een schepper: in het dagelijks leven doet het er niet toe.
Dat zal voor jou, naast de redenen die je al noemde, ook een belangrijke motivatie zijn om er wel in te geloven, lijkt me.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:23 schreef TimMer1981 het volgende:
Enige wat ik er verder voor zinnigs over te melden heb is dat ik medelijden heb met mensen die niet in de ziel geloven; lijkt mij een enorm koud, leeg, nutteloos, uitzichtloos en vooral troosteloos bestaan.
Dat hoop ik eigenlijk niet.quote:Maar goed, dit wordt een zinloze ja/nee discussie.
true that, maar het is wel een levensbeschouwing.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:31 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
We zitten hier in F&L. De meeste dingen die we hier bespreken vinden veel mensen totaal niets met dagelijks leven te maken hebben.
Ik weet daar een stukje van het antwoord op. Ik ben zelf nog eens een aantal jaren boeddhist geweest. Vaste gast bij de Buddharama temple.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:52 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
true that, maar het is wel een levensbeschouwing.
Mijn vraagstukken over zielen (en reïncarnatie): Ontstaan zielen vanuit het niets, of zorgt de/een schepper ervoor dat zielen ontstaan? De wereldbevolking wordt steeds groter, waar komen de zielen van al die mensen vandaan? Zijn er oneindig veel zielen? Als er een overschot aan zielen bestaat, waar blijft dat overschot van zielen dan? Wie/wat bepaald welke zielen dan wel reïncarneren? Karma? Wie bepaald wat goed/slecht is?
Ik moet teveel dingen aannemen die tot nu toe niet te bewijzen zijn om te kunnen geloven dat de ziel (en reïncarnatie) bestaat.
Ja van mij hoeven we ook niet perse de kant van reïncarnatie op te gaan. Ook lineaire godsdiensten geloven in een ziel.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:52 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Ik moet teveel dingen aannemen die tot nu toe niet te bewijzen zijn om te kunnen geloven dat de ziel (en reïncarnatie) bestaat.
Niet om te Godwinnen, maar als de geschiedenis beschouwend, had jij hetzelfde gedaan als Hitler als jij in zijn schoenen stond toendertijd? De wereld wist nog niet wat jij van plan was, maar jij wel.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het wordt meteen al interessant. Reïncarnatie.
Je bent wie je bent door wat je allemaal hebt meegemaakt, hebt ervaren. Dat mag duidelijk zijn.
Opvoeding is van een veel groter belang dan bijvoorbeeld erfelijkheid.
Stel je reïncarneert, en je hele ziel wordt leeg gemaakt en zonder alle ervaringen van TimMer1981 die kom je weer in een nieuw mensen lichaam. Wat heb je er dan aan? Wat maakt het dan nog uit dat het jouw ziel is?
Dat zijn zo maar interessante vragen.
quote:We kennen de maatschappij nu en gaan er alles uithalen wat er in zit. De jonge ziel wil het helemaal maken. Persoonlijke ambitie, status en onderlinge concurrentie zijn het belangrijkste, gemeenschapszin vliegt het raam uit en men gaat rücksichtsloos de maatschappelijke ladder op. Leiders van dictaturen vallen allemaal in deze zieleleeftijd. Hier draait ook alles om uiterlijkheden; voor een jonge ziel is het zelfs onaanvaardbaar dat het lichaam zomaar ouder wordt.
Eén waarschuwing hierbij: zogauw we weer standaard Fok!-stijl kinderachtig gaan doen over dit soort zaken ben ik weg; ik vind dit best een interessante discussie, maar wel graag met wederzijds respect. Al te vaak afzeikspelletjes in dit soort topics gezien en meegemaakt.quote:De jonge ziel erkent eigenlijk alleen de wet van de sterkste,. Ieder voor zich en God voor ons allen. Vrij baan voor mij, m’n geld, m’n auto en mijn belangen. Ik heb geen wetten – en zeker geen sociale – nodig want ik kan wel voor mezelf zorgen en als iedereen dat nu ook doet komt het helemaal goed En zo niet; dan is dat hun eigen schuld en daar hoef ik niet aan mee te betalen.
Bewust niet, onderbewust zal het vast meespelen. Dan kom je weer op de vraag: waarom geloven mensen iets? Ik ben diepgelovig in mijn overtuigingen; overtuigingen waar ik overigens anderen nooit mee lastigval. Slechts als ernaar gevraagd wordt heb ik het er weleens over, afhankelijk van de andere partij.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zal voor jou, naast de redenen die je al noemde, ook een belangrijke motivatie zijn om er wel in te geloven, lijkt me.
Je was ook overtuigd boeddhist? Of ging je alleen naar de tempel? Want naar de tempel gaan maakt je vanzelfsprekend niet automatisch een boeddhist; ik ken ook meer boeddhisten die niet naar een tempel gaan dan wel.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik weet daar een stukje van het antwoord op. Ik ben zelf nog eens een aantal jaren boeddhist geweest. Vaste gast bij de Buddharama temple.
Dat is erg apart, aangezien het ego het eerste is wat vernietigd dient te worden volgens het boeddhisme. Je zult in die tempel ook vast weleens de uitdrukking "dood de boeddha" hebben horen vallen.quote:Ook volgens boeddhisten komt er een einde aan de wereld. Nu is er een redelijke verzameling zielen. Die eigenlijk met tussenpauzen reïncarneerden. Maar nu het einde van de wereld inzicht is, wil elke ziel nog even snel reïncarneren om zo nirwana te kunnen bereiken. Voor het te laat is en er geen aarde meer is.
Volgens mij heeft het meer te maken met de "kosmische wetten", die de "universele waarheid" bevatten, toch?quote:Dat verklaart volgens het boeddhisme de enorme bevolkingsexplosie.
En volgens het boeddhisme bepaald jouw ziel in redelijke mate alles zelf, of die nog een keer moet reïncarneren (of er nog iets te leren valt) etc.
Daarom heet het ook "geloof".quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:52 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
[..]
Bijna dood ervaringen zijn interessant. Het grote probleem met een bijna doodervaring is, dan je bijna dood was. Zodra je hersencellen echt afgestorven zijn, dan ben je pas echt dood. Maarja dan heb je weer geen kans om terug te komen. Filosofisch gezien is het heel lastig om dood en bijna dood te verenigen als zijnde hetzelfde. Dus kun je op basis van de ervaringen van mensen die dat hebben gehad geen conclusies trekken over de dood.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:55 schreef poepa het volgende:
Er zijn mensen die in een hiernamaals geloven, omdat ze een Bijna Dood Ervaring hebben meegemaakt. Een Nederlander Pim van Lommel heeft daar onderzoek naar gedaan en het boek Eindeloos Bewustzijn geschreven.
Dat is de vraag, ik bijvoorbeeld kan niet begrijpen dat iemand ergens in zou kunnen geloven 'omdat dat zo aantrekkelijk is / goed voelt ' Dat is toch jezelf voor de gek houden? Oftewel dat kan helemaal niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zal voor jou, naast de redenen die je al noemde, ook een belangrijke motivatie zijn om er wel in te geloven, lijkt me.
Dat is niet helemaal waar. Het wel of niet geloven in een ziel kan enorme invloed hebben op welke doelen jij jezelf stelt in het leven. Ik geloof wel in een ziel, en ben van de overtuiging dat het verder verbeteren van die ziel (en wellicht die van anderen, samen) mijn doel is. De rest is bijzaak.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:31 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Voor mij is het niet-geloven in een ziel hetzelfde als het niet-geloven in een schepper: in het dagelijks leven doet het er niet toe.
Zeker. Denk ook aan alle kringlopen.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 01:14 schreef Ceminon het volgende:
Voor reïncarnatie is toch nog wel iets interessants te zeggen..
Als alles op deze planeet gereduceert wordt tot betekenisloze materie die zich op wat voor manier dan ook voortbeweegt (tektoniek, levende organismen, etc.), dan is alles dus in principe één, en heeft elke materie vroeg of laat ooit een keer deel gemaakt van een levend organisme. In die zin is reïncarnatie dus eigenlijk een feit.
Waarom heb je het geloof in het voortleven van je ziel nodig om je bestaan NU warm en zinvol te maken? Het nu verandert niet door wat er mogelijk later gebeurt, het lijkt mij juist behoorlijk arm en leeg als de waarde van je leven nu bepaald wordt door het uitzicht op een voortbestaan na de dood. Als je het heden op zichzelf al niet waardevol genoeg vindt, wat schiet je dan op met het geloof in een hiernamaals?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 15:23 schreef TimMer1981 het volgende:Enige wat ik er verder voor zinnigs over te melden heb is dat ik medelijden heb met mensen die niet in de ziel geloven; lijkt mij een enorm koud, leeg, nutteloos, uitzichtloos en vooral troosteloos bestaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |