abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102358264
Ik las laatst een variant die ik ook wel zie gebeuren.
Daarin gaat Griekenland de euro uit, boekt af (je kunt het default noemen of herstructurering of whatever), introduceert de nieuwe drachma, die dan vervolgens aan de euro wordt opgehangen, en waarbij met zowel euro als drachma kan worden betaald.
pi_102358716
quote:
Ach ja die middenklasse wist volgens mij heel goed hoe het werkte. Je kunt mij niet wijsmaken dat ze de afgelopen 2 decennia niet hebben geweten dat dit verkeerd zou aflopen. Het is natuurlijk zuur dat banken en politici er zonder schade mee wegkomen
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_102359266
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:27 schreef Blandigan het volgende:
Daarin gaat Griekenland de euro uit, boekt af (je kunt het default noemen of herstructurering of whatever), introduceert de nieuwe drachma, die dan vervolgens aan de euro wordt opgehangen, en waarbij met zowel euro als drachma kan worden betaald.
Ja, dan krijg je hetzelfde systeem dat de Turkse middenklasse kapot heeft gemaakt in de jaren 80 van de vorige eeuw; salarissen in een steeds waardelozer lokale munt en de vaste lasten in een harde valuta.
pi_102359338
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:42 schreef vipergts het volgende:

[..]

Ach ja die middenklasse wist volgens mij heel goed hoe het werkte. Je kunt mij niet wijsmaken dat ze de afgelopen 2 decennia niet hebben geweten dat dit verkeerd zou aflopen. Het is natuurlijk zuur dat banken en politici er zonder schade mee wegkomen
Voorzover die middenklasse niet voor de overheid werkt denk ik dat je nog wel een beetje sympathie voor ze kunt hebben. Die groep draait nu op voor het feit dat de overheid veel te veel ambtenaren in dienst houdt en speciale belangen niet weet/durft aan te pakken.
pi_102359393
quote:
14s.gif Op zondag 25 september 2011 13:03 schreef bascross het volgende:

[..]

Dat weet ik. Net zolang totdat de ECB alle rommel heeft opgekocht, zodat de belastingbetaler de lul is.
Nee, tot we het geld klaar hebben om de banken te redden/nationaliseren zonder dat we er zelf aan onderdoorgaan. Daarna kunnen particuliere beleggers hun verliezen helemaal zelf gaan nemen. Zoals het er nu uitziet krijgt Griekenland na november geen structurele steun meer, om de simpele reden dat niemand (behalve Griekse ambtenaren en gepensioneerden) daar meer wat aan heeft.
  zondag 25 september 2011 @ 14:03:53 #126
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_102359503
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:27 schreef Blandigan het volgende:
als tussenoplossing is dat helemaal niet ondenkbaar
Maar het maakt de Griekse economie dan nog steeds niet sterker, dus de kracht van Griekenland ligt in devaluatie en daarmee meer gericht op de aankoop van homemade products en een goedkoop vakantieland zijn

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 25-09-2011 14:14:07 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 25 september 2011 @ 14:05:12 #127
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102359553
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, tot we het geld klaar hebben om de banken te redden/nationaliseren zonder dat we er zelf aan onderdoorgaan.
Haha, hoezo koopt de ECB dan al die staatsobligaties op van banken? Voor de grap? Nee, omdat het een groot risico is voor de banken.
Bedankt Hans.
pi_102359696
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 14:05 schreef bascross het volgende:

[..]

Haha, hoezo koopt de ECB dan al die staatsobligaties op van banken? Voor de grap? Nee, omdat het een groot risico is voor de banken.
Zucht, weer iemand die niet begrijpt dat er een fundamenteel verschil is tussen nu en de situatie die onstaat nadat het EFSF in werking treedt
  zondag 25 september 2011 @ 14:14:16 #129
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102359900
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zucht, weer iemand die niet begrijpt dat er een fundamenteel verschil is tussen nu en de situatie die onstaat nadat het EFSF in werking treedt
Zucht, weer iemand die constant onzin uitslaat, omdat ie een EU-fapper is.
Bedankt Hans.
  zondag 25 september 2011 @ 14:16:31 #130
323876 michaelmoore
pi_102359973
quote:
zo 25 sep 2011, 13:01 | 80 reacties
Gewone Griek is de pineut
AMSTERDAM - Bij de berichtgeving over Griekenland overheersen berichten over de luiheid van de Grieken en over de demonstraties van zogenaamde boze bewoners tegen bezuinigen. Maar de waarheid over de Griekse tragedie is veel schokkender.

En als dat gebeurt is dat een groter gevaar voor Griekenland dan een faillissement.

En dit zijn volgens de krant niet de enige gevolgen van de crisis: het aantal zelfmoorden neemt schrikbarend toe, evenals de misdaad, maar ook de agressie tegen migranten.
Tot voor kort stonden er alleen migranten in de rij voor de gaarkeuken, maar nu staan er ook Grieken: 39% van de Grieken onder de 24 jaar is werkloos.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 25 september 2011 @ 14:53:47 #131
159093 bascross
Get to the chopper!
  zondag 25 september 2011 @ 17:13:32 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102365723
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Volgens mij voelen die 'gewone' werkeloze jonge Grieken zich dan wel weer te goed om olijven te gaan plukken ofzo. Want dat wordt allemaal door immigranten gedaan, die volgens dezelfde EU keihard nodig zijn om het werk hier te verrichten.
The End Times are wild
pi_102367840
quote:
10s.gif Op zondag 25 september 2011 14:14 schreef bascross het volgende:
Zucht, weer iemand die constant onzin uitslaat, omdat ie een EU-fapper is.
Ik ben absoluut geen euro-fapper (in tegendeel), maar vrees wel dat veel van de visie van HIZ akelig dicht bij de waarheid zit. Ik denk dat HIZ ook geen euro-fapper (van wat ik van zijn woorden heb meegekregen) is maar gewoon een realistische blik heeft op de toekomst met betrekking tot de euro.
pi_102368335
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 13:59 schreef HiZ het volgende:

[..]

Voorzover die middenklasse niet voor de overheid werkt denk ik dat je nog wel een beetje sympathie voor ze kunt hebben. Die groep draait nu op voor het feit dat de overheid veel te veel ambtenaren in dienst houdt en speciale belangen niet weet/durft aan te pakken.
Ik heb er ook wel sympatie voor. maar ze kunnen net zoals wij niet alle schuld bij de banken en overheid leggen. Er is natuurlijk een hele cultuur van gemakkelijk denken over het maken van schulden en verwachten dat de overheid voor een dubbeltje alles regelt terwijl het een euro kost.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_102368489
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 14:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het EFSF is al in werking... Je bent waarschijnlijk in verwarring met het permanente noodfonds (die woordkeus is op zich natuurlijk hilarisch) dat ESM genoemd wordt.
  zondag 25 september 2011 @ 18:49:45 #136
323876 michaelmoore
pi_102368769
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 18:18 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik denk dat HIZ ook geen euro-fapper (van wat ik van zijn woorden heb meegekregen) is maar gewoon een realistische blik heeft op de toekomst met betrekking tot de euro.
realistisch is dat de euro een doodgeboren kind is zonder een absolute fiscale, politieke en economische eenheid, die politiek en cultureel onmogelijk is
  zondag 25 september 2011 @ 18:58:22 #137
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_102369096
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 18:18 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik ben absoluut geen euro-fapper (in tegendeel), maar vrees wel dat veel van de visie van HIZ akelig dicht bij de waarheid zit. Ik denk dat HIZ ook geen euro-fapper (van wat ik van zijn woorden heb meegekregen) is maar gewoon een realistische blik heeft op de toekomst met betrekking tot de euro.
Als je beweert dat het dreigen van Sarkozy met een oorlog, zodra de landbouwsubsidies omlaag gaan een goede samenwerking is, dan denk ik toch dat hij een euro-fapper is.
Bedankt Hans.
  zondag 25 september 2011 @ 19:37:48 #138
323876 michaelmoore
pi_102370698
He ze hebben het door :)
http://www.telegraaf.nl/d(...)gnemen__.html?p=17,1
quote:
zo 25 sep 2011, 07:32
'Twijfels over eurobestuur snel wegnemen'
WASHINGTON - De eurolanden moeten in de komende weken aan de markten duidelijk maken hoe ze het bestuur van de eurozone willen verbeteren. Dat stelde minister van Financiën Jan Kees de Jager zaterdag na afloop van de najaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

„De markten willen weten hoe een monetaire unie van 17 landen, met 17 verschillende parlementen, kan overleven zei De Jager.
„Dat leek een vraag voor de lange termijn, maar er moet op korte termijn een antwoord op komen.”
pi_102371044
quote:
Daaruit:
quote:
In regionale verkiezingen verliest bondskanselier Angela Merkel, en dat komt door haar Europabeleid.
Wat!? :')

Het is juist de FDP die keer op keer bij regionale verkiezingen onder de kiesdrempel duikelt vanwege hun eurosceptische praat die door de kiezer als totaal onrealistisch wordt gezien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2011 19:48:42 ]
  zondag 25 september 2011 @ 19:55:34 #141
323876 michaelmoore
pi_102371312
  zondag 25 september 2011 @ 19:59:06 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_102371464
Uiteindelijk verdwijnt de euro. Dat is ook onvermijdelijk. Net zoals alles op aarde ooit zal verdwijnen. Een dergelijke voorspelling zonder tijdsperiode is geheel waardeloos.
Uiteindelijk verdwijnen de Verenigde Staten.
Uiteindelijk verdwijnen de pyramides.
Uiteindelijk verdwijnt de mens.
The End Times are wild
pi_102371604
Maar michaelmoore heeft wel een tijdsperiode aangegeven. Namelijk deze maand nog, dus vanaf nu binnen 6 dagen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2011 20:01:41 ]
pi_102372152
quote:
Het lijkt wel of je die zin letterlijk geschreven hebt. _O-

OT: Dat mechanisme gaat er trouwens komen op termijn. Een opsplitsing van de euro is zowel financieel als politiek niet haalbaar.
  zondag 25 september 2011 @ 20:13:28 #145
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_102372291
'Uiteindelijk stapt Duitsland uit de euro'

Duitsland zal op termijn terug gaan naar een eigen munt. Nederland, Oostenrijk en Finland zullen hierbij aankoppelen, terwijl de rest van Europa verder uit elkaar valt. Dit zegt de Belgische econoom Johan Van Overtveldt zondag in een interview met RTL Z.

Volgens hem is dit het meest zwarte, maar ook het meest realistische scenario voor de monetaire toekomst van Europese landen. "We hebben in een economische euforie geleefd, waardoor de structurele tekortkomingen van Europa niet direct aan de orde kwamen. Het heeft mij eigenlijk verbaasd dat het zo lang geduurd heeft. Deze crisis is er een teveel en nu wordt duidelijk dat door het ontbreken van een politieke unie en echt flexibele markten in Europa het zo niet langer werkt", vertelt Van Overtveldt.

Volgens de econoom slaat momenteel de stemming in Duitsland om: "Je hebt geen vergrootglas nodig om te zien dat daar aardverschuivingen bezig zijn. In regionale verkiezingen verliest bondskanselier Angela Merkel, en dat komt door haar Europabeleid. Ook de sterke Bundesbank keert zich zich tegen de Europese Centrale Bank (ECB) en huidige politieke koers. Uiteindelijk stapt Duitsland eruit als we er niet in slagen een stuctureel en degelijk antwoord voor deze crisis aan te dragen."

Van Overtveldt vreest dat de scheiding van sterke en zwakke eurolanden dwars door zijn eigen land België loopt: "Het noorden is gezond en hoort thuis in de sterke muntlanden, het zuiden niet."
pi_102372984
Ja hoor de sterke landen stappen eruit en krijgen (vrijwillig) de negatieve effecten van een forse revaluatie terwijl niemand hun kan dwingen zwakke landen te steunen. 8)7
  zondag 25 september 2011 @ 20:29:39 #147
323876 michaelmoore
pi_102373171
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 20:25 schreef piepeloi55 het volgende:
Ja hoor de sterke landen stappen eruit en krijgen (vrijwillig) de negatieve effecten van een forse revaluatie terwijl niemand hun kan dwingen zwakke landen te steunen. 8)7
ach aan de zuidelijke staten valt toch niets meer te verkopen, die zijn bankroet
http://rtl.nl.msn.com/com(...)itsland-uit-euro.xml
Sterke merken en een sterke haven dat zal het noorden er wel doorheen slepen, beter dan alle eurolanden in een failliet te storten door honderden miljarden in een bodemloze put te gooien

Belangrijker is dat China de Yuan eens vrijgeeft aan de valutahandel, om een valutaoorlog te voorkomen
Als dat gebeurt dan valt daar genoeg te slijten
  zondag 25 september 2011 @ 20:38:40 #148
89730 Drugshond
pi_102373711
Mish heeft het er maar druk mee..... zijn blogje staat er helemaal vol van.
Multi-Trillion Euro Bailout Plan Allegedly in the Works; Plan Has Failed Already

The rumor mills are flying this Saturday regarding a Multi-trillion plan to save the eurozone.

Telegraph: European officials are working on a grand plan to restore confidence in the single currency area that would involve a massive bank recapitalisation, giving the bail-out fund several trillion euros of firepower, and a possible Greek default.

German and French authorities have begun work on a three-pronged strategy behind the scenes amid escalating fears that the eurozone’s sovereign debt crisis is spiralling out of control.

Their aim is to build a “firebreak” around Greece, Portugal and Ireland to prevent the crisis spreading to Italy and Spain, countries considered “too big to bail”.

Mish: If that's the plan it, it has failed already. The crisis has already spread to Spain and Italy. In fact, one look at European bank stocks says it has spread to France and Germany as well.

Telegraph: Sources said the plan would have to be released as a whole, as the elements would not work in isolation.

Mish: Lovely. In a typical bicycle wheel if one spoke gets broken the wheel still works fine. In the proposed wheel, if a spoke breaks, the bicycle crashes.

Telegraph: First, Europe’s banks would have to be recapitalised with many tens of billions of euros to reassure markets that a Greek or Portuguese default would not precipitate a systemic financial crisis. The recapitalisation plan would go much further than the ¤2.5bn (£2.2bn) required by regulators following the European bank stress tests in July and crucially would include the under-pressure French lenders.

Mish: Will French leaders and French banks go along? Just last week they were insistent that French banks were well capitalized.

Telegraph: Officials are confident that some banks could raise the funds privately, but if they are unable they would either be recapitalised by the state or by the European Financial Stability Facility (EFSF) – the eurozone’s ¤440bn bail-out scheme.

Mish: Recapitalized "by the state" means taxpayers. Will Germany, Finland, Austria, and the Netherlands go along?

Telegraph:The second leg of the plan is to bolster the EFSF. Economists have estimated it would need about Eu2 trillion of firepower to meet Italy and Spain’s financing needs in the event that the two countries were shut out of the markets. Officials are working on a way to leverage the EFSF through the European Central Bank to reach the target.

The complex deal would see the EFSF provide a loss-bearing “equity” tranche of any bail-out fund and the ECB the rest in protected “debt”. If the EFSF bore the first 20pc of any loss, the fund’s warchest would effectively be bolstered to Eu 2 trillion. If the EFSF bore the first 40pc of any loss, the fund would be able to deploy Eu1 trillion.

Using leverage in this way would allow governments substantially to increase the resources available to the EFSF without having to go back to national parliaments for approval, which in a number of eurozone countries would prove highly problematic.

Mish: This leveraged proposal with the ECB backing it up has already been rejected by the ECB. Moreover, such a proposal with the ECB taking leveraged risk would be in violation of the Maastricht Treaty.

Telegraph: Gathering turmoil in financial markets has convinced Germany to begin work of some kind of variant of the US plan, despite having initially rejected the notion as unworkable as threatening to compromise ECB independence.

The proposal would be hugely sensitive in Germany as its parliament has yet to ratify the July 21 agreement to allow the EFSF to inject capital into banks and buy the sovereign debt of countries not under a European Union and International Monetary Fund restructuring programme. The vote is due on September 29.

Mish: The current EFSF proposal is sketchy enough already. It will likely pass. However, Merkel may go down in flames because of it. The Guardian notes "Merkel looks sure to win the Sept. 29 vote on the European Financial Stability Facility because opposition parties support the bill, designed to give the EFSF more powers after an agreement by EU leaders in July. However, her job could be on the line if she has to rely on the opposition and fails to persuade rebels from her conservative camp and the Free Democrats (FDP), her junior coalition partners. Opposition parties have said Merkel would be finished politically if that were the case and have threatened to call for fresh elections. If that happened, the ensuing uncertainty would send shockwaves through the euro zone as it tries to tackle its debt crisis."

Bear in mind the above mess pertains to the existing proposal for 440 billion Euros. What would the vote be for a ¤2.5 billion proposal?

Telegraph: As quid pro quo for an enhanced bail-out, the Germans are understood to be demanding a managed default by Greece but for the country to remain within the eurozone. Under the plan, private sector creditors would bear a loss of as much as 50pc – more than double the 21pc proposal currently on the table. A new bail-out programme would then be devised for Greece.

Mish: Will the ECB, IMF, and France go along with that? What about the German parliament?

Telegraph: Officials would hope the plan would stem the panic in the markets and stop bond vigilantes targeting Italy and Spain, which European and IMF figures believe should not be in any immediate distress but are in need of longer-term structural reform.

Mish: So here we are, with a half-baked 2+ trillion Euro proposal, highly likely in violation of the Maastricht Treaty, that all 17 nations in the Eurozone would have to approve. Finland, Austria, the Netherlands, and Germany are already balking over various proposals and Finland in particular wants collateral.

This multi-trillion idea is "in hope the plan would stem the panic in the markets and stop bond vigilantes targeting Italy and Spain".

The plan is supposed to pass by November? Really? And the aim is to spend 2 trillion to stop something from happening that has already happened.

Hope springs eternal.
  zondag 25 september 2011 @ 20:40:21 #149
89730 Drugshond
pi_102373789
quote:
This multi-trillion idea is "in hope the plan would stem the panic in the markets and stop bond vigilantes targeting Italy and Spain".
En die ruiken blood..en cash.
  zondag 25 september 2011 @ 21:05:18 #150
323876 michaelmoore
pi_102375263
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2011 20:38 schreef Drugshond het volgende:
Mish heeft het er maar druk mee..... zijn blogje staat er helemaal vol van.
Multi-Trillion Euro Bailout Plan Allegedly in the Works; Plan Has Failed Already
Mish: If that's the plan it, it has failed already.
The crisis has already spread to Spain and Italy. In fact, one look at European bank stocks says it has spread to France and Germany as well.

Mish: Recapitalized "by the state" means taxpayers. Will Germany, Finland, Austria, and the Netherlands go along?

And the aim is to spend 2 trillion to stop something from happening that has already happened.

Iedere reddingsactie is gedoemd te falen, omdat de politieke en fiscale basis in de eurozone ontbreekt
Het blijven 17 landen die samen een muntunie willen maken terwijl dat godsonmogelijk is
Beter dat de EU parlementariërs eens een lesje macro-economie volgen

Het hele Euro verhaal doet me denken aan de Rednecks in de USA die wanhopig door wilden gaan met Vietnam bombarderen, toen de troepen thuis al werden uitgescholden

quote:
Scheiding loopt dwars door België'

Van Overtveldt vreest dat de scheiding van sterke en zwakke eurolanden dwars door zijn eigen land België loopt.
"Het noorden is gezond en hoort thuis in de sterke muntlanden, het zuiden niet.''

[ Bericht 35% gewijzigd door michaelmoore op 25-09-2011 22:23:25 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')