Er is een wetsvoorstel ingediend, er is nog geen wet, dus het is nog wat prematuur om te speculeren over de de uitvoering van de wet voordat die is opgenomen in het wetboek.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:26 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Moet de boerka ter plekke af of is het met de boete afgedaan en kan je met boerka aan verder gaan winkelen? Daarbij, kan een burger vanaf nu elke boerkavrouw aanhouden en wachten op de politie?
Elke burger mag mensen aanhouden bij een strafbaar feit.
Vragen vragen vragen
Ook chinezen zie je dat nauwelijks doen en die dragen geen burka. Ik weet niet of Moslimas het pertinent niet mogen van hun geloof. Maar ik vind dat je de Hollandsche cultuur en instelling niet hoeft optedringen bij anderen. mischien vinden Moslimas het gewoon nutteloos gezeik om te kletsen over niets. Als je twee Hollanders mekaar ziet ontmoeten zie je ook vaak beide partijen met de voeten de andere kant op wijzen. maw, ze willen eigenlijk snel verder.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:45 schreef Gia het volgende:
Even voor Ryan, antwoord op je laatste vraag:
Nee, mij gaat het niet om emancipatieredenen.
Want of ze nu met een boerka over straat lopen of binnen moeten blijven, maakt niet uit. Ze doen niet mee aan het maatschappelijk leven. Hooguit in hun eigen kringetje.
Je ziet op schoolpleinen vrouwen in niqaab niet gezellig een praatje maken met autochtone vrouwen. Je ziet ze niet op vrouwenclubjes, niet in een sportzaal, niet in een zwembad. Ook op de markt of in een winkel voeren ze nauwelijks een gesprek met andere Nederlanders.
Want dat gaat gewoon niet met zo'n ding.
Laat staan dat ze ermee kunnen gaan werken.
Ben ik het mee eens. Maar waarom wil de politiek het dan landelijk publiekelijk standaard verbieden. Ik vind dat nergens op slaan.quote:Op dinsdag 20 september 2011 12:48 schreef Gia het volgende:
[..]
En van mij hoeven ze ze ook niet af te doen. Ik zeg alleen dat werkgevers en scholen de vrijheid moeten hebben om dit soort kledingstukken te verbieden.
Dat heeft met het onderwerp veiligheid te maken;quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:40 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Maar waarom wil de politiek het dan landelijk publiekelijk standaard verbieden. Ik vind dat nergens op slaan.
Dat is jouw mening.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:40 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ben ik het mee eens. Maar waarom wil de politiek het dan landelijk publiekelijk standaard verbieden. Ik vind dat nergens op slaan.
Op een afdeling gewoond?quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:36 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb een jaar lang op een afdeling gewoond waar vnl nederlanders waren.
Ik vind het nergens op slaan dat de politiek via Burkas nu een algeheel verbod willen voor alle (gedeeltelijk) gezichtsbedekkende kleding. Het betekent dat als ik een pet draag of een hoodie (wellicht omdat het regent) dat de popo mij dan mag lastig vallen en om legitimatie mag vragen etc. het dient alleen de cameras en de staatskas meer niet. De ziekelijke uitbrediing van een Big-brother. staat. Goede bedoelingen zoals 'voor uw veiligheid' zijn moeilijk tegen tesperken. Ik wil dat mensen allean iets verder nadenken over evt konsekwenties van al die maatregelen. Echte terroristen en boeven doen toch wel wat ze willen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:44 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat is jouw mening.
Andere mensen zijn van mening dat dit soort gezichtsbedekking niet past in ons land, waar we elkaar gewoon graag in het gezicht kijken.
Als mensen zo hangen aan deze klederdracht kunnen ze beter in een land gaan wonen waar dit soort dingen niet alleen toegestaan, maar in sommige van die landen zelfs verplicht zijn.
Hoed en pet mag gewoon hoor.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:12 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik vind het nergens op slaan dat de politiek via Burkas nu een algeheel verbod willen voor alle (gedeeltelijk) gezichtsbedekkende kleding. Het betekent dat als ik een pet draag of een hoodie (wellicht omdat het regent) dat de popo mij dan mag lastig vallen en om legitimatie mag vragen etc. het dient alleen de cameras en de staatskas meer niet. De ziekelijke uitbrediing van een Big-brother. staat. Goede bedoelingen zoals 'voor uw veiligheid' zijn moeilijk tegen tesperken. Ik wil dat mensen allean iets verder nadenken over evt konsekwenties van al die maatregelen. Echte terroristen en boeven doen toch wel wat ze willen.
Een hoodie is een capuchon dat vastzit aan een sweater.quote:
Ik heb zonen, hoor. Die hebben ook sweaters met capuchon. Die hoeven niet op. Kunnen gewoon af als je een winkel binnen stapt. Daar kan ook gewoon om verzocht worden door de eigenaar of bewaking. Weiger je dat, dan mag je weer naar buiten. Dat mag nu al.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:23 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Een hoodie is een capuchon dat vastzit aan een sweater.
Een sweater draag je niet bij regen of kou, dus is de vraag wat je met een capuchon over het hoofd moet?quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:23 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Een hoodie is een capuchon dat vastzit aan een sweater.
Die capouchon gaat in de praktijk alleen op als er wat te verbergen valt. Als er gejat, gevochten of gereld wordt. Goede vergelijking van de pro-Burqa-ers dus.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:31 schreef Clan het volgende:
[..]
Een sweater draag je niet bij regen of kou, dus is de vraag wat je met een capuchon over het hoofd moet?
Schenkstroop heeft op een 'afdeling' gewoond en schijnt het nogal normaal te vinden om met een capuchon tot over zijn ogen, rond te lopen.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:37 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Die capouchon gaat in de praktijk alleen op als er wat te verbergen valt. Als er gejat, gevochten of gereld wordt. Goede vergelijking van de pro-Burqa-ers dus.
Het gaat om de willekeur, denk ik.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik vind het zo bizar dat 'links' nu opeens met hand en tand extreem religieus gedrag wat verdedigd wat alleen maar verder en verder gaat.
Een hoop van onze wetten zijn feitelijk willekeur. Zo vinden wij het niet kunnen om met 10 vrouwen te trouwen terwijl dat elders wel mag. Puur logisch gezien is er niets op tegen, het zijn geformaliseerde en ingegroeide gewoonten. En ik vind dat dat prima mag. Zo was 1 vd hoofdargumenten van de Fransen dat een Burqa niet in de Franse cultuur past. En dat is natuurlijk ook zo. Vind ik een legitiem argument voor een verbod. En vergeet niet dat het voor een hoop van die religie-pushes kijken is hoe ver ze kunnen gaan, het zijn net kleine kinderen wat dat betreft.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het gaat om de willekeur, denk ik.
Is het willekeurig cultuuruitingen verbieden of niet?
Volgens Gia wel.
Maar de volgende vraag is dan... als wetgeving gebaseerd is op willekeur wat heb je dan?
Er is dan ook niks mis met religiekritiek, integendeel. Maar een religieus kledingstuk heeft mijns inziens niets met 'kritiek' te maken. Prima wanneer opiniemakers op duidelijk maken dat een burqa een achterhaald reliek is uit een duister verleden. Prima als mensen kritiek uiten op de islam in het algemeen. Niks mis mee. Een verbod is echter iets compleet anders. Dan is er niet langer sprake van een debat, maar van dwang.quote:Op dinsdag 20 september 2011 15:16 schreef Clan het volgende:
[..]
Religiekritiek is een van de pijlers van de Verlichting. De Verlichting is een proces van secularisering: religie wordt, in verschillende gradaties, buiten het domein van ethiek, politiek en wetenschap geplaatst. De rol van religie op het gebied van de moraal en wetenschap wordt teruggedrongen. "Wetenschap" neemt gaandeweg de plaats in van "God" als essentie der dingen.
Ik vraag me af wat jij van de verlichting en het liberalisme begrijpt?
Ik ookquote:Op dinsdag 20 september 2011 16:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Schenkstroop heeft op een 'afdeling' gewoond en schijnt het nogal normaal te vinden om met een capuchon tot over zijn ogen, rond te lopen.
Begin er een beeld bij te krijgen......
De praktijk vd afgelopen decennia laat anders (wereldwijd) een ander beeld zien.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is dan ook niks mis met religiekritiek, integendeel. Maar een religieus kledingstuk heeft mijns inziens niets met 'kritiek' te maken. Prima wanneer opiniemakers op duidelijk maken dat een burqa een achterhaald reliek is uit een duister verleden. Prima als mensen kritiek uiten op de islam in het algemeen. Niks mis mee. Een verbod is echter iets compleet anders. Dan is er niet langer sprake van een debat, maar van dwang.
Ik denk bovendien dat je meer bereikt door in de debat te gaan.
Klets niet. Ik zat in Eindhoven regelmatig in een stadsbus met 1 van het handjevol burka/niqaabdraagsters uit die stad. Deze mevrouw had een abonnement met pasfoto en deed op verzoek van de buschauffeur ter identificatie haar gezichtsbedekking opzij/omhoog zonder dat daar een hele verkleedpartij voor nodig was.quote:Op dinsdag 20 september 2011 16:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Een boerka trek je niet even ter plekke uit. Vrouwen met niqaab zetten die sluier ook niet even af als daar om verzocht wordt.
Je kunt dit soort dingen (en bivakmutsen) niet vergelijken met een burka.quote:Op dinsdag 20 september 2011 17:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik ook
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan droeg ze dus een niqaab.quote:Op dinsdag 20 september 2011 17:39 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Klets niet. Ik zat in Eindhoven regelmatig in een stadsbus met 1 van het handjevol burka/niqaabdraagsters uit die stad. Deze mevrouw had een abonnement met pasfoto en deed op verzoek van de buschauffeur ter identificatie haar gezichtsbedekking opzij/omhoog zonder dat daar een hele verkleedpartij voor nodig was.
Je zit er weer naast. Die plaatjes geen niet over bivakmutsen maar over hoodies, capouchons.quote:Op dinsdag 20 september 2011 17:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je kunt dit soort dingen (en bivakmutsen) niet vergelijken met een burka.
Dit is een onderdeel van crimineel gedrag. Je kunt bijv. een verbod instellen op bivakmutsen, omdat overvallers wellicht bivakmutsen gebruiken om zich zodoende onherkenbaar te maken. Maar er is geen overvaller die zich daaraan houdt natuurlijk. Die gasten zijn met hun overval sws crimineel bezig. Niet dat ze bij zo'n verbod ineens overvallen gaan doen zonder bivakmuts.
Je kunt ondernemers die bivakmutsen maken verbieden bivakmutsen te maken, maar misschien dat de oma van zo'n overvaller dan een bivakmuts breit?
Het is dus bij de burka gewoon het verbieden van een cultuuruiting.
Vraag is of we die kant op moeten.
Ik ben er niet over uit. Geloof er ook niets van dat als Nederland dit gebod niet instelt iedere burkadraagster linea recta naar Nederland komt. Dat is gelul.
Ik denk dat de meeste burkadraagsters in Nederland ook nog eens Nederlands zijn ook (hoeveel zijn het er überhaupt eigenlijk? 15?). Meisjes die met een moslim zijn getrouwd en onze cultuur een beetje willen uitdagen vanuit de eigen narcistische houding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |