Deel 2; Een railcateraar op padMijn vorige bericht meldde al dat ik een ochtenddienst had. Nadat ik deze dienst had afgesloten, ben ik naar Charlie's Chiu's gelopen, in Hoog Catharijne, tegen het station aan. Heerlijk eten gehaald, en op de unit opgegeten. Ik moest de 16:21 trein hebben, en was circa 14:30 klaar (kwam 14:09 van de trein gewandeld). Ik had dus tijd zat.
Nadat ik het eten opgegeten had - en ondertussen de unit vol liep met mensen die terug kwamen / al eerder terug waren, was het best gezellig. Om 16:04 vertrok de eerste weer, met de IC van 16:08 naar Eindhoven. Degene die daarna mocht vertrekken, was ik. Wederom met een collega.
Omstreeks 16:00 pakten wij onze spullen bijelkaar, zorgden voor een voorraad fris (4 cola, 4 bier, 2 water) en 3 extra Bifi.
Om 16:15 liepen wij naar het perron, alwaar het deel uit Rotterdam al stond. Het deel uit Den Haag kwam om 16:17 binnen rijden. Mooi op tijd dus. Zoals vanochtend kozen wij er voor om samen het derde treinstel te lopen. In Amersfoort zou ik naar het voorste treinstel, en in Zwolle zou ik het één na achterste treinstel voor mijn rekening nemen. Mijn collega nam in Amersfoort de tweede, en in Zwolle de achterste. In Amersfoort gingen wij dan recht oversteken, dus mijn collega wederom de achterste, en ik de één na achterste.
Het vertrek was exact op tijd. De verkoop ging slecht; Maar het was gelukkig geen chagrijnig volk. In Amersfoort kwamen wij met -2 binnen, waardoor wij niet hoefden te wachten op de trein uit Schiphol. Die kwam vlak na ons binnen rijden. De TRDL zal wel opgelet hebben. Als ARI het werk doet, staan wij daar 3-4 minuten voor het rode... Zoals gezegd ging ik naar het voorste treinstel. Het was druk.. Erg druk.. Hopelijk dat de verkoop het ook goed ging doen

.
Ik stapte bij de HC in. Ik mocht omroepen van deze HC, dus dat was mooi meegenomen.
"Goedemiddag dames en heren, welkom in deze gecombineerde intercity richting Zwolle, waarna een deel naar Groningen gaat, en een deel naar Leeuwarden. In deze trein is Railcatering aanwezig met Starbucks koffie, thee, warme chocomelk, cup-a-soup, een blikje Cola, water of Heineken bier, maar ook versnaperingen zoals Gevulde koeken, stroopwafels, een Mars of snickerreep, maar ook Melkchocoladereep, Wij komen zometeen bij uw stoel langs, u hoeft ons niet op te zoeken. Wij wensen u alvast een zeer fijne reis toegewenst."
Gelijk op het balkon al 2 koffie en 2 koeken verkocht. Begint goed. Terwijl ik de coupé in wandel, en mij weer aankondig "Goedemiddag dames en heren, de Railcateringservice met Starbucks koffie ............".. Gelijk de eerste 2 rechts van mij, mijn aankondiging al onderbrekende, vroegen om 2 koffie en 2 gevulde koeken. Nou, gelukkig had ik extra koeken bij mij, want ik had er nog maar 2 nu.. "Dat is dan 6 euro en 50 cent totaal". Terwijl ik de koffie inschenk, zegt meneer dat hij ook wel een Bifi wilt. Mevrouw hoefde niet. "Dan is het nog 1 euro en 50 cent extra, totaal 7 euro.". Nadat ik de koffie had ingeschonken heb ik het geld aangenomen, 3 euro gewisseld, en de koeken en Bifi gegeven. Voldaan dat er weer een tevreden klant is, zoek ik verder naar het volgende "slachtoffer".
Deze zat naast mij. Deze jongeman vroeg om een biertje. Gezien wij
officieel vanaf 16 jaar bier mogen verkopen, maar het identificatieproces erg omslachtig is, en tijdrovend, wordt dat achterwege gelaten, in de meeste gevallen. Echter, ik vertrouwde het niet, dus vroeg erom. Hij bleek net een week 14 jaar te zijn... Hij zal wel blij zijn dat zijn vader/moeder niet naast 'm zit

De jongeman koos toen maar voor een cola, en daarna wandel ik verder. Althans, 2 stappen.
De verkoop begon zo goed. Een vrouw alleen vroeg om een warme chocomelk en een stroopwafel. "Dat is dan 3 euro en 45 cent totaal", en geef de stroopwafel. Na ontvangst van geld scheur ik het zakje met de Starbucks cacao poeder open, en gooi het in een bekertje, en voeg er water bij.
Mevrouw zegt "Ik dacht dat het koude chocomelk was"
Nee, dat verkopen wij niet. U vroeg duidelijk om warme chocomelk. Geen probleem, zij nam het aan. Althans: Er is afgerekend, én het is ingeschonken. Dan mogen wij het niet meer terugnemen.
Na een halve coupé gelopen te hebben, was ik al 10 minuten bezig. Ik dacht "Ik zal het wel niet afkrijgen"
De andere helft liep net zo stug. 25 minuten later eindelijk verder. Ik was na één coupé al 23 koffie, 6 thee, 2 warme chocomelk, 6 koeken, 1 Bifi, 2 Mars, 1 Snicker en 2 cola kwijt.
Dat was dus al 60 euro 40. De volgende coupé begon met eerste klas. Was erg stil, 3 koffie en 1 koek. De daaropvolgende 'stiltecoupé' daaropvolgend had ik nogt maar 5 minuten voor Zwolle. Ik had daar nog eens 4 koffie, 3 thee, 2 cola, 1 biertje, en 1 blikje water, 3 koeken en 1 Snicker verkocht. Doordat het kraantje vrij snel was, ging het allemaal vlot. Anders had ik minder hieruit kunnen halen.
Ik was niet klaar toen wij al aan het perron stonden. Ik heb mensen teleur moeten stellen. De gok om langer te wachten nam ik niet, want de trein vertrekt ook alweer vrij snel.
Samen met mijn collega naar de kantine gelopen, en besproken hoe het ging. Bij hem ging het minder goed. Het scheelde ongeveer de helft
Even alles natellend: Totaal 30 koffie, 9 thee, 2 warme chocomelk, 9 koeken, 1 Bifi, 2 Snickers en 2 Marsen kwijt. 4 Cola, 1 water en 1 biertje Ik had dan nog over van de verkochte items: 40 koffie, 1 thee, 10 chocomelk, 1 koek, 2 Bifi, 2 Snickers en 2 Mars. Niet erg uitgebreid assortiment. Mijn water was erg opgeschoten; Van de 12 liter had ik nog circa 3 liter over... Opbrengt was ¤112,65.
De terugreis ging minder goed; Ik haalde daar maar circa 40 euro. Gelukkig ver boven het gemiddelde
Optijd liepen wij weer naar de terugtrein. Ik nam het één na achterste stel; Mijn collega de achterste. In Amersfoort nemen wij wederom met ons tweeën de tweede (voorste was erg rustig, maar dat is niet vreemd). In Utrecht zijn wij snel naar de Unit gelopen, nieuwe bak en tas gepakt, en weer naar de trein. De tweede run ging minder goed; Tot Zwolle had ik 36 euro, mijn collega ongeveer hetzelfde. Bij de tweede run (als je begint met x.21) moet je overstappen in Amersfoort, wat altijd "spannend" is. Als jij 4 minuten vertraagd bent, is de kans groot dat hij voor je neus weg rijdt in Amersfoort
Algoed, ik neem in Utrecht het voorste stelletje, die pas om 18:50 binnen kwam. Vertraagd weg dus. Met +4 vertrokken... Ik ben de trein maar doorgelopen. Ik heb 6 koffie en 1 cola verkocht. Niet slecht

In Amersfoort stond de trein aan de overzijde er nog. Onze deuren gingen open en hoorden "FUUUUUUUUUUT", en een horde hollende mensen het perron over. Gelukkig had de HC de sleutel niet omgedraaid...
Eenmaal ingestapt, was het weer "FUUUUUUT", en vertrokken wij wél. De verkoop ging slecht; 13 koffie, 2 cola, 3 koeken. Mijn collega deed het niet veel beter met maar 6 euro verschil in deze omzet.
In Zwolle wederom een halfuur pauze, en weer terug naar Utrecht. De trein van 20:16. Wederom overstappen Amersfoort. Wederom een te lege trein. De verkoop was zelfs slechter als de heenrit van de tweede run
In Amersfoort weer overgestapt. Althans, dat hoopten wij. Wij kwamen met een snelremming bij Schothorst tot stilstand, en de mededeling dat wij voor een rood sein staan. 6 minuten later eindelijk vertrek. Daag overstap.
Ik bel gelijk de Unitmedewerker, met de vraag wat te doen. "Neem de ic van een half uur later maar, daar zitten al 2 man op. Overleg maar hoe jullie het doen."...
Ik in de 'aanval' met de vraag of wij niet beter de IC van 21:11 kunnen nemen, naar Utrecht. Dat vonden zij niet eens zo slecht, als wij er maar doorheen gingen lopen. Een ICMm-III als vervangend mat. Met ons 2en totaal 2 koffie en 1 thee verkocht
Na aankomst te Utrecht doorgelopen naar de unit, geld geteld, en ingeleverd. Ze waren niet ontevreden. Maar de omzet op de 2e run was wel erg slecht, wat enigzins gecompenseerd werd door de eerste. Maar het was niet zoals het hoort
Ik heb ze gezegd dat het gewoon niet beter kon; Mijn collega beaamde dat. Dat was altijd zo bij de 2e run.
Ik heb nog een halfuur extra gewacht, en ben met een collega afgereisd naar het Rotterdamse (zij woont in Alexander). Ik was uiteindelijk 12 uur thuis.
[ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 22-09-2011 18:57:46 ]