Nee hoor, dit is een VR ketel, en zijn nog nieuw te koop.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:13 schreef blomke het volgende:
Dit is een ketel uit het jaar nul volgens mij, nog niet eens een VR. Dat open ding is een trekonderbreker, lees warmteverspiller.
Wees verstandig, en koop online een HR-ketel.
Dat je er geen verstand van hebt is prima, maar om dan gewoon maar wat onzin te gaan roepen is dan ook weer niet nodig.quote:Op vrijdag 16 september 2011 16:16 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is een VR ketel, en zijn nog nieuw te koop.
HR ketels zijn in de regel 1 bak ellende, vaak elektronische storingen, een hoop poespas meer voor een procentje of 4 meer rendement.
Ach als ik zo om me heen kijk in mijn kennissenkring dan hebben die toch elke paar jaar een monteur voor de deur staan, de ketel die nu boven staat heeft nog nooit van zijn leven na plaatsing een monteur nodig gehad, 1x nieuwe pomp in gekomen en een keertje of 4 een nieuwe thermokoppel.quote:Op vrijdag 16 september 2011 17:05 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat je er geen verstand van hebt is prima, maar om dan gewoon maar wat onzin te gaan roepen is dan ook weer niet nodig.
Is het niet zo dat zij onderhoud laten verrichten en jij gewoon de dans ontsprongen bent?quote:Op vrijdag 16 september 2011 18:01 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Ach als ik zo om me heen kijk in mijn kennissenkring dan hebben die toch elke paar jaar een monteur voor de deur staan, de ketel die nu boven staat heeft nog nooit van zijn leven na plaatsing een monteur nodig gehad, 1x nieuwe pomp in gekomen en een keertje of 4 een nieuwe thermokoppel.
Meer elektronika = meer ellende, dat is zo bij de auto's, en in mijn ogen niet anders bij de verwarmingstoestellen.
Als printplaten vervangen, en storingen onder de noemer onderhoud vallen dan wel ja!quote:Op vrijdag 16 september 2011 18:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Is het niet zo dat zij onderhoud laten verrichten en jij gewoon de dans ontsprongen bent?
Nou de intergas heb er ook een hangen wat een verrekt kloteding is datquote:Op vrijdag 16 september 2011 18:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
onze oude ketel versleet thermokoppels als of t niks was destijds hoor
en t intergasje wat er nu hangt is ook (volgens sommigen) geen kwalitatief hoogstandje![]()
maar goed.. 1x een gasblok gehad in zn leven.. dus met die elektronische storingen valt t best mee
Is natuurlijk ook een zeer goede vergelijking..........quote:Op zaterdag 17 september 2011 03:01 schreef ayumu het volgende:
[..]
Nou de intergas heb er ook een hangen wat een verrekt kloteding is datVandaag printplaat aan gort 3weg klep overleden zum kotsen en dat is niet de eerste keer.
Geef mij maar een Nefit
De vergelijing die ik nu dan stel is een beetje scheef maar dan nog.quote:Op zaterdag 17 september 2011 17:48 schreef klipper het volgende:
[..]
Is natuurlijk ook een zeer goede vergelijking..........
Veel mensen redeneren nu eenmaal van geef mij maar 3 intergas ketels ipv 1 nefit ketel.
Maar die hebben dan geen hr ketel blijkbaar.quote:Op zaterdag 17 september 2011 18:25 schreef ayumu het volgende:
[..]
De vergelijing die ik nu dan stel is een beetje scheef maar dan nog.
Ik heb een oudere intergas die jaarlijks zijn onderhoudsbeurt krijgt + 3x per jaar moet de installateur komen om hem weer aan de gang te krijgen 3 wegklep is al 3 keer vervangen expansievat van die koperen leidingen brander en gasblok? en nog wat van die dingen en nu is dan de 3klep weg weer vervangen en de printplaat moet besteld worden.
En dat in 2 jaar tijd... Dan kijk ik naar de nefit ketel bij de buren 5 jaar oud na installatie geen enkele onderhoudsbeurt of what so ever gehad en dat ding loopt nog net zo goed als 5 jaar terug.
Het is dat het een huurhuis is anders was de intergas al lang de straat op gegooid en een nefit voor terug gekomen.
quote:Op zaterdag 17 september 2011 20:35 schreef cvboer het volgende:
Bij mij lopen de rillingen over de rug als "handige"mensen zelf hun cvketel gaan schoonmaken.
Voor het op de juiste wijze afstellen beschikken particulieren nou eenmaal niet over de apparatuur die hier voor nodig is.
Hoe vaak hoor je wel niet dat ff met een stofzuiger erdoor en een vochtig doekje erover voldoende is.
Dat is keteltje poetsen, geen onderhoud.
Laatst heb ik bij een klant het branderdek moeten vervangen omdat men ooit eens had gehoord dat je dat met een staalborstel perfect schoon krijgt.
Jammer voor hem dat het keramisch branderdek was, schoon waren ze wel, er was niks meer van over......
Ionisatiepennen en gloeipluggen die er verkeerd in zitten, thermokoppels die met een kroonsteentje weer aan elkaar zitten en dan ook raar staan te kijken dat het niet werkt..
TTB's die doorverbonden zijn en zo kan ik nog wel veel meer dingen die ik tegenkom.
Nou wil ik niet iedere doehetzelfer zwart maken, maar een installateur heeft meer kennis en ziet ook meer om dure reparaties te voorkomen.
Is dat per definitie niet bij elk vak zo?quote:Op zaterdag 17 september 2011 20:35 schreef cvboer het volgende:
Bij mij lopen de rillingen over de rug als "handige"mensen zelf hun cvketel gaan schoonmaken.
Voor het op de juiste wijze afstellen beschikken particulieren nou eenmaal niet over de apparatuur die hier voor nodig is.
Hoe vaak hoor je wel niet dat ff met een stofzuiger erdoor en een vochtig doekje erover voldoende is.
Dat is keteltje poetsen, geen onderhoud.
Laatst heb ik bij een klant het branderdek moeten vervangen omdat men ooit eens had gehoord dat je dat met een staalborstel perfect schoon krijgt.
Jammer voor hem dat het keramisch branderdek was, schoon waren ze wel, er was niks meer van over......
Ionisatiepennen en gloeipluggen die er verkeerd in zitten, thermokoppels die met een kroonsteentje weer aan elkaar zitten en dan ook raar staan te kijken dat het niet werkt..
TTB's die doorverbonden zijn en zo kan ik nog wel veel meer dingen die ik tegenkom.
Nou wil ik niet iedere doehetzelfer zwart maken, maar een installateur heeft meer kennis en ziet ook meer om dure reparaties te voorkomen.
Welke nuttige tips zou je dan willen hebben?quote:Op zondag 18 september 2011 10:36 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Is dat per definitie niet bij elk vak zo?
(helaas mis ik de nuttige tips..)
In ieder beroep heb je goed en slecht gemotiveerde mensen.quote:Op zondag 18 september 2011 10:44 schreef blomke het volgende:
Misschien.
In m'n vorige huis hadden we en combi-ketel. De onderhoudsmonteur haalde een stofzuiger over her branderdek en boven de warmtewisselaar en keek of de pakkingen nog goed waren. Mooie blauwe vlam en ondteken na een paar vonkjes. Daarna poetsdoekje erover en klaar. Vergat z'n gereedsschapskoffer.
Overigens, dat onderhoud aan die Remehaketel van ons., laat ik (toch weer) door een erkende installateur uitvoeren. Misschen kan CVboer als deskundige uitleggen, welke metingen en afstellingen bij goed CV-ketelonderhoud uitgevoerd moeten worden. Ik ben nl. ook maar een leek, afhankelijk va nwat de deskundige installateur uitvoert en adviseert..
Het afstellen gebeurt dus op óf CO/CO2 óf op branderdruk? Dus niet beide (vroeg de leek)quote:Op zondag 18 september 2011 11:55 schreef cvboer het volgende:
of ik het eventueel nog moet afstellen, dit gebeurd op branderdruk of op co/co2
GI is Giftigheids index
Verder wat Klipper ook al zegt in de post boven mij.
Hoe hoger de giftigheidsindez, des te sneller je weg bent.quote:Op zondag 18 september 2011 12:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het afstellen gebeurt dus op óf CO/CO2 óf op branderdruk? Dus niet beide (vroeg de leek)
Giftigheidsindex...dat is...???
De manier van afstellen is bij iedere cv-ketel anders, zie hiervoor Klipper zijn verhaal, dat gebeurt óf op co/co2 óf op branderdruk.quote:Op zondag 18 september 2011 12:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het afstellen gebeurt dus op óf CO/CO2 óf op branderdruk? Dus niet beide (vroeg de leek)
Giftigheidsindex...dat is...???
Nee met de verbranding.quote:Op zondag 18 september 2011 12:08 schreef blomke het volgende:
Heeft het met lekkage van de ketel te maken?
Als het een goeie is, is de beste man van deze materie op de hoogte.quote:Op zondag 18 september 2011 12:14 schreef blomke het volgende:
Oké, bedankt. Ik zal het de onderhoudsmonteur voorleggen.
Economische levensduur is 15 jaar, mits goed onderhoud gepleegd wordt.quote:Op zondag 18 september 2011 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
en hoe oud mag een HR keteltje tegenwoordig meegaan? voor ze eigenlijk echt niet meer rendabel* te noemen zijn
* dat is dus aan verbruikskosten en reparatie/onderdelen
Met name geisers zonder afvoerkanaal zijn hiervan de schuldige, niet voor niks mag de co nooit hoger zijn dan 200 ppm bij afvoerloze geisers. Geld voor geisers minder 13 KW.quote:Op zondag 18 september 2011 12:27 schreef klipper het volgende:
Zoals cvboer zegt moet hij daral van op de hoogte zijn.
Veel mensen denken dat een hoge giftigheidsindex bij gesloten toestellen minder erg is dan bij open toestellen omdat het gesloten toestel zijn verbrandingslucht van buiten haalt en zijn rookgassen naar buiten afvoert.
Het open toestel haalt weilwaar zijn verbrandingslucht uit de omgeving maar brengt als het goed is de rookgassen via het rookgasafvoerkanaal naar buiten.
De co vorming is op verschillende manieren gevaarlijk, door een slechte constructie, slijtage, scheuren of vervuiling van het rookgasafvoersysteem kan er alsnog co de woning binnen komen met alle gevolgen vandien.
Niet voor niets vallen er ieder jaar toch weer enige co doden te betreuren.
CO is bovendien brandbaar, dus kan er door co vorming een ongewenste verbranding op een plaats plaatsvinden waar je dat niet wilt hebben met alle mogelijke gevolgen vandien, bijvoorbeeld een gescheurd rookgaskanaal.
Goed omderhoud is trouwens min of meer verplicht via de verzekering en de milieuwetgeving.
Is geheel afhankelijk van het verleden van het toestel, zijn er al veel of weinig reparaties geweest bijvoorbeeld en wat er gerepareerd moet worden.quote:Op zondag 18 september 2011 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
en hoe oud mag een HR keteltje tegenwoordig meegaan? voor ze eigenlijk echt niet meer rendabel* te noemen zijn
* dat is dus aan verbruikskosten en reparatie/onderdelen
Aangezien ik hier de TS ben en de ketel zelf ga plaatsen had ik eerder op tips gehoopt ipv een discussie of men zelf wel of geen onderhoud kan plegen. Maar de oude ketel is reeds van zijn plaats verwijderd, de 'nieuwe' staat al op zijn plaats, morgen ga ik de gasleiding aan en retour leiding verleggen. Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.quote:Op zondag 18 september 2011 11:25 schreef klipper het volgende:
[..]
Welke nuttige tips zou je dan willen hebben?
Tussen onderhoud en onderhoud zit een wereld van verschil.
Weet je wat eigenlijk heel vreemd is, zodra het de auto betreft kan het voor velen niet gek genoeg, al het noodzakelijke onderhoud wordt gewoon uitgevoerd.
Ga je dit vergelijken met de cv ketel, dan stellen de meeste het liever uit en moet het allemaal zo goedkoop mogelijk.
En dan te bedenken dat je wel vlak naast dat toestel moet leven.
Het is eigenlijk jammer dat de toestellen ondanks soms meerdere fouten of defecten toch kunnen blijven werken.
Je weet hoe je die overgang moet maken?quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.
Denk eerder dat men de auto ziet als iets moois, en een cvketel als iets wat gewoon moet werken zonder veel kosten.quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Aangezien ik hier de TS ben en de ketel zelf ga plaatsen had ik eerder op tips gehoopt ipv een discussie of men zelf wel of geen onderhoud kan plegen. Maar de oude ketel is reeds van zijn plaats verwijderd, de 'nieuwe' staat al op zijn plaats, morgen ga ik de gasleiding aan en retour leiding verleggen. Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.
En je leeft langs de ketel, maar men zit in de auto!
En dat is nu precies de reden dat tips voor imbecielen niet werken, die snappen tips namelijk niet.quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Aangezien ik hier de TS ben en de ketel zelf ga plaatsen had ik eerder op tips gehoopt ipv een discussie of men zelf wel of geen onderhoud kan plegen. Maar de oude ketel is reeds van zijn plaats verwijderd, de 'nieuwe' staat al op zijn plaats, morgen ga ik de gasleiding aan en retour leiding verleggen. Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.
Mag hopen dat je heel zeker weet dat het duims buis is, er is namelijk ook buis wat net niet de maten heeft zodat draad tappen niet wil.quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Cvboer, even een wat offtopicquote:Op zondag 18 september 2011 17:23 schreef cvboer het volgende:
[..]
Mag hopen dat je heel zeker weet dat het duims buis is, er is namelijk ook buis wat net niet de maten heeft zodat draad tappen niet wil.
Dat zal op vrijwel dezelfde wijze gebeuren zoals ik hierboven ook heb omschreven, alleen zullen ze dan sneller klaar zijn omdat aan een geiser en een gaskachel minder onderdelen zitten tov een moderne combiketel.quote:Op zondag 18 september 2011 17:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Cvboer, even een wat offtopicVraag. Ik heb een open geiser en een gaskachel met afvoer (geen aanvoer). Hoe ziet het onderhoud er bij deze gevallen uit? Ik heb ze nog nooit wat anders zien doen dan kijken, beetje borstelen, zuigen en schroefjes draaien.
Ok. Nu voel ik me opgelichtquote:Op zondag 18 september 2011 18:20 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat zal op vrijwel dezelfde wijze gebeuren zoals ik hierboven ook heb omschreven, alleen zullen ze dan sneller klaar zijn omdat aan een geiser en een gaskachel minder onderdelen zitten tov een moderne combiketel.
Ligt er natuurlijk ook aan wat je voor je onderhoudsbeurt betaalt.quote:
Doe us even netjes.. ik vraag gewoon nette dingen en verwacht ook een net antwoord!quote:Op zondag 18 september 2011 17:08 schreef klipper het volgende:
[..]
En dat is nu precies de reden dat tips voor imbecielen niet werken, die snappen tips namelijk niet.
Die willen alleen horen wat ze willen horen.
En de gasleiding is ook een gelaste buis? Veel plezier ermee als je het zo doet.
Ik heb het nog niet gemeten, dit ga ik morgen doen, maar knellen op die buis gaat toch ook met zo'n kunststof ring in je knelkoppeling (telfon?)quote:Op zondag 18 september 2011 17:23 schreef cvboer het volgende:
[..]
Mag hopen dat je heel zeker weet dat het duims buis is, er is namelijk ook buis wat net niet de maten heeft zodat draad tappen niet wil.
Als het 22 mm RK buis is, kan je verder met GIVEG-knelkoppelingen of solderen. Als het dikwandige gasbuis is, moet je verder door draad te snijden en een schroefbus&knelkoppeling op het uiteinde, met teflon, te draaien.quote:Op zondag 18 september 2011 20:36 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
De gasleiding is gewoon rood koperen 22mm buis, en gemakkelijk te solderen, en wat dan nog al was het een gelaste buis..
Gasleiding is 22mm rood koper, deze doe ik gewoon solderen.quote:Op zondag 18 september 2011 22:08 schreef cvboer het volgende:
@ herr-flick:
Let er wel op dat teflon knelringen geen keurmerk hebben voor gas, en ze dus alleen voor cv gebruikt mogen worden.
Het is dus alleen draadtappen of lassen.
Oke, dat is mooi makkelijk.quote:Op zondag 18 september 2011 22:10 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Gasleiding is 22mm rood koper, deze doe ik gewoon solderen.
Dat zie je verkeerd. Los van andere argumenten wil je ook zo min mogelijk bacteriegroei, dus 30 c is niet optimaal.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Keteltje aangesloten, keteltje brand, (huisje niet)
Ik hem met mijn CO meter geen lekkages kunnen vinden, toch word de bovenste pakking vervangen omdat daar de randjes van afgescheurd waren.
Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, en boven een paar radiatoren, deze is ongeveer ingesteld op 30 gr.
In de pdf die in de OP staat word beschreven dat de ketel minimaal 60gr gestookt moet worden om zo condens in de afvoer te voorkomen, maar 60 gr heeft voor mijn verwarming weinig zin, aangezien deze door een thermostaatkraan terug gebracht word naar 30gr, of zie ik dit verkeerd?
Graag advies
Hij heeft het hier over cv water en niet over drinkwater, dus legionella is hier niet van toepassing.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Los van andere argumenten wil je ook zo min mogelijk bacteriegroei, dus 30 c is niet optimaal.
Ow en vloerverwarming. Ik hou mijn kop alquote:Op woensdag 21 september 2011 15:40 schreef klipper het volgende:
[..]
Hij heeft het hier over cv water en niet over drinkwater, dus legionella is hier niet van toepassing.
Installatie voorschriften hebben voorrang, dus als daar over 60 graden minimaal gesproken wordt dan moet dat ook.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Keteltje aangesloten, keteltje brand, (huisje niet)
Ik hem met mijn CO meter geen lekkages kunnen vinden, toch word de bovenste pakking vervangen omdat daar de randjes van afgescheurd waren.
Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, en boven een paar radiatoren, deze is ongeveer ingesteld op 30 gr.
In de pdf die in de OP staat word beschreven dat de ketel minimaal 60gr gestookt moet worden om zo condens in de afvoer te voorkomen, maar 60 gr heeft voor mijn verwarming weinig zin, aangezien deze door een thermostaatkraan terug gebracht word naar 30gr, of zie ik dit verkeerd?
Graag advies
Mijn huis heeft boven radiatoren met allemaal thermostaat kranen, en onder vloerverwarming als hoofdverwarming (zonder radiatoren) die ingesteld is op 30 gr.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:46 schreef klipper het volgende:
[..]
Installatie voorschriften hebben voorrang, dus als daar over 60 graden minimaal gesproken wordt dan moet dat ook.
Hoe bedoel je met teruggebracht?, bedoel je dat alles op 30 graden ingesteld is dus radiatoren en vloerverwarming of alleen je vloerverwarming en je radiatoren dmv thermostaatknoppen?
Je wilt ook pendelen voorkomen, dus misschien is een los circuit mbv een buffervat dan een betere oplossing, maar daar zou ik moeten weten hoe je i stalletje is aangelegd.
En wat bedoel je met je Co. Meter, is dit een meter gebruikt door de installatiebranche of een meter die je thuis op de muur bevestigd?
Later kan ik het PDF wel even doorlezen, maar op mijn telefoon gaat dat wat lastig.
quote:Op woensdag 21 september 2011 17:22 schreef blomke het volgende:
De verdeler van de VV brengt die 60 naar 30 terug. De thermostaatkranen laten (een beetje) water van 60 graden terug.
Zo'n uitlaatgas CO meter, zal een heel ander meetbereik hebben dan de concentraties die bij rookgas lekkage's optreden, mag ik hopen. Als ie uit zou slaan, zou ik als de wiede weerga het huis uit rennen en alles uit zetten (andersom dus).
400 ppm(v) = 0,04 vol %..........quote:Op zondag 18 september 2011 11:55 schreef cvboer het volgende:
.
Bij een gesloten toestel mag het co nooit hoger zijn dan 500 ppm en bij een open toestel niet hoger dan 400 ppm.
Dat zie je dan weer verkeerd.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:43 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die 4 gas tester meet tot 2 cijfers achter de komma, dus die zal wel een stukje nauwkeuriger zijn dan zo'n handtestertje!
CO bedoel je?quote:Op woensdag 21 september 2011 18:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar Co2 in PPMs blijft toch gewoon gelijk..? ongeacht hoe je het meet?
Dat is nu ook weer niet nodig, je hebt gelijk wat temleratuur betreft alleen de reden had je fout.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ow en vloerverwarming. Ik hou mijn kop al
Of ik nu met een automotive meter meet of met eentje van een cv monteur, 0,01% co blijft hetzelfde.. zo ook met hc, co2, o2. Dat mijn meter 'onhandig' is in deze, ja daar kan ik me in vinden, heb hem naar boven moeten leuren, warm moeten draaien, en daarna kon ik hem laten snuffelen.quote:Op woensdag 21 september 2011 18:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zie je dan weer verkeerd.
De 4 gastester is speciaal voor benzine auto's en lpg auto's.
Iedere brandstof heeft zijn eigen verbrandingswaarden.
Ook in de handtesters zit een groot verschil tussen de verschillende meters.
Ook is het afhankelijk of er wel of geen calibratiecertificaat op zit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De meter die jij nu gebruikt hebt is een prima apparaat om te zien wat er precies in zit, maar deze geeft geen berekening aan de hand van het aangeboden gas.
Als je met een geschikte rookgasanalyser zou gaan nameten kunnen er dus heel andere verbrandingscijfers uitkomen.
Als je de gebruikershandleiding doorleest, lees je trouwens ook dat een instelling lager dan 40 graden gezien wordt als zomerstand en hoger dan 40 als winterstand.
Dat de installatie op minstens 60 graden moet functioneren is om condensatie in de rookgasafvoer te voorkomen.
Eventuele condensatie in de rookgasafvoer kan niet door de ketel afgevoerd worden en valt dus op de grond achter het toestel met alle mogelijke gevolgen van dien (lekkage)
Voor de radiatoren maakt het niet uit welke temperatuur ze aangeboden krijgen, dus 60 graden of meer is prima te doen voor de radiatoren.
De vloerverwarming moet je aangepast hebben op je installatie, ik neem aan dat je hiervoor een geschikte vloerverwarmingsunit hebt aangeschaft, ook voor deze unit maakt een hoge aanvoertemperatuur niets uit, deze zal het warme water vanzelf mengen met het water van de vloerverwarming en zodoende de temperatuur niet hoger laat komen dan je ingesteld hebt.
Het type cv-ketel dat jij hebt wordt trouwens afgesteld op branderdruk en niet op rookgasanalyse.
Een rookgasanalyse kan echter wel aan het licht brengen of het toestel onder de geplaatste omstandigheden goed functioneert en niet verkeerd brand door bijvoorbeeld luchtgebrek na enige tijd.
Heb je trouwens wel je ttb aangesloten?
Aluminiumtape is eventueel een schijnoplossing, het rookgasafvoerkanaal op zich moet voldoen.quote:Op donderdag 22 september 2011 13:09 schreef blomke het volgende:
Als de trek goed is, is er onderdruk in het afvoersysteem zodat er geen lekkage naar buiten kan optreen. Alu folie eromheen mag wel overigens, voor de stevigte.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |