Gasleiding is 22mm rood koper, deze doe ik gewoon solderen.quote:Op zondag 18 september 2011 22:08 schreef cvboer het volgende:
@ herr-flick:
Let er wel op dat teflon knelringen geen keurmerk hebben voor gas, en ze dus alleen voor cv gebruikt mogen worden.
Het is dus alleen draadtappen of lassen.
Oke, dat is mooi makkelijk.quote:Op zondag 18 september 2011 22:10 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Gasleiding is 22mm rood koper, deze doe ik gewoon solderen.
Dat zie je verkeerd. Los van andere argumenten wil je ook zo min mogelijk bacteriegroei, dus 30 c is niet optimaal.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Keteltje aangesloten, keteltje brand, (huisje niet)
Ik hem met mijn CO meter geen lekkages kunnen vinden, toch word de bovenste pakking vervangen omdat daar de randjes van afgescheurd waren.
Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, en boven een paar radiatoren, deze is ongeveer ingesteld op 30 gr.
In de pdf die in de OP staat word beschreven dat de ketel minimaal 60gr gestookt moet worden om zo condens in de afvoer te voorkomen, maar 60 gr heeft voor mijn verwarming weinig zin, aangezien deze door een thermostaatkraan terug gebracht word naar 30gr, of zie ik dit verkeerd?
Graag advies
Hij heeft het hier over cv water en niet over drinkwater, dus legionella is hier niet van toepassing.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Los van andere argumenten wil je ook zo min mogelijk bacteriegroei, dus 30 c is niet optimaal.
Ow en vloerverwarming. Ik hou mijn kop alquote:Op woensdag 21 september 2011 15:40 schreef klipper het volgende:
[..]
Hij heeft het hier over cv water en niet over drinkwater, dus legionella is hier niet van toepassing.
Installatie voorschriften hebben voorrang, dus als daar over 60 graden minimaal gesproken wordt dan moet dat ook.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Herr.Flick het volgende:
Keteltje aangesloten, keteltje brand, (huisje niet)
Ik hem met mijn CO meter geen lekkages kunnen vinden, toch word de bovenste pakking vervangen omdat daar de randjes van afgescheurd waren.
Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, en boven een paar radiatoren, deze is ongeveer ingesteld op 30 gr.
In de pdf die in de OP staat word beschreven dat de ketel minimaal 60gr gestookt moet worden om zo condens in de afvoer te voorkomen, maar 60 gr heeft voor mijn verwarming weinig zin, aangezien deze door een thermostaatkraan terug gebracht word naar 30gr, of zie ik dit verkeerd?
Graag advies
Mijn huis heeft boven radiatoren met allemaal thermostaat kranen, en onder vloerverwarming als hoofdverwarming (zonder radiatoren) die ingesteld is op 30 gr.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:46 schreef klipper het volgende:
[..]
Installatie voorschriften hebben voorrang, dus als daar over 60 graden minimaal gesproken wordt dan moet dat ook.
Hoe bedoel je met teruggebracht?, bedoel je dat alles op 30 graden ingesteld is dus radiatoren en vloerverwarming of alleen je vloerverwarming en je radiatoren dmv thermostaatknoppen?
Je wilt ook pendelen voorkomen, dus misschien is een los circuit mbv een buffervat dan een betere oplossing, maar daar zou ik moeten weten hoe je i stalletje is aangelegd.
En wat bedoel je met je Co. Meter, is dit een meter gebruikt door de installatiebranche of een meter die je thuis op de muur bevestigd?
Later kan ik het PDF wel even doorlezen, maar op mijn telefoon gaat dat wat lastig.
quote:Op woensdag 21 september 2011 17:22 schreef blomke het volgende:
De verdeler van de VV brengt die 60 naar 30 terug. De thermostaatkranen laten (een beetje) water van 60 graden terug.
Zo'n uitlaatgas CO meter, zal een heel ander meetbereik hebben dan de concentraties die bij rookgas lekkage's optreden, mag ik hopen. Als ie uit zou slaan, zou ik als de wiede weerga het huis uit rennen en alles uit zetten (andersom dus).
400 ppm(v) = 0,04 vol %..........quote:Op zondag 18 september 2011 11:55 schreef cvboer het volgende:
.
Bij een gesloten toestel mag het co nooit hoger zijn dan 500 ppm en bij een open toestel niet hoger dan 400 ppm.
Dat zie je dan weer verkeerd.quote:Op woensdag 21 september 2011 17:43 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die 4 gas tester meet tot 2 cijfers achter de komma, dus die zal wel een stukje nauwkeuriger zijn dan zo'n handtestertje!
CO bedoel je?quote:Op woensdag 21 september 2011 18:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar Co2 in PPMs blijft toch gewoon gelijk..? ongeacht hoe je het meet?
Dat is nu ook weer niet nodig, je hebt gelijk wat temleratuur betreft alleen de reden had je fout.quote:Op woensdag 21 september 2011 15:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ow en vloerverwarming. Ik hou mijn kop al
Of ik nu met een automotive meter meet of met eentje van een cv monteur, 0,01% co blijft hetzelfde.. zo ook met hc, co2, o2. Dat mijn meter 'onhandig' is in deze, ja daar kan ik me in vinden, heb hem naar boven moeten leuren, warm moeten draaien, en daarna kon ik hem laten snuffelen.quote:Op woensdag 21 september 2011 18:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zie je dan weer verkeerd.
De 4 gastester is speciaal voor benzine auto's en lpg auto's.
Iedere brandstof heeft zijn eigen verbrandingswaarden.
Ook in de handtesters zit een groot verschil tussen de verschillende meters.
Ook is het afhankelijk of er wel of geen calibratiecertificaat op zit.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De meter die jij nu gebruikt hebt is een prima apparaat om te zien wat er precies in zit, maar deze geeft geen berekening aan de hand van het aangeboden gas.
Als je met een geschikte rookgasanalyser zou gaan nameten kunnen er dus heel andere verbrandingscijfers uitkomen.
Als je de gebruikershandleiding doorleest, lees je trouwens ook dat een instelling lager dan 40 graden gezien wordt als zomerstand en hoger dan 40 als winterstand.
Dat de installatie op minstens 60 graden moet functioneren is om condensatie in de rookgasafvoer te voorkomen.
Eventuele condensatie in de rookgasafvoer kan niet door de ketel afgevoerd worden en valt dus op de grond achter het toestel met alle mogelijke gevolgen van dien (lekkage)
Voor de radiatoren maakt het niet uit welke temperatuur ze aangeboden krijgen, dus 60 graden of meer is prima te doen voor de radiatoren.
De vloerverwarming moet je aangepast hebben op je installatie, ik neem aan dat je hiervoor een geschikte vloerverwarmingsunit hebt aangeschaft, ook voor deze unit maakt een hoge aanvoertemperatuur niets uit, deze zal het warme water vanzelf mengen met het water van de vloerverwarming en zodoende de temperatuur niet hoger laat komen dan je ingesteld hebt.
Het type cv-ketel dat jij hebt wordt trouwens afgesteld op branderdruk en niet op rookgasanalyse.
Een rookgasanalyse kan echter wel aan het licht brengen of het toestel onder de geplaatste omstandigheden goed functioneert en niet verkeerd brand door bijvoorbeeld luchtgebrek na enige tijd.
Heb je trouwens wel je ttb aangesloten?
Aluminiumtape is eventueel een schijnoplossing, het rookgasafvoerkanaal op zich moet voldoen.quote:Op donderdag 22 september 2011 13:09 schreef blomke het volgende:
Als de trek goed is, is er onderdruk in het afvoersysteem zodat er geen lekkage naar buiten kan optreen. Alu folie eromheen mag wel overigens, voor de stevigte.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |