abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102116436
Apk is misschien verplicht via de wet, onderhoud voor gastoestellen onder de 100kW of olie onder de 20kW via de verzekering en milieuwetgeving.
  zondag 18 september 2011 @ 22:08:21 #52
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_102119238
@ herr-flick:

Let er wel op dat teflon knelringen geen keurmerk hebben voor gas, en ze dus alleen voor cv gebruikt mogen worden.
Het is dus alleen draadtappen of lassen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  zondag 18 september 2011 @ 22:10:09 #53
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102119404
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2011 22:08 schreef cvboer het volgende:
@ herr-flick:

Let er wel op dat teflon knelringen geen keurmerk hebben voor gas, en ze dus alleen voor cv gebruikt mogen worden.
Het is dus alleen draadtappen of lassen.
Gasleiding is 22mm rood koper, deze doe ik gewoon solderen.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 18 september 2011 @ 22:17:03 #54
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_102119902
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 22:10 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Gasleiding is 22mm rood koper, deze doe ik gewoon solderen.
Oke, dat is mooi makkelijk.
Als je misschien kunt aangeven wat voor tips je precies wilt kan ik kijken of ik daar
antwoord op kan geven.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_102135669
Een aangeboden servicebeurt rekenen ze ¤ 43,-- voorrijdkosten en ¤14,75 per kwartier. En materiaal kosten.

Moet ik dat als redelijk beschouwen voor een lokale CV-boer?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 21 september 2011 @ 15:20:24 #56
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102220403
Keteltje aangesloten, keteltje brand, (huisje niet :+ )

Ik hem met mijn CO meter geen lekkages kunnen vinden, toch word de bovenste pakking vervangen omdat daar de randjes van afgescheurd waren.

Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, en boven een paar radiatoren, deze is ongeveer ingesteld op 30 gr.

In de pdf die in de OP staat word beschreven dat de ketel minimaal 60gr gestookt moet worden om zo condens in de afvoer te voorkomen, maar 60 gr heeft voor mijn verwarming weinig zin, aangezien deze door een thermostaatkraan terug gebracht word naar 30gr, of zie ik dit verkeerd?

Graag advies

:)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102220463
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Herr.Flick het volgende:

Ik hem met mijn CO meter geen lekkages kunnen vinden, toch word de bovenste pakking vervangen omdat daar de randjes van afgescheurd waren.

Nu heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming, en boven een paar radiatoren, deze is ongeveer ingesteld op 30 gr.

In de pdf die in de OP staat word beschreven dat de ketel minimaal 60gr gestookt moet worden om zo condens in de afvoer te voorkomen, maar 60 gr heeft voor mijn verwarming weinig zin, aangezien deze door een thermostaatkraan terug gebracht word naar 30gr, of zie ik dit verkeerd?

Graag advies

Dat zie je verkeerd. Los van andere argumenten wil je ook zo min mogelijk bacteriegroei, dus 30 c is niet optimaal.
pi_102220961
Ow ja, als je trouwens zoiets al niet weet, vind ik het erg dapper dat je alles zelf hebt gedaan. Misschien is het verstandig ff een cv monteur te laten komen voor nakijken of alles goed zit en afstelling?
pi_102221245
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Dat zie je verkeerd. Los van andere argumenten wil je ook zo min mogelijk bacteriegroei, dus 30 c is niet optimaal.
Hij heeft het hier over cv water en niet over drinkwater, dus legionella is hier niet van toepassing.
pi_102221418
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:40 schreef klipper het volgende:

[..]

Hij heeft het hier over cv water en niet over drinkwater, dus legionella is hier niet van toepassing.
Ow en vloerverwarming. Ik hou mijn kop al :@
pi_102221549
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:20 schreef Herr.Flick het volgende:

Graag advies

Installatie voorschriften hebben voorrang, dus als daar over 60 graden minimaal gesproken wordt dan moet dat ook.

Hoe bedoel je met teruggebracht?, bedoel je dat alles op 30 graden ingesteld is dus radiatoren en vloerverwarming of alleen je vloerverwarming en je radiatoren dmv thermostaatknoppen?

Je wilt ook pendelen voorkomen, dus misschien is een los circuit mbv een buffervat dan een betere oplossing, maar daar zou ik moeten weten hoe je i stalletje is aangelegd.

En wat bedoel je met je Co. Meter, is dit een meter gebruikt door de installatiebranche of een meter die je thuis op de muur bevestigd?

Later kan ik het PDF wel even doorlezen, maar op mijn telefoon gaat dat wat lastig.
  woensdag 21 september 2011 @ 16:17:15 #62
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102222943
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:46 schreef klipper het volgende:

[..]

Installatie voorschriften hebben voorrang, dus als daar over 60 graden minimaal gesproken wordt dan moet dat ook.

Hoe bedoel je met teruggebracht?, bedoel je dat alles op 30 graden ingesteld is dus radiatoren en vloerverwarming of alleen je vloerverwarming en je radiatoren dmv thermostaatknoppen?

Je wilt ook pendelen voorkomen, dus misschien is een los circuit mbv een buffervat dan een betere oplossing, maar daar zou ik moeten weten hoe je i stalletje is aangelegd.

En wat bedoel je met je Co. Meter, is dit een meter gebruikt door de installatiebranche of een meter die je thuis op de muur bevestigd?

Later kan ik het PDF wel even doorlezen, maar op mijn telefoon gaat dat wat lastig.
Mijn huis heeft boven radiatoren met allemaal thermostaat kranen, en onder vloerverwarming als hoofdverwarming (zonder radiatoren) die ingesteld is op 30 gr.

CO meter heb ik van mijn vak uit, dit is een 4 gas tester die normaal bedoelt is voor uitlaat gassen te meten van een auto, maar als je met de sonde langs de ketel gaat ' snuffelt' die uiteraard ook deze gassen op.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102225670
De verdeler van de VV brengt die 60 naar 30 terug. De thermostaatkranen laten (een beetje) water van 60 graden terug.

Zo'n uitlaatgas CO meter, zal een heel ander meetbereik hebben dan de concentraties die bij rookgas lekkage's optreden, mag ik hopen. Als ie uit zou slaan, zou ik als de wiede weerga het huis uit rennen en alles uit zetten (andersom dus).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 21 september 2011 @ 17:43:16 #64
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102226411
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 17:22 schreef blomke het volgende:
De verdeler van de VV brengt die 60 naar 30 terug. De thermostaatkranen laten (een beetje) water van 60 graden terug.

Zo'n uitlaatgas CO meter, zal een heel ander meetbereik hebben dan de concentraties die bij rookgas lekkage's optreden, mag ik hopen. Als ie uit zou slaan, zou ik als de wiede weerga het huis uit rennen en alles uit zetten (andersom dus).

Die 4 gas tester meet tot 2 cijfers achter de komma, dus die zal wel een stukje nauwkeuriger zijn dan zo'n handtestertje! ;)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102226629
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2011 11:55 schreef cvboer het volgende:
.
Bij een gesloten toestel mag het co nooit hoger zijn dan 500 ppm en bij een open toestel niet hoger dan 400 ppm.
400 ppm(v) = 0,04 vol %..........
pi_102227832
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 17:43 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Die 4 gas tester meet tot 2 cijfers achter de komma, dus die zal wel een stukje nauwkeuriger zijn dan zo'n handtestertje! ;)
Dat zie je dan weer verkeerd.
De 4 gastester is speciaal voor benzine auto's en lpg auto's.
Iedere brandstof heeft zijn eigen verbrandingswaarden.
Ook in de handtesters zit een groot verschil tussen de verschillende meters.
Ook is het afhankelijk of er wel of geen calibratiecertificaat op zit.

De meter die jij nu gebruikt hebt is een prima apparaat om te zien wat er precies in zit, maar deze geeft geen berekening aan de hand van het aangeboden gas.
Als je met een geschikte rookgasanalyser zou gaan nameten kunnen er dus heel andere verbrandingscijfers uitkomen.

Als je de gebruikershandleiding doorleest, lees je trouwens ook dat een instelling lager dan 40 graden gezien wordt als zomerstand en hoger dan 40 als winterstand.
Dat de installatie op minstens 60 graden moet functioneren is om condensatie in de rookgasafvoer te voorkomen.
Eventuele condensatie in de rookgasafvoer kan niet door de ketel afgevoerd worden en valt dus op de grond achter het toestel met alle mogelijke gevolgen van dien (lekkage)

Voor de radiatoren maakt het niet uit welke temperatuur ze aangeboden krijgen, dus 60 graden of meer is prima te doen voor de radiatoren.

De vloerverwarming moet je aangepast hebben op je installatie, ik neem aan dat je hiervoor een geschikte vloerverwarmingsunit hebt aangeschaft, ook voor deze unit maakt een hoge aanvoertemperatuur niets uit, deze zal het warme water vanzelf mengen met het water van de vloerverwarming en zodoende de temperatuur niet hoger laat komen dan je ingesteld hebt.

Het type cv-ketel dat jij hebt wordt trouwens afgesteld op branderdruk en niet op rookgasanalyse.
Een rookgasanalyse kan echter wel aan het licht brengen of het toestel onder de geplaatste omstandigheden goed functioneert en niet verkeerd brand door bijvoorbeeld luchtgebrek na enige tijd.

Heb je trouwens wel je ttb aangesloten?
pi_102227938
maar Co2 in PPMs blijft toch gewoon gelijk..? ongeacht hoe je het meet?
pi_102230592
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar Co2 in PPMs blijft toch gewoon gelijk..? ongeacht hoe je het meet?
CO bedoel je?
pi_102230659
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 15:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ow en vloerverwarming. Ik hou mijn kop al :@
Dat is nu ook weer niet nodig, je hebt gelijk wat temleratuur betreft alleen de reden had je fout. :P
  woensdag 21 september 2011 @ 19:38:00 #70
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102231509
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:23 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat zie je dan weer verkeerd.
De 4 gastester is speciaal voor benzine auto's en lpg auto's.
Iedere brandstof heeft zijn eigen verbrandingswaarden.
Ook in de handtesters zit een groot verschil tussen de verschillende meters.
Ook is het afhankelijk of er wel of geen calibratiecertificaat op zit.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De meter die jij nu gebruikt hebt is een prima apparaat om te zien wat er precies in zit, maar deze geeft geen berekening aan de hand van het aangeboden gas.
Als je met een geschikte rookgasanalyser zou gaan nameten kunnen er dus heel andere verbrandingscijfers uitkomen.

Als je de gebruikershandleiding doorleest, lees je trouwens ook dat een instelling lager dan 40 graden gezien wordt als zomerstand en hoger dan 40 als winterstand.
Dat de installatie op minstens 60 graden moet functioneren is om condensatie in de rookgasafvoer te voorkomen.
Eventuele condensatie in de rookgasafvoer kan niet door de ketel afgevoerd worden en valt dus op de grond achter het toestel met alle mogelijke gevolgen van dien (lekkage)

Voor de radiatoren maakt het niet uit welke temperatuur ze aangeboden krijgen, dus 60 graden of meer is prima te doen voor de radiatoren.

De vloerverwarming moet je aangepast hebben op je installatie, ik neem aan dat je hiervoor een geschikte vloerverwarmingsunit hebt aangeschaft, ook voor deze unit maakt een hoge aanvoertemperatuur niets uit, deze zal het warme water vanzelf mengen met het water van de vloerverwarming en zodoende de temperatuur niet hoger laat komen dan je ingesteld hebt.

Het type cv-ketel dat jij hebt wordt trouwens afgesteld op branderdruk en niet op rookgasanalyse.
Een rookgasanalyse kan echter wel aan het licht brengen of het toestel onder de geplaatste omstandigheden goed functioneert en niet verkeerd brand door bijvoorbeeld luchtgebrek na enige tijd.

Heb je trouwens wel je ttb aangesloten?
Of ik nu met een automotive meter meet of met eentje van een cv monteur, 0,01% co blijft hetzelfde.. zo ook met hc, co2, o2. Dat mijn meter 'onhandig' is in deze, ja daar kan ik me in vinden, heb hem naar boven moeten leuren, warm moeten draaien, en daarna kon ik hem laten snuffelen. :P

TTB is aangesloten en heb hem ook getest zoals omschreven werd in de pdf.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102232330

Deze is véél gevoeliger, meet in het ppm gebied.
  donderdag 22 september 2011 @ 12:47:22 #72
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102257013
Vraagje nog over de afvoerbuis..

Dit zijn van die GIVEG aluminium enkelwandige buizen die je in elkaar steekt, maar de overgangen lijken mij nooit helemaal gas dicht, moet hier nog van die alu. tape omheen, of hoe zit dat precies?

Bij mijn oude ketel zat er niets omheen, maar misschien is het wel verstandig(er) om dit wel te doen?

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102257670
Als de trek goed is, is er onderdruk in het afvoersysteem zodat er geen lekkage naar buiten kan optreen. Alu folie eromheen mag wel overigens, voor de stevigte.
  donderdag 22 september 2011 @ 13:27:04 #74
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102258246
Oke, bedankt!

Het zit zowieso lekker stevig in mekaar gedrukt, dus daar ben ik niet bang voor.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102259842
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 13:09 schreef blomke het volgende:
Als de trek goed is, is er onderdruk in het afvoersysteem zodat er geen lekkage naar buiten kan optreen. Alu folie eromheen mag wel overigens, voor de stevigte.
Aluminiumtape is eventueel een schijnoplossing, het rookgasafvoerkanaal op zich moet voldoen.

Voor ts gaat het er eerst om wat voor systeem hij heeft en welke hij dus nodig heeft.
De cv ketel van ts moet aangesloten worden op een onderdruk systeem en niet op een overdruk systeem, het betreft hier natuurlijke trek.
Vervolgens moet hij kijken naar de maximale rookgastemperatuur, die is bij ts zo'n 130 graden, het systeem moet dit dus wel kunnen afvoeren zonder problemen.

Dus ts moet gewoon kijken naar de code die op zijn rookgasafvoer staat, hiermee kan ts dan achterhalen of het onderdruk dan wel overdruk is, welke temperatuur en de montagerichting, er staat als het goed is een pijl op die de richting van de rookgassen moet volgen.
pi_102449137
Voor de geinterresseerden hier wat meer informatie over de verschillende opdrukken bij rookgasafvoersystemen.
Hierin wordt onder andere behandeld:
Stromingsrichting
Temperatuur
Overdruk of onderdruk systeem
Nat of droog

http://www.burgerhout.nl/(...)ersystemen%20Alu.pdf
  donderdag 29 september 2011 @ 10:21:27 #77
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102505262
bedankt voor alle tips en uitleg, ik ben nog steeds aan het wachten op de nieuwe pakking/bovenplaat. Ketel brand nu toch niet (is ook niet nodig :P ), en na montage van deze pakking zal ik kijken of alles wederom netjes gas dicht is.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')