Het afstellen gebeurt dus op óf CO/CO2 óf op branderdruk? Dus niet beide (vroeg de leek)quote:Op zondag 18 september 2011 11:55 schreef cvboer het volgende:
of ik het eventueel nog moet afstellen, dit gebeurd op branderdruk of op co/co2
GI is Giftigheids index
Verder wat Klipper ook al zegt in de post boven mij.
Hoe hoger de giftigheidsindez, des te sneller je weg bent.quote:Op zondag 18 september 2011 12:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het afstellen gebeurt dus op óf CO/CO2 óf op branderdruk? Dus niet beide (vroeg de leek)
Giftigheidsindex...dat is...???
De manier van afstellen is bij iedere cv-ketel anders, zie hiervoor Klipper zijn verhaal, dat gebeurt óf op co/co2 óf op branderdruk.quote:Op zondag 18 september 2011 12:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Het afstellen gebeurt dus op óf CO/CO2 óf op branderdruk? Dus niet beide (vroeg de leek)
Giftigheidsindex...dat is...???
Nee met de verbranding.quote:Op zondag 18 september 2011 12:08 schreef blomke het volgende:
Heeft het met lekkage van de ketel te maken?
Als het een goeie is, is de beste man van deze materie op de hoogte.quote:Op zondag 18 september 2011 12:14 schreef blomke het volgende:
Oké, bedankt. Ik zal het de onderhoudsmonteur voorleggen.
Economische levensduur is 15 jaar, mits goed onderhoud gepleegd wordt.quote:Op zondag 18 september 2011 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
en hoe oud mag een HR keteltje tegenwoordig meegaan? voor ze eigenlijk echt niet meer rendabel* te noemen zijn
* dat is dus aan verbruikskosten en reparatie/onderdelen
Met name geisers zonder afvoerkanaal zijn hiervan de schuldige, niet voor niks mag de co nooit hoger zijn dan 200 ppm bij afvoerloze geisers. Geld voor geisers minder 13 KW.quote:Op zondag 18 september 2011 12:27 schreef klipper het volgende:
Zoals cvboer zegt moet hij daral van op de hoogte zijn.
Veel mensen denken dat een hoge giftigheidsindex bij gesloten toestellen minder erg is dan bij open toestellen omdat het gesloten toestel zijn verbrandingslucht van buiten haalt en zijn rookgassen naar buiten afvoert.
Het open toestel haalt weilwaar zijn verbrandingslucht uit de omgeving maar brengt als het goed is de rookgassen via het rookgasafvoerkanaal naar buiten.
De co vorming is op verschillende manieren gevaarlijk, door een slechte constructie, slijtage, scheuren of vervuiling van het rookgasafvoersysteem kan er alsnog co de woning binnen komen met alle gevolgen vandien.
Niet voor niets vallen er ieder jaar toch weer enige co doden te betreuren.
CO is bovendien brandbaar, dus kan er door co vorming een ongewenste verbranding op een plaats plaatsvinden waar je dat niet wilt hebben met alle mogelijke gevolgen vandien, bijvoorbeeld een gescheurd rookgaskanaal.
Goed omderhoud is trouwens min of meer verplicht via de verzekering en de milieuwetgeving.
Is geheel afhankelijk van het verleden van het toestel, zijn er al veel of weinig reparaties geweest bijvoorbeeld en wat er gerepareerd moet worden.quote:Op zondag 18 september 2011 12:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
en hoe oud mag een HR keteltje tegenwoordig meegaan? voor ze eigenlijk echt niet meer rendabel* te noemen zijn
* dat is dus aan verbruikskosten en reparatie/onderdelen
Aangezien ik hier de TS ben en de ketel zelf ga plaatsen had ik eerder op tips gehoopt ipv een discussie of men zelf wel of geen onderhoud kan plegen. Maar de oude ketel is reeds van zijn plaats verwijderd, de 'nieuwe' staat al op zijn plaats, morgen ga ik de gasleiding aan en retour leiding verleggen. Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.quote:Op zondag 18 september 2011 11:25 schreef klipper het volgende:
[..]
Welke nuttige tips zou je dan willen hebben?
Tussen onderhoud en onderhoud zit een wereld van verschil.
Weet je wat eigenlijk heel vreemd is, zodra het de auto betreft kan het voor velen niet gek genoeg, al het noodzakelijke onderhoud wordt gewoon uitgevoerd.
Ga je dit vergelijken met de cv ketel, dan stellen de meeste het liever uit en moet het allemaal zo goedkoop mogelijk.
En dan te bedenken dat je wel vlak naast dat toestel moet leven.
Het is eigenlijk jammer dat de toestellen ondanks soms meerdere fouten of defecten toch kunnen blijven werken.
Je weet hoe je die overgang moet maken?quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.
Denk eerder dat men de auto ziet als iets moois, en een cvketel als iets wat gewoon moet werken zonder veel kosten.quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Aangezien ik hier de TS ben en de ketel zelf ga plaatsen had ik eerder op tips gehoopt ipv een discussie of men zelf wel of geen onderhoud kan plegen. Maar de oude ketel is reeds van zijn plaats verwijderd, de 'nieuwe' staat al op zijn plaats, morgen ga ik de gasleiding aan en retour leiding verleggen. Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.
En je leeft langs de ketel, maar men zit in de auto!
En dat is nu precies de reden dat tips voor imbecielen niet werken, die snappen tips namelijk niet.quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Aangezien ik hier de TS ben en de ketel zelf ga plaatsen had ik eerder op tips gehoopt ipv een discussie of men zelf wel of geen onderhoud kan plegen. Maar de oude ketel is reeds van zijn plaats verwijderd, de 'nieuwe' staat al op zijn plaats, morgen ga ik de gasleiding aan en retour leiding verleggen. Dit zijn nog oude gelaste (1"?) buizen en hier zal de slijptol in moeten om zo over te kunnen gaan naar knel.
Mag hopen dat je heel zeker weet dat het duims buis is, er is namelijk ook buis wat net niet de maten heeft zodat draad tappen niet wil.quote:Op zondag 18 september 2011 14:15 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Cvboer, even een wat offtopicquote:Op zondag 18 september 2011 17:23 schreef cvboer het volgende:
[..]
Mag hopen dat je heel zeker weet dat het duims buis is, er is namelijk ook buis wat net niet de maten heeft zodat draad tappen niet wil.
Dat zal op vrijwel dezelfde wijze gebeuren zoals ik hierboven ook heb omschreven, alleen zullen ze dan sneller klaar zijn omdat aan een geiser en een gaskachel minder onderdelen zitten tov een moderne combiketel.quote:Op zondag 18 september 2011 17:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Cvboer, even een wat offtopicVraag. Ik heb een open geiser en een gaskachel met afvoer (geen aanvoer). Hoe ziet het onderhoud er bij deze gevallen uit? Ik heb ze nog nooit wat anders zien doen dan kijken, beetje borstelen, zuigen en schroefjes draaien.
Ok. Nu voel ik me opgelichtquote:Op zondag 18 september 2011 18:20 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat zal op vrijwel dezelfde wijze gebeuren zoals ik hierboven ook heb omschreven, alleen zullen ze dan sneller klaar zijn omdat aan een geiser en een gaskachel minder onderdelen zitten tov een moderne combiketel.
Ligt er natuurlijk ook aan wat je voor je onderhoudsbeurt betaalt.quote:
Doe us even netjes.. ik vraag gewoon nette dingen en verwacht ook een net antwoord!quote:Op zondag 18 september 2011 17:08 schreef klipper het volgende:
[..]
En dat is nu precies de reden dat tips voor imbecielen niet werken, die snappen tips namelijk niet.
Die willen alleen horen wat ze willen horen.
En de gasleiding is ook een gelaste buis? Veel plezier ermee als je het zo doet.
Ik heb het nog niet gemeten, dit ga ik morgen doen, maar knellen op die buis gaat toch ook met zo'n kunststof ring in je knelkoppeling (telfon?)quote:Op zondag 18 september 2011 17:23 schreef cvboer het volgende:
[..]
Mag hopen dat je heel zeker weet dat het duims buis is, er is namelijk ook buis wat net niet de maten heeft zodat draad tappen niet wil.
Als het 22 mm RK buis is, kan je verder met GIVEG-knelkoppelingen of solderen. Als het dikwandige gasbuis is, moet je verder door draad te snijden en een schroefbus&knelkoppeling op het uiteinde, met teflon, te draaien.quote:Op zondag 18 september 2011 20:36 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
De gasleiding is gewoon rood koperen 22mm buis, en gemakkelijk te solderen, en wat dan nog al was het een gelaste buis..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |