abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 september 2011 @ 15:57:31 #1
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102020387
Ik heb een mooie, paar jaar oude staande CV ketel gekregen en wil deze installeren in mijn huis.

http://www.boschcvketels.(...)etels/6720675123.pdf

Nu ben ik zelf geen verwarmingmonteur maar heb het nodige leidingwerk in het verleden gemaakt en ook al enkele kachels gehangen.

Ik ben dus begonnen om de ketel schoon te maken omdat deze een tijdje in de verbouwingsstof gestaan heeft (afgekoppeld), en de RESET knop bleef oa hangen doordat het bouwstof de knop blokkeerde. Ook heb ik het branderhuis schoon gemaakt en de warmtewisselaar, so far.. so good!

Maarrr.. bij het demonteren van het inspectie luik en de bovenste deksel (vooral die), zag ik dat de pakking aardig afgebrokkelt is, omdat deze op een scherpe rand gedrukt word. Ik neem aan dat deze vervangen moeten worden, maar aangezien de meeste bedrijven deze niet op voorraad hebben kan ik morgen dus niet echt vooruit. De pakking van het inspectieluik ziet er nog redelijk netjes uit, deze durf ik in principe wel terug te plaatsen. Maar die bovenste zie ik liever vernieuwd.
Zijn deze ook evt 'universeel' te koop?, het is immers een normale rechthoekige 'mat'.

Ook heb ik een vraag over de 'uitlaat', waar de afvoer op moet komen lijkt mij wel duidelijk ;), maar hoor die onderkant open te zijn, of mis ik een deel?

Helaas is de 'markt' niet zo open als bij andere markten, als je een vraag stelt dan willen de meeste bedrijven je meteen een monteur op mijn nek sturen en zelf nauwelijks advies geven.

Klopt het als het geheel nog niet is aangesloten (geen gas/water), en je zet hem aan dat het display NIETS aangeeft?
(lintkabel zat niet meer goed in de print)

Graag deskundig advies.

:)

[ Bericht 2% gewijzigd door Herr.Flick op 16-09-2011 16:31:42 ]
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102020980
Dit is een ketel uit het jaar nul volgens mij. Dat open ding is een trekonderbreker, lees warmteverspiller.

Wees verstandig, en koop online een HR-ketel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:16:51 #3
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102021122
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:13 schreef blomke het volgende:
Dit is een ketel uit het jaar nul volgens mij, nog niet eens een VR. Dat open ding is een trekonderbreker, lees warmteverspiller.

Wees verstandig, en koop online een HR-ketel.
Nee hoor, dit is een VR ketel, en zijn nog nieuw te koop.
HR ketels zijn in de regel 1 bak ellende, vaak elektronische storingen, een hoop poespas meer voor een procentje of 4 meer rendement.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102021268
Je hebt gelijk; het is een VR-ketel. Ben zelf van een VR- naar een HR-ketel overgestapt; scheelde 25% stookkosten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 16 september 2011 @ 16:29:40 #5
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102021605
Mijn huidige ketel is van 1977, dus ik ga aardig in techniek vooruit! :+

Ik wil tot dat we de badkamer gaan aanpassen (evt stortdouche), geen nieuwe ketel hangen, omdat wel dan over zullen gaan stappen naar een combi, dit ivm de grote watervraag (CW 5 of zelfs CW6)

Tot die tijd zal deze zijn werk moeten doen.

Ook heb ik het display probleem gevonden, lintkabel zat niet goed in de print gedrukt.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102022627
Okay.

Dat lint is universeel te koop bij iedere kachelhandelaar; loop evt. bij een houtkachel- of openhaardleverancier binnen.

Zoals gezegd, hoort die onderkant open te zijn; da's de trekonderbreker.

Let ook op de pomp; goeie kans dat die vast is gaan zitten. Voordat je de ketel aanzet, moet je die eerst gangbaar maken.

[ Bericht 11% gewijzigd door blomke op 16-09-2011 17:03:54 ]
pi_102022867
Een afgekoppelde cv ketel slijt nog harder dan ee ketel die gewoon gebruikt wordt.

Voor onderdelen zou je bij warmyeservice bijvoorbeeld kunnen kijken of zij het op voorraad hebben, die zijn ook op zaterdag open.
Of via een webwinkel alleen duurt het vaak enkele dagen dan.

Dat je dit toestel wilt gaan gebruiken is op zich niets mis mee, maar wees geen krent en voer in ieder geval de vervangingen die noodzakelijk zijn uit.

Dus bestel gewoon alle benodigde pakkingen en overige defecte onderdelen.

De resetknop die bleef hangen door bouwstof zou ik dus niet meer toepassen maar gelijk vervangen.

Een gasblok wat al geruime tijd niet gewerkt heeft kan sterk achteruit gegaan zijn, ook de branderdrukafstelling kan afwijken.

Het stappenplan wat je voor jezelf kan aanhouden is:
1 reinigen toestel liefts met perslucht en stofzuiger.
2 vervangen van alle noodzakelijke pakkingen en defecte onderdelen voor zover bekend.
3 maak een afspraak met een installateur voor een controle van het toestel.
4 een dag of 2 van te voren het toestel monteren en alles vullen en controleren.

5 laat de monteur het toestel in bedrijf nemen, leg hierbij wel uit dat het een toestel betreft wat je zelf hebt schoongemaakt en welke onderdelen je vervangen hebt.
6 de monteur controleert vervolgens het toestel en stelt indien mogelijk deze in bedrijf of geef advies over de noodzakelijke reparaties.

7 stel je hem daarna zelf in bedrijf is er niemand die je tegen houd.
pi_102022922
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 16:16 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Nee hoor, dit is een VR ketel, en zijn nog nieuw te koop.
HR ketels zijn in de regel 1 bak ellende, vaak elektronische storingen, een hoop poespas meer voor een procentje of 4 meer rendement.
Dat je er geen verstand van hebt is prima, maar om dan gewoon maar wat onzin te gaan roepen is dan ook weer niet nodig.
pi_102023001
Het afregelen van de branderdruk en het CO2 gehalte, is iets wat je aan de installateur moet overlaten.

CO2 afstellen, gebeurt dat wel bij dit type open-VR-ketel? Ben je je wel bewust van het feit dat dit een open-type is en wat de consequenties daarvan zijn?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-09-2011 17:13:42 ]
  vrijdag 16 september 2011 @ 17:46:59 #10
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102024410
Ik ben me er zeker van bewust dat het een open type is, de ketel komt net als nu mijn oude op een ongeisoleerde vliering te staan waar rijkelijk toevoer is van verse lucht. Reinigen heb ik reeds gedaan, en warmteservice had ik al gebeld, en had deze pakking niet op voorraad, zij bellen mij morgen terug hierover. De ketel staat nog niet lang stil, dat zal nu een weekje of 4 zijn. De pomp is los, draait en maakt geen herrie. Ook hoor ik de ketel nu ontsteken alvorens in storing te springen.

De resetknop..

Op de print zit een microswitch die gewoon netjes funktioneert, alleen was er veel stof/gruis tussen de knop en het huis gekomen zodat deze weerstand had en zo het terugspringen belemmerde.
Na het demonteren van de print, alles netjes schoongeblazen te hebben en een druppeltje siliconenspray ging alles weer soepel, nu springt deze ook iedere keer terug, aan de print zelf was dus niets mis mee.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 16 september 2011 @ 18:01:16 #11
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102024899
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 17:05 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat je er geen verstand van hebt is prima, maar om dan gewoon maar wat onzin te gaan roepen is dan ook weer niet nodig.
Ach als ik zo om me heen kijk in mijn kennissenkring dan hebben die toch elke paar jaar een monteur voor de deur staan, de ketel die nu boven staat heeft nog nooit van zijn leven na plaatsing een monteur nodig gehad, 1x nieuwe pomp in gekomen en een keertje of 4 een nieuwe thermokoppel.

Meer elektronika = meer ellende, dat is zo bij de auto's, en in mijn ogen niet anders bij de verwarmingstoestellen.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102024996
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:01 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Ach als ik zo om me heen kijk in mijn kennissenkring dan hebben die toch elke paar jaar een monteur voor de deur staan, de ketel die nu boven staat heeft nog nooit van zijn leven na plaatsing een monteur nodig gehad, 1x nieuwe pomp in gekomen en een keertje of 4 een nieuwe thermokoppel.

Meer elektronika = meer ellende, dat is zo bij de auto's, en in mijn ogen niet anders bij de verwarmingstoestellen.
Is het niet zo dat zij onderhoud laten verrichten en jij gewoon de dans ontsprongen bent?
pi_102025213
onze oude ketel versleet thermokoppels als of t niks was destijds hoor :D

en t intergasje wat er nu hangt is ook (volgens sommigen) geen kwalitatief hoogstandje :')

maar goed.. 1x een gasblok gehad in zn leven.. dus met die elektronische storingen valt t best mee :D
  zaterdag 17 september 2011 @ 00:59:42 #14
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102043832
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Is het niet zo dat zij onderhoud laten verrichten en jij gewoon de dans ontsprongen bent?
Als printplaten vervangen, en storingen onder de noemer onderhoud vallen dan wel ja! :P

Onderhoud aan deze ketel hebben we altijd zelf gedaan, net als het vervangen van de pomp of thermokoppel. Aan zo'n oude ketel kan in feite niets stuk, er zit ook vrijwel niets aan of op.
Het zijn net oude geisers, ook vrijwel onverwoestbaar, maar wel (nogal?) schadelijker in het verbruik. Schoonmaken van zo'n ding stelt ook weinig voor, 1x per jaar effe uitzuigen en wat dingetjes nalopen, verder nooit gezeur gehad.

Als ik een moderne ketel bij moet laten houden, en dat kost me bijv. 100 euro per jaar, dan mag de oude ketel ook voor 100 euro per jaar meer gas gebruiken zonder 'duurder' te zijn, de vraag blijft altijd of je dat ook echt haalt.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102045667
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 september 2011 18:09 schreef Ou-Tannu het volgende:
onze oude ketel versleet thermokoppels als of t niks was destijds hoor :D

en t intergasje wat er nu hangt is ook (volgens sommigen) geen kwalitatief hoogstandje :')

maar goed.. 1x een gasblok gehad in zn leven.. dus met die elektronische storingen valt t best mee :D
Nou de intergas heb er ook een hangen wat een verrekt kloteding is dat :r Vandaag printplaat aan gort 3weg klep overleden zum kotsen en dat is niet de eerste keer.

Geef mij maar een Nefit O+
pi_102060710
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 03:01 schreef ayumu het volgende:

[..]

Nou de intergas heb er ook een hangen wat een verrekt kloteding is dat :r Vandaag printplaat aan gort 3weg klep overleden zum kotsen en dat is niet de eerste keer.

Geef mij maar een Nefit O+
Is natuurlijk ook een zeer goede vergelijking..........
Veel mensen redeneren nu eenmaal van geef mij maar 3 intergas ketels ipv 1 nefit ketel.
pi_102062010
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 17:48 schreef klipper het volgende:

[..]

Is natuurlijk ook een zeer goede vergelijking..........
Veel mensen redeneren nu eenmaal van geef mij maar 3 intergas ketels ipv 1 nefit ketel.
De vergelijing die ik nu dan stel is een beetje scheef maar dan nog.

Ik heb een oudere intergas die jaarlijks zijn onderhoudsbeurt krijgt + 3x per jaar moet de installateur komen om hem weer aan de gang te krijgen 3 wegklep is al 3 keer vervangen expansievat van die koperen leidingen brander en gasblok? en nog wat van die dingen en nu is dan de 3klep weg weer vervangen en de printplaat moet besteld worden.

En dat in 2 jaar tijd... Dan kijk ik naar de nefit ketel bij de buren 5 jaar oud na installatie geen enkele onderhoudsbeurt of what so ever gehad en dat ding loopt nog net zo goed als 5 jaar terug.

Het is dat het een huurhuis is anders was de intergas al lang de straat op gegooid en een nefit voor terug gekomen.
pi_102062784
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 september 2011 18:25 schreef ayumu het volgende:

[..]

De vergelijing die ik nu dan stel is een beetje scheef maar dan nog.

Ik heb een oudere intergas die jaarlijks zijn onderhoudsbeurt krijgt + 3x per jaar moet de installateur komen om hem weer aan de gang te krijgen 3 wegklep is al 3 keer vervangen expansievat van die koperen leidingen brander en gasblok? en nog wat van die dingen en nu is dan de 3klep weg weer vervangen en de printplaat moet besteld worden.

En dat in 2 jaar tijd... Dan kijk ik naar de nefit ketel bij de buren 5 jaar oud na installatie geen enkele onderhoudsbeurt of what so ever gehad en dat ding loopt nog net zo goed als 5 jaar terug.

Het is dat het een huurhuis is anders was de intergas al lang de straat op gegooid en een nefit voor terug gekomen.
Maar die hebben dan geen hr ketel blijkbaar.

Overigens kun je niet stellen dat hij nog net zo goed is als 5 jaar terug of wel als nieuw.
Er zijn vele oorzaken en gevolgen die ervoor zorgen dat een ketel in de loop der tijd steeds onzuiniger wordt.

Door vuilafzetting gaat het rendement steeds verder omlaag bijvoorbeeld.
Het gasblok kan door het vele werken meer gas gaan inspuiten.

Gemiddels wordt er zo'n 1600 m3 gas verbruikt per gezin, dit betekent echter ook dat er vele gezinnen zijn die veel meer of juist veel minder verbruiken.
Zelfs bij eenzelfde type woning.
Ketel is 1, regeling is 2 en installatie is 3.
pi_102063881
Het valt me op hoeveel/-vaak trammelant er met de 3-weg klep vóórkomt. Owrdt het niet eens tijd voor een geheel ander ontwerp van dat onderdel.

Heb een Remeha 28 kW solo ketel. Nooit probleem, ook nooit onderhoud. Nu gaat ie een service een inregelbeurt krijgen.
pi_102066687
Bij mij lopen de rillingen over de rug als "handige"mensen zelf hun cvketel gaan schoonmaken.
Voor het op de juiste wijze afstellen beschikken particulieren nou eenmaal niet over de apparatuur die hier voor nodig is.
Hoe vaak hoor je wel niet dat ff met een stofzuiger erdoor en een vochtig doekje erover voldoende is.
Dat is keteltje poetsen, geen onderhoud.

Laatst heb ik bij een klant het branderdek moeten vervangen omdat men ooit eens had gehoord dat je dat met een staalborstel perfect schoon krijgt.
Jammer voor hem dat het keramisch branderdek was, schoon waren ze wel, er was niks meer van over......
Ionisatiepennen en gloeipluggen die er verkeerd in zitten, thermokoppels die met een kroonsteentje weer aan elkaar zitten en dan ook raar staan te kijken dat het niet werkt..
TTB's die doorverbonden zijn en zo kan ik nog wel veel meer dingen die ik tegenkom.

Nou wil ik niet iedere doehetzelfer zwart maken, maar een installateur heeft meer kennis en ziet ook meer om dure reparaties te voorkomen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_102076439
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 september 2011 20:35 schreef cvboer het volgende:
Bij mij lopen de rillingen over de rug als "handige"mensen zelf hun cvketel gaan schoonmaken.
Voor het op de juiste wijze afstellen beschikken particulieren nou eenmaal niet over de apparatuur die hier voor nodig is.
Hoe vaak hoor je wel niet dat ff met een stofzuiger erdoor en een vochtig doekje erover voldoende is.

Laatst heb ik bij een klant het branderdek moeten vervangen omdat men ooit eens had gehoord dat je dat met een staalborstel perfect schoon krijgt.
Jammer voor hem dat het keramisch branderdek was, schoon waren ze wel, er was niks meer van over......
Ionisatiepennen en gloeipluggen die er verkeerd in zitten, thermokoppels die met een kroonsteentje weer aan elkaar zitten en dan ook raar staan te kijken dat het niet werkt..
TTB's die doorverbonden zijn en zo kan ik nog wel veel meer dingen die ik tegenkom.

Nou wil ik niet iedere doehetzelfer zwart maken, maar een installateur heeft meer kennis en ziet ook meer om dure reparaties te voorkomen.
^O^
  zondag 18 september 2011 @ 10:36:32 #22
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_102087616
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 september 2011 20:35 schreef cvboer het volgende:

Is dat per definitie niet bij elk vak zo?

(helaas mis ik de nuttige tips..)

[ Bericht 1% gewijzigd door Herr.Flick op 18-09-2011 11:07:42 ]
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_102087753
Misschien.

In m'n vorige huis hadden we en combi-ketel. De onderhoudsmonteur haalde een stofzuiger over her branderdek en boven de warmtewisselaar en keek of de pakkingen nog goed waren. Mooie blauwe vlam en ondteken na een paar vonkjes. Daarna poetsdoekje erover en klaar. Vergat z'n gereedsschapskoffer.

Overigens, dat onderhoud aan die Remehaketel van ons., laat ik (toch weer) door een erkende installateur uitvoeren. Misschen kan CVboer als deskundige uitleggen, welke metingen en afstellingen bij goed CV-ketelonderhoud uitgevoerd moeten worden. Ik ben nl. ook maar een leek, afhankelijk va nwat de deskundige installateur uitvoert en adviseert..
pi_102088797
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 10:36 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Is dat per definitie niet bij elk vak zo?

(helaas mis ik de nuttige tips..)
Welke nuttige tips zou je dan willen hebben?
Tussen onderhoud en onderhoud zit een wereld van verschil.

Weet je wat eigenlijk heel vreemd is, zodra het de auto betreft kan het voor velen niet gek genoeg, al het noodzakelijke onderhoud wordt gewoon uitgevoerd.

Ga je dit vergelijken met de cv ketel, dan stellen de meeste het liever uit en moet het allemaal zo goedkoop mogelijk.

En dan te bedenken dat je wel vlak naast dat toestel moet leven.
Het is eigenlijk jammer dat de toestellen ondanks soms meerdere fouten of defecten toch kunnen blijven werken.
pi_102089288
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 10:44 schreef blomke het volgende:
Misschien.

In m'n vorige huis hadden we en combi-ketel. De onderhoudsmonteur haalde een stofzuiger over her branderdek en boven de warmtewisselaar en keek of de pakkingen nog goed waren. Mooie blauwe vlam en ondteken na een paar vonkjes. Daarna poetsdoekje erover en klaar. Vergat z'n gereedsschapskoffer.

Overigens, dat onderhoud aan die Remehaketel van ons., laat ik (toch weer) door een erkende installateur uitvoeren. Misschen kan CVboer als deskundige uitleggen, welke metingen en afstellingen bij goed CV-ketelonderhoud uitgevoerd moeten worden. Ik ben nl. ook maar een leek, afhankelijk va nwat de deskundige installateur uitvoert en adviseert..
In ieder beroep heb je goed en slecht gemotiveerde mensen.
Maar zelfs de slecht gemotiveerde ziet vaak nog wel of het veilig is of niet.

Het inwendig schoonmaken van wisselaar en brander doe je om het rendement te behouden en te voorkomen dat de brander verkeerd gaat branden.
Tijdens het schoonmaken wordt de installatie visueel gecontroleerd op defecten, haarscheurtjes, lekkages, en dergelijke.
pakkingen worden gecontroleerd en indien nodig vervangen.
Watergebrekbeveiligingen worden gecontroleerd op juiste werking, gasblok op lekkage, expansievat op voordruk, automatische ontluchters op werking, enz, enz.
Vervolgens wordt er een functionele test gedaan waarin gecontroleerd wordt of de startprocedure niet afwijkt, vreemde geluiden zoals bijvoorbeeld een ratelende pomp of slecht werkende driewegklep, temperatuurssensoren worden gecontroleerd, warmwatertemperatur wordt gecontroleerd, enz, enz.
Er wordt een rookgasanalyse uitgevoerd in samenhang met branderdruk en luchtdrukcontrole, de rookgasanalyse wordt beoordeeld en aan de hand daarvan wordt het toestel eventueel opnieuw afgesteld, een en ander is afhankelijk of het toestel op branderdruk of CO2/O2 afgesteld moet worden.
De opstellingsruimte wordt beoordeeld, vooral bij open toestellen erg belangrijk, er moet immers voldoende verbrandingslucht toegevoerd kunnen worden.
Algehele staat toestel wordt beoordeeld, maximaalthermostaat wordt getest, dit kan functioneel, mechanisch of elektrisch, waarbij functioneel de voorkeur heeft.
Het rookgasafvoersysteem en luchttoevoersysteem wordt beoordeeld.
Een belastingberekening behoort er ook bij, hoewel deze door velen overgeslagen wordt.

De gebruikte apparatuur is niet alleen duur, maar moet ook nog eens afhankelijk van welke werkzaamheden ermee verricht worden 1 x per jaar gecalibreerd worden via een daartoe bevoegde instantie, en eventueel meerdere keren per jaar gecontroleerd worden aan de hand van ijkgas op de juiste werking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')