Come on AFCA.quote:Ajax is dit jaar ingedeeld in Groep D in de Champions League. Wat betekent dat Olympique Lyon de eerste tegenstander is van de Amsterdamse club tijdens het Europese avontuur dit seizoen. Hoe hoog moeten we deze tegenstander inschatten? Op die vraag zal in deze special een antwoord komen. Later volgen er ook specials over de andere tegenstanders; Real Madrid en Dinamo Zagreb.
De tegenstander
Olympique Lyonnais, zoals de volledige naam luidt, werd opgericht in 1899 en speelt zijn wedstrijden in het Stade Gerland. De club was lange tijd weinig succesvol en begon pas met prijzen winnen aan het begin van deze eeuw. In de jaren '60 en '70 won de club af en toe de Franse beker, maar het werd nooit landskampioen. Dat gebeurde pas in 2002 voor het eerst, waarna de club ook mocht meedoen in de Champions League. In de poule ontmoette het toen Ajax, maar over die ontmoetingen later meer. Het succes voor de Franse ploeg kreeg in 2003 een vervolg toen wederom de landstitel werd veroverd. De vijf daaropvolgende jaren was de club onverslaanbaar en werd het steevast eerste in de Ligue 1.
Op Europees niveau was er ook succes voor de Franse ploeg. Op het seizoen 2002-2003 (in de poule met Ajax) na, wisten de Fransen elke keer de groepsfase van de Champions League te overleven. Één keer schopte de ploeg het zelfs verder dan de kwartfinale. In het seizoen 2009-2010 bleek Bayern München in de halve finale te sterk, maar leverde Lyon een knappe prestatie door in de achtste finale Real Madrid te verslaan.
Eerdere ontmoetingen
Ajax en Olympique Lyon troffen elkaar tot nu toe slechts twee maal. In het Champions League-seizoen 2002-2003, in de groepsfase. Het jonge Ajax van Ronald Koeman had, net als Lyon, amper ervaring met de Champions League en stonden in het eerste groepsduel (net als dit jaar) in de Amsterdam ArenA tegenover elkaar. Ajax won het duel met 2-1 dankzij twee goals van Zlatan Ibrahimovic. Het tweede duel was voor Ajax van cruciaal belang. Er moest gewonnen worden, anders viel de Europese droom aan duigen. Ajax kwam vroeg op voorsprong via Steven Pienaar. Het duel bleef lange tijd spannend, pas in de blessuretijd maakte Rafael van der Vaart de verlossende 0-2. Ajax zou uiteindelijk doorgaan naar de volgende groepsfase van de Champions League. Het toernooi bestond dat jaar nog uit twee groepsfases. Dat is inmiddels afgeschaft.
De sterspelers
Olympique Lyon kent een aantal grote namen:
Hugo Lloris verdedigt het doel. Spiderman, zoals zijn bijnaam luidt, komt sinds 2008 uit voor Lyon en is eerste keeper van het Franse elftal. De 25-jarige doelman wordt gezien als één van de grootste keeperstalenten van Frankrijk en staat met name bekend om zijn goede reflexen.
Centraal achterin staat de Braziliaanse verdediger Cristiano Marques Gomes, beter bekend als Cris. Al sinds 2004 is Cris de rots in de branding van de Franse verdediging. Hij speelde al meer dan tweehonderd duels voor Lyon en heeft als bijnaam Le Policier, wat de politie-agent betekent. Deze bijnaam dankt hij aan zijn krachtige, dominante gezag in de verdediging. Cris staat te boek als een ruige verdediger, die een fysiek duel niet uit de weg zal gaan. Het goede nieuws voor Ajax is dat hij de eerste ontmoeting met beide teams mist vanwege een blessure.
Kim Källström, met de bijnaam Kongo-Kim is de steunpilaar op het middenveld van Olympique Lyon. De Zweedse middenvelder die sinds 2006 voor de Franse club uitkomt en al 91 duels speelde, beschikt over een goede traptechniek en is zelden op een fout te betrappen. Zijn linkerbeen geldt als een sterk wapen, waarmee hij van afstand een kanonschot op het doel kan afvuren.
Lisandro López is de spits van l'OL. Deze Argentijn met de voetbalnaam Lisandro staat bekend als een veelscorende spits en begaafd voetballer. Hij maakte in 2009 voor 24 miljoen euro de overstap van FC Porto naar Lyon. Deze goaltjesdief zal de verdediging van Ajax veel werk gaan kosten. Goed nieuws is dat ook hij de eerste ontmoeting vanwege een blessure aan zich voorbij moet laten gaan.
Speelwijze
De speelwijze van Olympique Lyon kunnen we niet als afwachtend omschrijven. De ploeg is de laatste jaren gewend om kampioen te worden en dus ook om te winnen. Waarschijnlijk laat l'OL in de Amsterdam ArenA het initiatief aan Ajax en zal het daar waar het kan aanvallen. In eigen huis zullen de rollen omgedraaid zijn. De Amsterdammers zijn, ondanks dat Lyon enkele basisspelers moet missen, gewaarschuwd voor de offensieve kracht van La Reine. In de competitie pakte Lyon in de eerste vier duels acht punten; Twee maal winst, twee maal gelijkspel. Wat opvalt is dat Les Gones in elk duel tot scoren komt (ook in de voorronde Champions League-duels tegen Rubin Kazan), maar dat het ook in elk duel een tegengoal krijgt. Er liggen dus kansen voor Ajax om te scoren, maar het zal waakzaam moeten zijn achterin, want de Fransen scoren gemakkelijk. Het wordt een pittig duel voor de Nederlandse landskampioen, maar er liggen zeker kansen op een overwinning.
De vermoedelijke opstelling
Lloris
Réveillère - Cissokho - Lovren - Koné
Källström - Gonalons - Bastos
Briand - Gomis - Lacazette
Hun OV is iig kut.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:52 schreef YazooW het volgende:
[..]
die doen wel een beetje meer dan alleen OV ...
Zeker, wat ik zei, er zit al lekker wat vaart in.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:54 schreef tdrone het volgende:
Het is in ieder geval wel een leuke wedstrijd tot nu toe
Had ik mezelf ook daarvoor al voorgenomen. Maar Sparta - Oss leek me een safe bet.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:52 schreef Happel het volgende:
[..]
Daarom moet je ook nooit op de Jupiler League wedstrijden wedden. Werkelijk nog nooit winst gemaakt daarin.
Ohquote:Op woensdag 14 september 2011 20:55 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar Jeroen Elshoff geeft veel beter commentaar dan die Grueter...
Heb je Sparta zien voetballen de laatste weken?quote:Op woensdag 14 september 2011 20:55 schreef Caland het volgende:
[..]
Had ik mezelf ook daarvoor al voorgenomen. Maar Sparta - Oss leek me een safe bet.
Ontopic maar weer.
Frank Snoeksquote:Op woensdag 14 september 2011 20:55 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar Jeroen Elshoff geeft veel beter commentaar dan die Grueter...
Viel mij ook al opquote:Op woensdag 14 september 2011 20:55 schreef Ascendancy het volgende:
Ik vind boerrigter en vertonghen eerlijk gezegd een beetje nazi's lijken met dat strakke haar en dat maakt dat joduuuh nog ironischer
quote:Op woensdag 14 september 2011 20:55 schreef BB-King het volgende:
Als Ajax dit niet weet te winnen dan weet ik het niet meer.
Timmertje Timmertje wat doe je nu?quote:
quote:
quote:Op woensdag 14 september 2011 20:56 schreef Paul het volgende:
[..]
Timmertje Timmertje wat doe je nu?
Teveel gepaft voor de wedstrijdquote:Op woensdag 14 september 2011 20:56 schreef SoddimoKolehmainen het volgende:
Janssen ziet er nu al uitgeput uit.
Sowieso, ook met dat glimmende shirt erbijquote:Op woensdag 14 september 2011 20:56 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik de enige was, maar er zit dus wat in
Is het niet Timmertje Timmertje wat ga je doen?quote:Op woensdag 14 september 2011 20:56 schreef Paul het volgende:
[..]
Timmertje Timmertje wat doe je nu?
Gratis kroketten van de Febo gehad vandaag.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:57 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Teveel gepaft voor de wedstrijd
Barca begon gisteren ook slecht. Maar het valt inderdaad meequote:Op woensdag 14 september 2011 20:57 schreef wdn het volgende:
Voor dit Lyon ben ik niet bang eerlijk gezegd.
Ja ik vind het ook maar niks.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:57 schreef Paul het volgende:
Wanneer houden ze bij ajax eens op met al die "Joden" liedjes!
Ach, voor dit Ajax natuurlijk ook niet.quote:Op woensdag 14 september 2011 20:57 schreef wdn het volgende:
Voor dit Lyon ben ik niet bang eerlijk gezegd.
Hij heeft dit seizoen ook al in Venlo en Doetinchem gespeeld.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:00 schreef tong80 het volgende:
Genieten van Eriksen jongens.
Volgend seizoen speelt ie ergens anders.
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:00 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Maatje te klein, moet kunnen
Ook scheidsrechters mogen gay zijn...
eens!quote:Op woensdag 14 september 2011 21:00 schreef StijnDa het volgende:
Ajax beter dan Lyon, had ik niet verwacht
Zijn broer.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:01 schreef Nuchterheid het volgende:
Wie was die dikke naast Cruijf?
Peter Beense?quote:Op woensdag 14 september 2011 21:01 schreef Nuchterheid het volgende:
Wie was die dikke naast Cruijff?
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:01 schreef jepperdeprep het volgende:
Hier voelt Ajax zich natuurlijk gewoon thuis he, in de Champions League.
Ja das logisch, elluk voordeel heb ze nadeel, hij heb nog nooit een voetballer gezien die sneller was dan de bal en op uno momento dado gaat ie heus wel adviseren hoor...quote:
Gezien de naam zekerquote:Op woensdag 14 september 2011 21:01 schreef jepperdeprep het volgende:
Hier voelt Ajax zich natuurlijk gewoon thuis he, in de Champions League.
San Marino bijna op 0-1quote:Op woensdag 14 september 2011 21:02 schreef BB-King het volgende:
Het lijkt wel Oranje vs San Marino... waat blijven die goals
als dat gebeurd maak ik 5 euro over naar een goed doel naar jouw keuzequote:Op woensdag 14 september 2011 21:02 schreef Geo3kant het volgende:
Oef, komen ze goed weg..
Maar Ajax gaat scoren, 21e minuutheb ik zo'n idee.
Die is nooit wakkerquote:Op woensdag 14 september 2011 21:03 schreef tdrone het volgende:
bekijk het positief de verdediging van ajax is nu weer wakker
Even quoten.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:03 schreef wdn het volgende:
[..]
als dat gebeurd maak ik 5 euro over naar een goed doel naar jouw keuze
Jij hebt een paar jaar onder een steen gelegen of niet?quote:Op woensdag 14 september 2011 21:03 schreef YazooW het volgende:
Sinds wanneer maken ze zoveel geluid in de Arena?
Dat is echt niet nodig want dat doe ik met plezier danquote:
kijk Ajax eigenlijk alleen in de Champions League, dusja... dan zie je ze niet zo vaak he.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:04 schreef Max-Westerman het volgende:
[..]
Jij hebt een paar jaar onder een steen gelegen of niet?
Niemand onderschat Lyon.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:04 schreef Adames het volgende:
Volgens mij onderschat Ajax deze wedstrijd.
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:04 schreef Max-Westerman het volgende:
[..]
Jij hebt een paar jaar onder een steen gelegen of niet?
Maar uiteindelijk verliezen ze met 0-1. Zie het al weer gebeurenquote:Op woensdag 14 september 2011 21:04 schreef horned_reaper het volgende:
Ajax speelt veel beter dan Lyon!
Hmm?quote:
Goed dat je het zegt...quote:Op woensdag 14 september 2011 21:05 schreef ilona-scuderia het volgende:
Vergeten we niet om de wedstrijd te volgen ipv onophoudelijk te fokken?
Wie zijn stiekem allemaal vrouwen die heel goed kunnen multi-taskenquote:Op woensdag 14 september 2011 21:05 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik heb toch al in mijn glazen bol 2-1 gezien.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:05 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk verliezen ze met 0-1. Zie het al weer gebeuren
multi-taskingquote:Op woensdag 14 september 2011 21:05 schreef ilona-scuderia het volgende:
Nah ik kan allebei tegelijk, laptop voor de tvquote:Op woensdag 14 september 2011 21:05 schreef ilona-scuderia het volgende:
Dat dus,quote:Op woensdag 14 september 2011 21:06 schreef Karina het volgende:
[..]
Nah ik kan allebei tegelijk, laptop voor de tv
dames en voetbalquote:Op woensdag 14 september 2011 21:04 schreef Adames het volgende:
Volgens mij onderschat Ajax deze wedstrijd.
Alleen pakken counterploegen gelukkig vrijwel nooit prijzen.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:05 schreef Geo3kant het volgende:
Europees voetbal, zag je gister wel weer.. maakt niet uit hoe veel beter je bent.. die counters zijn levensgevaarlijk.
Handbalverdedigingstactiekenvandiekutclubs
Interquote:Op woensdag 14 september 2011 21:06 schreef Nuchterheid het volgende:
[..]
Alleen pakken counterploegen gelukkig vrijwel nooit prijzen.
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:06 schreef Karina het volgende:
[..]
Nah ik kan allebei tegelijk, laptop voor de tv
Why u mad though?quote:Op woensdag 14 september 2011 21:07 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ik zet maar wat anders op dan als vrouwen niet mogen kijken
quote:
Onzin, Ajax heeft al goede kansen gehad!quote:Op woensdag 14 september 2011 21:08 schreef tong80 het volgende:
Ajax nog geen kans gehad. Lyon al drie grote.
Het is Ajax, care.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:09 schreef Geo3kant het volgende:
Je zou maar mod zijn in VBL, zie je helemaal niks van deze wedstrijd
Hoor dit dan, stervoetballerquote:
Hij scoort niet, anders heette hij wel Goraak.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:09 schreef StijnDa het volgende:
Mensen die Gomis uitlachen terwijl Gomis straks nog wel scoort
Meer wachtend op de paar uitbraken. Verdedigend staat Lyon erg sterk en elke pass lijkt te worden doorzien.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:07 schreef Stiggie het volgende:
Lyon lijkt zelfs een beetje bang voor Ajax te zijn zoals ze spelen. We spelen met ouderwetse amsterdamse bluf!
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:10 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hij scoort niet, anders heette hij wel Goraak.
[..]
[..]
Of Patoquote:Op woensdag 14 september 2011 21:10 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Jij bent tenminste altijd vrij op dinsdag,woensdag of donderdag avond.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:09 schreef Happel het volgende:
[..]
Het is Ajax, care.
Stream staat wel op de achtergrond aan, though
Je hebt gelijk. Maar het waren geen grote kansen die van Lyon wel.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Onzin, Ajax heeft al goede kansen gehad!
[..]
[..]
Zeker niet met Vermeer op doel.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:09 schreef TheVulture het volgende:
Lyon komt er net iets te makkelijk doorheen bij vlagen... dus die 0 houden gaat vast weer niet lukken
Heb nog een leven naast Fok!quote:Op woensdag 14 september 2011 21:10 schreef Max-Westerman het volgende:
[..]
Jij bent tenminste altijd vrij op dinsdag,woensdag of donderdag avond.
Dus kun je mooi de mod spelen.
Welke heb je gekozen? Lopen er zeker wel 5 denk ik.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:10 schreef ilona-scuderia het volgende:
Ik ga een knapperige bruine Lion opsmikkelen...
[..]
Dat is pas over 20 minuten Karina. Vrouwen en voetbal.quote:
[..]
[..]
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat is pas over 20 minuten Karina. Vrouwen en voetbal.
Waarom staan ze dat dan niet?quote:Op woensdag 14 september 2011 21:11 schreef Snuf. het volgende:
Lyon had makkelijk op 0-3 kunnen staan
Lijkt me inderdaad niet dat iemand denkt dat Ajax de CL gaat winnen.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:12 schreef Nuchterheid het volgende:
Als je al moeite hebt met een ploeg als Lyon heb je niet zoveel te zoeken in de CL.
Tjah.... Ajax had ook 3 - 0 kunnen staan...quote:Op woensdag 14 september 2011 21:11 schreef Snuf. het volgende:
Lyon had makkelijk op 0-3 kunnen staan
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:12 schreef Nuchterheid het volgende:
Als je al moeite hebt met een ploeg als Lyon heb je niet zoveel te zoeken in de CL.
dan onderschat je Lyonquote:Op woensdag 14 september 2011 21:12 schreef Nuchterheid het volgende:
Sjoelen geen beter idee? Werken aan zn coordinatie!quote:Op woensdag 14 september 2011 21:13 schreef tong80 het volgende:
Gomis kon niet kaatsen daarom ging ie maar voetballen.
De bruine, omhuld met chocolade en van binnen caramel en hazelnootjesquote:Op woensdag 14 september 2011 21:11 schreef Geo3kant het volgende:
[..]
Welke heb je gekozen? Lopen er zeker wel 5 denk ik.
Dat ookquote:
Ruim een uur nog.quote:
he?quote:Op woensdag 14 september 2011 21:14 schreef TheArt het volgende:
Waarom biedt niemand zich aan. Het is een beetje stilstaand voetbal zo.
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:14 schreef Max-Westerman het volgende:
[..]
Nog iets meer dan aan kwartier ja.
Pas de 4e post zo'n opmerking. Jullie zijn nog ene beetje slaperig?quote:
Niet iedereen is geïnteresseerd in jequote:Op woensdag 14 september 2011 21:15 schreef Snuf. het volgende:
[..]
[..]
Pas de 4e post zo'n opmerking. Jullie zijn nog ene beetje slaperig?
Dat is de ultramentaliteit, je weet toch.quote:Op woensdag 14 september 2011 21:15 schreef Ascendancy het volgende:
Die ajacieden![]()
![]()
Houdt gewoon je muil.
quote:Op woensdag 14 september 2011 21:15 schreef Ascendancy het volgende:
Die ajacieden![]()
![]()
Houdt gewoon je muil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |