Zelfs in een anarchistische beweging is er een hiërarchie.quote:
Touché..quote:verplichtingen.
Bij een willekeurige sportvereniging is er strengere "etiquette"..quote:kleding etiquettes
Hoe koningsgezind denk je dat de gemiddelde militair is?quote:Koningsgezindheid
juist..quote:""tradities""
probeer het nog maar een keer..quote:tadaaa!![]()
Vroeger op de middelbare schoolquote:Op vrijdag 9 september 2011 01:52 schreef TMartina het volgende:
[..]
hierarchie.
verplichtingen.
kleding etiqeutte's
Koningsgezindheid
""tradities""
tadaaa!![]()
Zat in de auto opweg naar schoolquote:Op vrijdag 9 september 2011 09:01 schreef Braamyo het volgende:
En nog heeft die tijd om hier te posten, GO Thaboel !
thxsquote:Op vrijdag 9 september 2011 09:24 schreef Braamyo het volgende:
Je bent op school dus?
enigste = enige...
zo leer momentje weer gehad
Argh okey je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 9 september 2011 09:13 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Zelfs in een anarchistische beweging is er een hiërarchie.
[..]
Touché..
[..]
Bij een willekeurige sportvereniging is er strengere "etiquette"..
[..]
Hoe koningsgezind denk je dat de gemiddelde militair is?
[..]
juist..
[..]
probeer het nog maar een keer..
De ontgroening op de KMA duurde in mijn tijd 7 dagen en had inderdaad niks met feesten en bier zuipen te maken. Ja, voor de 'ouderejaars' die zich ineens heel wat voelden wel ja. Bijna alles gebeurt achter gesloten deuren en er zitten ook excessen tussen die niet goed vallen te praten. Interessant voer voor psychologen.quote:Op donderdag 8 september 2011 22:23 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Helemaal niet.
Ik heb niks met studentenbiertank-kroegentocht-festijnen, dus aan mij is zo'n studentenvereniging idd niet besteed. Je gaat echter wel met een reden in dienst, waarschijnlijk onder andere omdat je wel ergens bij wilt horen. Dan doe je daar ook voor wat het vraagt. En die ontgroening bij het cad.-korps zal sowieso wel heel anders zijn dan bij de gemiddelde studentenvereniging. Als in: niet per se gericht op feesten en bier zuipen maar gewoon veel serieuzer.
Heb je het nu over defensie?quote:Op vrijdag 9 september 2011 01:21 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Afgezien van een ideale voedingsbodem voor alcoholisme zie ik er 0,0. Lul toch niet zo stom man..
Stanford experiment. Heel interessante materie. Kijk maar naar Abu Graib toen... maar dat is weer een andere discussie.quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:20 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
De ontgroening op de KMA duurde in mijn tijd 7 dagen en had inderdaad niks met feesten en bier zuipen te maken. Ja, voor de 'ouderejaars' die zich ineens heel wat voelden wel ja. Bijna alles gebeurt achter gesloten deuren en er zitten ook excessen tussen die niet goed vallen te praten. Interessant voer voor psychologen.
Hoe heet dat experiment ook alweer met die groep vrijwilligers die opgedeeld worden in gevangenen en cipiers? Daarmee kun je het vergelijken.
Stanford prison experiment door Zimbardoquote:Op vrijdag 9 september 2011 11:20 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
De ontgroening op de KMA duurde in mijn tijd 7 dagen en had inderdaad niks met feesten en bier zuipen te maken. Ja, voor de 'ouderejaars' die zich ineens heel wat voelden wel ja. Bijna alles gebeurt achter gesloten deuren en er zitten ook excessen tussen die niet goed vallen te praten. Interessant voer voor psychologen.
Hoe heet dat experiment ook alweer met die groep vrijwilligers die opgedeeld worden in gevangenen en cipiers? Daarmee kun je het vergelijken.
Jij bent speciaalquote:Op vrijdag 9 september 2011 12:09 schreef Lightning_NL het volgende:
Tja... Wat voor hersenen heb ik dan? Want ik bleef het maar zielige lui vinden, de meeste van de ontgroeners. Het was gigantisch kut, maar ik heb gewoon m'n tijd uitgezeten en lachte hun in mezelf uit.
Ik ben altijd een ontzettende afkeer van die enorme poppenkast, met de 'senaat' en het cadettenkowwrrrrr blijven houden. Mannetjes die NIKS bereikt hebben, NIKS betekenen binnen Defensie, maar wel denken dat ze god toegevoegd zijn.
Groepsdynamica: Als je een groep dezelfde activiteit laat ondernemen onstaat er binding in de groep.quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:59 schreef EllaN het volgende:
Een leuke psychologische invalshoek dan nog maar?
OK.
Bij ontgroening komt er ook (over het algemeen en alle disclaimers) cognitieve dissonantie bij zielepootjes. Ontgroening is kut en zwaar, maar je hebt er toch echt zelf voor gekozen, wat eigenlijk niet met elkaar strookt.
Dan gaan de hersenen werken om die spanning weg te nemen en dat kan onder andere door jezelf onbewust wijs te maken dat (bijvoorbeeld) het lid zijn echt super leuk is en dat de ontgroening daarvoor dus maar een kleine prijs is.
Ik kan zo even niet met artikelen komen (heb dit ooit bij sociale psychologie gehad), maar er is onderzoek naar gedaan en het bleek ook dat als je meer moeite hebt moeten doen om iets te bereiken, je het bereikte meer waardeert.
Dit is eigenlijke hetzelfde wat er gebeurt bij ontgroening. Zowel bij def als bij verenigingen. Zware ontgroening --> meer binding. Zwaar valt natuurlijk dan zelf in te vullen. Fysiek zwaar, zwaar zuipen, zwaar de lul zijn.
Dat je bij def de fysieke grenzen opzoekt en dat dat nuttig is voor je carriere bij def spreek ik ook zeker niet tegen. Het leren zuipen is ook nuttig voor je carriere bij de vereniging zullen we dan maar denken.
quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:15 schreef Clan het volgende:
[..]
Groepsdynamica: Als je een groep dezelfde activiteit laat ondernemen onstaat er binding in de groep.
Misschien moeten die studenten gewoon een AMO volgen, daar hebben ze heel wat meer aan dan zo'n 'ontgroening'. Ik zie het nut er ook helemaal niet van in. Mensen leren kennen en omgeving kan ook op een hele andere manier.
Maar dan heb je niet dezelfde binding met je vereniging en je jaargenoten als je hebt bij een ontgroening.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:15 schreef Clan het volgende:
[..]
Groepsdynamica: Als je een groep dezelfde activiteit laat ondernemen onstaat er binding in de groep.
Misschien moeten die studenten gewoon een AMO volgen, daar hebben ze heel wat meer aan dan zo'n 'ontgroening'. Ik zie het nut er ook helemaal niet van in. Mensen leren kennen en omgeving kan ook op een hele andere manier.
Wanneer heb jij de co-tijd gedaan? Want ik had bij die van mij wel het gevoel dat alle mentale en fysieke momentjes echt ontzettend gebonden waren aan regeltjes en normen.quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:20 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Het enige verderfelijke aan ontgroeningen is dat het vaak (niet altijd) uitloopt tot vernederingen, en dan krijg je een tegen gestelde werking. Dus geen creëren van banden meer maar creëren van haat gevoelend en of minderwaardigheid gevoelens, iets wat in mijn ogen niet de bedoeling isquote:Op vrijdag 9 september 2011 14:28 schreef EllaN het volgende:
[..]
Maar dan heb je niet dezelfde binding met je vereniging en je jaargenoten als je hebt bij een ontgroening.
Je kunt leuk bier gaan drinken en de historie doornemen, maar als je allemaal hetzelfde zure hebt meegemaakt, dan zorgt dat voor binding met elkaar en met de vereniging.
Dat geef je zelf net aan.
Word je er een beter, sterker mens van? Waarschijnlijk niet. Wat dat betreft kun je misschien beter de AMO gaan doen idd. Maar dat is voor zo ver ik weet ook niet de doelstelling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |