abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101700795
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:32 schreef heartz het volgende:
Waarom niet?
:) Zo kun je eindeloos doorgaan natuurlijk. Voor mij hoeft het niet. Of er nu wel of niet een vorig leven was en of ik nu wel of niet naar een volgend leven ga, maakt voor het huidige leven niets uit. Zou het van enige relevatie geweest zijn, dan had je je er vast wel iets meer van geweten dan nu het geval is.

Ik vind het meer lijken op een excuus of vreemdsoortig egotripperij voor je huidige leven. "Ja, in een vorig leven was ik een soldaat op D-Day en ik toen ik de boot uitgeduwd werd schoot een vijand me neer. Daar was ik toen zo kwaad over, dus daar heb ik in dit leven last van". "Ik ga echt in een volgend leven beter mijn best doen".. beh..
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 8 september 2011 @ 09:42:20 #127
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101700821
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:40 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

:) Zo kun je eindeloos doorgaan natuurlijk. Voor mij hoeft het niet. Of er nu wel of niet een vorig leven was en of ik nu wel of niet naar een volgend leven ga, maakt voor het huidige leven niets uit. Zou het van enige relevatie geweest zijn, dan had je je er vast wel iets meer van geweten dan nu het geval is.
:D

Of er onbewust iets blijft hangen blijft idd een raadsel, aangezien we ook veel biologisch en psychologisch kunnen verklaren.
Volg je hart, gebruik je verstand.
  donderdag 8 september 2011 @ 09:44:02 #128
37248 BertV
Klei indiaan
pi_101700864
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 21:58 schreef LXIV het volgende:
Ik lees net (vind het wel interessant) dat de zielen van alle mensen bij de schepping gemaakt zijn en dat ze 40 dagen na de bevruchting in de vrucht in de baarmoeder geplaatst worden.
Welke moderne Christen heeft dit bedacht? Of is dat het getal 40 dat meer in de bijbel voorkomt?
Ik ben pro (vroege) abortus in sommige gevallen maar als ik dan lees hoe makkelijk mensen hier over denken dan ga ik toch twijfelen.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
  donderdag 8 september 2011 @ 09:45:17 #129
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101700887
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:40 schreef Mr_Belvedere het volgende:

Ik vind het meer lijken op een excuus of vreemdsoortig egotripperij voor je huidige leven. "Ja, in een vorig leven was ik een soldaat op D-Day en ik toen ik de boot uitgeduwd werd schoot een vijand me neer. Daar was ik toen zo kwaad over, dus daar heb ik in dit leven last van". "Ik ga echt in een volgend leven beter mijn best doen".. beh..
_O- :D

Dat zie ik net als gelovigen die apatisch reageren (geen actie ondernemen, maar wel tegen onrechtvaardigheid zijn) omdat ze geloven dat ze toch naar de hemel gaan.
Chips, nou ben ik toch aan het vooroordelen O-)
pi_101700945
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:17 schreef Waaghals het volgende:
voor mijn geboorte was ik op 2 plekken tegelijk, knap he
Eerlijk gezegd vind ik het meer een enorme prestatie dat die twee plekken ooit samen, al dan niet bewust, het voor elkaar kregen jou op één plek te krijgen. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Belvedere op 08-09-2011 09:57:32 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_101701102
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:44 schreef BertV het volgende:

Welke moderne Christen heeft dit bedacht? Of is dat het getal 40 dat meer in de bijbel voorkomt?
Ik ben pro (vroege) abortus in sommige gevallen maar als ik dan lees hoe makkelijk mensen hier over denken dan ga ik toch twijfelen.
Het zou overigens betekenen dat er in het begin van de mensheid een hoop minder lichamen waren voor alle zielen, want bij mijn weten is de wereldbevolking sterk gestegen in de loop der eeuwen. Er lagen dus al flink wat zielen "op voorraad" te wachten, wellicht nog steeds.

En het zou ook betekenen dat alle, zowel verschrikkelijke slechte als goede zielen, steeds weer terugkomen.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 8 september 2011 @ 09:58:35 #132
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101701167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:55 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Het zou overigens betekenen dat er in het begin van de mensheid een hoop minder lichamen waren voor alle zielen, want bij mijn weten is de wereldbevolking sterk gestegen in de loop der eeuwen. Er lagen dus al flink wat zielen "op voorraad" te wachten, wellicht nog steeds.

En het zou ook betekenen dat alle, zowel verschrikkelijke slechte als goede zielen, steeds weer terugkomen.
Dat zou ik niet weten.

Ik weet niet hoeveel mensen er per dag sterven in vergelelijking met de hoeveelheid geboortes per dag.
En of je het zo moet bekijken of zo zou moeten beredeneren :P
  donderdag 8 september 2011 @ 10:02:45 #133
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101701252
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:55 schreef Mr_Belvedere het volgende:

In oude gezegdes zeggen ze vaak:
'Als de ene deur dicht gaat, gaat er weer een andere open.'
'Het einde van iets is ook het begin van iets.'

Daar kan je natuurlijk van alles van brouwen :P
Sommigen claimen dat als je ziel een soort hoogtepunt bereikt heeft, het ophoudt met naar het wereldse terug te keren. Maar echt feiten hierover zijn er volgens mij niet. :P
  donderdag 8 september 2011 @ 10:09:22 #134
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101701399
Daarnaast moet ik eerlijk toegeven, dat ik het een vrij deprimerende gedachte vind te denken dat er niets is, of het kan een deprimerende werking hebben. Tenminste, om daar voor 100% overtuigd van te zijn dan.
  donderdag 8 september 2011 @ 10:15:01 #135
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_101701520
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:09 schreef heartz het volgende:
Daarnaast moet ik eerlijk toegeven, dat ik het een vrij deprimerende gedachte vind te denken dat er niets is, of het kan een deprimerende werking hebben. Tenminste, om daar voor 100% overtuigd van te zijn dan.
Lees eens het dagboek van Marcus Aurelius. Dan kom je daar wel vanaf. Sowieso is de filosofie van de Stoa een goede opstap naar een fijne kijk op de wereld om je heen. Hoewel het evenmin een leven na de dood of God veronderstelt, staat het in schril contrast met het mechanistisch-darwinistische wereldbeeld dat tegenwoordig overheerst.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  donderdag 8 september 2011 @ 10:33:10 #136
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101701883
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:15 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Lees eens het dagboek van Marcus Aurelius. Dan kom je daar wel vanaf. Sowieso is de filosofie van de Stoa een goede opstap naar een fijne kijk op de wereld om je heen. Hoewel het evenmin een leven na de dood of God veronderstelt, staat het in schril contrast met het mechanistisch-darwinistische wereldbeeld dat tegenwoordig overheerst.
Ik heb daar eigenlijk geen last van.
Ik ben juist vrij optimistisch. Ik houd gewoon verschillende opties open, zeker weten kun je het toch niet volgens mij :)
  donderdag 8 september 2011 @ 10:35:12 #137
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_101701929
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:33 schreef heartz het volgende:

[..]

Ik heb daar eigenlijk geen last van.
Ik ben juist vrij optimistisch. Ik houd gewoon verschillende opties open, zeker weten kun je het toch niet volgens mij :)
Nee tuurlijk kun je het niet zeker weten. :s) Maar de Stoa heeft echt een mooi wereldbeeld
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_101701976
quote:
14s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:15 schreef Knevelt het volgende:

[..]

http://en.wikisource.org/wiki/Meditations_of_Marcus_Aurelius
  donderdag 8 september 2011 @ 10:50:52 #140
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101702253
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:35 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Nee tuurlijk kun je het niet zeker weten. :s) Maar de Stoa heeft echt een mooi wereldbeeld
Bedankt voor de tips. :)
  donderdag 8 september 2011 @ 10:55:29 #141
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101702320
quote:
Algemene uitgangspunten
De oude Stoa, waarvan de twee belangrijkste figuren Zeno en Chrysippus (±277 - ±206 v.Chr.) zijn, kenmerkt zich door een compromisloosheid, die niet terugdeinst voor op het eerste gezicht vreemd aandoende consequenties.

De ideale mens wordt binnen de Stoa altijd uitgebeeld door de stoïsche wijze, op wie alle volmaaktheid geprojecteerd wordt, en die voor iedereen een doel moet zijn. En iedereen die niet wijs is, is dwaas.

Alles is materie (stoffelijk), ook bv. onze ziel, God, maar ook zaken als wijsheid of rechtvaardigheid.

De Stoa kent een uitzonderlijk hecht doortimmerd wereldbeeld, dat moet dienen als houvast voor haar aanhangers.

De Stoa is gericht op processen, op het veranderende. Dit i.t.t. Plato en Aristoteles, die juist gericht waren op het blijvende, onveranderlijke (de Ideeën, de Vorm) in de dingen.

Kennisleer
De term tabula rasa, en het beeld van de ziel als het onbeschreven wasplankje, zijn afkomstig van Zeno's voorstelling van ons kenproces. Middels de zintuigen komen indrukken tot ons, die via het pneuma in ons worden doorgegeven aan de ziel, alwaar een afdruk wordt achtergelaten (de ziel is stoffelijk). Aanvankelijk is de ziel een onbeschreven blad.

De voorstelling (Gr: phantasia) die zo in de ziel gewekt wordt, wordt door ons beoordeeld, en pas wanneer geoordeeld wordt dat deze voorstelling het oorspronkelijke object correct weergeeft, wordt deze geaccepteerd. Dit gebeurt met voorstellingen die zich onderscheiden van andere door hun grotere helderheid. Pas na dit positieve oordeel neemt de ziel echt het object waar en hebben we contact met de realiteit, en niet langer met voorstellingen.

Het zal geen verwondering wekken, dat de aanname dat wij in staat zijn correct te oordelen over de betrouwbaarheid van de voorstellingen, tot veel discussie heeft geleid met tegenstanders van de Stoa, met name de Sceptici.

Het hele kenproces is een vloeiend proces, dat schematisch als volgt door Zeno werd weergegeven: hij vergeleek het met een opengevouwen hand, waarin iets (een waarneming) terecht komt. Onwillekeurig kromt zich dan onze hand. Dan volgt een kort moment van opschorting van oordeel (epochè), waarna we ervoor kunnen kiezen onze vingers te sluiten (de instemming met de waarneming), en vervolgens de andere hand er nog eens omheen te leggen (het begrepene wordt tot vaste kennis).

Iedere mens is hiertoe in staat, maar alleen de stoïsche wijze vergist zich hierbij nooit. Verder geldt dat zo'n geïsoleerd correct oordeel nog niets is; op grond van deze voorstellingen, die vastgehouden worden, kunnen we verder algemene begrippen vormen, en het geheel van deze oordelen brengt wetenschap tot stand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoa
pi_101702367
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 07:52 schreef heartz het volgende:

[..]

Waarom zou je jezelf spiritueel willen begrenzen :D
Maar goed, je bent ook een jongeman, misschien dat dat ook een rol speelt.
Zo jong ben ik niet meer.

Ben wel bezield op allerei manieren, maar esoterie is iha voor mij te ongeloofwaardig. Ik heb geen enkele ervaring die in deze richting wijst.
The view from nowhere.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:00:13 #143
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101702407
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:58 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zo jong ben ik niet meer.
Mwa ik ben meer een jongedame. Ik doelde meer op dat verschil. :D
pi_101702427
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:00 schreef heartz het volgende:

[..]

Mwa ik ben meer een jongedame. Ik doelde meer op dat verschil. :D
Ja, dat zou kunnen. Ik heb het gevoel dat ik mannen altijd ergens wel snap. Maar vrouwen....
The view from nowhere.
  donderdag 8 september 2011 @ 11:11:57 #145
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101702676
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:01 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ja, dat zou kunnen. Ik heb het gevoel dat ik mannen altijd ergens wel snap. Maar vrouwen....
Er zijn natuurlijk wel wat verschillen ja :P

Het zou zo zijn dat dames tot na hun puberteit ongeveer 2 jaar voorlopen op heren.
Niet qua intelligentie, maar volwassenheid.
Dat heb ik weleens zo ervaren. Natuurlijk niet bij alle jongemannen. Misschien is dat ook gewoon een vooroordeel :P
pi_101702841
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:02 schreef heartz het volgende:

In oude gezegdes zeggen ze vaak:
'Als de ene deur dicht gaat, gaat er weer een andere open.'
'Het einde van iets is ook het begin van iets.'
The Circle Of Life :)

quote:
Sommigen claimen dat als je ziel een soort hoogtepunt bereikt heeft, het ophoudt met naar het wereldse terug te keren. Maar echt feiten hierover zijn er volgens mij niet. :P
Tot nu toe heeft nog niemand een keer kunnen vertellen over het voor- en hiernamaals en ik vermoed dat het ook niet gaat gebeuren.

quote:
Hoezo is dat deprimerend? Wordt je huidige leven waardevoller als je wist dat er na dat leven nog meer voor je in petto is? Ga je dan anders leven? Bijna niemand heeft de macht te bepalen wanneer je sterft. Veel mensen hebben niet eens de macht om te bepalen hoe ze gaan leven, omdat dat afhankelijk is van heel veel factoren.

Het begin en eindpunt is mijns inziens niet relevant, maar dat wat daartussen in gebeurde en wat je relevante rol daarin was. Puur subjectief ook, want wie zegt dat jouw prestatie van wereldformaat mij genoeg beïnvloedt om dit mee nemen in mijn levensloop?

Ontzettend veel mensen worden na hun dood compleet vergeten. Van veel mensen besef je het bestaan niet eens, zelfs tijdens hun levensloop. Er kan best een geweldig persoon in Botswana leven waar ik geen notie van heb. Dat maakt mij geen slecht mens hopelijk.

Elk leven heeft wel de macht elk ander leven te kunnen beïnvloeden, zowel goed als kwaad. Zelfs keuzes die je niet maakt zijn van invloed, omdat je nu eenmaal allemaal op dezelfde planeet/tijdspanne rondhuppelt. Soms maakt dat een enorme indruk en wil men dat nooit meer vergeten. Dat handjevol mensen dat na hun dood niet vergeten is, hebben iets gedaan of meegemaakt wat blijkbaar voldoende waardevol was om het ergens te noteren of door te geven aan volgende generaties, zowel de foute als de goede voorbeelden.

Nu we social media hebben wordt het alleen een bijna onmogelijke taak om te onderzoeken wat relevant is. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Belvedere op 08-09-2011 11:27:05 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 8 september 2011 @ 11:32:46 #147
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101703265
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:18 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

The Circle Of Life :)

[..]

Tot nu toe heeft nog niemand een keer kunnen vertellen over het voor- en hiernamaals en ik vermoed dat het ook niet gaat gebeuren.

[..]

Hoezo is dat deprimerend? Wordt je huidige leven waardevoller als je wist dat er na dat leven nog meer voor je in petto is? Ga je dan anders leven? Bijna niemand heeft de macht te bepalen wanneer je sterft. Veel mensen hebben niet eens de macht om te bepalen hoe ze gaan leven, omdat dat afhankelijk is van heel veel factoren.
Dat kan deprimerend zijn. Sommige mensen kunnen daar anders op reageren dan anderen. Afhangende van de persoon.
quote:
Het begin en eindpunt is mijns inziens niet relevant, maar dat wat daartussen in gebeurde en wat je relevante rol daarin was. Puur subjectief ook, want wie zegt dat jouw prestatie van wereldformaat mij genoeg beïnvloedt om dit mee nemen in mijn levensloop?
Natuurlijk is dat subjectief. Net als dat jouw reis in dit leven (van geboorte tot sterfte) ook subjectief is.
quote:
Ontzettend veel mensen worden na hun dood of compleet vergeten. Van veel mensen besef je het bestaan niet eens, zelfs tijden hun levensloop. Er kan best een geweldig persoon in Botswana leven waar ik geen notie van heb. Dat maakt mij geen slecht mens hopelijk.
Wat zou dat uit moeten maken? Net als bij een toets, zou je niets leren als je antwoorden van te voren zou weten.
quote:
Elk leven heeft wel de macht elk ander leven te kunnen beïnvloeden, zowel goed als kwaad. Zelfs keuzes die je niet maakt zijn van invloed, omdat je nu eenmaal allemaal op dezelfde planeet/tijdspanne rondhuppelt. Soms maakt dat een enorme indruk en wil men dat nooit meer vergeten. Dat handjevol mensen dat na hun dood niet vergeten is, hebben iets gedaan of meegemaakt wat blijkbaar voldoende waardevol was om het ergens te noteren of door te geven aan volgende generaties, zowel de foute als de goede voorbeelden.

Nu we social media hebben wordt het alleen een bijna onmogelijke taak om te onderzoeken wat relevant is. :)
pi_101712046
Waar was 'Hamlet' voordat deze geschreven werd?
Waar was mijn auto voordat deze gemaakt werd in de fabriek?
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
  donderdag 8 september 2011 @ 16:19:27 #149
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101712925
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 21:54 schreef LXIV het volgende:
Goede vraag. Want als je na de dood ergens kunt zijn, waarom dan niet vóór je geboorte.

De kern van je vraag is dus eigenlijk: is mijn -onsterfelijke- ziel ontstaan bij mijn geboorte (of bevruchting, wie weet), of bevond hij zich daarvoor ergens anders en ben je in dit lichaam geplaatst?

Volgens de Boedhisten was die ziel in een ander lichaam en ben jij voorlopig de laatste in een oneindige reeks incarnaties. Hoe het Christendom hier over denkt weet ik eigenlijk niet.
De mens is begonnen als kleine soort. Inmiddels lopen er aardig wat rond. Er moet dus ergens een reservoir zijn met miljarden zielen. Misschien wel tientallen miljarden, als de mens heid blijft doorgroeien.

Als je er even over nadenkt kom je al gauw tot de conclusie dat dit klinkklare onzin is.
  donderdag 8 september 2011 @ 17:12:59 #150
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_101714962
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 16:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De mens is begonnen als kleine soort. Inmiddels lopen er aardig wat rond. Er moet dus ergens een reservoir zijn met miljarden zielen. Misschien wel tientallen miljarden, als de mens heid blijft doorgroeien.

Als je er even over nadenkt kom je al gauw tot de conclusie dat dit klinkklare onzin is.
Er gaan ook nog mensen dood he
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')