Geen nieuws voor iedereen met het IQ boven dat van een kokosnoot, maar het wordt toch even in de krant gezet. Voor de statistieken denk ik.quote:'Agenten Kunduz gaan toch vechten'
KUNDUZ - Afghaanse agenten die door Nederlanders worden opgeleid, gaan toch vechten in Kunduz. Nederland wilde alleen aan de trainingsmissie meedoen op voorwaarde dat de agenten niet werden ingezet bij gevechten.
Foto: ANP
De hoogste politie-commandant van de Afghaanse provincie zegt tegen RTL Nieuws echter dat dat waarschijnlijk toch gaat gebeuren.
Volgens de commandant worden gewone agenten als eerste ingezet bij gevechten met de taliban of andere terroristen. Dat geldt ook voor de door de Nederlanders opgeleide agenten. De commandant noemt het zelfverdediging, dus volgens hem is er niets aan de hand.
Dat bonnetjes uitdelen was natuurlijk nooit serieus bedoeld, maar op de een of andere manier heerst in de Tweede Kamer wel het idee dat ze met wat debatten en vergaderen de gang van zaken in Afghanistan kunnen sturen. Dat is al heel moeilijk als je er fysiek zit, laat staan als je niets meer doet dan een kamerdebat digitaal online zetten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat had men dan verwacht? Dat de agenten netjes boetes gingen uitdelen aan fietsers zonder licht, in een land wat eigenlijk nog in oorlog is.
Toch is het denk ik ook een deel naïviteit. Veel voordeel zal Sap er toch niet uithalen denk ik.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:40 schreef Glazenmaker het volgende:
Persoonlijk kan ik niet geloven dat politici zo stom kunnen zijn. Liegen is wat ze de hele dag doen. Als een minister liegt tegen de tweede kamer dan is het exit maar als ze zonder reden tegen het gepeupel liegen dan is alles helemaal ok.
Iedere droplul die ooit een journaal met een item of Afghanistan heeft gezien wist dat dit ging gebeuren. Ik mag aannemen dat mevrouw Sap of iemand anders van die club ooit naar discovery channel heeft gekeken of een van de vele docu's over de vorige missie in Afghanistan van de publieke omroep. Sterker nog ik mag hopen dat ze ooit met een militair over deze specifieke missie hebben gesproken. Iedere militair die ik ooit over de Afghanen heb horen praten was van mening dat afspraken daar nooit erg fanatiek nageleefd worden. Dus een afspraak die zo ver van de echte wereld af staat als deze moet toch wel wat wenkbrauwen omhoog laten komen bij mensen die gestudeerd hebben.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch is het denk ik ook een deel naïviteit. Veel voordeel zal Sap er toch niet uithalen denk ik.
quote:De hoogste politie-commandant van de Afghaanse provincie zegt tegen RTL Nieuws echter dat dat waarschijnlijk toch gaat gebeuren.
Volgens de commandant worden gewone agenten als eerste ingezet bij gevechten met de taliban of andere terroristen. Dat geldt ook voor de door de Nederlanders opgeleide agenten. De commandant noemt het zelfverdediging, dus volgens hem is er niets aan de hand.
Het is niet alleen ongelofelijk naief, het is ook zo schoffering van het Afghaanse volk. Groenlinks biedt ze agenten waar ze daar niks aan hebben. Afghanistan heeft behoefte aan veiligheid en stabiliteit en niet aan agenten die blaastestjes en wielklemmen uitdelen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:39 schreef TNA het volgende:
De naïviteit van GroenLinks in deze kwestie is echt tenenkrommend ongelofelijk
Denk je nou echt dat die agenten daarvoor worden opgeleid?quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:31 schreef Zandheks het volgende:
Afghanistan heeft behoefte aan veiligheid en stabiliteit en niet aan agenten die blaastestjes en wielklemmen uitdelen.
Dat die agenten blaastestjes houden en wielklemmen zetten is slechts satire van Geenstijl hoor! Dat gebeurt echt niet. Ze moeten echter wel een politietaak gaan uitvoeren, ipv ingezet worden als een paramilitaire eenheid.quote:Op zondag 28 augustus 2011 21:31 schreef Zandheks het volgende:
[..]
Het is niet alleen ongelofelijk naief, het is ook zo schoffering van het Afghaanse volk. Groenlinks biedt ze agenten waar ze daar niks aan hebben. Afghanistan heeft behoefte aan veiligheid en stabiliteit en niet aan agenten die blaastestjes en wielklemmen uitdelen.
Groenlinks zichzelf volkomen belachelijk, iets waar ze steeds beter in worden...
Ze nemen daar wel degelijk verantwoordelijkheid voor af. Ik ga er dan ook vanuit dat als de beloftes van Rutte niet worden nagekomen, GroenLinks de stekker uit de missie trekt. Ik ben alleen van mening dat dat hier (nog) niet gebeurd is.quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:36 schreef HiZ het volgende:
De rol van Groen Links is zo'n beetje als die van Pontius Pilatus; het onvermijdelijke aanvaarden, maar het verdommen om er verantwoordelijkheid voor te nemen.
[/satire modus off]quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat die agenten blaastestjes houden en wielklemmen zetten is slechts satire van Geenstijl hoor! Dat gebeurt echt niet. Ze moeten echter wel een politietaak gaan uitvoeren, ipv ingezet worden als een paramilitaire eenheid.
Zo, da's klare taal!quote:Op zondag 28 augustus 2011 23:41 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ze nemen daar wel degelijk verantwoordelijkheid voor af. Ik ga er dan ook vanuit dat als de beloftes van Rutte niet worden nagekomen, GroenLinks de stekker uit de missie trekt. Ik ben alleen van mening dat dat hier (nog) niet gebeurd is.
Correct.quote:Op maandag 29 augustus 2011 08:50 schreef SicSicSics het volgende:
Waar gehakt wordt... Ik zie niet waarom dit nieuws zou zijn. Er werd ook nooit gezegd dat de politie 'niet zou gaan vechten' alleen dat ze primair geen gevechtstaken zou krijgen!
Dat is heel politiek natuurlijk, maar zeker wel wat anders!
De missie is agenten op te leiden. Als dat niet blijkt te lukken omdat het in de praktijk alleen maar neer komt op taliban afweren, is het niet vreemd om daar weg te gaan.quote:Op maandag 29 augustus 2011 08:44 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zo, da's klare taal!.
Die missie is begonnen en moet voltooid. Met of zonder vechten. Daar helpt geen jolandetjelief aan.
Er waren toch afspraken gemaakt met GL? Of zie ik iets over het hoofd.quote:'Inzet politie Kunduz volgens afspraak'
DEN HAAG - De door Nederland op te leiden politieagenten in de Afghaanse provincie Kunduz worden ingezet zoals afgesproken. Ze zullen dus alleen civiele taken uitvoeren en niet deelnemen aan offensieve militaire acties.
Dat stelde minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken maandag. Uitspraken van de politiecommandant in Kunduz hierover zijn volgens hem "in lijn" met de afspraken die Nederland heeft gemaakt met de Afghaanse autoriteiten.
GroenLinks, de ChristenUnie en de SP hadden het kabinet opheldering gevraagd over de uitlatingen van de politiebaas in RTL Nieuws. Volgens het programma bleek uit dat gesprek dat de kans groot is dat de door Nederland opgeleide agenten toch ook moeten vechten.
Dat is niet het primaire doel, zei de politiecommandant. Maar als vijanden als de Taliban toeslaan, moeten ze zichzelf volgens hem verdedigen, het gebied afgrendelen en dit in handen houden tot de antiterreureenheid is gearriveerd.
quote:Kamervragen over inzet agenten Kunduz
DEN HAAG
GroenLinks en de ChristenUnie willen opheldering van het kabinet over uitspraken van de politiecommandant in de Afghaanse provincie Kunduz over de inzet van agenten die daar door Nederland worden opgeleid.
RTL Nieuws zond zondag een gesprek met de politiebaas uit, waaruit volgens de rubriek blijkt dat de kans groot is dat die agenten ook moeten vechten.
Afspraken
Dat zou in strijd zijn met de afspraken die Nederland onder druk van de Tweede Kamer met de Afghaanse autoriteiten heeft gemaakt. Volgens de politiebaas is vechten niet het primaire doel van de agenten.
Maar als vijanden als de Taliban toeslaan, moeten ze zichzelf verdedigen, het gebied afgrendelen en dit in handen houden tot de antiterreureenheid is gearriveerd, aldus de commandant.
GroenLinks en de ChristenUnie stelden hierover maandag gezamenlijk schriftelijk vragen. Ze willen weten of deze inzet volgens de regering past binnen de gemaakte afspraken. De SP wil snel een debat met minister Hans Hillen van Defensie over de kwestie.
Civiele taken
De Afghaanse autoriteiten hadden Nederland schriftelijk toegezegd dat de op te leiden politieagenten alleen civiele taken mogen uitvoeren en dus niet worden ingezet voor offensieve militaire acties.
Volgens de SP, verklaard tegenstander van de politietrainingsmissie, waren die afspraken "een lachertje in de harde werkelijkheid van Kunduz.
Bij gevechtshandelingen om de openbare orde te herstellen, zijn natuurlijk ook offensieve acties, stelde SP-Kamerlid Harry van Bommel. Dit is volgens hem in strijd met wat is afgesproken.
Steun
Van Bommel wijst er verder op dat de afspraken met de Afghanen destijds alleen door premier Mark Rutte werden beloofd om steun van een paar partijen, zoals GroenLinks, te krijgen om de missie in Kunduz door te laten gaan.
Steun van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie was voor het minderheidskabinet van VVD en CDA noodzakelijk om een meerderheid voor de missie te verwerven, omdat gedoogpartner PVV en de PvdA en SP ertegen waren.
Omdat politici moeten beslissen wat de militairen moeten gaan uitrichten. Godzijdank zijn het niet de militairen die gaan beslissen wat ze gaan doen. De precieze invulling ervan wordt dan ook niet door de politiek gedaan.quote:Op zondag 28 augustus 2011 22:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waarom kunnen politici militaire beslissingen nemen welke het beste beslist kunnen worden door de militairen zelf op de grond.
De verklaring van Rosenthal is op zijn minst bijzonder te noemen. Hij verwijst nu naar "afspraken" met de Afghaanse autoriteiten, dat is de natuurlijk de omgekeerde wereld.quote:Op maandag 29 augustus 2011 17:27 schreef TNA het volgende:
Het is maar net tot hoe ver je de term 'zelfverdediging' oprekt. GroenLinks en Rosenthal zullen dat zo ver mogelijk doen. Een offensief tegen de Taliban? Anders hadden zij ons aangevallen, dus zelfverdediging. Er zullen weer mooie politieke tijden aanbreken
quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat had men dan verwacht? Dat de agenten netjes boetes gingen uitdelen aan fietsers zonder licht, in een land wat eigenlijk nog in oorlog is.
Waarom is dit de omgekeerde wereld?quote:Op maandag 29 augustus 2011 17:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
De verklaring van Rosenthal is op zijn minst bijzonder te noemen. Hij verwijst nu naar "afspraken" met de Afghaanse autoriteiten, dat is de natuurlijk de omgekeerde wereld.
Ik vraag me serieus af wat mensen verwachten. Stel dat ze civiele taken uitvoeren en de Taliban een aanval op ze uitvoert. Moeten ze dan met een witte vlag zwaaien ofzo? Rustig naar de muur lopen en wachten op het schot?quote:Op maandag 29 augustus 2011 19:52 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Het lijkt mij dat trainen zich niet kan beperken tot activiteiten in het basiskamp en dat de trainers mee op patrouille moeten in de dorpen. Dit zal vaak genoeg tot gevechten kunnen leiden.
Zijn dat echt vragen? Dit is natuurlijk vanaf het begin al duidelijk en al die verhalen van de regering waren leugens. De Grote Vraag is: waarom zat GroenLinks zo te wurmen?quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:03 schreef LXIV het volgende:
Maar wat denken ze nu dan? Dat die door Nederlanders opgeleide agenten een speciale sticker opgeplakt krijgen ofzo? En dat die dan tot in lengte van dagen niet mogen deelnemen aan gevechten?
En hoe zit het dan als die agenten bij een andere eenheid geplaatst worden? Vragen, vragen, vragen.
Omdat er afspraken zijn gemaakt met GL om een meerderheid te krijgen, met die afspraken op zak heeft men afspraken gemaakt met de Afghaanse autoriteiten (en toezeggingen gedaan aan GL). Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men zich nu gaat verschuilen achter de afspraken met de Afghaanse autoriteiten.quote:
Je begrijpt zelf ook wel dat de TK niet zelfstandig met de Afghaanse autoriteiten afspraken maakt en dat dit loopt via het kabinet. Indien GL niet akkoord gaat met de invulling van de missie moeten ze aan de bel trekken. En sowieso snap ik jouw lezing niet. Hoezo wordt er verscholen achter afspraken? Het kabinet bevestigd de afspraak juist.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Omdat er afspraken zijn gemaakt met GL om een meerderheid te krijgen, met die afspraken op zak heeft men afspraken gemaakt met de Afghaanse autoriteiten (en toezeggingen gedaan aan GL). Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men zich nu gaat verschuilen achter de afspraken met de Afghaanse autoriteiten.
Als ik jou een klusje aansmeer bij persoon X en ik maak de afspraak met jou dat je daar 50 euro voor krijgt en je gaat vol goede moed aan de slag en vervolgens ga ik met persoon X in conclaaf en sleep er uit dat het maar 25 euro wordt. Als ik dan tegen jou zeg dat het 25 euro is omdat dat de afspraak is met persoon X ga je ook niet akkoord.
Want het is nu wel duidelijk na de uitspraak van Rosenthal dat de afspraken met de Afghaanse autoriteiten niet stroken met de toezeggingen aan GL.
die agenten worden opgeleid dmv de wereldberoemde Dutch Aproachquote:Op maandag 29 augustus 2011 20:03 schreef LXIV het volgende:
Maar wat denken ze nu dan? Dat die door Nederlanders opgeleide agenten een speciale sticker opgeplakt krijgen ofzo? En dat die dan tot in lengte van dagen niet mogen deelnemen aan gevechten?
En hoe zit het dan als die agenten bij een andere eenheid geplaatst worden? Vragen, vragen, vragen.
Ik weet niet of je de besluitvorming vwb Kunduz een beetje gevolgd hebt, maar er zijn liters stroop aan de bek van GL gesmeerd en allerlei toezeggingen aan het adres van GL gedaan, ook nadat er "afspraken" zijn gemaakt met Afghanistan, alles zou stroken met de (naieve) eisen van GL. Nu blijkt dus dat de afspraken/ toezeggingen met Afghanistan niet in lijn zijn met de afspraken waarmee een kamermeerderheid gehaald is, anders had Rosentahl wel gezegd:quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Je begrijpt zelf ook wel dat de TK niet zelfstandig met de Afghaanse autoriteiten afspraken maakt en dat dit loopt via het kabinet. Indien GL niet akkoord gaat met de invulling van de missie moeten ze aan de bel trekken. En sowieso snap ik jouw lezing niet. Hoezo wordt er verscholen achter afspraken? Het kabinet bevestigd de afspraak juist.
Die conclusie deel ik dus niet. De afspraak dat de agenten niet mogen worden ingezet bij offensieve taken geldt nog steeds. Hoe dan ook, er volgt nog een kamerdebat en hopelijk wordt het dan eindelijk duidelijk.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:44 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik weet niet of je de besluitvorming vwb Kunduz een beetje gevolgd hebt, maar er zijn liters stroop aan de bek van GL gesmeerd en allerlei toezeggingen aan het adres van GL gedaan, ook nadat er "afspraken" zijn gemaakt met Afghanistan, alles zou stroken met de (naieve) eisen van GL. Nu blijkt dus dat de afspraken/ toezeggingen met Afghanistan niet in lijn zijn met de afspraken waarmee een kamermeerderheid gehaald is, anders had Rosentahl wel gezegd:
"Uitspraken van de politiecommandant in Kunduz hierover zijn volgens hem "in lijn" met de afspraken die wij hebben gemaakt met Groen Links/ tweede kamer".
Ipv Afghaanse autoriteiten.
Ik zie dat anders.quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Die conclusie deel ik dus niet. De afspraak dat de agenten niet mogen worden ingezet bij offensieve taken geldt nog steeds.
Maar we gaan het idd zien, niet dat ik geloof dat GL de ballen heeft om de stekker eruit te trekken.quote:Hoe dan ook, er volgt nog een kamerdebat en hopelijk wordt het dan eindelijk duidelijk.
Als ze dat durven zullen we als een onbetrouwbare bondgenoot gezien gaan worden. Onze internationale reputatie en relaties met onze bondgenoten zouden een enorme deuk oplopen.quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:32 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zie dat anders.
[..]
Maar we gaan het idd zien, niet dat ik geloof dat GL de ballen heeft om de stekker eruit te trekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |