abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:23:38 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101302167
quote:
'Agenten Kunduz gaan toch vechten'

KUNDUZ - Afghaanse agenten die door Nederlanders worden opgeleid, gaan toch vechten in Kunduz. Nederland wilde alleen aan de trainingsmissie meedoen op voorwaarde dat de agenten niet werden ingezet bij gevechten.

Foto: ANP

De hoogste politie-commandant van de Afghaanse provincie zegt tegen RTL Nieuws echter dat dat waarschijnlijk toch gaat gebeuren.
Volgens de commandant worden gewone agenten als eerste ingezet bij gevechten met de taliban of andere terroristen. Dat geldt ook voor de door de Nederlanders opgeleide agenten. De commandant noemt het zelfverdediging, dus volgens hem is er niets aan de hand.
Geen nieuws voor iedereen met het IQ boven dat van een kokosnoot, maar het wordt toch even in de krant gezet. Voor de statistieken denk ik.

De hopeloze naïviteit van onze politici (die overigens al tientallen militairen het leven kostte), die denken dat ze in de Tweede-Kamerdebat kunnen besluiten of er wel of niet gevochten wordt in een stuk berglandschap 5000 km verderop wel of niet gevochten gaat worden is langzamerhand wel een beetje ontmoedigend.

Je zou verwachten dat ze na Uruzgan zich toch beseffen dat niet het opstellen van een memorandum het verloop van de toestand in Afghanistan kan bepalen, maar enkel de werkelijkheid daar.

Als die agenten op een post worden ingezet, en ze worden aangevallen, wat verwachten Mark en Jolande dan? Dat ze heel hard roepen: "Joehoe, jongens! Jullie vergissen je! Wij zijn door de Nederlanders opgeleid en doen niet mee met vechten!" :')

De volgende keer zal er weer een missie komen, en weer zullen er partijen moeten worden overgehaald in te stemmen door te beloven dat er niet gevochten zal gaan worden. En weer zal een prachtig memorandum opgesteld worden waarin dit plechtig verwoord wordt. Et cetera. Er is totaal geen leercurve bij politici. Het is nu al sinds Srebrenica hetzelfde liedje.
The End Times are wild
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:28:54 #2
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_101302505
Wat had men dan verwacht? Dat de agenten netjes boetes gingen uitdelen aan fietsers zonder licht, in een land wat eigenlijk nog in oorlog is. :')
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:29:38 #3
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_101302553
Wat verrassend !
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:35:39 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101303001
quote:
2s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wat had men dan verwacht? Dat de agenten netjes boetes gingen uitdelen aan fietsers zonder licht, in een land wat eigenlijk nog in oorlog is. :')
Dat bonnetjes uitdelen was natuurlijk nooit serieus bedoeld, maar op de een of andere manier heerst in de Tweede Kamer wel het idee dat ze met wat debatten en vergaderen de gang van zaken in Afghanistan kunnen sturen. Dat is al heel moeilijk als je er fysiek zit, laat staan als je niets meer doet dan een kamerdebat digitaal online zetten.
The End Times are wild
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:39:45 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_101303302
De naïviteit van GroenLinks in deze kwestie is echt tenenkrommend ongelofelijk :')
pi_101303328
Persoonlijk kan ik niet geloven dat politici zo stom kunnen zijn. Liegen is wat ze de hele dag doen. Als een minister liegt tegen de tweede kamer dan is het exit maar als ze zonder reden tegen het gepeupel liegen dan is alles helemaal ok.
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:41:05 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101303385
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:40 schreef Glazenmaker het volgende:
Persoonlijk kan ik niet geloven dat politici zo stom kunnen zijn. Liegen is wat ze de hele dag doen. Als een minister liegt tegen de tweede kamer dan is het exit maar als ze zonder reden tegen het gepeupel liegen dan is alles helemaal ok.
Toch is het denk ik ook een deel naïviteit. Veel voordeel zal Sap er toch niet uithalen denk ik.
The End Times are wild
pi_101303865
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Toch is het denk ik ook een deel naïviteit. Veel voordeel zal Sap er toch niet uithalen denk ik.
Iedere droplul die ooit een journaal met een item of Afghanistan heeft gezien wist dat dit ging gebeuren. Ik mag aannemen dat mevrouw Sap of iemand anders van die club ooit naar discovery channel heeft gekeken of een van de vele docu's over de vorige missie in Afghanistan van de publieke omroep. Sterker nog ik mag hopen dat ze ooit met een militair over deze specifieke missie hebben gesproken. Iedere militair die ik ooit over de Afghanen heb horen praten was van mening dat afspraken daar nooit erg fanatiek nageleefd worden. Dus een afspraak die zo ver van de echte wereld af staat als deze moet toch wel wat wenkbrauwen omhoog laten komen bij mensen die gestudeerd hebben.
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:51:44 #9
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_101304051
Dit kon je verwachten. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zondag 28 augustus 2011 @ 20:54:54 #10
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_101304254
Dat zal die Rutte wel hebben wijsgemaakt, zelfverdediging, dus wat nou vechten

quote:
De hoogste politie-commandant van de Afghaanse provincie zegt tegen RTL Nieuws echter dat dat waarschijnlijk toch gaat gebeuren.
Volgens de commandant worden gewone agenten als eerste ingezet bij gevechten met de taliban of andere terroristen. Dat geldt ook voor de door de Nederlanders opgeleide agenten. De commandant noemt het zelfverdediging, dus volgens hem is er niets aan de hand.
:')
pi_101305326
Groenlinks :')
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:11:04 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_101305345
Het is een prestatie van Rutte dat hij de pacifisten in de Tweede Kamer zo ver heeft gekregen om de missie te ondersteunen. De houding van GL is ronduit naief, maar niet verrassend.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_101306796
quote:
10s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:39 schreef TNA het volgende:
De naïviteit van GroenLinks in deze kwestie is echt tenenkrommend ongelofelijk :')
Het is niet alleen ongelofelijk naief, het is ook zo schoffering van het Afghaanse volk. Groenlinks biedt ze agenten waar ze daar niks aan hebben. Afghanistan heeft behoefte aan veiligheid en stabiliteit en niet aan agenten die blaastestjes en wielklemmen uitdelen.
Groenlinks zichzelf volkomen belachelijk, iets waar ze steeds beter in worden...
  zondag 28 augustus 2011 @ 21:46:50 #14
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_101308027
Goh, wat een verrassing :')
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_101310176
Ja dit wist GroenLinks natuurlijk ook wel. Het gaat erom dat er alleen uit zelfverdediging mag worden gevochten, en dus geen offensieve acties mogen worden gevoerd.
Ik hoop en verwacht dat GroenLinks kamervragen stelt over hoe defensief de acties zijn, en dat het dan zo blijft als het is en dus niet de "stekker eruit wordt getrokken".

quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:31 schreef Zandheks het volgende:
Afghanistan heeft behoefte aan veiligheid en stabiliteit en niet aan agenten die blaastestjes en wielklemmen uitdelen.
Denk je nou echt dat die agenten daarvoor worden opgeleid?
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:18:49 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101310371
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:31 schreef Zandheks het volgende:

[..]

Het is niet alleen ongelofelijk naief, het is ook zo schoffering van het Afghaanse volk. Groenlinks biedt ze agenten waar ze daar niks aan hebben. Afghanistan heeft behoefte aan veiligheid en stabiliteit en niet aan agenten die blaastestjes en wielklemmen uitdelen.
Groenlinks zichzelf volkomen belachelijk, iets waar ze steeds beter in worden...
Dat die agenten blaastestjes houden en wielklemmen zetten is slechts satire van Geenstijl hoor! Dat gebeurt echt niet. Ze moeten echter wel een politietaak gaan uitvoeren, ipv ingezet worden als een paramilitaire eenheid.
The End Times are wild
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:29:15 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_101311182
Welterusten, Jolande.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_101312375
Waarom kunnen politici militaire beslissingen nemen welke het beste beslist kunnen worden door de militairen zelf op de grond.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 28 augustus 2011 @ 22:53:18 #19
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_101312865
Of ze zijn niet persé naïef maar willen het officiëel op deze manier stellen zodat Nederland niet overkomt als een land dat zich teveel (militair) bemoeit met Afghanistan. Heeft ook zo z'n voordelen.

Dat die commandant ze in wilt stellen is volkomen begrijpelijk verder.
When all else fails, you always have delusion.
pi_101315116
De rol van Groen Links is zo'n beetje als die van Pontius Pilatus; het onvermijdelijke aanvaarden, maar het verdommen om er verantwoordelijkheid voor te nemen.
pi_101315312
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 23:36 schreef HiZ het volgende:
De rol van Groen Links is zo'n beetje als die van Pontius Pilatus; het onvermijdelijke aanvaarden, maar het verdommen om er verantwoordelijkheid voor te nemen.
Ze nemen daar wel degelijk verantwoordelijkheid voor af. Ik ga er dan ook vanuit dat als de beloftes van Rutte niet worden nagekomen, GroenLinks de stekker uit de missie trekt. Ik ben alleen van mening dat dat hier (nog) niet gebeurd is.
pi_101315391
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat die agenten blaastestjes houden en wielklemmen zetten is slechts satire van Geenstijl hoor! Dat gebeurt echt niet. Ze moeten echter wel een politietaak gaan uitvoeren, ipv ingezet worden als een paramilitaire eenheid.
[/satire modus off] :')
  maandag 29 augustus 2011 @ 08:44:02 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_101322131
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 23:41 schreef MilaNL het volgende:

[..]

Ze nemen daar wel degelijk verantwoordelijkheid voor af. Ik ga er dan ook vanuit dat als de beloftes van Rutte niet worden nagekomen, GroenLinks de stekker uit de missie trekt. Ik ben alleen van mening dat dat hier (nog) niet gebeurd is.
Zo, da's klare taal! :').

Die missie is begonnen en moet voltooid. Met of zonder vechten. Daar helpt geen jolandetjelief aan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 29 augustus 2011 @ 08:50:23 #24
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_101322196
Waar gehakt wordt... Ik zie niet waarom dit nieuws zou zijn. Er werd ook nooit gezegd dat de politie 'niet zou gaan vechten' alleen dat ze primair geen gevechtstaken zou krijgen!

Dat is heel politiek natuurlijk, maar zeker wel wat anders! O+
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_101324507
daar maken ze SAP van , natuurlijk gewoon vechten daar , moet de politie hier toch ook steeds vaker ;)
  † In Memoriam † maandag 29 augustus 2011 @ 11:06:16 #26
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_101324553
quote:
14s.gif Op maandag 29 augustus 2011 08:50 schreef SicSicSics het volgende:
Waar gehakt wordt... Ik zie niet waarom dit nieuws zou zijn. Er werd ook nooit gezegd dat de politie 'niet zou gaan vechten' alleen dat ze primair geen gevechtstaken zou krijgen!

Dat is heel politiek natuurlijk, maar zeker wel wat anders! O+
Correct.
Als ze uit eigen beweging alsnog gaan vechten kan Nederland daar weinig aan doen.
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  maandag 29 augustus 2011 @ 11:09:57 #27
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_101324646
Volgens mij ging het hele "trainingsmissie" geneuzel meer over de vraag of de Nederlandse missie zelf zich zou beperken tot opleiden of dat er toch weer een verkapte vechtmissie zou volgen.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_101326707
quote:
10s.gif Op maandag 29 augustus 2011 08:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zo, da's klare taal! :').

Die missie is begonnen en moet voltooid. Met of zonder vechten. Daar helpt geen jolandetjelief aan.
De missie is agenten op te leiden. Als dat niet blijkt te lukken omdat het in de praktijk alleen maar neer komt op taliban afweren, is het niet vreemd om daar weg te gaan.
pi_101334374
quote:
'Inzet politie Kunduz volgens afspraak'

DEN HAAG - De door Nederland op te leiden politieagenten in de Afghaanse provincie Kunduz worden ingezet zoals afgesproken. Ze zullen dus alleen civiele taken uitvoeren en niet deelnemen aan offensieve militaire acties.

Dat stelde minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken maandag. Uitspraken van de politiecommandant in Kunduz hierover zijn volgens hem "in lijn" met de afspraken die Nederland heeft gemaakt met de Afghaanse autoriteiten.

GroenLinks, de ChristenUnie en de SP hadden het kabinet opheldering gevraagd over de uitlatingen van de politiebaas in RTL Nieuws. Volgens het programma bleek uit dat gesprek dat de kans groot is dat de door Nederland opgeleide agenten toch ook moeten vechten.

Dat is niet het primaire doel, zei de politiecommandant. Maar als vijanden als de Taliban toeslaan, moeten ze zichzelf volgens hem verdedigen, het gebied afgrendelen en dit in handen houden tot de antiterreureenheid is gearriveerd.
Er waren toch afspraken gemaakt met GL? Of zie ik iets over het hoofd.

quote:
Kamervragen over inzet agenten Kunduz

DEN HAAG
GroenLinks en de ChristenUnie willen opheldering van het kabinet over uitspraken van de politiecommandant in de Afghaanse provincie Kunduz over de inzet van agenten die daar door Nederland worden opgeleid.

RTL Nieuws zond zondag een gesprek met de politiebaas uit, waaruit volgens de rubriek blijkt dat de kans groot is dat die agenten ook moeten vechten.

Afspraken
Dat zou in strijd zijn met de afspraken die Nederland onder druk van de Tweede Kamer met de Afghaanse autoriteiten heeft gemaakt. Volgens de politiebaas is vechten niet het primaire doel van de agenten.

Maar als vijanden als de Taliban toeslaan, moeten ze zichzelf verdedigen, het gebied afgrendelen en dit in handen houden tot de antiterreureenheid is gearriveerd, aldus de commandant.

GroenLinks en de ChristenUnie stelden hierover maandag gezamenlijk schriftelijk vragen. Ze willen weten of deze inzet volgens de regering past binnen de gemaakte afspraken. De SP wil snel een debat met minister Hans Hillen van Defensie over de kwestie.

Civiele taken
De Afghaanse autoriteiten hadden Nederland schriftelijk toegezegd dat de op te leiden politieagenten alleen civiele taken mogen uitvoeren en dus niet worden ingezet voor offensieve militaire acties.

Volgens de SP, verklaard tegenstander van de politietrainingsmissie, waren die afspraken "een lachertje in de harde werkelijkheid van Kunduz.

Bij gevechtshandelingen om de openbare orde te herstellen, zijn natuurlijk ook offensieve acties, stelde SP-Kamerlid Harry van Bommel. Dit is volgens hem in strijd met wat is afgesproken.

Steun
Van Bommel wijst er verder op dat de afspraken met de Afghanen destijds alleen door premier Mark Rutte werden beloofd om steun van een paar partijen, zoals GroenLinks, te krijgen om de missie in Kunduz door te laten gaan.

Steun van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie was voor het minderheidskabinet van VVD en CDA noodzakelijk om een meerderheid voor de missie te verwerven, omdat gedoogpartner PVV en de PvdA en SP ertegen waren.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 29-08-2011 16:40:11 ]
pi_101334481
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:45 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Waarom kunnen politici militaire beslissingen nemen welke het beste beslist kunnen worden door de militairen zelf op de grond.
Omdat politici moeten beslissen wat de militairen moeten gaan uitrichten. Godzijdank zijn het niet de militairen die gaan beslissen wat ze gaan doen. De precieze invulling ervan wordt dan ook niet door de politiek gedaan.
pi_101336133

Niks aan de hand. Het is anders maar toch precies hetzelfde volgens de minister.
  maandag 29 augustus 2011 @ 17:27:36 #32
139330 TNA
For the stars that shine
pi_101336728
Het is maar net tot hoe ver je de term 'zelfverdediging' oprekt. GroenLinks en Rosenthal zullen dat zo ver mogelijk doen. Een offensief tegen de Taliban? Anders hadden zij ons aangevallen, dus zelfverdediging. Er zullen weer mooie politieke tijden aanbreken :')
pi_101337059
quote:
10s.gif Op maandag 29 augustus 2011 17:27 schreef TNA het volgende:
Het is maar net tot hoe ver je de term 'zelfverdediging' oprekt. GroenLinks en Rosenthal zullen dat zo ver mogelijk doen. Een offensief tegen de Taliban? Anders hadden zij ons aangevallen, dus zelfverdediging. Er zullen weer mooie politieke tijden aanbreken :')
De verklaring van Rosenthal is op zijn minst bijzonder te noemen. Hij verwijst nu naar "afspraken" met de Afghaanse autoriteiten, dat is de natuurlijk de omgekeerde wereld.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 19:20:50 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101340763
das vlot

ik had dit op zijn vroegst pas volgende week verwacht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 29 augustus 2011 @ 19:23:22 #35
280950 samvirus
Testiculos habet llemax
pi_101340866
quote:
2s.gif Op zondag 28 augustus 2011 20:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Time for a Game of Disappearing Bears.
Iedereen teken de petitie! Comedy Central wordt kut
http://www.petitiesonline.nl/petitie/comedy-central-wordt-kut/93
pi_101342118
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 17:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

De verklaring van Rosenthal is op zijn minst bijzonder te noemen. Hij verwijst nu naar "afspraken" met de Afghaanse autoriteiten, dat is de natuurlijk de omgekeerde wereld.
Waarom is dit de omgekeerde wereld?
pi_101342355
Het lijkt mij dat trainen zich niet kan beperken tot activiteiten in het basiskamp en dat de trainers mee op patrouille moeten in de dorpen. Dit zal vaak genoeg tot gevechten kunnen leiden.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_101342652
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:52 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Het lijkt mij dat trainen zich niet kan beperken tot activiteiten in het basiskamp en dat de trainers mee op patrouille moeten in de dorpen. Dit zal vaak genoeg tot gevechten kunnen leiden.
Ik vraag me serieus af wat mensen verwachten. Stel dat ze civiele taken uitvoeren en de Taliban een aanval op ze uitvoert. Moeten ze dan met een witte vlag zwaaien ofzo? Rustig naar de muur lopen en wachten op het schot?
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:03:55 #39
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101342945
Maar wat denken ze nu dan? Dat die door Nederlanders opgeleide agenten een speciale sticker opgeplakt krijgen ofzo? En dat die dan tot in lengte van dagen niet mogen deelnemen aan gevechten?

En hoe zit het dan als die agenten bij een andere eenheid geplaatst worden? Vragen, vragen, vragen.
The End Times are wild
pi_101343054
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:03 schreef LXIV het volgende:
Maar wat denken ze nu dan? Dat die door Nederlanders opgeleide agenten een speciale sticker opgeplakt krijgen ofzo? En dat die dan tot in lengte van dagen niet mogen deelnemen aan gevechten?

En hoe zit het dan als die agenten bij een andere eenheid geplaatst worden? Vragen, vragen, vragen.
Zijn dat echt vragen? Dit is natuurlijk vanaf het begin al duidelijk en al die verhalen van de regering waren leugens. De Grote Vraag is: waarom zat GroenLinks zo te wurmen?
pi_101344065
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:47 schreef nikk het volgende:

[..]

Waarom is dit de omgekeerde wereld?
Omdat er afspraken zijn gemaakt met GL om een meerderheid te krijgen, met die afspraken op zak heeft men afspraken gemaakt met de Afghaanse autoriteiten (en toezeggingen gedaan aan GL). Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men zich nu gaat verschuilen achter de afspraken met de Afghaanse autoriteiten.

Als ik jou een klusje aansmeer bij persoon X en ik maak de afspraak met jou dat je daar 50 euro voor krijgt en je gaat vol goede moed aan de slag en vervolgens ga ik met persoon X in conclaaf en sleep er uit dat het maar 25 euro wordt. Als ik dan tegen jou zeg dat het 25 euro is omdat dat de afspraak is met persoon X ga je ook niet akkoord.

Want het is nu wel duidelijk na de uitspraak van Rosenthal dat de afspraken met de Afghaanse autoriteiten niet stroken met de toezeggingen aan GL.
pi_101344434
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat er afspraken zijn gemaakt met GL om een meerderheid te krijgen, met die afspraken op zak heeft men afspraken gemaakt met de Afghaanse autoriteiten (en toezeggingen gedaan aan GL). Het kan natuurlijk niet zo zijn dat men zich nu gaat verschuilen achter de afspraken met de Afghaanse autoriteiten.

Als ik jou een klusje aansmeer bij persoon X en ik maak de afspraak met jou dat je daar 50 euro voor krijgt en je gaat vol goede moed aan de slag en vervolgens ga ik met persoon X in conclaaf en sleep er uit dat het maar 25 euro wordt. Als ik dan tegen jou zeg dat het 25 euro is omdat dat de afspraak is met persoon X ga je ook niet akkoord.

Want het is nu wel duidelijk na de uitspraak van Rosenthal dat de afspraken met de Afghaanse autoriteiten niet stroken met de toezeggingen aan GL.
Je begrijpt zelf ook wel dat de TK niet zelfstandig met de Afghaanse autoriteiten afspraken maakt en dat dit loopt via het kabinet. Indien GL niet akkoord gaat met de invulling van de missie moeten ze aan de bel trekken. En sowieso snap ik jouw lezing niet. Hoezo wordt er verscholen achter afspraken? Het kabinet bevestigd de afspraak juist.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 20:29:38 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101344501
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:03 schreef LXIV het volgende:

die agenten worden opgeleid dmv de wereldberoemde Dutch Aproach

niemand gaat erop willen schieten omdat ze geen helm ophebben in hun pickup trucks

anders is het flauw
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:31:01 #45
325092 TakAFCA
One life, one love, one game
pi_101344608
Huh?
Dit komt echt totaal onverwachts had echt niemand kunnen bedenken.. :')
pi_101345379
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:28 schreef nikk het volgende:

[..]

Je begrijpt zelf ook wel dat de TK niet zelfstandig met de Afghaanse autoriteiten afspraken maakt en dat dit loopt via het kabinet. Indien GL niet akkoord gaat met de invulling van de missie moeten ze aan de bel trekken. En sowieso snap ik jouw lezing niet. Hoezo wordt er verscholen achter afspraken? Het kabinet bevestigd de afspraak juist.
Ik weet niet of je de besluitvorming vwb Kunduz een beetje gevolgd hebt, maar er zijn liters stroop aan de bek van GL gesmeerd en allerlei toezeggingen aan het adres van GL gedaan, ook nadat er "afspraken" zijn gemaakt met Afghanistan, alles zou stroken met de (naieve) eisen van GL. Nu blijkt dus dat de afspraken/ toezeggingen met Afghanistan niet in lijn zijn met de afspraken waarmee een kamermeerderheid gehaald is, anders had Rosentahl wel gezegd:

"Uitspraken van de politiecommandant in Kunduz hierover zijn volgens hem "in lijn" met de afspraken die wij hebben gemaakt met Groen Links/ tweede kamer".

Ipv Afghaanse autoriteiten.
pi_101346647
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 20:44 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik weet niet of je de besluitvorming vwb Kunduz een beetje gevolgd hebt, maar er zijn liters stroop aan de bek van GL gesmeerd en allerlei toezeggingen aan het adres van GL gedaan, ook nadat er "afspraken" zijn gemaakt met Afghanistan, alles zou stroken met de (naieve) eisen van GL. Nu blijkt dus dat de afspraken/ toezeggingen met Afghanistan niet in lijn zijn met de afspraken waarmee een kamermeerderheid gehaald is, anders had Rosentahl wel gezegd:

"Uitspraken van de politiecommandant in Kunduz hierover zijn volgens hem "in lijn" met de afspraken die wij hebben gemaakt met Groen Links/ tweede kamer".

Ipv Afghaanse autoriteiten.
Die conclusie deel ik dus niet. De afspraak dat de agenten niet mogen worden ingezet bij offensieve taken geldt nog steeds. Hoe dan ook, er volgt nog een kamerdebat en hopelijk wordt het dan eindelijk duidelijk.
pi_101348365
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 21:05 schreef nikk het volgende:

[..]

Die conclusie deel ik dus niet. De afspraak dat de agenten niet mogen worden ingezet bij offensieve taken geldt nog steeds.
Ik zie dat anders.

quote:
Hoe dan ook, er volgt nog een kamerdebat en hopelijk wordt het dan eindelijk duidelijk.
Maar we gaan het idd zien, niet dat ik geloof dat GL de ballen heeft om de stekker eruit te trekken.
pi_101348616
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 21:32 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik zie dat anders.

[..]

Maar we gaan het idd zien, niet dat ik geloof dat GL de ballen heeft om de stekker eruit te trekken.
Als ze dat durven zullen we als een onbetrouwbare bondgenoot gezien gaan worden. Onze internationale reputatie en relaties met onze bondgenoten zouden een enorme deuk oplopen.
Ik denk niet dat GL 70 jaar buitenland beleid wil vernietigen.
  Moderator maandag 29 augustus 2011 @ 21:48:13 #50
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_101349333
GL kan de stekker er uberhaupt niet uit trekken

iirc is er uberhaupt geen kamermeerderheid nodig voor dit soort beslissingen
dat wil de politiek graag omdat ze lekker kunnen slapen met de gedachte dat de militairen zich gesteund voelen van al die politieke draagkracht maar verder is het vooral een gedoe

denk niet dat Wilders en co er het kabinet om willen laten vallen, zeker niet als groen links dit vraagt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')