abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101286471
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
pi_101286532
Laatste posts:

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 20:46 schreef Beessie-Jen het volgende:
fijn mignonne!! gelukkig maar voor jou en je meisje :)

en ik denk dat ik dit jaar de bv-award niet ga krijgen ;) en daar ben ik heel blij mee. Ik heb echt zo'n makkelijke drinker! geen teken van kloven, stuwing is goed weggedronken en ze drinkt ook nog eens vrij snel en spuugt amper...
wat een verademing dat het nu zo goed mag gaan!
(had ik niet op durven hopen!)
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 22:42 schreef Kursor het volgende:
Fijn dat ik welkom ben!

Goed zeg Mignonne dat je zo snel van start bent gegaan met de spruwbehandeling.
Fijn BJ dat het nu bij je tweede meisje zoveel lekkerder gaat als bij de eerste.

Op verzoek van WupWup zal ik wat proberen te vertellen over mijn "borstvoedingsgeschiedenis". Vast niet compleet en waarschijnlijk ook af en toe wat warrig, maar vraag gerust verder als je meer wilt weten.

Mijn dochter Marit wilde na de geboorte niet drinken. Een aantal uren laten kregen we een klein beetje hulp van de verpleegkundige in het ziekenhuis bij het aanleggen. Maar ook toen wilde ze niet drinken. Vlak daarna gaf ze oud bloed op. Daarop is haar maagje gespoeld. Helaas was dat niet afdoende en is haar maag een tweede keer gespoeld. Het idee was dat ze tijdens de bevalling bloed binnen heeft gekregen (naar mijn idee best mogelijk want ik heb 1,5 liter bloed verloren door complicaties; maar dat verhaal volgt misschien ooit nog in een ander topic). Het niet willen drinken zou kunnen komen door de misselijkheid en de nare smaak. 's Nachts heeft ze hooguit 3ml kunstvoeding gekregen op de babykamer. Jammer. De volgende dag zijn we uit het ziekenhuis ontslagen. Marit woog toen 2660 gram (220 gram onder geboortegewicht van 2880 gram) en spuugde toch nog steeds bloed. Thuis in overleg met de kraamverzorgende gelijk een kolf gehuurd (Symphony) om de productie op gang te brengen. Aanleggen was echt geen succes. De miniscule hoeveelheid die ik kon kolven hebben we haar met een lepeltje gegeven. De volgende dag: 2560 gram nog maar (>11% onder geboortegewicht). De verloskundige kwam langs en die vond het zo duidelijk niet goed gaan. We zijn toen flink gaan vingervoeden met kunstvoeding en ondertussen ook iedere drie uur (ook 's nachts) kolven. Marit mocht niet meer in bad, niet door anderen vastgehouden worden, niet meer oefenen met aanleggen. Alles om energie te sparen. Alleen nog maar slapen en drinken om aan te sterken. M'n productie nam ondertussen toe en na een paar dagen konden we volstaan met alleen gekolfde melk (ik hield zelfs al wat over, jippie!). Op dag drie stopte Marit met bloed spugen. Gelukkig, want het was echt heel naar om te zien. Op dag 6 mochten we voorzichtig weer beginnen met aanleggen. Maar wat een drama zeg! Als ik Marit maar in de buurt van m'n borst bracht ging ze hard gillen. Hartverscheurend. Na telefonisch contact met de lactatiekundige overgegaan op een ander tactiek. Marit op m'n buik leggen en haar naar m'n borst laten bewegen. Dat deed ze heel goed, maar als ze ook maar in de buurt van m'n tepel kwam was het weer gillen...en dat terwijl de melk er gewoon uit druppelde... De volgende dag is de lactatiekundige langsgeweest en die dacht aan een mondtrauma. Ze had een aantal oplossingen, maar gelukkig werkte de eerste direct. Met tepelhoedje hapte Marit gelijk en begon stevig te drinken. Wat een opluchting! Met nog extra kraamzorg wegens diverse omstandigheden hebben we over kunnen stappen op volledig borstvoeden op verzoek.

Vervolgens kwam er een ander probleem om de hoek. Spugen. We zijn er echt maanden zoet mee geweest. Altijd maar een zuur ruikend kind en overal spuugdoeken en hydrofielen om weer een plas melk op te vangen. Naar mijn idee had ze er ook best regelmatig last van. Maar het werd algemeen afgedaan met het "ze drinkt gewoon te veel". Ik weet nog steeds niet of dat het ook is geweest of dat ze mogelijk last heeft gehad van reflux.

Verder ook nog flink wat aandacht voor d´r groei gehad. Met 2880 gram was het natuurlijk wel een lichtgewichtje, dus dan moet je ook niet snel een mollige baby verwachten. Vanaf drie, vier maanden kwam er een dip in d´r groeicurve (borstvoedingsdip). Niet erg, maar als je al vrij onderaan de curve zit toch wel lastig. Ondanks dat ze er goed uit ziet en zich goed ontwikkeld zit je er toch mee. Zelfs extra afspraken op het CB gehad voor de groei. Maar bij de afspraak bij 14 maanden was de arts toch wel tot de conclusie gekomen dat het een heerlijk ding is dat gewoon te druk bezig is met andere dingen dan groeien. De stats destijds 7895 gram en 72 cm. Steeds consequent bij de onderste lijn van het groene gebied van de borstvoeding.com curves (password niet bij de hand, dus kan de curves niet opzoeken...als ik al zou weten hoe ik ze zou moeten posten).

Vanwege haar gewicht ben ik tot ruim 12 maanden doorgegaan met kolven op m´n werk. Tot negen maanden twee keer per dag en daarna één keer.

Ze vraagt al heel lang niet meer om een voeding, maar ik blijf wel aanbieden. Soms wil ze ´s middags of ´s avonds nog wel, maar veelal ook niet. De ochtendvoeding in bed is gelukkig nog steeds wel gewild. Als papa haar uit bed haalt en haar naast me neer legt dan hapt ze gelijk. Haal ik haar zelf uit bed dan wordt ze nijdig dat ik snel genoeg naast haar kom liggen. Toch fijn om te weten dat je gewaardeerd wordt.
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:09 schreef WupWup het volgende:
Kursor, wat een verhaal! Wat hebben jullie moeten vechten voor een goed lopende borstvoeding, maar zo te lezen heb je gelukkig ook goede hulp gekregen. Wanneer heb je het tepelhoedje kunnen weglaten of gebruik je hem nog steeds?
Grappig dat ze zo duidelijk weet te maken dat ze nog graag bij je drinkt O+

Ladies, wie gaat er naar de viering van de Wereld Borstvoedingsweek op zaterdag 1 oktober in Culemborg? Meer info: http://wbwnederland.nl/
pi_101292221
Ik las in het vorige topic nog iets over druk in de Belgische ziekenhuizen. Ik weet niet of die druk echt zo opgedreven wordt in alle ziekenhuizen.
Misschien bekeek ik het in die tijd anders omdat ik zelf al gekozen had om bv te proberen (en reageerden de verpleegkundigen daarom anders?) maar ik weet niet of die druk zo hoog is. Heel wat vriendinnen/familieleden van mij hebben er voor gekozen om geen bv te geven en zij hebben me alleszins nooit gezegd dat ze vonden dat er vanuit het ziekenhuis (het gaat hierbij om verschillende ziekenhuizen) gepusht werd. Oké, in het UZ in Jette zie je op de kraamafdeling inderdaad affiches hangen met tips rond bv geven en hoe ze je daarin helpen/begeleiden, maar ik denk niet dat dit als storend kan ervaren worden.
Alleszins, van deze Belg geen negatieve ervaringen (waarmee ik niet wil zeggen dat niemand negatieve ervaring kan hebben!).
  zondag 28 augustus 2011 @ 16:46:36 #4
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_101293006
Kursor wat een verhaal zeg! Sommige dingen zo herkenbaar en van andere dingen ben ik blij dat ze hier niet plaatsgevonden hebben. Wat een doorzettingsvermogen heb je!
pi_101294609
Ik heb hetzelfde als P, helaas voor mij ook best veel herkenbaarheid in je verhaal kursor. Ik weet hoe zwaar het moet zijn geweest, en heb bewondering dat ook jij hebt doorgezet, doorgevochten en je kindje nog steeds bv krijgt. Helemaal super!!

Evie heeft vijf maanden afgekolfde moedermelk gehad, ik herken het non stop kolven, oefenen, aanleggen en de enorme vermoeidheid en inspanning. Ik deed de hele dag niets anders dan bezig zijn met voeden... tot ze ineens op een dag wel live wilde en kon drinken. Beloning voor ONS harde werken. Uiteindelijk heeft ze 14 maanden bv gehad. Tot mijn productie door de zwangerschap teveel afnam.

En nu gaat het hier zo makkelijk! Kan het bijna niet geloven...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 28 augustus 2011 @ 20:46:24 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_101303687
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:09 schreef WupWup het volgende:
Kursor, wat een verhaal! Wat hebben jullie moeten vechten voor een goed lopende borstvoeding, maar zo te lezen heb je gelukkig ook goede hulp gekregen. Wanneer heb je het tepelhoedje kunnen weglaten of gebruik je hem nog steeds?
Grappig dat ze zo duidelijk weet te maken dat ze nog graag bij je drinkt O+

Ladies, wie gaat er naar de viering van de Wereld Borstvoedingsweek op zaterdag 1 oktober in Culemborg? Meer info: http://wbwnederland.nl/
ik zou wel willen, leuk uitje; maar geen idee hoe ik er moet komen :(
ik kan niet meer rekenen :')

[ Bericht 7% gewijzigd door DJMO op 28-08-2011 20:53:03 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_101304281
Wat een verhaal Kursor! Gelukkig is het allemaal goed gekomen!

En ik ben zo blij hoe het bij jullie gaat BJ!

Lily :* ^O^

Poppedein (als je meeleest), hoe gaat het bij jullie?

Ik geef Jelle vandaag alweer 8 maanden borstvoeding *O*
pi_101306249
Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe het bij jullie gaat Poppedeintje, kom es vertellen over je bolleke beer? O+

Kursor wauw! Wat fijn dat je dan toch dankzij alle goede begeleiding en vooral ook dankzij je eigen doorzettingsvermogen een fijne borstvoedingsperiode hebt uiteindelijk!

Hier hebben we een pomtidomtidom momentje. Of vooral een dom momentje :')
er staat 200cc in de vriezer en ik ben morgen de hele dag weg. Ohja :') DOH. Dus ik ga strakjes met behulp van de syntospray maar eens aan de kolf, ondanks dat mn productie 's avonds nergens op slaat maar toch. En dan morgenochtend nog eens kolven en dan is er wel voldoende voor 2 voedingen.
:)
pi_101306270
ohja en wbd ben ik niet bij want ik ben een sloeber :+
pi_101306721
Wil je per se geen kunstvoeding in je kleintje (ivm allergie misschien)? Anders is het wat makkelijker op te lossen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_101308286
quote:
1s.gif Op zondag 28 augustus 2011 21:30 schreef Vanyel het volgende:
Wil je per se geen kunstvoeding in je kleintje (ivm allergie misschien)? Anders is het wat makkelijker op te lossen.
mwah, liever niet als het even kan.
En daarnaast heb ik geen machtiging voor Pepti of Nutramigen liggen dus dan moeten we eerst ofwel langs de huisarts, ofwel eerst die zut zelf voorschieten en ik weet ook niet of ik dat de moeite waard vindt van die plusminus 30 euro als er maar 1 of 2 flessen mee gemaakt worden.
  maandag 29 augustus 2011 @ 09:36:36 #12
259886 pessie
pi_101322862
Volgens mij is Nutramigen alleen op recept verkrijgbaar, of heb ik dat mis? En gezien de heftigheid van de reactie van je jongste zou ik als ik jou was denk ik geen pepti willen proberen.
Maar spannend! Is het nog gelukt voldoende te kolven?

Ik heb gisteren mn voedingsBH's aan de kant gegooid *O* . Ik vond het na 13 maanden wel goed geweest, Nathan krijgt nog maar 3 keer per dag voeding en dan pruts ik wel even. Via internet meteen maar even 1 goeie bijbesteld van de enige die nu goed zit en goed past. Ik hoop dat ie er snel is :') .
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:03:39 #13
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101325980
Vraagje, gebruiken jullie anticonceptie en zo ja, welke? De vk raadde condooms aan, omdat de melkproductie door de pil kan teruglopen. Ik vraag me af in hoeverre dat echt zo is. Ik weet dat er een pil is zonder oestrogeen waarbij dat probleem niet speelt, maar ik lees daar niet echt positive (ervarings)verhalen over, hoewel iedereen natuurlijk weer anders op hormonen reageert.
pi_101326379
Ander vraagje. Wanneer zijn de exkolvers gestopt met kolven en was dat haalbaar qua productiebehoud?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_101326534
ik ben gestopt met 8 maanden en een beetje.
Ik kreeg vakantie en ik heb hem wel naar het kdv gebracht af en toe en zo minder gaan kolven.
Echt af gaan bouwen en dat werkte wel.Mijn productie is wel hetzelfde heb ik het idee.
Ik kolf nu hij dus 9 maanden is niet meer. Ik heb een nieuwe baan waarbij kolven ook geen optie is.

quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:03 schreef Aventura het volgende:
Vraagje, gebruiken jullie anticonceptie en zo ja, welke? De vk raadde condooms aan, omdat de melkproductie door de pil kan teruglopen. Ik vraag me af in hoeverre dat echt zo is. Ik weet dat er een pil is zonder oestrogeen waarbij dat probleem niet speelt, maar ik lees daar niet echt positive (ervarings)verhalen over, hoewel iedereen natuurlijk weer anders op hormonen reageert.
Dat is echt zo, gewoon niet aan de normale pil gaan, maar bij de alternatieven blijven.
pi_101326747
qua anticonceptie na pepijn implanon gehad, dat werkte perfect (totdat de boel door een stootkuur prednison ontspoorde, maar goed dat is niet een normale situatie)
Pepijn kwam dwars door de gewone pil heen, dus cerazette zie ik niet zo zitten.

Mirena is nog een optie die prima kan samen met bv. (persoonlijk voor mij ook geen optie, wil geen voorbehoedsmiddel wat mogelijk enigsinds abortief is, dus geen spiraaltjes)

Vrees dat het hier gewoon condooms worden, tenzij ik verder nog een goede ingeving krijg.
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:43:04 #17
259886 pessie
pi_101327064
Totdat mijn cyclus weer op gang kwam hebben wij gewoon condooms gebruikt, daarna weer NFP icm condooms. NFP kan ook tijdens de borstvoedingsperiode maar ik durfde dat zelf niet aan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:48:11 #18
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_101327223
quote:
1s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:19 schreef Vanyel het volgende:
Ander vraagje. Wanneer zijn de exkolvers gestopt met kolven en was dat haalbaar qua productiebehoud?
Ik ben gestopt met 9 maanden. Ik voedde toen nog 4-5x per dag. 's Morgens vóór het ontbijt, direct bij thuiskomst, bij het naar bed brengen en dan 's nachts nog 1-2x. Bij mij werkte het prima.

Inmiddels zit ik al lange tijd op alleen 's morgens vóór het ontbijt en 's avonds bij naar bed gaan (en heel soms tussendoor als ik in bh/bloot ben, want dan wil Harry ook :D )
pi_101327443
quote:
De gewone pil is echt niet handig icm borstvoeding. De kans dat je voeding terugloopt is dan vrijwel zeker. Er bestaat een zogenaamde minipil die geschikt is om te proberen, namelijk de cerazette. Veel vrouwen merken hierbij geen productiemindering, maar sommige echter wel. Het blijven namelijk toch hormonen die je inneemt. Kwestie van uitproberen.
Verder heb je tijdens de borstvoeding nog de mogelijkheid van een spiraal (hormonaal of koper), nuvaring, condooms en natural family planning (NFP).
Voorheen hebben we jarenlang NFP toegepast, zowel voor anticonceptie als voor conceptie. Beiden met succes ;) Nadat Emma geboren is, heb ik een koperspiraal laten plaatsen en ben daar erg tevreden mee.
pi_101327485
Met kolven ben ik gestopt rond de anderhalf jaar, iets eerder misschien? Ik deed het nog omdat ik last kreeg van stuwing en om Emma een fles te kunnen laten geven tijdens mijn nachtdiensten.
pi_101327716
Hmm. Ik wil eigenlijk van het kolven af maar lees nog weinig succesverhalen over stoppen met 7 maanden.
Binnenkort maar eens kijken of ik het aandurf.
pi_101327810
Ik wil binnenkort gaan minderen van 2x per dag naar 1x per dag. Jelle is nu net 8 maanden en ik heb kolfrecht tot een jaar (staat in cao :D)
pi_101327829
Komt doordat je productie op 7 maanden over het algemeen niet stabiel genoeg is om dat op te vangen. Kans is dat het inkachelt.
Maar goed, uitzonderingen daargelaten.
pi_101327852
quote:
Ik heb een mirenaspiraal, die vond ik eerder ook het prettigst, ik werd best depressief van de nuvaring , en de pil beviel ook niet zo. Vorige keer dat ik de mirena had lag mijn cyclus echt een jaar of 3,5 helemaal stil, en kwam toen weer wat op gang.
  maandag 29 augustus 2011 @ 13:18:34 #25
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_101328099
Hm, ik lees verhalen over de mindere betrouwbaarheid van Cerazette. Dit i.c.m. met P_iglet's ervaring...ik weet dat je kans op zwangerschap niet kunt uitsluiten, maar toch. Daarom durf ik nfp ook niet aan. Condooms vind ik echt zo'n tussenoplossing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')