Op zaterdag 27 augustus 2011 22:42 schreef Kursor het volgende:Fijn dat ik welkom ben!
Goed zeg Mignonne dat je zo snel van start bent gegaan met de spruwbehandeling.
Fijn BJ dat het nu bij je tweede meisje zoveel lekkerder gaat als bij de eerste.
Op verzoek van WupWup zal ik wat proberen te vertellen over mijn "borstvoedingsgeschiedenis". Vast niet compleet en waarschijnlijk ook af en toe wat warrig, maar vraag gerust verder als je meer wilt weten.
Mijn dochter Marit wilde na de geboorte niet drinken. Een aantal uren laten kregen we een klein beetje hulp van de verpleegkundige in het ziekenhuis bij het aanleggen. Maar ook toen wilde ze niet drinken. Vlak daarna gaf ze oud bloed op. Daarop is haar maagje gespoeld. Helaas was dat niet afdoende en is haar maag een tweede keer gespoeld. Het idee was dat ze tijdens de bevalling bloed binnen heeft gekregen (naar mijn idee best mogelijk want ik heb 1,5 liter bloed verloren door complicaties; maar dat verhaal volgt misschien ooit nog in een ander topic). Het niet willen drinken zou kunnen komen door de misselijkheid en de nare smaak. 's Nachts heeft ze hooguit 3ml kunstvoeding gekregen op de babykamer. Jammer. De volgende dag zijn we uit het ziekenhuis ontslagen. Marit woog toen 2660 gram (220 gram onder geboortegewicht van 2880 gram) en spuugde toch nog steeds bloed. Thuis in overleg met de kraamverzorgende gelijk een kolf gehuurd (Symphony) om de productie op gang te brengen. Aanleggen was echt geen succes. De miniscule hoeveelheid die ik kon kolven hebben we haar met een lepeltje gegeven. De volgende dag: 2560 gram nog maar (>11% onder geboortegewicht). De verloskundige kwam langs en die vond het zo duidelijk niet goed gaan. We zijn toen flink gaan vingervoeden met kunstvoeding en ondertussen ook iedere drie uur (ook 's nachts) kolven. Marit mocht niet meer in bad, niet door anderen vastgehouden worden, niet meer oefenen met aanleggen. Alles om energie te sparen. Alleen nog maar slapen en drinken om aan te sterken. M'n productie nam ondertussen toe en na een paar dagen konden we volstaan met alleen gekolfde melk (ik hield zelfs al wat over, jippie!). Op dag drie stopte Marit met bloed spugen. Gelukkig, want het was echt heel naar om te zien. Op dag 6 mochten we voorzichtig weer beginnen met aanleggen. Maar wat een drama zeg! Als ik Marit maar in de buurt van m'n borst bracht ging ze hard gillen. Hartverscheurend. Na telefonisch contact met de lactatiekundige overgegaan op een ander tactiek. Marit op m'n buik leggen en haar naar m'n borst laten bewegen. Dat deed ze heel goed, maar als ze ook maar in de buurt van m'n tepel kwam was het weer gillen...en dat terwijl de melk er gewoon uit druppelde... De volgende dag is de lactatiekundige langsgeweest en die dacht aan een mondtrauma. Ze had een aantal oplossingen, maar gelukkig werkte de eerste direct. Met tepelhoedje hapte Marit gelijk en begon stevig te drinken. Wat een opluchting! Met nog extra kraamzorg wegens diverse omstandigheden hebben we over kunnen stappen op volledig borstvoeden op verzoek.
Vervolgens kwam er een ander probleem om de hoek. Spugen. We zijn er echt maanden zoet mee geweest. Altijd maar een zuur ruikend kind en overal spuugdoeken en hydrofielen om weer een plas melk op te vangen. Naar mijn idee had ze er ook best regelmatig last van. Maar het werd algemeen afgedaan met het "ze drinkt gewoon te veel". Ik weet nog steeds niet of dat het ook is geweest of dat ze mogelijk last heeft gehad van reflux.
Verder ook nog flink wat aandacht voor d´r groei gehad. Met 2880 gram was het natuurlijk wel een lichtgewichtje, dus dan moet je ook niet snel een mollige baby verwachten. Vanaf drie, vier maanden kwam er een dip in d´r groeicurve (borstvoedingsdip). Niet erg, maar als je al vrij onderaan de curve zit toch wel lastig. Ondanks dat ze er goed uit ziet en zich goed ontwikkeld zit je er toch mee. Zelfs extra afspraken op het CB gehad voor de groei. Maar bij de afspraak bij 14 maanden was de arts toch wel tot de conclusie gekomen dat het een heerlijk ding is dat gewoon te druk bezig is met andere dingen dan groeien. De stats destijds 7895 gram en 72 cm. Steeds consequent bij de onderste lijn van het groene gebied van de borstvoeding.com curves (password niet bij de hand, dus kan de curves niet opzoeken...als ik al zou weten hoe ik ze zou moeten posten).
Vanwege haar gewicht ben ik tot ruim 12 maanden doorgegaan met kolven op m´n werk. Tot negen maanden twee keer per dag en daarna één keer.
Ze vraagt al heel lang niet meer om een voeding, maar ik blijf wel aanbieden. Soms wil ze ´s middags of ´s avonds nog wel, maar veelal ook niet. De ochtendvoeding in bed is gelukkig nog steeds wel gewild. Als papa haar uit bed haalt en haar naast me neer legt dan hapt ze gelijk. Haal ik haar zelf uit bed dan wordt ze nijdig dat ik snel genoeg naast haar kom liggen. Toch fijn om te weten dat je gewaardeerd wordt.