Oh dat is wel leuk. Volgens mij doet mijn gemeente het zo slecht nog niet?quote:Op donderdag 1 september 2011 18:12 schreef Luna3 het volgende:
Hier kun je de gemeenten vergelijken, qua aantal geregistreerde donoren!!
http://www.jaofnee.nl/donorvergelijker
(moet vanavond weer alles even op mijn gemak bijlezen, nu te druk voor...)
Prima dat mensen ja zeggen, ook prima dat mensen nee zeggen. Die hebben tenminste een keuze gemaakt, maar de overigen zijn dus de niet invullers?quote:Nijmegen
Inwoners:
134.220
Donorstand:
44.6%
Zegt Ja: 29.1%
Zegt Nee: 15.5%
Ranking:
594
da's dus het rare want je kon 3 opties kiezen bij mijn weten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Prima dat mensen ja zeggen, ook prima dat mensen nee zeggen. Die hebben tenminste een keuze gemaakt, maar de overigen zijn dus de niet invullers?
Precies. Ouders of partner van de overledenen zijn vaak zo in shock dat ze even niet kunnen bedenken dat de dood van hun geliefde ook nog iets positiefs voor een ander kan betekenen. Alleen al vanuit die basale gedachte beslissen nabestaanden vaak voor "nee". Gelukkig niet iedereen. ADR kan die beslissing overbodig maken. De donor heeft voor overlijden ADR geweigerd, of geaccepteerd. Net zo makkelijk en het scheelt ook nog eens tijd van soebatten "over a dead body".quote:Op donderdag 1 september 2011 14:52 schreef dawg het volgende:
...benieuwd in hoeverre dat verschilt als puntje bij paaltje komt. als verdriet wellicht in de weg staat, en/of de echte confrontatie...
We weten allemaal natuurlijk allang dat Belgen niet kunnen autorijden!!!quote:Op donderdag 1 september 2011 14:38 schreef Maanvis het volgende:
Kan dat niet door andere factoren komen?
Bijvoorbeeld, België stond in 2007 in de top 10 van meeste verkeersdoden ter wereld, en had in 2010 nog steeds 2x zoveel verkeersdoden per 1000 inwoners als nederland...
Dit dus! En wat te bedenken over de arts die na dit klote nieuws nog eens even moet gaan "schooien" om de orgaantjes. Ik kan me voorstellen dat dit voor atsen haast een onmogelijke opgave is. Hoe breng je dit ter sprake bij intens verdrietige mensen?!!quote:Op donderdag 1 september 2011 14:46 schreef dawg het volgende:
...er zijn meer nee-knikkers dan ja-knikkers, omdat een groot deel de moeite niet neemt. als er niks geregistreerd staat wordt het gevraagd aan de nabestaanden, die dan weer vaak nee zeggen omdat ze het niet weten en dus "op zeker spelen".
Artsen denken daar niet te laat aan. Het is inderdaad een standaard procedure/protocol wat ze doorlopen bij overlijden en ze "moeten" de vraag over donatie verplicht stellen.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:00 schreef Maanvis het volgende:
...ik vind het jammer dat daar de focus nooit op ligt. want stel een arts denkt er te laat aan dat ie moet checken of het lichaam geschikt is voor orgaandonatie, dan zijn die organen al ongeschikt.
ik vraag me af of hier standaardprocedures voor zijn en of dit ewellicht verbeterd kunnen worden.
Het aantal wachtenden in België flink omlaag is gegaan sinds 1987 (jaar van invoering ADR)quote:Op donderdag 1 september 2011 15:16 schreef Maanvis het volgende:
Eens kijken op de eurotransplant site.
Volgens de statistieken doet belgië het helemaal niet beter dan nederland als het gaat om niertransplantatie.
Nederland heeft 0,54 wachtenden op een nier per 1000 inwoners (868 op 16 miljoen)
België heeft 0,75 wachtenden op een nier per 1000 inwoners (825 op 11 miljoen)
Precies. En ik zou het wel vast laten leggen, want dan kunnen artsen dat ook zijn in de database, en wijken nabestaanden daar gewoon ook niet van af. (tenzij ze bezwaren hebben, maar die moeten dan gegrond zijn)quote:Op donderdag 1 september 2011 15:18 schreef loecje het volgende:
juist daarom is het ook zo belangrijk dat iedereen er nu zelf over nadenkt.
zodat je nabestaanden daar niet mee 'opgescheept' zitten.
of je dat dan vast laat leggen in een codicil is aan ieder voor zich, het is maar een kleine moeite maar toch. zolang je er je directe omgeving maar van op de hoogte brengt. dat zij weten wat er met jou organen moet gebeuren.
Misschien moet ik ook een oproepje doen op een forum over zelfdoding...quote:Op donderdag 1 september 2011 15:10 schreef De_Kardinaal het volgende:
Wat ik mij altijd afvraag is of je als je euthanasie wil, maar nog wel geschikte organen hebt of je dan euthanasie kan laten plegen met het transplantatie-team op de gang?
Aahjoh, gewoon onder narcose brengen (lekker laten inslapen dus) en alles d'ruit halen...dan overlijd persoon in kwestie vanzelf en blijft alles lekker 'vers'... oohooo!quote:Op donderdag 1 september 2011 15:30 schreef Maanvis het volgende:
Het kan wel, maar in de pratkijk is het nog niet voorgekomen in nederland:
http://www.stnu.nl/nieuws(...)ogelijke-combinatie/
Need I say more? Nope!quote:Op donderdag 1 september 2011 15:33 schreef David Letterman het volgende:
ADR dwingt mensen er wel over na te denken. Als je geen donor wilt zijn zal je in actie moeten komen om dat aan te geven. Nu is het te vrijblijvend.
Veel mensen nemen geen beslissing omdat ze er niet over na willen denken. Redenen: te druk, geen zin, bang voor de dood, etc.
Het maakt me niet uit of je ja of nee zegt (het liefst natuurlijk ja), maar denk erover na en laat je registreren.
Kleine moeite, groot plezier...
Er is al DERTIG MILJOEN EURO gereserveerd voor de invoering van de ADR. Maar de gelovige tere zieltjes houden het al jaren tegen.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:40 schreef Maanvis het volgende:
ADR kost heel veel geld. Hoeveel extra organen gaat dit opleveren? Nu zijn er 14 mensen per jaar die na hun dood aan orgaandonatie doen. Met ADR zijn er dat hoeveel?
Ik ook. Als je zelf niet dodelijk ziek bent, kun je ook niet oordelen over het feit dat tien levens misschien wel of niet waardevol zouden zijn.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:50 schreef David Letterman het volgende:
Ja, wanneer is iets geslaagd? Als er een paar honderd bijkomen of slechts 10? Je hebt wel een punt, maar ik kies dan liever voor een systeem waar we dan misschien 10 mensen meer kunnen helpen dan niet.
Sterker nog: de ja-invullers HOEVEN helemaal niks in te vullen. Het zijn bij ADR de nee-invullers die actief actie moeten ondernemen. En dat is zo mooi, want als je doneren echt niet wil, dan vul je echt wel een formuliertje in! En de ja-mensen hoeven niks te doen. Beter kan niet lijkt me!!quote:Op donderdag 1 september 2011 15:51 schreef dawg het volgende:
minimaal evenveel natuurlijk, aangezien de mensen die nu al ja invullen dat bij een adr ook zullen doen, en het is dus zeer aannemelijk dat er dan alleen maar meer mensen een ja invullen.
Het geld staat al gereserveerd, dus ach.quote:Op donderdag 1 september 2011 15:52 schreef Maanvis het volgende:
het punt is dat je geld maar 1 keer kan uitgeven. Als je 10 miljoen uit moet geven voor ADR en daarmee 10 mensen meer redt, of je geeft 10 miljoen uit aan onderzoek naar betere donatietechnieken waarmee je 100 mensen meer redt per jaar, dan kies ik liever voor dat tweede.
Niet? Ook niet door dit topic?!quote:Op donderdag 1 september 2011 15:53 schreef dawg het volgende:
dat kan niet wat je zegt, want daar zijn dan niet genoeg donoren voor. het is niet alsof er ineens honderden barmhartige samaritanen opstaan.
Er zijn echt niet genoeg donoren. Misschien in jouw dorp wel, maar die moeten dan wel allemaal overlijden. Als er iemand van die andere bewoners overlijdt, heb je niks...quote:Op donderdag 1 september 2011 16:18 schreef Maanvis het volgende:
die donoren zijn er genoeg. in het dorp waarin ik woon alleen al 12000. daarvan is er dus maar 1 die daadwerkelijk gaat doneren. als 1 op de 2000 mensen geschikt wordt voor donatie worden er dat 6!
ADR kan daar misschien niet tegenop.
Precies. Dialyse alleen al is de reden dat jullie allemaal steeds hogere zorgkosten betalenquote:Op donderdag 1 september 2011 16:49 schreef loecje het volgende:
wat denk je van de zorg voor mensen die geen orgaan ontvangen? de paar mensen die een orgaan ontvangen bespaar je weer op zorgkosten.
het is maar net hoe je het wilt bekijken.
Jep, dit gaat alleen over de geregistreerden.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
Prima dat mensen ja zeggen, ook prima dat mensen nee zeggen. Die hebben tenminste een keuze gemaakt, maar de overigen zijn dus de niet invullers?
Uhm, dat klopt ook. Als je invult kun je "Ja", "Nee", of "Nabestaanden beslissen" invullen. Als je niks invult of terugstuurt, zit je dus bij die overigen die niet geregistreerd staan. Ze kunnen dat getal natuurlijk berekenen omdat ze het aantal inwoners weten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:41 schreef Maanvis het volgende:
da's dus het rare want je kon 3 opties kiezen bij mijn weten.
1) JA
2) Nee
3) Ik laat mijn nabestaanden beslissen.
Bij mijn weten tenminste, ik heb het ding zo niet bij de hand.
Nee, ik vroeg mij dat af. Ik heb een codicil en mocht ik jong kiezen voor euthanasie dan zou ik wel graag willen dat mijn organen nog bruikbaar zijn voor mensen die er nog wat mee kunnen. Het zou zonde zijn als die daardoor in de prullenbak belanden.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:27 schreef Luna3 het volgende:
Ik ga weer even los:
Misschien moet ik ook een oproepje doen op een forum over zelfdoding...
Ik weet niet meer waar, maar niet zo lang geleden zag ik ook ergens dat artsen er ook nog niet voldoende attent op zijn. Veel artsen voelen schroom het te berde te brengen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 19:50 schreef marion4 het volgende:
Toen 4 jaar geleden mijn zwager op jonge leeftijd in het ziekenhuis overleed, moest mijn zus het initiatief nemen om over orgaan donatie te spreken. Mijn zwager was er altijd heef definitief over geweest, hij had ook een codicil. Toen hij in het ziekenhuis overleed werd er door de artsen niet over over donatie gepraat. Ze hebben zijn nieren en andere weefsels gelukkig gebruikt, maar ik vroeg me af of dit vaker voorkomt of dat het een toevalligheid was.
Anders is hier ook nog wat 'winst' te halen misschien
En juist ook daarom moet de ADR per direct worden ingevoerd...quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:05 schreef Disana het volgende:
Ik weet niet meer waar, maar niet zo lang geleden zag ik ook ergens dat artsen er ook nog niet voldoende attent op zijn. Veel artsen voelen schroom het te berde te brengen.
Ja, ben ik met je eens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:02 schreef Luna3 het volgende:
En juist ook daarom moet de ADR per direct worden ingevoerd...
Da's netjes! En resonium hoeft alleen als je iets eet neem ik aan, of moet dat standaard? Stel dat je maar twee keer per dag iets eet (met kalium) moet je dan 2 keer of toch drie keer resonium 'snuiven'?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:07 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, ben ik met je eens.
Mijn klaring is trouwens 32, de nefroloog was zeer tevreden en denkt dat het wel een tijd goed zal gaan. Ik hoef ook nog maar 5 gram resonium 3x per dag te slikken, dat is wel zo prettig.
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 17:53 schreef Luna3 het volgende:
Jawel hoor, vandaag was het zo ver: Ik wist dat het eraan zat te komen, maar vandaag (3 aug 2011) werd het officieel: Luna is voorgoed verlaten door haar nierfunctie!
Kortgezegd:
Jonge vrouw zoekt single nier om haar leven mee te delen.
Leeftijd onbelangrijk - Sekse onbelangrijk - Ras onbelangrijk
Interesses zijn; bloedgroep A of bloedgroep 0.
Te bieden:
Jonge sportieve en warme (37*C) behuizing, vergezeld door een creatieve geest.
Quote: Niet zeiken, maar plassen!
[ afbeelding ]
Hieronder alle hartverwarmende reacties, interessante vragen en antwoorden op eerdere 'delen' van...niertje gezocht! ...niertje gezocht! en ...niertje gezocht! - deel 2
Uitgebreidere informatie vind je hieronder: (klik op spoiler)Ik snap het verband met die hoer in dat plaatje in de op. niet zo. Maar wel sterkte luna3 !SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo niet leuk als je dat zo overkomt
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
Ik moet het 's ochtends, 's middags en 's avonds innemen. Jij dan? Ik begreep dat jij het ook moest gebruiken.quote:Op zaterdag 3 september 2011 17:30 schreef Luna3 het volgende:
Da's netjes! En resonium hoeft alleen als je iets eet neem ik aan, of moet dat standaard? Stel dat je maar twee keer per dag iets eet (met kalium) moet je dan 2 keer of toch drie keer resonium 'snuiven'?
Die hoer ben ik!! Lang geleden dat iemand me daarmee complimenteerde.quote:Op zaterdag 3 september 2011 17:33 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik snap het verband met die hoer in dat plaatje in de op. niet zo. Maar wel sterkte luna3 !
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op zaterdag 3 september 2011 18:20 schreef dawg het volgende:
schenkstroop, je frustratie jegens vrouwen in het algemeen hoef je niet in élke post van je te etaleren hoor.Muwhahahaaa, dank Dawg!
Ja klopt, 1 keer per dag een half schepje. Weet niet eens hoeveel dat is eigenlijk...slecht zeg.quote:Op zaterdag 3 september 2011 19:38 schreef Disana het volgende:
Ik moet het 's ochtends, 's middags en 's avonds innemen. Jij dan? Ik begreep dat jij het ook moest gebruiken.![]()
Als ik op 'schepje apotheek' Google kom ik allemaal kattenbakken en -scheppen tegenquote:Op zondag 4 september 2011 01:40 schreef Luna3 het volgende:
Ja klopt, 1 keer per dag een half schepje. Weet niet eens hoeveel dat is eigenlijk...slecht zeg.
Klopt, die ja!! Dan moet ik dus 7,5 gram per dag. Begint nu inderdaad terug te komen dat het 7,5 is ja...haha, bad bad me...quote:Op zondag 4 september 2011 13:01 schreef Disana het volgende:
Als ik op 'schepje apotheek' Google kom ik allemaal kattenbakken en -scheppen tegenAfijn, als jij ook zo'n grote witte platic pot hebt met een wit schepje erin: dat schepje is voor 15 gram.
Het is dak geen gevoel ken en het topic wat saai begon te lezen maar anders had ik foei tegen je gezegd geloof ikquote:Op zaterdag 3 september 2011 17:33 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik snap het verband met die hoer in dat plaatje in de op. niet zo. Maar wel sterkte luna3 !
Uhm, geen taalgevoel? Nou ja, "keep the topic alive" zou ik zeggen!quote:Op maandag 5 september 2011 00:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Het is dak geen gevoel ken en het topic wat saai begon te lezen maar anders had ik foei tegen je gezegd geloof ik![]()
Ergens op dat schepje staat wel dat het voor 15 gram is. Ik vind het maar lastig dat de apotheek niet iets voor minder heeft.quote:Op maandag 5 september 2011 00:10 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Klopt, die ja!! Dan moet ik dus 7,5 gram per dag. Begint nu inderdaad terug te komen dat het 7,5 is ja...haha, bad bad me...
heb je niet zo'n doorzichtig schepje met maatverdeling erop?quote:Op maandag 5 september 2011 11:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Ergens op dat schepje staat wel dat het voor 15 gram is. Ik vind het maar lastig dat de apotheek niet iets voor minder heeft.
Slang babe, slangquote:Op maandag 5 september 2011 03:29 schreef Luna3 het volgende:
[..]
Uhm, geen taalgevoel? Nou ja, "keep the topic alive" zou ik zeggen!
Nee, het is ondoorzichtig wit en de apotheek zegt dat ze geen andere soorten hebben. Waar haal ik een schepje zoals jij het beschrijft? Waarschijnlijk bij een kookwinkel?quote:Op maandag 5 september 2011 12:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
heb je niet zo'n doorzichtig schepje met maatverdeling erop?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |