Ach ja een dictator die 42 jaar aan de macht is, mag van mij wel opgeruimd worden.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom betreur je het dan niet?
Vergeet zijn gigantische goud voorraad niet. We geven de tegoeden straks allemaal netjes aan de nieuwe warlords aan de top zodat ze het weer net zo snel aan ''ons'' kunnen geven nadat ze een eigen villa hebben gebouwd.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:04 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Idd de Fransen en Britten staan te popelen om nieuwe olie te zoeken en contracten af te sluiten.
Verder heeft khadaffi nog zo'n 100 miljard dollar op europese banken staan, ook niet verkeerd
Dat mag dan zo zijn, maar de gewone Lybiers (en ik) zijn blij dat er tenminste iemand is de de ballen en de politieke wil heeft om wat te doen. De verschillende overheden moeten zich staande houden tussen mensen als jij die zeggen dat we er dus liever niet hadden moeten ingrijpen? Ik weet niet of we het nog weten, maar voor het ingrijpen was er een discussie en het was helemaal niet zeker of er wel een no fly zone zou komen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:50 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ah het is anti-Amerikanisme als je tegen militair ingrijpen bent. Het zijn anti-amerikaanse sentimenten, niet de feiten, als je het selectieve en puur door eigenbelang gedreven gedrag benoemd. Het zijn vooroordelen als je vindt dat bommen voor vrede rechtstreeks uit 1984 komen.
Het valt me mee dat je me nog niet van steunen van Gaddafi beticht. Dat was een favoriet tijdens de Irak oorlog.
De belangen van de rebellen en de VS/Nato vallen nu even samen. Als je voor de rebellen bent vind je dat natuurlijk heel fijn. Zonder de bombardementen hadden ze het niet gered. Voor mij is het echter niet een strijd tussen "goed en slecht". Als ik ergens voor bent dan zijn het de gewone Libiërs die imo vrijwel zeker de grote verliezers van dit alles worden.
ik vond het juist hypocriet dat we weer vriendjes met hem werden omdat hij ineens een prowesterse houding aannamquote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:11 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ach ja een dictator die 42 jaar aan de macht is, mag van mij wel opgeruimd worden.
Ben het alleen niet eens met de NAVO steun, dat vind ik hypocriet ingrijpen.
Je haalt dingen door elkaar.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:02 schreef aerdt het volgende:
[..]
Ik heb in verschillende Afrikaanse landen gewerkt, waaronder Sudan (Darfur) en vertrek over 2 weken naar Gaza, dus natuurlijk snap ik de hypocrisie.
Gaan de NAVO landen dit uitbuiten en was dit allemaal om er zelf beter van te worden? Ik weet het niet en hoop van harte dat dit niet de ware reden was om in te grijpen.
Vergeet echter ook niet dat niemand op dit moment (inclusief NAVO) weet wat de toekomst zal zijn van Libie. Het zou best kunnen dat zodra er verkiezingen zijn geweest Islamitische hardliners aan de macht komen, waar het Westen zeker niet blij mee zal zijn. Ondanks dit 'gevaar' hebben ze toch ingegrepen.
Er zijn een hoop mensen in Libie die nu nog leven dankzij oa de NAVO en dat kan ik alleen maar toejuichen. Misschien een ideetje voor ons om daar op een forum te gaan en hen uit te leggen waarom dat hypocriet is.
Dit is overigens niet gemeen bedoeld, want ik snap je gedachtegang wel.
Dat was eigenlijk een verplichte deal die de Amerikanen zelf hebben gesloten met Maddafie.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vond het juist hypocriet dat we weer vriendjes met hem werden omdat hij ineens een prowesterse houding aannam
Je hebt gelijk. Wat ik bedoelde te zeggen is dat we iets terug kunnen krijgen waar we misschien helemaal niet zo blij mee zijn.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:22 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Je haalt dingen door elkaar.
Islamitische hardliners zijn helemaal geen probleem voor het Westen. Zie Saudi Arabie.
Wat wel een probleem is zijn anti-westerse regimes, deze kunnen zowel seculier zijn (syrie) als islamitisch hardline.
Gezien de omstandigheden (samenwerking NAVO etc.) acht ik de mogelijkheid dat er een anti-westers regime in Tripoli komt , erg klein zo niet totaal absurd.
Zoek maar eens op hoe dat anti westerse regime er gekomen is in Iran en vertel ons dan nog eens dat het absurd is.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:22 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Je haalt dingen door elkaar.
Islamitische hardliners zijn helemaal geen probleem voor het Westen. Zie Saudi Arabie.
Wat wel een probleem is zijn anti-westerse regimes, deze kunnen zowel seculier zijn (syrie) als islamitisch hardline.
Gezien de omstandigheden (samenwerking NAVO etc.) acht ik de mogelijkheid dat er een anti-westers regime in Tripoli komt , erg klein zo niet totaal absurd.
Zonder ingrijpen van de NAVO was deze kans veel reëler. NAVO heeft de hearts and minds van de bevolking veroverd.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:26 schreef aerdt het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Wat ik bedoelde te zeggen is dat we iets terug kunnen krijgen waar we misschien helemaal niet zo blij mee zijn.
Zonder ingrijpen had Khadaffi nu comfortabel op zijn gouden bank gezeten.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:28 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Zonder ingrijpen van de NAVO was deze kans veel reëler. NAVO heeft de hearts and minds van de bevolking veroverd.
Die mogelijkheid is er altijd, maar is gewoonweg niet reeël.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:26 schreef aerdt het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Wat ik bedoelde te zeggen is dat we iets terug kunnen krijgen waar we misschien helemaal niet zo blij mee zijn.
Wat een onzinnige vergelijking. Gaddafi is niet geplant door de VS (zoals de sjah).quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:27 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zoek maar eens op hoe dat anti westerse regime er gekomen is in Iran en vertel ons dan nog eens dat het absurd is.
Dat is ook wel waar inderdaadquote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vond het juist hypocriet dat we weer vriendjes met hem werden omdat hij ineens een prowesterse houding aannam
Maar de toplui die nu gesteund worden hebben helemaal nog nooit gestudeerd in de VS en zijn gewone Libiërs van de straat.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 20:39 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Die mogelijkheid is er altijd, maar is gewoonweg niet reeël.
[..]
Wat een onzinnige vergelijking. Gaddafi is niet geplant door de VS (zoals de sjah).
Ze waren al de verliezers doordat Kadaffi ze daartoe dwong. Nu is er hoop en onzekerheid, wat beter is dan een zeker, uitzichtloos bestaan.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 19:50 schreef NorthernStar het volgende:
De belangen van de rebellen en de VS/Nato vallen nu even samen. Als je voor de rebellen bent vind je dat natuurlijk heel fijn. Zonder de bombardementen hadden ze het niet gered. Voor mij is het echter niet een strijd tussen "goed en slecht". Als ik ergens voor bent dan zijn het de gewone Libiërs die imo vrijwel zeker de grote verliezers van dit alles worden.
Lijkt me vrij duidelijk dat hij niet door ouderdom dood zal gaan.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:36 schreef sp3c het volgende:
het ligt er een beetje aan wat uiteindelijk het lot van Ghadaffi is
Oké executeren dan maar. En hoe dan verder? Het valt me op dat vrijwel iedereen daar (en ook in de andere opstandige landen) maar met een wapen loopt te zwaaien en dat al maandenlang. Hebben al die opstandelingen geen werk? Is dat normaal gedrag dat iedereen in het midden-oosten minstens een Ak-47 met een hoop munitie in huis heeft?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lijkt me vrij duidelijk dat hij niet door ouderdom dood zal gaan.
Je kunt er de klok op gelijk zetten. Maar ik heb wel gelijk natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:35 schreef svann het volgende:
Long time no see.
01.30 uur, boekenplanks trolpost.
Je weet dat er Europese landen zijn waar iedereen ook een geweer thuis heeft liggen hé?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:37 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Je kunt er de klok op gelijk zetten. Maar ik heb wel gelijk natuurlijk.
Dat kan je zelf niet bedenken?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:28 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Oké executeren dan maar. En hoe dan verder? Het valt me op dat vrijwel iedereen daar (en ook in de andere opstandige landen) maar met een wapen loopt te zwaaien en dat al maandenlang. Hebben al die opstandelingen geen werk? Is dat normaal gedrag dat iedereen in het midden-oosten minstens een Ak-47 met een hoop munitie in huis heeft?
Jawel, maar ik kan het hier niet delen schijnbaar.quote:
Dat kan best. En wat betreft die vraag over werk: revoluties (laat staan oorlogen) leggen een gehele economie op z'n gat.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:46 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Jawel, maar ik kan het hier niet delen schijnbaar.
Schijnbaar. Op het Tahir plein destijds stonden ook iedere dag duizenden mensen. Allemaal vrij gekregen van hun baas?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:49 schreef waht het volgende:
[..]
Dat kan best. En wat betreft die vraag over werk: revoluties (laat staan oorlogen) leggen een gehele economie op z'n gat.
Allemaal mensen die er toen de schijt aan hadden, want wat ze moesten doen is belangrijker zodat je later meer verdiend.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:59 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Schijnbaar. Op het Tahir plein destijds stonden ook iedere dag duizenden mensen. Allemaal vrij gekregen van hun baas?
Velen waren werkloos, velen ambtenaar (wat in Egypte weinig betekent), velen waren het gewoon zat.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:59 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Schijnbaar. Op het Tahir plein destijds stonden ook iedere dag duizenden mensen. Allemaal vrij gekregen van hun baas?
Die landen grossieren in wapens, iedereen heeft er 1. Mijn opa liet mij slechts wat postzegels na.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:57 schreef rakotto het volgende:
Als de wapendepots in het oosten van Libie niet beschikbaar waren gesteld voor de volk, dan was er helemaal geen gevecht geweest.De eerste geweren die de meesten hadden stammen uit de eerste wereld oorlog. Allemaal geerfd van hun opa's.
Dan hoop ik morgen een hoop Nederlanders op straat te zien.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 02:01 schreef waht het volgende:
[..]
Velen waren werkloos, velen ambtenaar (wat in Egypte weinig betekent), velen waren het gewoon zat.
Ja, iedereen hier is terrorist en heeft wapens thuis.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 02:02 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Die landen grossieren in wapens, iedereen heeft er 1. Mijn opa liet mij slechts wat postzegels na.
En nee, ik troll niet maar ik vind de sensatiezucht en hijgerigheid in dit soort topics fnuikend.
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:27 schreef svann het volgende:
Gaddafi's Hat - Noy Alooshe (Freedom Fighters Remix)
West-Europese landen zijn niet te vergelijken. Leven in een dictatuur is wezenlijk anders. Wat betekent dat je niet weet hoe dat is tenzij je alle grote (en kleine!) nadelen van een dictatuur hebt ervaren.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 02:03 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Dan hoop ik morgen een hoop Nederlanders op straat te zien.
Medicijntekorten en dreigende voedseltekorten in oa Tripoli, zei men (het regime) vorige week nog.twitter:LibyaAlHurraTV twitterde op vrijdag 26-08-2011 om 00:00:31NTC's Jalil says there is an enormous stockpile of food&medicine found in #Tripoli that will sustain the country for a long period of time. reageer retweet
Niet in de ziekenhuizen (zegt men op Twitter), wel in Gaddafi's ondergrondse zeer compleet ingerichte privé-ziekenhuis.twitter:Libya_United twitterde op donderdag 25-08-2011 om 22:29:06Is this a CT scan or an MRI #BabAziziya #Libya #Feb17 #Tripoli http://t.co/PLfPWOo reageer retweet
Tja ach de Taliban maakt ook gebruik van geweren uit 1915quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:57 schreef rakotto het volgende:
Als de wapendepots in het oosten van Libie niet beschikbaar waren gesteld voor de volk, dan was er helemaal geen gevecht geweest.De eerste geweren die de meesten hadden stammen uit de eerste wereld oorlog. Allemaal geerfd van hun opa's.
Lol allemaal buit genomen van vorige invallers.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 02:39 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Tja ach de Taliban maakt ook gebruik van geweren uit 1915
http://atwar.blogs.nytime(...)-taliban-gun-locker/
Een revolutie heeft pas kans van slagen zodra de middenklasse zich er mee gaat bemoeien en dat betekent inderdaad dat veel zoniet alles plat ligt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:59 schreef boekenplank het volgende:
[..]
quote:Gaddafi's desperate bid to save regime revealed
Secret documents detail clandestine lobbying of Nato and even Obama following fear of full-scale US invasion
The Gaddafi regime carried out an extraordinary clandestine lobbying operation to try to stop Nato's bombardment of Libya, and believed the western allies were likely to launch a full-scale invasion in "either late September or October".
Secret documents in Tripoli seen by the Guardian reveal the desperate attempts made by the Libyan government in its final months to influence US and world opinion. It approached key international opinion formers from the US president Barack Obama downwards.
The regime tried to persuade the Democratic congressman Dennis Kucinich – a well-known rebel who voted against Nato military action in Libya, and opposed the Iraq war – to visit Tripoli as part of a hastily arranged "peace mission". The Libyan government offered to pay all Kucinich's costs related to the trip, including "travel expenses and accommodation".
On 22 June a letter sent to Libya's prime minister, Al-Baghdadi Ali al-Mahmoudi, by a US-based lobbyist for the regime, Sufyan Omeish, noted that Kucinich was "concerned that his personal safety in Tripoli could not be guaranteed". He preferred to conduct meetings with regime officials outside Libya. The plan was for Kucinich to meet "senior Libyan officials, including Gaddafi". The proposed trip never took place. Kucinich visited Syria instead.
He confirmed the invitation and said he had discussed it directly with the Libyan prime minister, but ultimately declined because of security concerns.
"Because of the efforts I had made early on to bring an end to the war, I started to get calls from Libya, including from the prime minister," the congressman told the Guardian. "He had taken note of the fact I was making an effort to put forward a peace proposal. I had several requests to go to Libya. I made it clear I could not negotiate on behalf of the administration. I said I was speaking as a member of Congress involved in the issue and willing to listen to what they had to say. But given that Libyan was under attack, it did not seem a promising place to hold meetings."
He said that on one occasion he held an hour-long telephone conversation with the prime minister. He also confirmed Omeish had been in touch, acting as an intermediary for and supporter of the regime.
On 23 June the prime minister – who has since fled to Tunisia – wrote a surprisingly sycophantic letter to Obama. He addressed him as "Mr President", and politely complained about Washington's "unprecedented decision" to confiscate the Libyan regime's assets – "to please" the rebels. He also wrote to leading US senators, chiding Republican John Boehner after he described a letter by Gaddafi as "incoherent".
The documents surfaced in a city still subject to a power struggle between rebel fighters and remnants of Gaddafi's security forces, who exchanged fire for much of the day around a cluster of multi-storey blocks of flats in north Tripoli, the site of a last stand by some loyalists.
Rebels also closed in on pro-Gaddafi strongholds in Sirte and Sabha.
Last night the opposition National Transitional Council (NTC) consolidated its control when Ali Tarhouni, the finance minister of the NTC cabinet, told a press conference the cabinet is moving immediately to Tripoli from the eastern city of Benghazi. The NTC also scored a significant diplomatic victory when a Security Council committee last night agreed to unblock $1.5bn (£921m) in Libyan funds that had been frozen since the start of the conflict. The money will be used to pay for humanitarian supplies, basic services in Libyan cities, and salaries for civil servants, police and soldiers who have not been paid in months. The agreement to unblock the funds followed negotiations between the US and South Africa, which had initially opposed the move.
As the NTC was bolstered by these announcements, other secrets of the 42-year regime emerged. The NTC leader, Mustafa Abdel Jalil, said his forces had found huge supplies of food, medicine and fuel secretly stockpiled by the regime. He claimed there was enough food to feed a city twice the size of Tripoli and enough medicine for the entire country for a year.
There was also evidence that both sides may have carried out executions. An international medical worker said 17 bodies found in Gaddafi's fortified compound, Bab al-Aziziya, were of civilians executed there in the last days of the regime. Reuters meanwhile reported finding 30 bodies of pro-Gaddafi fighters with multiple bullet wounds, at least two of which had been bound with plastic handcuffs, suggesting they too had been executed.
Gaddafi's furtive global lobbying took place as the increasingly paranoid regime believed the US was planning to invade. On 28 June, Omeish, a US-based film maker, warned that the US Senate's decision to extend US involvement in Libya for another year paved the way for a ground assault.
The letter to Baghdadi is marked "highly important and strictly confidential". It says: "It is clear that the Nato coalition forces have no intention of ending their military campaign over Libya anytime soon … What is most concerning is that there are highly credible analysts and intelligence personnel in the United States who are exposing growing evidence of covert logistical military planning for a future ground invasion in either late September or October of this year."
He then discusses an urgent proposed peace mission to Libya to try to sway international opinion in their favour. He writes: "We have already obtained confirmation of the involvement of a high-profile US congressman to participate … and are making additional overtures to obtain further congressional involvement from other members.
"Moreover, we have also obtained a new confirmation from a high-profile Princeton professor of international law and a former UN fact-finding commissioner to join our delegation." Omeish boasted that he was also working with "award-winning/Oscar-nominated filmmakers to help document the truth about Libya … to ensure maximum world-wide exposure."
In another message, Omeish urges Baghdadi not to communicate via Gmail, but to use a more secure private account.
His invasion warning was sent to Almois Ben Ismail, Baghdadi's private secretary. The Libyan government's PR offensive had a spectacular lack of success, with Nato continuing its UN-backed air strikes, and rebels sweeping into Tripoli on Sunday. Omeish did not reply to an email seeking comment.
The correspondence seen by the Guardian reveals that the Libyan government was surprisingly well informed – even if its sources were sometimes egregiously inaccurate. Baghdadi's personal papers include copies of the WikiLeaks documents concerning Libya, written by the US ambassador Gene Cretz. Cretz was forced to leave Libya after mentioning Gaddafi's "voluptuous" Ukrainian nurse. Someone had carefully annotated the English original with Arabic.
Baghdadi also had a copy of a letter written by US senator John McCain to Mahmoud Jibril, the chairman of the executive board of the NTC which had been intercepted by the regime. In it, McCain urged Jibril to stop human rights abuses by the rebels, following reports of reprisals including looting, house-burning and beatings against government supporters.
McCain tells Jibril he is a "friend and supporter". But he says the rebels must behave in "positive contrast" to the cruel Gaddafi regime.
The papers list the "talking points" Libyan representatives need to make in their conversations with international partners, specifically to claim that the revolution in Libya is not a popular uprising but the work of al-Qaida cells.
The documents also include occasional glimpses of friction within the regime. One letter complains about Moussa Ibrahim, Gaddafi's media spokesman, one of the key protagonists of the Libya conflict until his disappearance 24 hours ago.
Baghdadi complains that Ibrahim briefed CNN about US-Libyan negotiations in June without consulting him or Libya's minister for media. Another paper details the sacking of two Libyan diplomats in Tunisia, presumably for political disloyalty.
Gaddafi's own missives also feature. The prime minister had a copy of the vanished Libyan leader's rambling appeal to the US congress and senate, in which he expressed his unhappiness about the US's participation in the "aggression against Libya".
Gaddafi blamed the crisis on France. He said that he had been "keen for years to establish a special relationship with the US". He also modestly denied playing a leading role in Libyan affairs, and claimed to have left power in 1977.
"I do not have any formal position, not even the powers of the Queen of Britain," he insisted.
Geweldige analyse, want Rutte is precies hetzelfde als Ghadaffi.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:28 schreef boekenplank het volgende:
[..]
Oké executeren dan maar. En hoe dan verder? Het valt me op dat vrijwel iedereen daar (en ook in de andere opstandige landen) maar met een wapen loopt te zwaaien en dat al maandenlang. Hebben al die opstandelingen geen werk? Is dat normaal gedrag dat iedereen in het midden-oosten minstens een Ak-47 met een hoop munitie in huis heeft?
Ik heb althans geen wapentuig in huis om MP Rutte te verjagen. Een waxinelichtje gooien veroorzaakt hier al een rel.
Maar iedereen hier roept maar hup rebellen en knal iedereen die voor Khadaffi is maar af.
De meesten hier lullen maar wat en hebben geen idee hoe het nu verder moet daar.
Sowieso roeleren een hoop militaire uniformen de pan uit.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:53 schreef Lagrinta het volgende:
Ik zou een moord doen voor zon Generaalspet. Wil er eigenlijk eentje van de Russiche marine of Iraanse.
[ afbeelding ]
De gemiddelde Nederlander begrijpt daar sowieso totaal niks van. Die denken dat leven in een dictatuur alleen maar verschilt in hoe de heerser aan de macht is gekomen. Die begrijpen niet dat je de hele dag bezig bent met jezelf te censureren en precies nadenkt over wat je zegt tegen wie.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 02:05 schreef waht het volgende:
[..]
West-Europese landen zijn niet te vergelijken. Leven in een dictatuur is wezenlijk anders. Wat betekent dat je niet weet hoe dat is tenzij je alle grote (en kleine!) nadelen van een dictatuur hebt ervaren.
Zo moeilijk voorstelbaar is dat nou ook weer niet, zeker niet als je er een tijdje in leeft. Voor Turkije geldt het in mindere mate ook, in de VS was het op een van de hoogtepunten van de paranoia daar ook niet veel anders wat dat betreft, Rusland kent het probleem, iedereen ouder dan 35 uit het oostblok weet nog hoe dat is, menig Spanjaard van hogere leeftijd.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
De gemiddelde Nederlander begrijpt daar sowieso totaal niks van. Die denken dat leven in een dictatuur alleen maar verschilt in hoe de heerser aan de macht is gekomen. Die begrijpen niet dat je de hele dag bezig bent met jezelf te censureren en precies nadenkt over wat je zegt tegen wie.
zolang ze hem niet te pakken krijgen is alles mogelijk ... zeker in Afrikaquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 01:03 schreef HiZ het volgende:
[..]
Lijkt me vrij duidelijk dat hij niet door ouderdom dood zal gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |