Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Maar waar moet je dan kijkenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:45 schreef zoem het volgende:
Het is al best vaak gezegd hier: buienradar geeft niet aan waar/wanneer buien ontstaan!
collega van mij gaf het ook een kleine kansquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:42 schreef Drassss het volgende:
[..]
Wat er kan gaan gebeuren is dat de buien weer opnieuw ontstaan in België/Noord Frankrijk
Doen het.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:47 schreef lipjes het volgende:
en ligt het aan mij of doen de plaatjes het niet?
die limbo's ook altijdquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:48 schreef Infection het volgende:
Heb zo'n gevoel dat er geen volgende ronde komt. En zo wel dan is het waarschijnlijk weer alleen maar voor de reserve-Belgen.
Welke plaatjes? Ik zie de OP gewoonquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:47 schreef lipjes het volgende:
en ligt het aan mij of doen de plaatjes het niet?
De kans op buien (onweer) is een samenspel van verschillende factoren. Een paar deeltjes terug is dit volgens mij uitgelegd geweest. Vraag me niet welk deelquote:
~70%quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:51 schreef Burnie88 het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat er aan het eind van de middag / begin van de avond weer heftige onweersbuien ontstaan? Mijn inziens is de temperatuur net wat te laag, er staat te veel wind en de cape wil nog niet echt hard oplopen.
WEL!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:57 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Er komt geen tweede ronde meer![]()
Donderdag pas weer, dan is dit topic al vol (denk ik)
Minimaal.quote:
als er voor de rest weinig schade is, ale, maar het moet ook niet te gek worden....quote:
Dat was hier vannacht ook.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:07 schreef zoem het volgende:
[..]
Die was episch ja![]()
's Nachts uit je bed worden getrommeld alsof het oorlog is!
Van mij mag het westen dat wel hebben.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:09 schreef zoem het volgende:
[..]
Vast wel, maar het westen maakt dit minder vaak mee.
Het is wel benauwd aan het worden met 25C en een hoop waterdamp.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:08 schreef Psy-freak het volgende:
Ik ben bang dat het tegen gaat vallen
En een lage energie in de atmosfeerquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:10 schreef zoem het volgende:
[..]
Het is wel benauwd aan het worden met 25C en een hoop waterdamp.
Houten huizen in 'tornadostadquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:05 schreef Lienzz het volgende:
[..]
als er voor de rest weinig schade is, ale, maar het moet ook niet te gek worden....
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:20 schreef Drassss het volgende:
Volgens mij mogen we al niet klagen, want we hebben al best wat aardige dingen gehad vandaag
Inderdaad. En het liefst de volgende keer ook provincie Utrecht.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:22 schreef zoem het volgende:
[..]
[ afbeelding ]We want more! [ afbeelding ]
Wat zegt dat cape gedoe ?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 15:52 schreef zoem het volgende:
Cape tikt bijna 1000 aan in Zeeland![]()
Veel anders is...
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:44 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Hoe hoger de CAPE waarde hoe meer kans op onweer en zwaarder onweer.
Thanksquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:46 schreef zoem het volgende:
[..]
De atmosfeer staat op ontploffen #419 - Nog een paar uurtjes geduld!
Zie OP
Als je bezig bent valt het nog wel mee, maar als je daarna gaat zitten... de Niagarawatervallen op je voorhoofd. Toch is het 'maar' 23 graden. Het is dus flink benauwd buiten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:58 schreef Logician het volgende:
Opnieuw erg warm aan het worden in Enschede
Dat ziet er al wat beter uit.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:36 schreef Jorian29 het volgende:
[ afbeelding ] Capewaarden stijgen ook weer fijntjes.
Hopelijk wordt het nog iets groter en krijgen we in het midden van het land vanavond nog onweer.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:50 schreef _Fanta het volgende:
In Zeeland begint zich iets te ontwikkelen
[ afbeelding ]
Inderdaad, jammer dat het net voor mijn neus ontwikkeld.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:56 schreef zoem het volgende:
Dat had al in België moeten ontstaan.
Iets met naast de pot piesen enzo
Van mij mag er ook wel een goede plensbui vallen, vind t maar benauwt nu.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:57 schreef Infection het volgende:
[..]
Hopelijk wordt het nog iets groter en krijgen we in het midden van het land vanavond nog onweer.
Het is hier nu zonnig en alles is aardig aan het verdampen dus er zullen vast nog wel wat buitjes komen.
Hier een strak blauwe lucht, zonnig en 25 graden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 17:59 schreef michiel_merk het volgende:
Saai en benauwd weer hier in drachten
ik wil ook onweer
Ik zal het ook weer gaan toevoegen in deze OP.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 16:46 schreef zoem het volgende:
[..]
De atmosfeer staat op ontploffen #419 - Nog een paar uurtjes geduld!
Zie OP
Waarom is deze OP trouwens niet goed? Ik wil er best aan beginnen maar ben niet van plan om uitleggen erbij te gooien.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:10 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik zal het ook weer gaan toevoegen in deze OP.
Als iemand eens een nieuwe OP wil maken, tot nu toe worden de verzoeken niet gehonoreerd want de linkjes uit deze werken al lang meer. Erg jammer van deze reeks.
Als je op een linkje klikt kom je op de WIKI uit... Ik druk op Cape, kom bij de Wiki uit en dan? daar staat mijn antwoord niet?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Waarom is deze OP trouwens niet goed? Ik wil er best aan beginnen maar ben niet van plan om uitleggen erbij te gooien.
Misschien wordt het tijd voor een DE-beginnerswoordenboek ofzo... Gewoon waarbij sommige begrippen in enkele zinnen wordt uitgelegd, eventueel met link naar uitgebreidere uitleg.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dus bij deze de oproep:
Wat zou erin kunnen? Wat zijn echt de dingen die belangrijk zijn en makkelijk zijn te vinden?
Over de plaatjes moet je echter niet bij mij zijn, gezien ik hier geen verstand van hebdus als de opmaak goed is, dan zou er iemand wat plaatjes kunnen maken daarvoor
Ik heb geen idee wanneer dat gebeurd is, ik kan het terugzetten als ik weet waar. Maar deze klacht loopt al een flink tijdje... het is al topics lang zo. En zou top zijn als je dat eens wilt doen Speedsel, of Horned.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dat lijkt me een prima idee, ik zal dit eens met horned overleggen hoe we dit gaan aanpakken.
Voor de rest even snel de wiki door gekeken en ben bang dat iemand leuk is geweest door alle links te verwijderen, kortom het hele overzicht en al is naar de maan, pleite...vind je het gek dat je dan niks meer terug te vinden is.
hehe, ach ja, zon jaaroverzicht zit ook heel wat tijd inquote:Volgens mij moet ik maar eens een pagina aanmaken met de links naar de uitleg, dan weet ik zeker dat het save is voor dat er weer iemand leuk is om het te verpesten.
Voor de rest zal ik de OP reeks ook weer even bij werken, dus heb vanavond wel wat te doen
Prima idee vind ik zelf, heb ik voor meerdere DE-reeksen ook gedaan, scheelt een hoop werk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:32 schreef zoem het volgende:
Is het niet makkelijker om de OP-reeks in de wiki te vervangen door het topicchain linkje?
We gaaan kijken wat we kunnen doen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wanneer dat gebeurd is, ik kan het terugzetten als ik weet waar. Maar deze klacht loopt al een flink tijdje... het is al topics lang zo. En zou top zijn als je dat eens wilt doen Speedsel, of Horned.
[..]
hehe, ach ja, zon jaaroverzicht zit ook heel wat tijd in![]()
Maar goed, misschien dat je eerst een soort van begrippenverzameling kunt opzetten, mogelijk samen met vaste users van hier. Dan denk ik dus aan "Cape, Lifted-Index, Wolkentop, Convectie, Schering, Koufront/Warmtefront, Windschering, Supercel, Precipitable Water, Trog, PolarLow, etc.
Het mogen voor sommige van jullie hele simpele begrippen zijn, maar voor nieuwe users is het acadabraalgebra... en jullie worden soms de vragen zat. Als we dan zon 'site' hebben, is het makkelijk te verwijzen![]()
En ja, zon lijst kan/zal lang worden, maar met hulp van elkaar moet dat toch kunnen? Zou tof zijn
[..]
Prima idee vind ik zelf, heb ik voor meerdere DE-reeksen ook gedaan, scheelt een hoop werk.
Goed idee, ik zal deze link mee nemen in de OP. Zal er vanavond mee beginnen, zometeen eerst nog even wat doen hierquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:32 schreef zoem het volgende:
Is het niet makkelijker om de OP-reeks in de wiki te vervangen door het topicchain linkje?
Het ziet er ook niet naar uit dat er vanavond nog iets gebeurt.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:46 schreef Rikketik het volgende:
Het KNMI heeft alle waarschuwingen ingetrokken. (Ze gaven code geel voor het hele land.)
mooi!!! kunnen we tenminste even ergens op de koffie. Hoeven we niet thuis te blijven voor het hondjequote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:49 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het ziet er ook niet naar uit dat er vanavond nog iets gebeurt.
Dat ben ik zelf ook al sinds 7 uur in de gaten aan het houdenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 19:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Hmm ligt het aan mij of ontstaat er nu toch iets boven N-Frankrijk?
In ieder geval het linkje naar De Elementen: Bookmarks, dan heeft Frutsel die niet alleen voor mij een maand geleden geupdate.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dus bij deze de oproep:
Wat zou erin kunnen? Wat zijn echt de dingen die belangrijk zijn en makkelijk zijn te vinden?
Over de plaatjes moet je echter niet bij mij zijn, gezien ik hier geen verstand van hebdus als de opmaak goed is, dan zou er iemand wat plaatjes kunnen maken daarvoor
Een begrippenlijst zal ik ook nog vaak raadplegenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Maar goed, misschien dat je eerst een soort van begrippenverzameling kunt opzetten, mogelijk samen met vaste users van hier. Dan denk ik dus aan "Cape, Lifted-Index, Wolkentop, Convectie, Schering, Koufront/Warmtefront, Windschering, Supercel, Precipitable Water, Trog, PolarLow, etc.
Het mogen voor sommige van jullie hele simpele begrippen zijn, maar voor nieuwe users is het acadabraalgebra... en jullie worden soms de vragen zat. Als we dan zon 'site' hebben, is het makkelijk te verwijzen![]()
En ja, zon lijst kan/zal lang worden, maar met hulp van elkaar moet dat toch kunnen? Zou tof zijn
[..]
Door dat buitje staat het hagelkanon aan in omgeving Yerseke. Vanaf hier te horen, duidelijke dreunen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 20:19 schreef zoem het volgende:
Het regent, het regent, de pannetjes worden nat.
Lokaal buitje
Bui gaat richting Drachten, maar ja wat heb je er aan ? geen activiteit en het is bijna donkerquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 20:51 schreef SpeedyGJ het volgende:
Even snel tussendoor:
Zal het toch nog?
Onweer?
Mijn kant op?
Het is nog een eindje weg maar.......
Wie weet blijf ik wel actiefbeetje pech verdwijn ik voor een poosje, daarbij is het opnieuw herindeling van de OP natuurlijk niet bij gesloten
Nou mijn punt is net al aantal jaren terug, dat ik altijd weer gemist wordt door onweer....en als het de zoveelste keer is ga ik in staking en bemoei ik me verder niet met het weer tot ik weer onweer heb, maar dan moet ik het wel binnen horenquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:05 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Bui gaat richting Drachten, maar ja wat heb je er aan ? geen activiteit en het is bijna donker
ditquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:22 schreef RiKe het volgende:
Wow...wat een onweer....wat een noodweer....
Wat had ik nou gezegd over het westen en geen zak krijgen?
Dat was helemaal waar!
Nou ik heb vanochtend nog wat gerommel gehoord 4 keer ofzoquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:22 schreef RiKe het volgende:
Dat was helemaal waar!
Verbeelding zeg ik je!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:33 schreef kree het volgende:
[..]
Nou ik heb vanochtend nog wat gerommel gehoord 4 keer ofzo![]()
Rare zomer dit.
Dat riepen we zondag ook over dinsdagquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:39 schreef DemonRage het volgende:
Vandaag is het wel mooi geweest. Ik ben benieuwd naar donderdag/vrijdag.
quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:33 schreef psv01 het volgende:
Die moslims vanmorgen; het wordt donker, vlug eten.
PM me maar w.b. plaatjes zodra die nodig zijn, had vorige ook gedaanquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Waarom is deze OP trouwens niet goed? Ik wil er best aan beginnen maar ben niet van plan om uitleggen erbij te gooien.
Mensen moeten maar eens de moeite nemen om de OP eens door te nemen of de wiki, anders hebben we nog wel de: De Elementen: Bookmarks
Er wordt zoveel gevraagd en natuurlijk willen we daar wel antwoord op geven, maar als er dan wordt gevraagd waar die ene persoon woont,,, dan heb ik zo van check de OP eerst maar eens.
Opzich vind ik de OP helemaal niet zo erg, oke er zouden 1 en ander wat aangepast kunnen worden, ik moet alleen even kijken wanneer, vanavond zou ik eventueel tijd kunnen maken om wat te verzinnen maar het moet geen 10 kilometer OP worden.
Dus bij deze de oproep:
De OP is prima, ik zit helemaal niet te wachten op allerlei plaatjes ed (nog meer doorscrollen)quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 18:16 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Mensen moeten maar eens de moeite nemen om de OP eens door te nemen of de wiki, anders hebben we nog wel de: De Elementen: Bookmarks
Er wordt zoveel gevraagd en natuurlijk willen we daar wel antwoord op geven, maar als er dan wordt gevraagd waar die ene persoon woont,,, dan heb ik zo van check de OP eerst maar eens.
Opzich vind ik de OP helemaal niet zo erg, oke er zouden 1 en ander wat aangepast kunnen worden, ik moet alleen even kijken wanneer, vanavond zou ik eventueel tijd kunnen maken om wat te verzinnen maar het moet geen 10 kilometer OP worden.
Dus bij deze de oproep:
Okido komt oquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:12 schreef SevD het volgende:
[..]
PM me maar w.b. plaatjes zodra die nodig zijn, had vorige ook gedaan
Klopt maar als je even verder had gelezen dan las je ook wel het probleem. Wiki is leuk maar iedereen kan het aanpassen, en schijnbaar is iemand zo leuk geweest om die hele zooi te verpesten wat uiteindelijk op neer komt dat automatisch de hele OP verkloot is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:27 schreef kree het volgende:
[..]
De OP is prima, ik zit helemaal niet te wachten op allerlei plaatjes ed (nog meer doorscrollen)
Als er wat aan veranderd moet worden prima, maar dan zou ik zeggen linkjes naar de wiki.
Anders krijg je maar zo'n ellen lange eerste post die bijna niemand doorleest.
Als iemand ergens over geïnteresseerd is, dan kan ie toch via een linkje naar de wiki gaan....?
Hmm ja ik heb niet het hele verhaal meegekregen denk.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:58 schreef SpeedyGJ het volgende:
Klopt maar als je even verder had gelezen dan las je ook wel het probleem. Wiki is leuk maar iedereen kan het aanpassen, en schijnbaar is iemand zo leuk geweest om die hele zooi te verpesten wat uiteindelijk op neer komt dat automatisch de hele OP verkloot is.
Ik kan alles eventueel in spoiler zetten gezien de mogelijkheden op het forum stuk verbeterd is, maar ik kan zelf ook een pagina aanmaken met alle text en uitleg erin, maar dit kan eventueel ook in een topic geplaatst worden met b.v: Uitleg in Jip en Janneke's taal voor beginners, dan zouden we het mooi centraal kunnen houden, echter dan wel alleen gewoon dat gedeelte op slot houden en alleen de moderators iets aan kunnen veranderen of zo, ik denk dat dit nog de beste oplossing kan zijn
Inderdaad, typisch weer. En nu zou er donderdag weer iets moeten gaan gebeuren. Nou, ik ga me maar vast opmaken voor de winter, ik ben er klaar mee.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:22 schreef RiKe het volgende:
Dat was helemaal waar!
En sommige Nederlanders proppen haastig hun mond vol met een supermarktbroodje met kaas en lichten hun baas qua tijd op vanwege een eventueel onweersbuitje.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:33 schreef psv01 het volgende:
watquote:Op woensdag 24 augustus 2011 00:20 schreef Staal het volgende:
[..]
En sommige Nederlanders proppen haastig hun mond vol met een supermarktbroodje met kaas en lichten hun baas qua tijd op vanwege een eventueel onweersbuitje..
Debielen zijn er in alle landen..
Vertel, vertel!quote:Op woensdag 24 augustus 2011 06:30 schreef ACT-F het volgende:
Ondertussen kijk ik uit naar vrijdag. Dat kan ook wel eens een leuke dag wordenEn niet omdat het weekend begint
Volgens deze animatie trekt alles over Duitsland weg:quote:Op woensdag 24 augustus 2011 01:58 schreef Lienzz het volgende:
er ontstaat wat in frankrijk atm, maar of dat standhoud en bij ons komt... pff ik heb vandaag hier helemaal niets gezien
De vooruitzichten voor de 26ste zijn daarin wel heftig met veel regen... ben benieuwdquote:Op woensdag 24 augustus 2011 08:57 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Volgens deze animatie trekt alles over Duitsland weg:
http://www.noodweercentra(...)neerslag/europa.html
Maar even afwachten nog
Vrijdag danquote:Op woensdag 24 augustus 2011 08:57 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Volgens deze animatie trekt alles over Duitsland weg:
http://www.noodweercentra(...)neerslag/europa.html
Maar even afwachten nog
quote:TILBURG - Bij verzekeraar Interpolis in Tilburg zijn 600 schademeldingen van particulieren en bedrijven binnengekomen als gevolg van het noodweer van dinsdag. Uit Brabant kwamen 250 schademeldingen.
Veel schade werd veroorzaakt door wateroverlast en blikseminslag. Hoe hoog het schadebedrag is, is nog niet bekend.
Bron: http://www.omroepbrabant.(...)lis+na+noodweer.aspx
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:49 schreef Jor_Dii het volgende:
Als het zaterdag maar droog is (Efteling)
Inderdaad en dan durft weeronline en andere weerbureau's nog te zeggen (iedere jaar) dat het maar eens in de zoveel tijd voorkomtquote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:51 schreef INViCTuS het volgende:
Ik vind het redelijk normaal want het gebeurd elk jaar in de zomerje hebt uitschieters die wat zwaarder uitpakken en dat is dan eerder uitzondering.
Al hebben we deze zomer relatief veel regen, dus meer kans op extreme regenval.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:53 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Inderdaad en dan durft weeronline en andere weerbureau's nog te zeggen (iedere jaar) dat het maar eens in de zoveel tijd voorkomt
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:41 schreef Maver24 het volgende:
Wtf . In rotterdam dikke regen nu. Sta ik nu hier buiten te schuilen met me fiets. Was het opgegeven ofzo. Sta ik hier met me korte broek en tshirt
Begint zelfs richting NL te buigen lijkt het. Nu prachtig weer hierquote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:51 schreef Drassss het volgende:
Ik denk dat zuid-limburg nog wel iets gaat krijgen van die enorme sliert die nu nog in Frankrijk-België ligt..
Jep, heel langzaam. Misschien dus een een flinke bui in Zuid-limburg en wat noordelijker wat staartjesquote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Begint zelfs richting NL te buigen lijkt het. Nu prachtig weer hier
Ja, dikke bak regen! Tof man...quote:
Me^n Onkruid heeft het nodig.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:31 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ja, dikke bak regen! Tof man...
Och beetje regen. Niks extreems.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:30 schreef fratsman het volgende:
Volgens mij gaat Venlo zometeen de volle laag krijgen als ik Buienradar mag geloven.
Vrijdagquote:Op woensdag 24 augustus 2011 13:58 schreef Klonk het volgende:
Ik heb verdomme 1 keer per jaar een bbq, 1 keer per jaar wil ik ook mooi weer, drie maal raden wanneer die bbq is
De bloemetjes hebben wel genoeg gehad.... denk dat dit ter compensatie is van de mei/juni maanden.quote:
Zeiken doet het toch welquote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:14 schreef Klonk het volgende:
Was een stuk beter geweest ja
Maar goed ik ga niet zeiken
Prima toch, langs die waterweg.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:27 schreef viagraap het volgende:
Ah toe. Vrijdag zouden we een feestje hebben langs de waterweg
Kut voor je,80 procent regen en nauwlijks zon n. Vrijdag en zaterdag lijken uitermate buiig te verlopen, met regionaal veel regenwater.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:49 schreef Jor_Dii het volgende:
Als het zaterdag maar droog is (Efteling)
Of je lag nog te slapen,maar het heeft gisteren morgen flink geonweerd in Rijnsburg,Katwijk en Noordwijkquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:22 schreef RiKe het volgende:
Dat was helemaal waar!
Waarschijnlijk woont deze persoon in de Regio Rotterdam, hier waren er wel een paar donderklappen (1 hevige) maar verder niksquote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:39 schreef Hoerekots het volgende:
[..]
Kut voor je,80 procent regen en nauwlijks zon n. Vrijdag en zaterdag lijken uitermate buiig te verlopen, met regionaal veel regenwater.
[..]
Of je lag nog te slapen,maar het heeft gisteren morgen flink geonweerd in Rijnsburg,Katwijk en Noordwijk
Hij woont in Leiden,dat is toch vlakbijquote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:46 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk woont deze persoon in de Regio Rotterdam, hier waren er wel een paar donderklappen (1 hevige) maar verder niks
Zal wel meevallen denk ikquote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:39 schreef Hoerekots het volgende:
[..]
Kut voor je,80 procent regen en nauwlijks zon n. Vrijdag en zaterdag lijken uitermate buiig te verlopen, met regionaal veel regenwater.
http://nos.nl/video/18111(...)t-lichtenvoorde.htmlquote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:46 schreef INViCTuS het volgende:
vrijdag wordt dus een lekkere k*t dag....daghoeveelheden tussen de 50 en 100mm. Vorig jaar hadden we dat eind augustus ook al.
Huur anders even dat force-shield van Breda in. Win-win situatiequote:Op woensdag 24 augustus 2011 17:54 schreef Fredo55 het volgende:
Ik hoop dat het vrijdag meevalt in Zeeland ivm bruiloft broer.
Het machtige forcefieldquote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:04 schreef zoem het volgende:
Zo, verfrissend buitje
[..]
Huur anders even dat force-shield van Breda in. Win-win situatie
Nou ik weet het goed gemaakt, zodra ze gaan kussen zal ik voor een enorme bliksem inslag op 100m afstand zorgen om het te vieren, vervolgens aarde donker en pracht van CC door de lucht heen jagenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 17:54 schreef Fredo55 het volgende:
Ik hoop dat het vrijdag meevalt in Zeeland ivm bruiloft broer.
Wat mij betreft is er echt eens wat gaande als gewoon even lekker zeven dagen achtereen de zon schijnt met de bijbehorende zomerse temps.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:00 schreef haags_kwartiertje het volgende:
En als het gebeurd uiteraard alles weer voor het oosten....
Misschien is het een gebrek aan terrasbierquote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:20 schreef yvonne het volgende:
Het zal vast wel onzin zijn, maar ik heb echt het gevoel doodmoe te zijn door gebrek aan zon
Een langdurig herfstgevoel terwijl die volgens de kalender nog maar aan de deur zit te knagen. De zomer was gewoon in mei.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:20 schreef yvonne het volgende:
Het zal vast wel onzin zijn, maar ik heb echt het gevoel doodmoe te zijn door gebrek aan zon
En als die winter dan eens kwam, maar nee, dat geteut altijdquote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:23 schreef Staal het volgende:
[..]
Een langdurig herfstgevoel terwijl die volgens de kalender nog maar aan de deur zit te knagen. De zomer was gewoon in mei.
Die fellenoord tunnel staat altijd onder water,quote:Op woensdag 24 augustus 2011 16:25 schreef peer137 het volgende:
Hier nog 2 foto's uit Eindhoven, ongeveer rond 16:30 gisteren genomen..
Man passeert mij en komt er achter dat hij het niet gaat halen en keert terug
[ afbeelding ]
Andere tunnel
[ afbeelding ]
Sieg Herfstquote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:23 schreef Staal het volgende:
[..]
Een langdurig herfstgevoel terwijl die volgens de kalender nog maar aan de deur zit te knagen. De zomer was gewoon in mei.
Heel gek, maar de afgelopen 7 jaar heb ik er elke dag doorheen kunnen fietsen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 19:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Die fellenoord tunnel staat altijd onder water,
Het level 2 gebied staat niet echt specifiek beschreven deze keer. Dit is btw nog maar voor donderdag overdag tot vrijdag.quote:A level 2 was issued for southern France, eastern France, eastern Benelux, north-western Germany southern Denmark mainly for large hail and severe wind gusts.
A level 1 was issued for eastern Spain, Italy, the northern Balkans, and western Poland mainly for large hail.
A level 1 was issued for southern and eastern France mainly for severe iwnd gusts and tornadoes.
A level 1 was issued for Germany, Swiss, Austria, Czech Republic, Slovakia mainly for large hail and severe wind gusts.
SYNOPSIS
An intense long-wave trough over north-western Europe will amplify into Spain during the period. Ahead of the trough, a strong south-westerly flow affects western and northern Europe, while a broad ridge covers southern and most of eastern Europe. At lower levels, a broad zone of well-mixed warm air noses into the Baltic Sea. As the flow ahead of the deepening trough becomes directed to the north, warm air advection sets in over central Europe.
DISCUSSION
Eastern France, Germany, Denmark, northern and western Poland
Latest soundings indicate an elevated mixed layer over the northern Balkans and the Alpine region that extends into Poland, Germany, and France. Rich low-level moisture is present over a broad region to the north and west of the Alps, spreading into the Baltic Sea. This leads to a large overlap of low-level moisture and steep mid-level lapse rates, and CAPE exceeding 1000 J/kg is expected over large area. Locally, CAPE may reach more than 3000 J/kg.
The vertical wind shear roughly increases towards the north-west of the area with instability, and deep layer bulk-shear of 15 m/s can be expected over a large region to the north and west of the Alps. A large overlap of favourable veering low-level winds is forecast to the north of a low pressure region over southern Germany that develops during the day. 0-3km SRH is forecast to exceed 200 m²/s² in the evening hours over northern Germany.
The highest severe potential is forecast to the north of the surface low, affecting western and central Germany, spreading into northern Germany in the evening hours. Current thinking is that in the wake of overnights storms new convection will set in around late morning over eastern France, spreading into western and central Germany during the day. Supercells are forecast capable of producing large or very large hail, severe wind gusts and tornadoes. The main limiting factor will be reduced low-level heating due to clouds and reduced low-level heating. As a consequence, storms may be elevated posing a lower severe threat. Nevertheless the strong vertical wind shear will likely favour the development of one or two bowing MCSs and associated severe winds.
Additionally, other storms may develop in the broad warm air advection regime to the south and east of the main frontal boundary. This affects eastern France, southern Germany and the Alps, Austria, the Czech Republic and Slovakia, western Poland and eastern Germany. Outflow boundaries of overnights convection are expected to be the most prominent sources of initiation. Supercells are expected given moderately strong vertical wind shear and favourable veering profiles. Large or very large hail and excessive precipitation are forecast to be the main threat with these rather slow-moving storms, whereas tornadoes and severe wind gusts are not ruled out.
In the evening hours, the western storms are forecast to spread into northern Germany and possibly into Denmark, where the severe potential will gradually decrease due to the low-level stabilization. However, bowing segments may produce severe wind gusts and maybe tornadoes throughout the night.
Over eastern France, Belgium and western Germany, another bowing MCS may be possible at the end of the period. See the next paragraphs for further discussion.
Southern France/north-eastern Spain to western Alps and southern Benelux
Ahead of the approaching base of the long-wave trough, several vort-maxima can spread across southern France and the western Alps. While the mid-level flow turns to southerly directions, an elevated mixed layer originating from the Iberian plateau can spread northward, overlapping with the moist boundary-layer along the front. With diurnal heating, CAPE of 1000-2000 J/kg can be anticipated during the day.
Latest models indicate that the overlap of strong vertical wind shear with the instability is smaller compared to Germany during the day given the lack of low-level pressure systems. The best potential seems to develop to the north of the Pyrenees as well as over north-eastern Spain, where easterly surface winds can evolve in the afternoon, and favourably veering profiles are possible. Further north and east, the vertical wind shear is expected to increase strongly in the evening hours due to a developing southerly low-level jet.
Storms are forecast along the front and further east. Supercells over southern France and north-eastern Spain may be capable of producing very large hail and severe wind gusts. Storms farther east and north may be also severe, but weaker vertical wind shear may lead to a weaker severe potential. In the evening and night hours, strongly increasing low-level vertical wind shear (10-15 m/s in the lowest km) is forecast and storms will likely organize into supercells and bowing lines. Severe wind gusts and tornadoes are forecast in the evening and night hours over southern and central France.
Storms will likely spread into southern Benelux posing a threat of severe wind gusts throughout the night.
Balkans, Italy
Strong instability and weak to moderate vertical wind shear are forecast over Italy and the Balkans. Local thunderstorms developing along sea breeze convergences and over mountains are forecast to have a potential of producing large hail and excessive precipitation. Storms are forecast to weaken during the night hours.
England
At the cyclonically sheared flank of the strong mid-level jet streak, latest models indicate weak warm air advection over eastern England. In the wake of a frontal wave, new showers and thunderstorms may develop during the day. Given moderate low-level vertical wind shear, some storms may produce weak tornadoes. The threat seems to be too low for a categorical risk.
Ik wel. Het is deze week tot 2x toe afgelopen met een sisser. Daarnaast was er voor vandaag geen spannend weer opgegeven. Tel dat bij elkaar opquote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:02 schreef DemonRage het volgende:
Ik snap niet waarom dit topic doodgevallen is... dus ff de discussie weer op gang brengen:
[ afbeelding ]
[..]
Het level 2 gebied staat niet echt specifiek beschreven deze keer.
Linksboven loopt het gewoon van de kaart af. Het komt nog net niet rechts via Ruslang terugquote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:34 schreef JDude het volgende:
Dat 15%-kans-op-onweer-gebied loopt van IJsland tot Sicilië.
A level 2 was issued for southern France, eastern France, eastern Benelux, north-western Germany southern Denmark mainly for large hail and severe wind gusts.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat Estofex morgenochtend wel met een update komt. Dit gebied lijkt me te groot/onzeker.
Mja kijk EC en GFS eens, ik zie morgen echt geen CAPE 2000, vrijdag wel en zelfs oplopend tot 2500-3000 in west Duitsland, daarbij is de dynamiek ook veel beter op vrijdag. Ook karim zegt vrijdagquote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:27 schreef SpeedyGJ het volgende:
Straks hebben ze aan het rechte eind
quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:31 schreef zoem het volgende:
Speedy, jij was in staking. Terug naar je hok
Omdat ik vandaag een onverwachte 10mm op de teller kreeg ben ik weer gaan posten, toch een klein goedmakertjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik denk dat Estofex morgenochtend wel met een update komt. Dit gebied lijkt me te groot/onzeker.![]()
Totaal 12.4mm vandaag, niemand zag het aankomen en KNMI wou van niks weten.Zat maar wat te dollenquote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:33 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Mja kijk EC en GFS eens, ik zie morgen echt geen CAPE 2000, vrijdag wel en zelfs oplopend tot 2500-3000 in west Duitsland, daarbij is de dynamiek ook veel beter op vrijdag. Ook karim zegt vrijdag
Doe mee met het voorspellen van het weer!
Weekvoorspelling -- Week 1
Maandvoorspelling februari.
Jaarvoorspelling 2024 --- Jaarvoorspelling 2025!
Geeft niets, heb nu aangetoond waarom ik dat denkquote:
Beidequote:Op donderdag 25 augustus 2011 00:19 schreef Dawnbreaker het volgende:
dus donderdag of vrijdag kan het weer gaan knallen?
Euhhh. Is LSD een meteorologische afkorting die ik niet ken of is het lsd als in drugs? Zo ja dan zou ik het een uurtje eerder nemen dan zit je er al goed inquote:
Ik zal allemaal trippende kleurtjes rond dat tijdstip.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 08:40 schreef seasushi het volgende:
[..]
Euhhh. Is LSD een meteorologische afkorting die ik niet ken of is het lsd als in drugs? Zo ja dan zou ik het een uurtje eerder nemen dan zit je er al goed in
quote:**UPDATE**
De situatie zoals in vorige berichtgeving blijft aangehouden. De modellen bevestigen de synoptische evolutie en tevens zijn de diverse 'severe weather parameters' gunstig voor de oostelijke gebieden. In de ontwikkelende golf kan reeds in de nacht een MCS tot ontwikkeling komen welke met zijn convectieve deel vooral de oostelijke regio's kan treffen. Zoniet kunnen er overdag in de oostelijke regio's actieve cellen onwtikkelen, waarschijnlijk snel clusterend tot een MCS met squall line eigenschappen. Ivens komt in het oosten met 100-110 km/h gusts en de SRH is vooral in de voormiddag/vroege namiddag gunstig voor supercells. De hoeveelheid PW piekt tot 4.2 cm wat aangeeft dat zware regenval waarschijnlijk is. De kans op een lokale tornado is niet uit te sluiten bij deze weerkaart. De kans op hagel van 3-5 cm is ook aanwezig, zeker bij supercells. Zoals reeds aangegeven zouden eventuele supercells vrij snel clusteren en opgaan in een algeheel complex waarbij straigh-winds dan de hoofdrol spelen. Gezien de huidige timing komt de meest gunstige zone in de vroege namiddag over E-NL aan bij daar dan temps rond 27° waardoor de kansen op schade door de squall line daar het grootst is.
Volgens mij kan Speedy of Frutsel je toevoegen op die kaart.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:15 schreef kree het volgende:
Hoe krijg ik mezelf op die FOK user kaart?
Linke soep. Ben benieuwd naar estofex' kaart voor morgen. Als ik het goed begrijp kan het vannacht al tot een MCS komen dus? Wat heeft dat voor gevolgen voor het verdere verloop van morgen?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:12 schreef IkWilbert het volgende:
Karim komt met een High Risk voor morgen
[..]
[ afbeelding ]
en natuurlijk, behalve weer voor west brabantquote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:12 schreef IkWilbert het volgende:
Karim komt met een High Risk voor morgen
[..]
[ afbeelding ]
Wat een schijtkaart. Moest 2 minuten kijken voordat ik NL zag.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:41 schreef Drassss het volgende:
[ afbeelding ]
Hagelverwachting voor vrijdag 26 AUG 12Z
Dont blame the messengerquote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:44 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Wat een schijtkaart. Moest 2 minuten kijken voordat ik NL zag.
Plaats even stuk wat ik gisteren geschreven heb, maar wel met kaarten van nuquote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:34 schreef INViCTuS het volgende:
Meteo online nog leuke kaarten met toelichting voor morgen?
LOL tornado's komen in Nederland niet voor, aldus een geleerdequote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:44 schreef Drassss het volgende:
[..]
Ochja nog zo'n kaartje voor de tornado kansen.
Helaas kan ik niks doen, ik weet niet precies meer wie dit heeft aangemaakt.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:16 schreef Drassss het volgende:
[..]
Volgens mij kan Speedy of Frutsel je toevoegen op die kaart.
Huh? Die van Chaam en Tricht zeker vergetenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:02 schreef meteo-online het volgende:
[..]
LOL tornado's komen in Nederland niet voor, aldus een geleerdeWel windhozen van F3
Zie mijn reactie met een hele grote lachquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:05 schreef Disorder het volgende:
[..]
Huh? Die van Chaam en Tricht zeker vergetenen al die andere..
My bad, verkeerde woordkeuze. Kan er beter een / van maken. We gaan het zien morgenquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:02 schreef meteo-online het volgende:
[..]
LOL tornado's komen in Nederland niet voor, aldus een geleerdeWel windhozen van F3
Ah ik weet het alweer. Horned kon dat!quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Helaas kan ik niks doen, ik weet niet precies meer wie dit heeft aangemaakt.
Zelfde geldt voor Raalte (oosten).quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:08 schreef kloas_wokkel het volgende:
Hoop niet dat het morgenavond los gaat in het noorden hebben namelijk feest in een feesttent
quote:Hirlam komt redelijk overeen met de actualiteit en wordt aangehouden. Voor vandaag zijn er weinig bijzonderheden op een enkele windstoot voor rond de 30 kn in een onweersbui in het oosten en zuidoosten van het land. Voor vrijdag is de situatie duidelijk anders, alle parameters duiden op zware en mogelijk zeer zware windstoten. Ten opzichte van de voorgaande run is ook het gehele windpatroon naar het oosten toe opgeschoven. Omdat diepe convectie zeer wel mogelijk is kan de sterke wind in de lagere niveaus van de atmosfeer aan de grond voor zeer hoge uitschieters zorgen. Om 12 UTC vrijdagmiddag staat er aan de oostzijde van het laagje op resp. 2000 vt, 850 hPa en 700 hPa resp. rond de 35, 50 en 60 kn. Ivens komt in het oosten van het land met uitschieters tussen de 60-70 kn. De handmethode (Fawbush-Miller) komt uit rond de 70 kn als maximale uitschieter. In een goed ontwikkelde downburst zijn dus windstoten van 110-130 km/u mogelijk. Deze waarden zullen natuurlijk lang niet overal gehaald worden maar het is duidelijk dat de situatie voor het oosten van het land potentieel zeer gevaarlijk is. Bij de hieronder beschreven aandachtspunten moet bedacht worden dat het hele patroon ook 100 km westelijker kan komen waardoor een veel groter deel van het land te maken kan krijgen met de zware windstoten. Verder zien we boven de Noordzee vrijdagmiddag en avond een 6-7 Bft verschijnen, iets minder dan de voorgaande run.
http://www.knmi.nl/waarsc(...)odelbeoordeling.html
Meestal laat aan het eind van de dag.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:16 schreef Pino112 het volgende:
Wanneer komt Estofex met een verwachting voor morgen?
Jep meestal ergens tussen 11 en 12u savonds. Als ze een BBQ hebben pas na 1 uurquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:16 schreef Pino112 het volgende:
Wanneer komt Estofex met een verwachting voor morgen?
quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:18 schreef zoem het volgende:
[..]
Meestal laat aan het eind van de dag.
Oke thanx, ik wacht afquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:20 schreef Drassss het volgende:
[..]
Jep meestal ergens tussen 11 en 12u savonds. Als ze een BBQ hebben pas na 1 uur
Zal denk niet veel veranderen, mogelijk een level 3 voor noorden denk ik aan de hand van de kaarten die ik nu ziequote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:20 schreef Drassss het volgende:
[..]
Jep meestal ergens tussen 11 en 12u savonds. Als ze een BBQ hebben pas na 1 uur
Daar over gesprokenquote:
quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:47 schreef henkde_j het volgende:
Heerlijk. Heb ik net mijn verhuizing geplant voor morgen
Vannacht begint de ellende al..quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:50 schreef Frutsel het volgende:
Zie nou pas dat het oosten voor vandaag ook een level 2 heeft gehad van Estofex?
Wie wat wanneer waar dan?
ah... neuken tijdens onweerquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:52 schreef Drassss het volgende:
[..]
Vannacht begint de ellende al..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |