Nee, wij lenen 100 euro - waarvan zo'n 10 euro is betaald door Finland - aan een zwerver die vervolgens Finland 10 euro geeft als garantie dat hij ons gaat terugbetalen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik begreep daar sowieso geen drol van. Je leent ¤100 aan een zwerver, die je dan direct ¤10 teruggeeft als garantie dat hij die andere ¤90 gaat terugbetalen?
quote:vr 26 aug 2011, 12:06
'Spanning financiële markten wordt nijpend'
AMSTERDAM (AFN) - De spanning op de financiële markten moet snel worden weggenomen om te voorkomen dat banken in financiële problemen komen.
Dat zei financieel directeur Jan van Rutte van ABN Amro vrijdag bij een toelichting op de halfjaarcijfers van zijn bank.
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje moe word van al die 'experts' die gisteren zekerheid willen hebben over Griekse obligaties die bijna allemaal al hoog en droog zijn ondergebracht bij de ECB.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 14:59 schreef meth77 het volgende:
Wanneer komt er nu eens duidelijkheid ????????
[..]
voet bij stuk - http://www.telegraaf.nl/d(...)erpand__.html?sn=dftquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje moe word van al die 'experts' die gisteren zekerheid willen hebben over Griekse obligaties die bijna allemaal al hoog en droog zijn ondergebracht bij de ECB.
quote:vr 26 aug 2011, 15:18
Finland blijft bij eis Grieks onderpand
BRUSSEL (AFN) - Finland blijft ondanks Europese druk bij de eis dat Griekenland een onderpand moet geven voor de Finse bijdrage aan het steunplan van de eurolanden voor de Grieken. Dat heeft een woordvoerder van het Finse ministerie van Financiën vrijdag gezegd. ,,Dat is niet onderhandelbaar.''
Alleen over de vorm van dat onderpand kan onderhandeld worden, zei hij
Niemand kan ze dwingen mee te doen. Dat alle andere landen vrijwillig meedoen is leuk maar schept geen enkele verplichting voor Finland.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:11 schreef HiZ het volgende:
Volgens mij moet iemand gewoon de lef hebben de bluf van die Finnen te confronteren; als je niet mee wil doen, dan stap je toch gewoon uit de euro? Moet je kijken hoe snel ze in hun schulp kruipen.
Ja, Deutsche Bank wilt dat heel graag. Alles behalve haircuts natuurlijk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:15 schreef HiZ het volgende:
Interessant idee van Deutsche Bank in de FAZ over eurobonds die zouden kunnen worden ingevoerd zonder enige verdragsaanpassing.
Nee, maar het wordt ook tijd om dat soort kleine kutlandjes een toontje lager te laten zingen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:17 schreef dvr het volgende:
[..]
Niemand kan ze dwingen mee te doen. Dat alle andere landen vrijwillig meedoen is leuk maar schept geen enkele verplichting voor Finland.
Waar het mij om ging is meer het deel dat ze dit binnen het kader van de EU verdragen denken te kunnen passen. Met zo'n oplossing hebben ze geen unanimiteit nodig en kunnen kleine kutlandjes als Finland kiezen tussen meedoen of zichzelf in de vingers snijden.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:38 schreef de_ier het volgende:
[..]
Ja, Deutsche Bank wilt dat heel graag. Alles behalve haircuts natuurlijk.
De frustratie druipt er wel vanaf zeg. Je krijgt wel een beetje autoritaire trekjes.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, maar het wordt ook tijd om dat soort kleine kutlandjes een toontje lager te laten zingen.
Dat durven ze toch niet, ik denk namelijk dat de kans aanwezig is dat Finland dan 'ja' zegt. Het is namelijk een heerlijke free-rider uitgangspositie.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:11 schreef HiZ het volgende:
Volgens mij moet iemand gewoon de lef hebben de bluf van die Finnen te confronteren; als je niet mee wil doen, dan stap je toch gewoon uit de euro? Moet je kijken hoe snel ze in hun schulp kruipen.
Leve de dictatuur.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:39 schreef HiZ het volgende:
Nee, maar het wordt ook tijd om dat soort kleine kutlandjes een toontje lager te laten zingen.
Leve de EUSSRquote:
Oh ja, ik vergat helemaal dat het pas echt democratie is als de populisten in een kutlandje aan de rand van Europa mogen dicteren wat er moet gebeuren.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De frustratie druipt er wel vanaf zeg. Je krijgt wel een beetje autoritaire trekjes.
[..]
Dat durven ze toch niet, ik denk namelijk dat de kans aanwezig is dat Finland dan 'ja' zegt. Het is namelijk een heerlijke free-rider uitgangspositie.
Dicteren? Waar heb je het over. Finland zegt heel simpel wij willen een onderpand en anders doen wij niet mee. Dat is echt geen dictaat maar een vrije keus waar het Finse volk democratisch voor heeft gekozen. Kennelijk is de Europese politiek niet in staat de Finse politici de munitie te verschaffen om tegen hun eigen democratische verkiezing en verkiezingsbeloften in te gaan.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 21:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh ja, ik vergat helemaal dat het pas echt democratie is als de populisten in een kutlandje aan de rand van Europa mogen dicteren wat er moet gebeuren.
Kom met miljarden over de bank om een stel losers te redden of je mag niet meer met ons meespelen? Nou, ik zou het wel wetenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:11 schreef HiZ het volgende:
Kijken hoe lang het dan nog duurt dat die Finnen hun AAA status kwijt zijn ? Of hoe fijn Nokia het vindt dat het buiten de euro zit ?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 22:52 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Kom met miljarden over de bank om een stel losers te redden of je mag niet meer met ons meespelen? Nou, ik zou het wel weten
Ik denk dat ze helemaal kapot gaan. Net als Zweden en Denemarken.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 01:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kijken hoe lang het dan nog duurt dat die Finnen hun AAA status kwijt zijn ? Of hoe fijn Nokia het vindt dat het buiten de euro zit ?
wij zijn ook zo'n klein kutlandje hoor, ik denk niet dat er qua steun andere mogelijkheen zijn maar het moet niet zo zijn dat er maar klakkeloos beslist wordtquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 19:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ja het licht gaat uit bij ze, en terecht, dat gezeur over democratie moet maar eens over zijnquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 01:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kijken hoe lang het dan nog duurt dat die Finnen hun AAA status kwijt zijn ? Of hoe fijn Nokia het vindt dat het buiten de euro zit ?
Omdat ze geen geld weggeven aan een hopeloos land moeten ze hun AAA-status kwijt raken? Ze maken een verstandige zet, als er iets moet veranderen dan zouden ze juist een AAA+ status moeten maken voor dit soort landen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 01:48 schreef HiZ het volgende:
[..]
Is een compleet andere situatie, als je om zo'n triviale reden uit een munt-unie stapt, dan geef je aan dat je niet echt betrouwbaar bent. En dat wordt in het algemeen sterk afgestraft in de rente die je betaalt. Nederland heeft jaren lang een opslag betaald omdat de DNB een keertje is afgeweken van het slaafs volgen van de Bundesbank.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 03:21 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik denk dat ze helemaal kapot gaan. Net als Zweden en Denemarken.
Is het doel het redden van de Griekse losers of is het doel het redden van de speknekken in Brussel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 22:52 schreef MrBadGuy het volgende:
Kom met miljarden over de bank om een stel losers te redden of je mag niet meer met ons meespelen? Nou, ik zou het wel weten
Beide denk ik.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:15 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Is het doel het redden van de Griekse losers of is het doel het redden van de speknekken in Brussel.
Of eventueel wat eilanden. Dit heb ik een aantal maanden geleden ook al voorgesteld, als Finland en ik zoiets kunnen bedenken, dan zullen regeringsleiders dit toch ook wel kunnen bedenken? Nu loopt Griekenland helemaal geen risico en nemen wij alle risico's op ons, dat vind ik niet wenselijk.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:18 schreef Sloggi het volgende:
Waarom worden Griekse staatsbedrijven niet als onderpand ingezet? En dan niet alleen voor de Finnen, maar voor de EU als geheel?
Voor ons is het doel om de banken en de pensioenfondsen te redden die te veel spaargeld in Zuid-Europa hebben geïnvesteerd.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:15 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Is het doel het redden van de Griekse losers of is het doel het redden van de speknekken in Brussel.
Het hele idee van beleggen en investeren is toch dat je een rendement krijgt met daartegenover een risico? Een van die risico's is dat bedrijven en ook landen niet altijd aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Dat risico draag je als belegger en investeerder, de overheid is er niet voor om die risico's te dekken (want dan zouden de hogere rendementen ook niet gerechtvaardigd zijn).quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor ons is het doel om de banken en de pensioenfondsen te redden die te veel spaargeld in Zuid-Europa hebben geïnvesteerd.
Omdat het de bedoeling is die te verkopen, ze leveren niks meer op als ze verpand zijn.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:18 schreef Sloggi het volgende:
Waarom worden Griekse staatsbedrijven niet als onderpand ingezet? En dan niet alleen voor de Finnen, maar voor de EU als geheel?
Het gaat allang niet meer echt over Griekenland. Het gaat erom dat je de rest van de eurozone tijdig uit de gevarenzone krijgt. Daarna mogen de Grieken waarschijnlijk zelf hun eigen shit gaan opruimen. Je ziet dat ze daar in Athene ook bang voor zijn want ze beginnen het spel wat hoger te spelen. Voorwaarden stellen aan je redding lijkt waanzin, maar is volstrekt logisch als je bedenkt dat hun tijd om gebruik te maken van de situatie snel afloopt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 11:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het hele idee van beleggen en investeren is toch dat je een rendement krijgt met daartegenover een risico? Een van die risico's is dat bedrijven en ook landen niet altijd aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Dat risico draag je als belegger en investeerder, de overheid is er niet voor om die risico's te dekken (want dan zouden de hogere rendementen ook niet gerechtvaardigd zijn).
Daarnaast hadden onze pensioenfondsen en banken volgens mij helemaal niet zoveel geld in Griekenland zitten en ook in de andere Zuid-Europese landen waren ze al aan het afwaarderen. Nu sturen we er vele miljarden heen, maar dan nog is de vraag of het ook maar iets helpt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |