Nee, dat is inderdaad zo, als dat scenario zich gaat ontvouwen dan krijg je een situatie die vergelijkbaar is met bijbelse schuldkwijting. Je zit dan in dezelfde hoek als mensen die je adviseren om goud en blikvoer te kopen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:08 schreef thumbnail het volgende:
[..]
"Het is zo'n onwaarschijnlijk scenario dat we op dit moment niet hoeven na te denken over de mogelijke gevolgen."
Dat zeiden ze ook over de pensioenen en de hypotheken.
Is dat nou pure domheid of is dat een verkooppraatje om die EU in stand te houden?
Maar wees dan wel eerlijk wanneer en waar die minachting vandaan kwam: eind jaren '90 heeft men geprobeerd om een bindend correctief referendum in te voeren, maar de Eerste Kamer zag dat als een aantasting van de eigen positie binnen de Nederlandse politiek en heeft het voorstel toen verworpen. Daardoor kon er over de EU-grondwet alleen een niet-bindend referendum worden gehouden.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:32 schreef de_ier het volgende:
[..]
Hmm, maar het was Nederland zelf die besloot om een niet-bindend referendum te houden. De minachting kwam van Den Haag hoor.
Ik zit niet in de politiek, maar ik ben in de loop der jaren tegenstander van referenda geworden; het zijn bijna standaard stemmingen over dingen die niet eens deel uitmaken van de karikaturale vragen die gesteld worden.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar wees dan wel eerlijk wanneer en waar die minachting vandaan kwam: eind jaren '90 heeft men geprobeerd om een bindend correctief referendum in te voeren, maar de Eerste Kamer zag dat als een aantasting van de eigen positie binnen de Nederlandse politiek en heeft het voorstel toen verworpen. Daardoor kon er over de EU-grondwet alleen een niet-bindend referendum worden gehouden.
Je ziet trouwens hetzelfde met het voorstel van Halsema om de rechter toe te staan wetten aan de grondwettelijke grondrechten te toetsen. Ook daar is de kans groot dat het in de Eerste Kamer sneuvelt omdat een aantal lui daar hun eigen macht tegen elke prijs willen behouden.
Je kunt steggelen over de vraag of een referendum de juiste tool is en ik vind dat een terechte vraag.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:51 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zit niet in de politiek, maar ik ben in de loop der jaren tegenstander van referenda geworden; het zijn bijna standaard stemmingen over dingen die niet eens deel uitmaken van de karikaturale vragen die gesteld worden.
Het is een heel andere discussie dan over de euro, dus ik ga nog maar één keer reageren. Ik denk dat democratie ook betekent dat je je aan de regels houdt over hoe je de zaak organiseert. Volgens mij is dat in Nederland dus dat we politici verkiezen om de zaken te regelen en dat we na - pakweg - 4 jaar een oordeel geven over hoe ze dat hebben gedaan. Juist doordat iedereen de hele tijd zit te doen alsof politici op permanente basis gecorrigeerd moeten worden krijgen we een exponentieel lagere kwaliteit van politici. Een soort politicus dat niet meer doet wat nodig is, maar wat het meest populair is op een willekeurig moment.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:53 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je kunt steggelen over de vraag of een referendum de juiste tool is en ik vind dat een terechte vraag.
Neemt niet weg dat je de democratie niet zo maar aan de kant schuift als het je even niet goed uitkomt. Als een meerderheid van de bevolking aangeeft ergens tegen te zijn (en de manier waarop ze dat kenbaar maken maakt me nu even niet uit) dan vind ik dat de politiek daar verplicht wat mee moet doen.
Zeker waar. Je bent een aantal maanden op vakantie geweest en hebt imo belangrijke zaken voor de bezitters van spaargeld gemist.Tenminste de uitwerkingen van die belangrijke zaken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:59 schreef SeLang het volgende:
Dat is NU misschien waar, maar de Nederlandse en Duitse eigen schuld loopt ook nog steeds op en dat wordt niet bepaald beter met een vertragende economie. Ook voorzie ik nog wel een paar nieuwe banken bailouts wat de positie ook weer verder verslechtert. Maar het is natuurlijk wel fijn om te lezen dat er op dit moment volgens rating agencies nog aardig wat marge is voordat we in de gevarenzone komen.
Deze uitspraak zakt trouwens wel weer m'n broek van af:
S&P-analist Moritz Krämer voegt daaraan toe: "Als het noodfonds wordt verdubbeld om een land als Italië te redden, loopt Nederland alleen gevaar als alle zwakke eurolanden daadwerkelijke failliet gaan. Het is zo'n onwaarschijnlijk scenario dat we op dit moment niet hoeven na te denken over de mogelijke gevolgen."
Een uiteindelijke default van in ieder geval een aantal zwakke landen is imo geen enkele twijfel over.
Tja. Dat mag ik hopen, dat het niet business as usual is. Want wat we nou hebben gecreeerd (een bankencluster dat niet failliet kan gaan en met belastinggeld overeind wordt gehouden elke keer dat het nodig is) is een onhoudbaar (in ieder geval snel draagvlak verliezend) gedrocht.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:49 schreef HiZ het volgende:
@Blandigan
De zon gaat nog wel op, maar het financiele systeem gaat naar de kloten. En vervolgens als al het puin gevallen is ga je weer verder, maar het is niet business as usual.
Eh, pensioenfondsen beleggen het geld van belastingbetalers. Een pensioenfonds is het alternatief voor de oudedagsvoorziening door de staat.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:04 schreef SeLang het volgende:
Ik heb nog nooit een geloofwaardige onderbouwde berekening gezien waaruit blijkt dat alles naar de kloten gaat als er een paar grote banken omvallen. Verder zijn verliezen natuurlijk al geleden, alleen wordt er met "extend and pretend" net gedaan alsof dat niet zo is. Maar iemand moet dat uiteindelijk gewoon betalen en tot nu toe is dat steeds de belastingbetaler geweest.
De vraag is dus: waarom is het zoveel erger als aandeelhouders/ pensioenfondsen/ banken etc $1T verliezen dan wanneer belastingbetalers $1T verliezen?
Dat partijen die hun geld in onrendabele dingen steken een deel van dat geld verliezen is een essentieel onderdeel van een goede werking van het kapitalistisch systeem. En dat is hetzelfde systeem waaraan wij onze nog steeds enorme welvaart te danken hebben.
Meer dan eens, maar toen was er nog geen sprake van één wereldeconomie.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 11:45 schreef Blandigan het volgende:
Ze hebben het namelijk al eerder gedaan.
Interessant. Ik heb die discussie inderdaad niet meegekregen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:00 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zeker waar. Je bent een aantal maanden op vakantie geweest en hebt imo belangrijke zaken voor de bezitters van spaargeld gemist.Tenminste de uitwerkingen van die belangrijke zaken.
De DNB en het kabinet zijn bezig aanbevelingen van de Commissie-De Wit uit te werken in wetgeving, waarbij de hoogte en kans dat de overheid moet bijspringen bij banken in een volgende crisis aanzienlijk kleiner word en het systeem, zij het met wat haperingen, blijft draaien bij ernstige crisis. Dergelijke wetgeving houd in dat de DNB en het ministerie van financien bij toekomstige insolvabele banken de bevoegdheid krijgen om in te grijpen, waarbij spaargelden en systeemvereisten zaken worden losgekoppeld van risicodragende activiteiten en zodoende gedekt worden door de beste/betere assets van de bank. Banken worden zelfs gedwongen zich zo te organiseren dat het afschermen van risicodragende en andere activiteiten mogelijk is. In feite krijgen spaarders hiermee de status van preferente schuldeisers en is het DGS met de juiste uitwerking/implementatie van deze wetgeving geen wassen neus meer. Ook word spaargeld boven de 100K en van bedrijven/instellingen hiermee beter gegarandeerd en/of krijgen ze een groter bedrag terug uit de boedel.
De NL regering hoeft zodoende alleen nog gereed te staan voor dit deel van de bank en de verliezen die daaruit voortvloeien zijn aanzienlijk kleiner in tijden van crisis. Of dit soort wetgeving wereldwijd (of in Europees verband) uitgewerkt word weet ik trouwens niet, maar eigenlijk is dergelijke wetgeving essentieel om het systeem in tijden van extreme crisis draaiende te houden.
Ik had een meer professionele bron, maar die vind ik niet zo snel. Dus hierbij maar een linkje naar RTLZ.
Klopt, 13 keer als ik deze bron bekijk.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:13 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Meer dan eens, maar toen was er nog geen sprake van één wereldeconomie.
Dat denk ik ook, maar men moet de kiezer ook laten zien dat er een degelijk akkoord ligtquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:33 schreef thumbnail het volgende:
Mij bekruipt het gevoel dat die deal niet van tafel is maar dat het beter verstopt gaat worden.
Dat klopt. Je wordt door de kat of door de hond gebeten, maar je wordt hoe dan ook gebeten.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, pensioenfondsen beleggen het geld van belastingbetalers. Een pensioenfonds is het alternatief voor de oudedagsvoorziening door de staat.
Veel verliezen zijn al een feit doordat bonds voor een paar dubbeltjes per euro worden verhandeld. Al wordt dat grotendeels gemaskeerd doordat centrale banken ze boven de marktwaarde opkopen en bailout funds leningen verstrekken tegen rentes ver onder de marktrente.quote:En jij weet ook best wel dat nog niet ''alle verliezen'' zijn genomen, want tot nu toe is er niemand die uitgaat van meer dan een default van Griekenland en maximaal Portugal erbij.
Maar de betrokkenen vertelden niets over die deal totdat het op de 1 of andere manier naar buiten kwam.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:35 schreef meth77 het volgende:
Dat denk ik ook, maar men moet de kiezer ook laten zien dat er een degelijk akkoord ligt
Ik begreep daar sowieso geen drol van. Je leent ¤100 aan een zwerver, die je dan direct ¤10 teruggeeft als garantie dat hij die andere ¤90 gaat terugbetalen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:33 schreef thumbnail het volgende:
Onder andere Duitsland en Nederland hadden laten weten niet akkoord te kunnen gaan met de afgesproken storting van contant geld op een Finse spaarrekening in ruil voor steun.
Nee, wij lenen 100 euro - waarvan zo'n 10 euro is betaald door Finland - aan een zwerver die vervolgens Finland 10 euro geeft als garantie dat hij ons gaat terugbetalen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik begreep daar sowieso geen drol van. Je leent ¤100 aan een zwerver, die je dan direct ¤10 teruggeeft als garantie dat hij die andere ¤90 gaat terugbetalen?
quote:vr 26 aug 2011, 12:06
'Spanning financiële markten wordt nijpend'
AMSTERDAM (AFN) - De spanning op de financiële markten moet snel worden weggenomen om te voorkomen dat banken in financiële problemen komen.
Dat zei financieel directeur Jan van Rutte van ABN Amro vrijdag bij een toelichting op de halfjaarcijfers van zijn bank.
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje moe word van al die 'experts' die gisteren zekerheid willen hebben over Griekse obligaties die bijna allemaal al hoog en droog zijn ondergebracht bij de ECB.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 14:59 schreef meth77 het volgende:
Wanneer komt er nu eens duidelijkheid ????????
[..]
voet bij stuk - http://www.telegraaf.nl/d(...)erpand__.html?sn=dftquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 15:23 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje moe word van al die 'experts' die gisteren zekerheid willen hebben over Griekse obligaties die bijna allemaal al hoog en droog zijn ondergebracht bij de ECB.
quote:vr 26 aug 2011, 15:18
Finland blijft bij eis Grieks onderpand
BRUSSEL (AFN) - Finland blijft ondanks Europese druk bij de eis dat Griekenland een onderpand moet geven voor de Finse bijdrage aan het steunplan van de eurolanden voor de Grieken. Dat heeft een woordvoerder van het Finse ministerie van Financiën vrijdag gezegd. ,,Dat is niet onderhandelbaar.''
Alleen over de vorm van dat onderpand kan onderhandeld worden, zei hij
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |