Mijn eindproject ging over Jan Wolkersquote:Op maandag 12 december 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel?Of zelfs Turks Fruit?
de ervaring.quote:Op maandag 12 december 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel?Of zelfs Turks Fruit?
Maar die boeken kun je toch ook tien jaar later lezen voor je algemene ontwikkeling, en op school goede young adult boeken lezen zodat je er nog wat meer aan hebt?quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:17 schreef Frith het volgende:
[..]
de ervaring.
Dat is waar het uiteindelijk op neerkomt en wat niet weg te strepen is binnen een economisch-functioneel denkkader. Ik zou zelf zeggen: algemene ontwikkeling, taalontwikkeling, inzicht in andere geest, enzovoorts.
Maar dat soort procedurele veranderingen in de geest laten zich natuurlijk maar moeizaam kwantificeren en daarmee in een economisch-functioneel discours plaatsen.
Dat laatste is bewust wat formeler uitgedrukt overigens.
Overigens: heeft iemand hier ervaring met engelse uitgevers? En zou het mogelijk zijn om puur op basis van een idee (met synopsis) al een overeenkomst te krijgen? Wat ik daarmee bedoel is dat ik denk een goed concept te hebben, maar eigenlijk wil zien / weten of het voor mij zin heeft om dat bij een uitgever onder te brengen ipv zelf publiseren.
Probeer het uit, je moet dit echt voor jezelf uitmaken. Ik vond het zelf helemaal niets, maar anderen zweren erbij!quote:Op zondag 1 januari 2012 12:54 schreef DaMart het volgende:
Even een vraagje, een tijdje terug vertelde iemand een speciaal programma te gebruiken voor het schrijven. Via Google vond ik yWriter waarmee dat zou kunnen. Zijn er meer mensen die dat gebruiken en werkt het beter dan gewoon in Word schrijven?
Goed voornemen, succes met het uitwerken!quote:Op zondag 1 januari 2012 13:10 schreef Biancavia het volgende:
Mijn voornemen voor 2012: Een besluit nemen met welk manuscript of verhaalidee ik verder wil gaan en dat ook afmaken. Ik zwalk al een jaar tussen een paar ideeën en begonnen manuscripten en elke keer als ik ergens mee bezig ben, bekruipt me het gevoel dat ik beter met een ander project verder kan gaan. Heel vervelend en demotiverend.
Dat is een goed idee! Mijn persoonlijke ondervinding is ook dat je met dat soort dingen een verhaal echt levendig kan maken.quote:Op zondag 1 januari 2012 13:18 schreef DaMart het volgende:
Maar vanochtend kreeg ik ineens een idee om een personage in een van de verhalen wat meer in te kleuren. Die krijgt een wat minder voor de hand liggende baan van me.
Je zou ook Scrivener kunnen proberen. Daar zweren sommigen ook bij.quote:Op zondag 1 januari 2012 12:54 schreef DaMart het volgende:
Even een vraagje, een tijdje terug vertelde iemand een speciaal programma te gebruiken voor het schrijven. Via Google vond ik yWriter waarmee dat zou kunnen. Zijn er meer mensen die dat gebruiken en werkt het beter dan gewoon in Word schrijven?
quote:Op zondag 1 januari 2012 17:29 schreef broer het volgende:
[..]
Je zou ook Scrivener kunnen proberen. Daar zweren sommigen ook bij.
Ik heb bewondering voor iedereen die met zoiets ingewikkelds uit de voeten kanquote:Op zondag 1 januari 2012 17:29 schreef broer het volgende:
[..]
Je zou ook Scrivener kunnen proberen. Daar zweren sommigen ook bij.
(Ik gebruik het zelf ook niet, hoor. Maar ja, ik schrijf dan ook geen boeken -- misschien scheelt dat.)quote:Op zondag 1 januari 2012 23:54 schreef Nadine26 het volgende:
Ik heb bewondering voor iedereen die met zoiets ingewikkelds uit de voeten kan![]()
Hoe bedoel je: de volgorde van je verhaal aanpassen? Ik schuif dan met blokken tekst en lijm de brokstukken weer aan elkaar, maar dit systeem werkt dus anders?quote:Op maandag 2 januari 2012 14:32 schreef Daph_ het volgende:
Niks ingewikkelds aan Scrivener hoorErg makkelijk in gebruik, duidelijk en puur op het schrijven van boeken/scripts/korte verhalen gericht. Ik heb tijdens NaNo de trial versie gebruikt en was erg tevreden, dus heb met 50% korting de volledige versie gekocht. Ik vind het vooral fijn dat ik alles bij elkaar heb: uitlijning, karakter schetsen, research, verhaal enz. De volgorde van je verhaal is makkelijk aan te passen en dat is iets wat ik erg irritant vond in Word.
Ik ben er erg blij mee in ieder geval
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 10 januari 2012 22:57 schreef kalinzar het volgende:
Zo, net mijn eerste versie afgerond. Mooi op tijd, want maandag begin ik bij een nieuwe werkgever en ik had me voorgenomen de eerste versie voor die tijd af te hebben![]()
Nu eens kijken hoeveel tijd en energie ik nog vrij kan gaan maken voor het herschrijven naast mijn nieuwe baan. Ik heb in ieder geval ideeën zat over hoe ik bepaalde scènes aan wil passen of wil uitbreiden. Dus wat dat betreft moet het goed komen. Ik ben alleen bang dat het eerder langer dan korter zal worden. Maar goed, details.
Zo juist de trial versie van Scrivener ook maar gedownload. Wie weet is het wat voor me. Ik werk nu met een excel bestandje voor tijdlijn/ ruwe verhaallijn en een word document vol met karakterbeschrijvingen en locatiebeschrijvingen. Dat werkt op zich ook wel aardig, maar dit is wel een mooi moment om zoiets eens uit te proberen denk ik.
Edit: Eerste wat ik lees in die tutorial: It is primarily intended to be a first draft tool.Nou ja, toch maar eens kijken wat het allemaal doet.
Dank je.quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:23 schreef Biancavia het volgende:
Gefeliciteerd Kalinzar! Een lekker gevoel om je eerste versie af te hebben. Als tip wil ik je geven om een vast dagdeel per week te gaan reserveren voor het herschrijven. Een vaste avond of de zaterdag/zondagochtend bijvoorbeeld.
En gefeliciteerd Nadine! Komt je boek in de voorjaarsbrochure, of de zomer? Dus er staat al een publicatiedatum gepland?
En die positieve reactie, is die van de meelezer van de uitgeverij? Wel prettig dat je nu wat concrete tips hebt waar je nog mee aan de slag kan gaan. En dat je het einde kunt schrijven.
Heb je al een idee voor een nieuw project?
Gefeliciteerd met de kinderboekjesquote:Zelf zit ik een beetje in een achtbaan. Deze maand komen mijn twee kinderboekjes uit (de ene had ik vorige maand al binnen, de ander krijg ik waarschijnlijk in februari pas), maar heb twee weken terug en gisteren ook twee afwijzingen voor nieuwe verhalen binnengekregen.
Verhalen voor dezelfde serie bij dezelfde uitgever. Bij eentje was het onderbouwd, er was iets niet goed uitgewerkt (waar ik ze gelijk in moet geven, ik dacht er te makkelijk mee weg te komen).quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:22 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
[..]
Gefeliciteerd met de kinderboekjesVervelend van de afwijzingen - maar zijn dat ook kinderverhalen (voor dezelfde uitgeverij) of heb je meerdere pannen op het vuur? En gingen die afwijzingen gepaard met opmerkingen, of waren het eenregelige bedankjes?
Ah, oké. Een onderbouwde afwijzing is minder erg, dan kun je het verhaal nog aanpassen. Ik ben altijd wel blij met dat soort inhoudelijke kritiek. Vaak gaat het om dingen die je eigenlijk wel weet, maar inderdaad, wat jij ook zegt: soms is het verleidelijk om voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Wat mij opviel, was dat mijn 'proeflezer' meer behoefte had aan uitleg dan ik zelf had ingeschat. Dat gold vooral voor de ontknoping: hij wilde horen dat hij het goed had begrepen, terwijl ik dacht dat de lezer bepaalde informatie zelf wel zou invullen. Dat was ook wel zo, maar toch had hij behoefte aan absolute zekerheid - een beloning voor het meedenken, zeg maar. Dat zijn goeie tips, ik had er zelf niet aan gedachtquote:Op woensdag 11 januari 2012 11:41 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Verhalen voor dezelfde serie bij dezelfde uitgever. Bij eentje was het onderbouwd, er was iets niet goed uitgewerkt (waar ik ze gelijk in moet geven, ik dacht er te makkelijk mee weg te komen).
De tweede was een kwestie van gevoel van het leespanel. Ze hebben voor volgend jaar een aantal verhalen nodig en maken een selectie van de ingestuurde manuscripten. Die laatste was ook een gok, een kerstverhaal (maar dan anders), dus alleen publicabel in december. Maar nu zag ik dat ze de afgelopen jaren in december altijd 'gewone' verhaal hebben uitgegeven, dus achteraf zaten ze misschien helemaal niet op een decemberverhaal te wachten.
Ik heb een paar weken terug nog een verhaalidee ingestuurd, daar verwacht ik ergens in maart reactie op te krijgen.
quote:Op dinsdag 3 januari 2012 01:37 schreef wonderer het volgende:
Als je in je verhalen ook zo breedvoerig bent, snap ik die 86.000 woorden wel
Maar de inhoud kan ik helemaal onderschrijven.
Ik heb alle titels even op mijn inspiratiebord geschreven, en ik kom nu tot negen verhalen die tot boekomvang zouden kunnen uitgroeien, en ik ben wel begonnen met het schrijven van één kort verhaal.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 12:28 schreef najazeg het volgende:
hoeveel verhaal-ideen heb je dan op het moment DaMart?
Ik print het verhaal uit en lees het alsof ik een boek lees. De aantekeningen die ik daarbij maak, verwerk ik vervolgens in de bestaande tekst.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:00 schreef najazeg het volgende:
wat da herschrijven betreft? Schrijven jullie echt weer van scratch met eventueel het geschreven verhaal als voorbeeld of lees je het door en pas je hier en daar dingen aan? Dat eerste lijkt me wel erg time consuming...
aha, dus min of meer zoals ik het ook heb gedaanquote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik print het verhaal uit en lees het alsof ik een boek lees. De aantekeningen die ik daarbij maak, verwerk ik vervolgens in de bestaande tekst.
Bij mij volgen er doorgaans wel meerdere sessies, afhankelijk van hoeveel proeflezers er zijn en hoeveel feedback die geven.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:09 schreef kalinzar het volgende:
Houden jullie het eigenlijk bij één keer herschrijven? Of volgen er nog meerdere sessies?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |