abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106201524
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel? :? Of zelfs Turks Fruit?
Mijn eindproject ging over Jan Wolkers O+
Tap tap tap
  vrijdag 30 december 2011 @ 16:17:27 #247
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_106208071
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 16:49 schreef wonderer het volgende:

[..]

Ik heb heel veel genre-materiaal gelezen voor mijn lijst. Zolang ik er maar een goed verslag van schreef. Drie thrillers van Rood&Rood, drie boeken van Tais Teng en drie fantasy-boeken van Nederlandse bodem (Peter Schaap, Maryson en eentje die ik niet meer weet). Ook "gewone" literatuur, Eline Vere, Kleine Johannes, etc. Niet dat ik dat echt snapte natuurlijk, wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Wat heeft een havist nu aan De ontdekking van de Hemel? :? Of zelfs Turks Fruit?
de ervaring.

Dat is waar het uiteindelijk op neerkomt en wat niet weg te strepen is binnen een economisch-functioneel denkkader. Ik zou zelf zeggen: algemene ontwikkeling, taalontwikkeling, inzicht in andere geest, enzovoorts.
Maar dat soort procedurele veranderingen in de geest laten zich natuurlijk maar moeizaam kwantificeren en daarmee in een economisch-functioneel discours plaatsen.

Dat laatste is bewust wat formeler uitgedrukt overigens. :P

Overigens: heeft iemand hier ervaring met engelse uitgevers? En zou het mogelijk zijn om puur op basis van een idee (met synopsis) al een overeenkomst te krijgen? Wat ik daarmee bedoel is dat ik denk een goed concept te hebben, maar eigenlijk wil zien / weten of het voor mij zin heeft om dat bij een uitgever onder te brengen ipv zelf publiseren.
pi_106210149
Wow, eerste keer dat ik deze thread heb gezien! Ik ga ook een boek schrijven (Engelstalig, want mijn Nederlands is bedroevend), heb al veel ideeën. Het is niet literatuur, ik wil meer de kant op van Harry Potter etc. :) Ik moet alleen nog mijn ideeën eventjes ergens opschrijven zodat ik ze niet vergeet!
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:23:30 #249
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_106212899
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 16:17 schreef Frith het volgende:

[..]

de ervaring.

Dat is waar het uiteindelijk op neerkomt en wat niet weg te strepen is binnen een economisch-functioneel denkkader. Ik zou zelf zeggen: algemene ontwikkeling, taalontwikkeling, inzicht in andere geest, enzovoorts.
Maar dat soort procedurele veranderingen in de geest laten zich natuurlijk maar moeizaam kwantificeren en daarmee in een economisch-functioneel discours plaatsen.

Dat laatste is bewust wat formeler uitgedrukt overigens. :P

Overigens: heeft iemand hier ervaring met engelse uitgevers? En zou het mogelijk zijn om puur op basis van een idee (met synopsis) al een overeenkomst te krijgen? Wat ik daarmee bedoel is dat ik denk een goed concept te hebben, maar eigenlijk wil zien / weten of het voor mij zin heeft om dat bij een uitgever onder te brengen ipv zelf publiseren.
Maar die boeken kun je toch ook tien jaar later lezen voor je algemene ontwikkeling, en op school goede young adult boeken lezen zodat je er nog wat meer aan hebt?

En in praktisch alle Engelstalige landen kom je niet binnen zonder agent, dus vergeet de uitgevers en zoek een agent waar je die synopsis heen kunt sturen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_106242160
Misschien is dit leuk voor de mensen hier die in het Engels schrijven? Zou wel de stap naar een uitgever/agent makkelijker maken, neem ik aan.
http://twitter.com/KidwellyeFest
  zaterdag 31 december 2011 @ 12:49:59 #251
346757 ChrisHantzen
Hoofd zonder man!
pi_106242765
Mja, er zijn maar weinig echt goede agenten in Nederland.
Je zou natuurlijk wel een Engelstalige agent in de arm kunnen nemen. Maar laat je wel goed inlichten van te voren, want er zitten heel wat beunhazen tussen.
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 12:54:14 #252
42184 crew  DaMart
pi_106274051
Even een vraagje, een tijdje terug vertelde iemand een speciaal programma te gebruiken voor het schrijven. Via Google vond ik yWriter waarmee dat zou kunnen. Zijn er meer mensen die dat gebruiken en werkt het beter dan gewoon in Word schrijven?
pi_106274426
quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 12:54 schreef DaMart het volgende:
Even een vraagje, een tijdje terug vertelde iemand een speciaal programma te gebruiken voor het schrijven. Via Google vond ik yWriter waarmee dat zou kunnen. Zijn er meer mensen die dat gebruiken en werkt het beter dan gewoon in Word schrijven?
Probeer het uit, je moet dit echt voor jezelf uitmaken. Ik vond het zelf helemaal niets, maar anderen zweren erbij!

Mijn voornemen voor 2012: Een besluit nemen met welk manuscript of verhaalidee ik verder wil gaan en dat ook afmaken. Ik zwalk al een jaar tussen een paar ideeën en begonnen manuscripten en elke keer als ik ergens mee bezig ben, bekruipt me het gevoel dat ik beter met een ander project verder kan gaan. Heel vervelend en demotiverend.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Moderator zondag 1 januari 2012 @ 13:18:08 #254
42184 crew  DaMart
pi_106274602
quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 13:10 schreef Biancavia het volgende:

Mijn voornemen voor 2012: Een besluit nemen met welk manuscript of verhaalidee ik verder wil gaan en dat ook afmaken. Ik zwalk al een jaar tussen een paar ideeën en begonnen manuscripten en elke keer als ik ergens mee bezig ben, bekruipt me het gevoel dat ik beter met een ander project verder kan gaan. Heel vervelend en demotiverend.
Goed voornemen, succes met het uitwerken!

Ik zit zelf met hetzelfde probleem, heb op mijn whiteboard 8 titels van mogelijke verhalen/boeken staan, en de ene keer wil ik het ene uitwerken en dan heb ik ineens inspiratie voor het andere.

Maar vanochtend kreeg ik ineens een idee om een personage in een van de verhalen wat meer in te kleuren. Die krijgt een wat minder voor de hand liggende baan van me.
pi_106274909
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 13:18 schreef DaMart het volgende:

Maar vanochtend kreeg ik ineens een idee om een personage in een van de verhalen wat meer in te kleuren. Die krijgt een wat minder voor de hand liggende baan van me.
Dat is een goed idee! Mijn persoonlijke ondervinding is ook dat je met dat soort dingen een verhaal echt levendig kan maken.
  zondag 1 januari 2012 @ 16:48:47 #256
71919 wonderer
pi_106279154
Ik gebruikte yWriter maar ik ben terug in Word nu. Het is heel persoonlijk, probeer het uit en zie wat je het best bevalt.

Mijn voornemen is een thuis vinden voor mijn nieuwe manuscript en hopelijk een agent vinden die me daarbij helpt, en en passent ook een Engelstalige uitgever voor de rest van mijn boeken vindt :)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  zondag 1 januari 2012 @ 17:29:43 #257
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_106280343
quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 12:54 schreef DaMart het volgende:
Je zou ook Scrivener kunnen proberen. Daar zweren sommigen ook bij.
pi_106282133
quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:29 schreef broer het volgende:

[..]

:o ik heb het gedownload, dat ziet er goed uit zeg!
pi_106295354
quote:
7s.gif Op zondag 1 januari 2012 17:29 schreef broer het volgende:

[..]

Ik heb bewondering voor iedereen die met zoiets ingewikkelds uit de voeten kan :@

Mijn goede voornemen voor dit jaar: veel goede boeken lezen. Ik denk eigenlijk dat je daar meer van leert dan van schrijfprogramma's. Maar goed, dat is niet eens de reden. Goede boeken lezen is gewoon de beste manier om gelukkig te worden *O*
  maandag 2 januari 2012 @ 12:06:22 #260
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_106305892
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 23:54 schreef Nadine26 het volgende:
Ik heb bewondering voor iedereen die met zoiets ingewikkelds uit de voeten kan :@
(Ik gebruik het zelf ook niet, hoor. Maar ja, ik schrijf dan ook geen boeken -- misschien scheelt dat.)
pi_106309509
Scrivener ziet er juist helemaal niet ingewikkeld uit. Hele simpele structuur die wel veel overzicht kan verschaffen, als ik het zo zie
pi_106311161
Niks ingewikkelds aan Scrivener hoor :N Erg makkelijk in gebruik, duidelijk en puur op het schrijven van boeken/scripts/korte verhalen gericht. Ik heb tijdens NaNo de trial versie gebruikt en was erg tevreden, dus heb met 50% korting de volledige versie gekocht. Ik vind het vooral fijn dat ik alles bij elkaar heb: uitlijning, karakter schetsen, research, verhaal enz. De volgorde van je verhaal is makkelijk aan te passen en dat is iets wat ik erg irritant vond in Word.

Ik ben er erg blij mee in ieder geval ^O^
pi_106340272
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 14:32 schreef Daph_ het volgende:
Niks ingewikkelds aan Scrivener hoor :N Erg makkelijk in gebruik, duidelijk en puur op het schrijven van boeken/scripts/korte verhalen gericht. Ik heb tijdens NaNo de trial versie gebruikt en was erg tevreden, dus heb met 50% korting de volledige versie gekocht. Ik vind het vooral fijn dat ik alles bij elkaar heb: uitlijning, karakter schetsen, research, verhaal enz. De volgorde van je verhaal is makkelijk aan te passen en dat is iets wat ik erg irritant vond in Word.

Ik ben er erg blij mee in ieder geval ^O^
Hoe bedoel je: de volgorde van je verhaal aanpassen? Ik schuif dan met blokken tekst en lijm de brokstukken weer aan elkaar, maar dit systeem werkt dus anders?

Ik denk dat het wel handig kan zijn voor mensen die niet schrikken van woorden als 'index card system', maar ik raak daarvan in de war. Ik heb ooit wel eens geprobeerd om met een (ouderwetse) kaartenbak te werken, maar toen eindigde ik met een heleboel kaartjes waarop de grootst mogelijke onzin stond, m.a.w.: ik 'denk' niet in kaartjes, maar ik heb ze toen toch heel plichtsgetrouw zitten invullen, omdat ik nu eenmaal had besloten om met een kaartsysteem te werken. Wat ik bedoel, is dat zo'n professioneel systeem allerlei goedbedoelde hulpmiddelen biedt, maar lang niet al die hulpmiddelen zijn voor elke schrijver nuttig.

Sowieso denk ik dat mijn methode behoorlijk overeenkomt met dit systeem: ik heb één manuscript (alle tekst bij elkaar, voor het overzicht), met daarachter één document met aantekeningen/losse scènes die ik doorstreep als ik ze gebruikt heb, en dan ligt er op mijn bureau een uitgeprinte synopsis. Ook heb ik nog een document (soort logboek) waarin ik elke dag bijhoud wat ik heb gedaan, en wat ik morgen wil doen.

Ik denk wel dat een professioneel systeem houvast kan bieden, maar dat is eigenlijk alleen in het begin van het schrijfproces fijn. Daarna, als de geest eenmaal uit de fles is, gaat alles zoals het gaat.Ik was in het begin heel obsessief bezig met woorden tellen, en toen ik vervolgens begon te redigeren/herschrijven, had ik mezelf opgedragen dat ik 30% MOEST weggooien, zodat ik precies op de afgesproken 80.000 woorden zou uitkomen. Maar zo werkte het niet, want hoewel ik heel veel weggooide, schreef ik nóg meer bij. Uiteindelijk keek ik niet meer naar het aantal woorden, en ik schreef lekker verder. Ik ben geëindigd op 86.000 woorden :) Prima. Ik ga ervan uit dat er nog wel iets zal sneuvelen in een volgende redactieronde, en bovendien speelt het woordenaantal op een bepaald moment geen rol meer, omdat het dan (als je eenmaal écht weet waar je mee bezig bent) alleen nog om het verhaal gaat. Dat was voor mij ook een verrassing O-)
  dinsdag 3 januari 2012 @ 01:37:05 #264
71919 wonderer
pi_106340955
Als je in je verhalen ook zo breedvoerig bent, snap ik die 86.000 woorden wel :Y)

Maar de inhoud kan ik helemaal onderschrijven.
pi_106664407
Zo, net mijn eerste versie afgerond. Mooi op tijd, want maandag begin ik bij een nieuwe werkgever en ik had me voorgenomen de eerste versie voor die tijd af te hebben :)

Nu eens kijken hoeveel tijd en energie ik nog vrij kan gaan maken voor het herschrijven naast mijn nieuwe baan. Ik heb in ieder geval ideeën zat over hoe ik bepaalde scènes aan wil passen of wil uitbreiden. Dus wat dat betreft moet het goed komen. Ik ben alleen bang dat het eerder langer dan korter zal worden. Maar goed, details.

Zo juist de trial versie van Scrivener ook maar gedownload. Wie weet is het wat voor me. Ik werk nu met een excel bestandje voor tijdlijn/ ruwe verhaallijn en een word document vol met karakterbeschrijvingen en locatiebeschrijvingen. Dat werkt op zich ook wel aardig, maar dit is wel een mooi moment om zoiets eens uit te proberen denk ik.

Edit: Eerste wat ik lees in die tutorial: It is primarily intended to be a first draft tool. ;) Nou ja, toch maar eens kijken wat het allemaal doet.
pi_106666938
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 22:57 schreef kalinzar het volgende:
Zo, net mijn eerste versie afgerond. Mooi op tijd, want maandag begin ik bij een nieuwe werkgever en ik had me voorgenomen de eerste versie voor die tijd af te hebben :)

Nu eens kijken hoeveel tijd en energie ik nog vrij kan gaan maken voor het herschrijven naast mijn nieuwe baan. Ik heb in ieder geval ideeën zat over hoe ik bepaalde scènes aan wil passen of wil uitbreiden. Dus wat dat betreft moet het goed komen. Ik ben alleen bang dat het eerder langer dan korter zal worden. Maar goed, details.

Zo juist de trial versie van Scrivener ook maar gedownload. Wie weet is het wat voor me. Ik werk nu met een excel bestandje voor tijdlijn/ ruwe verhaallijn en een word document vol met karakterbeschrijvingen en locatiebeschrijvingen. Dat werkt op zich ook wel aardig, maar dit is wel een mooi moment om zoiets eens uit te proberen denk ik.

Edit: Eerste wat ik lees in die tutorial: It is primarily intended to be a first draft tool. ;) Nou ja, toch maar eens kijken wat het allemaal doet.
Gefeliciteerd :) Met je eerste versie en met je nieuwe baan

Misschien probeer ik die 'first draft tool' ook een keer uit - hopelijk begin ik binnenkort aan een nieuw verhaal, want mijn manuscript is blijkbaar goedgekeurd. Ik zeg 'blijkbaar', omdat ik nog geen officiële reactie van de uitgeefster heb gekregen (ik stuurde het ding 1 december op) maar ik kreeg tot mijn verbazing vandaag een uitnodiging om vrijdag naar de uitgeverij te komen om een foto te laten maken "omdat ik heb begrepen dat jouw roman in de nieuwe brochure komt te staan." De persoon die de mail stuurde, ken ik verder niet. Beetje vreemd allemaal, maar ik vat het maar op als goed nieuws :+

Intussen heeft mijn eerste 'proeflezer' het manuscript gelezen: zeer positieve reactie w/

Ik ga er nog wel een paar dingen in veranderen. Het begin is blijkbaar te traag en in de eerste hoofdstukken geef ik een paar hints die niet direct onthullend zijn, maar ik kan ze volgens de proefpersoon net zo goed weglaten. Goede tips, kortom, want dat waren precies de dingen waar ik over twijfelde. Het laatste hoofdstuk, de epiloog, moet ik ook nog schrijven. In het huidige manuscript heb ik een korte samenvatting gegeven van dat hoofdstuk, omdat ik er eerst met iemand over wilde praten. Wat het meest logische einde was, zeg maar. Ik kwam er zelf niet helemaal uit. Maar nu is ook dat probleem opgelost, want mijn proeflezer zag heel scherp voor zich hoe het zou eindigen. Ongeveer zo ga ik het doen.
pi_106672372
Gefeliciteerd Kalinzar! Een lekker gevoel om je eerste versie af te hebben. Als tip wil ik je geven om een vast dagdeel per week te gaan reserveren voor het herschrijven. Een vaste avond of de zaterdag/zondagochtend bijvoorbeeld. :)

En gefeliciteerd Nadine! Komt je boek in de voorjaarsbrochure, of de zomer? Dus er staat al een publicatiedatum gepland?
En die positieve reactie, is die van de meelezer van de uitgeverij? Wel prettig dat je nu wat concrete tips hebt waar je nog mee aan de slag kan gaan. En dat je het einde kunt schrijven.
Heb je al een idee voor een nieuw project?

Zelf zit ik een beetje in een achtbaan. Deze maand komen mijn twee kinderboekjes uit (de ene had ik vorige maand al binnen, de ander krijg ik waarschijnlijk in februari pas), maar heb twee weken terug en gisteren ook twee afwijzingen voor nieuwe verhalen binnengekregen. ;(
pi_106673618
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2012 09:23 schreef Biancavia het volgende:
Gefeliciteerd Kalinzar! Een lekker gevoel om je eerste versie af te hebben. Als tip wil ik je geven om een vast dagdeel per week te gaan reserveren voor het herschrijven. Een vaste avond of de zaterdag/zondagochtend bijvoorbeeld. :)

En gefeliciteerd Nadine! Komt je boek in de voorjaarsbrochure, of de zomer? Dus er staat al een publicatiedatum gepland?
En die positieve reactie, is die van de meelezer van de uitgeverij? Wel prettig dat je nu wat concrete tips hebt waar je nog mee aan de slag kan gaan. En dat je het einde kunt schrijven.
Heb je al een idee voor een nieuw project?

Dank je.
Ik denk dat het boek tussen mei en december verschijnt: de najaarsaanbieding, want een zomeraanbieding hebben ze niet (en door voorjaarsaanbieding is al verschenen). Beetje vaag, maar ik hoop mei/juni. Ik zal het binnenkort wel precies horen.

Nee, de meelezer komt uit mijn eigen kring, zeg maar: ik heb een paar mensen gevraagd die me kunnen helpen. Een filmeditor, een eindredacteur, een recensent, een 'gewone lezer' en ten slotte heb ik mijn agent nog achter de hand.
Ik heb al een idee voor een nieuw project, maar dat is nog heel vaag.
quote:
Zelf zit ik een beetje in een achtbaan. Deze maand komen mijn twee kinderboekjes uit (de ene had ik vorige maand al binnen, de ander krijg ik waarschijnlijk in februari pas), maar heb twee weken terug en gisteren ook twee afwijzingen voor nieuwe verhalen binnengekregen. ;(
Gefeliciteerd met de kinderboekjes :) Vervelend van de afwijzingen - maar zijn dat ook kinderverhalen (voor dezelfde uitgeverij) of heb je meerdere pannen op het vuur? En gingen die afwijzingen gepaard met opmerkingen, of waren het eenregelige bedankjes?
pi_106675899
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 10:22 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

[..]

Gefeliciteerd met de kinderboekjes :) Vervelend van de afwijzingen - maar zijn dat ook kinderverhalen (voor dezelfde uitgeverij) of heb je meerdere pannen op het vuur? En gingen die afwijzingen gepaard met opmerkingen, of waren het eenregelige bedankjes?
Verhalen voor dezelfde serie bij dezelfde uitgever. Bij eentje was het onderbouwd, er was iets niet goed uitgewerkt (waar ik ze gelijk in moet geven, ik dacht er te makkelijk mee weg te komen).
De tweede was een kwestie van gevoel van het leespanel. Ze hebben voor volgend jaar een aantal verhalen nodig en maken een selectie van de ingestuurde manuscripten. Die laatste was ook een gok, een kerstverhaal (maar dan anders), dus alleen publicabel in december. Maar nu zag ik dat ze de afgelopen jaren in december altijd 'gewone' verhaal hebben uitgegeven, dus achteraf zaten ze misschien helemaal niet op een decemberverhaal te wachten.
Ik heb een paar weken terug nog een verhaalidee ingestuurd, daar verwacht ik ergens in maart reactie op te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Biancavia op 11-01-2012 11:56:11 ]
pi_106683771
quote:
7s.gif Op woensdag 11 januari 2012 11:41 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Verhalen voor dezelfde serie bij dezelfde uitgever. Bij eentje was het onderbouwd, er was iets niet goed uitgewerkt (waar ik ze gelijk in moet geven, ik dacht er te makkelijk mee weg te komen).
De tweede was een kwestie van gevoel van het leespanel. Ze hebben voor volgend jaar een aantal verhalen nodig en maken een selectie van de ingestuurde manuscripten. Die laatste was ook een gok, een kerstverhaal (maar dan anders), dus alleen publicabel in december. Maar nu zag ik dat ze de afgelopen jaren in december altijd 'gewone' verhaal hebben uitgegeven, dus achteraf zaten ze misschien helemaal niet op een decemberverhaal te wachten.
Ik heb een paar weken terug nog een verhaalidee ingestuurd, daar verwacht ik ergens in maart reactie op te krijgen.
Ah, oké. Een onderbouwde afwijzing is minder erg, dan kun je het verhaal nog aanpassen. Ik ben altijd wel blij met dat soort inhoudelijke kritiek. Vaak gaat het om dingen die je eigenlijk wel weet, maar inderdaad, wat jij ook zegt: soms is het verleidelijk om voor de gemakkelijkste weg te kiezen. Wat mij opviel, was dat mijn 'proeflezer' meer behoefte had aan uitleg dan ik zelf had ingeschat. Dat gold vooral voor de ontknoping: hij wilde horen dat hij het goed had begrepen, terwijl ik dacht dat de lezer bepaalde informatie zelf wel zou invullen. Dat was ook wel zo, maar toch had hij behoefte aan absolute zekerheid - een beloning voor het meedenken, zeg maar. Dat zijn goeie tips, ik had er zelf niet aan gedacht :)

Wat het kerstverhaal betreft: aan goede kerstverhalen is altijd behoefte, volgens mij! Hetzelfde geldt voor Sinterklaasverhalen - daar krijgen kinderen nooit genoeg van. Misschien moeten ze bij de uitgeverij even over de drempel worden geholpen :P
pi_106683982
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 01:37 schreef wonderer het volgende:
Als je in je verhalen ook zo breedvoerig bent, snap ik die 86.000 woorden wel :Y)

Maar de inhoud kan ik helemaal onderschrijven.
:D breedvoerig is my middle name

Jij wilt mijn manuscript nog wel proeflezen, hè? Maak je borst maar nat :Y) Wanneer komt het jou goed uit? Zoals je weet ben ik een deadlinefetisjist - ik heb een datum nodig. Over ongeveer drie weken?
  Moderator zaterdag 14 januari 2012 @ 11:07:48 #272
42184 crew  DaMart
pi_106796146
Mijn hoofd begint echt steeds meer te lijken op een wachtkamer voor ongeschreven verhalen. Ik gun mezelf de laatste tijd ook iets te weinig tijd om te schrijven, terwijl ik behoorlijk wat inspiratie heb gekregen.

Alleen als ik dan het ene plot wat probeer uit te werken, ga ik dat ineens ook doen voor een ander verhaal. Ik heb ook al geprobeerd om een verhaal te gaan schrijven, maar de volgende dag begin ik dan weer aan een ander :D.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 12:28:34 #273
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_106797705
hoeveel verhaal-ideen heb je dan op het moment DaMart?
"najazeg heeft geen abonnement"
Nee, en ik ga er ook geen aanschaffen, brutale vlerk!
ik heb twee eervolle vermeldingen op mijn naam staan! *O*
  Moderator zaterdag 14 januari 2012 @ 12:30:33 #274
42184 crew  DaMart
pi_106797755
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 12:28 schreef najazeg het volgende:
hoeveel verhaal-ideen heb je dan op het moment DaMart?
Ik heb alle titels even op mijn inspiratiebord geschreven, en ik kom nu tot negen verhalen die tot boekomvang zouden kunnen uitgroeien, en ik ben wel begonnen met het schrijven van één kort verhaal.
pi_106809617
Beetje laat, maar nog bedankt voor de felicitaties Biancavia en Nadine26:)

En goede tip om een vaste avond/dagdeel voor het herschrijven te gaan kiezen. Ik ga eerst maar eens aan mijn nieuwe baan wennen en zien hoe het loopt, maar uiteindelijk reserveer ik er wel 1 a 2 avonden voor denk ik. Ik wil er toch een beetje vaart in houden want ondertussen begin ik zelf benieuwd te worden naar het uiteindelijke verhaal;) Het is best leuk om te zien hoe je bepaalde details uit het begin van het verhaal weer tegenkomt bij het herschrijven en meteen bedenkt hoe die later in het verhaal weer terug naar voren moeten komen.
  zaterdag 14 januari 2012 @ 21:00:32 #276
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_106813475
wat da herschrijven betreft? Schrijven jullie echt weer van scratch met eventueel het geschreven verhaal als voorbeeld of lees je het door en pas je hier en daar dingen aan? Dat eerste lijkt me wel erg time consuming...
  Moderator zaterdag 14 januari 2012 @ 22:50:53 #277
42184 crew  DaMart
pi_106817167
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 21:00 schreef najazeg het volgende:
wat da herschrijven betreft? Schrijven jullie echt weer van scratch met eventueel het geschreven verhaal als voorbeeld of lees je het door en pas je hier en daar dingen aan? Dat eerste lijkt me wel erg time consuming...
Ik print het verhaal uit en lees het alsof ik een boek lees. De aantekeningen die ik daarbij maak, verwerk ik vervolgens in de bestaande tekst.
  zondag 15 januari 2012 @ 08:54:40 #278
276374 najazeg
dit kan toch niet?
pi_106825700
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 januari 2012 22:50 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik print het verhaal uit en lees het alsof ik een boek lees. De aantekeningen die ik daarbij maak, verwerk ik vervolgens in de bestaande tekst.
aha, dus min of meer zoals ik het ook heb gedaan :) Dacht al...
pi_106851490
Houden jullie het eigenlijk bij één keer herschrijven? Of volgen er nog meerdere sessies? Ik merk zelf dat ik nu vooral bezig ben met het verhaal wat soepeler te laten verlopen en hier en daar wat losse eindjes aan elkaar te knopen of te verwijderen. Buiten dat let ik vooral op of bepaalde patronen kloppen, van verhaalaspecten tot simpele zaken als blauwe ogen die opeens bruin worden en zo. Maar ik merk dat ik nog wat voorzichtig ben met bepaalde scenes te herschrijven, het lijkt er op dat ik dat onbewust uitstel en nu meer bezig ben het hele document 'rewriteproof' te maken zeg maar.

Overigens bevalt dat Scrivener me wel aardig. Het lijkt een beetje op een programma wat ik bij mijn vorige baan gebruikte. Vooral de mogelijkheid om allerlei hyperlinks aan te brengen in de karakterbeschrijvingen vind ik wel prettig. Van persoon naar persoon of plaats kunnen klikken is een stuk makkelijker dan al het gezoek dat ik eerder steeds nodig had.
  Moderator maandag 16 januari 2012 @ 08:10:05 #280
42184 crew  DaMart
pi_106860619
quote:
0s.gif Op zondag 15 januari 2012 22:09 schreef kalinzar het volgende:
Houden jullie het eigenlijk bij één keer herschrijven? Of volgen er nog meerdere sessies?
Bij mij volgen er doorgaans wel meerdere sessies, afhankelijk van hoeveel proeflezers er zijn en hoeveel feedback die geven.

Is het trouwens heel raar om na 4,5 maand even bij een uitgever na te vragen wat de gemiddelde beoordelingsduur van manuscripten op dit moment is, of houden ze niet van ongeduldige mensen? :@.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')