Ik print het verhaal uit en lees het alsof ik een boek lees. De aantekeningen die ik daarbij maak, verwerk ik vervolgens in de bestaande tekst.quote:Op zaterdag 14 januari 2012 21:00 schreef najazeg het volgende:
wat da herschrijven betreft? Schrijven jullie echt weer van scratch met eventueel het geschreven verhaal als voorbeeld of lees je het door en pas je hier en daar dingen aan? Dat eerste lijkt me wel erg time consuming...
aha, dus min of meer zoals ik het ook heb gedaanquote:Op zaterdag 14 januari 2012 22:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik print het verhaal uit en lees het alsof ik een boek lees. De aantekeningen die ik daarbij maak, verwerk ik vervolgens in de bestaande tekst.
Bij mij volgen er doorgaans wel meerdere sessies, afhankelijk van hoeveel proeflezers er zijn en hoeveel feedback die geven.quote:Op zondag 15 januari 2012 22:09 schreef kalinzar het volgende:
Houden jullie het eigenlijk bij één keer herschrijven? Of volgen er nog meerdere sessies?
Ja, minimaal 2 maanden staat op de website en in de bevestigingse-mail spreken ze over 'enige maanden'.quote:Op maandag 16 januari 2012 10:29 schreef Biancavia het volgende:
Staat er een indicatie op de site van de uitgever, DaMart?
Hmja. Dan zou ik toch nog even afwachten. Na 6 maanden zou ik wel een mail gaan sturen.quote:Op maandag 16 januari 2012 11:02 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, minimaal 2 maanden staat op de website en in de bevestigingse-mail spreken ze over 'enige maanden'.
Gewoon mailen, kom op zeg: vier en een halve maand?quote:Op maandag 16 januari 2012 11:02 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, minimaal 2 maanden staat op de website en in de bevestigingse-mail spreken ze over 'enige maanden'.
Te vroeg geklaagd: ik kreeg net een mailtje van de uitgeefster dat ze het manuscript aan het lezen is en er "ERG blij" mee is, net als met mijn catalogustekst, en ze eindigt met: "Wat is het fijn om met jou te werken."quote:Op maandag 16 januari 2012 12:07 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Gewoon mailen, kom op zeg: vier en een halve maand?![]()
Mailen doet geen pijn, bovendien geeft het jou rust als ze antwoorden dat het nog minstens 3 maanden gaat duren - dan kun je het uit je hoofd zetten, voor nu.
Overigens duurt het bij mij ook eindeloos, terwijl mijn manuscript kennelijk al komende zomer wordt uitgegeven. Maar gelezen is het volgens mij nog niet. Ik heb het 1 december ingeleverd... ik heb vorige week al gemaild: "Heb je het al gelezen?" Geen antwoord. Heel onbeleefd, dus ik mail vandaag of morgen gewoon nog een keer, en dan hoop ik maar dat ik vriendelijk kan blijven, want mails onbeantwoord laten vind ik not done
Dat zijn nog eens mooie berichten zeg! Fijne complimentjes! Congratz!quote:Op maandag 16 januari 2012 14:49 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Te vroeg geklaagd: ik kreeg net een mailtje van de uitgeefster dat ze het manuscript aan het lezen is en er "ERG blij" mee is, net als met mijn catalogustekst, en ze eindigt met: "Wat is het fijn om met jou te werken."
![]()
Op dit soort berichten wil ik best 6 weken wachten
Als ik zo'n bericht krijg, vind ik 4,5 maand wachten ook prima hoorquote:Op maandag 16 januari 2012 14:49 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Te vroeg geklaagd: ik kreeg net een mailtje van de uitgeefster dat ze het manuscript aan het lezen is en er "ERG blij" mee is, net als met mijn catalogustekst, en ze eindigt met: "Wat is het fijn om met jou te werken."
![]()
Op dit soort berichten wil ik best 6 weken wachten
Ik heb ooit fanfiction geschreven van een televisieserie, in een soort scriptvorm, maar dat was dus niet officieel voor televisie. Dat was meer een leuke bezigheid, bestaande personages verder uitbouwen en zo. Wel leerzaam ookquote:Op maandag 16 januari 2012 16:18 schreef GlenSpey het volgende:
Ah een topic over schrijven, precies wat ik zocht
Al enkele jaren loop ik rond met het idee om een keer een script voor een tv-serie te schrijven. Ik heb daarvoor diverse ideetjes in mijn hoofd, maar geen enkel idee is eigelijk gedetailleerd genoeg om echt te beginnen met schrijven. Ik vind bijvoorbeeld het verzinnen van een aantal goeie hoofdrol-personen heel lastig...
Verder ben ik echt een ontzettende perfectionist, en ik ben geloof ik een beetje bang dat dat mij teveel in de weg gaat zitten tijdens het schrijven
Mijn vraag is echter of het handig is om van dat script, wat het uiteindelijk moet worden, gelijk een script te maken, of om eerst met een gewoon leesboek te beginnen.
En zijn hier mensen met ervaringen in het schrijven van scripts voor tv-series (dus geen filmscripts)?
misschien kun je zoeken op scripts van series op internet om als voorbeelden te gebruiken? Op basis daarvan kun je er dan zelf mee beginnen.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:18 schreef GlenSpey het volgende:
Ah een topic over schrijven, precies wat ik zocht
Al enkele jaren loop ik rond met het idee om een keer een script voor een tv-serie te schrijven. Ik heb daarvoor diverse ideetjes in mijn hoofd, maar geen enkel idee is eigelijk gedetailleerd genoeg om echt te beginnen met schrijven. Ik vind bijvoorbeeld het verzinnen van een aantal goeie hoofdrol-personen heel lastig...
Verder ben ik echt een ontzettende perfectionist, en ik ben geloof ik een beetje bang dat dat mij teveel in de weg gaat zitten tijdens het schrijven
Mijn vraag is echter of het handig is om van dat script, wat het uiteindelijk moet worden, gelijk een script te maken, of om eerst met een gewoon leesboek te beginnen.
En zijn hier mensen met ervaringen in het schrijven van scripts voor tv-series (dus geen filmscripts)?
Nee, het gaat vrij belabberd.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:25 schreef DaMart het volgende:
[..]
En, schiet het al op?.
Ik zit er nu sterk over te denken om volgende week de uitgever maar even te mailen of te bellen met de vraag wat op dit moment de gemiddelde beoordelingstijd is van manuscripten. Ik heb het vandaag precies vier maanden geleden ingestuurd en na de ontvangstbevestiging niets meer vernomen.
Nee, nog niet. Ik moet nog even mailen, inderdaadquote:Op dinsdag 17 januari 2012 13:38 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Nee, het gaat vrij belabberd.Op de ochtend van nieuwjaarsdag (voor mij nog beetje op de valreep van 2011, zo zie ik het) het einde van hoofdstuk 1 afgeraffeld (in 200 woorden opeens patsboem, nieuw hoofdstuk). Daarna gelijk een dag of tien niet meer geschreven en inmiddels heb ik wel een serieus begin van rond de drie a4tjes gemaakt van hoofdstuk 2. Ik zit nu net over de 9000 (lang leve memes
) woorden, maar het gaat nog vrij stroef. Deels komt dit ook denk ik omdat hoofdstukken 1, 2 en 3 vrij saai zijn en ik er daardoor zelf ook meer moeite mee heb, maar dit is wel nodig om het open einde van het boek dat nu bij de uitgeverijen ligt op een goede manier door te zetten. Ik hoop alleen dat het geen lezers afstoot, want bij mijn eerste boek kreeg ik ook veel reacties over de eerste twee a drie a4tjes dat het te langzaam op gang kwam (terwijl ik dat juist mee vond vallen omdat je na hoofdstuk 2 bijna letterlijk in het verhaal gegooid werd). Ik heb nu maar een spannende/opbouwende proloog toegevoegd van twee a4tjes, maar die heeft vrij weinig met het verhaal zelf te maken, het geeft alleen een antwoord op een vraag dat uit boek 1 misschien overblijft (al is het misschien ook een beetje diepgang voor een personage) en dus waarschijnlijk leuker voor de fans dan de casual reader.
Het schrijven gaat sowieso een beetje stroef omdat ik last heb van stress op het moment vanwege persoonlijke aangelegenheden, en juist daardoor gaat ook het feit dat ik nog niets van de uitgeverijen heb gehoord knagen (2.5 maand slechts, maar toch). Maar goed, gewoon per dag alles bekijken en ondertussen toch proberen dagelijks wat te schrijven en dan breekt het lijntje hopelijk niet.
Heb je nog gebeld of gemaild om te vragen hoe lang de wachttijd is? Misschien kan je het half-half anoniem op hun Twitter (mits ze dat hebben) vragen, dat is tenminste nog een beetje laagdrempelig en zullen ze hopelijk niet te lang bij stilstaan. Was het sowieso niet die uitgeverij waarbij Nadine was weggegaan en die bijna failliet was? In dat geval kan je het misschien onderhand beter naar een tweede uitgeverij sturen.
Ze zijn niet faillietquote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nee, nog niet. Ik moet nog even mailen, inderdaad.
En het is die uitgeverij, inderdaad, maar of de ervaringen van Nadine samenhangen met de lange beoordelingsduur, weet ik dan weer niet.
Succes met schrijven trouwens!
Ja, het is echt drama. Ik doe correctiewerk, maar de opdrachten worden steeds sporadischer. Ik had zelfs voor een uitgeverij vorig jaar naar volle tevredenheid een proefopdracht gemaakt, maar die kwamen na een halfjaar met de mededeling dat ze simpelweg niet genoeg werk meer hadden.quote:Op woensdag 18 januari 2012 01:20 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ze zijn niet failliet![]()
Maar intern is er wel van alles aan de hand, "spannende tijden" noemen ze het zelf (mensen die van baan zijn gewisseld binnen de uitgeverij, anderen die zijn vertrokken, etc.), dus dat zou best iets te maken kunnen hebben met die lange beoordelingsduur. Ook een belangrijk puntje is de zogenaamde 'titelreductie': in 2011 hebben ze 25% minder boeken uitgegeven dan het jaar ervoor, en dit jaar voeren ze die reductie zelfs op naar 50%. Maar dat gebeurt bij heel veel uitgeverijen: minder boeken uitgeven en toch meer winst maken, door bijvoorbeeld meer aandacht te besteden aan de boeken en meer marktgericht te werken.
Misère in het boekenvakEn dus: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Maar een goed boek is altijd welkom, bij elke uitgeverij.
Jeeequote:Op woensdag 18 januari 2012 08:58 schreef Biancavia het volgende:
Het wordt zo natuurlijk ook steeds lastiger om als debutant je manuscript te kunnen slijten bij een uitgeverij. Ze reserveren de plaatsen in hun fonds voor hun eigen schrijvers en er is minder plaats voor nieuwelingen.
twitter:PaulSebes twitterde op woensdag 18-01-2012 om 16:21:13Wedstrijd: Nog 3 dagen voor STUUR JE BESTE HOOFDSTUK/FRAGMENT/VERHAAL VAN MAX. 10 BLZ NAAR OFFICE@SEBES.NL en win een close-reading door ons reageer retweet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |