abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100934644
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:41 schreef simmu het volgende:

edit. probleem hier in de vraagstelling is dus de vraag. waar waren ze voor gewaarschuwd. zwaar onweer? ja. supercel? nee.
Wel dus. Althans, misschien niet direct. Maar zulke waarschuwingen zijn wel degelijk uitgegeven.
pi_100934650
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:42 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Zoo bizar.
Voor het podium: Feest
achter het podium: Paniek
heel apart
Ik weet niet, het filmpje lijkt niet echt chronologisch. Helemaal in het begin zie je het publiek ook de tent uitstromen.
pi_100934685
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:42 schreef Disorder het volgende:

[..]

Als men wist dat er een supercel aan kán komen, moet men de volgende keer wellicht meer doen, zover mogelijk. Er is gewaarschuwd voor extreem weer. Estofex en andere europese weer-instituten hebben diverse waarschuwingen uitgegeven. Daarbij behoorden downbursts, sterke windstoten, hagel, supercel-stormen en tornado's tot de mogelijkheden. Dat was al ruim van tevoren bekend. Zie subforum DE maar.

Het verhaal dat men 'verrast werd' klopt naar mijn mening niet.
als mensen dat willen zit er niks anders op dan elke vorm van dit soort publieke evenementen af te schaffen. het is niet anders. je kan nu eenmaal niet altijd alles vooraf helemaal inschatten & voorspellen. 1 variabale anders (zeg, de wind net 1 tandje minder) en nietws van dit alles was gebeurd.

hoe kut ook, soms valt er vooraf niets aan te doen en moet je maar gewoon hopen dat het goedgaat
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_100934694
Ik hoop wel echt dat dit niet het einde betekent van het Pukkelpop-festival... dat heeft niemand verdiend!
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_100934768
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:44 schreef Disorder het volgende:

[..]

Wel dus. Althans, misschien niet direct. Maar zulke waarschuwingen zijn wel degelijk uitgegeven.
enkel op een moment dat ze vrij weinig meer konden doen
waar denk je dat mensen gaan staan met zulk noodweer
pi_100934770
als we dan toch the blame game spelen: waarom werd er voor het gebied dan niet de code rood afgegeven?

quote:
De atmosfeer is uitermate onstabiel zodanig dat we bijna zeker zijn dat bovenstaande onweersfenomenen met hevige rukwinden en hagelbuien zich in de regio zullen voordoen. U bent gewaarschuwd.
bron
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_100934804
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:42 schreef Crazy-M het volgende:

[..]

Zoo bizar.
Voor het podium: Feest
achter het podium: Paniek
heel apart
Zo gaat dat op zo'n groot festival. De mensen in deze tent hebben niet in de gaten hoe ernstig het is. Die denken het regent en onweert hard, soit, dat gaat zo wel weer over. Dat zie je ook op andere filmpjes dat mensen er om aan het lachen zijn en ineens die tent in zien storten en zich kapot schrikken. Als je het al niet aan ziet komen als je er midden in zit, hoe moet je zoiets dan vantevoren aan zien komen. Denk dat de meeste mensen dat weer nog nooit van hun leven hebben meegemaakt. Ik in ieder geval niet.
pi_100934854
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:45 schreef simmu het volgende:

[..]

als mensen dat willen zit er niks anders op dan elke vorm van dit soort publieke evenementen af te schaffen. het is niet anders.
Dit is natuurlijk gelul. Maar met een ruime waarschuwing, die er was, had wellicht meer gedaan kunnen worden.
pi_100934872
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:50 schreef Disorder het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk gelul. Maar met een ruime waarschuwing, die er was, had wellicht meer gedaan kunnen worden.
Waar denk je dan aan?
pi_100934915
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:47 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

enkel op een moment dat ze vrij weinig meer konden doen
waar denk je dat mensen gaan staan met zulk noodweer
Nee dus. Die waarschuwingen bestonden al een dag voordat dit gebeurde. Verschillende variabelen die aanwezig moeten zijn voor extreem weer werden door verschillende instituten aangegeven. Natuurlijk kun je niet precies de plek van een supercel voorspellen, maar er was al langer bekend dat de kans reëel was dat er in die regio extreem weer zou ontstaan.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:52:10 #61
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_100934918
Dat het zo extreem zou worden had denk ik niemand verwacht
pi_100934943
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Zo gaat dat op zo'n groot festival. De mensen in deze tent hebben niet in de gaten hoe ernstig het is. Die denken het regent en onweert hard, soit, dat gaat zo wel weer over. Dat zie je ook op andere filmpjes dat mensen er om aan het lachen zijn en ineens die tent in zien storten en zich kapot schrikken. Als je het al niet aan ziet komen als je er midden in zit, hoe moet je zoiets dan vantevoren aan zien komen. Denk dat de meeste mensen dat weer nog nooit van hun leven hebben meegemaakt. Ik in ieder geval niet.
Wij hebben zelf niks meegekregen van het instorten van de tenten en omvallen van bomen. Pas veel later toen de regen voorbij was en we de ravage zagen begon het te dagen.

Weet iemand welke tent het is op de beelden? Ik twijfel namelijk of het de tent was waarin wij stonden.
pi_100934950
Er gebeuren wel hele extreme dingen rond het festival. Nu loopt er weer een struisvogel op de snelweg die er vanaf komt....
pi_100934966
Goedemiddag! weet iemand de laatste cijfers toevallig?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:54:31 #65
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_100934992
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:53 schreef Tchock het volgende:
Goedemiddag! weet iemand de laatste cijfers toevallig?
quote:
Er zijn in totaal vijf mensen omgekomen vanwege noodweer dat over België trok. Tien mensen zijn zwaargewond en nog eens 140 mensen hebben hulp gekregen. In totaal zijn zes Nederlanders gewond geraakt.
pi_100935016
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:52 schreef Disorder het volgende:

[..]

Nee dus. Die waarschuwingen bestonden al een dag voordat dit gebeurde. Verschillende variabelen die aanwezig moeten zijn voor extreem weer werden door verschillende instituten aangegeven. Natuurlijk kun je niet precies de plek van een supercel voorspellen, maar er was al langer bekend dat de kans reëel was dat er in die regio extreem weer zou ontstaan.
en op dat moment zijn al minstens 90% van je bezoekers aanwezig
pi_100935029
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:51 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Waar denk je dan aan?
In verband met dreigend noodweer die dag afgelasten. Ik weet dat er gigantische financiële bedragen meedingen, dus ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:52 schreef Darklight het volgende:
Dat het zo extreem zou worden had denk ik niemand verwacht
Pfffff. Dit was dus al langer bekend, maar ik hou op met verdedigen.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:57:41 #68
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_100935102
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:55 schreef Disorder het volgende:

graag
O)))
pi_100935114
quote:

[..]

In verband met dreigend noodweer die dag afgelasten. Ik weet dat er gigantische financiële bedragen meedingen, dus ik denk niet dat dit ooit zal gebeuren.

Die 60.000 man zijn er dan toch. Die zijn op de campings. Daar was het ook niet veilig, getuige het feit dat daar ook een dode is gevallen.
pi_100935137
http://twitter.com/#!/MarkSkunkAnansi

Apparatuur heeft windstoten van 160 kmph gemeten op Pukkelpop gisteren.....
pi_100935153
quote:

[..]

Als deze supercel niet op deze specifieke plek had plaatsgevonden, werd de organisatie net zo hard afgestraft, wat doe je daarnaast met de 60.000 man die daar 2 dagen op een weilandje staan zonder enige vorm van vermaak, als die camping tijdens deze supercel vol mensen had gestaan, had de chaos en het aantal gewonden/doden net zo erg, zoniet erger kunnen zijn.
pi_100935285
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:59 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

Als deze supercel niet op deze specifieke plek had plaatsgevonden, werd de organisatie net zo hard afgestraft, wat doe je daarnaast met de 60.000 man die daar 2 dagen op een weilandje staan zonder enige vorm van vermaak, als die camping tijdens deze supercel vol mensen had gestaan, had de chaos en het aantal gewonden/doden net zo erg, zoniet erger kunnen zijn.
Inderdaad, het is erg lastig om met dergelijke berichtgeving om te gaan. Het is niet alsof je zomaar wat beslissingen kunt maken.
pi_100935362
quote:

[..]

[..]

als je het aflast en er gebeurt niks heb je ook gezeik
Ik heb ook wel eens op een festival gestaan waarbij het flink stormde buiten, vergelijkbaar met wat je op het laatste filmpje in dit topic kon zien vanuit die tent. Dat is ook het soort weer wat je verwacht bij een waarschuwing, en bij zulk weer gebeurt er meestal niks ernstigs en hebben alleen tentjes van bezoekers schade.

Dit kon niemand voorspellen omdat het ernstiger is dan verwacht.
Dat supercellen konden voorkomen betekent niet dat het gebeurt en gelijk zo ernstig. Zo kan bij elk onweer de bliksem inslaan in je huis, maar de meeste mensen trekken niet alle stekkers uit het stopcontact bij elk onweer.
pi_100935392
quote:

[..]

Als men wist dat er een supercel aan kán komen, moet men de volgende keer wellicht meer doen, zover mogelijk. Er is gewaarschuwd voor extreem weer. Estofex en andere europese weer-instituten hebben diverse waarschuwingen uitgegeven. Daarbij behoorden downbursts, sterke windstoten, hagel, supercel-stormen en tornado's tot de mogelijkheden. Dat was al ruim van tevoren bekend. Zie subforum DE maar.

Het gaat vooral om het woordje kan natuurlijk. Estofex had level 2 voor dat gebied afgegeven, wat betekent dat er 15% kans op extreem weer is binnen een straal van 40km. De kans dat het extreem weer om een bepaald punt is, is vele malen kleiner. Moet je dan zo'n festival niet door laten gaan? Moeilijk hoor.
pi_100935438
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:04 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Het gaat vooral om het woordje kan natuurlijk. Estofex had level 2 voor dat gebied afgegeven, wat betekent dat er 15% kans op extreem weer is binnen een straal van 40km. De kans dat het extreem weer om een bepaald punt is, is vele malen kleiner. Moet je dan zo'n festival niet door laten gaan? Moeilijk hoor.
Dit is het dilemma inderdaad.

Maar nogmaals.. Het statement: "Dit had niemand kunnen voorspellen!" klopt dus gewoon niet.
pi_100935451
Dat ineens zo'n woord dan weer heel gangbaar wordt. Ik had tot voor vandaag nog nooit van het woord supercel gehoord. Dat had ik een aantal jaren geleden ook met tsunami, wat inmiddels een heel normaal woord is geworden.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:06:43 #78
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100935472
quote:

[..]

Dat bedoel ik dus.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_100935549
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:05 schreef Disorder het volgende:

[..]

Maar nogmaals.. Het statement: "Dit had niemand kunnen voorspellen!" klopt dus gewoon niet.
Maar wat wil je daar nu mee zeggen? Het klopt wel, niemand had het kunnen voorspellen. Het zat er misschien wel in, een heel klein kansje van 5 %, dat het precies daar ging gebeuren in deze heftige mate. Want als iemand het met zekerheid had kunnen voorspellen, weet ik zeker dat met het zicht op 5 doden alle 60.000 mensen naar huis waren gestuurd of gevraagd was helemaal niet te komen. Dus het blijft nog steeds een feit dat niemand dit had kunnen voorspellen.
pi_100935552
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:05 schreef Disorder het volgende:

[..]

Mwah, niemand had kunnen voorspellen dat het daar mis zo mis zou gaan. Pas een half uur van te voren kan je zoiets met redelijke zekerheid zeggen en dan is het simpelweg te laat om nog iets te doen.

Als je festivals wilt afzeggen om dergelijke kansen, betekent het dat waarschijnlijk xxx/1000 (ik ga geen exacte getallen geven, want dat is niet te zeggen) voor niets niet door laat gaan. Hoeveel gezeur ga je daar wel niet mee krijgen?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:09:56 #81
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_100935586
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:04 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Heel moeilijk inderdaad. Zo'n groot festival wordt aan gewerkt zo ongeveer het moment dat de laatste editie de boeken sluit. Het weer over een jaar voorspellen kan uiteraard niet.

Maar na dit geval weet ik zeker dat er iets in het leven wordt geroepen als "stage safety" of zoiets waarbij gekeken wordt hoe dit te voorkomen is.
  Redactie Frontpage vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:11:10 #82
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_100935633
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:08 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar wat wil je daar nu mee zeggen? Het klopt wel, niemand had het kunnen voorspellen. Het zat er misschien wel in, een heel klein kansje van 5 %, dat het precies daar ging gebeuren in deze heftige mate. Want als iemand het met zekerheid had kunnen voorspellen, weet ik zeker dat met het zicht op 5 doden alle 60.000 mensen naar huis waren gestuurd of gevraagd was helemaal niet te komen. Dus het blijft nog steeds een feit dat niemand dit had kunnen voorspellen.
Eens. Zo'n kans zal er altijd zijn. Dus dan zou de conclusie zijn die daarop volgt: nooit geen festivals meer.

Deze ramp heeft niemand gewild. Of er mensen nalatig zijn geweest zal vanzelf blijken uit (strafrechtelijk) onderzoek. Laten we nou niet zelf met de beschuldigende vinger gaan wijzen maar rustig afwachten.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_100935650
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:08 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Mwah, niemand had kunnen voorspellen dat het daar mis zo mis zou gaan. Pas een half uur van te voren kan je zoiets met redelijke zekerheid zeggen en dan is het simpelweg te laat om nog iets te doen.

Als je festivals wilt afzeggen om dergelijke kansen, betekent het dat waarschijnlijk xxx/1000 (ik ga geen exacte getallen geven, want dat is niet te zeggen) voor niets niet door laat gaan. Hoeveel gezeur ga je daar wel niet mee krijgen?
Hoeveel gezeur krijg je nu? Ik begrijp je punt wel. Misschien zijn beide opties gewoon belabberd.
pi_100935666
Toch vind ik ook dat je moeilijk kan zeggen, we laten vandaag geen concerten meer doorgaan. Want stel je voor dat het eigenlijk wel meevalt, dan breekt ook de hel los natuurlijk
pi_100935719
Bovendien zijn die mensen dan al daar en lopen dan dus al dat gevaar.
pi_100935779
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:13 schreef bloodymary1 het volgende:
Bovendien zijn die mensen dan al daar en lopen dan dus al dat gevaar.
Idd. Ik denk dat je beter kan aangeven dat het heel slecht weer zal worden maar mensen zelf moet laten bepalen of ze al dan niet op het terrein blijven en dus de concerten gewoon door laten gaan
pi_100935805
Het is ook niet dat die mensen allemaal om de hoek wonen en dus even snel naar huis gestuurd kunnen worden. Op Werchter heb ik dit jaar hordes Engelsen, Nederlanders, Fransen, Spanjaarden, Italianen maar ook Zuid-Afrikanen en Canadezen gezien.
pi_100936049
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Het is ook niet dat die mensen allemaal om de hoek wonen en dus even snel naar huis gestuurd kunnen worden. Op Werchter heb ik dit jaar hordes Engelsen, Nederlanders, Fransen, Spanjaarden, Italianen maar ook Zuid-Afrikanen en Canadezen gezien.
Ochja het gaat er gewoon om dat je woensdagavond al de eerste voorspellingen had voor mogelijk slecht weer. Vervolgens krijg je om 12.49 een nieuw bericht:

quote:
Issued: Thu 18 Aug 2011 12:49
Forecaster: GROENEMEIJER

A level 2 was issued for parts of N France, W Germany, and the SE Benelux countries, primarily for large hail and severe wind gusts, and to a lesser extent for tornadoes.
Dan heb je 4 uur de tijd om iets van maatregelen te nemen en is de verklaring " Dat je zoiets niet ziet aankomen " een zeer gewaagde uitspraak. Of je hebt gewoon niet voldoende geïnformeerd naar mijn mening, of je hebt het totaal niet serieus genomen of iets anders wat een Fokker niet kan gissen ;)

Blijft natuurlijk dat je de chaos van de bomen/tenten niet snel had kunnen voorkomen. Hooguit kan je gasten beter informeren.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:28:50 #89
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100936340
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:15 schreef bloodymary1 het volgende:
Ze moeten helemaal naar Canada om veilig te zijn? :|W
pi_100936358
Vriendin van me is gisteren naar het ziekenhuis gebracht. Ze stond in de tent die instortte. Ze mocht vandaag al gelukkig weer naar huis met een grote hoofdwond, hersenschudding en wat blauwe plekken en een zere rug en nek. Hoop dat de rest van de zwaar gewonden het allemaal overleven...
I won't cross these streets until you hold my hand.
pi_100936506
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:21 schreef Drassss het volgende:

[..]

Ochja het gaat er gewoon om dat je woensdagavond al de eerste voorspellingen had voor mogelijk slecht weer. Vervolgens krijg je om 12.49 een nieuw bericht:

[..]

Dan heb je 4 uur de tijd om iets van maatregelen te nemen en is de verklaring " Dat je zoiets niet ziet aankomen " een zeer gewaagde uitspraak. Of je hebt gewoon niet voldoende geïnformeerd naar mijn mening, of je hebt het totaal niet serieus genomen of iets anders wat een Fokker niet kan gissen ;)

Blijft natuurlijk dat je de chaos van de bomen/tenten niet snel had kunnen voorkomen. Hooguit kan je gasten beter informeren.
Het is wel heel makkelijk roepen, maar je blaast niet een heel festival af om een dergelijke waarschuwing. En zoals al eerder gezegd: ook in vier uur krijg je niet alle mensen van het terrein af, en dan doen we voor het gemak even alsof ze dat ook allemaal netjes en vrijwillig zouden doen.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:36:10 #92
351045 Ryker
Ik werk met mensen zoals jij
pi_100936579
in Hasselt stad en de andere kant op in Lommel was er alleen sprake van regen en onweer.
Dat is pak m beet op een straal van 10 km om het pp terrein.

Als je daar een evenement had, had je die dan ook afgelast? Het blijft achteraf gel#l.
Grtz, Theo
follower since 2001, active in 2011
pi_100936591
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:29 schreef Carmy het volgende:
Vriendin van me is gisteren naar het ziekenhuis gebracht. Ze stond in de tent die instortte. Ze mocht vandaag al gelukkig weer naar huis met een grote hoofdwond, hersenschudding en wat blauwe plekken en een zere rug en nek. Hoop dat de rest van de zwaar gewonden het allemaal overleven...
mooi dat ze weer naar huis mag!
  Admin vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:37:08 #94
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_100936603
Kunnen de moraalridders gewoon hun rugzakje pakken en naar Hasselt gaan om daar met hun wijze raad te leuren?
Niet hier.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:37:11 #95
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_100936606
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:29 schreef Carmy het volgende:
Beterschap!
pi_100936609
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:36 schreef Ryker het volgende:
in Hasselt stad en de andere kant op in Lommel was er alleen sprake van regen en onweer.
Dat is pak m beet op een straal van 10 km om het pp terrein.

Als je daar een evenement had, had je die dan ook afgelast? Het blijft achteraf gel#l.
Dit dus, maar ik durf het best te zeggen. Gelul.
pi_100936620
quote:

[..]

[..]

en daar zit dus het probleem. Want zonder dat was er alleen maar flinke onweer geweest, zoals zovaak op festivals, waarbij er niks gebeurt. Dat is dus ook het deel dat niet te voorspellen was, helaas -O-
pi_100936708
quote:

[..]

[..]

Dit is een beetje waar ik me dus ook aan erger. Die waarschuwingen waren er al lang. Ik begrijp dat er verder niet zo heel veel op het terrein zelf aan te doen is, maar dan zeggen dat men verrast werd, dat vind ik gewoon niet eerlijk.
pi_100936728
Zoals ik gisteravond al zei: waarom vinden sommigen het nodig om jan en alleman de schuld te geven? Dat lijkt me een zorg voor later. Vooral hier blaten zonder enige kennis heeft geen enkel nut. Laten we nu denken aan de slachtoffers en hopen dat het bij vijf blijft, en verder praten over het afschuwelijke dat gister gebeurd is en niet zeiken over wiens fout het is zonder dat we ergens wat vanaf weten.
pi_100936733
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:37 schreef yvonne het volgende:
Kunnen de moraalridders gewoon hun rugzakje pakken en naar Hasselt gaan om daar met hun wijze raad te leuren?
Niet hier.

Wie bedoel je nou precies?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')