abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100863693

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_100863729
*Laatste post vorig deel
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ofwel: een jaar ubuntu kost je minder uitzoekwerk dan een middagje gentoo.

Iets met productiviteit enzo :+
Ik ben nu eenmaal een onderzoeker 8-)

Vroeger waren het treintjes, bestuurbare auto's, oude stofzuiger op zolder die het moesten ontgelden soms kreeg ik ze ook weer in elkaar :').

Hetzelfde met Linux, ik kan/kon het niet uitstaan dat Linux zoveel kracht heeft waarvan ik niet weet hoe het werkt. Met 2 middagjes Gentoo dwing jezelf in de diepsten van het systeem.

Learn bij doing it :P, the best way O+
pi_100863764
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14 :{. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:10:46 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_100863822
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
pi_100863841
quote:
2s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14 :{. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Daarom moet je ook gewoon chromium gebruiken.
pi_100863862
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:10 schreef remlof het volgende:
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
Ja ik ook :D.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_100863917
En ik gebruik nu al best een tijdje Gnome3 shell, maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar ook daadwerkelijk blijer van wordt ofzo.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:15:31 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_100864054
Ik heb nog altijd niet geupgrade. nog altijd 10.10, en bevalt prima.
How can I make this topic about me?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:17:12 #9
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_100864139
quote:
6s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat ja :P.

Bevalt uitstekend ^O^.
pi_100864258
11.04 had een kernel foutje waardoor de boel helemaal vastliep iedere keer als hij opgestart was. Heb nu linux mint debian en dat bevalt prima.
pi_100873365
Gebruikt Mint een andere kernel dan?
pi_100873440
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:35 schreef Toryu het volgende:
Gebruikt Mint een andere kernel dan?
Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
pi_100873699
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
pi_100874462
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
De hele zooi crashte na het inloggen. Geen idee of er een manier is om dingen te veranderen voor het opstarten maar Mint werkt ook. Het was maar mijn netbookje.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 22:58:53 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_100874630
quote:
6s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Je kan gewoon upgraden, als je daarna maar Ubuntu Classic als standaard GUI kiest.
pi_100875484
Ah, firefox 6 zit in de updates ^O^
pi_100876327
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen :P.
pi_100876368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:29 schreef JoshuaL het volgende:
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen :P.
Vbox ^O^
pi_100879174
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:30 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Vbox ^O^
Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden :P.
pi_100905851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 00:28 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden :P.
Licht ook een beetje aan je proccesor de mijne ondersteunt virtualisatie uitstekend. Bij sommige distro's heb je amper door dat je in Vbox zit. Debian werkt er supergoed in toen ik die teste :o

Maar hoofdzakelijk testen jah :)
pi_101196387
Wtf. geen offline modus bij Gnome 3 voor de chat :')?
pi_101201804
Ik gebruik op het moment een Bamboo-pentablet, waar helaas de ondersteuning voor Ubuntu 11.04 niet volledig is. Het weerhoudt me er niet van om weer te upgraden in oktober ofzoiets, maar het is wel jammer.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:53:12 #23
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101345868
Een oom van mij heeft voor de tweede keer deze week zijn XP naar de kloten geholpen, dus is het tijd voor een experimentje :9

Ik ga hem ubuntu voorschotelen. De uitdaging: hij is echt een digibeet!

Ik heb de boel bijna klaar voor hem, maar ik zit wat te klooien met die keyring.

Ik heb een user met beperkte rechten, die zonder wachtwoord mag inloggen. (user heeft wel een wachtwoord) Maar na het inloggen gaat ie meteen vragen om een wachtwoord om de keyring te unlocken }:|

Hoe is dit op te lossen? Ik heb de keyring al een keer verwijderd en opnieuw de wachtwoorden ingegeven, maar dat helpt niet.
heitieh
pi_101347051
In denk dat je dan in de config bestanden moet gaan spitten :{,
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:38:19 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101348758
ik heb nu voor de keyring een leeg wachtwoord ingegeven :o
heitieh
pi_101350267
quote:
99s.gif Op maandag 29 augustus 2011 21:38 schreef Joooo-pi het volgende:
ik heb nu voor de keyring een leeg wachtwoord ingegeven :o
Dat is inderdaad de manier. Houdt overigens wel in dat de wachtwoorden in de keyring dus niet versleuteld worden.
  maandag 29 augustus 2011 @ 22:11:11 #27
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101350746
volgens mij zit er een bugje in, want bij het invullen van het wachtwoord om de keyrring te unlocken kun je opties aanvinken. Een daarvan is "don't ask again", oid. Dat werkt dus niet.

Maar ik laat het maar zo, want het werkt, en zoals gezegd, geldt het voor een user met beperkte rechten...
heitieh
pi_101351008
als je "don't ask again" aanvinkt, slaat hij het wachtwoord over het algemeen op in.... juist de keyring!
Zal'ie dan voor de keyring zelf ook wel doen, ben ik bang :')
Anders is natuurlijk ook het idee van een keyring een beetje weg... als je het wachtwoord daarvan plaintext opslaat :')
  maandag 29 augustus 2011 @ 22:26:37 #29
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101351673
tsjah, laat het dan weg, inderdaad.. :')

Maar ik dacht dat ie het unlocken verbond aan het inloggen, maar dat zal wel misgaan ivm de automatische inlog. Daarvoor was namelijk wel gekoppeld :)
heitieh
pi_101353022
Klopt , het accountwachtwoord wordt gehashed dus de enige manier om de keyring automatisch te kunnen unlocken is als je het password ook daadwerkelijk een keer intypt.
pi_101397757
Iemand die ook gekut heeft met Evolution en sync met Google agenda? Evolution en ik waren een nieuw gevonden liefde maar damm nu doet die kut |:(

Nu doet die het "onverklaar" wel,.. wel leuk maar je zal zien dat het probleem terug komt op een moment dat het je het minst kunt gebruiken :p

[ Bericht 26% gewijzigd door Kandijfijn op 31-08-2011 01:36:23 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 10:55:26 #32
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101402807
Waarom niet Thunderbird icm google contacts sync en calendar (lightning)? Ik heb begrepen dat Thunderbird in 11.10 ook de standaard mailclient wordt, dus dan ben je meteen upgrade-ready. Helaas kun je dan weer niks met Exchange servers, maar de ondersteuning van Exchange >= 2007 in Evolution is ook magertjes...

edit: en natuurlijk de notify plugin voor Thunderbird, daarmee kun je een melding van nieuwe email laten komen via libnotify (die zwarte popups).
pi_101412957
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:55 schreef Visitor.Q het volgende:
Waarom niet Thunderbird icm google contacts sync en calendar (lightning)? Ik heb begrepen dat Thunderbird in 11.10 ook de standaard mailclient wordt, dus dan ben je meteen upgrade-ready. Helaas kun je dan weer niks met Exchange servers, maar de ondersteuning van Exchange >= 2007 in Evolution is ook magertjes...

edit: en natuurlijk de notify plugin voor Thunderbird, daarmee kun je een melding van nieuwe email laten komen via libnotify (die zwarte popups).
Ik vind evolution eigenlijk perfect werken en helemaal met de Gnome-intergratie. Agenda intergratie en intergratie agenda in Gnome 3 (die ik steeds meer ga wwaarderen).
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:54:25 #34
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101414853
True, het is maar een alternatief, hij moet maar kijken wat hij gebruikt. Zeker in Gnome3 is de integratie van de Gnome apps wel goed voor elkaar. Empathy schakelt zeer netjes naar een in de shell verwerkt chat scherm als je ergens mee bezig bent bijvoorbeeld, en zo zal Evolution ook zijn ding wel doen.

Iets heel anders: Ik heb 1623 computers waarop ik werk. Twee op mijn werk, twee desktops thuis, een laptop. Nu wil ik graag dat de home directories gesynct worden indien er een connectie beschikbaar is, en indien dat niet het geval is dan moet het later gebeuren. Dus elke computer heeft lokaal een kopie van mijn home folder, en als hij start, of juist afsluit, moet de boel gesynct worden. Is hier een uitgewerkt concept voor? Ik snap dat rsync redelijk werkt, maar dan nog moet ik in de gaten houden welke kant ik op sync, en dat ga ik niet bijhouden voor alle computers waar ik op werk.
pi_101415169
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 16:54 schreef Visitor.Q het volgende:
True, het is maar een alternatief, hij moet maar kijken wat hij gebruikt. Zeker in Gnome3 is de integratie van de Gnome apps wel goed voor elkaar. Empathy schakelt zeer netjes naar een in de shell verwerkt chat scherm als je ergens mee bezig bent bijvoorbeeld, en zo zal Evolution ook zijn ding wel doen.

Iets heel anders: Ik heb 1623 computers waarop ik werk. Twee op mijn werk, twee desktops thuis, een laptop. Nu wil ik graag dat de home directories gesynct worden indien er een connectie beschikbaar is, en indien dat niet het geval is dan moet het later gebeuren. Dus elke computer heeft lokaal een kopie van mijn home folder, en als hij start, of juist afsluit, moet de boel gesynct worden. Is hier een uitgewerkt concept voor? Ik snap dat rsync redelijk werkt, maar dan nog moet ik in de gaten houden welke kant ik op sync, en dat ga ik niet bijhouden voor alle computers waar ik op werk.
Ubuntu One?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 17:23:38 #36
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101415917
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 17:03 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ubuntu One?
Ja zoiets, maar ik heb >100GB aan zooi die ik wil syncen. Ik wil liever mijn desktop de 'server' maken waarmee ik alles synchroniseer, want dat kan over wifi bij mij thuis en die zit toch al (via SSH) op het internet. Externe hosting (bv Ubuntu one) is leuk om af en toe een paar foto's te delen met vrienden, maar schiet tekort qua ruimte. Voor mij dan.
pi_101424302
_O_ Jooo-pi

Installeer meteen ssh-server en ddclient, dan kan je op afstand ondersteuning geven.

Ik heb nog steeds niemand enthousiast kunnen krijgen, ook al vond een van mijn digibeet-kennissen de live-usb leuk (waar wel eng :') hij dacht dat zijn windhoos verdwenen was)

@Visitor.Q
is een NAS of thuisserver niet beter? En dan gewoon een gedeelde dir mounten (samba of webdav)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 21:03:48 #38
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101425354
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 20:45 schreef ouderejongere het volgende:
_O_ Jooo-pi

Installeer meteen ssh-server en ddclient, dan kan je op afstand ondersteuning geven.

Ik heb nog steeds niemand enthousiast kunnen krijgen, ook al vond een van mijn digibeet-kennissen de live-usb leuk (waar wel eng :') hij dacht dat zijn windhoos verdwenen was)

@Visitor.Q
is een NAS of thuisserver niet beter? En dan gewoon een gedeelde dir mounten (samba of webdav)
open-ssh staat al geinstalleerd, maar dan moet ik ter plaatse nog wel een port-forward fixen. ddclient ken ik niet...

Maar ik zag dat teamviewer nu ook gewoon werkt, dus die staat er nu ook op ^O^
heitieh
pi_101426030
ddclient meldt de computer aan bij (bijvoorbeeld) dyndns, zodat je de computer terug kan vinden, mocht het ip-adres veranderen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 1 september 2011 @ 08:25:02 #40
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101439578
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 20:45 schreef ouderejongere het volgende:
_O_ Jooo-pi

@Visitor.Q
behoud je dan ook een lokale kopie voor als je offline werkt?
  donderdag 1 september 2011 @ 09:15:42 #41
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101440281
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:14 schreef ouderejongere het volgende:
ddclient meldt de computer aan bij (bijvoorbeeld) dyndns, zodat je de computer terug kan vinden, mocht het ip-adres veranderen.
Oh, dat regel ik tot nu toe altijd in de router. Maar dan ben je wel afhankelijk van de firmware daarvan. Meestal wordt het wel ondersteund, trouwens.
heitieh
pi_101441897
@Visitor.Q:
Misschien is Sparkleshare iets voor je. Is een alternatief voor dropbox/U1, wat draait op een eigen server ipv in de cloud. Het is nog wel in beta geloof ik.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:17:19 #43
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101449700
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:40 schreef Toryu het volgende:
@Visitor.Q:
Misschien is Sparkleshare iets voor je. Is een alternatief voor dropbox/U1, wat draait op een eigen server ipv in de cloud. Het is nog wel in beta geloof ik.
Dat ziet er wel nice uit! Lijkt nog unstable maar ik ga er eens mee prutsen.
pi_101585580
Ook maar eens Ubuntu (11.04) aan het proberen nu ik de befaamde KSOD van windows krijg.

Hoe krijg ik iconen en shortcuts op m'n desktop? Er staat nu (als ik op 'map aanmaken' druk): "fout bij benaderen home/user/dekstop, bestand of map bestaat niet"

Toen ik de taal van Engels naar Nederlands zette is die 'desktop'-map naar 'bureaublad' hernoemd, vandaar de foutmelding denk ik. (in die bureaublad-map staan wel gewoon de mappen en starters die ik gemaakt heb).

Hoe krijg ik Ubuntu aan het verstand dat desktop = bureaublad?
pi_101585968
Ah, handmatig een Desktop-map maken en opnieuw inloggen was genoeg ^O^

Nu nog een manier vinden om die lelijke springveer pictogrammetjes te wijzigen.
pi_101586054
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 11:27 schreef Symer het volgende:
Ah, handmatig een Desktop-map maken en opnieuw inloggen was genoeg ^O^

Nu nog een manier vinden om die lelijke springveer pictogrammetjes te wijzigen.
rechtermuis -> eigenschappen.
Als je icoontjes zoekt, even een zoekactie doen op svg of png.
pi_101586243
quote:
3s.gif Op maandag 5 september 2011 11:31 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

rechtermuis -> eigenschappen.
Als je icoontjes zoekt, even een zoekactie doen op svg of png.
^O^

Weet je toevallig ook waar ik de .config map kan vinden? Ik wil profielen aanmaken voor Chrome, en daarvoor schijn ik in de map ~/.config te moeten zijn. :?
pi_101586497
~ is een alias voor /home/user ;)
En bestanden en mappen die met een punt (.) beginnen zijn verborgen. Ctrl+H om ze weer te geven in Nautilus

Maar heeft chromium niet gewoon een profile-manager?
  maandag 5 september 2011 @ 19:25:42 #49
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101601388
11.10 beta is stukken beter dan 11.04 beta.
Heeft nog wat kuren maar ik ben al over *O*
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_101602392
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef wdn het volgende:
11.10 beta is stukken beter dan 11.04 beta.
Heeft nog wat kuren maar ik ben al over *O*
Zoals wat?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 5 september 2011 @ 19:58:44 #51
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101603465
quote:
17s.gif Op maandag 5 september 2011 19:42 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Zoals wat?
Power management is erg summier (heeft 2 opties). dim display staat standaard op 10 sec dus elke 10 sec plok, donker beeld (beide problemen zijn command line met `gsetttings` aan te passen daar niet van :) )

image 'amd unsupported hardware' in beeld terwijl hardware wel gesupport word (is een notering van hardware in een settings file dus ook een klein probleempje).

Hardware button veranderen van 'interactief' naar 'shutdown' zetten via gsettings crasht mijn systeem als ik de hardware button indruk.

Goede dingetjes:

Je kunt in 'open with' aangeven dat een speler default is: dit 1x een video bestand omzetten en dit is actief voor alle.

`dash` heeft een eigen launcher gekregen en is dus weg in het bovenpanel. `files en folders` en `applications` zijn daarin gezet dus er is 1 launcher minder.

USC is goed onderhanden genomen:

[ Bericht 3% gewijzigd door wdn op 05-09-2011 20:06:42 ]
pi_101603845
Je moet imgur.com gebruiken ;)
  maandag 5 september 2011 @ 20:06:50 #53
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101604011
Ook goed :)

Voor de toekomst. Dit is de nieuwe manier om gconf (nu dus dconf) te editen:
Lijst met huidige status voor plugings.power:

gsettings list-recursively | grep plugins.power|more

Uitzetten lock screensaver:

gsettings set org.gnome.desktop.screensaver lock-enabled false

Heel simpel dus *O*
  maandag 12 september 2011 @ 14:32:27 #54
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101856398
Kan je die Burg bootloader ook gebruiken als je gebruik maakt van Wubi install?
Mai pben rai~!
pi_101856562
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:32 schreef KNAK het volgende:
Volgens mij niet.
pi_101888737
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:32 schreef KNAK het volgende:
Toen ik op de website keek van Burg zag ik wel een Wubi download en .exe files

http://code.google.com/p/burg/

http://www.google.nl/sear(...)F-8&q=Burg+with+WUBI

Hier zie ik ook best wat antwoorden :)
  dinsdag 13 september 2011 @ 06:55:45 #57
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101889140
Dank.. ik zal even kijken.

Overigens ben ik de nieuwe n00b die zich met Ubuntu komt aanmelden. Sinds gisteren voor het eerst in gebruik genomen en moet zeggen dat het me goed bevalt. Het is alleen nog een hoop gepuzzel wat nou eigenlijk wat is...veel vragen, veel vraagtekens...

Ik begreep dat 11.04 weinig te wensen overlaat aan het customizen van de desktop. Die linker balk is irritant maar het is daarnaast ook wel weer makkelijk. Wanneer je op classic inlog moet je alles zelf verplaatsen en toevoegen. Niet makkelijk als je niet weet wat je allemaal voor handen hebt. Vooralsnog heb ik in Classic enkel Opera en Firefox in de balk bovenaan :')

Installeren is ook anders, wilde even Youtube bekijken en melding over flash kwam. Deze even installeren lukte dus niet daar er 5 verschillende files te downloaden waren. .tar .nogwat en nogwat, weet nie eens meer precies wat. Geen idee wat er gedaan moest worden.

Ubuntu tweak gevonden, daarmee kan je het 1 en ander doen, de helft zegt me nog steeds erg weinig.

Links die ik tegenkom, ppa. - nog wat, geen idee wat hiermee gedaan moet worden :')

Verder een tal van ander gebeuren en spul waar men het in deze topique reeks over praat waar ik de ballen verstand van heb, het is helemaal een drama als men het gaat hebben over terminal - geklets :') - ik was al niet een ster in DOS, en nu kom je dan dit tegen.

Ik ben niet eens een computer leek, dus verwacht dat het wel zolang het me blijft boeien zal veranderen. Voorlopig de Wubi dus, 17gb install op D: ... alles wat je download tijdens Wubi gebruik (220mb aan updates, alle apps e.d.) komen in die Ubuntu folder van D: terecht?

[ Bericht 1% gewijzigd door KNAK op 13-09-2011 07:07:01 ]
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 07:03:47 #58
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101889164
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 03:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Toen ik op de website keek van Burg zag ik wel een Wubi download en .exe files

http://code.google.com/p/burg/

http://www.google.nl/sear(...)F-8&q=Burg+with+WUBI

Hier zie ik ook best wat antwoorden :)
Enige wat ik lees is dat je dan niet meer windows of ubuntu kan booten, ik laat dat maar voor wat het is. Ik neem aan dat het gewoon wel kan als ik eenmaal besluit Ubuntu op de standaard wijze naast windows wil installeren(?)
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:28:02 #59
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101889656
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 06:55 schreef KNAK het volgende:
Dank.. ik zal even kijken.

Overigens ben ik de nieuwe n00b die zich met Ubuntu komt aanmelden. Sinds gisteren voor het eerst in gebruik genomen en moet zeggen dat het me goed bevalt. Het is alleen nog een hoop gepuzzel wat nou eigenlijk wat is...veel vragen, veel vraagtekens...

Ik begreep dat 11.04 weinig te wensen overlaat aan het customizen van de desktop. Die linker balk is irritant maar het is daarnaast ook wel weer makkelijk. Wanneer je op classic inlog moet je alles zelf verplaatsen en toevoegen. Niet makkelijk als je niet weet wat je allemaal voor handen hebt. Vooralsnog heb ik in Classic enkel Opera en Firefox in de balk bovenaan :')

Installeren is ook anders, wilde even Youtube bekijken en melding over flash kwam. Deze even installeren lukte dus niet daar er 5 verschillende files te downloaden waren. .tar .nogwat en nogwat, weet nie eens meer precies wat. Geen idee wat er gedaan moest worden.

Ubuntu tweak gevonden, daarmee kan je het 1 en ander doen, de helft zegt me nog steeds erg weinig.

Links die ik tegenkom, ppa. - nog wat, geen idee wat hiermee gedaan moet worden :')

Verder een tal van ander gebeuren en spul waar men het in deze topique reeks over praat waar ik de ballen verstand van heb, het is helemaal een drama als men het gaat hebben over terminal - geklets :') - ik was al niet een ster in DOS, en nu kom je dan dit tegen.

Ik ben niet eens een computer leek, dus verwacht dat het wel zolang het me blijft boeien zal veranderen. Voorlopig de Wubi dus, 17gb install op D: ... alles wat je download tijdens Wubi gebruik (220mb aan updates, alle apps e.d.) komen in die Ubuntu folder van D: terecht?
Welkom. Wubi heb ik zelf nog nooit gedraaid, dus de details ken ik daarvan niet. Volgens mij is een "echte" installatie wel iets beter, maar goed, het is een begin :P

Maar ten aanzien van het installeren. Vergeet de windows manier (= op internet zoeken en zomaar een onbekend programma installeren)!

In ubuntu is de eerste keus altijd het USC (Ubuntu software centre) of een van de andere packetmanagers. Grafisch is er ook nog Synaptic (standaard geinstalleerd). Vanaf de commandline zijn apt-get (standaard) en aptitude (niet meer standaard) het bekendst. Bij die grafische varianten is het vaak een kwestie van klikken en het wordt geinstalleerd. Je kan er dan
wel vanuit gaan dat het veilig is ^O^ Vanaf de commandline is het vaak iets als:

#sudo apt-get install <programma>

maar dan moet je wel de naam van het programma (=packet) precies weten. Die naam vind je dan trouwens weer vaak op internet ;) Let op met "sudo". Het betekent Super User DO. Je geeft het command wat volgt root-rechten (=adminrechten).

De packetmanagers werken vanuit softwarebronnen. De softwarebronnen die standaard geinstalleerd staan zijn veilig. Je kan echter ook zelf bronnen toevoegen (op eigen risico). Dat zijn die zogenaamde PPA's die je noemde.

Als je bent aangewezen op downloads(let op de veiligheid!) dan is een .deb de extensie die je zoekt. Een laatste optie is een installatie vanuit een shellscript (.sh), maar dat zijn in feite gewoon een reeks commando's op jouw pc. Dat zou ik je eerst afraden, totdat je de commando's in het script (=tekst) enigszins kan begrijpen.

En verder gewoon je vragen hier stellen.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:48:48 #60
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101889901
Dank voor de uitleg, dat alles is duidelijk,...stelt me ook wel gerust anders kan ik beter terug naar Windows.

Moet inderdaad nog de extensies en mogelijke manieren te weten te komen. Wat betreft commandlines invoeren, dat zal wel enige tijd vergen. Ben op zoek naar wat documentatie om een beetje in te lezen. Als je een USC hebt, waarom maakt men dan gebruik van de terminal om apps e.d. te downen? Wat is het verschil?

Tevens mijn eerste fcuk-up van vandaag :') Heb zitten klooien met CompizConfiz settings, daar waar je bepaalde effecten kan veranderen voor o.a. desktop..
In Desktop groep heb je Desktop Cube en meer effecten (ben even de naam kwijt, geloof voor workspace) en wilde deze uitproberen. Blijkbaar iets fout gegaan en nu zie ik enkel de wallpaper met ctrl-alt-del als enige werkende functie :') Niets doet het.
Ubuntu classic werkt wel en in log-in keuze menu heb ik een nieuwe keuze erbij, Ubuntu Recovery. (deze brengt me overigens naar Classic)

Uh.... ja :D :')
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:36:06 #61
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101890625
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
Dank voor de uitleg, dat alles is duidelijk,...stelt me ook wel gerust anders kan ik beter terug naar Windows.

Moet inderdaad nog de extensies en mogelijke manieren te weten te komen. Wat betreft commandlines invoeren, dat zal wel enige tijd vergen. Ben op zoek naar wat documentatie om een beetje in te lezen. Als je een USC hebt, waarom maakt men dan gebruik van de terminal om apps e.d. te downen? Wat is het verschil?

persoonlijke voorkeur, dat is het verschil. Ik vind het zelf ook handig vanaf de commandline. Een kwestie van 1 commando en klaar. Met USC moet je eerst het programma openen, dan het programma zoeken, dan selecteren en installeren. Tsjah, dat is het gemak of ongemak van de commandline.

quote:
Tevens mijn eerste fcuk-up van vandaag :') Heb zitten klooien met CompizConfiz settings, daar waar je bepaalde effecten kan veranderen voor o.a. desktop..
In Desktop groep heb je Desktop Cube en meer effecten (ben even de naam kwijt, geloof voor workspace) en wilde deze uitproberen. Blijkbaar iets fout gegaan en nu zie ik enkel de wallpaper met ctrl-alt-del als enige werkende functie :') Niets doet het.
Ubuntu classic werkt wel en in log-in keuze menu heb ik een nieuwe keuze erbij, Ubuntu Recovery. (deze brengt me overigens naar Classic)

Uh.... ja :D :')
oei, met CCSM kun je best veel vernielen, wat lastig te herstellen is :') Is er niet ergens een optie om naar standard settings te gaan??

Op omgubuntu.co.uk staat een instructie om "the cube" in unity werkend te krijgen.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:38:46 #62
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101890691
Enige wat ik kan doen als ik in Ubuntu zit (niet de classic) is contrl alt del. Misschien dat er een keyboard shortcut is? Enige wat ik zie is een leeg veld. Classic werkt wel, kan het niet via die weg? Dat is dan wel gevoelig, het ging allemaal een beetje snel maar enige wat ik deed was een ander effect enablen. Das dan snel verklooit :')

Het gemak van commandline, snap ik wel, maar je moet dan ook de moeite nemen die line te weten ( en eventuele info of dat wat je wilt downloaden wel wil hebben) Dat kan je zo niet zien neem ik aan?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:51:48 #63
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101890974
Rechtermuis knop - dat menutje werkt
F1 helpfile werkt
cntr alt del werkt , tevens de enige manier om eruit te gaan

Classic werkt, en in dat keuze menutje onderaan inlogscherm staat nu bovenaan Recovery console, wat me naar Classic brengt.

Altijd leuk, klooien :') tips?

Edit: Ik heb Wubi er al afgeknalt. Ik ga de full install maar doen...

[ Bericht 9% gewijzigd door KNAK op 13-09-2011 10:42:24 ]
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 14:49:56 #64
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101899375
KNAK, ik lees je posts nu pas. Volgens mij kun je vanaf de commandline de compiz settingsfile editten en zo je fouten weer corrigeren. Je kan zelfs een config opslaan. Als je dit doet voordat je gaan klooien met de settings, dan kun je deze weer terugzetten. (eventueel vanaf de commandline).
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:14:22 #65
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900036
Ik heb vanalles gedaan, las ergens dat unity --replace de oplossing zou moeten zijn maar helaas lukte het me niet eens meer in Unity te komen, enkel Classic werkte nog. Ik heb veel gelezen en het schijnt dat die desktop effect ' cube ' voor een hoop ellende zorgt. Geen vrolijke berichten wat ik erover gelezen heb :')

Wubi is er nu af en zit op een andere laptop. Laptop waar de full install op moet gaan komen staat nu aan met ' Allocate drive space " op het scherm. Dat is waar ik nu aan het twijfelen ben.

Misschien dat hier advies over gegeven kan worden?

sda1 t/m 3 .. daar zal mijn recovery partitie, nog wat anders en Windows (C:) op staan
sda 5 (252gb groot en 111gb vrij) lijkt mij mijn D: partitie

Gaarne mij laten weten als ik het fout doe :)
sda5 selecteren, op Change klikken waarna de window ' Edit partition ' verschijnt.
New partition size, 40gb o.i.d. Zal wel genoeg zijn.
Use as Ext 4 journaling file system
Format partition : aangevinkt
Mount point: '/'

Daarna de swap instellen. (maar zover wil ik nog niet gaan ;-) )

Op deze manier goed? Ik neem aan dat je niet in disk management in Windows een partitie hoeft te shrinken en het gewoon met de ubuntu installer moet lukken?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:27:52 #66
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101900470
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:14 schreef KNAK het volgende:

Wubi is er nu af en zit op een andere laptop. Laptop waar de full install op moet gaan komen staat nu aan met ' Allocate drive space " op het scherm. Dat is waar ik nu aan het twijfelen ben.

Misschien dat hier advies over gegeven kan worden?

sda1 t/m 3 .. daar zal mijn recovery partitie, nog wat anders en Windows (C:) op staan
sda 5 (252gb groot en 111gb vrij) lijkt mij mijn D: partitie

Gaarne mij laten weten als ik het fout doe :)
sda5 selecteren, op Change klikken waarna de window ' Edit partition ' verschijnt.
New partition size, 40gb o.i.d. Zal wel genoeg zijn.
Use as Ext 4 journaling file system
Format partition : aangevinkt
Mount point: '/'

Daarna de swap instellen. (maar zover wil ik nog niet gaan ;-) )

Op deze manier goed? Ik neem aan dat je niet in disk management in Windows een partitie hoeft te shrinken en het gewoon met de ubuntu installer moet lukken?
Dat is het lastigste stukje, omdat je het naast windows wil hebben. Dat is prima, maar daarom moet je wel e.e.a. instellen inderdaad.

Wat je gewoonlijk nodig hebt voor ubuntu zijn 3 partities.
partitie 1 van zo'n 15 Gb. Mountpoint is / en filesystem - ext4. Hier komt je systeem op te staan.
partitie 2 van wat je maar beschikbaar hebt. Mountpoint is /home, filesystem ext4. Hier komt je "profiel" en je documenten.
Partitie 3 van minimaal je RAM grootte. Mountpoint hoef je niet in te vullen. Filesytem = swap Dit is uiteraard je swapfile, maar ook nodig voor hibernaten.

Nu is het inderdaad de truc om je windowspartities te herkennen, zodat je deze met rust kunt laten. De partitie die je wilt gebruiken moet je "verwijderen" en vervolgens nieuwe aanmaken. Daarvoor is die diskmanager in de installatie.

Doe geen dingen waarvan je niet zeker bent, want je wilt je windowsinstallatie nu nog niet naar de kloten helpen natuurlijk!
heitieh
pi_101900576
Je kunt ook gewoon kiezen voor "ubuntu naast bestaande besturingssystemen installeren", dan kun je met een schuifbalkje instellen hoeveel ruimte Ubuntu zich moet toe-eigenen, en gaat de rest gewoon van zelf.

als je het toch handmatig doet:
verklein één van je bestaande partities, en maak in de vrijgekomen ruimte de 3 partities aan zoals Joooo-pi beschijft. De /home partitie mag je ook overslaan als je niet teveel schijfruimte wilt opofferen, maar is wel handig om te hebben.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:34:36 #68
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900666
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook gewoon kiezen voor "ubuntu naast bestaande besturingssystemen installeren", dan kun je met een schuifbalkje instellen hoeveel ruimte Ubuntu zich moet toe-eigenen, en gaat de rest gewoon van zelf.
Wat? :') Waarom hebben ze dan die optie om alles zelf te doen als je het op deze manier ook kan? Wat is het verschil? Swap instellingen? andere details?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:37:51 #69
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900752
50gb van mijn D shrinken in Disk management en deze dan in Ubuntu installer opvullen zoals Joopiee het omschrijft? Moet je dan niet gaan klooien met allerlei functies/defraggen/etc voor je daadwerkelijk je lege partitie klaar hebt?
Mai pben rai~!
pi_101900757
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:34 schreef KNAK het volgende:

[..]

Wat? :') Waarom hebben ze dan die optie om alles zelf te doen als je het op deze manier ook kan? Wat is het verschil? Swap instellingen? andere details?
Omdat sommige mensen bijzondere wensen hebben?

En als je de "automaat" gebruikt wordt er geen aparte /home partitie aangemaakt. Welke, zoals ik al zei, wel handig is om te hebben.
pi_101900794
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:37 schreef KNAK het volgende:
50gb van mijn D shrinken in Disk management en deze dan in Ubuntu installer opvullen zoals Joopiee het omschrijft? Moet je dan niet gaan klooien met allerlei functies/defraggen/etc voor je daadwerkelijk je lege partitie klaar hebt?
Hey, ze noemen het niet voor niets het makkelijkste OS dat er bestaat :6

Dat shrinken doet de installer ook voor je.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:43:18 #72
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900930
Als het handig is, dan maar de schakelbak gebruiken :P /home dus

De installer staat aan, sda5 is mijn D: partitie, daar staat echter wel andere data op dat ik wil bewaren. Dus... Change: edit a partition : new partition in MB : 15000 (15gb) , gebruiken als EXT4, format the partition? : Ja , mount point: '/'

Die stap is dan ok? :)
Mai pben rai~!
pi_101901128
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:43 schreef KNAK het volgende:
Als het handig is, dan maar de schakelbak gebruiken :P /home dus

De installer staat aan, sda5 is mijn D: partitie, daar staat echter wel andere data op dat ik wil bewaren. Dus... Change: edit a partition : new partition in MB : 15000 (15gb) , gebruiken als EXT4, format the partition? : Ja , mount point: '/'

Die stap is dan ok? :)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je een bestaande partitie aanpast moet je die niet formatteren en ook het bestandssysteem niet veranderen. Alleen de grootte.
Als je dat gedaan hebt kun je daarna in de vrije ruimte nieuwe partities instellen.

Maar als je gewoon de slider gebruikt hoef je hier helemaal niet over na te denken, dan doet de installer dat. En blijft je data behouden.

Ik neem aan dat je wel een recente backup van je data hebt? Die moet je namelijk altijd hebben als je met partities gaat kloten.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:51:13 #74
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101901178
Als je je windowssysteempartitie shrinkt, dan is er een kans dat windows niet meer wil booten. Dat moet je dan oplossen door vanaf de windows cd de windows bootloader weer te installeren (fixboot ?) en daarna grub weer te installeren :')

Maar de D partitie shrinken zou geen probleem moeten zijn. Dan vervolgens in het unallocated gedeelte de 3 genoemde partities aanmaken.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:55:45 #75
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101901349
Ik heb net 4 dagen terug windows er nieuw opgezet, heb alle backup nog. Dat ik ook de reden dat ik extreem voorzichtig ben, wil namelijk niet WEER windows er op zetten.

Ik weet welke mijn D schijf is, en daar wil ik ruimte van plukken waar Ubuntu gebruik van moet maken. Ik heb dus geen "free space" in dat overzicht lijstje, alles is door windows in gebruik genomen

In de " use as " dropdown box zie ik ook een optie " do not use the partition" (in het rijtje met EXT4 e.d.) staan.
Mount point wordt dan een grijs veld. Als ik de grootte hier op, laten we zeggen 40gb zet, dan maak ik ruimte vrij waarna ik de stappen zoals Joopi beschrijft kan aflopen?

(Alles is bij mij in het engels, misschien werkt dat verwarrend ;-) )
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:04:34 #76
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101901681
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je een bestaande partitie aanpast moet je die niet formatteren en ook het bestandssysteem niet veranderen. Alleen de grootte.
Als je dat gedaan hebt kun je daarna in de vrije ruimte nieuwe partities instellen.

Maar als je gewoon de slider gebruikt hoef je hier helemaal niet over na te denken, dan doet de installer dat. En blijft je data behouden.

Ik neem aan dat je wel een recente backup van je data hebt? Die moet je namelijk altijd hebben als je met partities gaat kloten.
Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoel :')

Dat rijtje met sda 1, 2, etc. Daar staat sda5 tussen. Als ik dat selecteer. optie " Verander " kies krijg ik een window met Edit a partition. Hier kan ik de grootte invoeren met daarbij ET4 e.d., moint point en een optie " format the partition" Dan maak ik toch een ET4 aan wat van mijn vrije D: ruimte geplukt wordt?

Misschien is het handiger eerst free space te creeren, als ik dat eenmaal heb is het me volledig duidelijk. :)

Bedenk me net dat op deze manier die ET4 een partitie van zichzelf kan worden, denk niet dat dat de bedoeling is :P (of ik zie het fout)
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:08:49 #77
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101901842
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:04 schreef KNAK het volgende:

[..]

Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoel :')

Dat rijtje met sda 1, 2, etc. Daar staat sda5 tussen. Als ik dat selecteer. optie " Verander " kies krijg ik een window met Edit a partition. Hier kan ik de grootte invoeren met daarbij ET4 e.d., moint point en een optie " format the partition" Dan maak ik toch een ET4 aan wat van mijn vrije D: ruimte geplukt wordt?

Misschien is het handiger eerst free space te creeren, als ik dat eenmaal heb is het me volledig duidelijk. :)
De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.
heitieh
pi_101901845
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:55 schreef KNAK het volgende:
Ik heb net 4 dagen terug windows er nieuw opgezet, heb alle backup nog. Dat ik ook de reden dat ik extreem voorzichtig ben, wil namelijk niet WEER windows er op zetten.

Ik weet welke mijn D schijf is, en daar wil ik ruimte van plukken waar Ubuntu gebruik van moet maken. Ik heb dus geen "free space" in dat overzicht lijstje, alles is door windows in gebruik genomen

In de " use as " dropdown box zie ik ook een optie " do not use the partition staan. Mount point wordt dan een grijs veld. Als ik de grootte hier op, laten we zeggen 40gb zet, dan maak ik ruimte vrij waarna ik de stappen zoals Joopi beschrijft kan aflopen

(Alles is bij mij in het engels, misschien werkt dat verwarrend ;-) )
Ik kijk ff met je mee op een andere computer.

Je krijgt een scherm genaamd "Allocate Driver Space" Hier kies je dus voor "specify partitions manually"

Dan krijg je een lijstje met partities. Hieruit kies je de partitie die je wilt verkleinen, en dubbelklikt hier op.
Je veranderd hierbij ALLEEN de grootte, de andere dingen laat je staan zoals ze staan. De selectbox laat je dus inderdaad op "do not use the partition" staan.
Vervolgens klik je OK. De installer gaat de partitie dan verkleinen. Dat kan even duren. Als dat klaar is kun je verder met de stappen van joooo-pi.
pi_101901913
Waarom gebruik je niet gewoon de schuiver?

Als je wilt leren hoe je moet petitioneren lekker in Virtualbox doen
pi_101901948
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:08 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.
Die slider krijg je alleen als je niet voor "specify partitions manually" kiest, maar voor "install alongside other operating system".
Als je die optie neemt, krijg je een brede balk met de partities die je hebt, en aan het einde de ruimte voor ubuntu. Die kun je dan groter of kleiner slepen. Vervolgens klik je op "install now" en magic happens.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:13:36 #81
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902027
Het is me al duidelijk...
SDA5, 40gb, do not use....

nu mee beezig :)

Dank voor de hulp, als ik over een.... jaar of 4 expert ben zal ik net zo hulpzaam worden als jullie :') Wellicht kan ik dan met iets helpen :D

ben benieuwd :P
Mai pben rai~!
pi_101902230
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:13 schreef KNAK het volgende:
Het is me al duidelijk...
SDA5, 40gb, do not use....

nu mee beezig :)

Dank voor de hulp, als ik over een.... jaar of 4 expert ben zal ik net zo hulpzaam worden als jullie :') Wellicht kan ik dan met iets helpen :D

ben benieuwd :P
2 maand ofzo, als het niet sneller is. Ubuntu/Linux overvalt je omdat werkelijk alles nieuw anders is. Maar na een klein tijdje ga je de logica zien.

OVer 2-3 weken ga je jezelf irriteren aan sommige Windows kenmerken :+
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:21:31 #83
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902343
Enige logica wat me ontbreeekt zijn die commandlines die men zo even uit de mouw schudt, waar die kennis vandaan komt, hoe men weet wat wat is en hoe het heet. De rest komt vanzelf
Ik heb binnen 1 dag Wubi weten te crashen dus ik ben benieuwd :')
Denk dat mods me maar misschien een daglimiet aan vragen moeten opleggen hier :p

Nog steeds bezig die 40gb te verwerken....
Mai pben rai~!
pi_101902540
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:21 schreef KNAK het volgende:
Enige logica wat me ontbreeekt zijn die commandlines die men zo even uit de mouw schudt, waar die kennis vandaan komt, hoe men weet wat wat is en hoe het heet.
1$ man man
;)
pi_101902545
Omdat een file verplaatsten bijvoorbeeld sneller gaat met

mv /home/verder/pad/naarfile /home/andere/plek

En als je wat dingen wilt installeren is

Sudo apt-get install vlc pidgin etc. sneller gaat :P
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:27:39 #86
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902593
Sudo apt-get install - duidelijk

de resterende details...nee, neem aan dat er lijsten zijn en copy/paste gebruikt wordt?
Mai pben rai~!
pi_101902697
Lijsten van wat?
pi_101902709
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:27 schreef KNAK het volgende:
Sudo apt-get install - duidelijk

de resterende details...nee, neem aan dat er lijsten zijn en copy/paste gebruikt wordt?
Mwah, de meestgebruikte commando's ken je snel genoeg uit je hoofd. En er is man.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:33:33 #89
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902814
Wat is man? manual?

Lijsten van details.. commando om een app te downloaden is duidelijk, hoe weet je de exacte naam ?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:36:27 #90
136730 PiRANiA
pi_101902943
man is inderdaad manual. Vrijwel alle software komt met een manual.

$ man ls
geeft de manual van `ls`
$ man man
geeft de manual van `man`

Vaak kan je ook `command -h` doen.
$ rsync -h
Geeft een korte helppage van rsync :s).
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:37:39 #91
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903004
Alle software is ergens opgenomen in een index welke te vinden is in $ man?
Klink wel lastig..info over desbetreffende app, eventuele screenshots e.d. zoals dat software center, dat mis je dan....of niet?

Duurt overigens wel erg lang.

Zonder al te veel nadenken heb ik 40gb genomen. Als het goed is komt er dan 40gb free space vrij. Deze 40 kunnen in 1 geheel toegewijd worden aan Ubuntu? (zomaar een vraag)
Mai pben rai~!
pi_101903208
Nee, daar maak je die 3 paritities in die Joopi je uitgelegd heeft.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:43:33 #93
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903276
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Nee, daar maak je die 3 paritities in die Joopi je uitgelegd heeft.
En verober je alle ruimte... Swap moet zijn het aantal ram x 2gb?
Mai pben rai~!
pi_101903338
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:43 schreef KNAK het volgende:

[..]

En verober je alle ruimte... Swap moet zijn het aantal ram x 2gb?
Ligt eraan hoeveel ram je hebt en of je wilt kunnen hibernaten (suspend to disk).
Als je 4GB of meer RAM hebt, zou ik 1x je ram-grootte adviseren. Daaronder 2x.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:49:10 #95
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903531
4gb totaal, hibernaten doe ik nooit met windows, denk ook niet met dit. Dus 4gb voor swap ....check

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de tussentijd een andere vraag :') Eerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:53:05 #96
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903700
And we have free space :P

141260mb? wtf? :')
Mai pben rai~!
pi_101903712
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:49 schreef KNAK het volgende:
In de tussentijd een andere vraag :') Eerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
Gewoon het softwarecentrum openen, flash aanklikken en klaar?

Wat ik trouwens altijd als eerste doe is ubuntu-restricted-extras installeren (ook uit het softwarecentrum). Dat is een pakket met allerlei niet-vrije programma's, codecs enz die je bij normaal gebruik toch wel nodig hebt. Daar zit ook flash in.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:53:11 #98
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101903713
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:49 schreef KNAK het volgende:
4gb totaal, hibernaten doe ik nooit met windows, denk ook niet met dit. Dus 4gb voor swap ....check

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je moet afleren om naar websites te gaan ;)
Eerst in `ubuntu software center` kijken (daar staat flash gewoon bij ;) )
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:54:15 #99
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903753
oh... ja..dat kan ook...via USC... het is hier 10 in de avond, gaarne enig begrip, scherpe ontbreekt een beetje :P
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:56:39 #100
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101903851
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:54 schreef KNAK het volgende:
oh... ja..dat kan ook...via USC... het is hier 10 in de avond, gaarne enig begrip, scherpe ontbreekt een beetje :P
Dan ben je ver weg van Nederland :D

Maar over dat 'sudo apt-get install'... binnen de kortste keren ken je de package namen uit je hoofd ;)
`command line` is namelijk zoveel makkelijker dan `USC`; copy paste text van een website waar men uitlegt hoe iets moet is zoveel handiger
pi_101903862
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef KNAK het volgende:
And we have free space :P

141260mb? wtf? :')
Hmm dat verklaart waarom het zo lang duurt. Blijkbaar heb je 'm naar het minimaal mogelijke verkleind. Dan is'ie wel even aan het passen en meten om alle bestanden te verschuiven naar het begin van de partitie.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:57:37 #102
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903883
Maar...het minimale is te weinig.. kan ik dat alsnog groter maken?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:59:14 #103
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903965
En... moet ' format ' gebruikt worden ? Optie in die Allocate drive space lijst?
Mai pben rai~!
pi_101903983
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:57 schreef KNAK het volgende:
Maar...het minimale is te weinig.. kan ik dat alsnog groter maken?
Juh, je kunt 'm gewoon weer vergroten.
Dat zou sneller moeten gaan aangezien er dan niets verplaatst hoeft te worden.
pi_101904006
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:59 schreef KNAK het volgende:
En... moet ' format ' gebruikt worden ? Optie in die Allocate drive space lijst?
Jep. Formatteren als EXT4.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:00:26 #106
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101904026
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:59 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Juh, je kunt 'm gewoon weer vergroten.
Dat zou sneller moeten gaan aangezien er dan niets verplaatst hoeft te worden.
En hoe doen we dat? :D
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:01:07 #107
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101904060
Wacht.. gewoon weer die sda5 raadplegen zoals eerder :P snuggerrr
Mai pben rai~!
pi_101904070
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:00 schreef KNAK het volgende:

[..]

En hoe doen we dat? :D
Op dezelfde manier als dat je 'm kleiner gemaakt hebt. Alleen dan door een groter getal in te vullen ipv een kleiner getal.
Zou ik gelijk doen, voordat je de andere partities maakt, trouwens.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:02:54 #109
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101904134
doe ik nu ook....

Ik ben even in de war. sda5 size: 111118mb - used: 111114mb
free space: 141260mb

zie ik het nou goed dat ik geen ruimte meer over heb?
Als dat zo is : :? :')_!!!! ...voor ik hieraan begon: D: 118gb free
Mai pben rai~!
pi_101904241
Als je 40Gb voor ubuntu vrij wilt houden, kun je 'm dus grofweg 220 000MB groot maken.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:09:23 #111
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101904392
Oh... volgens mij heb ik alle ruimte die ik in D had omgezet naar " free space " ... dat was 118gb, dus nu heb ik niets meer over op D: als ik met windows aan de gang ga

haha... wat erg...

Kan ik dit als ik eenmaal klaar ben nog terugkoppelen aan NTFS? :')

ik zie een revert knop rechts, ongedaan maken.... dat doen en dan maar 220 000 invoeren? :')
Mai pben rai~!
pi_101904405
Nu weet ik weer wat mij irriteerde aan Windows :')

pi_101904581
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:09 schreef KNAK het volgende:
Oh... volgens mij heb ik alle ruimte die ik in D had omgezet naar " free space " ... dat was 118gb, dus nu heb ik niets meer over op D: als ik met windows aan de gang ga

haha... wat erg...

Kan ik dit als ik eenmaal klaar ben nog terugkoppelen aan NTFS? :')

ik zie een revert knop rechts, ongedaan maken.... dat doen en dan maar 220 000 invoeren? :')
Daarvoor hoef je niet eerst ongedaan te maken, kun je ook gelijk invoeren.
pi_101904661
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[ link | afbeelding ]
Nooit last van gehad, je kan gewoon instellen hoe Windows ermee om gaat. Kulreden.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:17:14 #115
136730 PiRANiA
pi_101904676
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[ link | afbeelding ]
_O-.
]
Is het 17:00, gaat iedereen naar huis, blijven sommige mensen achter om te updaten _O-.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:17:39 #116
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101904692
Wat gelijk invoeren? Als ik windows gebruik heb ik graag wat ruimte op mijn D :') Nu schijnt alles in gebruik te zijn. 4mb ruimte over volgens die lijst (220.000mb, is dat niet 214gb?? 4096 is 40gb volgens mij ... of niet? lol)
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:17:44 #117
136730 PiRANiA
pi_101904695
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:17 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Nooit last van gehad, je kan gewoon instellen hoe Windows ermee om gaat. Kulreden.
Really? Ik ken mensen die daar wel blij mee zouden zijn :+.
pi_101904794
quote:
17s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:17 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Als ik Windows installeer wil ik gewoon direct alle updates hebben :). Alleen het duurt iets langer dan bij Ubuntu :{.

http://ninite.com/ is geniaal btw nu ook voor Linux las ik net :D
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:23:43 #119
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101904913
Ik heb alles ingevuld. sda 6, 7 en 8 (15 gig voor 6 en 7, 4 voor de swap)

Free space: 103gb...

Ik hoop dat dat terug kan bij NTFS :D

"installing"
Mai pben rai~!
pi_101904977
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:17 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Really? Ik ken mensen die daar wel blij mee zouden zijn :+.
Ja.

Control panel > System & Security > Windows Update > Change Settings > Importan Updates

En dat veranderen naar check for updates but let me choose wether to download and install them.

Tadaa.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:39:52 #121
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101905426
Dank aan allen voor de hulp en moeite!!! :) Ubuntu staat er op... nu eerst maar eens kijken hoe ik mijn D in windows terug krijg. 108kb free in D :D Dan maar eens beginnen met update van Ubuntu, en dan BURG boot loader... die er nu in zit is drama
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:31:26 #122
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101906966
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:39 schreef KNAK het volgende:
Dank aan allen voor de hulp en moeite!!! :) Ubuntu staat er op... nu eerst maar eens kijken hoe ik mijn D in windows terug krijg. 108kb free in D :D Dan maar eens beginnen met update van Ubuntu, en dan BURG boot loader... die er nu in zit is drama
die er nu in zit is anders wel alom geaccepteerd ;)
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:42:24 #123
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101907268
Denk je? een zooitje regels en text met paarse achtergrond? Moet 7 plaatsen naar beneden om windows te kiezen. Burg heeft horizontaal 2 icoontjes. ziet er toch veel strakker uit? Of mis ik wat?

Burg zorgt wel voor een hoop geklooi lees ik, dus ik wacht daar wel even mee, lees dat mensen niet meer kunnen booten enzo...

Tijd om rond te neuzen en te configueren, weet niet echt waar te beginnen :')
Mai pben rai~!
pi_101907319
Ga het gewoon gebruiken. Kom je vanzelf wel tegen wat je wilt configureren.
pi_101907404
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:42 schreef KNAK het volgende:
Denk je? een zooitje regels en text met paarse achtergrond? Moet 7 plaatsen naar beneden om windows te kiezen. Burg heeft horizontaal 2 icoontjes. ziet er toch veel strakker uit? Of mis ik wat?

Burg zorgt wel voor een hoop geklooi lees ik, dus ik wacht daar wel even mee, lees dat mensen niet meer kunnen booten enzo...

Tijd om rond te neuzen en te configueren, weet niet echt waar te beginnen :')
Burg is exact hetzelfde als grub alleen i.p.v. regeltjes krijg je icoontjes.

Heb je 7 regels krijg je 7 icoontjes. Ik snap btw niet hoe je aan 7 regels komt :o
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:46:30 #126
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101907412
220mb aan updates, das nogal wat. En een melding over een videokaart..proprietary nogwat. uhh..

Ik kloot wel wat aan :) Mocht er iets zijn wat ik zeker gelijk moet hebben hoor ik dat graag, motiveerd me alleen maar om er langer achter te hangen ;')
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:48:13 #127
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101907492
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:46 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Burg is exact hetzelfde als grub alleen i.p.v. regeltjes krijg je icoontjes.

Heb je 7 regels krijg je 7 icoontjes. Ik snap btw niet hoe je aan 7 regels komt :o
oh? dat hoort dus niet.. vanalles en nog wat, Ubuntu, Ubuntu safe mode, windows, win safe mode en nog een aantal. Is dat terug te dringen?
Mai pben rai~!
pi_101907534
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:48 schreef KNAK het volgende:

[..]

oh? dat hoort dus niet.. vanalles en nog wat, Ubuntu, Ubuntu safe mode, windows, win safe mode en nog een aantal. Is dat terug te dringen?
Weet ik veel ik weet niet wat er bij jou staat :P
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:58:12 #129
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101907854
wat downen jullie dan in het eerste uur na een verse installatie?
Dat USC is leuk, maar de helft is me onduidelijk
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:07:54 #130
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101908190
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:46 schreef KNAK het volgende:
220mb aan updates, das nogal wat. En een melding over een videokaart..proprietary nogwat. uhh..

Ik kloot wel wat aan :) Mocht er iets zijn wat ik zeker gelijk moet hebben hoor ik dat graag, motiveerd me alleen maar om er langer achter te hangen ;')
Proprietary betekent dat het gesloten software is. In dit geval een driver van een videokaart waarbij de fabrikant de source code niet open stelt. Kortom, gewoon een videokaartdriver :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:58 schreef KNAK het volgende:
twee tips: chromium en wine. Met wine kun je windowsprogramma's runnen. Op winehq.org zie je hoe goed dat voor een bepaald programma kan werken +tips. Bijvoorbeeld office 2007 werkt goed ^O^
heitieh
pi_101908299
quote:
Je hoeft niet zoveel te downloaden. Vrijwel alles wat je nodig hebt zit standaard al in ubuntu. Alleen Ubuntu-restricted-extras is wel een algemene aanrader vind ik.

verder doe ik altijd nog dit maar dat is best persoonlijk:
SPOILER
Verder kan het best dat je een stuk of 7 entries hebt in GRUB. Ubuntu, Ubuntu safe-mode, windows, windows safe-mode, windows repair, memtest86, zit ik al op 6.
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:12:51 #132
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101908388
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:10 schreef KomtTijd... het volgende:
...
miredo :D

ipv6 nieuwgroepen w/

ik heb ook een klaarstaan:
SPOILER
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:24:27 #133
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101908834
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:25 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja.

Control panel > System & Security > Windows Update > Change Settings > Importan Updates

En dat veranderen naar check for updates but let me choose wether to download and install them.

Tadaa.
Ik heb dat vorige week ook maar ingesteld. Mijn pc heeft nog altijd de dualboot optie, maar als ik dan een keer naar windows moet (om mijn printer in te stellen voor draadloos }:| ) dan duurt het opstarten een eeuwigheid + spontane reboot van windows erbij :') (zit ik weer in ubuntu _O- ).

Maar als het goed is, heb ik daar de volgende keer dus geen last meer van.
heitieh
pi_101908871
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:10 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Je hoeft niet zoveel te downloaden. Vrijwel alles wat je nodig hebt zit standaard al in ubuntu. Alleen Ubuntu-restricted-extras is wel een algemene aanrader vind ik.

verder doe ik altijd nog dit maar dat is best persoonlijk:
SPOILER
Verder kan het best dat je een stuk of 7 entries hebt in GRUB. Ubuntu, Ubuntu safe-mode, windows, windows safe-mode, windows repair, memtest86, zit ik al op 6.
Owjah memtest dacht ik nog niet eens aan, zie die niet eens meer staan :'). Wat doet dat eigenlijk je RAM testen?
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:26:44 #135
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101908920
Ubuntu-restricted-extras ? wat moge dat zijn?

Verder....Opera > al het andere :P

Bepaalde pakketten zijn er dus.. is me voorlopig nog een raadsel hoe je er uberhaupt achter komt dat het er is... erg verwarrend allemaal :)

Beste email client... Thunderbird?
Wat is dat Gibber? Broadcast account? niet veel bijzonders lijkt mij

Af en toe komt er ook een sleutel in de hoek zomaar uit het niets.. wasdat?

In terminal man man... das voor morgen leesvoer :P
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:30:09 #136
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101909050
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:26 schreef KNAK het volgende:
Ubuntu-restricted-extras ? wat moge dat zijn?
om bijvoorbeeld mp3's af te spelen heb je decoders nodig die niet zomaar geinstalleerd mogen worden. Daarvoor moet je akkoord (voorwaarden accepteren) geven. Dit kan tegenwoordig al tijdens de installatie van ubuntu.

quote:
Verder....Opera > al het andere :P

Bepaalde pakketten zijn er dus.. is me voorlopig nog een raadsel hoe je er uberhaupt achter komt dat het er is... erg verwarrend allemaal :)

Beste email client... Thunderbird?

evolution is de standaard. Ik werk er niet mee, maar het is wel oké. Sommigen vinden van niet en kiezen thunderbird.

quote:
Wat is dat Gibber? Broadcast account? niet veel bijzonders lijkt mij
Gwibber is volgens mij de IM die standaard geinstalleerd staat.

quote:
Af en toe komt er ook een sleutel in de hoek zomaar uit het niets.. wasdat?
dan heb je je wachtwoord ingetypt en zit je in "root-rights".
quote:

[ Bericht 3% gewijzigd door Joooo-pi op 13-09-2011 19:41:31 ]
heitieh
pi_101909110
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

miredo :D

ipv6 nieuwgroepen w/
Betrapt :@
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:25 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Owjah memtest dacht ik nog niet eens aan, zie die niet eens meer staan :'). Wat doet dat eigenlijk je RAM testen?
Jup
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:37:38 #138
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101909359
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:26 schreef KNAK het volgende:

#man man zou ik niet aan beginnen... Zoek gewoon een online les die je bevalt.

bijvoorbeeld deze:
http://linuxcommand.org/learning_the_shell.php
heitieh
pi_101909512
Werken IP6 nieuwsgroepen nog steeds dan :@?
  dinsdag 13 september 2011 @ 19:41:55 #140
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101909522
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:41 schreef Kandijfijn het volgende:
Werken IP6 nieuwsgroepen nog steeds dan :$?
:Y
heitieh
pi_101910766
Oew, dat word ff googlelen dan :).

Betaal nu nog elke maand aan Eweka zowat, terwijl ik het niet eens zo heel veel gebruik
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:13:46 #142
136730 PiRANiA
pi_101911030
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:08 schreef Kandijfijn het volgende:

Betaal nu nog elke maand aan Eweka zowat, terwijl ik het niet eens zo heel veel gebruik
Zoek wat vrienden om samen mee te doen :s).
pi_101911085
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:13 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Zoek wat vrienden om samen mee te doen :s).
Ja, had mijn broertje. Maar die verzaakt altijd :P
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:20:06 #144
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101911371
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:08 schreef Kandijfijn het volgende:

reader.ipv6.xsnews.nl werkt bij mij bijvoorbeeld nog. Volgens mij doet newszilla6 het ook nog.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:21:29 #145
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101911446
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 19:31 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Betrapt :@

[..]

Waar zoek jij mee? Sinds openftd het niet meer doet klooi ik wat aan op nzbindex.nl. Ik ben geen grootgebruiker btw :)
heitieh
pi_101912498
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:21 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Waar zoek jij mee? Sinds openftd het niet meer doet klooi ik wat aan op nzbindex.nl. Ik ben geen grootgebruiker btw :)
die en spotlite. Maar ik gebruik het ook nauwelijks meer. Ik zit tegenwoordig in een flat waar zo'n 40TB aan films en series geshared wordt op het intranet. Heel vervelend. :7.
  dinsdag 13 september 2011 @ 20:45:11 #147
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101912553
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 september 2011 20:43 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

die en spotlite. Maar ik gebruik het ook nauwelijks meer. Ik zit tegenwoordig in een flat waar zo'n 40TB aan films en series geshared wordt op het intranet. Heel vervelend. :7.
_O_
heitieh
pi_101914404
Owjah Spotify op Ubuntu O+
pi_101915154
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Owjah Spotify op Ubuntu O+
Spotify O+
  dinsdag 13 september 2011 @ 22:09:54 #150
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101917641
quote:
Ik heb een script met daarin

sudo apt-get install dconf-tools powertop htop ccsm vlc smplayer shutter chromium-browser

plus een lading gconf settings waarmee ik powermanagement regel

gconftool-2 --set --type string /apps/gnome-power-manager/critical_battery shutdown
gconftool-2 --set --type bool /apps/gnome-power-manager/battery_reduce false
gconftool-2 --set --type bool /apps/gnome-power-manager/idle_dim_battery false
gconftool-2 --set --type string /apps/gnome-power-manager/lid_ac blank
gconftool-2 --set --type string /apps/gnome-power-manager/lid_battery blank
gconftool-2 --set --type string /apps/gnome-power-manager/sleep_computer_ac 0
gconftool-2 --set --type string /apps/gnome-power-manager/sleep_computer_battery 0
gconftool-2 --set --type string /apps/gnome-power-manager/power interactive

en een `rm` van alles in /home/rinzwind/ waarna ik symlinks (shortcuts) zet naar mijn data partitie:

rm -rf /home/rinzwind/*
ln -s /discworld/Desktop/ Desktop
ln -s /discworld/Documents/ Documents
ln -s /discworld/Downloads/ Downloads
ln -s /discworld/Pictures/ Pictures
ln -s /discworld/Videos Videos

Ik kijk na een nieuwe install even na of alles nog zal werken en daarna voer ik het scipt uit. Neemt een paar minuten in beslag maar dan is alles zoals ik het wil.

Verwarrend? Binnen een paar weken weet je precies wat het doet en waarom ik dit zo doe. Linux heeft een redelijk steile leercurve maar daarna wordt het allemaal erg makkelijk ;)
  woensdag 14 september 2011 @ 02:14:59 #151
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101927208
In het kader van ' waarom moeilijk doen als het makkelijk kan' en dan een GUI hebben, waarom zoveel text typen in een terminal met kans op typo's e.d. als je het kan doen met enkele klikjes met de muis? ... dat powermanagement zijn zover ik kan zien normale opties die je in systeemcontrol kan uitvoeren (?)

Spotify is niet beschikbaar in Thailand :(

Iemand een idee voor een andere bootloader? Als ik mijn computer opstart in publiek gebeuren en een ladyboy spot mij kan ik met dat roze/paars venster ineens ongewild aandacht trekken :')
Mai pben rai~!
pi_101927300
Je kent de tab al he? Die maakt comamndo's automatisch af :P

En er volgens mij kan vrijwel alles via een Gui :P
  woensdag 14 september 2011 @ 02:46:18 #153
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101927468
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 02:23 schreef Kandijfijn het volgende:
Je kent de tab al he? Die maakt comamndo's automatisch af :P

En er volgens mij kan vrijwel alles via een Gui :P
Oh? auto fill in een terminal? :p Klinkt allemaal zo makkelijk maar even een commando geven dit en dat en dat te downloaden, je moet ergens de bestandsnamen en andere details vandaan halen toch? SUDO get nogwat VLC, zo werkt dat niet zie ik, er is meer nodig en hoe kom je daar achter dan?

Met vers in het geheugen mijn gekloot met Wubi en hoe ik deze crashte in 1 dag, wat zijn de mogelijkheden wat eyecandy te activeren? Lees namelijk her en der dat er veel mogelijk is met dit OS wat betreft grafische effecten en dergelijke. Zomaar aan settings zitten doe ik dus maar niet meer..
Mai pben rai~!
  woensdag 14 september 2011 @ 05:19:33 #154
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101927732
There seems to be a programming error in aptdaemon, the software that allows you to install/remove software......etc

wel lekker buggy, dat Ubuntu :')
Mai pben rai~!
pi_101928098
CLI _O_
  woensdag 14 september 2011 @ 08:28:59 #156
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101928438
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 02:14 schreef KNAK het volgende:
In het kader van ' waarom moeilijk doen als het makkelijk kan' en dan een GUI hebben, waarom zoveel text typen in een terminal met kans op typo's e.d. als je het kan doen met enkele klikjes met de muis? ... dat powermanagement zijn zover ik kan zien normale opties die je in systeemcontrol kan uitvoeren (?)

Spotify is niet beschikbaar in Thailand :(

Iemand een idee voor een andere bootloader? Als ik mijn computer opstart in publiek gebeuren en een ladyboy spot mij kan ik met dat roze/paars venster ineens ongewild aandacht trekken :')
Denk je dat we die lappen tekst overtypen :')

copy - paste, of nog beter in een script-file plaatsen 8-)

Mbt de bootloader, waarom zet je de time-out niet op 0 (of 1). Er zijn meerdere GUI programma om de grubsettings aan te passen.
heitieh
  woensdag 14 september 2011 @ 08:32:43 #157
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101928476
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 02:46 schreef KNAK het volgende:

[..]

Oh? auto fill in een terminal? :p Klinkt allemaal zo makkelijk maar even een commando geven dit en dat en dat te downloaden, je moet ergens de bestandsnamen en andere details vandaan halen toch? SUDO get nogwat VLC, zo werkt dat niet zie ik, er is meer nodig en hoe kom je daar achter dan?

Met vers in het geheugen mijn gekloot met Wubi en hoe ik deze crashte in 1 dag, wat zijn de mogelijkheden wat eyecandy te activeren? Lees namelijk her en der dat er veel mogelijk is met dit OS wat betreft grafische effecten en dergelijke. Zomaar aan settings zitten doe ik dus maar niet meer..
let op: commando's zijn casesensitive, dus niet SUDO maar sudo.

Eyecandy: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/compiz-cube-natty/
heitieh
  woensdag 14 september 2011 @ 09:08:07 #158
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101929033
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 02:46 schreef KNAK het volgende:

[..]

Het is echt allemaal reuze simpel *O*

Je komt er achter door te googlen (1ste keus) of te vragen (allerlaatste alternatief ;) ) en door websites te bezoeken. Alles over Ubuntu is te vinden op 4 handige websites...

http://askubuntu.com/ voor vragen en antwoorden
http://www.ubuntuforums.org voor vragen en discussies
http://brainstorm.ubuntu.com/ voor ideeen en discussies over die ideeen
https://launchpad.net voor software en bugreporting.

en mocht het echt niet te vinden zijn heb je nog google en dit topic.
  woensdag 14 september 2011 @ 10:22:41 #159
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101930604
Wederom dank voor de replies.

Er is een startup manager te downloaden, waar je dus het e.e.a. kan aanpassen. Jooopi had het over een timeout, geen idee wat dat moet zijn :P ... afijn, ik wilde dus die startupmanager e.a. downloaden, krijg ik die bovengenoemde melding... edit: deze is verholpen :)

Dat eyecandy linkje, als ik daarmee aan de slag ga krijg ik misschien hetzelfde probleem als met Wubi, dat alles vastloopt en alleen een wallpaper te zien is... beetje angst om wederom met die funties te werken

[ Bericht 23% gewijzigd door KNAK op 14-09-2011 11:19:40 ]
Mai pben rai~!
  woensdag 14 september 2011 @ 12:29:45 #160
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101934008
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 10:22 schreef KNAK het volgende:
Wederom dank voor de replies.

Er is een startup manager te downloaden, waar je dus het e.e.a. kan aanpassen. Jooopi had het over een timeout, geen idee wat dat moet zijn :P ... afijn, ik wilde dus die startupmanager e.a. downloaden, krijg ik die bovengenoemde melding... edit: deze is verholpen :)

Dat eyecandy linkje, als ik daarmee aan de slag ga krijg ik misschien hetzelfde probleem als met Wubi, dat alles vastloopt en alleen een wallpaper te zien is... beetje angst om wederom met die funties te werken
De instructie op omgubuntu moet je precies volgen en er zit een backupstap in. Ik heb em zelf ook gedaan.

Met de time-out bedoel ik de tijd dat het bootmenu wordt getoond. Op 0 betekent dat ie niet wordt getoond. Dan kun je met shift het menu alsnog krijgen. Timeout op 1 kan ook handig zijn. Je ziet em dan wel, maar heel kort.
heitieh
  woensdag 14 september 2011 @ 14:29:41 #161
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101937505
Heel kort, maar als je dan windows wil booten moet je snel zijn :p

Zit een beetje te speuren;

" Go to System ->Preferences ->Appearance ->Visual Effects and select Extra. That will activate your Video card driver. In my case it is NVIDIA. The changes will take place after you restart."

Dit is in 11.04 al automatisch gedaan? Namelijk geen Visual Effects tab te vinden

Avant Windows Navigator - soort van Mac dock. Iemand ervaring mee? Of is die side launcher uiteindelijk toch 'beter' ?
Mai pben rai~!
  woensdag 14 september 2011 @ 14:55:35 #162
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101938347
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 14:29 schreef KNAK het volgende:
Heel kort, maar als je dan windows wil booten moet je snel zijn :p

Zit een beetje te speuren;

" Go to System ->Preferences ->Appearance ->Visual Effects and select Extra. That will activate your Video card driver. In my case it is NVIDIA. The changes will take place after you restart."

Dit is in 11.04 al automatisch gedaan? Namelijk geen Visual Effects tab te vinden

Avant Windows Navigator - soort van Mac dock. Iemand ervaring mee? Of is die side launcher uiteindelijk toch 'beter' ?
De side-launcher kan niet weg in unity volgens mij, dus dan is die AWN overbodig :+
heitieh
  donderdag 15 september 2011 @ 16:41:27 #163
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101980774
3e dag Ubuntu... ik merk dat ik nu al meer dit dan Windows gebruik :)

Heb nog vele vragen, probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden/zoeken

Messenger: Heb Emesene gebruikt, echter kan ik NERGENS een log-out of Quit optie vinden :') Moet ik via terminal constant killen
, Empathy er ook op staan, echter zijn de mogelijkheden minimaal. Ik kan mensen die ik niet wil spreken niet blocken. Iemand die een goed alternatief weet (block mogelijkheid, en 1 die wel uitgezet kan worden? :') )

Thunderbird email client, deze wordt overal geprezen als beste client voor Ubuntu. Waarom? Dit is zover ik kan zien een losstaande applicatie, niet geintegreerd in Ubuntu (krijg deze niet in taakbalk rechtsboven [envelop icoon] , ondersteunt geen auto fill van contacts (voor Gmail, zoals dit wel in Gmail zelf gedaan wordt). Waarom Thunderbird gebruiken als je net zo goed in je browser je email account kan gebruiken? Scheelt ook nog eens het syncen van enkele gigabytes ook,.. (Achter dat envelop icoontje zit een functie " set up mail ", deze doet overigens niets als ik er op klik...)

Op bepaalde momenten vraag ik me ook af of ik wel met mijn redelijk goede laptop alles eruit haal wat mogelijk is. Beeld is niet zo duidelijk/scherp als met windows heb ik het gevoel. In system settings / ATI zie ik wel dat mijn max resoutie gebruikt wordt. Misschien mis ik iets?

Daarnaast zijn er maar weinig effecten, ik heb in de instellingen alle random effecten aangevinkt. Ik zie niets. Durf zelf ook na het vastlopen van Wubi na het aanzetten van de Cube effect er verder niet aan te zitten. Wel jammer, want ik denk dat ik een hoop sappigheid voor de ogen misloop :(
Mai pben rai~!
pi_101981346
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 16:41 schreef KNAK het volgende:

Heb nog vele vragen, probeer zoveel mogelijk zelf uit te vinden/zoeken

Messenger: Heb Emesene gebruikt, echter kan ik NERGENS een log-out of Quit optie vinden :') Moet ik via terminal constant killen
, Empathy er ook op staan, echter zijn de mogelijkheden minimaal. Ik kan mensen die ik niet wil spreken niet blocken. Iemand die een goed alternatief weet (block mogelijkheid, en 1 die wel uitgezet kan worden? :') )
Pidgin? Maar had je gewoon ctrl+Q al geprobeerd?
quote:
Thunderbird email client, deze wordt overal geprezen als beste client voor Ubuntu. Waarom? Dit is zover ik kan zien een losstaande applicatie, niet geintegreerd in Ubuntu (krijg deze niet in taakbalk rechtsboven [envelop icoon] , ondersteunt geen auto fill van contacts (voor Gmail, zoals dit wel in Gmail zelf gedaan wordt). Waarom Thunderbird gebruiken als je net zo goed in je browser je email account kan gebruiken? Scheelt ook nog eens het syncen van enkele gigabytes ook,.. (Achter dat envelop icoontje zit een functie " set up mail ", deze doet overigens niets als ik er op klik...)
Ik snap sowieso het nut niet van desktop e-mail clients. Maar waarom gebruik je niet gewoon evolution?
quote:
Op bepaalde momenten vraag ik me ook af of ik wel met mijn redelijk goede laptop alles eruit haal wat mogelijk is. Beeld is niet zo duidelijk/scherp als met windows heb ik het gevoel. In system settings / ATI zie ik wel dat mijn max resoutie gebruikt wordt. Misschien mis ik iets?

Daarnaast zijn er maar weinig effecten, ik heb in de instellingen alle random effecten aangevinkt. Ik zie niets. Durf zelf ook na het vastlopen van Wubi na het aanzetten van de Cube effect er verder niet aan te zitten. Wel jammer, want ik denk dat ik een hoop sappigheid voor de ogen misloop :(
Heb je je videokaartdrivers geinstalleerd?
Heb je je font hinting naar wens ingesteld?
En voor de rest zijn die effecten over het algemeen leuk om mee te patsen bij je vrienden maar voor de rest alleen maar irritant.
  donderdag 15 september 2011 @ 17:15:05 #165
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101981938
Ik keerde terug om mijn post te editen aangezien ik Pidgin gevonden had :)

(Apps die vaak gebruitk worden , kan je die in je bovenbalk plaatsen? Zoals bijv. Skype, zojuist geinstalleerd en automatisch kwam daar (ongevraagd) een skype icoon naast mijn WiFi icoon)

Evolution? nee, ik ga daar nu naar kijken.

Wat betreft videokaart, na installatie kreeg ik een melding in Ubuntu over mijn ATI kaart, en heb iets gedownload. AMD/ATI proprietary FGLRX, deze is nu in gebruik. Verder niets gedaan/niet aan settings gezeten. Misschien dat ik dat nog moet doen(?)
Fonts, nee. Fonts gaat enkelt over je lettertype neem ik aan, zou daarom niet weten waarom ik hier aan moet aan sleutelen (corrigeer me maar als ik het fout heb :) )
Mai pben rai~!
pi_101982131
Soms gebruik ik een command in een terminal om een programma te openen. Alleen wil ik de terminal dan kunnen sluiten, zonder dat het programma sluit. Nu even Google'n kwam ik op het volgende:
1
2
3
4
Ctrl + z
bg
disown
exit
Kan dit makkelijker? 'start firefox' of een default optie hiervoor.
  donderdag 15 september 2011 @ 19:15:55 #167
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101986066
nohup bedoel je ;)

Probeer maar:
#nohup xeyes

en sluit je terminal
heitieh
  donderdag 15 september 2011 @ 21:41:17 #168
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101994498
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 17:15 schreef KNAK het volgende:
(Apps die vaak gebruitk worden , kan je die in je bovenbalk plaatsen? Zoals bijv. Skype, zojuist geinstalleerd en automatisch kwam daar (ongevraagd) een skype icoon naast mijn WiFi icoon)
Als je een launcher bedoelt, je kunt in je applicatiemenu rechtsklikken op een applicatie en dan add to panel kiezen.

quote:

Ik gebruik de Google Contacts sync plugin voor Thunderbird. Werkt uitstekend. Ik beheer mijn contacten eigenlijk vooral vanuit GMail in de browser, die contact sync is dus alleen handig om het thunderbird adresboek up to date te houden. Zo zijn er ook plugins om de desktop notificaties te gebruiken (envelopje wordt groen bij nieuwe mail + je krijgt zo'n notify popupje).

@KomtTijd... : Een desktop email client is wel handig als je meerdere accounts beheerd. Ik heb 3 gmail adressen, en 4 exchange (niet dat ik dat allemaal dagelijks gebruik maar het staat er nu eenmaal in).
pi_101994703
Ik heb een stuk of 5 e-mail adressen maar die beheer ik gewoon in Gmail.
  donderdag 15 september 2011 @ 21:47:34 #170
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101994954
quote:
Thunderbird email client, deze wordt overal geprezen als beste client voor Ubuntu. Waarom?
Die vraag stel je niet meer als oneiric uit is want dan wordt het de default mail client en voor zover ik nu kan beoordelen volledig geintegreerd ;)
  donderdag 15 september 2011 @ 21:55:19 #171
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101995481
Dank voor reply en links.. Thunderbird is wel leuk, alleen een beetje overbodig als je het niet erg vindt je Gmail via je browser in te gaan. Ik zal het wel even proberen met de plugins e.d. Ik ben nooit echt een voorstander geweest van Outlook e.d., dus denk niet dat ik dit uiteindelijk lang zal gaan gebruiken...

Even een andere vraag :P ..ik herinnerde me dat ik ooit OpenOffice gebruikte en zag deze zojuist in USC, helemaal blij :p .. deze heb ik geinstalleerd maar....... waar is ie? :')

" This is a transitional package, replacing the OpenOffice.org packaging with the LibreOffice packaging.

It can be safely removed after an upgrade. "

Ik mis een stap neem ik aan? :P
Mai pben rai~!
  donderdag 15 september 2011 @ 21:59:00 #172
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101995715
libreOffice is het nieuwe openOffice :)
heitieh
  donderdag 15 september 2011 @ 21:59:46 #173
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101995773
Op jouw systeem is denk ik Libre Office geinstalleerd. OpenOffice.org is exit ivm overname van Sun door Oracle (waardoor er problemen met de licentie van OOorg ontstond). Maar zoals het open source betaamt is Libre Office ontstaan uit OpenOffice.org door het project te klonen naar een andere naam *O*

In Natty zal <windows> key en dan Libre alle programa's uit de suite tonen.
  donderdag 15 september 2011 @ 22:19:47 #174
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101997157
Oh... waarom dan OpenOffice in USC te zetten... maar ok, dat laat ik dat zo maar :)

Thunderbird wil nu niet meer open na het toevoegen van die contact sync :') -> volledige restart en het werkt... :) maakt het een stuk interessanter nu

Zit te kijken nar die notifications op die website hoe ik dit kan downloaden. Ben nog niet in staat om zoiets als dit zelf te doen met alleen iets als " ppa:ruben-verweij/thunderbird-indicator "

[ Bericht 9% gewijzigd door KNAK op 15-09-2011 22:27:59 ]
Mai pben rai~!
pi_101999574
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 22:19 schreef KNAK het volgende:
Oh... waarom dan OpenOffice in USC te zetten... maar ok, dat laat ik dat zo maar :)
[q]Dat is het niet. Wat jij geinstalleerd hebt is een scriptje wat OpenOffice.org omtovert in LibreOffice.[q]
Thunderbird wil nu niet meer open na het toevoegen van die contact sync :') -> volledige restart en het werkt... :) maakt het een stuk interessanter nu

Zit te kijken nar die notifications op die website hoe ik dit kan downloaden. Ben nog niet in staat om zoiets als dit zelf te doen met alleen iets als " ppa:ruben-verweij/thunderbird-indicator "
In synaptic bij instellingen -> pakketbronnen kun je die invoeren

Of je doet:
1
2
sudo add-apt-repository ppa:blabla
sudo apt-get update
pi_102008542
quote:
99s.gif Op donderdag 15 september 2011 19:15 schreef Joooo-pi het volgende:
nohup bedoel je ;)

Probeer maar:
#nohup xeyes

en sluit je terminal
Werkt in principe, maar op die terminal kan ik nu geen andere commands gebruiken.
Edit: & erachter toevoegen is de oplossing. Bedankt. :)
  zaterdag 17 september 2011 @ 08:36:53 #177
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102046503
Iemand ervaring met docks? Heb 2 docks geinstalleerd; Docky en AWN.
Docky is geweldig, maakt bepaalde handelingen iets gemakkelijker en wilde AWN proberen.
Als ik dan AWN start zie ik dus geen dock, ook al voeg ik er 1 toe. Spelen met de settings = nog steeds geen dock. Kan nergens vinden waarom dit zo is :)
Mai pben rai~!
  zondag 18 september 2011 @ 16:08:49 #178
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102100337
Is het met Ubuntu 11.10 nog mogelijk om GNOME 2 te gebruiken? Want Unity vind ik niet fijn werken. En dit ziet er lelijk uit:
http://tombuntu.com/index(...)top-in-ubuntu-11-10/
Anders blijf ik maar bij 11.04.
  zondag 18 september 2011 @ 16:59:28 #179
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102102091
Iemand die voor het eerst in aanraking gekomen is met Ubuntu ten tijde van 11.04, zoals ik.......dat is dus redelijk bout daar Ubuntu voorheen beter was? :P
Mai pben rai~!
  zondag 18 september 2011 @ 17:38:27 #180
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_102103577
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2011 16:08 schreef VladimirPoetin het volgende:
Is het met Ubuntu 11.10 nog mogelijk om GNOME 2 te gebruiken? Want Unity vind ik niet fijn werken. En dit ziet er lelijk uit:
-O-

ik wacht nog even af, maar dit belooft niet veel goeds.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  zondag 18 september 2011 @ 17:48:36 #181
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102103952
Heb ik weer.. vind ik iets nieuws, wordt het bagger :')
Mai pben rai~!
  zondag 18 september 2011 @ 17:51:53 #182
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102104070
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2011 16:08 schreef VladimirPoetin het volgende:
Gnome 2 is begraven en zal nooit meer opgegraven worden.

Ubuntu krijgt Unity en Gnome 3.
  zondag 18 september 2011 @ 18:13:31 #183
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102104912
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 17:51 schreef wdn het volgende:

[..]

Gnome 2 is begraven en zal nooit meer opgegraven worden.

Ubuntu krijgt Unity en Gnome 3.
Dan ga ik maar Debian installeren die ziet er nog wel classic uit. En geen onhandig Unity gedoe.
  zondag 18 september 2011 @ 18:16:42 #184
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102105047
quote:
2s.gif Op zondag 18 september 2011 18:13 schreef VladimirPoetin het volgende:

[..]

Dan ga ik maar Debian installeren die ziet er nog wel classic uit. En geen onhandig Unity gedoe.
Vergeet dat maar. Die gaan over naar Gnome3.
pi_102106493
Mensen die Gnome niet meer aanstaat moeten gewoon over naar xfce o.i.d. vrees ik. Om nu te blijven bij Gnome 2 wat niet meer ontwikkeld word is ook geen lange termijn oplossing.
  zondag 18 september 2011 @ 19:08:07 #186
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102107082
Ja, of een cd bewaren met Natty. Maar ook dan raak je achterop met security patches etc etc etc.

Maar er zal ook wel iemand anders zijn die zo koppig is om een versie uit te brengen gebaseerd op 11.10 met oude stijl panels.

In het begin was ik ook anti Unity maar zelfs in Natty (hoe beperkt Unity ook is qua instellingen en handige opties) werkt het wel degelijk. En het ziet er gelikt uit.

11.10 is ook nog eens beter. Alles is net even ietjes beter (dash kent extra icoontjes in het scherm waardoor de applications en files&folders launchers weg kunnen. Icon bovenin links is een launcher geworden. Dus het komt wel goed met Unity en Gnome 3 denk ik *O*
  zondag 18 september 2011 @ 19:08:27 #187
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_102107091
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:51 schreef Kandijfijn het volgende:
Mensen die Gnome niet meer aanstaat moeten gewoon over naar xfce o.i.d. vrees ik. Om nu te blijven bij Gnome 2 wat niet meer ontwikkeld word is ook geen lange termijn oplossing.
Dit

Ik heb xfce op een oude computer draaien en dat werkt prima. Het blijft onbegrijpelijk dat een desktop die bedoeld was voor netbooks geporteerd is naar de desktopversie. Links in beeld 100 pixels inleveren om er onder 24 terug te winnen. :N
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_102107718
Ik vind xfce uberlelijk :'(
pi_102112141
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 18:16 schreef wdn het volgende:

[..]

Vergeet dat maar. Die gaan over naar Gnome3.
In hoeverre is Gnome3 eigenlijk bruikbaar zonder shell? Heeft Gnome3 niet ook gewoon een soortement "classic" interface erin?

Sowieso kun je natuurlijk altijd gnome3 shell installeren, dat werkt al een stuk beter dan unity.
  zondag 18 september 2011 @ 20:50:04 #190
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102112994
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 20:39 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

In hoeverre is Gnome3 eigenlijk bruikbaar zonder shell? Heeft Gnome3 niet ook gewoon een soortement "classic" interface erin?

Sowieso kun je natuurlijk altijd gnome3 shell installeren, dat werkt al een stuk beter dan unity.
Dit is de classic mode van Gnome 3:
pi_102113155
Puick. Ik zie me dat nog wel gaan gebruiken. Maar ik wacht voorlopig nog wel lekker even af, heb nog geen zin om aan herinstallaties te beginnen.
  maandag 19 september 2011 @ 19:51:53 #192
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102151178
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 19:08 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Dit

... Links in beeld 100 pixels inleveren om er onder 24 terug te winnen. :N
schuift vanzelf weg als je de ruimte nodig hebt, he ;)

Ik ben nu bezig met een upgrade naar oneiric beta. Ben benieuwd :P
heitieh
pi_102152920
Ik heb de beta op met netbook gezet en ze hebben dat unity toch wel verbeterd. Ook ubuntu one ziet er goed uit. Wat ik wel een beetje jammer vind is dat de menu's langer zijn dan 600 pixels en vaak gedeeltelijk buiten beeld vallen en de nieuwe ubuntu store traag als poep is op een traag netbookje.
  maandag 19 september 2011 @ 20:29:39 #194
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102153348
Voor een semi-newbie is het zeker nog niet verstandig 11.10 erop te zetten?
Mai pben rai~!
pi_102153475
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:29 schreef KNAK het volgende:
Op mijn backlight na heb ik in deze versie het minste hoeven veranderen om het aan de praat te krijgen.
  maandag 19 september 2011 @ 20:35:59 #196
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102153720
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:29 schreef KNAK het volgende:
Even een klein maandje wachten nog ;)
heitieh
  maandag 19 september 2011 @ 20:37:16 #197
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102153805
gelikt, dat oneiric.

En linux kernel 3.0 :D
heitieh
  maandag 19 september 2011 @ 20:39:56 #198
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102153968
Ik wacht wel even :)

Gisteren flink met handjes in het zweet gezeten. Omdat ik toch nieuwsgierig was naar Desktop Cube heb ik ergens gelezen dat je via CCSM het e.e.a. kon doen, namelijk je settings exporteren, een copietje ervan maken en in dit kopietje wat zaken veranderen (;cube;rotate ipv ;wall; en Layout 4x1 ipv 2x2) ,...........en natuurlijk ging dat niet :') Heb een half uur moeten k$$$en om alles weer terug te krijgen. Weliswaar nu bekend met de launcher nu maar toch :')

Gebruik steeds minder Windows :)
Mai pben rai~!
  maandag 19 september 2011 @ 20:41:32 #199
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102154078
Yes!!

Shutdown staat gewoon weer onderaan...

(welke sukkel had "system preferences" nou onderaan gezet :') )
heitieh
pi_102154151
^
Hebben ze inmiddels wat fatsoenlijks van Unity weten te maken?
pi_102154163
quote:
99s.gif Op maandag 19 september 2011 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Even een klein maandje wachten nog ;)
Groot maandje ;)

En als je écht geen gezeik wilt is het vaak ook nog verstandig de eerste updates even af te wachten.
  maandag 19 september 2011 @ 20:43:33 #202
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102154211
oneiric....

maar even kijken wat dat is dan :P
Mai pben rai~!
pi_102154261
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Op mijn backlight na heb ik in deze versie het minste hoeven veranderen om het aan de praat te krijgen.
Dat is meestal, zeker als je vrij nieuwe hardware hebt. Hoe nieuwer je release, hoe meer recente hardware support erin zit.
pi_102155302
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:44 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat is meestal, zeker als je vrij nieuwe hardware hebt. Hoe nieuwer je release, hoe meer recente hardware support erin zit.
Asus eee pc 1005p kan je niet echt nieuw meer noemen. Ook op de zogenaamde netbook releaces hadden ze de wifi, backlight en microfoon niet op orde.
  maandag 19 september 2011 @ 21:07:44 #205
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102155734
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
^
Ik ga morgen ff beter kijken, maar op het eerste gezicht lijkt het een verbeterde versie, inderdaad.
heitieh
  maandag 19 september 2011 @ 21:11:22 #206
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102155961
quote:
3s.gif Op maandag 19 september 2011 20:42 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Groot maandje ;)

En als je écht geen gezeik wilt is het vaak ook nog verstandig de eerste updates even af te wachten.
Yep, dan is ie officieel. Maar daarvoor is het meestal al redelijk/stabiel. Maar je hebt gelijk, even wachten is wel verstandig :)
heitieh
  maandag 19 september 2011 @ 21:45:29 #207
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102158218
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:42 schreef Kandijfijn het volgende:
^
Hmmmm ja. Unity in 10.04 was niet slecht maar was wat je zag... weinig te configureren etc. Dat is denk ik in 11.10 nog steeds zo (alhowel de nieuwe dconf-editor steeeeeeeeeds meer opties krijgt).

Opvallende dingen:

- je kunt in 1x een vlc als default activeren en er is een apart item in `settings` om defaults te zetten voor een 5+ opties (browser, audio, video, mail etc)
- `dash` is een launcher geworden;
- `files and folders` en `applications` zitten nu in `dash` en zijn geen launchers meer;
- meer launchers met opties (zoals een downloadbalk in de launcher of een aantal in de launcher)
- power settings was nog summier toen ik vorige keer keek (had iets van 3 opties)
- `appearances` is verbeterd;
- `usc` heeft een mooie voorkant gekregen.
- het login scherm is aangepast; de invoer is meer naar links gegaan.

en zo zijn er nog meer leuke dingetjes :)
  maandag 19 september 2011 @ 22:28:36 #208
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_102160937
Dank aan een ieder die alvast Oneiric uitprobeert. Ik denk niet dat Unity mij ooit zal boeien, ik ben te veel gewend aan een taakbalk. Windhoos heeft in versie 8 ook een compleet andere desktopomgeving, maar ze durven het niet aan om de 'oude' in 1x helemaal af te schaffen.
De overgang naar 3.0 is op zich wel goed, maar het moet uiteindelijk wel allemaal back to basic. Een minimalistische kernel die alleen doet waarvoor hij gemaakt is: een layer tussen hardware en toepassing.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_102161173
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 22:28 schreef ouderejongere het volgende:
Dank aan een ieder die alvast Oneiric uitprobeert. Ik denk niet dat Unity mij ooit zal boeien, ik ben te veel gewend aan een taakbalk. Windhoos heeft in versie 8 ook een compleet andere desktopomgeving, maar ze durven het niet aan om de 'oude' in 1x helemaal af te schaffen.
De overgang naar 3.0 is op zich wel goed, maar het moet uiteindelijk wel allemaal back to basic. Een minimalistische kernel die alleen doet waarvoor hij gemaakt is: een layer tussen hardware en toepassing.
De verandering in Windows is groter dan die van gnome 2 naar unity naar mijn mening. Unity is vooralsnog een desktop omgeving en Windows 8 een tablet gedrocht.
  maandag 19 september 2011 @ 22:47:58 #210
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_102162124
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 22:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

De verandering in Windows is groter dan die van gnome 2 naar unity naar mijn mening. Unity is vooralsnog een desktop omgeving en Windows 8 een tablet gedrocht.
ik ben een soort van Linuxambassadeur in mijn familie, alhoewel ik nog niemand heb kunnen overtuigen, maar de eerste demo's van versie 8 werd geen enkele windhoosgebruiker vrolijk van.

Welk systeem je ook gebruikt, vooruitgang is niet te voorkomen. Een kapotte VHS kan je nergens meer laten repareren, maar jammer blijft het wel. Een OS dat in 10 seconde operationeel is of een telefoon waarmee je met twee toetsdrukken iemand aan de lijn hebt blijft het meest ideaal.

Ik ben niet te arm voor een nieuwe computer, maar ik wil een snel systeem, waarbij ik met enkele muisklikken bij mijn post kan en niet eerst talloze animaties moet bekijken en door tientallen sub-submenu's moet bladeren voordat ik bij mijn browser kom.

Ik denk dat ik weer terug ga naar oude tijden, zoals in mijn eerste piepkleine huisje, met drie werkende computers naast elkaar. Een hele oude omdat het kan, een computer alleen voor internet en een multimediacomputer voor games, muziek en film.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  maandag 19 september 2011 @ 23:14:33 #211
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102163965
Je zou uiteindelijk met de tijd mee moeten gaan. Het gros van de bevolking stapt blindelings over naar (veranderingen van een bekend iets) win8, een kleinere groep die verder kijkt blijft over, daartussenin de geinteresserde mensjes op zoek naar ander alternatief al zijn dat er niet zo veel. Ik als voorbeeld. Ik ben best wel een comp nerd, heb 4 jaar in India IT studies gedaan maar sinds kort pas een andere richting willen inslaan :p

Heul veel mensen zullen zonder aarzelen de overstap daar het een naam betreft die ze kennen. Ergens wel logisch.. bepaalde zaken gaan gewoon niet eeuwig mee, vooral niet wanneer er constant een update van iets komt.

slap %^^& om 4:15am.. tiet om te slapen voor mij :')

Ubuntu.. geen idee hoe 10.x en ervoor was, maar ik vind het (11.04) op bepaalde dingen na geweldig. Ben benieuwd naar .10
Mai pben rai~!
pi_102175824
Ik krijg mijn wireless kaart met geen mogelijkheid aan de praat. Weet iemand nog een goede support site?

Ubuntu-geek ziet er dood uit, help.ubuntu.com heb ik al geprobeerd en ik zit nu op ubuntuforums, maar dat lijkt ook niet echt op te schieten.
  dinsdag 20 september 2011 @ 12:44:41 #213
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102176137
Zomaar een wilde vraag.

Ubuntu en Windows op een gedeelde harde schijf. Op mijn windows partitie heb ik erg veel zooi dat ik dagelijks wil gebruiken wat dan ook mogelijk is via de Ubuntu file manager.
Omdat ik maar 30gig aan Ubuntu gegeven heb is het niet mogelijk alles over te hevelen..........maar dat hoeft denk ik helemaal niet. Ik kan gewoon via Ubuntu bij mijn oude (windows) files. Wat zijn echter de nadelen als deze er zijn?
Mai pben rai~!
pi_102178361
@Knak ik zie eigenlijk geen nadelen? Ja kan al je meuk van je Windows partitie gewoon afspelen met Linux software.

@Symer welke kaart is het? OMGubuntu heeft volgens mij wel een goede support

http://askubuntu.com/ques(...)-from-ubuntu-machine
pi_102178568
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:34 schreef Symer het volgende:
Ik krijg mijn wireless kaart met geen mogelijkheid aan de praat. Weet iemand nog een goede support site?

Ubuntu-geek ziet er dood uit, help.ubuntu.com heb ik al geprobeerd en ik zit nu op ubuntuforums, maar dat lijkt ook niet echt op te schieten.
Het helpt altijd wel om to googlen op "<merk> <typenummer> linux" en dan merk je snel genoeg hoe de ondersteuning is.
pi_102179083
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 14:05 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het helpt altijd wel om to googlen op "<merk> <typenummer> linux" en dan merk je snel genoeg hoe de ondersteuning is.
Googlen op de chipset werkt over het algemeen een stuk beter.
pi_102179199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 12:44 schreef KNAK het volgende:
Zomaar een wilde vraag.

Ubuntu en Windows op een gedeelde harde schijf. Op mijn windows partitie heb ik erg veel zooi dat ik dagelijks wil gebruiken wat dan ook mogelijk is via de Ubuntu file manager.
Omdat ik maar 30gig aan Ubuntu gegeven heb is het niet mogelijk alles over te hevelen..........maar dat hoeft denk ik helemaal niet. Ik kan gewoon via Ubuntu bij mijn oude (windows) files. Wat zijn echter de nadelen als deze er zijn?
Het enige nadeel is dat windows alleen met NTFS werkt, wat nogal inferieur is in vergelijking met EXT3 of EXT4 wat ubuntu gebruikt. NTFS is trager, lastiger te doorzoeken en heeft meer last van fragmentatie. Maar als het alleen maar om data-opslag gaat is dat allemaal een beetje gezeur in de marge en is het prima bruikbaar.
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:20:09 #218
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102199739
Heb weer een leuk Linux projectje :D

Mijn debian server draait al lange tijd perfect (OpenTTD servers draaien hierop, etc), laatst door een harde schijf crash weer eens her-geïnstalleerd, en tegelijkertijd kreeg ik een idee: Ik heb op het werk nog wat thin-clients liggen die letterlijk liggen te verstoffen, en al in een doos waren gegooid met spullen die de vuilcontainer in gingen, dus ik heb er 1 gered van de ondergang om eens mee te hobby-en.

Het is een: HP T5735.

De fabrieks-specs zijn een AMD Sempron 2100+ @ 1 Ghz vast op het mobo (dus niet te upgraden/overklokken), 512 Mb intern geheugen, 6 externe, en 2 interne (verborgen) USB poorten, en 1 Gb CFIDE flash voor het OS.

Als eerste heb ik de 512 Mb geheugen stick eruit gehaald, en vervangen voor een 2 Gb stick, dus er zit nu 2 Gb in. De 1 Gb flash rom voor het OS was toch wat weinig, dus ik koos voor een 32 Gb USB stick die ik had, en stopte deze in 1 van de 2 interne USB poorten. Alles weer dicht geschroefd, en nu heb ik een leuk klein, uber-stil PC-tje die we leuk kunnen inrichten als een headless server.

Ubuntu 11.04 werd het OS van keuze, met de Ubuntu Classic interface voor VNC, OpenSSH server, etc. Installeerde perfect, en het booten van de USB stick gaat verrassend snel, in ieder geval snel genoeg. De interne 1 Gb flash rom bleef niet ongebruikt: Dat werd de swap partitie.

Er zit een ATI X1250 kaartje in. Op zich geen verkeerd on-board kaartje. Ik dacht nog heel even aan een media-center PC-tje, maar daar heb ik al een sterkere, betere laptop voor die het perfect doet met XMBC, dus nee. Ook het bijkomend probleem is dat deze kaart (de thin client komt uit 2008) sinds 2009 op de "obsolete" lijst is gegooid bij ATI, en niet meer ondersteund wordt door ATI. Ik moet het dus doen met de "open source" driver, maar die krijg ik niet helemaal lekker aan de gang. Ook geen punt verder, want het idee is een headless servertje.

Ik knoop er vanavond ook nog even een 80 Gb USB harde schijfje aan vast, en verstop em ergens naast mijn modem/router, waar ie heeeeel stil servertje kan blijven.

Maar wat gaan we er nu mee doen?

Ideeen, cq. vragen:

- Apache webserver, wil nog wat knoeien met een upload/download mogelijkheid middels web browser, en wellicht een OpenTTD status server voor mijn OpenTTD servers (die op Debian draaien op een bak met wat meer kracht).

- FTP server voor persoonlijk gebruik. 80 Gb extern harde schijfje moet voldoende zijn voor wat ik er mee wil.

- Webcam server. Ik heb ook een wireless USB module die goed werkt, dus ik kan eventueel dit ding ergens bij een raam zetten, en een webcam bij de voordeur of zo installeren als een soort van semi-security camera. Wat kan ik hier het best voor gebruiken? Ik denk aan een web-accessible camera, met e.g. een paar Gb opslagruimte voor historie.

- Ik zit ook te denken aan een simpel calender-deel-servertje, maar de clients zijn Outlook 2010, en ik ben bang dat dat dan alleen met MS Exchange gaat, en niet met een freeware linux-appje. Ideeën?

Verder nog leuke ideetjes voor een headless bakkie?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:32:22 #219
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102200434
- Torrent hosting server :+
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:34:15 #220
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102200532
Oneiric krijgt trouwens een 1.5 Gb DVD release. Met onder meer...

NVIDIA and ATI Drivers
bcmwl-kernel-source

XChat GNOME (IRC client)
More complete LibreOffice suite
nautilus-gksu
GIMP (Image editor)
Inkscape (Vector image editor)
vim-tiny and vim-gnome (Text editor)
Liferea (RSS reader)
Pitivi (Video editor)
openprinting-ppds-extra (More PPDs for more printer support)
Screem (HTML editor)
Iced Tea plugin (Java)

Flac command line tools
More dictionaries
A bunch of documentation packages (monodoc, ubuntu-faqguide, basic HOWTOs from LDP, GIMP manuals)
The following language packs: en es xh pt de fr
Localization files and fonts
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:49:35 #221
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102201379
Overigens leuke tip:

http://netbootcd.tuxfamily.org/

NetbootCD, een ISO van 10 Mb, kan met bijv. de Universal USB Installer op een heel klein USB-stickie gezet worden. Handig als je nou net geen 1 Gb stick bij handen hebt, geen CD's (of CD drive), maar wel een oud 128 Mb stickie nog ergens hebt liggen..... :D :D

Heeft geen support voor wireless en dat soort nieuwerwetse technieken ;) maar met een ethernet kabeltje kun je er 9 verschillende distro's vanaf Internet mee installeren, waaronder Ubuntu, Debian, Fedora, OpenSUSE, Mandriva, etc.

Heel erg handig, en het werkt. Gisteren gebruikt voor mijn thin client.... voor heeeeeel oude computers is er zelfs een floppy-set beschikbaar. Voor als je niet van USB kunt booten, geen CD drive hebt, maar toevallig wel een floppy drive en nog 5 floppies hebt. :')
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:51:33 #222
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102201485
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 22:34 schreef wdn het volgende:
Oneiric krijgt trouwens een 1.5 Gb DVD release. Met onder meer...
Ik weet dat niet iedereen een snelle internet verbinding heeft..... maar het lijkt me zo overbodig met Linux. Je kunt alles wat je nodig hebt van het web trekken, als ik Linux installeer doe ik zelden meer dan de standaard CD van het OS. De extra's, de non-free, en de 3d party spullen gooi ik er naar keuze daarna wel bij. :)
-
  dinsdag 20 september 2011 @ 22:54:05 #223
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102201644
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 september 2011 22:51 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik weet dat niet iedereen een snelle internet verbinding heeft..... maar het lijkt me zo overbodig met Linux. Je kunt alles wat je nodig hebt van het web trekken, als ik Linux installeer doe ik zelden meer dan de standaard CD van het OS. De extra's, de non-free, en de 3d party spullen gooi ik er naar keuze daarna wel bij. :)
Niet iedereen heeft een permanente verbinding met het web ;)
  woensdag 21 september 2011 @ 12:05:01 #224
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102213684
Dat conky is een leuk iets om mee te spelen :P
Mai pben rai~!
  woensdag 21 september 2011 @ 13:17:56 #225
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102215905
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 12:05 schreef KNAK het volgende:
Dat conky is een leuk iets om mee te spelen :P
Ik snap niet waarom je een tweede launcherbar wil gebruiken. Heb je niet genoeg ruimte op de standaard aan de linkerkant???
heitieh
pi_102215972
quote:
99s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:17 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je een tweede launcherbar wil gebruiken. Heb je niet genoeg ruimte op de standaard aan de linkerkant???
Conky is geen laucherbar.
  woensdag 21 september 2011 @ 13:44:28 #227
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102216901
quote:
17s.gif Op woensdag 21 september 2011 13:19 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Conky is geen laucherbar.
oops, my bad :@
heitieh
  woensdag 21 september 2011 @ 15:39:49 #228
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102221236
Op het moment enkel Conky Gotham (erg basic, alleen klok met wat kleine details)

(niet mijn desktop, gebruik zelf Unity)

Wat je verder nog meer met dat conky kan, behoorlijk interessant, alle details op je desktop, volledig te configuren. Zelf scripten en dingen toevoegen is echter vrij lastig dus ben voorlopig toegewezen op reeds bestaande scripts.

Gebruik zelf AWN dock, voor het gemak ook al heb ik een launcher :)

Ubuntu wordt steeds leuker ;-)
Mai pben rai~!
  woensdag 21 september 2011 @ 18:32:24 #229
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102228198
@Joooo-pi
Ubuntu linux

Je bent wel heel erg van mening veranderd zo te zien.
  woensdag 21 september 2011 @ 19:12:37 #230
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102230160
quote:
10s.gif Op woensdag 21 september 2011 18:32 schreef VladimirPoetin het volgende:
@Joooo-pi
Ubuntu linux

Je bent wel heel erg van mening veranderd zo te zien.
weheehe, ja inderdaad. Ik zit het ook met enige verbazing te lezen :@ _O-

Ik ben dus toch blijven plakken, ondanks de slechte eerste ervaring ermee :D
heitieh
  woensdag 21 september 2011 @ 19:37:44 #231
272287 henrivo
Tikt tegen jassies
pi_102231496
Hoi mensen,

Ik ben samen met nog wat andere mensen hier op FOK! aan het werken aan een nieuwe website/community met als thema: "open source". De bedoeling van de site is hobbyisten voorzien van het laatste nieuws uit de wereld van open source. Dus een nieuwsbericht over Firefox 7 hier, een bericht over Ubuntu daar, je kent het vast wel. Maar alle nieuwsberichten geheel Nederlandstalig! :) Daar hoort natuurlijk ook een forum bij, en die is op dit moment up & running. Wat is de bedoeling van dit bericht? Het verzamelen en vertalen van al het nieuws is een grote klus. Een klus die te groot is voor 1 of 2 man, en daarom zijn wij op zoek naar vrijwilligers die regelmatig nieuwsberichten op de site willen zetten, het forum in de gaten willen houden als zijnde moderator, en nog meer taken kunnen vervuld worden :)

Hou jij van open source? Heb je altijd een steentje bij willen dragen aan de opensource-community maar hou je niet van programmeren of zulke dingen? Kom dan het team versterken, en zorg dat je bij de opensource-community hoort! :)

De site is 100% non-profit, zoals opensource betaamt, en uit voorzorg zal ik de link niet vermelden omdat deze post als "spam" gezien kan worden als er een url in zit, maar mócht je geinteresseerd zijn, of gewoon de site willen bekijken, stuur me dan een PM. :)
  woensdag 21 september 2011 @ 20:15:35 #232
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102233614
quote:
99s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Klacht uit 2009...
Neem aan dat er in de loop der tijd voldoende ten goede is veranderd (?)

...Af ent toe vind ik Ubuntu toch wel wat minder werken. Misschien dat dit komt doordat ik erg vaak files gebruik die op een andere (NTFS) partitie staan?
Wilde zonet met VLC een film kijken die dus op een andere partitie stond, was deze volledig out of sync. Terug windows in om deze uiteindelijk daar te kijken....
Mai pben rai~!
  woensdag 21 september 2011 @ 20:33:29 #233
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102234804
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef KNAK het volgende:

[..]

Klacht uit 2009...

...Af ent toe vind ik Ubuntu toch wel wat minder werken. Misschien dat dit komt doordat ik erg vaak files gebruik die op een andere (NTFS) partitie staan?
Wilde zonet met VLC een film kijken die dus op een andere partitie stond, was deze volledig out of sync. Terug windows in om deze uiteindelijk daar te kijken....
Kan je de files niet beter op een EXT4 schrijf zetten? NTFS werkt niet goed omdat MS niet mee helpt.
  woensdag 21 september 2011 @ 20:34:48 #234
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102234891
Het is gewoon bagger. Zelden zo'n ongebruiksvriendelijk OS gezien.
2000 light years from home
  woensdag 21 september 2011 @ 20:38:15 #235
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102235113
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:34 schreef Merkie het volgende:
Het is gewoon bagger. Zelden zo'n ongebruiksvriendelijk OS gezien.
Bedoel je Ubuntu?
pi_102236108
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:15 schreef KNAK het volgende:

[..]

Klacht uit 2009...

VLC suckt sowieso bigtime. Maar dat is op windows niet anders.
quote:
99s.gif Op woensdag 21 september 2011 19:12 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Och, ik heb zo'n beetje alle versies vanaf 6.06 geprobeerd plus een paar uitstapjes naar OpenSuse enzo, maar tot 8.10 was ik ook de grootste anti-linux fanboy.
  woensdag 21 september 2011 @ 21:08:08 #237
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102236761
quote:
14s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:56 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

VLC suckt sowieso bigtime. Maar dat is op windows niet anders.

[..]

Och, ik heb zo'n beetje alle versies vanaf 6.06 geprobeerd plus een paar uitstapjes naar OpenSuse enzo, maar tot 8.10 was ik ook de grootste anti-linux fanboy.
Wat is er mis met VLC, en wat is dan een goede media player voor Linux met mkv + subtitles suport?
  woensdag 21 september 2011 @ 21:23:25 #238
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102237623
quote:
5s.gif Op woensdag 21 september 2011 20:38 schreef VladimirPoetin het volgende:

[..]

Bedoel je Ubuntu?
Ja. Ik heb het sinds 2006 denk ik zeker 10x geprobeerd. Elke keer werd ik gillend gek.
  woensdag 21 september 2011 @ 21:42:04 #239
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102238694
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:23 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ja. Ik heb het sinds 2006 denk ik zeker 10x geprobeerd. Elke keer werd ik gillend gek.
Dat heeft niks met Ubuntu te maken... Het heeft of met jouw mentaliteit te maken of met de kwaliteit van je computer (je mag zelf kiezen :) ).
  woensdag 21 september 2011 @ 21:45:48 #240
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102238938
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:42 schreef wdn het volgende:

[..]

Dat heeft niks met Ubuntu te maken... Het heeft of met jouw mentaliteit te maken of met de kwaliteit van je computer (je mag zelf kiezen :) ).
Windows werkt out of the box perfect. OS X werkt out of the box perfect. Ubuntu niet. Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.

Ubuntu werkt prima als je alleen maar wilt internetten en e-mailen. Ubuntu werkt rampzalig als je net iets meer wilt dan dat (video's bekijken zonder tearing? Is me ook nog nooit gelukt). Ubuntu zal vast fijn werken als je graag de hele dag in de console / terminal zit, maar ik word er gewoon niet blij van.

Misschien ligt het aan mijn nVidia-videokaart, maar AMD is zo mogelijk nog rampzaliger volgens mij. Ik weet het niet hoor.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:00:54 #241
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102239960
Mijn nvidea kaart werkt anders prima in Ubuntu 10.04 heb je wel de niet vrije drivers geinstaleerd? Daar krijg je een melding over als het goed is.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:03:43 #242
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102240112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:45 schreef Merkie het volgende:

[..]

Windows werkt out of the box perfect. OS X werkt out of the box perfect. Ubuntu niet.
osx niet ;) Uitsluitend op applehardware :) Hackintosh moet je juist wel tweaken.

quote:
Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.

Ubuntu werkt prima als je alleen maar wilt internetten en e-mailen. Ubuntu werkt rampzalig als je net iets meer wilt dan dat
'meer'... hangt er vanaf op welk vlak. Op audiovisueel gebied soms misschien niet top, o.a. door niet meewerkende videokaartfabrikanten. Op andere vaak beter (server, pakketmanagement, stabiliteit, veiligheid).

quote:
(video's bekijken zonder tearing? Is me ook nog nooit gelukt). Ubuntu zal vast fijn werken als je graag de hele dag in de console / terminal zit, maar ik word er gewoon niet blij van.

hele dag met terminal werken is echt niet nodig, hoor.

quote:
Misschien ligt het aan mijn nVidia-videokaart, maar AMD is zo mogelijk nog rampzaliger volgens mij. Ik weet het niet hoor.
Gelukkig hoef je het niet verplicht te gebruiken ;)
heitieh
  woensdag 21 september 2011 @ 22:05:20 #243
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102240221
Ik zie gewoon de voordelen van Ubuntu niet in als het niet perfect werkt. Ik zie opzich wel de voordelen van een gratis open source OS (gratis is altijd fijn), maar het is gewoon niet on par met de concurrentie.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:06:57 #244
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102240327
quote:

[..]

Windows werkt out of the box perfect.
Pertinent NIET waar. Afwijkende hardware is vragen om problemen
quote:
OS X werkt out of the box perfect.
Klopt maar je moet hun hardware kopen en bent meer dan de helft duurder uit
quote:
Ubuntu niet. Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.

Ubuntu werkt prima als je alleen maar wilt internetten en e-mailen. Ubuntu werkt rampzalig als je net iets meer wilt dan dat (video's bekijken zonder tearing? Is me ook nog nooit gelukt). Ubuntu zal vast fijn werken als je graag de hele dag in de console / terminal zit, maar ik word er gewoon niet blij van.

Geen problemen mee *O*

Ik heb een AMD HD6650m. Geen enkel probleem met video tearing.
En ik doe meer dan intenetten en mailen: mijn werk is coderen, in mysql ERP systemen maken en onderhouden, webdevelopment en meer.

Gewoon fatsoenlijke hardware kopen en Ubuntu werkt OOK out of the box. Met een volledige office suite (die je bij MS moet kopen) en een alle andere software G R A T I S.

Wat doe je als Windows crasht? Wie lost dat probleem op? Nee, we rebooten gewoon en hopen maar dat het dan wel werkt. Bugs kennen we niet in Windows. Nee, want wat ze niet erkennen als bug is lekker geen bug *O*

Dan Linux... indien er in een programma een fout zit gaat de maker met de billen bloot *O*

Kijk wat MS gaat flikken met W8: geen enkele stuk software werkt mee. Je zult dus alles weer opnieuw moeten kopen of je zult de wet moeten overtreden en proletarisch moeten gaan winkelen.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:12:51 #245
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102240739
Nee hoor bij W8 werkt alle oude software nog. Zo erg is MS zelfs niet.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:13:29 #246
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102240781
VLC is de meest simpele player die alles kan afspelen zover ik weet. 10 jaar terug kloten met DIVX player e.d. is er nu niet meer bij.
Out of sync opgelost door -300ms sync rate te gebruiken :P

De meeste meuk dat je op een comp kan vinden is veel te windows gebaseerd en daarom blijven de meeste mensen windows gebruiken; werk, prive, het is tot op het bot ingeworteld. Ik als redelijk standaard gebruiker moet zeggen dat het na een week nog steeds wat vreemd voelt maar de gewenning komt langzaam op Enige waar ik nog voor terug schakel naar Win zijn mijn online games en ext HD aangezien deze niet herkent wordt:P

Ergens is het toch wel vreemd, je betaalt je scheel aan een windows licencie en Ubuntu is gewoon gratis :') Zo diep zit windows bij mensen erin. Als ik ooit een kantoor open met veel personeel heb ik de eerste 2 maanden salarisuitbetalingen voor niets door windows niet aan te schaffen :')
Mai pben rai~!
  woensdag 21 september 2011 @ 22:15:00 #247
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102240877
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:05 schreef Merkie het volgende:
Ik zie gewoon de voordelen van Ubuntu niet in als het niet perfect werkt. Ik zie opzich wel de voordelen van een gratis open source OS (gratis is altijd fijn), maar het is gewoon niet on par met de concurrentie.
Oh Ubuntu/Linux kan zeker beter. Maar als het gaat om MySQL, Apache, Bugzilla, Mediawiki, code snippets, GIMP, Inkscape, Libreoffice. Allemaal open source pareltjes.

En als Mozilla niet had bestaan waren we nu nog bezig met IE6. IE7 kwam er omdat Mozilla veel en veel beter was.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:15:46 #248
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102240930
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:12 schreef VladimirPoetin het volgende:
Oh dus alles dat in Flash is gemaakt werkt zonder extra software?
  woensdag 21 september 2011 @ 22:16:39 #249
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102240978
quote:
Het werkt voor heel veel mensen wel perfect. En eigenlijk is windows geen concurrentie van ubuntu. (andersom wel :D )
heitieh
  woensdag 21 september 2011 @ 22:18:04 #250
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102241079
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:12 schreef VladimirPoetin het volgende:
quote:
Windows 8 vereist voor BIOS-opvolger UEFI certificaten voor software die meedoet in het bootproces. Dit snijdt Linux de pas af, maar ook hardwaredrivers van bijvoorbeeld videokaarten.

Microsoft pusht voor Windows 8 UEFI (unified extensible firmware interface), de opvolger van het aloude BIOS. Daarbij biedt UEFI beveiliging aan voor het bootproces door software alleen toe te staan als die is ondertekend met een digitaal certificaat. Zo'n certificaat, of sleutel, wordt dan uitgegeven door Microsoft zelf of door een pc-fabrikant voor de eigen systemen.

Ook componenten
Deze certificaatverplichting geldt voor het besturingssysteem zelf, wat Linux mogelijk de pas afsnijdt. Daarnaast geldt dit voor programmatuur die bij het opstarten meelift.Gewone applicaties vallen hier dus niet onder, maar drivers voor hardwarecomponenten weer wel. Het uitwisselen van onderdelen kan dus niet zonder meer; de fabrikant van de hardware moet zijn sleutel opgenomen zien te krijgen in de UEFI-firmware.
Zeg maar dag tegen je video capturing kaart van 1000 euro.
  woensdag 21 september 2011 @ 22:22:37 #251
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102241362
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:18 schreef wdn het volgende:

[..]

[..]

Zeg maar dag tegen je video capturing kaart van 1000 euro.
Als dit klopt :') x 1000
pi_102242430
quote:
Ik heb op de zaak toch geen goede ervaringen met Windows. Gemiddeld 1x per dag moet het gehele systeem opnieuw opstarten omdat alles muurvast zit. Dan moeten 20 medewerkers zich ruim 10 minuten lang maar even amuseren. Ik trek dan vaak parallellen met andere zaken: als je auto er op de snelweg mee ophoudt, je belt de dealer en die zegt 'parkeer maar even, stop de motor, stap uit, sluit af en probeer daarna opnieuw te rijden. doet hij het? mooi!'
Er zijn meerdere linuxdistro's die op 90% van alle computers out of the box werken. Soms moet je zelf een beetje uitzoeken, maar daar krijg je ook veel voor terug. In Windows draaien heleboel processen die zelden of nooit gebruikt worden. Bij elke software of hardware die je installeert wordt het systeem steeds een stukje trager daardoor.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  woensdag 21 september 2011 @ 23:10:00 #253
327202 maxburger
je krijgt die pics niet
pi_102244236
Ik heb Ubuntu gisteren op mijn pc uit 2003 geinstalleerd naast Windows 7 en ik wil nu al niet meer terug :D. Ubuntu werkt gewoon zo lekker en snel!
#YOLO
  woensdag 21 september 2011 @ 23:10:56 #254
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_102244299
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:39 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik heb op de zaak toch geen goede ervaringen met Windows. Gemiddeld 1x per dag moet het gehele systeem opnieuw opstarten omdat alles muurvast zit. Dan moeten 20 medewerkers zich ruim 10 minuten lang maar even amuseren. Ik trek dan vaak parallellen met andere zaken: als je auto er op de snelweg mee ophoudt, je belt de dealer en die zegt 'parkeer maar even, stop de motor, stap uit, sluit af en probeer daarna opnieuw te rijden. doet hij het? mooi!'
Er zijn meerdere linuxdistro's die op 90% van alle computers out of the box werken. Soms moet je zelf een beetje uitzoeken, maar daar krijg je ook veel voor terug. In Windows draaien heleboel processen die zelden of nooit gebruikt worden. Bij elke software of hardware die je installeert wordt het systeem steeds een stukje trager daardoor.
Windows 7 is anders een stuk bruikbaarder / sneller op een Intel Atom N450 dan Ubuntu.
  donderdag 22 september 2011 @ 00:09:54 #255
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_102247326
quote:

[..]

Windows werkt out of the box perfect.
Lang niet altijd.
quote:
OS X werkt out of the box perfect.
Alleen op hardware die Apple op voorhand heeft uitgekozen.
quote:
Ubuntu niet. Videokaart geeft altijd problemen. Hot pluggen van externe schermen / tv's is echt een piece of cake onder Windows, het is me nog nooit gelukt onder Ubuntu. En als iets niet werkt moet je meteen in de terminal duiken en een X11-configuratiebestand gaan aan passen zonder dat je een idee hebt wat je nou eigenlijk doet.

Nog nooit problemen gehad met mijn nVidia kaart. Al die probleem voorbeelden van jouw zijn totaal niet herkenbaar. Als je een nVidia kaart gebruikt onder Ubuntu krijg je na de eerste keer booten een popup waarmee je de restricted drivers kan installeren. De restricted drivers kan je trouwens ook op een later tijdstip via de GUI inschakelen/installeren. Met ATI kaarten heb ik zelf geen ervaring maar kan nooit moeilijk zijn lijkt me.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  donderdag 22 september 2011 @ 00:16:22 #256
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102247556
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 21:42 schreef wdn het volgende:
Nou.... het heeft ook wel met Ubuntu te maken hoor. ;) (Of Linux in het algemeen).

Heb de afgelopen 2 weken toevallig wat hardware gered van de grote stapel die richting de recycling zouden gaan op het werk, waaronder een laptop met centrino CPU met een kapot toetsenbord uit 2008, en een thin client uit 2008 die we niet meer gebruikten.

Hop, meegenomen naar huis.... maar dan toch allerlei problemen. De laptop wou ik omtoveren tot een HTPC met XBMC erop. Er zat 2 Gb geheugen in, ben aan de slag gegaan met Linux, en uiteindelijk heb ik echt een uur of 5 zitten klooien met de media center remote die ik had, die ik maar DEELS aan de praat kreeg, en alleen enkelen toetsen (zoals aan/uit , play/stop) werkten, maar ffw/rev/pauze/volume etc niet.

Uiteraard: Dat is de schuld van die stomme hardwareboer die geen linux drivers levert!!!

De laptop was na 8+ uur klooien met Linux voorzien van een format, en binnen 2 uurtjes had ik er een Windows 7 install op staan, toch met de Windows versie van XBMC, (vind ik beter dan die van MS zelf), en een werkende remote control. :Y

Windows 1. Ubuntu 0.

Dan de thin client..... ik kan meteen alvast zeggen:

Windows 0. Ubuntu 1.

Want: In de Thin Client zelf zit maar 1 Gb, en daar installeer je never-nooit een Windows op, en Linux wordt ook al heeeeel erg krap, al kan het door flink te snijden wel. Maar ik had een 32 Gb USB stick, dus dat werd de hoofd-schijf, en een 80 Gb externe HD als opslag.

Linux kan op een USB stick worden geinstalleerd, Windows niet dus winst voor Linux. Het werd een headless server (dus zonder keyboard, monitor en muis), en met de SSH shell en VNC wint Linux het hier ook heel flink.

Toch: FTP servertje opzetten in Windows is met Filezilla binnen 5 minuten gepiept. Onder Linux was ik toch weer een uur aan het klooien met allerlei permissies en chmods, userlijsten, .conf bestanden editen voordat ik een FTP servertje aan de gang had.

Router monitoring was de volgende stap, mijn VDSL2 modem heeft ingebouwde bandwidth monitoring die niet zichtbaar was, maar met wat externe tools kan dat wel. Had ik wel eens eerder gedaan met RouterWatch onder Windows, en dat werkte ook in 10 minuten. Ben hier 2 uur bezig geweest met knoeien, en uiteindelijk kreeg ik het met Apache erbij voor het web gedeelte allemaal aan de gang.

In het kort: Linux is robuust, stabiel, en heel erg configureerbaar. Maar het duurt soms uren, en veel geduld voordat je de boel uit uitgeplozen en snapt hoe e.e.a. werkt.

Maar ik heb nu wel een 2e linux servertje (had al een Debian systeem draaien in mijn kantoortje voor o.a. OpenTTD) die je niet hoort of ziet, en nauwelijks stroom vreet. :P - En het is een leuk hobby-projectje, en de server heeft nu wat leuke toepassingen.

Als desktop..... ben ik nog steeds niet overtuigd van Linux. Maar ja, dat komt denk ik ook omdat ik Steam gebruik en dus spelletjes speel. En dat wil nog steeds niet lekker onder Linux.
-
  donderdag 22 september 2011 @ 00:19:16 #257
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102247638
Zonder te tweaken aan Ububtu (voor zover dat mogelijk is) heb ik toch wel het eerste zware minpunt gevonden, Ik heb een Vaio en bepaalde uitvoeringen hebben echt een achterlijk trieste batterij er in hangen (deze is 3500mHa)

Op een volle batterij in Windows : 2uur en nog wat minuten
Ubuntu: 1 uur, 20 minuten. (en ja, beide op low performance/brightness)

Ik moet erbij zeggen dat ik Windows wel goed ken, alle denkbare processen uitgezet die ik maar kan vinden. Ik heb niets aan Ububtu gedaan, mogelijk kan dit ook een stuk energiezuiniger runnen.

Desalniettemin vind ik een verlaging van een al bagger capiciteit van zo rond de 30% vrij dramatisch. Wat kan ik hier aan doen? Op deze manier moet ik wel windows aanzetten zodra er geen stopcontact in de buurt is...
Mai pben rai~!
  donderdag 22 september 2011 @ 00:25:54 #258
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102247816
Steam is ook de reden dat ik nog naar Windows switch :P

2e reden is nu dus dat ik 45min langer met mijn batt doe ... baal ik behoorlijk van, ik had eerder het tegenoverestelde verwacht. een zooi aan tijd erbij :(
Mai pben rai~!
  donderdag 22 september 2011 @ 00:28:38 #259
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102247895
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 00:19 schreef KNAK het volgende:
Zonder te tweaken aan Ububtu (voor zover dat mogelijk is) heb ik toch wel het eerste zware minpunt gevonden, Ik heb een Vaio en bepaalde uitvoeringen hebben echt een achterlijk trieste batterij er in hangen (deze is 3500mHa)

Ik moet erbij zeggen dat ik Windows wel goed ken, alle denkbare processen uitgezet die ik maar kan vinden. Ik heb niets aan Ububtu gedaan, mogelijk kan dit ook een stuk energiezuiniger runnen.

Desalniettemin vind ik een verlaging van een al bagger capiciteit van zo rond de 30% vrij dramatisch. Wat kan ik hier aan doen? Op deze manier moet ik wel windows aanzetten zodra er geen stopcontact in de buurt is...
Ik heb op mijn werk laptop naast Windows 7 ook nog Linux Mint 11 draaien. Ik weet het, dat is niet Ubuntu, maar toch redelijk te vergelijken.

Ik ervaar hetzelfde: Windows 7 heeft een aanzienlijk langer batterij leven dan Linux, ook als ik binnen Linux Mint de energie-instellingen op heel magertjes zet.

Ik weet niet precies waarom dat is, maar ik weet dat Microsoft en Intel erg nauw samenwerken met betrekking tot opties als het terugschakelen van de CPU naar een veel lager Ghz als je toch alleen maar een brief zit te tikken. Wellicht is de open source variant van de chipset drivers gewoonweg niet zo efficiënt.

Dit is een bekend probleem trouwens met Linux op de laptop, ik hoor hier wel vaker klachten over, vooral sinds Windows 7 (omdat er in Windows 7 dus een hele hoop nieuwe energie-beperkende maatregelen zitten).
-
pi_102252119
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 00:28 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik heb op mijn werk laptop naast Windows 7 ook nog Linux Mint 11 draaien. Ik weet het, dat is niet Ubuntu, maar toch redelijk te vergelijken.

Ik ervaar hetzelfde: Windows 7 heeft een aanzienlijk langer batterij leven dan Linux, ook als ik binnen Linux Mint de energie-instellingen op heel magertjes zet.

Ik weet niet precies waarom dat is, maar ik weet dat Microsoft en Intel erg nauw samenwerken met betrekking tot opties als het terugschakelen van de CPU naar een veel lager Ghz als je toch alleen maar een brief zit te tikken. Wellicht is de open source variant van de chipset drivers gewoonweg niet zo efficiënt.

Dit is een bekend probleem trouwens met Linux op de laptop, ik hoor hier wel vaker klachten over, vooral sinds Windows 7 (omdat er in Windows 7 dus een hele hoop nieuwe energie-beperkende maatregelen zitten).
Ik ervaar hetzelfde op mijn netbook (Asus 1015PEM) , linux mint 11 en windows 7 als dualboot, ik vind linux mint een onwijs fijne distro maar merk wel dat de accuduur korter is onder linux.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 22 september 2011 @ 11:53:39 #261
327202 maxburger
je krijgt die pics niet
pi_102255471
Hmm ik zat er aan te denken om een laptop voor school aan te schaffen en daarop Ubuntu te installeren. Misschien toch maar niet doen dan.
#YOLO
  donderdag 22 september 2011 @ 12:26:25 #262
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102256472
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:53 schreef maxburger het volgende:
Hmm ik zat er aan te denken om een laptop voor school aan te schaffen en daarop Ubuntu te installeren. Misschien toch maar niet doen dan.
Als je heel erg afhankelijk van de accu bent, dan is het een zwaarwegend punt. Heb je meestal gewoon stroomvoorziening bij de hand, dan natuurlijk gewoon wel doen ;)
heitieh
pi_102261703
Beste Ubuntu bazen,

Ik heb het volgende probleem:
1
2
3
4
5
user@bla:~$ sudo -iets-
sudo: must be setuid root
user@bla:~$ su
Password: 
su: Authentication failure
Password die ik invoer klopt gewoon bij su (gebruik het nogal vrij frequent, alleen sinds vandaag werkt het niet meer), en sudo geeft dus die rare error, waarvan ik niet weet hoe ik die zou moeten oplossen zonder root rechten :') Iemand ideeen? Google geeft oplossingen die iedere keer een van beide vereisen (of su of sudo :')).

Sidenote: Ik heb niks speciaals gedaan tussen vandaag en gister, ik snap dus niet waarom ie dit opeens doet. Ik heb wel een 'n chmod -R gedaan op de map /var/www/ gister wat heel misschien interessant zou kunnen zijn, maar ook dat lijkt me vrij irrelevant.

Gebruik btw Ubuntu 11.04.
  donderdag 22 september 2011 @ 15:46:15 #264
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102262337
DIabox... geen idee, maar ik ben dan ook een n00b :P (aan vorige en volgende post goed te zien :') )

Weer even een vraag...
Ik stuitte op Virtualbox, windows 7 in Ubuntu draaien. Dat terwijl ik gewoon een volledige Win7 naast Ubuntu heb staan.
Afijn, ik was even benieuwd en zag dat je een bootnogwat/installatie moet doen van minimaal 20gb,dus ik vraag me af wat dan het nut is van een VB als je al Windows als dualboot er in hebt staan...

Lijkt mij geen...
Mai pben rai~!
pi_102262438
Dat je niet hoeft te rebooten.
  donderdag 22 september 2011 @ 16:00:32 #266
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102262737
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 00:16 schreef maartena het volgende:

[..]

<..>
Als desktop..... ben ik nog steeds niet overtuigd van Linux. Maar ja, dat komt denk ik ook omdat ik Steam gebruik en dus spelletjes speel. En dat wil nog steeds niet lekker onder Linux.
Goed verhaal.
Alleen het laatste punt even...

Ik ben een RPG fan en kan je verklappen dat Neverwinter Nights, IceWind Dale en Baldur's Gate perfect werken onder Linux. Zijn erg oude games nu maar blijven goed. World of Goo in de Humble Indie bundel: http://www.humblebundle.com/ was erg goed.

Het kan wel maar er is steun nodig van de ontwikkelaars en steun nodig van de users voor de ontwikkelaars. Ik heb de hoop dat de betaal sectie in USC een kans is voor ontwikkelaars om hun game op de linux kaart te zetten.

Games vind ik een gemiste kans onder Linux. Helaas. Dat had zo veel gebruikers kunnen trekken naar Linux.
  donderdag 22 september 2011 @ 16:03:03 #267
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102262799
quote:
10s.gif Op donderdag 22 september 2011 15:49 schreef Diabox het volgende:
Dat je niet hoeft te rebooten.
Heb je een win licence/product key nodig om dit op Virtual box te draaien? (in geval dat je geen windows al naast Ubuntu hebt staan?)
Mai pben rai~!
  donderdag 22 september 2011 @ 16:04:48 #268
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102262851
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 00:19 schreef KNAK het volgende:

Ik pers 1:55 zonder tweaken en 2:04 uur met tweaken uit een Aspire 7750 (is met een SSD en die zuigt erg hard aan de batterij in zowel Windows als Linux...). Windows XP was trouwens 2:20.

2 dingen die je kunt controleren `powertop` en nagaan of laptop tools enabled zijn. Beide hebben mij een 19 minuten extra opgelevert.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:03 schreef KNAK het volgende:

[..]

Heb je een win licence/product key nodig om dit op Virtual box te draaien? (in geval dat je geen windows al naast Ubuntu hebt staan?)
Ja.
  donderdag 22 september 2011 @ 16:16:21 #269
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102263184
Vooralsnog dus geen VirtualBox voor mij.

Wel merkwaardig. Mensen met een dure Win licence, die dus een volledige windows versie kunnen installeren/gebruiken en dan toch VB in Ubuntu gebruiken.

"2 dingen die je kunt controleren `powertop` en nagaan of laptop tools enabled zijn"

Powertop, is dat niet een app? laptop tools moet dus aan staan.
Helaas niet zo makkelijk als met windows, het verbruik op diverse manieren op minimaaaal te zetten.
Mai pben rai~!
  donderdag 22 september 2011 @ 16:17:15 #270
344173 VladimirPoetin
is geen Poetin-fan
pi_102263209
Voor games is het mogelijk om Onlive te installeren.
  donderdag 22 september 2011 @ 16:20:08 #271
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102263316
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:16 schreef KNAK het volgende:

Wel merkwaardig. Mensen met een dure Win licence, die dus een volledige windows versie kunnen installeren/gebruiken en dan toch VB in Ubuntu gebruiken.

"2 dingen die je kunt controleren `powertop` en nagaan of laptop tools enabled zijn"

Powertop, is dat niet een app? laptop tools moet dus aan staan.
Helaas niet zo makkelijk als met windows, het verbruik op diverse manieren op minimaaaal te zetten.
`powertop` is een app. ja. Geeft onder meer het aantal `wake-up-calls` aan en geeft hints waarmee je die kunt verlagen. Minder wake-up-calls is sneller spindown en dus minder energy nodig.
  donderdag 22 september 2011 @ 19:08:48 #272
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102269402
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:00 schreef wdn het volgende:
Games vind ik een gemiste kans onder Linux. Helaas. Dat had zo veel gebruikers kunnen trekken naar Linux.
Het leuke aan spellen is.... dat het in de meeste gevallen om 95% pure grafische data is die in principe onafhankelijk van het platform aangesproken zou kunnen worden, en 5% daadwerkelijke programmacode die als ware een "shell" vormt om al die grafische (en geluid) data.

Voor het maken van een Linux versie van een bepaald spel (en evenzo: een MacOS versie) hoef je dus niet alles om te gooien. Sterker nog, je kunt op dezelfde DVD in principe de versies voor Windows, MacOS, en Linux stoppen, als je van te voren de boel goed op zet.

De kracht van Linux is.... is haar diversiteit. En dat is tevens haar zwaktepunt. Installeren onder MacOS is het meest simpel: Je sleept een icoontje naar je programma map, het hele spel wordt gekopieerd, en je bent klaar. Installeren onder Windows is ook redelijk eenvoudig, en bestaat in 99% van de gevallen uit het starten van een setup executable, en next, next, next, next, ---> finish klikken, met hier en daar wat opties die je kunt wijzigen. De enige echte dependency voor spellen is DirectX, en die zit meegeleverd.

En daar zit em meteen het eerste probleem voor Linux: DirectX comptabiliteit. Dit is onderdeel van die "shell" om al die grafische data te kunnen aanspreken. Maar hier KAN wat aan gedaan worden. Voor de Mac is er bijvoorbeeld MacDX, een commercieel bedrijf dat de licentie voor DirecX van Microsoft heeft gekocht, en het aan spelfabrikanten aanbied om spelen te "converteren" naar MacOS. (converteren is niet het juiste woord, maar het laat spelfabrikanten het toe haar broncode te compileren voor MacOS X, en met MacDX erbij kan dus dezelfde broncode worden gebruikt).

Bovenstaande KAN in theorie ook voor Linux, maar dan kom je meteen bij de volgende problemen:

1) Het is een commercieel bedrijf. Dat betekend dus betalen. Nu liggen deze kosten uiteraard voor het overgrote deel bij de spelfabrikant, dus eigenlijk geen nadeel voor de klant die een spelletje wil.

Maar nu:

2) Linux is VEEL te divers. Een fictioneel bedrijf dat "LinuxDX" zou heten, hoeft niet zoals "MacDX" ondersteuning te bieden voor 1 OS met wellicht een paar versie nummers (10.4, 10.5, 10.6, etc), maar voor letterlijk tientallen "basis" versies van Linux. Er zijn honderden distro's, maar in de globale Linux wereld heb je "hoofd" distro's waarop de andere distro's gebaseerd zijn: Debian, SUSE, RedHat, Mandriva, Gentoo, Arch, PCLinuxOS, Slackware, en ik vergeet er vast een hoop. En eigenlijk is bijv. Mint weer gebaseerd op Ubuntu, en Ubuntu weer gebaseerd op Debian, etc.... Een bedrijf dat een compatibel API wil maken dat tussen de spel software en de grafische kaart zit, loopt tegen de lamp bij de middenstap: het OS. Alles zit anders in elkaar in OpenSUSE, Fedora, en Ubuntu, om even 3 zeer populaire distros te noemen. En als je dan kijkt naar het percentage Linux gebruikers, wat nog steeds onder de anderhalve procent ligt, en verder uitgesplitst er echt hooguit een kwart procent de meest populaire distro van Ubuntu draait en een kwart op Mint, (gebaseerd even op losse vingerwerk van distrowatch.com) dan is het nogal lastig voor een bedrijf om ten eerste zo'n product op de markt te brengen, er ten tweede geld mee te verdienen, en als laatste het up to date te houden voor de gebruikers.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor NTFS. Je kunt als commercieel bedrijf de rechten kopen voor NTFS ontwikkeling, en bedrijven die bijv. commerciële partitie, backup, disk-imaging, data-recovery, etc software verkopen stappen gewoon naar Microsoft, betalen aan M$ een bepaald bedrag voor de broncode, en kunnen vervolgens een software product bouwen dat bepaalde garanties met betrekking tot betrouwbaarheid kan bieden aan hun klanten. NTFS-3G, de open source linux variant van NTFS, heeft een ontwikkeltraject van vele, lange jaren achter de rug omdat elk stapje met behulp van reverse-engineering moest worden geprogrammeerd, en de programmeurs onder het motto GNU/open source nou niet het geld hadden om de licentie van Microsoft te kopen. Het gevolg is een redelijk goed werkend product dat 99% compatibel is met NTFS, maar in sommige gevallen toch de data op NTFS partities kan aantasten. En in de praktijk klopt dit ook: schijven welke zowel door Windows NTFS als Linux NTFS-3G worden aangesproken in een multiboot omgeving lopen een veel hoger risico op corruptie. (En uiteraard krijg Microsoft standaard de schuld, terwijl dat toch echt oneerlijk is).

Linux KAN wat worden, maar naar mijn mening moet er wat gebeuren:

Ten eerste: De Linux distro's moeten samen komen en 1 universele installatiemethode ontwerpen die op ALLE distro's werkt. Dit maakt het voor software fabrikanten (en spel fabrikanten) een heel stuk makkelijker om software te ontwikkelen voor Linux, en er ook nog winst op te maken.

Ten tweede: Linux moet "commercieel" gaan. Ze hoeven geen OS-en te verkopen, maar ze zouden een "add-on pakket" kunnen gaan verkopen voor zeg $10 of zoiets, waarin commercieel, closed-source software zit met beschermde code die gekocht/gelicenseerd is van Microsoft en bijv. Adobe en Apple, voor 100% compatibiliteit met DirectX, NTFS, maar ook zaken als Flash, PDF, iPhone/iPad, etc.... En dat kan zo ver gaan als een PIM client die geheel compatible is met een Microsoft Exchange Server.

De open-source wereld is in principe fantastisch voor de portemonee, maar het is vaak te rommelig. Projecten zijn nooit af, liggen vaak achter op de dagelijkse ontwikkelingen, en rekenen te zwaar op developers die ook wel eens een paar maandjes echt druk bezig kunnen zijn met hun eigen leven, vakanties, opeens gaan trouwen en stoppen met programmeren, (ooit al eens gezien), en dat soort zaken. Als er een standaardisatie zou plaatsvinden voor enkele kritieke punten, dan kan Linux echt competitie worden voor de gemiddelde gebruiker.

Wat de gemiddelde gebruiker wil is spelletjes spelen, in de 5-euro dealbak een tuin-ontwerp programma graaien dat thuis "out of the box" werkt, iTunes installeren en hun iPhone syncen, een blu-ray in de nieuwe laptop stoppen zonder dat je eerst een hoop command-line werk moet doen om de boel aan de gang te krijgen (valt onder dezelfde "geld voor licenties" zaken als hierboven al genoemd), een afstandsbediening inpluggen en met de drivers heel simpel met een pulldown menuutje de verschillende niet-standaard toetsen linken aan functionaliteit in windows, ipc ergens in /etc/nogwattes een bestandje te moeten bewerken, etc. etc.....

Linux heeft nog een LANGE weg te gaan. Dit allemaal gezegd: Linux blijft een fantastisch OS, met duizenden mogelijkheden, en kan voor 95% Windows vervangen. Het is alleen zo jammer dat de laatste 5% toch erg belangrijk zijn voor de toekomst van Linux.
-
  donderdag 22 september 2011 @ 19:12:27 #273
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102269572
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 16:16 schreef KNAK het volgende:

Men vind Linux/Ubuntu wellicht prettiger werken in de dagelijkse sleur.... en omdat ze toch een OEM licentie bij de computer "kregen", hebben ze er eentje liggen die ze eventueel kunnen starten voor software die toch echt niet onder Linux wil draaien.
-
pi_102269852
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:12 schreef maartena het volgende:

[..]

Men vind Linux/Ubuntu wellicht prettiger werken in de dagelijkse sleur.... en omdat ze toch een OEM licentie bij de computer "kregen", hebben ze er eentje liggen die ze eventueel kunnen starten voor software die toch echt niet onder Linux wil draaien.
Er is bijna geen computer zonder voorgeïnstalleerd Windows te krijgen en als je er al 1 vindt is die niet goedkoper en zit er stiekem toch een kleine bijdrage voor M$ in, omdat ervan wordt uitgegaan dat er dan toch wel een illegale Windows op komt.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 22 september 2011 @ 19:39:33 #275
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102270792
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:18 schreef ouderejongere het volgende:
Er is bijna geen computer zonder voorgeïnstalleerd Windows te krijgen en als je er al 1 vindt is die niet goedkoper en zit er stiekem toch een kleine bijdrage voor M$ in, omdat ervan wordt uitgegaan dat er dan toch wel een illegale Windows op komt.
Gelukkig bouw ik al 20+ jaar mijn eigen computers. Ja, dat werkt niet zo handig voor laptops, maar daar kun je (van Dell iig zeker) een deel van je geld terug krijgen als je kunt bewijzen dat je de Windows installatie niet gebruikt. (en dat kan met foto's nemen tijdens install, etc).

Verder is die bijdrage minimaal. Voor Windows 7 Home Premium betalen fabrikanten als Dell en HP iets van $20 per laptop/computer, wat door een massa-deal een fractie is van de OEM kosten die je als individu moet betalen. (Home Premium OEM online kopen kost iets van $80).

Als Linux gebruiker zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken eigenlijk, tenzij je echt op je strepen staat en PERSE geen geld aan Microsoft wil geven. (Maar dan: Iemand die tegen de Amerikaanse politiek is, realiseert zich ook niet dat van elk pak Douwe Egberts dat je koopt een fractie in de staatskas van de VS komt, omdat het merk eigendom is van Sara Lee, die in de VS belasting moet afdragen).

Verder: laptops zonder Windows hebben geen stikker, en ook geen bijdrage. Ze zullen wellicht niet die $20 goedkoper zijn, maar die $20 verdwijnt dan gewoon in de zakken van Dell, HP, of de andere verkopers. (En wellicht kost het ze ook wat meer werk om 99.000 Windows laptops te maken, en 1000 laptops zonder OS, ipv 100.000 laptops met Windows).
-
pi_102271973
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:39 schreef maartena het volgende:

[..]

Gelukkig bouw ik al 20+ jaar mijn eigen computers. Ja, dat werkt niet zo handig voor laptops, maar daar kun je (van Dell iig zeker) een deel van je geld terug krijgen als je kunt bewijzen dat je de Windows installatie niet gebruikt. (en dat kan met foto's nemen tijdens install, etc).

Verder is die bijdrage minimaal. Voor Windows 7 Home Premium betalen fabrikanten als Dell en HP iets van $20 per laptop/computer, wat door een massa-deal een fractie is van de OEM kosten die je als individu moet betalen. (Home Premium OEM online kopen kost iets van $80).

Als Linux gebruiker zou ik me daar niet al te veel zorgen over maken eigenlijk, tenzij je echt op je strepen staat en PERSE geen geld aan Microsoft wil geven. (Maar dan: Iemand die tegen de Amerikaanse politiek is, realiseert zich ook niet dat van elk pak Douwe Egberts dat je koopt een fractie in de staatskas van de VS komt, omdat het merk eigendom is van Sara Lee, die in de VS belasting moet afdragen).

Verder: laptops zonder Windows hebben geen stikker, en ook geen bijdrage. Ze zullen wellicht niet die $20 goedkoper zijn, maar die $20 verdwijnt dan gewoon in de zakken van Dell, HP, of de andere verkopers. (En wellicht kost het ze ook wat meer werk om 99.000 Windows laptops te maken, en 1000 laptops zonder OS, ipv 100.000 laptops met Windows).
Vroeger dan '92 al?
  donderdag 22 september 2011 @ 20:22:37 #277
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102272815
quote:

[..]

Zo krijgt Microsoft 5 euro voor elke Android telefoon die verkocht wordt stond laats op webwereld en/of slashdot.
  donderdag 22 september 2011 @ 20:44:46 #278
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102273940
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 19:08 schreef maartena het volgende:

[..]
lang verhaal
Een interessant betoog, maar linux mag ook gewoon klein blijven op desktopgebied, wat mij betreft. Hoewel ik in mijn familie al een aantal over heb gezet :7 Het is best werkbaar voor een leek. Alleen een goeie installatie + introductie is belangrijk.

En dat de gemiddelde gebruiker wil gamen, vind ik wel wat overdreven. Dat is vooral de jeugd, neem ik aan. Er zijn genoeg gebruikers die niet gamen.
heitieh
  donderdag 22 september 2011 @ 21:03:26 #279
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_102275022
quote:
Linux heeft nog een LANGE weg te gaan. Dit allemaal gezegd: Linux blijft een fantastisch OS, met duizenden mogelijkheden, en kan voor 95% Windows vervangen. Het is alleen zo jammer dat de laatste 5% toch erg belangrijk zijn voor de toekomst van Linux.
Linux is echt wel een blijvertje hoor. Linux wordt voor veel meer gebruikt dan slechts desktops. Kijk maar naar webservers, smartphones, tablets, setup boxen enz enz. Dat is juist het voordeel van open source, iedere fabrikant kan de linux kernel gebruiken voor haar eigen toepassingen.
En vergeet ook niet dat veel gebruikers hun desktop zullen vervangen voor een tablet of iets dergelijks.
Een mooi artikel valt hier te lezen:
20-jaar-linux-kansen-en-uitdagingen
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_102277176
quote:

[..]

Of nog erger: OEM's krijgen knaken van MS als ze beloven géén computers zónder windows te verkopen.
pi_102277359
Ohja en ik denk niet dat "linux" ooit echt groot zal worden op de desktop. Maar dat hoeft ook niet. Apple is ook niet groot, maar heeft meer dan genoeg bestaansrecht.
  donderdag 22 september 2011 @ 22:08:06 #282
136730 PiRANiA
pi_102278880
Apple niet groot?

Dude.
pi_102279081
In de zin van: Market share op de desktop.

Ok, in NL dan.

Da's maar een paar procent. Maakt geen zak uit, een paar procent van gigaveel is nog steeds superveel.
  donderdag 22 september 2011 @ 23:14:56 #284
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102282829
quote:
17s.gif Op donderdag 22 september 2011 20:05 schreef DutchErrorist het volgende:
Vroeger dan '92 al?
Sinds zo ong. 1990 inderdaad.

In 1991-1992 zelfs als 17-jarige nog in een computer winkel gewerkt waar ik o.a. 386's en 486's in elkaar knutselde.

[ Bericht 6% gewijzigd door maartena op 22-09-2011 23:21:18 ]
-
  donderdag 22 september 2011 @ 23:23:21 #285
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_102283304
quote:
14s.gif Op donderdag 22 september 2011 21:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Ohja en ik denk niet dat "linux" ooit echt groot zal worden op de desktop. Maar dat hoeft ook niet. Apple is ook niet groot, maar heeft meer dan genoeg bestaansrecht.
Hier in de VS heeft Apple toch een afzetmarkt van pak-em-beet 8%, en dat is toch redelijk aanzienlijk te noemen.

Linux blijft zo rond de 1% hangen, maar dat hangt al sinds 1995 of zo rond de 1%.
-
pi_102286760
quote:
2s.gif Op donderdag 22 september 2011 23:23 schreef maartena het volgende:

[..]

Hier in de VS heeft Apple toch een afzetmarkt van pak-em-beet 8%, en dat is toch redelijk aanzienlijk te noemen.

Linux blijft zo rond de 1% hangen, maar dat hangt al sinds 1995 of zo rond de 1%.
Ik zie linux ook nog wel eens naar de 5% gaan.
en 1% is ook al best veel.
Mensen vergeten hoe gigantisch idioot veel computers er bestaan als ze naar ditsoort getallen kijken.
  vrijdag 23 september 2011 @ 07:40:20 #287
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102288305
11.10 Beta 2 is uit.

Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/

Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
  vrijdag 23 september 2011 @ 08:20:48 #288
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102288668
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:
11.10 Beta 2 is uit.

Review: http://www.omgubuntu.co.u(...)2-released-reviewed/

Firefox 7 Beta
Thunderbird 7
Shotwell 0.11.1
Banshee 2.2.0
GNOME 3.1.92
Libre Office 3.4
Leuk filmpje, maar ik heb nog geen lightdm gezien. Zit die er sinds gisteren in, ofzo? Of alleen bij nieuwe install?
heitieh
  vrijdag 23 september 2011 @ 08:48:20 #289
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102289065
....iemand met beta 2, waard om te van 11.04 al over te stappen of beter nog even wachten? :') hebbe hebbe hebbe!
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 09:10:56 #290
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_102289554
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:20 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Leuk filmpje, maar ik heb nog geen lightdm gezien. Zit die er sinds gisteren in, ofzo? Of alleen bij nieuwe install?
Zit in 11.10 sinds beta 1 meen ik(?)

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
....iemand met beta 2, waard om te van 11.04 al over te stappen of beter nog even wachten? :') hebbe hebbe hebbe!
Wachten!!!! Beta 2 kan (zoals alle beta's) buggy zijn.

Ik ga dit weekend beta 2 in virtualbox installeren trouwens om het eens te proberen ;)
  vrijdag 23 september 2011 @ 12:15:59 #291
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102294374
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 09:10 schreef wdn het volgende:

[..]

Zit in 11.10 sinds beta 1 meen ik(?)

[..]

Die draai ik sinds vorige week...
heitieh
pi_102294733
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 07:40 schreef wdn het volgende:

Thunderbird 7
LOL, thunderbird zit nu op versie 3.1.13 ... Wat een farce.
  vrijdag 23 september 2011 @ 13:27:20 #293
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102296499
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
Wachten, zoals wdn zegt.

Ik zie in de beta vrij veel programmacrashes! Het ziet er leuk uit, maar het is nog niet stabiel.
heitieh
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:03:28 #294
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102297509
Dan maar even wachten. Nog genoeg te leren van 11.04 dus ach :)

Wanneer je dus applicaties gedownload/gebruikt hebt en je vindt deze niets, kan je ze via een aantal wegen eraf gooien. Voorzover ik weet kan dan via USC en middels een terminal command (purge o.i.d.). Ik vind echter een hele zooi aan achtergebleven files van elk programma wat ge-uninstalled is op de schijf, wat dus niet verwijderd wordt. Waarom is dit? Moet je dit handmatig verwijderen? Via Janitor lukt dat niet, da's alleen voor packages zover ik kan zien.

Andere vraag.. in USC, de main window heb je dus linksboven "Get Software". In die dropbox een rijtje beginnende bij 'provided by Ubuntu' , daaronder ' Canonical partners' etc. Waarom vind ik verder in dat rijtje geinstalleerde programma's? Heb Thunderbird erin staan, Opera, Chrome, etc. Wat is hier het doel van?
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 15:52:42 #295
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_102300921
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 14:03 schreef KNAK het volgende:
Dan maar even wachten. Nog genoeg te leren van 11.04 dus ach :)

Wanneer je dus applicaties gedownload/gebruikt hebt en je vindt deze niets, kan je ze via een aantal wegen eraf gooien. Voorzover ik weet kan dan via USC en middels een terminal command (purge o.i.d.). Ik vind echter een hele zooi aan achtergebleven files van elk programma wat ge-uninstalled is op de schijf, wat dus niet verwijderd wordt. Waarom is dit? Moet je dit handmatig verwijderen? Via Janitor lukt dat niet, da's alleen voor packages zover ik kan zien.

Ik heb me er nooit in verdiept, maar wat ik wel es gebruik is "remove completely" in synaptic packagemanager (GUI, standaard)

quote:
Andere vraag.. in USC, de main window heb je dus linksboven "Get Software". In die dropbox een rijtje beginnende bij 'provided by Ubuntu' , daaronder ' Canonical partners' etc. Waarom vind ik verder in dat rijtje geinstalleerde programma's? Heb Thunderbird erin staan, Opera, Chrome, etc. Wat is hier het doel van?
Dat zijn de repositories die gebruikt worden.
heitieh
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:55:12 #296
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102302980
Hmm.. voor sommige progs heb je dus die repos in die lijst, maar de rest niet. Vraag me af waarom deze wel en de andere niet. Afijn, het is niet al te belangrijk ;-) iig dank voor je antwoord!

Ik heb wederom een nieuwe vraag. Ben beetje aan het rotzooien met de terminal en wat dingen aan het uitproberen. Nu loop ik dus vast op het installeren van .tar.gz bestanden. En dit lukt voor geen meter :')

Eerst getracht het volledig zelf te proberen, maar dat faalde hard. Nu via een website , en ook hier heb ik problemen mee;

mkdir /usr/local/src/ ....hier wilde ik die tar file in knallen om deze vervolgens hier ook te extracten. Dit lukt niet omdat ik geen permission heb (??)

Uiteindelijk die .tar file op desktop en hier ging het extracten dus wel.

Zie hieronder terminal, verder dan dit kom ik niet (Anki, flashcard programma goed voor mijn Thaise studie :P )

1
2
3
4
5
6
me@vaio:~/Desktop/anki-1.2.9$ ls
anki          anki-wait.bat  designer      libanki             setup.py
anki.bat      ChangeLog      icons         mac                 tools
anki.desktop  ChangeLog.old  icons.qrc     README
ankiqt        COPYING        icons_rc.py   README.development
ankiqtmac.py  CREDITS        icons_rc.pyc  README.translating

Hoe verder? Datgene wat ik lees (./configure, Install, etc) werkt allemaal niet
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:56:59 #297
24329 KNAK
ff w88,......
pi_102303043
1
2
3
me@vaio:~/Desktop/anki-1.2.9$ su
Password: 
su: Authentication failure

:? :? Mijn inlog paswoord werkt hier niet? Volgens systeem settings / user settings ben ik admin, maar als ik mijn password wil veranderen moet ik minimaal 5 characters invoeren, terwijl mijn inlogpassword uit 2 characters bestaat :') ingewikkelde zooi zeg!
Mai pben rai~!
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:58:42 #298
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_102303102
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:56 schreef KNAK het volgende:

[ code verwijderd ]

:? :? Mijn inlog paswoord werkt hier niet? Volgens systeem settings / user settings ben ik admin, maar als ik mijn password wil veranderen moet ik minimaal 5 characters invoeren, terwijl mijn inlogpassword uit 2 characters bestaat :') ingewikkelde zooi zeg!
standaard is su niet geactiveerd.
doe:
1sudo passwd root
nieuw wachtwoord invoeren, en je bent klaar om su te gaan gebruiken!
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:00:10 #299
346888 Superthomas
Codename Metawolf
pi_102303161
ik kreeg net een nieuw berichtje van mijn ubuntu RSS feed:
quote:
The Ubuntu team is pleased to announce Ubuntu 11.10 Beta 2.

Codenamed “Oneiric Ocelot”, 11.10 continues Ubuntu’s proud tradition of integrating the latest and greatest open source technologies into a high-quality, easy-to-use Linux distribution. The team has been hard at work through this cycle fixing bugs and introducing a couple of new features as we polish up for the release.
Ubuntu Changes since Beta 1

Some of the new features now available are:

A new set of community supported ARM architecture images will be available between now and the release. The armel+ac100 for the Toshiba ac100 netbook is available for download now, and armel+mx5 targeted at the Freescale i.MX53 Quick Start development board will be available in one of the upcoming dailies.

GNOME got updated to current unstable version (3.1.92) on its way to GNOME 3.2

OneConf has now been integrated into the Ubuntu Software Center to help keep your installed applications in sync between computers.

And we continue to improve the underlying infrastructure:

Ubuntu 11.10 Beta 2 improves support for installing 32-bit library and application packages on 64-bit systems

Ubuntu 11.10 Beta 2 has a new kernel based on v3.0.4.
Ubuntu Server

Beta 2 includes Orchestra which is a collection of the best free software services for provisioning, deploying, hosting, managing, and orchestrating enterprise data center infrastructure services, by, with, and for the Ubuntu Server.

Juju (formerly codenamed Ensemble) is now available as a part of Ubuntu Server to handle service deployment and orchestration for both cloud and bare metal. Juju has many Charms available, including OpenStack deployment.

Xen hypervisor has been re-introduced to Ubuntu Server.
Kubuntu

Kubuntu 11.10 Beta 2 has the latest KDE software including KDE 4.7.1 Plasma Workspaces and Applications.

Along with KDE 4.7.1, the new KDE Personal Information Management (KDEPIM) suite 4.7 is included, which includes the new Kmail 2.

The Muon Suite 1.2 which includes Muon Software Center and Muon Package manager is now available.

Please see https://wiki.kubuntu.org/OneiricOcelot/Beta2/Kubuntu for details.
Edubuntu

Edubuntu’s Oneiric Ocelot Beta 2 has updates to gobby-0.5 and gbrainy version 2.

For more details on what has changed in Edubuntu 11.10, please refer to http://www.edubuntu.org.
Mythbuntu

Mythbuntu Oneiric Ocelot Beta 2 has adapted Chromium to replace Firefox by default. It now ships with Ubuntu Software Center.

Please see http://www.ubuntu.com/testing/ for further details.
About Ubuntu

Ubuntu is a full-featured Linux distribution for desktops, laptops, and servers, with a fast and easy installation and regular releases. A tightly-integrated selection of excellent applications is included, and an incredible variety of add-on software is just a few clicks away.

Professional technical support is available from Canonical Limited and hundreds of other companies around the world. For more information about support, visit http://www.ubuntu.com/support

If you would like to help shape Ubuntu, take a look at the list of ways you can participate at: http://www.ubuntu.com/community/participate.

Your comments, bug reports, patches and suggestions really help us to improve this and future releases of Ubuntu. Instructions can be found at: https://help.ubuntu.com/community/ReportingBugs.
To Get Ubuntu 11.10 Beta 2

To upgrade to Ubuntu 11.10 Beta 2 from Ubuntu 11.04, follow these instructions:

https://help.ubuntu.com/community/OneiricUpgrades

Or, download Ubuntu 11.10 Beta 2 images from a location near you:

http://www.ubuntu.com/testing/download (Ubuntu and Ubuntu Server)

In addition, they can be found at the following links:

http://releases.ubuntu.com/oneiric/ (Ubuntu, Ubuntu Server)
http://cloud-images.ubuntu.com/releases/oneiric/beta-2/ (Ubuntu Cloud Images)
http://cdimage.ubuntu.com/releases/oneiric/beta-2/ (Ubuntu DVD, Alternates, pre-installed ARM Images)
http://cdimage.ubuntu.com/netboot/11.10/ (Ubuntu Netboot)
http://releases.ubuntu.com/kubuntu/oneiric/ (Kubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Kubuntu DVD)
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Xubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/edubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Edubuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/releases/oneiric/beta-2/ (Ubuntu Studio)
http://cdimage.ubuntu.com/mythbuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Mythbuntu)
http://cdimage.ubuntu.com/lubuntu/releases/oneiric/beta-2/ (Lubuntu)

The final version of Ubuntu 11.10 is expected to be released on October 13 2011.
More Information

You can find out more about Ubuntu and about this beta release on our website, IRC channel and wiki.

To sign up for future Ubuntu announcements, please subscribe to Ubuntu’s very low volume announcement list at:

http://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-announce

Originally sent to the ubuntu-devel-announce mailing list by Kate Stewart on Thu Sep 22 22:50:21 UTC 2011
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:02:08 #300
136730 PiRANiA
pi_102303241
Bijna dicht.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:02:13 #301
136730 PiRANiA
pi_102303243
En done!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties