Ik ben nu eenmaal een onderzoekerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ofwel: een jaar ubuntu kost je minder uitzoekwerk dan een middagje gentoo.
Iets met productiviteit enzo
Daarom moet je ook gewoon chromium gebruiken.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Ja ik ookquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:10 schreef remlof het volgende:
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
Dat jaquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb nog altijd niet geupgrade. nog altijd 10.10, en bevalt prima.
Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.quote:
Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 22:37 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
De hele zooi crashte na het inloggen. Geen idee of er een manier is om dingen te veranderen voor het opstarten maar Mint werkt ook. Het was maar mijn netbookje.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 22:42 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
Je kan gewoon upgraden, als je daarna maar Ubuntu Classic als standaard GUI kiest.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik heb nog altijd niet geupgrade. nog altijd 10.10, en bevalt prima.
Vboxquote:Op woensdag 17 augustus 2011 23:29 schreef JoshuaL het volgende:
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen.
Licht ook een beetje aan je proccesor de mijne ondersteunt virtualisatie uitstekend. Bij sommige distro's heb je amper door dat je in Vbox zit. Debian werkt er supergoed in toen ik die testequote:Op donderdag 18 augustus 2011 00:28 schreef JoshuaL het volgende:
[..]
Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden.
Dat is inderdaad de manier. Houdt overigens wel in dat de wachtwoorden in de keyring dus niet versleuteld worden.quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:38 schreef Joooo-pi het volgende:
ik heb nu voor de keyring een leeg wachtwoord ingegeven
Ik vind evolution eigenlijk perfect werken en helemaal met de Gnome-intergratie. Agenda intergratie en intergratie agenda in Gnome 3 (die ik steeds meer ga wwaarderen).quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:55 schreef Visitor.Q het volgende:
Waarom niet Thunderbird icm google contacts sync en calendar (lightning)? Ik heb begrepen dat Thunderbird in 11.10 ook de standaard mailclient wordt, dus dan ben je meteen upgrade-ready. Helaas kun je dan weer niks met Exchange servers, maar de ondersteuning van Exchange >= 2007 in Evolution is ook magertjes...
edit: en natuurlijk de notify plugin voor Thunderbird, daarmee kun je een melding van nieuwe email laten komen via libnotify (die zwarte popups).
Ubuntu One?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 16:54 schreef Visitor.Q het volgende:
True, het is maar een alternatief, hij moet maar kijken wat hij gebruikt. Zeker in Gnome3 is de integratie van de Gnome apps wel goed voor elkaar. Empathy schakelt zeer netjes naar een in de shell verwerkt chat scherm als je ergens mee bezig bent bijvoorbeeld, en zo zal Evolution ook zijn ding wel doen.
Iets heel anders: Ik heb 1623 computers waarop ik werk. Twee op mijn werk, twee desktops thuis, een laptop. Nu wil ik graag dat de home directories gesynct worden indien er een connectie beschikbaar is, en indien dat niet het geval is dan moet het later gebeuren. Dus elke computer heeft lokaal een kopie van mijn home folder, en als hij start, of juist afsluit, moet de boel gesynct worden. Is hier een uitgewerkt concept voor? Ik snap dat rsync redelijk werkt, maar dan nog moet ik in de gaten houden welke kant ik op sync, en dat ga ik niet bijhouden voor alle computers waar ik op werk.
Ja zoiets, maar ik heb >100GB aan zooi die ik wil syncen. Ik wil liever mijn desktop de 'server' maken waarmee ik alles synchroniseer, want dat kan over wifi bij mij thuis en die zit toch al (via SSH) op het internet. Externe hosting (bv Ubuntu one) is leuk om af en toe een paar foto's te delen met vrienden, maar schiet tekort qua ruimte. Voor mij dan.quote:
open-ssh staat al geinstalleerd, maar dan moet ik ter plaatse nog wel een port-forward fixen. ddclient ken ik niet...quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:45 schreef ouderejongere het volgende:
Jooo-pi
Installeer meteen ssh-server en ddclient, dan kan je op afstand ondersteuning geven.
Ik heb nog steeds niemand enthousiast kunnen krijgen, ook al vond een van mijn digibeet-kennissen de live-usb leuk (waar wel enghij dacht dat zijn windhoos verdwenen was)
@Visitor.Q
is een NAS of thuisserver niet beter? En dan gewoon een gedeelde dir mounten (samba of webdav)
behoud je dan ook een lokale kopie voor als je offline werkt?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 20:45 schreef ouderejongere het volgende:
Jooo-pi
Installeer meteen ssh-server en ddclient, dan kan je op afstand ondersteuning geven.
Ik heb nog steeds niemand enthousiast kunnen krijgen, ook al vond een van mijn digibeet-kennissen de live-usb leuk (waar wel enghij dacht dat zijn windhoos verdwenen was)
@Visitor.Q
is een NAS of thuisserver niet beter? En dan gewoon een gedeelde dir mounten (samba of webdav)
Oh, dat regel ik tot nu toe altijd in de router. Maar dan ben je wel afhankelijk van de firmware daarvan. Meestal wordt het wel ondersteund, trouwens.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:14 schreef ouderejongere het volgende:
ddclient meldt de computer aan bij (bijvoorbeeld) dyndns, zodat je de computer terug kan vinden, mocht het ip-adres veranderen.
Dat ziet er wel nice uit! Lijkt nog unstable maar ik ga er eens mee prutsen.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:40 schreef Toryu het volgende:
@Visitor.Q:
Misschien is Sparkleshare iets voor je. Is een alternatief voor dropbox/U1, wat draait op een eigen server ipv in de cloud. Het is nog wel in beta geloof ik.
rechtermuis -> eigenschappen.quote:Op maandag 5 september 2011 11:27 schreef Symer het volgende:
Ah, handmatig een Desktop-map maken en opnieuw inloggen was genoeg![]()
Nu nog een manier vinden om die lelijke springveer pictogrammetjes te wijzigen.
quote:Op maandag 5 september 2011 11:31 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
rechtermuis -> eigenschappen.
Als je icoontjes zoekt, even een zoekactie doen op svg of png.
Zoals wat?quote:Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef wdn het volgende:
11.10 beta is stukken beter dan 11.04 beta.
Heeft nog wat kuren maar ik ben al over
Power management is erg summier (heeft 2 opties). dim display staat standaard op 10 sec dus elke 10 sec plok, donker beeld (beide problemen zijn command line met `gsetttings` aan te passen daar niet vanquote:
Volgens mij niet.quote:Op maandag 12 september 2011 14:32 schreef KNAK het volgende:
Kan je die Burg bootloader ook gebruiken als je gebruik maakt van Wubi install?
Toen ik op de website keek van Burg zag ik wel een Wubi download en .exe filesquote:Op maandag 12 september 2011 14:32 schreef KNAK het volgende:
Kan je die Burg bootloader ook gebruiken als je gebruik maakt van Wubi install?
Enige wat ik lees is dat je dan niet meer windows of ubuntu kan booten, ik laat dat maar voor wat het is. Ik neem aan dat het gewoon wel kan als ik eenmaal besluit Ubuntu op de standaard wijze naast windows wil installeren(?)quote:Op dinsdag 13 september 2011 03:10 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Toen ik op de website keek van Burg zag ik wel een Wubi download en .exe files
http://code.google.com/p/burg/
http://www.google.nl/sear(...)F-8&q=Burg+with+WUBI
Hier zie ik ook best wat antwoorden
Welkom. Wubi heb ik zelf nog nooit gedraaid, dus de details ken ik daarvan niet. Volgens mij is een "echte" installatie wel iets beter, maar goed, het is een beginquote:Op dinsdag 13 september 2011 06:55 schreef KNAK het volgende:
Dank.. ik zal even kijken.
Overigens ben ik de nieuwe n00b die zich met Ubuntu komt aanmelden. Sinds gisteren voor het eerst in gebruik genomen en moet zeggen dat het me goed bevalt. Het is alleen nog een hoop gepuzzel wat nou eigenlijk wat is...veel vragen, veel vraagtekens...
Ik begreep dat 11.04 weinig te wensen overlaat aan het customizen van de desktop. Die linker balk is irritant maar het is daarnaast ook wel weer makkelijk. Wanneer je op classic inlog moet je alles zelf verplaatsen en toevoegen. Niet makkelijk als je niet weet wat je allemaal voor handen hebt. Vooralsnog heb ik in Classic enkel Opera en Firefox in de balk bovenaan![]()
Installeren is ook anders, wilde even Youtube bekijken en melding over flash kwam. Deze even installeren lukte dus niet daar er 5 verschillende files te downloaden waren. .tar .nogwat en nogwat, weet nie eens meer precies wat. Geen idee wat er gedaan moest worden.
Ubuntu tweak gevonden, daarmee kan je het 1 en ander doen, de helft zegt me nog steeds erg weinig.
Links die ik tegenkom, ppa. - nog wat, geen idee wat hiermee gedaan moet worden
Verder een tal van ander gebeuren en spul waar men het in deze topique reeks over praat waar ik de ballen verstand van heb, het is helemaal een drama als men het gaat hebben over terminal - geklets- ik was al niet een ster in DOS, en nu kom je dan dit tegen.
Ik ben niet eens een computer leek, dus verwacht dat het wel zolang het me blijft boeien zal veranderen. Voorlopig de Wubi dus, 17gb install op D: ... alles wat je download tijdens Wubi gebruik (220mb aan updates, alle apps e.d.) komen in die Ubuntu folder van D: terecht?
persoonlijke voorkeur, dat is het verschil. Ik vind het zelf ook handig vanaf de commandline. Een kwestie van 1 commando en klaar. Met USC moet je eerst het programma openen, dan het programma zoeken, dan selecteren en installeren. Tsjah, dat is het gemak of ongemak van de commandline.quote:Op dinsdag 13 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
Dank voor de uitleg, dat alles is duidelijk,...stelt me ook wel gerust anders kan ik beter terug naar Windows.
Moet inderdaad nog de extensies en mogelijke manieren te weten te komen. Wat betreft commandlines invoeren, dat zal wel enige tijd vergen. Ben op zoek naar wat documentatie om een beetje in te lezen. Als je een USC hebt, waarom maakt men dan gebruik van de terminal om apps e.d. te downen? Wat is het verschil?
oei, met CCSM kun je best veel vernielen, wat lastig te herstellen isquote:Tevens mijn eerste fcuk-up van vandaagHeb zitten klooien met CompizConfiz settings, daar waar je bepaalde effecten kan veranderen voor o.a. desktop..
In Desktop groep heb je Desktop Cube en meer effecten (ben even de naam kwijt, geloof voor workspace) en wilde deze uitproberen. Blijkbaar iets fout gegaan en nu zie ik enkel de wallpaper met ctrl-alt-del als enige werkende functieNiets doet het.
Ubuntu classic werkt wel en in log-in keuze menu heb ik een nieuwe keuze erbij, Ubuntu Recovery. (deze brengt me overigens naar Classic)
Uh.... ja![]()
Dat is het lastigste stukje, omdat je het naast windows wil hebben. Dat is prima, maar daarom moet je wel e.e.a. instellen inderdaad.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:14 schreef KNAK het volgende:
Wubi is er nu af en zit op een andere laptop. Laptop waar de full install op moet gaan komen staat nu aan met ' Allocate drive space " op het scherm. Dat is waar ik nu aan het twijfelen ben.
Misschien dat hier advies over gegeven kan worden?
sda1 t/m 3 .. daar zal mijn recovery partitie, nog wat anders en Windows (C:) op staan
sda 5 (252gb groot en 111gb vrij) lijkt mij mijn D: partitie
Gaarne mij laten weten als ik het fout doe![]()
sda5 selecteren, op Change klikken waarna de window ' Edit partition ' verschijnt.
New partition size, 40gb o.i.d. Zal wel genoeg zijn.
Use as Ext 4 journaling file system
Format partition : aangevinkt
Mount point: '/'
Daarna de swap instellen. (maar zover wil ik nog niet gaan ;-) )
Op deze manier goed? Ik neem aan dat je niet in disk management in Windows een partitie hoeft te shrinken en het gewoon met de ubuntu installer moet lukken?
Wat?quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook gewoon kiezen voor "ubuntu naast bestaande besturingssystemen installeren", dan kun je met een schuifbalkje instellen hoeveel ruimte Ubuntu zich moet toe-eigenen, en gaat de rest gewoon van zelf.
Omdat sommige mensen bijzondere wensen hebben?quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:34 schreef KNAK het volgende:
[..]
Wat?Waarom hebben ze dan die optie om alles zelf te doen als je het op deze manier ook kan? Wat is het verschil? Swap instellingen? andere details?
Hey, ze noemen het niet voor niets het makkelijkste OS dat er bestaatquote:Op dinsdag 13 september 2011 15:37 schreef KNAK het volgende:
50gb van mijn D shrinken in Disk management en deze dan in Ubuntu installer opvullen zoals Joopiee het omschrijft? Moet je dan niet gaan klooien met allerlei functies/defraggen/etc voor je daadwerkelijk je lege partitie klaar hebt?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:43 schreef KNAK het volgende:
Als het handig is, dan maar de schakelbak gebruiken/home dus
De installer staat aan, sda5 is mijn D: partitie, daar staat echter wel andere data op dat ik wil bewaren. Dus... Change: edit a partition : new partition in MB : 15000 (15gb) , gebruiken als EXT4, format the partition? : Ja , mount point: '/'
Die stap is dan ok?
Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoelquote:Op dinsdag 13 september 2011 15:49 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je een bestaande partitie aanpast moet je die niet formatteren en ook het bestandssysteem niet veranderen. Alleen de grootte.
Als je dat gedaan hebt kun je daarna in de vrije ruimte nieuwe partities instellen.
Maar als je gewoon de slider gebruikt hoef je hier helemaal niet over na te denken, dan doet de installer dat. En blijft je data behouden.
Ik neem aan dat je wel een recente backup van je data hebt? Die moet je namelijk altijd hebben als je met partities gaat kloten.
De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:04 schreef KNAK het volgende:
[..]
Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoel![]()
Dat rijtje met sda 1, 2, etc. Daar staat sda5 tussen. Als ik dat selecteer. optie " Verander " kies krijg ik een window met Edit a partition. Hier kan ik de grootte invoeren met daarbij ET4 e.d., moint point en een optie " format the partition" Dan maak ik toch een ET4 aan wat van mijn vrije D: ruimte geplukt wordt?
Misschien is het handiger eerst free space te creeren, als ik dat eenmaal heb is het me volledig duidelijk.
Ik kijk ff met je mee op een andere computer.quote:Op dinsdag 13 september 2011 15:55 schreef KNAK het volgende:
Ik heb net 4 dagen terug windows er nieuw opgezet, heb alle backup nog. Dat ik ook de reden dat ik extreem voorzichtig ben, wil namelijk niet WEER windows er op zetten.
Ik weet welke mijn D schijf is, en daar wil ik ruimte van plukken waar Ubuntu gebruik van moet maken. Ik heb dus geen "free space" in dat overzicht lijstje, alles is door windows in gebruik genomen
In de " use as " dropdown box zie ik ook een optie " do not use the partition staan. Mount point wordt dan een grijs veld. Als ik de grootte hier op, laten we zeggen 40gb zet, dan maak ik ruimte vrij waarna ik de stappen zoals Joopi beschrijft kan aflopen
(Alles is bij mij in het engels, misschien werkt dat verwarrend ;-) )
Die slider krijg je alleen als je niet voor "specify partitions manually" kiest, maar voor "install alongside other operating system".quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:08 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.
2 maand ofzo, als het niet sneller is. Ubuntu/Linux overvalt je omdat werkelijk alles nieuw anders is. Maar na een klein tijdje ga je de logica zien.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:13 schreef KNAK het volgende:
Het is me al duidelijk...
SDA5, 40gb, do not use....
nu mee beezig
Dank voor de hulp, als ik over een.... jaar of 4 expert ben zal ik net zo hulpzaam worden als jullieWellicht kan ik dan met iets helpen
![]()
ben benieuwd
quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:21 schreef KNAK het volgende:
Enige logica wat me ontbreeekt zijn die commandlines die men zo even uit de mouw schudt, waar die kennis vandaan komt, hoe men weet wat wat is en hoe het heet.
1 | $ man man |
Mwah, de meestgebruikte commando's ken je snel genoeg uit je hoofd. En er is man.quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:27 schreef KNAK het volgende:
Sudo apt-get install - duidelijk
de resterende details...nee, neem aan dat er lijsten zijn en copy/paste gebruikt wordt?
En verober je alle ruimte... Swap moet zijn het aantal ram x 2gb?quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Nee, daar maak je die 3 paritities in die Joopi je uitgelegd heeft.
Ligt eraan hoeveel ram je hebt en of je wilt kunnen hibernaten (suspend to disk).quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:43 schreef KNAK het volgende:
[..]
En verober je alle ruimte... Swap moet zijn het aantal ram x 2gb?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de tussentijd een andere vraagEerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
Mai pben rai~!
Gewoon het softwarecentrum openen, flash aanklikken en klaar?quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:49 schreef KNAK het volgende:
In de tussentijd een andere vraagEerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
quote:Op dinsdag 13 september 2011 16:49 schreef KNAK het volgende:
4gb totaal, hibernaten doe ik nooit met windows, denk ook niet met dit. Dus 4gb voor swap ....checkJe moet afleren om naar websites te gaanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In de tussentijd een andere vraagEerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
![]()
Eerst in `ubuntu software center` kijken (daar staat flash gewoon bij)
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Dan ben je ver weg van Nederlandquote:Op dinsdag 13 september 2011 16:54 schreef KNAK het volgende:
oh... ja..dat kan ook...via USC... het is hier 10 in de avond, gaarne enig begrip, scherpe ontbreekt een beetje
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |