abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100863693

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_100863729
*Laatste post vorig deel
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:04 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ofwel: een jaar ubuntu kost je minder uitzoekwerk dan een middagje gentoo.

Iets met productiviteit enzo :+
Ik ben nu eenmaal een onderzoeker 8-)

Vroeger waren het treintjes, bestuurbare auto's, oude stofzuiger op zolder die het moesten ontgelden soms kreeg ik ze ook weer in elkaar :').

Hetzelfde met Linux, ik kan/kon het niet uitstaan dat Linux zoveel kracht heeft waarvan ik niet weet hoe het werkt. Met 2 middagjes Gentoo dwing jezelf in de diepsten van het systeem.

Learn bij doing it :P, the best way O+
pi_100863764
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14 :{. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:10:46 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_100863822
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
pi_100863841
quote:
2s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:09 schreef PietjePuk007 het volgende:
De update naar 11 heeft de chrome-repo uit de lijst gegooid, daardoor had ik chrome 11 ipv 14 :{. Nu weer gefixed, in /etc/apt/sources.list.d/ te fixen.
Daarom moet je ook gewoon chromium gebruiken.
pi_100863862
quote:
14s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:10 schreef remlof het volgende:
Ik gebruik nog steeds Gnome 2.32. En naar volle tevredenheid.
Ja ik ook :D.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_100863917
En ik gebruik nu al best een tijdje Gnome3 shell, maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar ook daadwerkelijk blijer van wordt ofzo.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:15:31 #8
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_100864054
Ik heb nog altijd niet geupgrade. nog altijd 10.10, en bevalt prima.
How can I make this topic about me?
  woensdag 17 augustus 2011 @ 19:17:12 #9
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_100864139
quote:
6s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat ja :P.

Bevalt uitstekend ^O^.
pi_100864258
11.04 had een kernel foutje waardoor de boel helemaal vastliep iedere keer als hij opgestart was. Heb nu linux mint debian en dat bevalt prima.
pi_100873365
Gebruikt Mint een andere kernel dan?
pi_100873440
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:35 schreef Toryu het volgende:
Gebruikt Mint een andere kernel dan?
Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
pi_100873699
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het was een specifiek nummertje die de bug had en mint is meestal wat langzamer dan Ubuntu met vernieuwen.
Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
pi_100874462
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 22:42 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Had een andere kernel erin geinstalleerd dan?
De hele zooi crashte na het inloggen. Geen idee of er een manier is om dingen te veranderen voor het opstarten maar Mint werkt ook. Het was maar mijn netbookje.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 22:58:53 #15
104871 remlof
Europees federalist
pi_100874630
quote:
6s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Je kan gewoon upgraden, als je daarna maar Ubuntu Classic als standaard GUI kiest.
pi_100875484
Ah, firefox 6 zit in de updates ^O^
pi_100876327
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen :P.
pi_100876368
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:29 schreef JoshuaL het volgende:
Heb stiekem de behoefte om 11.10 weer te proberen :P.
Vbox ^O^
pi_100879174
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 23:30 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Vbox ^O^
Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden :P.
pi_100905851
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 00:28 schreef JoshuaL het volgende:

[..]

Dat werkt toch altijd net wat minder lekker dan mijn systeem zelf te upgraden :P.
Licht ook een beetje aan je proccesor de mijne ondersteunt virtualisatie uitstekend. Bij sommige distro's heb je amper door dat je in Vbox zit. Debian werkt er supergoed in toen ik die teste :o

Maar hoofdzakelijk testen jah :)
pi_101196387
Wtf. geen offline modus bij Gnome 3 voor de chat :')?
pi_101201804
Ik gebruik op het moment een Bamboo-pentablet, waar helaas de ondersteuning voor Ubuntu 11.04 niet volledig is. Het weerhoudt me er niet van om weer te upgraden in oktober ofzoiets, maar het is wel jammer.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  maandag 29 augustus 2011 @ 20:53:12 #23
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101345868
Een oom van mij heeft voor de tweede keer deze week zijn XP naar de kloten geholpen, dus is het tijd voor een experimentje :9

Ik ga hem ubuntu voorschotelen. De uitdaging: hij is echt een digibeet!

Ik heb de boel bijna klaar voor hem, maar ik zit wat te klooien met die keyring.

Ik heb een user met beperkte rechten, die zonder wachtwoord mag inloggen. (user heeft wel een wachtwoord) Maar na het inloggen gaat ie meteen vragen om een wachtwoord om de keyring te unlocken }:|

Hoe is dit op te lossen? Ik heb de keyring al een keer verwijderd en opnieuw de wachtwoorden ingegeven, maar dat helpt niet.
heitieh
pi_101347051
In denk dat je dan in de config bestanden moet gaan spitten :{,
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:38:19 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101348758
ik heb nu voor de keyring een leeg wachtwoord ingegeven :o
heitieh
pi_101350267
quote:
99s.gif Op maandag 29 augustus 2011 21:38 schreef Joooo-pi het volgende:
ik heb nu voor de keyring een leeg wachtwoord ingegeven :o
Dat is inderdaad de manier. Houdt overigens wel in dat de wachtwoorden in de keyring dus niet versleuteld worden.
  maandag 29 augustus 2011 @ 22:11:11 #27
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101350746
volgens mij zit er een bugje in, want bij het invullen van het wachtwoord om de keyrring te unlocken kun je opties aanvinken. Een daarvan is "don't ask again", oid. Dat werkt dus niet.

Maar ik laat het maar zo, want het werkt, en zoals gezegd, geldt het voor een user met beperkte rechten...
heitieh
pi_101351008
als je "don't ask again" aanvinkt, slaat hij het wachtwoord over het algemeen op in.... juist de keyring!
Zal'ie dan voor de keyring zelf ook wel doen, ben ik bang :')
Anders is natuurlijk ook het idee van een keyring een beetje weg... als je het wachtwoord daarvan plaintext opslaat :')
  maandag 29 augustus 2011 @ 22:26:37 #29
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101351673
tsjah, laat het dan weg, inderdaad.. :')

Maar ik dacht dat ie het unlocken verbond aan het inloggen, maar dat zal wel misgaan ivm de automatische inlog. Daarvoor was namelijk wel gekoppeld :)
heitieh
pi_101353022
Klopt , het accountwachtwoord wordt gehashed dus de enige manier om de keyring automatisch te kunnen unlocken is als je het password ook daadwerkelijk een keer intypt.
pi_101397757
Iemand die ook gekut heeft met Evolution en sync met Google agenda? Evolution en ik waren een nieuw gevonden liefde maar damm nu doet die kut |:(

Nu doet die het "onverklaar" wel,.. wel leuk maar je zal zien dat het probleem terug komt op een moment dat het je het minst kunt gebruiken :p

[ Bericht 26% gewijzigd door Kandijfijn op 31-08-2011 01:36:23 ]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 10:55:26 #32
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101402807
Waarom niet Thunderbird icm google contacts sync en calendar (lightning)? Ik heb begrepen dat Thunderbird in 11.10 ook de standaard mailclient wordt, dus dan ben je meteen upgrade-ready. Helaas kun je dan weer niks met Exchange servers, maar de ondersteuning van Exchange >= 2007 in Evolution is ook magertjes...

edit: en natuurlijk de notify plugin voor Thunderbird, daarmee kun je een melding van nieuwe email laten komen via libnotify (die zwarte popups).
pi_101412957
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 10:55 schreef Visitor.Q het volgende:
Waarom niet Thunderbird icm google contacts sync en calendar (lightning)? Ik heb begrepen dat Thunderbird in 11.10 ook de standaard mailclient wordt, dus dan ben je meteen upgrade-ready. Helaas kun je dan weer niks met Exchange servers, maar de ondersteuning van Exchange >= 2007 in Evolution is ook magertjes...

edit: en natuurlijk de notify plugin voor Thunderbird, daarmee kun je een melding van nieuwe email laten komen via libnotify (die zwarte popups).
Ik vind evolution eigenlijk perfect werken en helemaal met de Gnome-intergratie. Agenda intergratie en intergratie agenda in Gnome 3 (die ik steeds meer ga wwaarderen).
  woensdag 31 augustus 2011 @ 16:54:25 #34
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101414853
True, het is maar een alternatief, hij moet maar kijken wat hij gebruikt. Zeker in Gnome3 is de integratie van de Gnome apps wel goed voor elkaar. Empathy schakelt zeer netjes naar een in de shell verwerkt chat scherm als je ergens mee bezig bent bijvoorbeeld, en zo zal Evolution ook zijn ding wel doen.

Iets heel anders: Ik heb 1623 computers waarop ik werk. Twee op mijn werk, twee desktops thuis, een laptop. Nu wil ik graag dat de home directories gesynct worden indien er een connectie beschikbaar is, en indien dat niet het geval is dan moet het later gebeuren. Dus elke computer heeft lokaal een kopie van mijn home folder, en als hij start, of juist afsluit, moet de boel gesynct worden. Is hier een uitgewerkt concept voor? Ik snap dat rsync redelijk werkt, maar dan nog moet ik in de gaten houden welke kant ik op sync, en dat ga ik niet bijhouden voor alle computers waar ik op werk.
pi_101415169
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 16:54 schreef Visitor.Q het volgende:
True, het is maar een alternatief, hij moet maar kijken wat hij gebruikt. Zeker in Gnome3 is de integratie van de Gnome apps wel goed voor elkaar. Empathy schakelt zeer netjes naar een in de shell verwerkt chat scherm als je ergens mee bezig bent bijvoorbeeld, en zo zal Evolution ook zijn ding wel doen.

Iets heel anders: Ik heb 1623 computers waarop ik werk. Twee op mijn werk, twee desktops thuis, een laptop. Nu wil ik graag dat de home directories gesynct worden indien er een connectie beschikbaar is, en indien dat niet het geval is dan moet het later gebeuren. Dus elke computer heeft lokaal een kopie van mijn home folder, en als hij start, of juist afsluit, moet de boel gesynct worden. Is hier een uitgewerkt concept voor? Ik snap dat rsync redelijk werkt, maar dan nog moet ik in de gaten houden welke kant ik op sync, en dat ga ik niet bijhouden voor alle computers waar ik op werk.
Ubuntu One?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 17:23:38 #36
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101415917
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 17:03 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ubuntu One?
Ja zoiets, maar ik heb >100GB aan zooi die ik wil syncen. Ik wil liever mijn desktop de 'server' maken waarmee ik alles synchroniseer, want dat kan over wifi bij mij thuis en die zit toch al (via SSH) op het internet. Externe hosting (bv Ubuntu one) is leuk om af en toe een paar foto's te delen met vrienden, maar schiet tekort qua ruimte. Voor mij dan.
pi_101424302
_O_ Jooo-pi

Installeer meteen ssh-server en ddclient, dan kan je op afstand ondersteuning geven.

Ik heb nog steeds niemand enthousiast kunnen krijgen, ook al vond een van mijn digibeet-kennissen de live-usb leuk (waar wel eng :') hij dacht dat zijn windhoos verdwenen was)

@Visitor.Q
is een NAS of thuisserver niet beter? En dan gewoon een gedeelde dir mounten (samba of webdav)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  woensdag 31 augustus 2011 @ 21:03:48 #38
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101425354
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 20:45 schreef ouderejongere het volgende:
_O_ Jooo-pi

Installeer meteen ssh-server en ddclient, dan kan je op afstand ondersteuning geven.

Ik heb nog steeds niemand enthousiast kunnen krijgen, ook al vond een van mijn digibeet-kennissen de live-usb leuk (waar wel eng :') hij dacht dat zijn windhoos verdwenen was)

@Visitor.Q
is een NAS of thuisserver niet beter? En dan gewoon een gedeelde dir mounten (samba of webdav)
open-ssh staat al geinstalleerd, maar dan moet ik ter plaatse nog wel een port-forward fixen. ddclient ken ik niet...

Maar ik zag dat teamviewer nu ook gewoon werkt, dus die staat er nu ook op ^O^
heitieh
pi_101426030
ddclient meldt de computer aan bij (bijvoorbeeld) dyndns, zodat je de computer terug kan vinden, mocht het ip-adres veranderen.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  donderdag 1 september 2011 @ 08:25:02 #40
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101439578
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 20:45 schreef ouderejongere het volgende:
_O_ Jooo-pi

@Visitor.Q
behoud je dan ook een lokale kopie voor als je offline werkt?
  donderdag 1 september 2011 @ 09:15:42 #41
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101440281
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:14 schreef ouderejongere het volgende:
ddclient meldt de computer aan bij (bijvoorbeeld) dyndns, zodat je de computer terug kan vinden, mocht het ip-adres veranderen.
Oh, dat regel ik tot nu toe altijd in de router. Maar dan ben je wel afhankelijk van de firmware daarvan. Meestal wordt het wel ondersteund, trouwens.
heitieh
pi_101441897
@Visitor.Q:
Misschien is Sparkleshare iets voor je. Is een alternatief voor dropbox/U1, wat draait op een eigen server ipv in de cloud. Het is nog wel in beta geloof ik.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:17:19 #43
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_101449700
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:40 schreef Toryu het volgende:
@Visitor.Q:
Misschien is Sparkleshare iets voor je. Is een alternatief voor dropbox/U1, wat draait op een eigen server ipv in de cloud. Het is nog wel in beta geloof ik.
Dat ziet er wel nice uit! Lijkt nog unstable maar ik ga er eens mee prutsen.
pi_101585580
Ook maar eens Ubuntu (11.04) aan het proberen nu ik de befaamde KSOD van windows krijg.

Hoe krijg ik iconen en shortcuts op m'n desktop? Er staat nu (als ik op 'map aanmaken' druk): "fout bij benaderen home/user/dekstop, bestand of map bestaat niet"

Toen ik de taal van Engels naar Nederlands zette is die 'desktop'-map naar 'bureaublad' hernoemd, vandaar de foutmelding denk ik. (in die bureaublad-map staan wel gewoon de mappen en starters die ik gemaakt heb).

Hoe krijg ik Ubuntu aan het verstand dat desktop = bureaublad?
pi_101585968
Ah, handmatig een Desktop-map maken en opnieuw inloggen was genoeg ^O^

Nu nog een manier vinden om die lelijke springveer pictogrammetjes te wijzigen.
pi_101586054
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 11:27 schreef Symer het volgende:
Ah, handmatig een Desktop-map maken en opnieuw inloggen was genoeg ^O^

Nu nog een manier vinden om die lelijke springveer pictogrammetjes te wijzigen.
rechtermuis -> eigenschappen.
Als je icoontjes zoekt, even een zoekactie doen op svg of png.
pi_101586243
quote:
3s.gif Op maandag 5 september 2011 11:31 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

rechtermuis -> eigenschappen.
Als je icoontjes zoekt, even een zoekactie doen op svg of png.
^O^

Weet je toevallig ook waar ik de .config map kan vinden? Ik wil profielen aanmaken voor Chrome, en daarvoor schijn ik in de map ~/.config te moeten zijn. :?
pi_101586497
~ is een alias voor /home/user ;)
En bestanden en mappen die met een punt (.) beginnen zijn verborgen. Ctrl+H om ze weer te geven in Nautilus

Maar heeft chromium niet gewoon een profile-manager?
  maandag 5 september 2011 @ 19:25:42 #49
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101601388
11.10 beta is stukken beter dan 11.04 beta.
Heeft nog wat kuren maar ik ben al over *O*
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_101602392
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef wdn het volgende:
11.10 beta is stukken beter dan 11.04 beta.
Heeft nog wat kuren maar ik ben al over *O*
Zoals wat?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 5 september 2011 @ 19:58:44 #51
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101603465
quote:
17s.gif Op maandag 5 september 2011 19:42 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Zoals wat?
Power management is erg summier (heeft 2 opties). dim display staat standaard op 10 sec dus elke 10 sec plok, donker beeld (beide problemen zijn command line met `gsetttings` aan te passen daar niet van :) )

image 'amd unsupported hardware' in beeld terwijl hardware wel gesupport word (is een notering van hardware in een settings file dus ook een klein probleempje).

Hardware button veranderen van 'interactief' naar 'shutdown' zetten via gsettings crasht mijn systeem als ik de hardware button indruk.

Goede dingetjes:

Je kunt in 'open with' aangeven dat een speler default is: dit 1x een video bestand omzetten en dit is actief voor alle.

`dash` heeft een eigen launcher gekregen en is dus weg in het bovenpanel. `files en folders` en `applications` zijn daarin gezet dus er is 1 launcher minder.

USC is goed onderhanden genomen:

[ Bericht 3% gewijzigd door wdn op 05-09-2011 20:06:42 ]
pi_101603845
Je moet imgur.com gebruiken ;)
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 5 september 2011 @ 20:06:50 #53
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101604011
Ook goed :)

Voor de toekomst. Dit is de nieuwe manier om gconf (nu dus dconf) te editen:
Lijst met huidige status voor plugings.power:

gsettings list-recursively | grep plugins.power|more

Uitzetten lock screensaver:

gsettings set org.gnome.desktop.screensaver lock-enabled false

Heel simpel dus *O*
  maandag 12 september 2011 @ 14:32:27 #54
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101856398
Kan je die Burg bootloader ook gebruiken als je gebruik maakt van Wubi install?
Mai pben rai~!
pi_101856562
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:32 schreef KNAK het volgende:
Volgens mij niet.
pi_101888737
quote:
0s.gif Op maandag 12 september 2011 14:32 schreef KNAK het volgende:
Toen ik op de website keek van Burg zag ik wel een Wubi download en .exe files

http://code.google.com/p/burg/

http://www.google.nl/sear(...)F-8&q=Burg+with+WUBI

Hier zie ik ook best wat antwoorden :)
  dinsdag 13 september 2011 @ 06:55:45 #57
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101889140
Dank.. ik zal even kijken.

Overigens ben ik de nieuwe n00b die zich met Ubuntu komt aanmelden. Sinds gisteren voor het eerst in gebruik genomen en moet zeggen dat het me goed bevalt. Het is alleen nog een hoop gepuzzel wat nou eigenlijk wat is...veel vragen, veel vraagtekens...

Ik begreep dat 11.04 weinig te wensen overlaat aan het customizen van de desktop. Die linker balk is irritant maar het is daarnaast ook wel weer makkelijk. Wanneer je op classic inlog moet je alles zelf verplaatsen en toevoegen. Niet makkelijk als je niet weet wat je allemaal voor handen hebt. Vooralsnog heb ik in Classic enkel Opera en Firefox in de balk bovenaan :')

Installeren is ook anders, wilde even Youtube bekijken en melding over flash kwam. Deze even installeren lukte dus niet daar er 5 verschillende files te downloaden waren. .tar .nogwat en nogwat, weet nie eens meer precies wat. Geen idee wat er gedaan moest worden.

Ubuntu tweak gevonden, daarmee kan je het 1 en ander doen, de helft zegt me nog steeds erg weinig.

Links die ik tegenkom, ppa. - nog wat, geen idee wat hiermee gedaan moet worden :')

Verder een tal van ander gebeuren en spul waar men het in deze topique reeks over praat waar ik de ballen verstand van heb, het is helemaal een drama als men het gaat hebben over terminal - geklets :') - ik was al niet een ster in DOS, en nu kom je dan dit tegen.

Ik ben niet eens een computer leek, dus verwacht dat het wel zolang het me blijft boeien zal veranderen. Voorlopig de Wubi dus, 17gb install op D: ... alles wat je download tijdens Wubi gebruik (220mb aan updates, alle apps e.d.) komen in die Ubuntu folder van D: terecht?

[ Bericht 1% gewijzigd door KNAK op 13-09-2011 07:07:01 ]
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 07:03:47 #58
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101889164
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 03:10 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Toen ik op de website keek van Burg zag ik wel een Wubi download en .exe files

http://code.google.com/p/burg/

http://www.google.nl/sear(...)F-8&q=Burg+with+WUBI

Hier zie ik ook best wat antwoorden :)
Enige wat ik lees is dat je dan niet meer windows of ubuntu kan booten, ik laat dat maar voor wat het is. Ik neem aan dat het gewoon wel kan als ik eenmaal besluit Ubuntu op de standaard wijze naast windows wil installeren(?)
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:28:02 #59
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101889656
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 06:55 schreef KNAK het volgende:
Dank.. ik zal even kijken.

Overigens ben ik de nieuwe n00b die zich met Ubuntu komt aanmelden. Sinds gisteren voor het eerst in gebruik genomen en moet zeggen dat het me goed bevalt. Het is alleen nog een hoop gepuzzel wat nou eigenlijk wat is...veel vragen, veel vraagtekens...

Ik begreep dat 11.04 weinig te wensen overlaat aan het customizen van de desktop. Die linker balk is irritant maar het is daarnaast ook wel weer makkelijk. Wanneer je op classic inlog moet je alles zelf verplaatsen en toevoegen. Niet makkelijk als je niet weet wat je allemaal voor handen hebt. Vooralsnog heb ik in Classic enkel Opera en Firefox in de balk bovenaan :')

Installeren is ook anders, wilde even Youtube bekijken en melding over flash kwam. Deze even installeren lukte dus niet daar er 5 verschillende files te downloaden waren. .tar .nogwat en nogwat, weet nie eens meer precies wat. Geen idee wat er gedaan moest worden.

Ubuntu tweak gevonden, daarmee kan je het 1 en ander doen, de helft zegt me nog steeds erg weinig.

Links die ik tegenkom, ppa. - nog wat, geen idee wat hiermee gedaan moet worden :')

Verder een tal van ander gebeuren en spul waar men het in deze topique reeks over praat waar ik de ballen verstand van heb, het is helemaal een drama als men het gaat hebben over terminal - geklets :') - ik was al niet een ster in DOS, en nu kom je dan dit tegen.

Ik ben niet eens een computer leek, dus verwacht dat het wel zolang het me blijft boeien zal veranderen. Voorlopig de Wubi dus, 17gb install op D: ... alles wat je download tijdens Wubi gebruik (220mb aan updates, alle apps e.d.) komen in die Ubuntu folder van D: terecht?
Welkom. Wubi heb ik zelf nog nooit gedraaid, dus de details ken ik daarvan niet. Volgens mij is een "echte" installatie wel iets beter, maar goed, het is een begin :P

Maar ten aanzien van het installeren. Vergeet de windows manier (= op internet zoeken en zomaar een onbekend programma installeren)!

In ubuntu is de eerste keus altijd het USC (Ubuntu software centre) of een van de andere packetmanagers. Grafisch is er ook nog Synaptic (standaard geinstalleerd). Vanaf de commandline zijn apt-get (standaard) en aptitude (niet meer standaard) het bekendst. Bij die grafische varianten is het vaak een kwestie van klikken en het wordt geinstalleerd. Je kan er dan
wel vanuit gaan dat het veilig is ^O^ Vanaf de commandline is het vaak iets als:

#sudo apt-get install <programma>

maar dan moet je wel de naam van het programma (=packet) precies weten. Die naam vind je dan trouwens weer vaak op internet ;) Let op met "sudo". Het betekent Super User DO. Je geeft het command wat volgt root-rechten (=adminrechten).

De packetmanagers werken vanuit softwarebronnen. De softwarebronnen die standaard geinstalleerd staan zijn veilig. Je kan echter ook zelf bronnen toevoegen (op eigen risico). Dat zijn die zogenaamde PPA's die je noemde.

Als je bent aangewezen op downloads(let op de veiligheid!) dan is een .deb de extensie die je zoekt. Een laatste optie is een installatie vanuit een shellscript (.sh), maar dat zijn in feite gewoon een reeks commando's op jouw pc. Dat zou ik je eerst afraden, totdat je de commando's in het script (=tekst) enigszins kan begrijpen.

En verder gewoon je vragen hier stellen.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 08:48:48 #60
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101889901
Dank voor de uitleg, dat alles is duidelijk,...stelt me ook wel gerust anders kan ik beter terug naar Windows.

Moet inderdaad nog de extensies en mogelijke manieren te weten te komen. Wat betreft commandlines invoeren, dat zal wel enige tijd vergen. Ben op zoek naar wat documentatie om een beetje in te lezen. Als je een USC hebt, waarom maakt men dan gebruik van de terminal om apps e.d. te downen? Wat is het verschil?

Tevens mijn eerste fcuk-up van vandaag :') Heb zitten klooien met CompizConfiz settings, daar waar je bepaalde effecten kan veranderen voor o.a. desktop..
In Desktop groep heb je Desktop Cube en meer effecten (ben even de naam kwijt, geloof voor workspace) en wilde deze uitproberen. Blijkbaar iets fout gegaan en nu zie ik enkel de wallpaper met ctrl-alt-del als enige werkende functie :') Niets doet het.
Ubuntu classic werkt wel en in log-in keuze menu heb ik een nieuwe keuze erbij, Ubuntu Recovery. (deze brengt me overigens naar Classic)

Uh.... ja :D :')
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:36:06 #61
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101890625
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 08:48 schreef KNAK het volgende:
Dank voor de uitleg, dat alles is duidelijk,...stelt me ook wel gerust anders kan ik beter terug naar Windows.

Moet inderdaad nog de extensies en mogelijke manieren te weten te komen. Wat betreft commandlines invoeren, dat zal wel enige tijd vergen. Ben op zoek naar wat documentatie om een beetje in te lezen. Als je een USC hebt, waarom maakt men dan gebruik van de terminal om apps e.d. te downen? Wat is het verschil?

persoonlijke voorkeur, dat is het verschil. Ik vind het zelf ook handig vanaf de commandline. Een kwestie van 1 commando en klaar. Met USC moet je eerst het programma openen, dan het programma zoeken, dan selecteren en installeren. Tsjah, dat is het gemak of ongemak van de commandline.

quote:
Tevens mijn eerste fcuk-up van vandaag :') Heb zitten klooien met CompizConfiz settings, daar waar je bepaalde effecten kan veranderen voor o.a. desktop..
In Desktop groep heb je Desktop Cube en meer effecten (ben even de naam kwijt, geloof voor workspace) en wilde deze uitproberen. Blijkbaar iets fout gegaan en nu zie ik enkel de wallpaper met ctrl-alt-del als enige werkende functie :') Niets doet het.
Ubuntu classic werkt wel en in log-in keuze menu heb ik een nieuwe keuze erbij, Ubuntu Recovery. (deze brengt me overigens naar Classic)

Uh.... ja :D :')
oei, met CCSM kun je best veel vernielen, wat lastig te herstellen is :') Is er niet ergens een optie om naar standard settings te gaan??

Op omgubuntu.co.uk staat een instructie om "the cube" in unity werkend te krijgen.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:38:46 #62
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101890691
Enige wat ik kan doen als ik in Ubuntu zit (niet de classic) is contrl alt del. Misschien dat er een keyboard shortcut is? Enige wat ik zie is een leeg veld. Classic werkt wel, kan het niet via die weg? Dat is dan wel gevoelig, het ging allemaal een beetje snel maar enige wat ik deed was een ander effect enablen. Das dan snel verklooit :')

Het gemak van commandline, snap ik wel, maar je moet dan ook de moeite nemen die line te weten ( en eventuele info of dat wat je wilt downloaden wel wil hebben) Dat kan je zo niet zien neem ik aan?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 09:51:48 #63
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101890974
Rechtermuis knop - dat menutje werkt
F1 helpfile werkt
cntr alt del werkt , tevens de enige manier om eruit te gaan

Classic werkt, en in dat keuze menutje onderaan inlogscherm staat nu bovenaan Recovery console, wat me naar Classic brengt.

Altijd leuk, klooien :') tips?

Edit: Ik heb Wubi er al afgeknalt. Ik ga de full install maar doen...

[ Bericht 9% gewijzigd door KNAK op 13-09-2011 10:42:24 ]
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 14:49:56 #64
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101899375
KNAK, ik lees je posts nu pas. Volgens mij kun je vanaf de commandline de compiz settingsfile editten en zo je fouten weer corrigeren. Je kan zelfs een config opslaan. Als je dit doet voordat je gaan klooien met de settings, dan kun je deze weer terugzetten. (eventueel vanaf de commandline).
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:14:22 #65
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900036
Ik heb vanalles gedaan, las ergens dat unity --replace de oplossing zou moeten zijn maar helaas lukte het me niet eens meer in Unity te komen, enkel Classic werkte nog. Ik heb veel gelezen en het schijnt dat die desktop effect ' cube ' voor een hoop ellende zorgt. Geen vrolijke berichten wat ik erover gelezen heb :')

Wubi is er nu af en zit op een andere laptop. Laptop waar de full install op moet gaan komen staat nu aan met ' Allocate drive space " op het scherm. Dat is waar ik nu aan het twijfelen ben.

Misschien dat hier advies over gegeven kan worden?

sda1 t/m 3 .. daar zal mijn recovery partitie, nog wat anders en Windows (C:) op staan
sda 5 (252gb groot en 111gb vrij) lijkt mij mijn D: partitie

Gaarne mij laten weten als ik het fout doe :)
sda5 selecteren, op Change klikken waarna de window ' Edit partition ' verschijnt.
New partition size, 40gb o.i.d. Zal wel genoeg zijn.
Use as Ext 4 journaling file system
Format partition : aangevinkt
Mount point: '/'

Daarna de swap instellen. (maar zover wil ik nog niet gaan ;-) )

Op deze manier goed? Ik neem aan dat je niet in disk management in Windows een partitie hoeft te shrinken en het gewoon met de ubuntu installer moet lukken?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:27:52 #66
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101900470
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:14 schreef KNAK het volgende:

Wubi is er nu af en zit op een andere laptop. Laptop waar de full install op moet gaan komen staat nu aan met ' Allocate drive space " op het scherm. Dat is waar ik nu aan het twijfelen ben.

Misschien dat hier advies over gegeven kan worden?

sda1 t/m 3 .. daar zal mijn recovery partitie, nog wat anders en Windows (C:) op staan
sda 5 (252gb groot en 111gb vrij) lijkt mij mijn D: partitie

Gaarne mij laten weten als ik het fout doe :)
sda5 selecteren, op Change klikken waarna de window ' Edit partition ' verschijnt.
New partition size, 40gb o.i.d. Zal wel genoeg zijn.
Use as Ext 4 journaling file system
Format partition : aangevinkt
Mount point: '/'

Daarna de swap instellen. (maar zover wil ik nog niet gaan ;-) )

Op deze manier goed? Ik neem aan dat je niet in disk management in Windows een partitie hoeft te shrinken en het gewoon met de ubuntu installer moet lukken?
Dat is het lastigste stukje, omdat je het naast windows wil hebben. Dat is prima, maar daarom moet je wel e.e.a. instellen inderdaad.

Wat je gewoonlijk nodig hebt voor ubuntu zijn 3 partities.
partitie 1 van zo'n 15 Gb. Mountpoint is / en filesystem - ext4. Hier komt je systeem op te staan.
partitie 2 van wat je maar beschikbaar hebt. Mountpoint is /home, filesystem ext4. Hier komt je "profiel" en je documenten.
Partitie 3 van minimaal je RAM grootte. Mountpoint hoef je niet in te vullen. Filesytem = swap Dit is uiteraard je swapfile, maar ook nodig voor hibernaten.

Nu is het inderdaad de truc om je windowspartities te herkennen, zodat je deze met rust kunt laten. De partitie die je wilt gebruiken moet je "verwijderen" en vervolgens nieuwe aanmaken. Daarvoor is die diskmanager in de installatie.

Doe geen dingen waarvan je niet zeker bent, want je wilt je windowsinstallatie nu nog niet naar de kloten helpen natuurlijk!
heitieh
pi_101900576
Je kunt ook gewoon kiezen voor "ubuntu naast bestaande besturingssystemen installeren", dan kun je met een schuifbalkje instellen hoeveel ruimte Ubuntu zich moet toe-eigenen, en gaat de rest gewoon van zelf.

als je het toch handmatig doet:
verklein één van je bestaande partities, en maak in de vrijgekomen ruimte de 3 partities aan zoals Joooo-pi beschijft. De /home partitie mag je ook overslaan als je niet teveel schijfruimte wilt opofferen, maar is wel handig om te hebben.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:34:36 #68
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900666
quote:
3s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:31 schreef KomtTijd... het volgende:
Je kunt ook gewoon kiezen voor "ubuntu naast bestaande besturingssystemen installeren", dan kun je met een schuifbalkje instellen hoeveel ruimte Ubuntu zich moet toe-eigenen, en gaat de rest gewoon van zelf.
Wat? :') Waarom hebben ze dan die optie om alles zelf te doen als je het op deze manier ook kan? Wat is het verschil? Swap instellingen? andere details?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:37:51 #69
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900752
50gb van mijn D shrinken in Disk management en deze dan in Ubuntu installer opvullen zoals Joopiee het omschrijft? Moet je dan niet gaan klooien met allerlei functies/defraggen/etc voor je daadwerkelijk je lege partitie klaar hebt?
Mai pben rai~!
pi_101900757
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:34 schreef KNAK het volgende:

[..]

Wat? :') Waarom hebben ze dan die optie om alles zelf te doen als je het op deze manier ook kan? Wat is het verschil? Swap instellingen? andere details?
Omdat sommige mensen bijzondere wensen hebben?

En als je de "automaat" gebruikt wordt er geen aparte /home partitie aangemaakt. Welke, zoals ik al zei, wel handig is om te hebben.
pi_101900794
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:37 schreef KNAK het volgende:
50gb van mijn D shrinken in Disk management en deze dan in Ubuntu installer opvullen zoals Joopiee het omschrijft? Moet je dan niet gaan klooien met allerlei functies/defraggen/etc voor je daadwerkelijk je lege partitie klaar hebt?
Hey, ze noemen het niet voor niets het makkelijkste OS dat er bestaat :6

Dat shrinken doet de installer ook voor je.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:43:18 #72
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101900930
Als het handig is, dan maar de schakelbak gebruiken :P /home dus

De installer staat aan, sda5 is mijn D: partitie, daar staat echter wel andere data op dat ik wil bewaren. Dus... Change: edit a partition : new partition in MB : 15000 (15gb) , gebruiken als EXT4, format the partition? : Ja , mount point: '/'

Die stap is dan ok? :)
Mai pben rai~!
pi_101901128
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:43 schreef KNAK het volgende:
Als het handig is, dan maar de schakelbak gebruiken :P /home dus

De installer staat aan, sda5 is mijn D: partitie, daar staat echter wel andere data op dat ik wil bewaren. Dus... Change: edit a partition : new partition in MB : 15000 (15gb) , gebruiken als EXT4, format the partition? : Ja , mount point: '/'

Die stap is dan ok? :)
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je een bestaande partitie aanpast moet je die niet formatteren en ook het bestandssysteem niet veranderen. Alleen de grootte.
Als je dat gedaan hebt kun je daarna in de vrije ruimte nieuwe partities instellen.

Maar als je gewoon de slider gebruikt hoef je hier helemaal niet over na te denken, dan doet de installer dat. En blijft je data behouden.

Ik neem aan dat je wel een recente backup van je data hebt? Die moet je namelijk altijd hebben als je met partities gaat kloten.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:51:13 #74
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101901178
Als je je windowssysteempartitie shrinkt, dan is er een kans dat windows niet meer wil booten. Dat moet je dan oplossen door vanaf de windows cd de windows bootloader weer te installeren (fixboot ?) en daarna grub weer te installeren :')

Maar de D partitie shrinken zou geen probleem moeten zijn. Dan vervolgens in het unallocated gedeelte de 3 genoemde partities aanmaken.
heitieh
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:55:45 #75
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101901349
Ik heb net 4 dagen terug windows er nieuw opgezet, heb alle backup nog. Dat ik ook de reden dat ik extreem voorzichtig ben, wil namelijk niet WEER windows er op zetten.

Ik weet welke mijn D schijf is, en daar wil ik ruimte van plukken waar Ubuntu gebruik van moet maken. Ik heb dus geen "free space" in dat overzicht lijstje, alles is door windows in gebruik genomen

In de " use as " dropdown box zie ik ook een optie " do not use the partition" (in het rijtje met EXT4 e.d.) staan.
Mount point wordt dan een grijs veld. Als ik de grootte hier op, laten we zeggen 40gb zet, dan maak ik ruimte vrij waarna ik de stappen zoals Joopi beschrijft kan aflopen?

(Alles is bij mij in het engels, misschien werkt dat verwarrend ;-) )
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:04:34 #76
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101901681
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:49 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.
Als je een bestaande partitie aanpast moet je die niet formatteren en ook het bestandssysteem niet veranderen. Alleen de grootte.
Als je dat gedaan hebt kun je daarna in de vrije ruimte nieuwe partities instellen.

Maar als je gewoon de slider gebruikt hoef je hier helemaal niet over na te denken, dan doet de installer dat. En blijft je data behouden.

Ik neem aan dat je wel een recente backup van je data hebt? Die moet je namelijk altijd hebben als je met partities gaat kloten.
Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoel :')

Dat rijtje met sda 1, 2, etc. Daar staat sda5 tussen. Als ik dat selecteer. optie " Verander " kies krijg ik een window met Edit a partition. Hier kan ik de grootte invoeren met daarbij ET4 e.d., moint point en een optie " format the partition" Dan maak ik toch een ET4 aan wat van mijn vrije D: ruimte geplukt wordt?

Misschien is het handiger eerst free space te creeren, als ik dat eenmaal heb is het me volledig duidelijk. :)

Bedenk me net dat op deze manier die ET4 een partitie van zichzelf kan worden, denk niet dat dat de bedoeling is :P (of ik zie het fout)
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:08:49 #77
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_101901842
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:04 schreef KNAK het volgende:

[..]

Wil toch proberen duidelijk te maken wat ik bedoel :')

Dat rijtje met sda 1, 2, etc. Daar staat sda5 tussen. Als ik dat selecteer. optie " Verander " kies krijg ik een window met Edit a partition. Hier kan ik de grootte invoeren met daarbij ET4 e.d., moint point en een optie " format the partition" Dan maak ik toch een ET4 aan wat van mijn vrije D: ruimte geplukt wordt?

Misschien is het handiger eerst free space te creeren, als ik dat eenmaal heb is het me volledig duidelijk. :)
De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.
heitieh
pi_101901845
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:55 schreef KNAK het volgende:
Ik heb net 4 dagen terug windows er nieuw opgezet, heb alle backup nog. Dat ik ook de reden dat ik extreem voorzichtig ben, wil namelijk niet WEER windows er op zetten.

Ik weet welke mijn D schijf is, en daar wil ik ruimte van plukken waar Ubuntu gebruik van moet maken. Ik heb dus geen "free space" in dat overzicht lijstje, alles is door windows in gebruik genomen

In de " use as " dropdown box zie ik ook een optie " do not use the partition staan. Mount point wordt dan een grijs veld. Als ik de grootte hier op, laten we zeggen 40gb zet, dan maak ik ruimte vrij waarna ik de stappen zoals Joopi beschrijft kan aflopen

(Alles is bij mij in het engels, misschien werkt dat verwarrend ;-) )
Ik kijk ff met je mee op een andere computer.

Je krijgt een scherm genaamd "Allocate Driver Space" Hier kies je dus voor "specify partitions manually"

Dan krijg je een lijstje met partities. Hieruit kies je de partitie die je wilt verkleinen, en dubbelklikt hier op.
Je veranderd hierbij ALLEEN de grootte, de andere dingen laat je staan zoals ze staan. De selectbox laat je dus inderdaad op "do not use the partition" staan.
Vervolgens klik je OK. De installer gaat de partitie dan verkleinen. Dat kan even duren. Als dat klaar is kun je verder met de stappen van joooo-pi.
pi_101901913
Waarom gebruik je niet gewoon de schuiver?

Als je wilt leren hoe je moet petitioneren lekker in Virtualbox doen
pi_101901948
quote:
99s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:08 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

De free space zou je moeten krijgen door de slider op het overzichtsbalkje te bewegen. Ik heb het niet recent gebruikt, dus ik weet het niet exact meer.
Die slider krijg je alleen als je niet voor "specify partitions manually" kiest, maar voor "install alongside other operating system".
Als je die optie neemt, krijg je een brede balk met de partities die je hebt, en aan het einde de ruimte voor ubuntu. Die kun je dan groter of kleiner slepen. Vervolgens klik je op "install now" en magic happens.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:13:36 #81
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902027
Het is me al duidelijk...
SDA5, 40gb, do not use....

nu mee beezig :)

Dank voor de hulp, als ik over een.... jaar of 4 expert ben zal ik net zo hulpzaam worden als jullie :') Wellicht kan ik dan met iets helpen :D

ben benieuwd :P
Mai pben rai~!
pi_101902230
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:13 schreef KNAK het volgende:
Het is me al duidelijk...
SDA5, 40gb, do not use....

nu mee beezig :)

Dank voor de hulp, als ik over een.... jaar of 4 expert ben zal ik net zo hulpzaam worden als jullie :') Wellicht kan ik dan met iets helpen :D

ben benieuwd :P
2 maand ofzo, als het niet sneller is. Ubuntu/Linux overvalt je omdat werkelijk alles nieuw anders is. Maar na een klein tijdje ga je de logica zien.

OVer 2-3 weken ga je jezelf irriteren aan sommige Windows kenmerken :+
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:21:31 #83
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902343
Enige logica wat me ontbreeekt zijn die commandlines die men zo even uit de mouw schudt, waar die kennis vandaan komt, hoe men weet wat wat is en hoe het heet. De rest komt vanzelf
Ik heb binnen 1 dag Wubi weten te crashen dus ik ben benieuwd :')
Denk dat mods me maar misschien een daglimiet aan vragen moeten opleggen hier :p

Nog steeds bezig die 40gb te verwerken....
Mai pben rai~!
pi_101902540
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:21 schreef KNAK het volgende:
Enige logica wat me ontbreeekt zijn die commandlines die men zo even uit de mouw schudt, waar die kennis vandaan komt, hoe men weet wat wat is en hoe het heet.
1$ man man
;)
pi_101902545
Omdat een file verplaatsten bijvoorbeeld sneller gaat met

mv /home/verder/pad/naarfile /home/andere/plek

En als je wat dingen wilt installeren is

Sudo apt-get install vlc pidgin etc. sneller gaat :P
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:27:39 #86
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902593
Sudo apt-get install - duidelijk

de resterende details...nee, neem aan dat er lijsten zijn en copy/paste gebruikt wordt?
Mai pben rai~!
pi_101902697
Lijsten van wat?
pi_101902709
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:27 schreef KNAK het volgende:
Sudo apt-get install - duidelijk

de resterende details...nee, neem aan dat er lijsten zijn en copy/paste gebruikt wordt?
Mwah, de meestgebruikte commando's ken je snel genoeg uit je hoofd. En er is man.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:33:33 #89
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101902814
Wat is man? manual?

Lijsten van details.. commando om een app te downloaden is duidelijk, hoe weet je de exacte naam ?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:36:27 #90
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_101902943
man is inderdaad manual. Vrijwel alle software komt met een manual.

$ man ls
geeft de manual van `ls`
$ man man
geeft de manual van `man`

Vaak kan je ook `command -h` doen.
$ rsync -h
Geeft een korte helppage van rsync :s).
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:37:39 #91
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903004
Alle software is ergens opgenomen in een index welke te vinden is in $ man?
Klink wel lastig..info over desbetreffende app, eventuele screenshots e.d. zoals dat software center, dat mis je dan....of niet?

Duurt overigens wel erg lang.

Zonder al te veel nadenken heb ik 40gb genomen. Als het goed is komt er dan 40gb free space vrij. Deze 40 kunnen in 1 geheel toegewijd worden aan Ubuntu? (zomaar een vraag)
Mai pben rai~!
pi_101903208
Nee, daar maak je die 3 paritities in die Joopi je uitgelegd heeft.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:43:33 #93
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903276
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:42 schreef KomtTijd... het volgende:
Nee, daar maak je die 3 paritities in die Joopi je uitgelegd heeft.
En verober je alle ruimte... Swap moet zijn het aantal ram x 2gb?
Mai pben rai~!
pi_101903338
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:43 schreef KNAK het volgende:

[..]

En verober je alle ruimte... Swap moet zijn het aantal ram x 2gb?
Ligt eraan hoeveel ram je hebt en of je wilt kunnen hibernaten (suspend to disk).
Als je 4GB of meer RAM hebt, zou ik 1x je ram-grootte adviseren. Daaronder 2x.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:49:10 #95
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903531
4gb totaal, hibernaten doe ik nooit met windows, denk ook niet met dit. Dus 4gb voor swap ....check

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In de tussentijd een andere vraag :') Eerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:53:05 #96
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903700
And we have free space :P

141260mb? wtf? :')
Mai pben rai~!
pi_101903712
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:49 schreef KNAK het volgende:
In de tussentijd een andere vraag :') Eerder vroeg ik over het probleem met installeren van flash (wilde youtube gebruiken via Opera) Werd naar flash site verwezen en daar kon ik 4 veschillende file extensies downloaden. Men adviseerde me hier, ik geloof de .deb te gebruiken. Deze stond er niet tussen. Wat moet je dan doen?
Gewoon het softwarecentrum openen, flash aanklikken en klaar?

Wat ik trouwens altijd als eerste doe is ubuntu-restricted-extras installeren (ook uit het softwarecentrum). Dat is een pakket met allerlei niet-vrije programma's, codecs enz die je bij normaal gebruik toch wel nodig hebt. Daar zit ook flash in.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:53:11 #98
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101903713
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:49 schreef KNAK het volgende:
4gb totaal, hibernaten doe ik nooit met windows, denk ook niet met dit. Dus 4gb voor swap ....check

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je moet afleren om naar websites te gaan ;)
Eerst in `ubuntu software center` kijken (daar staat flash gewoon bij ;) )
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:54:15 #99
24329 KNAK
ff w88,......
pi_101903753
oh... ja..dat kan ook...via USC... het is hier 10 in de avond, gaarne enig begrip, scherpe ontbreekt een beetje :P
Mai pben rai~!
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:56:39 #100
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_101903851
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:54 schreef KNAK het volgende:
oh... ja..dat kan ook...via USC... het is hier 10 in de avond, gaarne enig begrip, scherpe ontbreekt een beetje :P
Dan ben je ver weg van Nederland :D

Maar over dat 'sudo apt-get install'... binnen de kortste keren ken je de package namen uit je hoofd ;)
`command line` is namelijk zoveel makkelijker dan `USC`; copy paste text van een website waar men uitlegt hoe iets moet is zoveel handiger
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')