abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100874996
Ik luister wel naar de teksten als die aanwezig zijn, het is voor mij best belangrijk te weten waar het over gaat. Dat wil verder niet zeggen dat alles wat ik luister per se hoogstaande teksten in complexe vorm moet bevatten, of dat ik niets luister in talen die ik niet versta. In die gevallen kan ik het alsnog goede muziek en vocalen vinden.
full stops and exclamation marks
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:00:41 #52
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_100930933
Ik begrijp nooit zo goed waarom die tekst zo belangrijk is. In die zin. Je hoort mensen heel vaak heel erg hoogdravend doen over de tekst, dat een nummer zo goed is omdat de tekst zo goed is. Vervolgens loopt die tekst voor geen ene mallemoer in het nummer (en in de meeste gevallen is de tekst dan niet eens goed, maar gewoon de zoveelste zwakke quasi-intellectuele variant op een uitgekauwd thema).

Hoeveel goede nummers hebben een kuttekst? Plenty. Daartegenover lijkt het me heel moeilijk om een kutnummer met een goede tekst leuk te vinden.

Wat mij betreft blijven poezie en muziek puur gescheiden, tenzij iemand die zeldzame gave bezit om dat wel goed te doen.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:11:38 #53
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_100931421
Bovendien. Ik vind veel meer dat de woordkeuze, de klank van woorden, de muziek dient te ondersteunen. Muziek en tekst moeten complementair zijn.

Goed voorbeeld zag ik in zo'n Deep Purple documentaire. "We hebben heel lang op de tekst van Highway Star gepuzzeld om het in het perfect nummer te laten passen. Elk woord is afgewogen of het de juiste toon heeft. Het heeft geen hele diepe betekenis, maar het loopt perfect"

Prima. dat hoor ik graag. Muzikanten die iets inhoudelijks in een nummer proberen te proppen falen toch altijd heel hard, omdat het gewoonweg niet kan. Poezie (of andere vormen van tekstkunst) wordt te veel beperkt door de muziek. Of de muziek zit de poezie in de weg. Beiden moeten te veel concessies doen om briljant te zijn.

Daarom: een goede tekst is een unicum. En daarom: de teksten komen bij mij op de laatste plaats.
pi_100933367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:00 schreef wallofdolls het volgende:
Ik begrijp nooit zo goed waarom die tekst zo belangrijk is. In die zin. Je hoort mensen heel vaak heel erg hoogdravend doen over de tekst, dat een nummer zo goed is omdat de tekst zo goed is. Vervolgens loopt die tekst voor geen ene mallemoer in het nummer (en in de meeste gevallen is de tekst dan niet eens goed, maar gewoon de zoveelste zwakke quasi-intellectuele variant op een uitgekauwd thema).

Hoeveel goede nummers hebben een kuttekst? Plenty. Daartegenover lijkt het me heel moeilijk om een kutnummer met een goede tekst leuk te vinden.

Wat mij betreft blijven poezie en muziek puur gescheiden, tenzij iemand die zeldzame gave bezit om dat wel goed te doen.
Poezie en muziek, dan denk ik gelijk aan de muziekdrama's van Richard Wagner. Prachtig hoe deze man alles tot een geheel wist te vormen. Ik ben het dus helemaal niet eens met wat je zegt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-08-2011 12:06:25 ]
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:36:53 #55
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_100934420
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:05 schreef Gewas het volgende:

[..]

Poezie en muziek, dan denk ik gelijk aan de muziekdrama's van Richard Wagner. Prachtig hoe deze man alles tot een geheel wist te vormen. Ik ben het dus helemaal niet eens met wat je zegt.
Helemaal niet? :P.

Welk stuk van "tenzij iemand die zeldzame gave bezit om dat wel goed te doen" begreep je niet?

Dat moet haast komen doordat ik mezelf keihard tegensprak in mijn post daarna, maar dan nog vind ik bovenstaande uitzondering van toepassing ;)
pi_100934689
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:36 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Helemaal niet? :P.

Welk stuk van "tenzij iemand die zeldzame gave bezit om dat wel goed te doen" begreep je niet?

Dat moet haast komen doordat ik mezelf keihard tegensprak in mijn post daarna, maar dan nog vind ik bovenstaande uitzondering van toepassing ;)
Op dat zinnetje heb ik niet goed gelet dan denk ik. :P

Die documentaire over Deep Purple heb ik vorige week ook gezien op tv. De uitleg die zij gaven over hoe de klank van de gezongen woorden een moesten zijn met de muziek klonk best begrijpelijk. Wel vind ik de teksten op dat album van Deep Purple niet veel te betekenen hebben (ik heb dat album zelf ook).

Ik heb je berichten nog een keer gelezen, kwa popmuziek ben ik het denk ik wel met je eens.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:51:36 #57
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_100934893
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:45 schreef Gewas het volgende:

[..]

Op dat zinnetje heb ik niet goed gelet dan denk ik. :P

Die documentaire over Deep Purple heb ik vorige week ook gezien op tv. De uitleg die zij gaven over hoe de klank van de gezongen woorden een moesten zijn met de muziek klonk best begrijpelijk. Wel vind ik de teksten op dat album van Deep Purple niet veel te betekenen hebben (ik heb dat album zelf ook).

Ik heb je berichten nog een keer gelezen, kwa popmuziek ben ik het denk ik wel met je eens.
Mijn fout. Met "nummers" verwijs ik onbedoeld automatisch naar popmuziek, inderdaad. Wat betreft klassiek ben ik nog te zwak onderlegd om daar een mening over te hebben. Dat komt vooral door mijn voorkeur voor instrumentale klassieke muziek.

Deep Purple: Ik vind dat een goed voorbeeld van topmuziek met relatief zwakzinnige teksten, waarbij dus die teksten wel muzikaal goed meedoen.
pi_100935255
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:11 schreef wallofdolls het volgende:
Bovendien. Ik vind veel meer dat de woordkeuze, de klank van woorden, de muziek dient te ondersteunen. Muziek en tekst moeten complementair zijn.
Ik weet niet of je van hiphop houdt maar er zijn een aantal Eminem nummers, vooral in zijn eerste twee albums, die qua tekst en muziek naadloos passen.
pi_100935604
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:51 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Mijn fout. Met "nummers" verwijs ik onbedoeld automatisch naar popmuziek, inderdaad. Wat betreft klassiek ben ik nog te zwak onderlegd om daar een mening over te hebben. Dat komt vooral door mijn voorkeur voor instrumentale klassieke muziek.

Deep Purple: Ik vind dat een goed voorbeeld van topmuziek met relatief zwakzinnige teksten, waarbij dus die teksten wel muzikaal goed meedoen.
Dan zijn we het dus eigenlijk met elkaar eens. :D

Mijn voorkeur gaat ook uit naar instrumentale klassieke muziek, maar als ik vocale muziek wil horen doe ik het gelijk goed en dan gaat meestal Wagner aan.

Klassieke muziek ontdekken is het mooiste wat ik de afgelopen twee jaar heb gedaan. Kom anders eens kijken in het klassieke muziektopic. :)

(Nu hou ik op over klassiek hoor, om niet verder offtopic te gaan.)
pi_100939165
Ik luister meer naar hoe de stem samengaat met de instrumenten, of het een beetje mooi "rond" klinkt (denk aan de eagles etc.).. Daarna zijn bij mij pas echt de teksten aan de beurt.
pi_100955883
Toen ik 20 was, luisterde ik daar veel minder naar dan nu (ik ben nu 30).

Maar als het echt lekker klinkt qua geluid, dan interesseert het mij ook minder.

Een goede tekst kan daarentegen een nummer veel krachtiger maken :)
There is a long line down from heaven.
  maandag 22 augustus 2011 @ 23:37:40 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_101064355
Nee eigenlijk vrijwel nooit, ik zie vocalen meer als onderdeel van de muziek

Alleen als de tekst wel heel stompzinnig is
pi_101065027
Soms wel en soms niet. Bij Katy Perry luister ik in ieder geval niet naar de teksten en dat is maar beter ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')