Leuk initiatief. Ik heb inmiddels meegedaan. Over vraag 29 moeten we het volgens mij nog even hebben met Dino er bijquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:52 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik lees vaak comments in het beursvloer topic dat er nogal lacherig wordt gedaan over het niveau op websites zoals dft & iex.nl. Vandaar dat ik met het idee kwam om een kleine financiële test online te gooien om te kijken hoe het staat met de gemiddelde know-how van de FOK user hier (in overleg met Pietjepuk007)
Inderdaad, deze kennis helpt je niet geld te verdienen, dat doet alleen technische analyse en gezond verstand (bijvoorbeeld goud is in een bubbel, dus ik ga niet long goud). Heel veel van de kennis in de quiz is specifiek voor deze tijd omdat men allerlei financiële instrumenten verzint om geld te kloppen uit de zakken van de dumb money. Het kan wel gebruikt worden voor je eigen marketabiliteit voor je CPA maar voor de rest voegt het weinig toe aan de kennis die je nodig hebt om direct geld uit de markt te kloppen. Hoogstens helpt het je indirect geld te verdienen omdat je geld verdient door dumb money te wow-en met financiële termen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:10 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik ken niet 1 van die wazige afkortingen en wil ze ook niet kennen.
Ik blijf erbij dat je met gezond verstand + helikopter-view veel succesvoller bent op de beurs dan wanneer je je in van dat quasi interessant yuppen gebral gaat verdiepen.
Die namen verwijzen niet alleen naar aktiviteiten van yuppen. Dit zijn het soort transacties die bedrijven met elkaar aangaan om bedrijfsrisico's af te dekken. Hiervan moet je toch op de hoogte zijn om vervolgens die bedrijven te kunnen analyseren ?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:10 schreef PierreBetfair het volgende:
Ik ken niet 1 van die wazige afkortingen en wil ze ook niet kennen.
Ik blijf erbij dat je met gezond verstand + helikopter-view veel succesvoller bent op de beurs dan wanneer je je in van dat quasi interessant yuppen gebral gaat verdiepen.
Je kunt het ongeveer vergelijken met de kennis die een junior (dus recent university graduate) nodig heeft in zijn 1e graduate baan.quote:
Dan word ik voorlopig geen junior.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 16:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je kunt het ongeveer vergelijken met de kennis die een junior (dus recent university graduate) nodig heeft in zijn 1e graduate baan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.iene miene mutte ..
quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 16:07 schreef Sokz het volgende:
Eens kijken of ik er wat van bak.
edit einz: engelse termen en afkortingen hmfrZo'n wiskundige formule an sich is toch niet lastig om te begrijpen? Het kan natuurlijk zijn dat je er niet mee gewend bent maar de formule is self explanatory.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.iene miene mutte ..
Dat soort werk is overigens normale kost op een (structure finance) credit afdeling bij een IB/CRA bijv.People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
We thank you for your time spent taking this survey.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 16:12 schreef sitting_elfling het volgende:
Het kan natuurlijk zijn dat je er niet mee gewbekend bent.
wat had jij en waarom?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:11 schreef Arkai het volgende:
Het is wel merkwaardig dat 64% optie 1 kiest bij vraag 36. Voor de rest een leuke survey maar ik had persoonlijk een andere set vragen samengesteld die tot kritischer nadenken aanzet en minder tot het paraat hebben van weinig besproken afkortingen.
Laat ik beginnen dat aandelen enorm volatiel zijn en geen goede asset als je kiest voor kortetermijnszekerheid. Om te kiezen voor een investering die 'most likely' het meest rendeert in één jaar moet je dus niet gaan voor iets wat met 50% kans hoger of lager kan uitvallen. Blijft over 2,3 en 4 waarvan optie 3 minder dan 5% oplevert, optie 4 relatief ok is voor een hoog rendement en optie 2 die gemiddeld genomen hoger rendeert dan 5% met minder volatiliteitsrisico dan aandelen. Gekozen voor 2 dus.quote:
Commercial paper is iets wat nauwelijks rendement op levert. Daar ga je over het algemeen ook geen 5% mee pakken. Optie 4 is een overheid in default dus dat zou alleen een aantrekkelijk optie zijn als je naast die 10% coupon de bond ver onder face value kan kopen. (Maar daar gaan we bij de test maar niet vanuit)quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:38 schreef Arkai het volgende:
[..]
Laat ik beginnen dat aandelen enorm volatiel zijn en geen goede asset als je kiest voor kortetermijnszekerheid. Om te kiezen voor een investering die 'most likely' het meest rendeert in één jaar moet je dus niet gaan voor iets wat met 50% kans hoger of lager kan uitvallen. Blijft over 2,3 en 4 waarvan optie 3 minder dan 5% oplevert, optie 4 relatief ok is voor een hoog rendement en optie 2 die gemiddeld genomen hoger rendeert dan 5% met minder volatiliteitsrisico dan aandelen. Gekozen voor 2 dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 14-08-2011 18:49:02 ]People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
Dat is erg jammer maar als je in het buitenland komt te werken staan Nederlanders erg goed bekend om hun Engels. En connecties tussen buitenlandse financiële firma's en Nederlandse firma's gaan vaak gewoon in het Engels. Dat terwijl als je het via Frankrijk of Duitsland zou doen je al snel een Duitstalige of Franstalige analist nodig zult hebben. Er wordt dus ook aangenomen dat de Nederlanders bekend zijn met de Engelse financiële termen.quote:
Zonder bepaalde statistiek is het kansloos om bepaalde bedrijven of asset pools te kunnen valueren. En dan is natte vinger werk echt natte vingerwerk. En op basis daarvan zou ik nooit kunnen investeren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:14 schreef GoudIsEcht het volgende:
Wat een test...
Voor wie het wil weten: veel termen zeggen mij niets.
Maar wat een waanzin om te vragen naar het exacte niveau van inflatie in Nederland zeg!
Alsof het kunnen reproduceren van een gemanipuleerde statistiek je meer capabel zou maken op de financiële markten?
quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Het was ook meer een opwelling dat ik dit even in elkaar zette omdat ik in het beursvloer topic toch aardig wat las over de kwaliteiten van andere fora. Dit kleine mini testje gaat dus ook niet over het gegeven of je met deze info veel geld kunt verdienen (dat staat ook nergens in de OP). Maar iemand die de beurzen en de economie in de gaten houdt weet hiervan toch echt het meeste wel.
Ik ging er van uit dat men een naam kon invullen op het moment dat je de test deed, nu heb ik slechts een 30 tal 'anonymous' users met hoe ze hun test hebben gedaan. Ik kan dat wel posten mits daar interesse voor is? Er staat namelijk een tijd bij van wanneer je het hebt gedaan. Ik ging er zelf ook vanuit dat nadat je de vragen had ingevuld de antwoorden kon zien maar zoals gezegd, ik pakte de 1e beste website waar ik zoiets vlug kon invullen. Als iemand een betere weet, let me know!
Hier iig. even de antwoorden;Over die laatste, vaak genoeg is het Euribor+een opslagSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had wel een aantal oerstomme antwoorden zeg.
Dacht ik ook altijd, even afgezien van de afgelopen crisis danquote:Op zondag 14 augustus 2011 15:29 schreef Sokz het volgende:
En ik meende altijd dat Commercial MBS more risky was dan Residential maargoed dan weet ik dat nu ook weer. =)![]()
Nee, want je hebt helemaal geen kennis van de markten nodig om geld te verdienen. Lees wat analyse blaadjes en je komt er wel. (dit klopt ong. ook nog in bull markt tijden). Maar enige kennis van zaken is toch wel degelijk handig om bepaalde bedrijven te waarderen. Iemand die hier en daar wat gokt op aandelen want ze verdienen geld hebben nog steeds wel een degelijke kans om wat centen te verdienen maar als er wat mis gaat hebben ze geen idee waar het mis gaatquote:Op zondag 14 augustus 2011 00:57 schreef Bowny het volgende:
Test die niets zegt over de hoeveelheid geld dat je kan verdienen.
In andere woorden: ik snapte er geen kut van, maar die kennis heb ik dus echt niet nodig om alsnog te harken.
Mja, Euribor + 2% voor een long en -2% voor een short positie dacht ik?quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:37 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Over die laatste, vaak genoeg is het Euribor+een opslag
Ik had wel een aantal oerstomme antwoorden zeg.
[..]
Dacht ik ook altijd, even afgezien van de afgelopen crisis dan
Percentage ligt aan de uitgever (commerzbank bijv 1,4% en 0%)quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mja, Euribor + 2% voor een long en -2% voor een short positie dacht ik?
Dank voor de verbetering. Ik wil best eens zo'n test in elkaar knutselen wat meer op particuliere beleggers is gericht. Dit was meer een beetje van alles en nog wat en kon ook goede goede survey website vinden waar je de resultaten netjes terug krijgt. Heb je een idee waar ik dat zou kunnen doen?quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:48 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Percentage ligt aan de uitgever (commerzbank bijv 1,4% en 0%)
ofwel: A specific amount set by the issuer is het juiste antwoord
Idee van zo'n test is wel leuk, alleen zou het iets meer op (particuliere) belegegrs gericht mogen worden, of de werking van markten in z'n geheel. Niet met zaken waar alleen pro's mee te maken krijgen
Je laat in de vraag het woord 'property' vallen, dwz onroerend goed. Hierop neem je normaalgesproken een depreciation. In het antwoord geef je aan dat het om (extra) afschrijving van goodwill gaat, wat inderdaad ook uit de context van de vraag volgt. Maar goed, mijn belangrijkste punt is echter:quote:30. Electronic Arts is a gaming company with operations in the United States. As a result of increased competition and weakness in the American market, the company took an impairment charge to write down the value of its three properties in the country. How will this charge be reflected on the cash flow statement?
Impairment charge heeft met goodwill te maken. Goodwill is amortizing expense wat je terug kunt vinden onder operations op de cash flow statement. Dit was by far de meest lastigste vraag.
Ik was in de overtuiging dat writing off impairment charge te maken had met goodwill en dus onder amortizing expenses viel en dat valt onder operating expense. (pagina 1)quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:10 schreef jaco het volgende:
[..]
Je laat in de vraag het woord 'property' vallen, dwz onroerend goed. Hierop neem je normaalgesproken een depreciation. In het antwoord geef je aan dat het om (extra) afschrijving van goodwill gaat, wat inderdaad ook uit de context van de vraag volgt. Maar goed, mijn belangrijkste punt is echter:
Impairment is een puur boekhoudkundige ingreep en heeft geen invloed op welk cashflow statement dan ook.
In dit wikipedia artikel zie je de 7 soorten kasstromen die onder Operating Cashflows vallen volgens IAS 7. Als je die 7 optelt, heb je in principe de Operating Cashflow statement (deze berekeningsmethode heet direkte methode). Een cashflow m.b.t. impairment staat er niet tussen.
Het Wikipedia artikel gaat verder met het uitleggen van de berekening via de indirekte methode. Uit deze methode komt waarschijnlijk jouw verwarring. Je telt daar de impairment (amortization) op bij de net income. Het lijkt nu dat als de Impairment groter is dan oorspronkelijk gepland, dat dan de cashflow from operations groter is dan oorspronkelijke gepland. Je vergeet echter iets. De net income is kleiner dan oorspronkelijk gepland met het zelfde bedrag van de impairment. Zodat de optelling op exact dezelfde cashflow from operations uit komt.
Volledig eens met je stukje, maar alleen hierbij een aantekening dat impairment charges juist geen amortization zijn. 'Amortization', analoog aan 'depreciation', omvat het alloceren van lasten over een bepaalde, van tevoren vastgestelde, periode; tegengesteld dus aan het moeten uitvoeren van impairment tests en eventueel daaruit voortvloeiende charges.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:10 schreef jaco het volgende:
Je telt daar de impairment (amortization) op bij de net income.
Je presenteert het in het cash flow statement als zichtbare correctie op het resultaat, juist omdat dat resultaat al is verlaagd met die afschrijvingslast (zij het afschrijvingen op MVA, IMVA of impairment charges). De vraag is daarom in die zin onjuist dat de impairment zelf geen enkele invloed op de operationele cash flow heeft.quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Er was een soortgelijke vraag op het Bloomberg examen waar het antwoord ook operating expenses was maar dat zegt uiteraard ook nog niet zo veel. Ben nu wel benieuwd naar Dino's mening.
Mja, het ging me meer om het verschil tussen uitgave van een covered bond en een CDO wat het doet met de balanstotaal. Dat was 1 van de test vragen hier op een examen training voor juniorsquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:45 schreef nostra het volgende:
Vraag 5 vond ik ook wat onduidelijk: 'balance sheet value' is niet de term die je bedoelt denk ik, je bedoelt balanstotaal ('balance sheet total'). BSV wordt gehanteerd voor de waardering van bepaalde balansposten en aan de waardering van de (reeds aanwezige) activa verandert in principe niets als gevolg van het issuen van een covered bond. Alleen je balanstotaal klapt omhoog.
Ik neem aan dat je dit bedoelde?quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik was in de overtuiging dat writing off impairment charge te maken had met goodwill en dus onder amortizing expenses viel en dat valt onder operating expense. (pagina 1)
quote:“Expect the timing of goodwill write-downs to carry as much weight as their
size…All charges taken within the first year a company adopts the new approach
(SFAS 142) may be written off as the result of an accounting change. After that,
goodwill impairment charges must be disclosed as an operating expense and
reflected as a hit to earnings.”
Je zou een impairment charge op zich een expense of een operating expense kunnen noemen. Ik bestrijd die paper of SFAS 142 niet. Het gaat immers van de winst af in de P&L berekening.quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik was in de overtuiging dat writing off impairment charge te maken had met goodwill en dus onder amortizing expenses viel en dat valt onder operating expense. (pagina 1)
JAAAquote:Op zondag 14 augustus 2011 15:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik kan dat wel posten mits daar interesse voor is?
Sarcasm? Dat ze deze crisis niet sterk bleken doet imo niet af aan 't algehele plaatje.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:37 schreef tjoptjop het volgende:
Dacht ik ook altijd, even afgezien van de afgelopen crisis dan
Ik ben in het proces van de data aan het verzamelen en een overview in excel voor de procentuele scores van iedereen. Zoals gezegd, je ziet alleen niet je naam maar de tijd wanneer je het hebt gedaan dus weet je ong. waar je moet kijken. Het gaat alleen wat langzaam.quote:
Nee geen sarcasme, ik dacht oprecht dat residential grosso modo gezien veiliger wasquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:52 schreef Sokz het volgende:
ca. 26 dus rond de 65%En dat terwijl 't moeilijkste wat ik qua educatie heb gehad dingen als Quickratio, wpa dividendyield berekenen.
[..]
Sarcasm? Dat ze deze crisis niet sterk bleken doet imo niet af aan 't algehele plaatje.
http://www.classmarker.com/quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Zoals gezegd, als iemand een betere website weet om dit over een poos nog een keer te doen maar dan wat beter georganiseerd laat maar weten.
Even over dat laatste; ik heb je mening lang gedeeld.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:46 schreef WinningMood het volgende:
zo ging het bij mij:
Ik ben blij dat ik al sinds een tijd de (voor mijzelf) verstandige keus heb gemaakt om te investeren in Index Trackers, en niet te denken dat ik slim genoeg ben om met opties o.i.d. aan de gang te gaan.
* Keiichi breekt test afquote:Op zondag 14 augustus 2011 19:38 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Dat is het mooie van deze test. Die krijg je niet.
Onder IAS 7 zijn er twee methoden waarop je het cash flow statement mag presenteren:quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er was een soortgelijke vraag op het Bloomberg examen waar het antwoord ook operating expenses was maar dat zegt uiteraard ook nog niet zo veel. Ben nu wel benieuwd naar Dino's mening.
Baas! Duidelijk!quote:Op maandag 15 augustus 2011 17:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Onder IAS 7 zijn er twee methoden waarop je het cash flow statement mag presenteren:
- directe methode; dan zie je een dergelijk impairment geheel niet, want er komt geen cash aan te pas, de afboeking heeft weliswaar invloed op het resultaat, maar bij de directe methode worden alleen de kasstromen gepresenteerd;
- indirecte methode. Dan wordt uitgegegaan van resultaat (waar dus de impairment inzit), en vervolgens worden de non cash elementen zichtbaar ge-elimineerd.
De vraag in de enquete houdt kennelijk in dat hier sprake is van de indirecte methode, anders was het antwoord geweest: "wut, die zie je niet", en dat antwoord stond er volgens mij niet tussen.
Dan is de vraag hoe deze impairment (als correctiepost) presenteert: operational, investng of financing. IAS 7.10-17 geeft daar geen expliciet antwoord op, de annex ook niet. Financing is het niet, want het heeft de nada met financiering te maken, het is de impairment van een pand (althans zo lees ik property). Dan kan het operating of investing zijn. IAS 7.16.a. merkt o.a. als investing aan "cash payments to acquire property, plant and equipment, intangibles,....". IAS 7.16.b. "cash receipts from sales of property, plant and equitpment, intangibles....".
Dus koop en verkoop worden expliciet genoemd. Afwaardering uit hoofde van gebruik expliciet niet. Dus is het "operating'(want zegt de jurist, anders had er een IAS 7.16.c. geweest die even expliciet impairment had genoemd
)
Er is ook een belangrijke reden om dat te menen. Wat is de reden van de afwaardering? De slechte gang van zaken, maw verminderde toekomstige cash flows van de reguliere activiteiten. Impairment komt (indirect) voort uit operating activiteiten. Ook daarom zou die bij 'operating' moeten staan, het komt voort uit hetzelfde feitencomplex.
Duidelijk zo?
Of het goodwill of een pand is, maakt in wezen niet uit, overal staat de riedel "property, plant and equiptment, intangibles and other long-term assets". Die worden hetzelfde behandeld (logischerwijs, want het enige verschil dat het ene tangible is en het ander intingable, maar het heeft dezelfde plaats in de ondernerming).
En ik met macro-economie, monetaire economie en goud in plaats van finance. Maar omdat die finance-jongens zo'n klerezooitje hebben gemaakt van de economie <g> had ik er zijdelings toch behoorlijk wat van opgestoken. Als we die eerste 2 deelnemers wegdenken, die de test al voor hij aangekondigd was in 2 minuten aflegden en die dus waarschijnlijk S_E zelf zijn, had ik met 77% een gedeelde derde plaats.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..] ik heb mij de afgelopen twee jaar vooral met micro-economie en industriële organisatie bezig gehouden en niet met finance.
Ik zat zelf eerder te denken om een meer toegankelijkere test in elkaar te zetten met de hulp van een aantal users hier die als proefkonijn willen fungeren. Toegankelijker voor de mensen die hier liepen te klagen en toch ook wat meer intrigerende vragen voor de wat meer geavanceerde users hier. En dan kan hij daarna nog wel op IEX.nlquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:30 schreef dvr het volgende:
[..]
En ik met macro-economie, monetaire economie en goud in plaats van finance. Maar omdat die finance-jongens zo'n klerezooitje hebben gemaakt van de economie <g> had ik er zijdelings toch behoorlijk wat van opgestoken. Als we die eerste 2 deelnemers wegdenken, die de test al voor hij aangekondigd was in 2 minuten aflegden en die dus waarschijnlijk S_E zelf zijn, had ik met 77% een gedeelde derde plaats.
Ga je de test nou ook nog loslaten op IEX-ers, S_E?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |