Beter ideequote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.
Ik ken een bakker die zich laat voorstaan op biologisch, beste ingredienten en nog meer van die onzin, in de bakkerij worden broodverbeteraars gebruikt en koekjes die over datum zijn worden herverpakt en van nieuwe datum voorzien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.
Mja daar zeg je zo eens wat, maar ik wil ze kunnen vinden op de 1 of andere manier. En dan zoiets als een viskraampje op de markt he, geen elitair gedoe en chique doen, gewoon mooie producten voor schappelijke prijzen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken een bakker die zich laat voorstaan op biologisch, beste ingredienten en nog meer van die onzin, in de bakkerij worden broodverbeteraars gebruikt en koekjes die over datum zijn worden herverpakt en van nieuwe datum voorzien.
Tja ik ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mja daar zeg je zo eens wat, maar ik wil ze kunnen vinden op de 1 of andere manier. En dan zoiets als een viskraampje op de markt he, geen elitair gedoe en chique doen, gewoon mooie producten voor schappelijke prijzen.
In de meeste plaatsen heb je niet echt een alternatief.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:16 schreef Nitzer het volgende:(je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen
)
Oh ja en voor mensen die denken dat bakkers alleen maar poeders gebruiken: Dat is dus niet zo... Meestal is het een toevoeging aan het meel/bloem. (bv 5% van het bloemgewicht). In deze poeders zitten wat enzymen voor de malsheid en wat emulgatoren om volume te trekken. Maar verder zit er in wat er ook in "het brood van vroeg zat" zoals melk(poeder), Desem (gedroogd, maar hetzelfde principe), Vet (danwel plantaardig) enz.
Goed concept. Moeten we hier ook doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
In Frankrijk hebben ze een broodwet, brood mag alleen gemaakt worden uit meel, zout, water en gist.
De diamanten ring is echt al heel oud, oudste bakkerij van delft en maaktnog veel zelf. Ze hebben lekkere dingen, echt brood.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Wij hebben in Delft twee heerlijke keuzes:
Een echte bakkerszaak die al enkele tientallen jaren bestaat. Waar ik het brood nog weleens eet zonder beleg zo lekker is het! Grappige naam wel: De Diamanten Ring.
En er is onlangs een echte franse bakkerszaak gekomen. Ik heb er nog niets gekocht, maar hoorde wel al goede verhalen. Gebak zag er ook heerlijk uit. "Michel", met een frans bord en een franse bakker.
Ik ben ermee gestopt. Soms nog, voor het gemak. Voor de rest is het koude lunch, of iets met brood van de turkse bakker (weet niet wat ze er daar instoppen maar het is iig lekkerquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De diamanten ring is echt al heel oud, oudste bakkerij van delft en maaktnog veel zelf. Ze hebben lekkere dingen, echt brood.
Overigens wordt er aan NL brood echt wel heel veel toegevoegd. Alleen degene in dit topic die bakker wil worden weet het niet. Broodverbetermiddelen met twee a drie emulgatoren, verschillende enzymen, zowel proteolytisch als amylolytisch doen vanalles. Zonder al die stofjes gaat het dus niet lukken om supermakrtbrood te maken.
Nee, doe mij maar simpel zuurdesem of op zijn italiaans: broodjes die in de ochtend heerlijk zijn, 's middags al oud en droog. Water, bloem, zout en gist, vakmanschap en geduld. Meer is niet nodig. En duits brood vind ik goddelijk. Overigens zit daar ook wel eea in aan emulgatoren, iets andere types dan nederland, dan krijg je die knapperige korst. Enzymen gebruiken ze stukken minder.
Bakkers (de meesten) zijn hun vak vergeten, ze kopen poedertjes en het enige wat ze nog doen is mengen en bakken. jammer. maar de schuldigen zijn wij zelf. Wij kopen net zo lief kloterig supermarktbrood.
Tegen kostprijs stuur ik er wel 1 tje op. Of 10 dan duw ik ze samen, past makkelijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik woon in Engeland en ik verlang echt naar Nederlands brood. Het supermarktbrood is hier nog een keer of 100 zo goor als dat in Nederland. Ik las laatst op de BBC website waardoor dat komt, het heet het 'chorleywood'-proces.
Ik ben voor. Dan maar wat meer betalen maar 10x zo gezond.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
In Frankrijk hebben ze een broodwet, brood mag alleen gemaakt worden uit meel, zout, water en gist.
Jij bent mijn held! Vanaf nu mijn favoriete Fok!ker! Jij hebt mijn levensvraag beantwoord (of eigenlijk mijn vermoeden bevestigd)!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik woon in Engeland en ik verlang echt naar Nederlands brood. Het supermarktbrood is hier nog een keer of 100 zo goor als dat in Nederland. Ik las laatst op de BBC website waardoor dat komt, het heet het 'chorleywood'-proces.
Dit proef je. En het is wel ZO ontiegelijk smerig. Geroosterd en met drie dubbele laag beleg kan ik met moeite een sneetje of 2-3 tegelijkertijd wegwerken.quote:The Chorleywood loaf has twice the amount of yeast of a traditional loaf,
Zoeken naar een goede bakker? Er is in de UK een grote opkomst van echt eten, farmers markets en artisane producten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoeken naar een goede bakker? Er is in de UK een grote opkomst van echt eten, farmers markets en artisane producten.
Ga eens bij caroline langsquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:03 schreef Tanin het volgende:
[..]
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"
Joepie, ik ben iemands favoriete Fokkerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:00 schreef Tanin het volgende:
[..]
Jij bent mijn held! Vanaf nu mijn favoriete Fok!ker! Jij hebt mijn levensvraag beantwoord (of eigenlijk mijn vermoeden bevestigd)!
[..]
Dit proef je. En het is wel ZO ontiegelijk smerig. Geroosterd en met drie dubbele laag beleg kan ik met moeite een sneetje of 2-3 tegelijkertijd wegwerken.
Heb je toevallig ook een linkje over welke broden wel normaal zijn?
Ik wilde net vragen waar in the UK jij je bevindt, maar de vraag is al beantwoordquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:03 schreef Tanin het volgende:
[..]
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"
Als het brood daar echt goed is, meldt dat dan ff, leuk om te horen en goede bakkers mogen best geholpen worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:14 schreef RabbitHeart het volgende:
Hah, net op die site van de Real Bread Campaign een bakker dicht in de buurt gevonden. Normaal kom ik niet in die winkel want het ligt boven mijn studentenbudget, maar voor lekker brood heb ik wel wat over.
Zal ik doen. Dit ziet er in ieder geval al veelbelovend uitquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het brood daar echt goed is, meldt dat dan ff, leuk om te horen en goede bakkers mogen best geholpen worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Soort reinheitsgebot dusquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Kamervragen over broodquote:Op woensdag 17 augustus 2011 01:49 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb hier nog niemand gehoord over King corn brood.
Destijds is het al fout gegaan.
[ afbeelding ]
Ging over moutcaramel die witbrood donker kleurt en dan is het ineens gezond.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:01 schreef Erasmo het volgende:
De KvW heeft ooit wat gemaakt over brood, ik kan het alleen niet terugvinden op uitzending gemist
En zover ik begrijp, niet alleen brood. Men is daarquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:10 schreef Drive-r het volgende:
In Engeland (Londen) inderdaad een enorme opkomst van "echte" bakkers. Goed brood is de trend en dus inmiddels vrij makkelijk te krijgen.
Ik wil hem nog even terugkijken ter lering en vermaak, heb al een torrent gevondenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ging over moutcaramel die witbrood donker kleurt en dan is het ineens gezond.
Als je in LDN woont heb je ook iets meer te besteden denk ik. Dan kan je je ook meer bekommeren om kwaliteit dan om kwantiteit.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En zover ik begrijp, niet alleen brood. Men is daar
NL ver vooruit als het om lokaal geproduceerde kwaliteitsproducten gaat, vlees, groente, patisserie, ijs, etc etc
Ik had het niet alleen over London, maar zie dat dit niet duidelijk was.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je in LDN woont heb je ook iets meer te besteden denk ik. Dan kan je je ook meer bekommeren om kwaliteit dan om kwantiteit.
Maar alsnog, een 'brood-reinheitsgebot' moet het toch niet veel duurder maken terwijl het wel de leefkwaliteit verbeterd van mensen die het eten? Brood is immers het meest gegeten voedsel in de westerse wereld.
En hoe is zijn brood?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:24 schreef angelfish het volgende:
Als je in de Achterhoek bent, kan je hier langswippen: http://www.bakkerwijnand.com
Bakker Wijnand in Laren. Hij bakt alles zelf (ook de taartbodems) en maakt producten van graan uit de buurt dat gemalen wordt bij de molen een dorp verderop, eieren van de plaatselijke kippenboer en boter van de plaatselijke kaasboer. Verder heeft ie heel veel vreemde broodjes, die geïnspireerd zijn op de tijd dat ie in Australië en Amerika werkte.
Ik bedoel gewoon brood, een tarwe vloer ofzo. Als dat duidelijk beter is dan andere bakkers rij ik er morgen even langsquote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:00 schreef angelfish het volgende:
Lekkerrrrrr!!! Vooral de krentenwegge.
Ja heb ik ook al een aantal enthousiaste verhalen over gehoord. Schijnt dat ze daar nog echt passie voor het bakken hebben.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Een echte bakkerszaak die al enkele tientallen jaren bestaat. Waar ik het brood nog weleens eet zonder beleg zo lekker is het! Grappige naam wel: De Diamanten Ring.
En er is onlangs een echte franse bakkerszaak gekomen. Ik heb er nog niets gekocht, maar hoorde wel al goede verhalen. Gebak zag er ook heerlijk uit. "Michel", met een frans bord en een franse bakker.
Ik vind het achterhoeks blond heel erg lekker. Het smaakt en ruikt echt naar brood. Als je toch in het dorp bent moet je ook even boter en kaas van Pas Op halen. Boter kan je ook bij de supermarkt krijgen in het dorp. Voor de kaas moet je naar kaasboerderij Pas Op zelf.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon brood, een tarwe vloer ofzo. Als dat duidelijk beter is dan andere bakkers rij ik er morgen even langs
Klinkt goed. Hebben ze ook karnemelk van die boter?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:14 schreef angelfish het volgende:
[..]
Ik vind het achterhoeks blond heel erg lekker. Het smaakt en ruikt echt naar brood. Als je toch in het dorp bent moet je ook even boter en kaas van Pas Op halen. Boter kan je ook bij de supermarkt krijgen in het dorp. Voor de kaas moet je naar kaasboerderij Pas Op zelf.
Ik doe daar ook niet zo moeilijk over. Nee, het is niet authentiek, maar het smaakt me wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:39 schreef DrukVout het volgende:
Vorige week een stokbrood bij de AH gehaald. Die avond gegeten. Best aardig (komt niet in de buurt van een Franse maar toch)
Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:06 schreef Mr-Z het volgende:
Jammer dat er zo negatief over de bakkers wordt gepraat. Het probleem is dat er vraag is naar dat sponzige volume brood. Een bakker MOET daar helaas dus
[..]
De VRAAG in Nederland is Bus brood met veel volume en wat ook nog eens minimaal 3 dagen mals moet blijven. Daarnaast heeft iedere bakker ook nog wel een assortiment met speciale broden. Als de mensen die hierboven de ambachtelijke bakkers nou niet zo afkraken maar eens met deze bakkers in gesprek gaan dan weet ik zeker dat deze bakker iets wil gaan ontwikkelen wat jullie willen. Dit zal nooit een omzet knaller worden maar dan zijn jullie ook tevreden (je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen)
Goeie analyse / meningquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?
En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
Bodems worden over het algemeen gewoon van kapsel gemaakt en ja dat maken de meeste zelf. En 99% vd bakkers heeft een slagroommachine staan. Wat dacht je dan waarmee ze het deden?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.
Met een euroshopper slagroomspuit bij 80% van de bakkersquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bodems worden over het algemeen gewoon van kapsel gemaakt en ja dat maken de meeste zelf. En 99% vd bakkers heeft een slagroommachine staan. Wat dacht je dan waarmee ze het deden?
Ik raad je eens aan een Turkse of Marokkaanse bakkerij van binnen te bekijken en dan vooral hun deegverdeel- en opbolmachines en de walsmachines. Dan kom je er gegarandeerd nooit meerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Als algemene tip raad ik turkse en marokkaanse bakkers aan. Lekker brood, vaak ook volkoren als je wilt, goede harde puntjes en goedkoper dan ah ook nog
Nee, dat valt uit elkaar na 5 minuten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Met een euroshopper slagroomspuit bij 80% van de bakkers
Nee. Ze hebben meestal Sanomat slagroommachines (net zoals bij een restaurant of snackbar). Een kleine groep heeft blaasmachines, die maken het wat luchtiger.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Met een euroshopper slagroomspuit bij 80% van de bakkers
Mwah, ik gok dat je een verkeerd beeld hebt. Er zullen er vast slechte tussenzitten, en dan nog, als het brood lekker is, who cares. Bacterieen gaan wel dood in de oven heur.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik raad je eens aan een Turkse of Marokkaanse bakkerij van binnen te bekijken en dan vooral hun deegverdeel- en opbolmachines en de walsmachines. Dan kom je er gegarandeerd nooit meer
Michel maakt uit de kunst spul. Aardige gozer ook. Maar ja, hij maakt Frans brood met levain. Dat kan je niet vergelijken met NLs brood.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Tja, als je een bedrijf begint kan je je verbergen in de massa, of proberen een meerwaarde te produceren door een product te leveren wat anderen niet (kunnen) leveren. Hoe meer je in staat bent een product te maken waar een kapitaalkrachtige markt voor is en die niet door anderen bedient wordt hoe beter je businesscase.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?
En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
Frans stokbrood wordt met levain gemaakt. NLs stokbrood is gewoon normaal witbrooddeeg. Is niet veel aan nee.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek dat iedere bakker in frankrijk het wel voor elkaar krijgt, ja dat je in tunesie, algarije, vietnam en laos geweldig stokbrood kan krijgen, maar niet in Nederland.
hoeft ook niet. ze moeten gewoon lekker brood maken verdikkie.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Frans stokbrood wordt met levain gemaakt. NLs stokbrood is gewoon normaal witbrooddeeg. Is niet veel aan nee.
Probleem is dat de NLe bakkerijen niet ingericht zijn op de (onvoorspelbare) levain-brood-productie.
En in vrijwel iedere voormalige franse kolonie kunnen ze het wel.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Frans stokbrood wordt met levain gemaakt. NLs stokbrood is gewoon normaal witbrooddeeg. Is niet veel aan nee.
Probleem is dat de NLe bakkerijen niet ingericht zijn op de (onvoorspelbare) levain-brood-productie.
Geloof me, ik kom er regelmatig bedrijfsmatig en die machines zijn zo enorm smerig. Echt niet normaal. Komt door de olie die ze gebruiken om het deeg te walsen en dat blijft plakken in het vilt van die machines. En ze maken ze nooit schoon. Echt de tering wat zijn die dingen smerig. Heb de vliegen eruit zien vliegen om nog maar te zwijgen van de kakkerlakken die uit de mixers vallen als je er een trap tegen geeft.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mwah, ik gok dat je een verkeerd beeld hebt. Er zullen er vast slechte tussenzitten, en dan nog, als het brood lekker is, who cares. Bacterieen gaan wel dood in de oven heur.
Een reteduur brood zonder USB-aansluiting, zonder flash-ondersteuning en waarmee je niet kunt mulitasken... Ik zou haast zeggen dat ik dat al diverse keren uit mijn eigen oven getoverd heb...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is trouwens niet alleen voor brood waar maar voor alles. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen apple en clonenmakers.
Dus, als jij in staat bent de Apple van de broodbakkers te zijn, dan zit je gebakken.
Het een volgt uit het andere, werken met prefermenten, poolish, levains en desems is trouwens helemaal niet zo lastig, ik doe het ook, en vele broodamateurs ook.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
hoeft ook niet. ze moeten gewoon lekker brood maken verdikkie.
Logisch, daar hebben ze die broodproductiewijze overgenomen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En in vrijwel iedere voormalige franse kolonie kunnen ze het wel.
Zucht....quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:04 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Een reteduur brood zonder USB-aansluiting, zonder flash-ondersteuning en waarmee je niet kunt mulitasken... Ik zou haast zeggen dat ik dat al diverse keren uit mijn eigen oven getoverd heb...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |