QTF, helaas.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:56 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
En wat 'geschikt voor arbeid' betekent, dat is afhankelijk van wie er in de regering zit
Is het ook.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 11:48 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik denk dat die 800.000 mensen die jij noemt plus de 200-150duizend mensen die hiervan niet zouden kunnen werken in totaal akelig dicht bij het miljoen liggen.
Ik heb in die tijd, nou ja, enkele jaren later, een bijstandsuitkering gehad. En dat kon toen inderdaad als voordeurdeler, zonder gekort te worden.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:52 schreef Lastpost het volgende:
Een huisvrouw lijkt me ook niet beschikbaar voor werk en werkzoekend, die hoeft dan ook geen bijstand natuurlijk.
En over de jaren 70 weet ik niet veel, maar ik gok dat men in die tijd de regels ook niet zo aangescherpt hebben als men nu wil doorvoeren en deels al heeft doorgevoerd.
Net zo makkelijk als andere cijfers, en bleken ook niet te kloppen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:10 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Is het ook.
Rutte heeft zelf letterlijk die 1 miljoen genoemd op tv in het debat.
Dus jij zei dankbaar "dank je wel" ?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb in die tijd, nou ja, enkele jaren later, een bijstandsuitkering gehad. En dat kon toen inderdaad als voordeurdeler, zonder gekort te worden.
Dat kan niet als je nergens recht op hebt, en bij bijstand is het een vereiste en/of gaat het dat worden.quote:Maar als ik het goed begrijp vind jij het prima als een vrouw, met een man die gewoon een fulltime baan heeft, een bijstandsuitkering krijgt, mits ze zich in laat schrijven als werkzoekende.
Een fulltime huisvrouw is ook werk hoor, maar dus niet in jouw ogen ?quote:Hoezo is een huisvrouw niet beschikbaar voor werk? Vrouwen die fulltime werken zijn daarnaast ook huisvrouw, hoor.
Nou vooruit, dan hebben we dus 1 miljoen mensen met een handicap, in meerdere of mindere mate .. en nu? Als we nu gewoon zeggen dat het geen handicap is dan hebben ze morgen wel werk?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:10 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Is het ook.
Rutte heeft zelf letterlijk die 1 miljoen genoemd op tv in het debat.
Dat vraag ik me ook af. Maar ik vraag me ook af waarom in de ons omringende lander niet zoveel mensen arbeidsongeschikt zijn. In Belgie zijn het er 272.000 volgens die bron.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:27 schreef moussie het volgende:
[..]
Nou vooruit, dan hebben we dus 1 miljoen mensen met een handicap, in meerdere of mindere mate .. en nu? Als we nu gewoon zeggen dat het geen handicap is dan hebben ze morgen wel werk?
Hoe het zit is simpel, In België tellen ze alleen mensen die echt geld krijgen. Hier de mensen die een indicatie hebben. In Duitsland doet men dat ook.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Maar ik vraag me ook af waarom in de ons omringende lander niet zoveel mensen arbeidsongeschikt zijn. In Belgie zijn het er 272.000 volgens die bron.
Hoe zit dat met Duitsland, weet iemand dat? Of de rest van Europa?
Lees anders nog eens goed, die 272.000 zijn invalide, daarnaast hebben ze ook nog 411.000 arbeidsongeschikten. Dat zijn dus zo'n 700.000 mensen die een uitkering krijgen omdat ze niet kunnen werken omdat ze ziek en/of gehandicapt zijn, op zo'n 10.8 miljoen inwoners. Bij ons zitten er 800.000 mensen in de vergelijkbare arbeidsongeschiktheidsregelingen, op 16.6 miljoen inwoners. Maw, wij hebben er weinig, waarom zijn het er zoveel in België!quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ook af. Maar ik vraag me ook af waarom in de ons omringende lander niet zoveel mensen arbeidsongeschikt zijn. In Belgie zijn het er 272.000 volgens die bron.
Hoe zit dat met Duitsland, weet iemand dat? Of de rest van Europa?
Daar kan ik het mee eens zijn, maar wel alleen gezien vanuit mijn eigen situatie. De ene beperking is de ander niet.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:55 schreef Madame_Paon het volgende:
De eisen moeten gewoon omhoog. Men moet niet voor elke kleine beperking meteen een uitkering krijgen. Er zijn genoeg mensen met een beperking die fulltime werken.
Was tussen twee banen in, woonde toen samen. Maar dat mocht in die tijd gewoon. Ik kende eind jaren 70 een aantal mensen die gingen samenwonen in een commune. Hadden samen een grote villa gekocht. Enkele werkten, de rest had bijstand.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:44 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Dus jij zei dankbaar "dank je wel" ?
Snap niet wat je hiermee wil zeggen. Lastpost zegt dat men niet moet kijken naar het inkomen van de partner waar het om bijstand gaat. Dus iedere getrouwde vrouw, die zich laat inschrijven voor werk, heeft wat hem betreft recht op bijstand, ongeacht wat de partner verdient, want daar mag niet naar gekeken worden.quote:Dat kan niet als je nergens recht op hebt, en bij bijstand is het een vereiste en/of gaat het dat worden.
Uiteraard is dat ook werk, maar geen fulltime job. De meeste vrouwen met een fulltime baan buitenshuis doen ook hun eigen huishouden. Dus, je kunt als huisvrouw best beschikbaar zijn voor werk.quote:Een fulltime huisvrouw is ook werk hoor, maar dus niet in jouw ogen ?
Rare visie van mij? Lastpost wil dat wb bijstand niet gekeken wordt naar inkomen van huisgenoten, zelfs niet naar dat van de partner. Wie heeft er dan een vreemde visie?quote:Leuk....... Enne nogal rare visie met eigen verhaal, toch ?
Kijk meid, dat zijn berichten waar men niet niet voor open staat.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:00 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Daar kan ik het mee eens zijn, maar wel alleen gezien vanuit mijn eigen situatie. De ene beperking is de ander niet.
Ik ben 'doof'. Doof tussen haakjes omdat ik sinds 4 jaar een implantaat heb waardoor ik weer kan horen en verstaan. Maar doe ik het uitwendige gedeelte af, of gaat dat kapot, dan ben ik gewoonweg doof.
Voor ik het implantaat kreeg was ik al 23 jaar gehandicapt, dat begon met licht slechthorend, tot erger, tot op het laatst nagenoeg doof.
Ja, het is een handicap. Nee, het heeft me nog nooit beperkt in mn werken.
Al moet ik daar een 'maar' bij zetten, want ik zat (en zit nog trouwens) in de schoonmaak, in de 'lagere klasse' dus. Terwijl ik veel beter kan.
Maar werken kan ik, en ik heb nog nooit een uitkering gehad om mijn handicap.
Ik weet nog, jaren terug op een verjaardag. Een tante, waarvan haar dochter (dus mijn nichtje) een WIA heeft, terwijl die ook zou kunnen schoonmaken..
Die tante vroeg aan mijn moeder: Waarom heeft Blaadje nooit een uitkering aangevraagd??
Mijn moeder antwoordde met: Ze heeft toch handen om te werken?!
Niet dat ik wil bagatelliseren, maar er zullen genoeg mensen zijn met eenzelfde handicap als ik, die een uitkering trekken. Want achteraf gezien (wist ik veel) had ik ook heel makkelijk aan een uitkering kunnen komen.
Jij zei dus gewoon dank je wel. Duidelijk.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Was tussen twee banen in, woonde toen samen. Maar dat mocht in die tijd gewoon. Ik kende eind jaren 70 een aantal mensen die gingen samenwonen in een commune. Hadden samen een grote villa gekocht. Enkele werkten, de rest had bijstand.
[..]
Daar zei jij dank je wel tegen hoor. Dus jouw probleem met dat niet helemaal. (alhoewel ikzelf het zo niet oplos..... Eigen keuze kennelijk.quote:Snap niet wat je hiermee wil zeggen. Lastpost zegt dat men niet moet kijken naar het inkomen van de partner waar het om bijstand gaat. Dus iedere getrouwde vrouw, die zich laat inschrijven voor werk, heeft wat hem betreft recht op bijstand, ongeacht wat de partner verdient, want daar mag niet naar gekeken worden.
[..]
Sorry ? Geen fulltime job ?quote:Uiteraard is dat ook werk, maar geen fulltime job. De meeste vrouwen met een fulltime baan buitenshuis doen ook hun eigen huishouden. Dus, je kunt als huisvrouw best beschikbaar zijn voor werk.
Nee hoor, ik heb het over huisvrouw, fulltime.quote:Oh wacht, ik heb het over huisvrouw, hoor, niet over huishoudster in loondienst bij iemand. Misschien dat je daarmee in de war bent?
Jij. Wel gebruiken wanneer je wel uitkomt en als een ander diezelfde rechten wilt, schreeuwen dat je het oneerlijk vind.quote:[..]
Rare visie van mij? Lastpost wil dat wb bijstand niet gekeken wordt naar inkomen van huisgenoten, zelfs niet naar dat van de partner. Wie heeft er dan een vreemde visie?
Uhm. Die 411.000 arbeidsongeschikten zijn volgens die bron werknemers die minder dan een jaar arbeidsongeschikt waren, dat zijn mensen die hier in Nederland gewoon nog worden doorbetaald door de werkgever de eerste twee jaren. Die krijgen dus in Nederland geen WAO.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:15 schreef moussie het volgende:
[..]
Lees anders nog eens goed, die 272.000 zijn invalide, daarnaast hebben ze ook nog 411.000 arbeidsongeschikten. Dat zijn dus zo'n 700.000 mensen die een uitkering krijgen omdat ze niet kunnen werken omdat ze ziek en/of gehandicapt zijn, op zo'n 10.8 miljoen inwoners. Bij ons zitten er 800.000 mensen in de vergelijkbare arbeidsongeschiktheidsregelingen, op 16.6 miljoen inwoners. Maw, wij hebben er weinig, waarom zijn het er zoveel in België!
Hoe kom je daar nou bij?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:40 schreef Odysseuzzz het volgende:
De fraude -hoe fout ook- is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Als het over geld zou gaan kunnen ze beter de faillissement fraude eens oppakken. Maar dat is weer een andere discussie.
Ter info, één fraudeur buiten houden levert de gemeente op jaarbasis gemiddeld een kleine 14K op. En dan hebben we het alleen maar over het uitkeringsgeld en niet over de zorg die er mee gemoeid is.quote:Bron: Divosa
De WWB gaat uit van decentralisatie van beleid. De verantwoordingslast aan
het Rijk is fors verminderd. Gemeenten zijn financieel verantwoordelijk voor het
betalen van de uitkeringen en zijn vrij in het te kiezen reïntegratiebeleid. Voor
het betalen van de uitkeringen ontvangen ze een vast budget, het inkomensdeel.
Besparingen zijn volledig vrij besteedbaar. Tekorten moeten vanuit de eigen
middelen worden aangevuld
mensen in de politiek , zeggen die ooit wel eens iets waarvan ze iets afweten ??quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 07:35 schreef Nielsch het volgende:
Stoere woorden van de staatssecretaris. Nu nog actie zien. Ik meen mij te herinneren dat de minister eerder zo'n uitspraak heeft gedaan met vrij weinig daden daarna.
Ja je begrijpt me prima, ik zie niet in waarom je ineens van 1 salaris rond zou moeten komen (want daar komt het dan in de praktijk op neer) terwijl je uitgaven zijn gebaseerd op het inkomen van beiden.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb in die tijd, nou ja, enkele jaren later, een bijstandsuitkering gehad. En dat kon toen inderdaad als voordeurdeler, zonder gekort te worden.
Maar als ik het goed begrijp vind jij het prima als een vrouw, met een man die gewoon een fulltime baan heeft, een bijstandsuitkering krijgt, mits ze zich in laat schrijven als werkzoekende.
Hoezo is een huisvrouw niet beschikbaar voor werk? Vrouwen die fulltime werken zijn daarnaast ook huisvrouw, hoor.
De meeste vrouwen doen hun huishouden gewoon naast hun betaalde baan.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:19 schreef beware_reageerd het volgende:
Nee hoor, ik heb het over huisvrouw, fulltime.
Welk deel van het woord huisvrouw (housewife) je weet wel die schoonmaakt, wast, kookt etc.
Maar dat is geen baan....?
Tsja.
Ik maak gebruik van de mogelijkheden van de wet, zoals iedereen dat mag doen.quote:Jij. Wel gebruiken wanneer je wel uitkomt en als een ander diezelfde rechten wilt, schreeuwen dat je het oneerlijk vind.
Moet je eens opletten wat er gebeurt als partners van werkenden voortaan bijstand krijgen. Huisvrouwen, die ervoor gekozen hebben, zullen zich massaal inschrijven voor werk. En elke baan aannemen? Over het algemeen zijn er meer kandidaten voor een baan. Ook die graag willen werken. Je hoeft dus maar gewoon je sollicitatiebrief te verprutsen om niet aangenomen te worden en je hebt er als huisvrouwtje lekker zo'n 600 euro bij.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 09:52 schreef Lastpost het volgende:
En terugkomend op het huisvrouw-gedeelte, iemand die fulltime huisvrouw is en daar dus bewust voor gekozen heeft i.t.t betaald werk in loondienst zal nooit geen bijstand ontvangen aangezien ze niet beschikbaar is voor werk, aangezien al haar werk al in het huishouden, de kinderen, het eten, de geldzaken regelen etc. zit.
Nee. dat heeft een huisvrouw niet. Kun jij vinden, maar gelukkig vindt Den Haag dit niet.quote:Ik snap jouw punt dus niet geheel, natuurlijk heeft een huisvrouw die ervoor kiest om aan het werk te gaan maar geen werk kan vinden recht op bijstand.
Tja, het is nogal verwarrend omdat hun het geheel anders berekenen en doen, bij hun krijg je het eerste jaar gewoon ziektegeld en vanaf het tweede jaar een invaliditeitsuitkering onder voorwaarde dat je voor minstens 66% arbeidsongeschikt bent .. en beroepsziekten en arbeidsongevallen blijkt uit weer een ander potje te komen als ik het goed begrijp.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 06:51 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Uhm. Die 411.000 arbeidsongeschikten zijn volgens die bron werknemers die minder dan een jaar arbeidsongeschikt waren, dat zijn mensen die hier in Nederland gewoon nog worden doorbetaald door de werkgever de eerste twee jaren. Die krijgen dus in Nederland geen WAO.
Ik denk ongeacht het werk wat je doet, je toch veel beter af bent met een baan dan met bijstand. Leven in de bijstand is een leeg en nutteloos bestaan. Nog niet eens gezien het feit dat je parasiteert, maar gewoon omdat je geen enkel doel of bijdrage hebt.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:00 schreef Blaadje11 het volgende:
[..]
Daar kan ik het mee eens zijn, maar wel alleen gezien vanuit mijn eigen situatie. De ene beperking is de ander niet.
Ik ben 'doof'. Doof tussen haakjes omdat ik sinds 4 jaar een implantaat heb waardoor ik weer kan horen en verstaan. Maar doe ik het uitwendige gedeelte af, of gaat dat kapot, dan ben ik gewoonweg doof.
Voor ik het implantaat kreeg was ik al 23 jaar gehandicapt, dat begon met licht slechthorend, tot erger, tot op het laatst nagenoeg doof.
Ja, het is een handicap. Nee, het heeft me nog nooit beperkt in mn werken.
Al moet ik daar een 'maar' bij zetten, want ik zat (en zit nog trouwens) in de schoonmaak, in de 'lagere klasse' dus. Terwijl ik veel beter kan.
Maar werken kan ik, en ik heb nog nooit een uitkering gehad om mijn handicap.
Ik weet nog, jaren terug op een verjaardag. Een tante, waarvan haar dochter (dus mijn nichtje) een WIA heeft, terwijl die ook zou kunnen schoonmaken..
Die tante vroeg aan mijn moeder: Waarom heeft Blaadje nooit een uitkering aangevraagd??
Mijn moeder antwoordde met: Ze heeft toch handen om te werken?!
Niet dat ik wil bagatelliseren, maar er zullen genoeg mensen zijn met eenzelfde handicap als ik, die een uitkering trekken. Want achteraf gezien (wist ik veel) had ik ook heel makkelijk aan een uitkering kunnen komen.
1500 Euro aan uitkering pffff daar zo ik al een moord voor kunnen plegen omdat te krijgen .quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:10 schreef LXIV het volgende:
Dus stel je zet de uitkering op 1500 euro voor iedereen. Alle andere subsides kap je dan af. Als dit dan onvoldoende is om van te leven, kunnen mensen er dus zelf voor kiezen om te gaan samenwonen, in een commune of wat dan ook. Dat hoeven ze niet te doen, ze kunnen ook zelfstandig blijven wonen, maar dan hebben ze het dus echt niet breed.
1500 euro zonder enige huurtoeslag, langdurigheidstoeslag, sociale woningbouw, zorgtoeslag, kindertoeslag, vrijstelling van gemeentebelastingen, extra potjes, etc etc, etc, is minder dan ze nu krijgen en een heleboel 'gedoe' minder.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:34 schreef RAVW het volgende:
[..]
1500 Euro aan uitkering pffff daar zo ik al een moord voor kunnen plegen omdat te krijgen .
En dat iemand met 20 jaar werkervaring en nog 16 jaar bij dezelfde werkgever
mag blij wezen als ik net 1100 per maand krijgt
het enige wat ik meer heb als een uitkering is me vakantie geld en me kerst extra's maar die worden ook wel weer afgepakt.
dat komt omdat je dan gewoon net boven het 120% van het minimum loon zit.
Dus GEEN vrijstelling krijgt voor diverse dingen.
En daar bij ik ken mensen die een uitkering hebben en 2 x per jaar gewoon op vakantie gaan (Antillen .... Suriname noem ze maar op lekker weg voor een maandje of wat.)
ik mag blij wezen als werkende dat ik met een tentje op de Veluwe kan komen te staan.
En dat is vaak niet eens haalbaar .
Wat mij betreft moet gewoon het minimum loon gewoon omhoog en dan niet met 200 a 300 euro maar fors.
Dus dat iemand die werkt heeft geen problemen meer heeft en met zich niet druk hoef te maken over dat hij misschien geen eten kan betalen aan het eind van de maand.
1500 euro per persoon, waar je niet eens je bed voor uit hoeft?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:10 schreef LXIV het volgende:
Dus stel je zet de uitkering op 1500 euro voor iedereen. Alle andere subsides kap je dan af. Als dit dan onvoldoende is om van te leven, kunnen mensen er dus zelf voor kiezen om te gaan samenwonen, in een commune of wat dan ook. Dat hoeven ze niet te doen, ze kunnen ook zelfstandig blijven wonen, maar dan hebben ze het dus echt niet breed.
Doen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:15 schreef Gia het volgende:
[..]
1500 euro per persoon, waar je niet eens je bed voor uit hoeft?
Denk dat veel mensen dat wel prima vinden.
Dan zou er hier 3 x 1500 = 4500 euro binnen komen. Waar is dan de prikkel om te gaan werken?
Wij betalen 350 euro bruto aan hypotheekrente. Dus zoveel HRA leveren we niet in.
Voor de rest hebben we geen subsidies of toeslagen.
Wij zouden met een dergelijk systeem er ruim 1600 euro op vooruit gaan. En manlief zou kunnen stoppen met werken. Niet meer om half 6 op, twee keer per dag een uur in de trein. Ideaal!!
Ik zeg: Doen!!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |