abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:15:15 #251
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100915078
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:13 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ehm, de maan kan dan op de aarde neerstorten, als de komeet verkeerd valt op de maan. Het kan bovendien dat een knal van een meteoriet die de maan kan laten splijten zoveel energie levert dat de maan nooit meer bij elkaar kan komen (behalve als meer meteorieten tegen de maan knallen).
Hey jij bent toch moslim? Jij moet toch weten dat allah eigenhandig de maan heeft gespleten en heeft gelijmd (niemand weet waarom maar dat maakt ff niet ui).
pi_100915185
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:13 schreef Daniel1976 het volgende:

Kom op, van jou had ik net even wat meer verwacht.

Definitie van dood:
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts)..
Dit klinkt heel erg als een uitzondering op een natuurlijke regelmaat die geen uitzonderingen kent (= natuurwet). Het omkeren van de dood is strijdig met de definitie, dat heeft weinig te maken met wonderen. Het is een puur semantische kwestie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_100915201
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hey jij bent toch moslim? Jij moet toch weten dat allah eigenhandig de maan heeft gespleten en heeft gelijmd (niemand weet waarom maar dat maakt ff niet ui)
Stel dat het met meteorieten is gebeurd, dan kan Allah het nog steeds gedaan hebben. Dus je kritiek is ongegrond.

PS: heb jij een hekel aan godsbeelden dat je hun namen niet met een hoofdletter spelt?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_100915439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:13 schreef Daniel1976 het volgende:

Nee nee, geen meteoriet, zo staat dat er niet.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:17 schreef Mathemaat het volgende:

Stel dat het met meteorieten is gebeurd, dan kan Allah het nog steeds gedaan hebben. Dus je kritiek is ongegrond.
Ziehier een moslim wie dat weinig uitmaakt. :)
pi_100915694
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Ziehier een moslim wie dat weinig uitmaakt. :)
Sorry, dat ik jullie teleur stel :P.
pi_100915812
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:25 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Sorry, dat ik jullie teleur stel :P.
Dat is denk ik niet helemaal het woord, ik had niet anders verwacht. Ik denk niet dat moslims anders omgaan met hun cognitieve dissonantie dan christenen dat doen. ;) Welk boekje het over gaat maakt weinig uit.
pi_100916046
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is denk ik niet helemaal het woord, ik had niet anders verwacht. Ik denk niet dat moslims anders omgaan met hun cognitieve dissonantie dan christenen dat doen. ;)
Neuh, ik ben juist goed bij zinnen. Ik zie je probleem niet, of zie ik iets over de ogen?
pi_100916253
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:31 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Neuh, ik ben juist goed bij zinnen. Ik zie je probleem niet, of zie ik iets over de ogen?
Het maakt denk ik helemaal niets uit hoe strijdig de Koran is met de waarneembare werkelijkheid, je zult altijd een weg vinden om het zo uit te leggen dat het niet strijdig is. In die zin is dat heel vergelijkbaar met de manier waarop christenen tegen de Bijbel aankijken.

Gelovigen, of het nu christenen of moslims zijn, zijn uitermate kieskeurig welke passages uit de heilige schriften ze serieus nemen en hoe ze die uitleggen. Welke criteria ze daar ook voor hanteren, die staan niet in de heilige schriften zelf. En je kunt je dan afvragen of het nog iets uitmaakt welk boek je leest. Persoonlijk denk ik van niet.

Maar om het eens om te draaien: stel dat er iets in de Koran staat dat evident strijdig is met de waarneembare werkelijkheid, zou je die strijdigheid dan erkennen? Een eerlijk antwoord zou fijn zijn. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 18-08-2011 22:44:06 ]
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:47:21 #259
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100917033
Collega's genoeg van mij in het mooie Istanbul die aannemen dat allah de maan letterlijk heeft gespleten of dat er letterlijk een barrière is tussen het zoetwater van een rivier en de zoute zee.

Het gaat me nu even niet over Mathemaats interpretatie (sorry mathemaat) maar over wat er gesteld wordt.

We kunnen ook wel stellen dat toen jezus over water liep er stenen vlak onder het water lagen.
Maar dat is proberen een wonder te rationaliseren en dat werkt nu eenmaal niet.

Ik vind wel dat we dan sec naar wonderen moeten kijken zoals we ze voor geschoteld krijgen.

Laten we er nog ééntje nemen. god die de zon stil zet volgens mij komt dat in het OT voor.
Kun je dat nog rationaliseren?
pi_100917156
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:47 schreef Daniel1976 het volgende:
Laten we er nog ééntje nemen. god die de zon stil zet volgens mij komt dat in het OT voor.
Wat bedoel je met "het stilzetten van de zon"? :D Afhankelijk van welke referentie je hanteert zou je best kunnen zeggen dat ie stilstaat.

Het is zoeken naar iets dat onmogelijk is en toch gebeurt. Dat is een strijdigheid in definitie en dus een puur semantische kwestie. Dat heeft niets te maken met wonderen of wetenschappelijk begrip. Als het gebeurt is het mogelijk, per definitie.
pi_100917334
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het maakt denk ik helemaal niets uit hoe strijdig de Koran is met de waarneembare werkelijkheid, je zult altijd een weg vinden om het zo uit te leggen dat het niet strijdig is. In die zin is dat heel vergelijkbaar met de manier waarop christenen tegen de Bijbel aankijken.
Sorry wat? Cognitieve dissonantie is een staat waarin je verkeerd als je twee strijdige waarheden hebt in je hoofd. Waarbij de ene eerst sterker was dan die andere, maar tijdens de dissonantie zwakker is geworden. (Je leest teveel Dawkins)

Nee, dat is niet waar. Binnen de islamitische rechtswetenschappen zijn de interpretatie mogelijkheden afgebakend in tegenstelling tot de christelijke. Denk maar aan een kentheorie die niet alles toelaat.
quote:
Gelovigen, of het nu christenen of moslims zijn, zijn uitermate kieskeurig welke passages uit de heilige schriften ze serieus nemen en hoe ze die uitleggen. Welke criteria ze daar ook voor hanteren, die staan niet in de heilige schriften zelf. En je kunt je dan afvragen of het nog iets uitmaakt welk boek je leest. Persoonlijk denk ik van niet.
De criteria horen juist wel in de heilige schriften (inclusief de canonieke traditionele overleveringen) te staan. Ze worden daaruit afgeleidt. Christen doen dat niet en daarom is christendom verwaterd, vind ik.
quote:
Maar om het eens om te draaien: stel dat er iets in de Koran staat dat evident strijdig is met de waarneembare werkelijkheid, zou je die strijdigheid dan erkennen? Een eerlijk antwoord zou fijn zijn. :)
Ja, ik zou de strijdigheid erkennen. Ik zou alleen in tegenstelling tot jou mijn waarneming bekritiseren en afzwakken vanuit een kentheoretische grond. Daarom ook de slagzin: ik ben de metafysicus.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:56:01 #262
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100917547
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Sorry wat? Cognitieve dissonantie is een staat waarin je verkeerd als je twee strijdige waarheden hebt in je hoofd. Waarbij de ene eerst sterker was dan die andere, maar tijdens de dissonantie zwakker is geworden. (Je leest teveel Dawkins)

Dat is niet de algemene definitie van Cognitieve dissonantie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

En ik gok geen Dawkins, maar Herman Philipse.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 22:56:54 #263
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100917598
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "het stilzetten van de zon"? :D Afhankelijk van welke referentie je hanteert zou je best kunnen zeggen dat ie stilstaat.

Het is zoeken naar iets dat onmogelijk is en toch gebeurt. Dat is een strijdigheid in definitie en dus een puur semantische kwestie. Dat heeft niets te maken met wonderen of wetenschappelijk begrip. Als het gebeurt is het mogelijk, per definitie.
Ik bedoel dit:
http://dubieuzebijbelpass(...)l-voor-een-goed.html

(moest het zelf ook opzoeken hoor, maar ik heb het ooit gehad op zondagsschool ;) )
pi_100917738
quote:

[..]

Het zal je misschien verbazen, maar qua godsdienstfilosofie heb ik geen hoge pet op van Dawkins. Ik ben meer een fan van Hitchens en met name Daniel Dennett. Dawkins is wel een fantastische bioloog.

quote:
Nee, dat is niet waar. Binnen de islamitische rechtswetenschappen zijn de interpretatie mogelijkheden afgebakend in tegenstelling tot de christelijke. Denk maar aan een kentheorie die niet alles toelaat.
Christenen zouden moslims hetzelfde verwijt kunnen maken, en daarmee net zo veel (of weinig) gelijk hebben. Bottom line is: ook binnen de islam zijn er talrijke stromingen die het onderling oneens zijn.

quote:
De criteria horen juist wel in de heilige schriften (inclusief de canonieke traditionele overleveringen) te staan. Ze worden daaruit afgeleidt. Christen doen dat niet en daarom is christendom verwaterd, vind ik.
En met het onderstreepte gaat het mis. Het is een vrijbrief voor elke interpretatie.

quote:
Ja, ik zou de strijdigheid erkennen. Ik zou alleen in tegenstelling tot jou mijn waarneming bekritiseren en afzwakken vanuit een kentheoretische grond. Daarom ook de slagzin: ik ben de metafysicus.
Het spijt me zeer, maar dit geloof ik niet. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 18-08-2011 23:04:30 ]
pi_100917742
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:47 schreef Daniel1976 het volgende:
Collega's genoeg van mij in het mooie Istanbul die aannemen dat allah de maan letterlijk heeft gespleten of dat er letterlijk een barrière is tussen het zoetwater van een rivier en de zoute zee.
Meeste moslims zijn een stel leken. Helaas worden de islamitische rechtswetenschappen genegeerd waardoor de slimmerds (arrogant gezegd: IQ hoger dan 150) aangezet worden om dokter of ingenieur te worden. Dus je hoeft hun mening en die van mij niet serieus te nemen (ik zal nu proberen om bronnen te geven waar ik sommige dingen vandaan haal).
quote:
Het gaat me nu even niet over Mathemaats interpretatie (sorry mathemaat) maar over wat er gesteld wordt.

We kunnen ook wel stellen dat toen jezus over water liep er stenen vlak onder het water lagen.
Maar dat is proberen een wonder te rationaliseren en dat werkt nu eenmaal niet.
Ik zie niet in waarom een wonder op zichzelf niet rationeel kan zijn...
quote:
Ik vind wel dat we dan sec naar wonderen moeten kijken zoals we ze voor geschoteld krijgen.

De zon als referentiepunt?
pi_100917777
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat is niet de algemene definitie van Cognitieve dissonantie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

Juist, ik zie dat ik me vergist heb.
pi_100917797
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:

Herman Philipse kan ik inderdaad ook van harte aanraden! ^O^ Ik zou hem haast vergeten.
pi_100917904
quote:
En hoe worden die afbakeningen bepaald? Door interpretatie? :7.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:06:10 #269
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100918092
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Herman Philipse kan ik inderdaad ook van harte aanraden! ^O^ Ik zou hem haast vergeten.
Waar denk je dat mijn miracles marvels info vandaan komt ;)
pi_100918102
quote:
Ik zou alleen in tegenstelling tot jou mijn waarneming bekritiseren en afzwakken vanuit een kentheoretische grond.
Licht toe?
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:59 schreef Mathemaat het volgende:
Meeste moslims zijn een stel leken. Helaas worden de islamitische rechtswetenschappen genegeerd waardoor de slimmerds (arrogant gezegd: IQ hoger dan 150) aangezet worden om dokter of ingenieur te worden.
:? Want het is niet de bedoeling dat moslims 'hogere' beroepen uitoefenen?
quote:
Dus je hoeft hun mening en die van mij niet serieus te nemen
:? :?
pi_100918150
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:06 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Waar denk je dat mijn miracles marvels info vandaan komt ;)
Ik vond het al verdacht bekend klinken ja. :@
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:08:16 #272
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100918202
quote:
Meeste moslims zijn een stel leken. Helaas worden de islamitische rechtswetenschappen genegeerd waardoor de slimmerds (arrogant gezegd: IQ hoger dan 150) aangezet worden om dokter of ingenieur te worden. Dus je hoeft hun mening en die van mij niet serieus te nemen (ik zal nu proberen om bronnen te geven waar ik sommige dingen vandaan haal).
Kan allemaal best zo zijn. Maar het gros van mijn collega's in Istanbul is knap intelligent.
We huren alleen de beste van de beste. Alleen op gebied van religie hebben ze een bord voor hun kop. Geeft leuke discussies. Zij kunnen niet snappen dat ik in niets geloof.
pi_100918211
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 22:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zal je misschien verbazen, maar qua godsdienstfilosofie heb ik een hoge pet op van Dawkins. Ik ben meer een fan van Hitchens en met name Daniel Dennett. Dawkins is wel een fantastische bioloog.
Ik vind juist Dakwens door christen emotioneel gekrenkte atheïst wie wat liefde en zorg nodig heeft als het op zijn filosofie aankomt. Als bioloog vind ik hem oké niet dat ik veel lees over biologie of van hem.
quote:
[..]

Christenen zouden moslims hetzelfde verwijt kunnen maken, en daarmee net zo veel (of weinig) gelijk hebben. Bottom line is: ook binnen de islam zijn er talrijke stromingen die het onderling oneens zijn.
Het verwijt van de christenen is minder logisch opgebouwd en beargumenteerd, dit heb ik tenminste ervaren.

De talrijke stromingen kan je makkelijk doodgooien vanwege de wat logischer bouw van de rechtswetenschappen dan die van de christenen.
quote:
[..]

En met het onderstreepte gaat het mis. Het is een vrijbrief voor elke interpretatie.
Nee, zo simpel is het niet zoals jij denkt. Je moet het net als wiskunde zien. Je probeert paar preposities te bewijzen vanuit de heilige schriften met een of twee axioma's en dan vloeit de rest heel sterk onderbouwd eruit.
quote:
[..]

Het spijt me zeer, maar dit geloof ik niet. ;)
Sorry, ik verwerp mensenevolutie bijvoorbeeld, omdat ik niet overtuigd ben van de waarnemingen.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:08:56 #274
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100918242
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vond het al verdacht bekend klinken ja. :@
Zal ik exact zijn:

http://www.luisterrijk.nl/luisterboek/41/godsdienstfilosofie
pi_100918315
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Kan allemaal best zo zijn. Maar het gros van mijn collega's in Istanbul is knap intelligent.
We huren alleen de beste van de beste. Alleen op gebied van religie hebben ze een bord voor hun kop. Geeft leuke discussies. Zij kunnen niet snappen dat ik in niets geloof.
Ik doe al twee jaren mijn best om atheïsten te begrijpen. De jaren hebben me geleerd om kritischer naar geloof te kijken en het beter te onderbouwen wat je aan het geloven bent.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:11:54 #276
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100918399
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:08 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik vind juist Dakwens door christen emotioneel gekrenkte atheïst wie wat liefde en zorg nodig heeft als het op zijn filosofie aankomt. Als bioloog vind ik hem oké niet dat ik veel lees over biologie of van hem.
Zijn kracht ligt echt in de evolutie biologie. Tsja dan ben je haast wel anti christelijk en anti islam.
Want redelijk deel van die gelovigen zijn van het intelligent design.
quote:
Het verwijt van de christenen is minder logisch opgebouwd en beargumenteerd, dit heb ik tenminste ervaren.
Ik ben het met je eens, want jezus en de heilige geest geven het christendom grote problemen.
Maarrrrr de islam heeft ook zo zijn rammelpuntjes en dat zijn er ook wel meer dan een paar.
Maar ik ondersteun het idee dat de islam geloofwaardiger is dan het christendom.
quote:
De talrijke stromingen kan je makkelijk doodgooien vanwege de wat logischer bouw van de rechtswetenschappen dan die van de christenen.
Sorry, ik verwerp mensenevolutie bijvoorbeeld, omdat ik niet overtuigd ben van de waarnemingen.
Ja dan ben je aardig blind want de bewijzen zijn overweldigend. Op die onderwerpen moet je nu wel juist Dawkins lezen.
pi_100918451
quote:

[..]

Ik bedoelde daar 'geen', niet 'een'. Helaas kwam m'n edit te laat, excuus voor de verwarring. Zijn boeken over evolutie zijn zeer aan te raden, de beste literatuur die op dat gebied te krijgen is.

quote:
Nee, zo simpel is het niet zoals jij denkt. Je moet het net als wiskunde zien. Je probeert paar preposities te bewijzen vanuit de heilige schriften met een of twee axioma's en dan vloeit de rest heel sterk onderbouwd eruit.
Zoals ik ook al tegen Naatje zei: het heeft weinig zin om B af te leiden uit A wanneer we het niet eens zijn over A. Net als bij wiskunde moet je van de axioma's uitgaan, en ik zie niet waarom we de Koran of de Bijbel zouden aanwijzen als axioma.

quote:
Oei, nu begeef je je wel op heel glad ijs. Er is werkelijk bergen bewijs voor menselijke evolutie. Hoe ga jij bijvoorbeeld om met deze (dit is bijdeweg een katholieke bioloog) :

pi_100918495
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:11 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Zijn kracht ligt echt in de evolutie biologie. Tsja dan ben je haast wel anti christelijk en anti islam.
Want redelijk deel van die gelovigen zijn van het intelligent design.
Het leuke is dat ik intelligent design verwerp als iets wetenschappelijks :P. De meeste gelovigen die erin geloven, geloven erin omdat God erin zit. Wat ik behoorlijk aanstootgevend vind, omdat het betekent dat ze niets snappen van de kennisleer.
quote:
[..]

Ik ben het met je eens, want jezus en de heilige geest geven het christendom grote problemen.
Maarrrrr de islam heeft ook zo zijn rammelpuntjes en dat zijn er ook wel meer dan een paar.
Maar ik ondersteun het idee dat de islam geloofwaardiger is dan het christendom.

[..]

Ja dan ben je aardig blind want de bewijzen zijn overweldigend. Op die onderwerpen moet je nu wel juist Dawkins lezen.
Als ik tijd vind :P.
pi_100918522
quote:
:') Als nietbioloog èn weinig (niets?) van hem lezend vinden dat hij als bioloog zijn vak wel verstaat. :').
quote:

Waar hèb je het in vredesnaam over?
quote:
Nee, zo simpel is het niet zoals jij denkt. Je moet het net als wiskunde zien. Je probeert paar preposities te bewijzen vanuit de heilige schriften met een of twee axioma's en dan vloeit de rest heel sterk onderbouwd eruit.[s]Met het axioma dat god bestaat is het christendom even waar als de islam hoor. Of dat een aan te bevelen axioma is, is natuurlijk weer een tweede.[q]
Ja vast. Je bent natuurlijk eerst als met een atheïstische bril de evolutietheorie gaan onderzoeken en kwam later pas in aanraking met de islam die (ooooh verraassend! :') ) de evolutietheorie tegenspreekt.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:16:17 #280
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100918600
quote:
Oei, nu begeef je je wel op heel glad ijs. Er is werkelijk bergen bewijs voor menselijke evolutie. Hoe ga jij bijvoorbeeld om met deze (dit is bijdeweg een katholieke bioloog) :
Jap. Dit is jammer mathemaat. Dit is gewoon gebrek aan kennis.
Hier zou je meer van kunnen weten. De bewijzen zijn zo overweldigend dat het zelf onjuist is om nog over een theorie te spreken.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:18:36 #281
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100918718
Trouwens 3 plussen voor jou mathemaat. Ik vond dit een enorm kuttopic worden maar zo wordt het weer een leuke discussie.
pi_100918813
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals ik ook al tegen Naatje zei: het heeft weinig zin om B af te leiden uit A wanneer we het niet eens zijn over A. Net als bij wiskunde moet je van de axioma's uitgaan, en ik zie niet waarom we de Koran of de Bijbel zouden aanwijzen als axioma.
De koran wordt dan niet aangewezen als axioma. Dat alle metgezellen van de profeet betrouwbaar zijn, is bijvoorbeeld een axioma voor de soennieten.
quote:
[..]

Joh, ik bedoel kentheoretisch. Ik kijk dan niet naar de fossielen. Ik kijk dan naar de menselijke waarneming en om kennis te verwerven uit waarnemingen. Simpeler gezegd: ik zwak empirisme af.

PS: ik heb het al gezien. Mooi filmpje.
pi_100918829
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:18 schreef Daniel1976 het volgende:
Trouwens 3 plussen voor jou mathemaat. Ik vond dit een enorm kuttopic worden maar zo wordt het weer een leuke discussie.
I couldnt agree more! ^O^ Het gebeurt niet vaak dat ik een prettige en inhoudelijke discussie over deze onderwerpen heb met gelovigen.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:24:16 #284
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100919016
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:20 schreef Mathemaat het volgende:

Joh, ik bedoel kentheoretisch. Ik kijk dan niet naar de fossielen. Ik kijk dan naar de menselijke waarneming en om kennis te verwerven uit waarnemingen. Simpeler gezegd: ik zwak empirisme af.
Tsja daar zie je ook niets van. De menselijke evolutie staat nu zo ongeveer stil.
Dat verandert wel weer maar daar hebben we eerst wat natuurrampen voor nodig en een sterfte van 6 miljard mensen ofzo.
Evolutie is survival of the fitsest. En tsja dan moet er wel iets te survivalen zijn.
(oei wat zullen ze in afrika nu boos op mij zijn)
Maar je begrijpt de strekking wel.
pi_100919215
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:24 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tsja daar zie je ook niets van. De menselijke evolutie staat nu zo ongeveer stil.
Niet helemaal. Twee voorbeelden die zo in me opkomen:

1) huidskleur. Het is geen toeval dat afrikanen zwart zijn en wij blank, dat is het resultaat van evolutie en de eisen die de leefomgeving stellen.
2) het feit dat volwassen europeanen veel beter zijn in het verteren van melk dan soortgenoten in andere delen van de wereld. Dit komt waarschijnlijk doordat europeanen, relatief recent in de evolutie van mensen, geitenmelk zijn gaan drinken.
pi_100919223
Allah wordt toch ook waargenomen door mensen?
pi_100919348
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:14 schreef Modus het volgende:

[..]

:') Als nietbioloog èn weinig (niets?) van hem lezend vinden dat hij als bioloog zijn vak wel verstaat. :').
Van de paar filmpjes op youtube die ik gezien heb. Bijvoorbeeld over de evolutie van de ogen. Hij past het begrip van evolutie goed toe. :P
quote:
[..]

Waar hèb je het in vredesnaam over?
De islamitische rechtwetenschappen is zo opgebouwd dat de geboden in logische harmonie met elkaar verkeren.
Bijvoorbeeld in de vier soennitische rechtscholen:

• Als A verboden is, dan is alles wat naar A leidt ook verboden (soort van analogie).
• Als A zorgt dat B verboden is, dan is C wat uit A vloeit ook verboden (analogie op basis van motivatie).

Met dit zware geschut kun je uit het verbod van overspel afleiden dat alle vormen van buitenechtelijke seks verboden is. Zo heb je bijvoorbeeld maar één vers of overleving nodig om twee of meer punten te maken.

Ik moet erbij zeggen dat er ook geleerden zijn die andere axioma's gebruiken, waarbij dit niet voorkomt. Imam ibn Hazm bijvoorbeeld.
quote:
[..]

Ja vast. Je bent natuurlijk eerst als met een atheïstische bril de evolutietheorie gaan onderzoeken en kwam later pas in aanraking met de islam die (ooooh verraassend! :') ) de evolutietheorie tegenspreekt.
Nee, ik heb gewoon een te grote frontale kwab. Ik kan me in iets inleven zonder dat ik het laat beïnvloeden door vooroordelen en ik was gewoon goed in biologie op de vwo.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:32:05 #288
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100919377
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet helemaal. Twee voorbeelden die zo in me opkomen:

1) huidskleur. Het is geen toeval dat afrikanen zwart zijn en wij blank, dat is het resultaat van evolutie en de eisen die de leefomgeving stellen.
2) het feit dat volwassen europeanen veel beter zijn in het verteren van melk dan soortgenoten in andere delen van de wereld. Dit komt waarschijnlijk doordat europeanen, relatief recent in de evolutie van mensen, geitenmelk zijn gaan drinken.
Jajajaja, maar ik heb het over NU.
Dawkins zegt dat het zo goed als stil staat, vanwege algemene overvloed.
pi_100919538
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:32 schreef Daniel1976 het volgende:

Jajajaja, maar ik heb het over NU.
Dawkins zegt dat het zo goed als stil staat, vanwege algemene overvloed.
Hm, als Dawkins werkelijk beweert dat de menselijke evolutie nu trager gaat dan voorheen, in die zin dat de soort aan minder veranderingen onderhevig is dan voorheen, dan heb ik grote twijfels of hij daar wel gelijk in heeft. Onze leefomgeving verandert nu sneller dan ooit. Evolutie is een trage slak, en je moet er verdomd lang naar turen om te constateren dat het beweegt. Maar dat geldt voor alle grote zoogdieren.

En los daarvan: culturele evolutie moet niet worden onderschat of worden afgeschreven als irrelevant. En daar is onmiskenbaar sprake van.
pi_100919628
quote:
5s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:28 schreef Modus het volgende:
Allah wordt toch ook waargenomen door mensen?
Zover ik weet, behoort Allah tot de bovenzinnelijke en zal hij niet waargenomen worden door de mens tijdens zijn wereldse leven.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:38:33 #291
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100919662
Ik heb het even enkel over biologische evolutie.
En dan Dawkins leerde mij ook dat evolutie soms met horten en stoten gaat. Het gaat niet allemaal zo geleidelijk als gedacht.

Dan zou ik het na moeten zoeken, maar dat ging o.a. over een bepaalde vogelsoort op een eiland die eerst grote droogte en toen een aantal hele natte jaren te verwerken kreeg.
Daar kon je ineens duidelijk evolutie (in redelijke snelheid) in actie zien.
pi_100919719
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:31 schreef Mathemaat het volgende:

Met dit zware geschut kun je uit het verbod van overspel afleiden dat alle vormen van buitenechtelijke seks verboden is.
Ik wil niet vervelend zijn, maar je leidt hier A af uit A. ;)

over·spel het; o seks met een ander dan de echtgeno(o)t(e) of de vaste partner (Van Dale)
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:40:19 #293
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100919763
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:37 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Zover ik weet, behoort Allah tot de bovenzinnelijke en zal hij niet waargenomen worden door de mens tijdens zijn wereldse leven.
Okee. En zoiets als mohammed die met zijn paard van medina naar jeruzalem zou zijn gevlogen.
(hoewel dat nooit jeruzalem geweest is, dat ligt allemaal aan een spraakverwarring over het woord al axa wat verste moskee zou betekenen).

Maargoed hij vloog dus op een paard door de lucht. Is dat een sage volgens jou of een manifestatie van allah?
pi_100919829
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:31 schreef Mathemaat het volgende:
De islamitische rechtwetenschappen is zo opgebouwd dat de geboden in logische harmonie met elkaar verkeren.
Bijvoorbeeld in de vier soennitische rechtscholen:

• Als A verboden is, dan is alles wat naar A leidt ook verboden (soort van analogie).
• Als A zorgt dat B verboden is, dan is C wat uit A vloeit ook verboden (analogie op basis van motivatie).

Met dit zware geschut kun je uit het verbod van overspel afleiden dat alle vormen van buitenechtelijke seks verboden is. Zo heb je bijvoorbeeld maar één vers of overleving nodig om twee of meer punten te maken.

Ik moet erbij zeggen dat er ook geleerden zijn die andere axioma's gebruiken, waarbij dit niet voorkomt. Imam ibn Hazm bijvoorbeeld.
Dat zal allemaal best wel kloppen maar ik zie in de verste verte niet hoe dat op enigerlei wijze maar op de geringste manier zou bijdragen aan een soort van aannemelijk godsbewijs.
quote:
Nee, ik heb gewoon een te grote frontale kwab. Ik kan me in iets inleven zonder dat ik het laat beïnvloeden door vooroordelen en ik was gewoon goed in biologie op de vwo.
Heb je toen de biologieleraar uitgelegd hoe jij de evolutietheorie even weerlegt?
pi_100919922
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:38 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik heb het even enkel over biologische evolutie.
Ik denk niet dat je dat los kunt zien van culturele evolutie. Met name grote zoogdieren geven gedrag aan elkaar door dat van fundamenteel belang is voor de overlevingskansen.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:38 schreef Daniel1976 het volgende:
En dan Dawkins leerde mij ook dat evolutie soms met horten en stoten gaat. Het gaat niet allemaal zo geleidelijk als gedacht.
Dat klopt, maar als we naar het genetische deel daarvan kijken dan zijn zelfs die horten en stoten van een veel grotere schaal dan de duur van een mensenleven.
pi_100919941
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik wil niet vervelend zijn, maar je leidt hier A af uit A. ;)

over·spel het; o seks met een ander dan de echtgeno(o)t(e) of de vaste partner (Van Dale)
Ik bedoel met overspel: als je getrouwd bent en buitenechtelijke als je niet getrouwd bent. Buitenechtelijk kan ook gewoon een vriendinnetje zijn zonder een huwelijkscontract waardoor je haar gewoon op straat kunt zetten als dat je behaagt :D.
  donderdag 18 augustus 2011 @ 23:44:00 #297
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100919987
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je dat los kunt zien van culturele evolutie. Met name grote zoogdieren geven gedrag aan elkaar door dat van fundamenteel belang is voor de overlevingskansen.

[..]

Dat klopt, maar als we naar het genetische deel daarvan kijken dan zijn zelfs die horten en stoten van een veel grotere schaal dan de duur van een mensenleven.
True, daarom hebben redelijke groepen mensen ook een lactose intolerantie terwijl we al 10.000 jaar aan landbouw en veeteelt doen.
pi_100920159
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:40 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Okee. En zoiets als mohammed die met zijn paard van medina naar jeruzalem zou zijn gevlogen.
(hoewel dat nooit jeruzalem geweest is, dat ligt allemaal aan een spraakverwarring over het woord al axa wat verste moskee zou betekenen).

Maargoed hij vloog dus op een paard door de lucht. Is dat een sage volgens jou of een manifestatie van allah?
De reis naar Jeruzalem staat in de Koran. Zijn opstijgen naar de hemel helemaal naar God staat in de overleveringen. Hij heeft daar met God gesproken. Ik kan me alleen niet herinneren hoe hij God ook alweer ervaren heeft, sorry.
pi_100920245
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:43 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik bedoel met overspel: als je getrouwd bent en buitenechtelijke als je niet getrouwd bent. Buitenechtelijk kan ook gewoon een vriendinnetje zijn zonder een huwelijkscontract waardoor je haar gewoon op straat kunt zetten als dat je behaagt :D.
Ehh, nee... niet echt. Het woord 'buitenechtelijk' is afgeleid van:

echt de; m huwelijk: in de ~ verbinden (Van Dale)

Het betekent dus letterlijk 'buiten het huwelijk'. Als je niet getrouwd bent zou je weer wel kunnen spreken van 'overspel'. :)
pi_100921093
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:41 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat zal allemaal best wel kloppen maar ik zie in de verste verte niet hoe dat op enigerlei wijze maar op de geringste manier zou bijdragen aan een soort van aannemelijk godsbewijs.
Ik heb het eigenlijk ook niet over een godsbewijs, maar meer over hoe je geloof in elkaar steekt.
quote:
[..]

Heb je toen de biologieleraar uitgelegd hoe jij de evolutietheorie even weerlegt?
Nee, hij vroeg het juist aan mij tijdens zijn les wel wat indirect, maar het was duidelijk toen hij wat kritiek op de evolutietheorie vroeg van de klas, terwijl hij evolutietheorie voor het laatste keer voor de examens uitlegde dat hij mij moest hebben (vanwege mijn baard en iedereen keek uiteraard mijn kant op XD). Uit beleefdheid en luiheid heb ik het niet gedaan.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee... niet echt. Het woord 'buitenechtelijk' is afgeleid van:

echt de; m huwelijk: in de ~ verbinden (Van Dale)

Het betekent dus letterlijk 'buiten het huwelijk'.
Ja, je hoeft niet getrouwd te zijn om seks buiten het huwelijk te hebben. Seks voor het huwelijk is ook buiten het huwelijk of ik snap Nederlandse voorzetsels niet.

bui·ten·ech·te·lijk bn
buiten het huwelijk om gebeurend; synoniem onwettig; antoniem echtelijk;
een buitenechtelijk kind van mensen die niet met elkaar gehuwd zijn.
- Praktijkwoordenboek Van Dale
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')