Hey jij bent toch moslim? Jij moet toch weten dat allah eigenhandig de maan heeft gespleten en heeft gelijmd (niemand weet waarom maar dat maakt ff niet ui).quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:13 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ehm, de maan kan dan op de aarde neerstorten, als de komeet verkeerd valt op de maan. Het kan bovendien dat een knal van een meteoriet die de maan kan laten splijten zoveel energie levert dat de maan nooit meer bij elkaar kan komen (behalve als meer meteorieten tegen de maan knallen).
Dit klinkt heel erg als een uitzondering op een natuurlijke regelmaat die geen uitzonderingen kent (= natuurwet). Het omkeren van de dood is strijdig met de definitie, dat heeft weinig te maken met wonderen. Het is een puur semantische kwestie.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Kom op, van jou had ik net even wat meer verwacht.
Definitie van dood:
De dood is een onomkeerbare toestand waarbij een voorheen levend organisme niet meer groeit, geen sprake meer is van metabolisme en geen actieve levensfuncties meer plaatsvinden (ademhalen, eten, drinken, denken, bewegen enzovoorts)..
Stel dat het met meteorieten is gebeurd, dan kan Allah het nog steeds gedaan hebben. Dus je kritiek is ongegrond.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:15 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Hey jij bent toch moslim? Jij moet toch weten dat allah eigenhandig de maan heeft gespleten en heeft gelijmd (niemand weet waarom maar dat maakt ff niet ui)
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Nee nee, geen meteoriet, zo staat dat er niet.
Ziehier een moslim wie dat weinig uitmaakt.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:17 schreef Mathemaat het volgende:
Stel dat het met meteorieten is gebeurd, dan kan Allah het nog steeds gedaan hebben. Dus je kritiek is ongegrond.
Sorry, dat ik jullie teleur stelquote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
[..]
Ziehier een moslim wie dat weinig uitmaakt.
Dat is denk ik niet helemaal het woord, ik had niet anders verwacht. Ik denk niet dat moslims anders omgaan met hun cognitieve dissonantie dan christenen dat doen.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:25 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Sorry, dat ik jullie teleur stel.
Neuh, ik ben juist goed bij zinnen. Ik zie je probleem niet, of zie ik iets over de ogen?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is denk ik niet helemaal het woord, ik had niet anders verwacht. Ik denk niet dat moslims anders omgaan met hun cognitieve dissonantie dan christenen dat doen.
Het maakt denk ik helemaal niets uit hoe strijdig de Koran is met de waarneembare werkelijkheid, je zult altijd een weg vinden om het zo uit te leggen dat het niet strijdig is. In die zin is dat heel vergelijkbaar met de manier waarop christenen tegen de Bijbel aankijken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:31 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Neuh, ik ben juist goed bij zinnen. Ik zie je probleem niet, of zie ik iets over de ogen?
Wat bedoel je met "het stilzetten van de zon"?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:47 schreef Daniel1976 het volgende:
Laten we er nog ééntje nemen. god die de zon stil zet volgens mij komt dat in het OT voor.
Kun je dat nog rationaliseren?
Sorry wat? Cognitieve dissonantie is een staat waarin je verkeerd als je twee strijdige waarheden hebt in je hoofd. Waarbij de ene eerst sterker was dan die andere, maar tijdens de dissonantie zwakker is geworden. (Je leest teveel Dawkins)quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het maakt denk ik helemaal niets uit hoe strijdig de Koran is met de waarneembare werkelijkheid, je zult altijd een weg vinden om het zo uit te leggen dat het niet strijdig is. In die zin is dat heel vergelijkbaar met de manier waarop christenen tegen de Bijbel aankijken.
De criteria horen juist wel in de heilige schriften (inclusief de canonieke traditionele overleveringen) te staan. Ze worden daaruit afgeleidt. Christen doen dat niet en daarom is christendom verwaterd, vind ik.quote:Gelovigen, of het nu christenen of moslims zijn, zijn uitermate kieskeurig welke passages uit de heilige schriften ze serieus nemen en hoe ze die uitleggen. Welke criteria ze daar ook voor hanteren, die staan niet in de heilige schriften zelf. En je kunt je dan afvragen of het nog iets uitmaakt welk boek je leest. Persoonlijk denk ik van niet.
Ja, ik zou de strijdigheid erkennen. Ik zou alleen in tegenstelling tot jou mijn waarneming bekritiseren en afzwakken vanuit een kentheoretische grond. Daarom ook de slagzin: ik ben de metafysicus.quote:Maar om het eens om te draaien: stel dat er iets in de Koran staat dat evident strijdig is met de waarneembare werkelijkheid, zou je die strijdigheid dan erkennen? Een eerlijk antwoord zou fijn zijn.
Dat is niet de algemene definitie van Cognitieve dissonantie.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Sorry wat? Cognitieve dissonantie is een staat waarin je verkeerd als je twee strijdige waarheden hebt in je hoofd. Waarbij de ene eerst sterker was dan die andere, maar tijdens de dissonantie zwakker is geworden. (Je leest teveel Dawkins)
Ik bedoel dit:quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "het stilzetten van de zon"?Afhankelijk van welke referentie je hanteert zou je best kunnen zeggen dat ie stilstaat.
Het is zoeken naar iets dat onmogelijk is en toch gebeurt. Dat is een strijdigheid in definitie en dus een puur semantische kwestie. Dat heeft niets te maken met wonderen of wetenschappelijk begrip. Als het gebeurt is het mogelijk, per definitie.
Het zal je misschien verbazen, maar qua godsdienstfilosofie heb ik geen hoge pet op van Dawkins. Ik ben meer een fan van Hitchens en met name Daniel Dennett. Dawkins is wel een fantastische bioloog.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Sorry wat? Cognitieve dissonantie is een staat waarin je verkeerd als je twee strijdige waarheden hebt in je hoofd. Waarbij de ene eerst sterker was dan die andere, maar tijdens de dissonantie zwakker is geworden. (Je leest teveel Dawkins)
Christenen zouden moslims hetzelfde verwijt kunnen maken, en daarmee net zo veel (of weinig) gelijk hebben. Bottom line is: ook binnen de islam zijn er talrijke stromingen die het onderling oneens zijn.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
Nee, dat is niet waar. Binnen de islamitische rechtswetenschappen zijn de interpretatie mogelijkheden afgebakend in tegenstelling tot de christelijke. Denk maar aan een kentheorie die niet alles toelaat.
En met het onderstreepte gaat het mis. Het is een vrijbrief voor elke interpretatie.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
De criteria horen juist wel in de heilige schriften (inclusief de canonieke traditionele overleveringen) te staan. Ze worden daaruit afgeleidt. Christen doen dat niet en daarom is christendom verwaterd, vind ik.
Het spijt me zeer, maar dit geloof ik niet.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
Ja, ik zou de strijdigheid erkennen. Ik zou alleen in tegenstelling tot jou mijn waarneming bekritiseren en afzwakken vanuit een kentheoretische grond. Daarom ook de slagzin: ik ben de metafysicus.
Meeste moslims zijn een stel leken. Helaas worden de islamitische rechtswetenschappen genegeerd waardoor de slimmerds (arrogant gezegd: IQ hoger dan 150) aangezet worden om dokter of ingenieur te worden. Dus je hoeft hun mening en die van mij niet serieus te nemen (ik zal nu proberen om bronnen te geven waar ik sommige dingen vandaan haal).quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:47 schreef Daniel1976 het volgende:
Collega's genoeg van mij in het mooie Istanbul die aannemen dat allah de maan letterlijk heeft gespleten of dat er letterlijk een barrière is tussen het zoetwater van een rivier en de zoute zee.
Ik zie niet in waarom een wonder op zichzelf niet rationeel kan zijn...quote:Het gaat me nu even niet over Mathemaats interpretatie (sorry mathemaat) maar over wat er gesteld wordt.
We kunnen ook wel stellen dat toen jezus over water liep er stenen vlak onder het water lagen.
Maar dat is proberen een wonder te rationaliseren en dat werkt nu eenmaal niet.
De zon als referentiepunt?quote:Ik vind wel dat we dan sec naar wonderen moeten kijken zoals we ze voor geschoteld krijgen.
Laten we er nog ééntje nemen. god die de zon stil zet volgens mij komt dat in het OT voor.
Kun je dat nog rationaliseren?
Juist, ik zie dat ik me vergist heb.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dat is niet de algemene definitie van Cognitieve dissonantie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie
En ik gok geen Dawkins, maar Herman Philipse.
Herman Philipse kan ik inderdaad ook van harte aanraden!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:56 schreef Daniel1976 het volgende:
En ik gok geen Dawkins, maar Herman Philipse.
En hoe worden die afbakeningen bepaald? Door interpretatie?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
Nee, dat is niet waar. Binnen de islamitische rechtswetenschappen zijn de interpretatie mogelijkheden afgebakend in tegenstelling tot de christelijke. Denk maar aan een kentheorie die niet alles toelaat.
Waar denk je dat mijn miracles marvels info vandaan komtquote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Herman Philipse kan ik inderdaad ook van harte aanraden!Ik zou hem haast vergeten.
Licht toe?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:52 schreef Mathemaat het volgende:
Ik zou alleen in tegenstelling tot jou mijn waarneming bekritiseren en afzwakken vanuit een kentheoretische grond.
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:59 schreef Mathemaat het volgende:
Meeste moslims zijn een stel leken. Helaas worden de islamitische rechtswetenschappen genegeerd waardoor de slimmerds (arrogant gezegd: IQ hoger dan 150) aangezet worden om dokter of ingenieur te worden.
quote:Dus je hoeft hun mening en die van mij niet serieus te nemen
Ik vond het al verdacht bekend klinken ja.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:06 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waar denk je dat mijn miracles marvels info vandaan komt
Kan allemaal best zo zijn. Maar het gros van mijn collega's in Istanbul is knap intelligent.quote:Meeste moslims zijn een stel leken. Helaas worden de islamitische rechtswetenschappen genegeerd waardoor de slimmerds (arrogant gezegd: IQ hoger dan 150) aangezet worden om dokter of ingenieur te worden. Dus je hoeft hun mening en die van mij niet serieus te nemen (ik zal nu proberen om bronnen te geven waar ik sommige dingen vandaan haal).
Ik vind juist Dakwens door christen emotioneel gekrenkte atheïst wie wat liefde en zorg nodig heeft als het op zijn filosofie aankomt. Als bioloog vind ik hem oké niet dat ik veel lees over biologie of van hem.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal je misschien verbazen, maar qua godsdienstfilosofie heb ik een hoge pet op van Dawkins. Ik ben meer een fan van Hitchens en met name Daniel Dennett. Dawkins is wel een fantastische bioloog.
Het verwijt van de christenen is minder logisch opgebouwd en beargumenteerd, dit heb ik tenminste ervaren.quote:[..]
Christenen zouden moslims hetzelfde verwijt kunnen maken, en daarmee net zo veel (of weinig) gelijk hebben. Bottom line is: ook binnen de islam zijn er talrijke stromingen die het onderling oneens zijn.
Nee, zo simpel is het niet zoals jij denkt. Je moet het net als wiskunde zien. Je probeert paar preposities te bewijzen vanuit de heilige schriften met een of twee axioma's en dan vloeit de rest heel sterk onderbouwd eruit.quote:[..]
En met het onderstreepte gaat het mis. Het is een vrijbrief voor elke interpretatie.
Sorry, ik verwerp mensenevolutie bijvoorbeeld, omdat ik niet overtuigd ben van de waarnemingen.quote:[..]
Het spijt me zeer, maar dit geloof ik niet.
Zal ik exact zijn:quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond het al verdacht bekend klinken ja.
Ik doe al twee jaren mijn best om atheïsten te begrijpen. De jaren hebben me geleerd om kritischer naar geloof te kijken en het beter te onderbouwen wat je aan het geloven bent.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 23:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Kan allemaal best zo zijn. Maar het gros van mijn collega's in Istanbul is knap intelligent.
We huren alleen de beste van de beste. Alleen op gebied van religie hebben ze een bord voor hun kop. Geeft leuke discussies. Zij kunnen niet snappen dat ik in niets geloof.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |