quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:17 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Alles werkt vooralsnog ook zonder een God. Je kan het kosmologisch godsbewijs erbij halen, maar dat is meer filosofisch van aard en heeft geen implicaties.
Dat neemt niet weg dat je een groot geloof nodig hebt ( ). Maar praten we over die werkelijkheid, jullie werkelijkheid dus?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:18 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik zou zeggen het werkt beter zonder.
Dingen zijn een stuk logischer als je ze niet eerst tegen minstens 2000 jaar oud proza moet valideren.
Ik zie de ruimte voor geloof niet echt. Iedereen heeft ergens wel wat geloof in, het is maar net hoever je daarin doordraaft. Bij mij valt dat wel mee. Met een kritische deductieve/inductieve houding kom je tot genoeg kennis om met aanneembare zekerheid zelfs grotere vragen op te lossen. We weten steeds meer, steeds is er geen noodzaak voor een goddelijk wezen en dan komt geloof ook niet meer ter sprake. Dan volg je de beschikbare kennis en als die betrouwbaar verkregen kennis reden geeft tot het concluderen (dus niet geloven) dat er geen God hoeft te zijn, dan is dat prima om te denken en sta je in een sterk verdedigbare, realistische positie.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
[..]
Dat neemt niet weg dat je een groot geloof nodig hebt ( ). Maar praten we over die werkelijkheid, jullie werkelijkheid dus?
Wat wil je met dat filmpje?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
[..]
Dat neemt niet weg dat je een groot geloof nodig hebt ( ). Maar praten we over die werkelijkheid, jullie werkelijkheid dus?
Huu sterker nog, ik heb geen geloof.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:32 schreef Supersoep het volgende:
Bij gelovigen blijft het hele begrip "geloof" een vrijbrief om tot in het onredelijke door te draven. Dat ligt bij mij gewoon anders en daarom ben ik het niet echt eens met "jullie hebben ook een groot geloof nodig". Heel die term is zo corrupt geworden.
Er is maar 1 werkelijkheid, er zijn helaas wel een hoop diverse interpretaties van die werkelijkheid.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:25 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou ik niet nog steeds op zoek kunnen zijn naar de waarheid? Alleen, omdat ik nu ook wonderen aanhang? Gebaseerd op ooggetuigenverslagen? Ik ben nog steeds open-minded, maar ik heb op 1 onderdeel in mijn zoektocht naar de waarheid een totaal andere waarheid voor waar aangenomen, dan dat de meesten misschien zouden doen. Bovendien nam ik altijd al wonderen voor waar aan, maar doe ik dat nu ook nog eens op rationele basis, waarbij voor jullie die rationele basis geen echte basis is. Daarnaast, de titel van dit topic spreekt voor zich 'Is God kieskeurig?', een niet kritische persoon zou zo'n topic nooit openen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 09:04 schreef ATON het volgende:
naatje_1, aanvankelijk ben je hier komen aanzetten als iemand met een zoekende, open geest die de bijbel niet zo letterlijk nam als het er geschreven stond. De boodschap was voor jou belangrijker. Nu zie ik een fundamentalist bezig die voor geen enkele logica nog vatbaar is. Voor mij ben je je geloofwaardigheid totaal verloren. Komen aanzetten in schapenvacht, maar waar eronder een wolf schuil gaat. Eerst beweren dat je zoekend bent naar de waarheid, maar er nu blijkbaar niks meer van wil weten. Buiten de bijbel en dat ' Indische wonder ', wat heb je eigenlijk nog gelezen ?? Mij kan je niet meer overtuigen dat je iemand bent die de waarheid zoekt.
Niet, hè?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:38 schreef Arcee het volgende:
Weer over die wonderen. YouTube-linkjes waar die wonderen te bekijken zijn?
Welke waarheid zoek je nu eigenlijk ? De waarheid betreft de bijbel of de waarheid omtreft wonderen ? Baaidewee, wonderen bestaan niet, enkel nog niet verklaarde fenomenen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet nog steeds op zoek kunnen zijn naar de waarheid? Alleen, omdat ik nu ook wonderen aanhang?
Zoals die uit de bijbel ?? Ga je gang.quote:Gebaseerd op ooggetuigenverslagen?
Jij zoekt helemaal niet naar de waarheid, maar naar bevestiging van jou aannames.quote:Ik ben nog steeds open-minded, maar ik heb op 1 onderdeel in mijn zoektocht naar de waarheid een totaal andere waarheid voor waar aangenomen, dan dat de meesten misschien zouden doen.
Jij zit met vastgeankerde ideeën en helemaaaaaal geen open geest.quote:Bovendien nam ik altijd al wonderen voor waar aan, maar doe ik dat nu ook nog eens op rationele basis, waarbij voor jullie die rationele basis geen echte basis is.
Een wolf in schapenvacht zoals jij wél !quote:Daarnaast, de titel van dit topic spreekt voor zich 'Is God kieskeurig?', een niet kritische persoon zou zo'n topic nooit openen.
Als wij die rationele basis weerleggen, wat we nu al twee topics lang doen en volgens mij zijn onze argumenten toch redelijk succesvol; dan kan jij niet lopen beweren dat je het doet op rationele basis. Dat is toch echt een vorm van valsspelen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Waarom zou ik niet nog steeds op zoek kunnen zijn naar de waarheid? Alleen, omdat ik nu ook wonderen aanhang? Gebaseerd op ooggetuigenverslagen? Ik ben nog steeds open-minded, maar ik heb op 1 onderdeel in mijn zoektocht naar de waarheid een totaal andere waarheid voor waar aangenomen, dan dat de meesten misschien zouden doen. Bovendien nam ik altijd al wonderen voor waar aan, maar doe ik dat nu ook nog eens op rationele basis, waarbij voor jullie die rationele basis geen echte basis is. Daarnaast, de titel van dit topic spreekt voor zich 'Is God kieskeurig?', een niet kritische persoon zou zo'n topic nooit openen.
De waarheid, maar daarin hebben wij dus nu een verschil van mening.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Welke waarheid zoek je nu eigenlijk ? De waarheid betreft de bijbel of de waarheid omtreft wonderen ? Baaidewee, wonderen bestaan niet, enkel nog niet verklaarde fenomenen.
Zoals die nog dagelijks gebeuren.quote:[..]
Zoals die uit de bijbel ?? Ga je gang.
Als mijn aannames de waarheid zijn, wel ja. Maar heb ik niet al de schepping verworpen en evolutie aangenomen?quote:[..]
Jij zoekt helemaal niet naar de waarheid, maar naar bevestiging van jou aannames.
Dat is misschien hoe het eruit ziet als we in discussie zijn. Ik heb een open geest.quote:[..]
Jij zit met vastgeankerde ideeën en helemaaaaaal geen open geest.
Die intentie heb ik nooit gehad.quote:[..]
Een wolf in schapenvacht zoals jij wél !
LOL! ATON is vrij gemakkelijk te irriteren.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 12:56 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Als wij die rationele basis weerleggen, wat we nu al twee topics lang doen en volgens mij zijn onze argumenten toch redelijk succesvol; dan kan jij niet lopen beweren dat je het doet op rationele basis. Dat is toch echt een vorm van valsspelen.![]()
Ik weet dat het zowaar onmogelijk is om een tegenpartij te overtuigen, daar zijn discussies niet voor, maar je geeft niks toe en als je het dan voor elkaar krijgt om zelfs ATON te irriteren; (ATON is gelovig toch?) dan ben je ver heen.
Ik gooi het maar gewoon op je leeftijd, dat is het makkelijkste.
Ik vraag niet naar DE waarheid, maar WELKE waarheid. Jij DENK de waarheid reeds te bezitten en daarom verschil je ook van mening met de andere users. Jou versie van de waarheid is niet verifieerbaar en is dan enkel maar een aanname, een geloof. Heb ik niks op tegen, maar dan zijn er verschillende ' waarheden ' mogelijk. Vandaar mijn vraag : WELKE waarheid ? Kom eens terug als je wat meer informatie hebt opgedaan en dan kunnen we daarover discussiëren met alle plezier.quote:De waarheid, maar daarin hebben wij dus nu een verschil van mening.
Vanwaar deze aanname ? Heb ik de vinger te fel op de wond gedrukt ?quote:LOL! ATON is vrij gemakkelijk te irriteren.Al meermalen is hij redelijk geïrriteerd geraakt in discussie met mij.
Of hij heeft het geld op dit moment aan andere dingen te besteden?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 13:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Tsja of als naatje nou eens deze hoorcollege's volgt:
https://www.home-academy.nl/Webshop/Scholar/10
Maar 1. Daar heeft hij de ballen niet voor, of hij gaat ze luisteren met oordoppen in.
Op dit moment ben ik op zoek naar de waarheid wat betreft wonderen en het bestaan ervan, in de post boven jou heb ik reeds beschreven wat daarin voor mij de waarheid is geworden. Of ze enkel van de christelijke God komen, of dat ze bij alle godsdiensten gebeuren, weet ik niet en daar heb ik nog geen waarheid in.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:45 schreef ATON het volgende:
naatje_1:
[..]
Ik vraag niet naar DE waarheid, maar WELKE waarheid. Jij DENK de waarheid reeds te bezitten en daarom verschil je ook van mening met de andere users. Jou versie van de waarheid is niet verifieerbaar en is dan enkel maar een aanname, een geloof. Heb ik niks op tegen, maar dan zijn er verschillende ' waarheden ' mogelijk. Vandaar mijn vraag : WELKE waarheid ? Kom eens terug als je wat meer informatie hebt opgedaan en dan kunnen we daarover discussiëren met alle plezier.
Je begon in hoofdletters te typen in één van de discussies kan ik mij herinneren.quote:Vanwaar deze aanname ? Heb ik de vinger te fel op de wond gedrukt ?
Oei, je bent toch niet geïrriteerd ?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:45 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Of hij heeft het geld op dit moment aan andere dingen te besteden?
Ik raak vrijwel nooit geïrriteerd, maar dit gaat veel te veel over ons als personen, laten we terug naar de discussie keren. Of vind je het geen discussie meer waardig?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Oei, je bent toch niet geïrriteerd ?
Ja een vriendin onderhouden is duur.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:45 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
[sarcasme-modus]quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:45 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Naat?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:38 schreef Arcee het volgende:
Weer over die wonderen. YouTube-linkjes waar die wonderen te bekijken zijn?
En waarom denk je dat dat is?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:07 schreef naatje_1 het volgende:
Ik zie je oproep, Arcee. Als die wonderen op youtube zouden staan, dan zouden deze op zijn minst teletekst hebben gehaald.
Dat het niet op youtube staat? Omdat het niet te filmen is? Een UFO zie je vliegen en daar zou je een filmpje van kunnen maken, het gebeurt jou niet. Een wonder overkomt je en dan ben je enkel met het wonder bezig en ben je niet bezig om het nieuws te halen of om die miljoen dollar op te halen die op de bank staat. Überhaupt, mensen die het nieuws willen halen...quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
En waarom denk je dat dat is?
Je hebt met teveel variabelen te maken en vanuit wetenschappelijk oogpunt probeer je zoveel mogelijk variabelen uit te sluiten. Zelfs al is de ooggetuige volledig integer in zijn bedoelingen, dan nog kan je vanuit een wetenschappelijk oogpunt geen waarde hechten aan zo'n verslag. Het zal nooit met zekerheid vast te stellen zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:44 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
LOL! ATON is vrij gemakkelijk te irriteren.Al meermalen is hij redelijk geïrriteerd geraakt in discussie met mij. Maar, oké:
- Met bewijs wonderen heb je ooggetuigen nodig. Ze zijn bovennatuurlijk en niet reproduceerbaar in een lab. Als ze wel reproduceerbaar zijn in een lab dan zijn het inderdaad nog niet verklaarde fenomenen.
- Ooggetuigenverslagen zijn heel onbetrouwbaar. Je persoonlijke achtergrond en ervaring spelen een rol bij een ooggetuigenverslag. Bovendien kan men liegen
Je neemt nu een willekeurig wonder met genoeg ooggetuigen. Laat hen een verklaring afleggen onder een leugendetector, bovendien vraag je ook nog naar hun persoonlijke achtergrond en ervaring, buiten het wonder om. Komen de verslagen overeen als je de invloeden van de persoonlijke achtergrond en ervaring hebt weggelaten? Dan heb je te maken met een wonder.
Daar ik uit mijn eigen omgeving ook wonderen kan noemen, met betrouwbare ooggetuigenverslagen, heb ik geconcludeerd dat er wonderen bestaan.
Waar is hier de drogredenering? Waar ga ik de mist in?
Iets vaststellen als een wonder, op basis van ooggetuigen, wemelt van de aannames, zelfs tot in het diep spirituele. De eerste grote aanname is dat God bestaat. Een tweede is dat een kosmische God, die miljarden planeten overziet, ervoor kiest om zelf in te grijpen op een klein, miezerig stofvlekje in het heelal, want enkel God kan wonderen verrichten daar hij boven de natuurwetten staat. Dat is al zo'n complexe situatie dat je eerder geneigd moet zijn om het simpeler te zoeken. Verklaren vanuit de beschikbare kennis. En zelfs al kunnen we het nog niet verklaren, dan komt dat wellicht nog.quote:Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt
Jij denkt niet dat als er echt een wonder zou gebeuren, dat iedereen daar boven op zou springen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:14 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat het niet op youtube staat? Omdat het niet te filmen is? Een UFO zie je vliegen en daar zou je een filmpje van kunnen maken, het gebeurt jou niet. Een wonder overkomt je en dan ben je enkel met het wonder bezig en ben je niet bezig om het nieuws te halen of om die miljoen dollar op te halen die op de bank staat. Überhaupt, mensen die het nieuws willen halen...
Nee, dat denk ik inderdaad niet. Feit alleen al dat jullie vrijwel niets wisten over broeder Yun geeft al aan dat er weinig mensen opspringen. Op zijn minst zou er iets van nieuws kunnen zijn over de onjuistheid van het verhaal.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:28 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jij denkt niet dat als er echt een wonder zou gebeuren, dat iedereen daar boven op zou springen?
(Op een paar sceptici zoals ik na, maar na het bewijs voor het wonder gezien te hebben zouden ook de sceptici omzijjn)
De media is pas geinteresseerd als er genoeg reden is om dit aan te nemen. Het is nu eenmaal zo dat dit soort verhalen veelvuldig voorkomen. Daar heb je een dagtaak aan om over te berichten. Hele speciale incidenten krijgen wel aandacht, het ''gezicht'' op Mars bijvoorbeeld. Niet zozeer een wonder, wel iets wat tot de verbeelding sprak. Tot je natuurlijk scherpere resolutiefoto's kreeg en er helemaal geen gezicht bleek te zijn.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:35 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik inderdaad niet. Feit alleen al dat jullie vrijwel niets wisten over broeder Yun geeft al aan dat er weinig mensen opspringen. Op zijn minst zou er iets van nieuws kunnen zijn over de onjuistheid van het verhaal.
Edit: soep, ik overdenk je betoog
Dus van al die ooggetuigen waar jij het steeds over hebt is er nooit iemand die een wonder op beeld heeft vastgelegd? Vreemd, want mensen hebben juist een enorme drang om nieuws te delen...quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:14 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat het niet op youtube staat? Omdat het niet te filmen is? Een UFO zie je vliegen en daar zou je een filmpje van kunnen maken, het gebeurt jou niet. Een wonder overkomt je en dan ben je enkel met het wonder bezig en ben je niet bezig om het nieuws te halen of om die miljoen dollar op te halen die op de bank staat. Überhaupt, mensen die het nieuws willen halen...
Als jou een wonder overkomt, waar ben je dan mee bezig, met het wonder, of met je mobieltje om het te filmen?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:39 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dus van al die ooggetuigen waar jij het steeds over hebt is er nooit iemand die een wonder op beeld heeft vastgelegd? Vreemd, want mensen hebben juist een enorme drang om nieuws te delen...
Wat een onzin naat, elke scheet wordt tegenwoordig nog wel gefilmd. Dat argument was 20 jaar geleden nog valide, nu niet meer.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:40 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als jou een wonder overkomt, waar ben je dan mee bezig, met het wonder, of met je mobieltje om het te filmen?
Je gaat er nu vanuit dat 100% van alle mensen die een wonder zien, het niet op beeld vastleggen. Wegens alle variabelen daar kan zoiets nooit 100% zijn, dus als er dagelijks wonderen zijn, op een planeet met miljarden mensen, zal er af en toe statistisch gezien gewoon een filmpje zien.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:40 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als jou een wonder overkomt, waar ben je dan mee bezig, met het wonder, of met je mobieltje om het te filmen?
Ik had het over ooggetuigen, omstanders dus.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:40 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Laat dan die persoonlijke opmerkingen !quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:52 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik raak vrijwel nooit geïrriteerd, maar dit gaat veel te veel over ons als personen, laten we terug naar de discussie keren. Of vind je het geen discussie meer waardig?
Inderdaad. Ik heb het over miracles.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:44 schreef Daniel1976 het volgende:
En een marvel is nog geen miracle.
http://www.englishspark.com/en/students/458-marvel-miracle-wonder
Waarom niet?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:44 schreef naatje_1 het volgende:
De wonderen die ik ken zijn trouwens niet met mobieltjes te filmen.
Dit soort miracles?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:48 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik heb het over miracles.
Dan zou ie hans klok of sita wel heel wonderlijk vinden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:20 schreef Molurus het volgende:
@ Naatje: wat bedoel je eigenlijk met 'wonder', anders dan een gebeurtenis die je zelf niet begrijpt? (Waarschuwing: dit is een strikvraag.)
Onmogelijk en wel redelijk bewezen in meerdere onderzoeken.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 20:06 schreef Modus het volgende:
Laat me raden, de verhoorde gebeden zijn de wonderen.
Ik eigenlijk ook wel, ga liever niet voor niets een stuk over hans klok tikkenquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:16 schreef Supersoep het volgende:
Is dit topic nu klaar? Ik wou nog antwoord hebben.
Er is een heel groot probleem met deze uitleg. Want wat is nu eigenlijk een natuurkundige wet? Het antwoord is: een natuurlijke regelmatigheid die geen uitzonderingen kent. Als een wonder dan een uitzondering is op de wet dan kan zo'n uitzondering per definitie niet bestaan. (Anders dan eenvoudig als een weerlegging van de wet. Anders gezegd: de wet is dan geen helemaal geen wet.)quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 19:41 schreef Daniel1976 het volgende:
Een wonder is namelijk juist tastbaar. Het is iets wat in gaat tegen de natuurkundige wetten en daardoor heeft het effect in onze werkelijkheid. Ergo, iemand die over water loopt, iemand die uit de dood opstaat, een rivier die verandert in bloed, een mens die in z'n eentje zonder technologie een berg verplaatst. Een vliegtuig dat met 4 kapotte motoren zonder voortstuwing 1000 km doorvliegt waardoor alle passagiers overleven. Dat zijn wonderen. En dat soort wonderen zijn te filmen te registeren etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |