abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:25:48 #101
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_100660792
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:17 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? Alles werkt vooralsnog ook zonder een God. Je kan het kosmologisch godsbewijs erbij halen, maar dat is meer filosofisch van aard en heeft geen implicaties.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:18 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen het werkt beter zonder.
Dingen zijn een stuk logischer als je ze niet eerst tegen minstens 2000 jaar oud proza moet valideren.
Dat neemt niet weg dat je een groot geloof nodig hebt ( ). Maar praten we over die werkelijkheid, jullie werkelijkheid dus?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100661131
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:25 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

[..]

Dat neemt niet weg dat je een groot geloof nodig hebt ( ). Maar praten we over die werkelijkheid, jullie werkelijkheid dus?
Ik zie de ruimte voor geloof niet echt. Iedereen heeft ergens wel wat geloof in, het is maar net hoever je daarin doordraaft. Bij mij valt dat wel mee. Met een kritische deductieve/inductieve houding kom je tot genoeg kennis om met aanneembare zekerheid zelfs grotere vragen op te lossen. We weten steeds meer, steeds is er geen noodzaak voor een goddelijk wezen en dan komt geloof ook niet meer ter sprake. Dan volg je de beschikbare kennis en als die betrouwbaar verkregen kennis reden geeft tot het concluderen (dus niet geloven) dat er geen God hoeft te zijn, dan is dat prima om te denken en sta je in een sterk verdedigbare, realistische positie.

Bij gelovigen blijft het hele begrip "geloof" een vrijbrief om tot in het onredelijke door te draven. Dat ligt bij mij gewoon anders en daarom ben ik het niet echt eens met "jullie hebben ook een groot geloof nodig". Heel die term is zo corrupt geworden.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:37:45 #103
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100661330
quote:

[..]

[..]

Wat wil je met dat filmpje?
Ik wil best even al zijn drogredenen op een rijtje zetten voor je.
Maar het dringt toch niet door.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:38:38 #104
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100661380
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:32 schreef Supersoep het volgende:
Bij gelovigen blijft het hele begrip "geloof" een vrijbrief om tot in het onredelijke door te draven. Dat ligt bij mij gewoon anders en daarom ben ik het niet echt eens met "jullie hebben ook een groot geloof nodig". Heel die term is zo corrupt geworden.
Huu sterker nog, ik heb geen geloof.
pi_100661428
Nee, ik zou ook niet weten waar ik een geloof in heb. Misschien het geloof dat de Kerstman niet echt bestaat. Is dat een geloof of gewoonweg een zeer gefundeerde en waarschijnlijke conclusie?
Ron Paul 2012
pi_100665842
quote:

[..]

[..]

Er is maar 1 werkelijkheid, er zijn helaas wel een hoop diverse interpretaties van die werkelijkheid.
Als ik moet kiezen tussen een 2000 jaar oud boek wat de werkelijkheid claimt, nooit onder verandering onderhevig is en leunt op bovennatuurlijke verklaringen (lees bullshit) of de wetenschap die zichzelf continu corrigeert waar nodig en leunt op natuurlijke verklaringen dan weet ik wel waar ik in moet geloven.
pi_100670405
naatje_1, aanvankelijk ben je hier komen aanzetten als iemand met een zoekende, open geest die de bijbel niet zo letterlijk nam als het er geschreven stond. De boodschap was voor jou belangrijker. Nu zie ik een fundamentalist bezig die voor geen enkele logica nog vatbaar is. Voor mij ben je je geloofwaardigheid totaal verloren. Komen aanzetten in schapenvacht, maar waar eronder een wolf schuil gaat. Eerst beweren dat je zoekend bent naar de waarheid, maar er nu blijkbaar niks meer van wil weten. Buiten de bijbel en dat ' Indische wonder ', wat heb je eigenlijk nog gelezen ?? Mij kan je niet meer overtuigen dat je iemand bent die de waarheid zoekt.
pi_100671262
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 09:04 schreef ATON het volgende:
naatje_1, aanvankelijk ben je hier komen aanzetten als iemand met een zoekende, open geest die de bijbel niet zo letterlijk nam als het er geschreven stond. De boodschap was voor jou belangrijker. Nu zie ik een fundamentalist bezig die voor geen enkele logica nog vatbaar is. Voor mij ben je je geloofwaardigheid totaal verloren. Komen aanzetten in schapenvacht, maar waar eronder een wolf schuil gaat. Eerst beweren dat je zoekend bent naar de waarheid, maar er nu blijkbaar niks meer van wil weten. Buiten de bijbel en dat ' Indische wonder ', wat heb je eigenlijk nog gelezen ?? Mij kan je niet meer overtuigen dat je iemand bent die de waarheid zoekt.
Waarom zou ik niet nog steeds op zoek kunnen zijn naar de waarheid? Alleen, omdat ik nu ook wonderen aanhang? Gebaseerd op ooggetuigenverslagen? Ik ben nog steeds open-minded, maar ik heb op 1 onderdeel in mijn zoektocht naar de waarheid een totaal andere waarheid voor waar aangenomen, dan dat de meesten misschien zouden doen. Bovendien nam ik altijd al wonderen voor waar aan, maar doe ik dat nu ook nog eens op rationele basis, waarbij voor jullie die rationele basis geen echte basis is. Daarnaast, de titel van dit topic spreekt voor zich 'Is God kieskeurig?', een niet kritische persoon zou zo'n topic nooit openen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:50:37 #109
862 Arcee
Look closer
pi_100671489
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:38 schreef Arcee het volgende:
Weer over die wonderen. YouTube-linkjes waar die wonderen te bekijken zijn? :s)
Niet, hè? :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100671662
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waarom zou ik niet nog steeds op zoek kunnen zijn naar de waarheid? Alleen, omdat ik nu ook wonderen aanhang?
Welke waarheid zoek je nu eigenlijk ? De waarheid betreft de bijbel of de waarheid omtreft wonderen ? Baaidewee, wonderen bestaan niet, enkel nog niet verklaarde fenomenen.
quote:
Gebaseerd op ooggetuigenverslagen?
Zoals die uit de bijbel ?? Ga je gang.
quote:
Ik ben nog steeds open-minded, maar ik heb op 1 onderdeel in mijn zoektocht naar de waarheid een totaal andere waarheid voor waar aangenomen, dan dat de meesten misschien zouden doen.
Jij zoekt helemaal niet naar de waarheid, maar naar bevestiging van jou aannames.
quote:
Bovendien nam ik altijd al wonderen voor waar aan, maar doe ik dat nu ook nog eens op rationele basis, waarbij voor jullie die rationele basis geen echte basis is.
Jij zit met vastgeankerde ideeën en helemaaaaaal geen open geest.
quote:
Daarnaast, de titel van dit topic spreekt voor zich 'Is God kieskeurig?', een niet kritische persoon zou zo'n topic nooit openen.
Een wolf in schapenvacht zoals jij wél !

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 13-08-2011 13:23:20 ]
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 12:46:31 #111
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100673263
Ik sluit me volledig bij ATON aan, we kunnen je veel verwijten, Naatje, maar niet dat je openminded bent.
pi_100673375
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 10:34 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waarom zou ik niet nog steeds op zoek kunnen zijn naar de waarheid? Alleen, omdat ik nu ook wonderen aanhang? Gebaseerd op ooggetuigenverslagen? Ik ben nog steeds open-minded, maar ik heb op 1 onderdeel in mijn zoektocht naar de waarheid een totaal andere waarheid voor waar aangenomen, dan dat de meesten misschien zouden doen. Bovendien nam ik altijd al wonderen voor waar aan, maar doe ik dat nu ook nog eens op rationele basis, waarbij voor jullie die rationele basis geen echte basis is. Daarnaast, de titel van dit topic spreekt voor zich 'Is God kieskeurig?', een niet kritische persoon zou zo'n topic nooit openen.
Als wij die rationele basis weerleggen, wat we nu al twee topics lang doen en volgens mij zijn onze argumenten toch redelijk succesvol; dan kan jij niet lopen beweren dat je het doet op rationele basis. Dat is toch echt een vorm van valsspelen. :')

Ik weet dat het zowaar onmogelijk is om een tegenpartij te overtuigen, daar zijn discussies niet voor, maar je geeft niks toe en als je het dan voor elkaar krijgt om zelfs ATON te irriteren; (ATON is gelovig toch?) dan ben je ver heen.

Ik gooi het maar gewoon op je leeftijd, dat is het makkelijkste.

[ Bericht 1% gewijzigd door Supersoep op 13-08-2011 13:23:42 ]
Ron Paul 2012
pi_100673810

Vannacht heb ik dit even voor het eerst bekeken, een debat tussen Dawkins en een gelovige wetenschapper; Lennox.

Zeer boeiend en open format waar de twee gewoon in gesprek raken, in plaats van het meer geformaliseerde Amerikaanse systeem met ieder 10 minuten spreektijd om een van vooraf geschreven tekstje op te lezen; waar het dan enkel een spel van retorische trucjes wordt zoals bij WLC.

Er wordt heel kort ergens ingegaan op wonderen, zoals de wonderen die Jezus verricht zou hebben, en Dawkins is net zo min onder de indruk als wij in dit topic zijn. Wel een aanrader.
Ron Paul 2012
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:14:48 #114
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100673882
Tsja of als naatje nou eens deze hoorcollege's volgt:
https://www.home-academy.nl/Webshop/Scholar/10

Maar 1. Daar heeft hij de ballen niet voor, of hij gaat ze luisteren met oordoppen in.
pi_100676099
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:03 schreef ATON het volgende:

[..]

Welke waarheid zoek je nu eigenlijk ? De waarheid betreft de bijbel of de waarheid omtreft wonderen ? Baaidewee, wonderen bestaan niet, enkel nog niet verklaarde fenomenen.
De waarheid, maar daarin hebben wij dus nu een verschil van mening.
quote:
[..]

Zoals die uit de bijbel ?? Ga je gang.
Zoals die nog dagelijks gebeuren.
quote:
[..]

Jij zoekt helemaal niet naar de waarheid, maar naar bevestiging van jou aannames.
Als mijn aannames de waarheid zijn, wel ja. Maar heb ik niet al de schepping verworpen en evolutie aangenomen?
quote:
[..]

Jij zit met vastgeankerde ideeën en helemaaaaaal geen open geest.
Dat is misschien hoe het eruit ziet als we in discussie zijn. Ik heb een open geest.
quote:
[..]

Een wolf in schapenvacht zoals jij wél !
Die intentie heb ik nooit gehad.
pi_100676443
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 12:56 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Als wij die rationele basis weerleggen, wat we nu al twee topics lang doen en volgens mij zijn onze argumenten toch redelijk succesvol; dan kan jij niet lopen beweren dat je het doet op rationele basis. Dat is toch echt een vorm van valsspelen. :')

Ik weet dat het zowaar onmogelijk is om een tegenpartij te overtuigen, daar zijn discussies niet voor, maar je geeft niks toe en als je het dan voor elkaar krijgt om zelfs ATON te irriteren; (ATON is gelovig toch?) dan ben je ver heen.

Ik gooi het maar gewoon op je leeftijd, dat is het makkelijkste.
LOL! ATON is vrij gemakkelijk te irriteren. :D Al meermalen is hij redelijk geïrriteerd geraakt in discussie met mij. Maar, oké:

- Met bewijs wonderen heb je ooggetuigen nodig. Ze zijn bovennatuurlijk en niet reproduceerbaar in een lab. Als ze wel reproduceerbaar zijn in een lab dan zijn het inderdaad nog niet verklaarde fenomenen.
- Ooggetuigenverslagen zijn heel onbetrouwbaar. Je persoonlijke achtergrond en ervaring spelen een rol bij een ooggetuigenverslag. Bovendien kan men liegen

Je neemt nu een willekeurig wonder met genoeg ooggetuigen. Laat hen een verklaring afleggen onder een leugendetector, bovendien vraag je ook nog naar hun persoonlijke achtergrond en ervaring, buiten het wonder om. Komen de verslagen overeen als je de invloeden van de persoonlijke achtergrond en ervaring hebt weggelaten? Dan heb je te maken met een wonder.

Daar ik uit mijn eigen omgeving ook wonderen kan noemen, met betrouwbare ooggetuigenverslagen, heb ik geconcludeerd dat er wonderen bestaan.

Waar is hier de drogredenering? Waar ga ik de mist in?
pi_100676470
naatje_1:
quote:
De waarheid, maar daarin hebben wij dus nu een verschil van mening.
Ik vraag niet naar DE waarheid, maar WELKE waarheid. Jij DENK de waarheid reeds te bezitten en daarom verschil je ook van mening met de andere users. Jou versie van de waarheid is niet verifieerbaar en is dan enkel maar een aanname, een geloof. Heb ik niks op tegen, maar dan zijn er verschillende ' waarheden ' mogelijk. Vandaar mijn vraag : WELKE waarheid ? Kom eens terug als je wat meer informatie hebt opgedaan en dan kunnen we daarover discussiëren met alle plezier.

quote:
LOL! ATON is vrij gemakkelijk te irriteren. :D Al meermalen is hij redelijk geïrriteerd geraakt in discussie met mij.
Vanwaar deze aanname ? Heb ik de vinger te fel op de wond gedrukt ?
pi_100676488
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:14 schreef Daniel1976 het volgende:
Tsja of als naatje nou eens deze hoorcollege's volgt:
https://www.home-academy.nl/Webshop/Scholar/10

Maar 1. Daar heeft hij de ballen niet voor, of hij gaat ze luisteren met oordoppen in.
Of hij heeft het geld op dit moment aan andere dingen te besteden?
pi_100676585
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:45 schreef ATON het volgende:
naatje_1:

[..]

Ik vraag niet naar DE waarheid, maar WELKE waarheid. Jij DENK de waarheid reeds te bezitten en daarom verschil je ook van mening met de andere users. Jou versie van de waarheid is niet verifieerbaar en is dan enkel maar een aanname, een geloof. Heb ik niks op tegen, maar dan zijn er verschillende ' waarheden ' mogelijk. Vandaar mijn vraag : WELKE waarheid ? Kom eens terug als je wat meer informatie hebt opgedaan en dan kunnen we daarover discussiëren met alle plezier.
Op dit moment ben ik op zoek naar de waarheid wat betreft wonderen en het bestaan ervan, in de post boven jou heb ik reeds beschreven wat daarin voor mij de waarheid is geworden. Of ze enkel van de christelijke God komen, of dat ze bij alle godsdiensten gebeuren, weet ik niet en daar heb ik nog geen waarheid in.

quote:
Vanwaar deze aanname ? Heb ik de vinger te fel op de wond gedrukt ?
Je begon in hoofdletters te typen in één van de discussies kan ik mij herinneren.
pi_100676617
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:45 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Oei, je bent toch niet geïrriteerd ?
pi_100676704
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Oei, je bent toch niet geïrriteerd ?
Ik raak vrijwel nooit geïrriteerd, maar dit gaat veel te veel over ons als personen, laten we terug naar de discussie keren. Of vind je het geen discussie meer waardig?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:53:55 #122
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100676737
quote:

[..]

Ja een vriendin onderhouden is duur.
quote:

[..]

[sarcasme-modus]
Dan bid je tot god voor meer zakgeld
[/sarcasme-modus]

Er zijn genoeg manieren om dezelfde kennis te vergaren zonder het geld uit te geven.
Beetje creatief zijn naat.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:03:34 #123
862 Arcee
Look closer
pi_100676990
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:38 schreef Arcee het volgende:
Weer over die wonderen. YouTube-linkjes waar die wonderen te bekijken zijn? :s)
Naat? :{
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100677124
Ik zie je oproep, Arcee. Als die wonderen op youtube zouden staan, dan zouden deze op zijn minst teletekst hebben gehaald.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:09:38 #125
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100677184
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:07 schreef naatje_1 het volgende:
Ik zie je oproep, Arcee. Als die wonderen op youtube zouden staan, dan zouden deze op zijn minst teletekst hebben gehaald.
En waarom denk je dat dat is?
pi_100677331
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:09 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En waarom denk je dat dat is?
Dat het niet op youtube staat? Omdat het niet te filmen is? Een UFO zie je vliegen en daar zou je een filmpje van kunnen maken, het gebeurt jou niet. Een wonder overkomt je en dan ben je enkel met het wonder bezig en ben je niet bezig om het nieuws te halen of om die miljoen dollar op te halen die op de bank staat. Überhaupt, mensen die het nieuws willen halen...
pi_100677426
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:44 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

LOL! ATON is vrij gemakkelijk te irriteren. :D Al meermalen is hij redelijk geïrriteerd geraakt in discussie met mij. Maar, oké:

- Met bewijs wonderen heb je ooggetuigen nodig. Ze zijn bovennatuurlijk en niet reproduceerbaar in een lab. Als ze wel reproduceerbaar zijn in een lab dan zijn het inderdaad nog niet verklaarde fenomenen.
- Ooggetuigenverslagen zijn heel onbetrouwbaar. Je persoonlijke achtergrond en ervaring spelen een rol bij een ooggetuigenverslag. Bovendien kan men liegen

Je neemt nu een willekeurig wonder met genoeg ooggetuigen. Laat hen een verklaring afleggen onder een leugendetector, bovendien vraag je ook nog naar hun persoonlijke achtergrond en ervaring, buiten het wonder om. Komen de verslagen overeen als je de invloeden van de persoonlijke achtergrond en ervaring hebt weggelaten? Dan heb je te maken met een wonder.

Daar ik uit mijn eigen omgeving ook wonderen kan noemen, met betrouwbare ooggetuigenverslagen, heb ik geconcludeerd dat er wonderen bestaan.

Waar is hier de drogredenering? Waar ga ik de mist in?
Je hebt met teveel variabelen te maken en vanuit wetenschappelijk oogpunt probeer je zoveel mogelijk variabelen uit te sluiten. Zelfs al is de ooggetuige volledig integer in zijn bedoelingen, dan nog kan je vanuit een wetenschappelijk oogpunt geen waarde hechten aan zo'n verslag. Het zal nooit met zekerheid vast te stellen zijn.

Daarom verwijzen mensen graag naar het principe van Ockhams Scheermes om uitkomst te bieden waar je twee hypotheses over een fenomeen hebt. Je kiest gewoonweg voor die hypothese / uitleg die het minst beroep doet op niet-te-verifiëren oorzaken en entiteiten. Om wiki even te quoten, want die kunnen dat beter dan ik:

quote:
Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt
Iets vaststellen als een wonder, op basis van ooggetuigen, wemelt van de aannames, zelfs tot in het diep spirituele. De eerste grote aanname is dat God bestaat. Een tweede is dat een kosmische God, die miljarden planeten overziet, ervoor kiest om zelf in te grijpen op een klein, miezerig stofvlekje in het heelal, want enkel God kan wonderen verrichten daar hij boven de natuurwetten staat. Dat is al zo'n complexe situatie dat je eerder geneigd moet zijn om het simpeler te zoeken. Verklaren vanuit de beschikbare kennis. En zelfs al kunnen we het nog niet verklaren, dan komt dat wellicht nog.

Dawkins heeft dat heel mooi gezegd. Er zijn problemen geweest die onoplosbaar leken. Voor de komst van Darwin was het probleem van de biologie een vele malen groter probleem dan de ''gaten'' die we nu kennen zoals abiogenesis (het daadwerkelijke ontstaan van leven uit niet-levend materiaal) of het ontstaan van de krachten van het heelal (zwaartekracht, electromagnetisme, strong force, weak force). Alles leek zo prachtig mooi ontworpen, de levensvormen, alles. Maar Darwin heeft dat opgelost. We weten nu hoe leven zich evolueert, creatie is niet langer nodig. Het is simpeler dan creatie, alweer Ochhams Scheermes, kan je daar prima op toepassen.

De huidige gaten in de wetenschap zijn dus ook op te lossen. De beschikbare, betrouwbare kennis gaat groeien. Dus zelfs al kunnen we dat op dit moment niet, is dat nog geen reden om het te verwijzen naar iets goddelijks.

Iets als een wonder kan je dus simpel of complex verklaren. De simpele verklaring is dat ze gewoonweg niet bestaan, omdat de complexe verklaring teveel aannames nodig heeft die je nooit gaat kunnen toetsen. De variabelen zijn er teveel, de verklaringen zijn te falsifiëren. Een familielid van je had geloof ik wat "mannen" zien komen die haar vertelden dat ze zou genezen. En ze genas. Wat is de simpele verklaring? Haar lichaam herstelde uit zichzelf en die innerlijke processen gaven haar een visioen; afkomstig van haar hersenen. Ze was dus al aan het genezen toen ze dat visioen kreeg, lijkt me. Dit gaat er even vanuit dat er écht iets gebeurd is, ik bewonder de kracht van de hersenen dus ik sluit zoiets niet uit. Maar het is dus geen wonder. En zeker niet goddelijk.

Dit is nu al iets wat ik in deel 1 heb geprobeerd, puur op de voorbeelden aangehaald vanuit dat boek van Chun. Simpelweg gezegd: "What's more likely?" Dat de zon om de aarde heendraait, wat een veel complexere uitleg nodig heeft om te functioneren, of dat de aarde om de zon heendraait; wat veel beter past bij theorieën als zwaartekracht?
Ron Paul 2012
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:28:15 #128
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100677738
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:14 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat het niet op youtube staat? Omdat het niet te filmen is? Een UFO zie je vliegen en daar zou je een filmpje van kunnen maken, het gebeurt jou niet. Een wonder overkomt je en dan ben je enkel met het wonder bezig en ben je niet bezig om het nieuws te halen of om die miljoen dollar op te halen die op de bank staat. Überhaupt, mensen die het nieuws willen halen...
Jij denkt niet dat als er echt een wonder zou gebeuren, dat iedereen daar boven op zou springen?
(Op een paar sceptici zoals ik na, maar na het bewijs voor het wonder gezien te hebben zouden ook de sceptici omzijjn)
pi_100677950
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:28 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Jij denkt niet dat als er echt een wonder zou gebeuren, dat iedereen daar boven op zou springen?
(Op een paar sceptici zoals ik na, maar na het bewijs voor het wonder gezien te hebben zouden ook de sceptici omzijjn)
Nee, dat denk ik inderdaad niet. Feit alleen al dat jullie vrijwel niets wisten over broeder Yun geeft al aan dat er weinig mensen opspringen. Op zijn minst zou er iets van nieuws kunnen zijn over de onjuistheid van het verhaal.

Edit: soep, ik overdenk je betoog
pi_100678041
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:35 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik inderdaad niet. Feit alleen al dat jullie vrijwel niets wisten over broeder Yun geeft al aan dat er weinig mensen opspringen. Op zijn minst zou er iets van nieuws kunnen zijn over de onjuistheid van het verhaal.

Edit: soep, ik overdenk je betoog
De media is pas geinteresseerd als er genoeg reden is om dit aan te nemen. Het is nu eenmaal zo dat dit soort verhalen veelvuldig voorkomen. Daar heb je een dagtaak aan om over te berichten. Hele speciale incidenten krijgen wel aandacht, het ''gezicht'' op Mars bijvoorbeeld. Niet zozeer een wonder, wel iets wat tot de verbeelding sprak. Tot je natuurlijk scherpere resolutiefoto's kreeg en er helemaal geen gezicht bleek te zijn.

Paranormalen zijn ook een mooi voorbeeld. De complexe verklaring is dat ze echt gaven hebben, de simpele verklaring is dat ze trucjes gebruiken. James Randi heeft dat aangetoond bij Derek Ogilvie. Derek lijkt me trouwens iemand die oprecht gelooft dat hij speciale gaves heeft, maar er bleek niet veel van waar te zijn onder testbare omstandigheden.
Ron Paul 2012
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:39:22 #131
862 Arcee
Look closer
pi_100678077
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:14 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dus van al die ooggetuigen waar jij het steeds over hebt is er nooit iemand die een wonder op beeld heeft vastgelegd? Vreemd, want mensen hebben juist een enorme drang om nieuws te delen...
pi_100678117
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

Dus van al die ooggetuigen waar jij het steeds over hebt is er nooit iemand die een wonder op beeld heeft vastgelegd? Vreemd, want mensen hebben juist een enorme drang om nieuws te delen...
Als jou een wonder overkomt, waar ben je dan mee bezig, met het wonder, of met je mobieltje om het te filmen?
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:41:21 #133
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100678142
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:40 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als jou een wonder overkomt, waar ben je dan mee bezig, met het wonder, of met je mobieltje om het te filmen?
Wat een onzin naat, elke scheet wordt tegenwoordig nog wel gefilmd. Dat argument was 20 jaar geleden nog valide, nu niet meer.
pi_100678184
quote:

[..]

Je gaat er nu vanuit dat 100% van alle mensen die een wonder zien, het niet op beeld vastleggen. Wegens alle variabelen daar kan zoiets nooit 100% zijn, dus als er dagelijks wonderen zijn, op een planeet met miljarden mensen, zal er af en toe statistisch gezien gewoon een filmpje zien.

Dan is het nog de vraag of het trucage is. Maar toch. Daar heb je beeldspecialisten voor.
Ron Paul 2012
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:43:15 #135
862 Arcee
Look closer
pi_100678197
quote:

[..]

Ik had het over ooggetuigen, omstanders dus.

Ik zou het zeker gefilmd hebben. 8-)
pi_100678226
De wonderen die ik ken zijn trouwens niet met mobieltjes te filmen.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 15:44:35 #137
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100678327
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 14:52 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik raak vrijwel nooit geïrriteerd, maar dit gaat veel te veel over ons als personen, laten we terug naar de discussie keren. Of vind je het geen discussie meer waardig?
Laat dan die persoonlijke opmerkingen !
pi_100678396
quote:
Inderdaad. Ik heb het over miracles.
pi_100679946
quote:
3s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:44 schreef naatje_1 het volgende:
De wonderen die ik ken zijn trouwens niet met mobieltjes te filmen.
Waarom niet?
pi_100680154
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:48 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik heb het over miracles.
Dit soort miracles?
pi_100680975
Derren Brown is een held. _O_
Ron Paul 2012
pi_100681101
@ Naatje: wat bedoel je eigenlijk met 'wonder', anders dan een gebeurtenis die je zelf niet begrijpt? (Waarschuwing: dit is een strikvraag.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 19:41:51 #144
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100685706
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 17:20 schreef Molurus het volgende:
@ Naatje: wat bedoel je eigenlijk met 'wonder', anders dan een gebeurtenis die je zelf niet begrijpt? (Waarschuwing: dit is een strikvraag.)
Dan zou ie hans klok of sita wel heel wonderlijk vinden.
Dat is trouwens een mooi voorbeeld van hoe getuigenis niet werkt.
Bij een illusionist zien we iets gebeuren we snappen niet hoe het werkt, maar we zien het wel gebeuren. Zouden we niet de voorkennis gehad hebben dat het nep is dan krijg je een heleboel mensen die zouden geloven wat ze zien. En dat zie je dan ook weer terug bij mensen zoals Char, waarbij het op het eerste oog niet zo duidelijk is dat het nep is.

Maargoed naat, ik vind dat wel een uitdaging. Definieer wonder eens voor ons, zodat we weten waar we het over hebben.

Want marvels heb jij uitgesloten. Dat incorporeert zaken zoals "miraculeuze" genezingen van biddende mensen met kanker. Waarom is zo'n "wonder" en marvel? Nou omdat er tegenover elke biddende en overlevende christen er enkelen staan die ondanks het bidden toch zijn overleden.
Daarnaast heb je het probleem dat een atheist met kanker ook weleens miraculeus geneest.
Dat maakt dat soort "wonderen" marvels.

Een wonder is namelijk juist tastbaar. Het is iets wat in gaat tegen de natuurkundige wetten en daardoor heeft het effect in onze werkelijkheid. Ergo, iemand die over water loopt, iemand die uit de dood opstaat, een rivier die verandert in bloed, een mens die in z'n eentje zonder technologie een berg verplaatst. Een vliegtuig dat met 4 kapotte motoren zonder voortstuwing 1000 km doorvliegt waardoor alle passagiers overleven. Dat zijn wonderen. En dat soort wonderen zijn te filmen te registeren etc.
Daar tegenover staat weer dat een situatie die net wel goed gaat of een zeer gelukkige samenloop van omstandigheden niet indruist tegen welke natuurwet dan ook en dat maakt het geen wonder.

Overigens heb ik verschillende studies over toeval gelezen en toeval is vaak ook helemaal zo toevallig niet. Toeval is vaak het niet kennen van de redenen.

Een wonder is trouwen ook niet een bekering tot het christendom, er bekeren zich elke dag mensen tot zoveel geloven. Er is per definitie niets bovennatuurlijks aan wat er zich in je hoofd afspeelt, met een beetje fantasie kun je jezelf wijs maken wat je maar wil.
pi_100686548
Laat me raden, de verhoorde gebeden zijn de wonderen.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 20:13:15 #146
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100686860
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 20:06 schreef Modus het volgende:
Laat me raden, de verhoorde gebeden zijn de wonderen.
Onmogelijk en wel redelijk bewezen in meerdere onderzoeken.
Het leven kan zo simpel zijn. :D
pi_100717214
Is dit topic nu klaar? Ik wou nog antwoord hebben.
Ron Paul 2012
  zondag 14 augustus 2011 @ 16:24:14 #148
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100717569
quote:
11s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:16 schreef Supersoep het volgende:
Is dit topic nu klaar? Ik wou nog antwoord hebben.
Ik eigenlijk ook wel, ga liever niet voor niets een stuk over hans klok tikken :@
pi_100737181
Atheists: 1
Theists: 0
Ron Paul 2012
pi_100739313
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 19:41 schreef Daniel1976 het volgende:
Een wonder is namelijk juist tastbaar. Het is iets wat in gaat tegen de natuurkundige wetten en daardoor heeft het effect in onze werkelijkheid. Ergo, iemand die over water loopt, iemand die uit de dood opstaat, een rivier die verandert in bloed, een mens die in z'n eentje zonder technologie een berg verplaatst. Een vliegtuig dat met 4 kapotte motoren zonder voortstuwing 1000 km doorvliegt waardoor alle passagiers overleven. Dat zijn wonderen. En dat soort wonderen zijn te filmen te registeren etc.
Er is een heel groot probleem met deze uitleg. Want wat is nu eigenlijk een natuurkundige wet? Het antwoord is: een natuurlijke regelmatigheid die geen uitzonderingen kent. Als een wonder dan een uitzondering is op de wet dan kan zo'n uitzondering per definitie niet bestaan. (Anders dan eenvoudig als een weerlegging van de wet. Anders gezegd: de wet is dan geen helemaal geen wet.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')