abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:48:21 #51
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_100653998
Er is geen god, er is nooit een god geweest en er zal nooit een god komen.
Klinkt simpel, en dat is het ook.
pi_100654007
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:38 schreef Modus het volgende:
God is gewoon altijd alles, net hoe het uitkomt. Onkenbaar zonder eigenschappen, maar wel: hij heeft blijkbaar een vrije wil.

En verder:

[..]

Nogmaals, een onkenbare transcendente entiteit heeft behoeftes? _O-.
Blijkbaar. God is soms net eens mens.
quote:
[..]

Dat is weer niet echt een antwoord op de essentie van de vraag, je blijft je namelijk vastpinnen op hoe wij de wereld nú kennen. Maar om even in je antwoord mee te gaan (wat trouwens tegen een cirkelredenering aanschurkt): Is god beperkt in zijn vrije wil?
Nope, maar hij wilde een evenbeeld van zichzelf scheppen. Waarom Hij dat wilde, weet ik niet precies.
quote:
[..]

Met wetenschap? :+. Maar om weer even in je antwoord mee te gaan, er zijn tig wonderen waargenomen die niet binnen het domein van het christendom geschaard kunnen worden, in jouw redenering neem je die dus ook voor waar aan? Allah bv. verricht ook nog dagelijks wonderen, als je Achmed mag geloven.
Nu meteen? Nee. Ik beoordeel het wonder per ooggetuige.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100654153
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:46 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Je snapt m'n punt dus niet echt. Je kan nooit genoeg waarde hechten aan ooggetuigen dankzij de willekeurige aard van die wonderen, dus kan je een wonder ook nooit volledig bewijzen. Wat de wetenschap doet is zeggen: "Dit is mogelijk. Dat is onmogelijk". Die grenzen van wat mogelijk en onmogelijk is, veranderen met de tijd daar onze kennis geen statisch geheel is. We leren steeds bij.

Ik ga hier niet de fout maken door te zeggen ''ja de wetenschap kan bewijzen dat zoiets onmogelijk is'' en dan kom jij met iets als: ''ja daarom is het ook een wonder, hihi".

Jij acht een wonder volledig bewezen door ooggetuigen. Ik niet, wonderen zijn niet te bewijzen, het wordt een kwestie van geloof. Dat lijk je prima te willen hebben. Nou, mooi. Maar noem het dan ook geloof en ga niet tamperen met termen als bewijs.
Moet een rechter dan ook steeds stellen: 'Ik geloof dat jij een misdaad hebt gepleegd' als er enkel ooggetuigen zijn in de zaak?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100654204
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:51 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Moet een rechter dan ook steeds stellen: 'Ik geloof dat jij een misdaad hebt gepleegd' als er enkel ooggetuigen zijn in de zaak?
Kijk, dit soort argumenten horen gewoon niet thuis in dit subforum. :') Ik reageer misschien wel als m'n eten klaar is.
Ron Paul 2012
pi_100654266
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:48 schreef naatje_1 het volgende:
Blijkbaar. God is soms net eens mens.
Grappig. Menig christen zal het hier niet mee eens zijn. En de stelligheid ook. Net alsof je een halfje wit bij Appie gaat halen.
quote:
Nope, maar hij wilde een evenbeeld van zichzelf scheppen. Waarom Hij dat wilde, weet ik niet precies.
De eerste zin in dit stukje weet je ook niet precies, alleen tracht je dat nog soort van in te passen in pseudologica.
quote:
Nu meteen? Nee. Ik beoordeel het wonder per ooggetuige.
Ja en als je gaat zoeken zal je die ooggetuigen ook vinden hoor.
Ik weet zeker dat jij nooit alle geclaimde wonderen zult accepteren, ook al zijn er ooggetuigenverslagen. En dat is dus niet bijster consequent.
pi_100654343
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:53 schreef Modus het volgende:

[..]

Grappig. Menig christen zal het hier niet mee eens zijn. En de stelligheid ook. Net alsof je een halfje wit bij Appie gaat halen.

[..]

De eerste zin in dit stukje weet je ook niet precies, alleen tracht je dat nog soort van in te passen in pseudologica.

[..]

Ja en als je gaat zoeken zal je die ooggetuigen ook vinden hoor.
Ik weet zeker dat jij nooit alle geclaimde wonderen zult accepteren, ook al zijn er ooggetuigenverslagen. En dat is dus niet bijster consequent.
Niet elke ooggetuige is even betrouwbaar en bovendien is de hoeveelheid ooggetuigen ook belangrijk.
pi_100654440
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:52 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Kijk, dit soort argumenten horen gewoon niet thuis in dit subforum. :') Ik reageer misschien wel als m'n eten klaar is.
Er wordt iets voor waar aangenomen gebaseerd op dezelfde manier (ooggetuigen), dus ik snap niet wat er mis is met dit argument.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:00:36 #58
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100654532
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:52 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Echt wel dus.
Er is zoveel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat getuigenissen -al worden ze met de beste wil afgelegd- zo onbetrouwbaar zijn als de pest.

http://www.unimaas.nl/res(...)e=thema.html&taal=nl

http://homepages.paradise.net.nz/r.christie/5.html etc

En iedereen weet dat, iedereen kent het door-vertel-spelletje
pi_100654580
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:55 schreef naatje_1 het volgende:
Niet elke ooggetuige is even betrouwbaar en bovendien is de hoeveelheid ooggetuigen ook belangrijk.
Ja dus? Heb je alle islam wonderen al bekeken en op die manier kunnen debunken?
pi_100654636
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:58 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Er wordt iets voor waar aangenomen gebaseerd op dezelfde manier (ooggetuigen), dus ik snap niet wat er mis is met dit argument.
Je sluit de optie uit dat mensen kunnen liegen over wat ze gezien hebben en de optie dat het hele verhaal gelogen is en dat er helemaal geen ooggetuigen zijn.
Omdat de auteur van dat boekje met dat wonder claimt dat er tal van ooggetuigen waren maakt het natuurlijk niet ook gelijk waar.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:04:56 #61
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100654707
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Je sluit de optie uit dat mensen kunnen liegen over wat ze gezien hebben en de optie dat het hele verhaal gelogen is en dat er helemaal geen ooggetuigen zijn.
Omdat de auteur van dat boekje met dat wonder claimt dat er tal van ooggetuigen waren maakt het natuurlijk niet ook gelijk waar.
Mag ik aanvullen dat dat liegen niet eens bewust hoeft te gebeuren?!
Als je hersens het niet meer weten, dan fantaseren ze het bij elkaar.
pi_100654758
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:04 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Mag ik aanvullen dat dat liegen niet eens bewust hoeft te gebeuren?!
Als je hersens het niet meer weten, dan fantaseren ze het bij elkaar.
Dat kan ook nog idd. :)
pi_100654764
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:00 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Echt wel dus.
Er is zoveel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat getuigenissen -al worden ze met de beste wil afgelegd- zo onbetrouwbaar zijn als de pest.

Juist, dus moet je iemand veroordelen puur op basis van ooggetuigen zonder bijkomende bewijsvoering? Nee. Zou ik niet willen hebben. Ooggetuigen zijn in elke discipline onbetrouwbaar dankzij bijkomende motieven, vertel-het-door-fenomeen of gewoon slechte perceptie.

Dat maakt zijn argument voor wonderen dus enkel zwakker.

quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 20:58 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Tot nu toe heb ik het over de wetenschappelijke methode tegenover religieuze hearsay a lá "ze zeggen dit en dat, dus is het ook zo."

De bewijsvoering / bewijslast in de wetenschappelijke methode ligt véél anders dan bij rechtspraak, waar jij het mee wil vergelijken. Gecontroleerde omstandigheden om te kunnen reproduceren, het vormen van een consensus bij een hypothese om het om te toveren naar een theorie. Falsifieren. Daar komt zoveel bij kijken. Ooggetuigen ansich heb je gewoon helemaal niks aan.

Dat ze in de rechtzaal op bepaalde momenten niet anders kunnen, zou ik puur schandelijk vinden. Het is inderdaad een kwestie van ''geloven'' dat iemand schuldig is als je dat enkel op basis van ooggetuigen doet. Het systeem is daar verre van perfect.

[ Bericht 1% gewijzigd door Supersoep op 12-08-2011 21:15:18 ]
Ron Paul 2012
pi_100654783
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:01 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja dus? Heb je alle islam wonderen al bekeken en op die manier kunnen debunken?
Ik heb er nog geen een bekeken en zal dus ook niet zeggen dat het niet gebeurd is
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:08:26 #65
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100654837
quote:
11s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:07 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik heb er nog geen een bekeken en zal dus ook niet zeggen dat het niet gebeurd is
En je gaat het waarschijnlijk ook niet doen, want dat is te ver uit je comfort zone, of zit ik nu fout?
pi_100654989
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:00 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Echt wel dus.

Het doorvertel spelletje heeft niets met een ooggetuige te maken. Wel weet ik dat ooggetuigeverslagen vaak niet de realiteit zijn, zoals ze zijn. Dat komt door de achtergrond van de persoon. Als iemand iets met bloed heeft, zal deze een rode zak eerder voor bloed aanzien, dan iemand die dat niet heeft. Vandaar dat ik dus per ooggetuige beoordeel. Daarnaast kan je wel stellen dát er iets is gebeurd en daar gaat het toch om? Bovendien, als je meerdere ooggetuigen hebt en je legt de verslagen naast elkaar, dan zijn er altijd wel punten die overeenkomen met elkaar en dus overeenkomen met de werkelijkheid.
pi_100655042
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En je gaat het waarschijnlijk ook niet doen, want dat is te ver uit je comfort zone, of zit ik nu fout?
Ik ga niet op zoek naar al die wonderen die bij moslims zijn gebeurd, nee. Dus neem ik ze vooralsnog voor waar aan.
pi_100655125
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef TerryStone het volgende:

[..]

De auteur zegt helemaal niet zo nadrukkelijk dat er tal van ooggetuigen waren. Je kan alleen opmaken uit het verhaal, dát deze er waren. Bovendien staan er een aantal voorwoorden in, van ooggetuigen.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:15:53 #69
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100655137
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik ga niet op zoek naar al die wonderen die bij moslims zijn gebeurd, nee. Dus neem ik ze vooralsnog voor waar aan.
En die van de navajo indianen?
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:17:05 #70
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100655186
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:15 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

De auteur zegt helemaal niet zo nadrukkelijk dat er tal van ooggetuigen waren. Je kan alleen opmaken uit het verhaal, dát deze er waren. Bovendien staan er een aantal voorwoorden in, van ooggetuigen.
Heb je het nu over het NT trouwens? Ik dacht dat we daar al eens over gediscussieerd hadden en dat je samen met ATON had besloten dat je het allemaal gnostisch moest zien en dat het NT niet is wat het lijkt? Moet ik het topic er even bijpakken?
pi_100655205
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

En die van de navajo indianen?
Ik neem ze allemaal voor waar aan, voor ik de ooggetuigen heb beoordeeld naar eerlijkheid en verleden. Dat beoordelen kan ik nu niet doen.
pi_100655225
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:13 schreef naatje_1 het volgende:
Oh maar dan zou je eik moslim en christen tegelijk moeten zijn, en dat wordt lastig denk ik.
pi_100655248
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Heb je het nu over het NT trouwens? Ik dacht dat we daar al eens over gediscussieerd hadden en dat je samen met ATON had besloten dat je het allemaal gnostisch moest zien en dat het NT niet is wat het lijkt? Moet ik het topic er even bijpakken?
Dit gaat over 'De Hemelse Man', autobiografie van broeder Yun (China)
pi_100655289
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Wat heeft het eigenlijk nog voor zin. Hij zal bij z'n punten blijven en is er niet vanaf te wijken
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:17 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik neem ze allemaal voor waar aan, voor ik de ooggetuigen heb beoordeeld naar eerlijkheid en verleden. Dat beoordelen kan ik nu niet doen.
Nu we toch een analogie trekken naar rechtbanken, zullen we elke verdachte maar als schuldig achten tot er eens goed naar het bewijs is gekeken?
Ron Paul 2012
pi_100655345
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:17 schreef Modus het volgende:

[..]

Oh maar dan zou je eik moslim en christen tegelijk moeten zijn, en dat wordt lastig denk ik.
Er gebeuren ook wonderen bij katholieken, die ik ook voor waar aanneem, moet ik dan meteen katholiek zijn? Moslims en Christenen hebben een verschillend boek, dat wel, maar dan nog, dat verschillend boek neemt niet weg dat er bij beiden dezelfde wandeling met God kan zijn.
pi_100655464
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:19 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Wat heeft het eigenlijk nog voor zin. Hij zal bij z'n punten blijven en is er niet vanaf te wijken

[..]

Nu we toch een analogie trekken naar rechtbanken, zullen we elke verdachte maar als schuldig achten tot er eens goed naar het bewijs is gekeken?
Nee, laten we vooral blijven bij 'onschuldig, tot het tegendeel bewezen is.' Vanuit dat oogpunt stel ik dan ook mijn vraag, aangezien ooggetuigen vaak als bewijs doorgaan, ook al is er geen ander bewijsmateriaal. Maar daar jij het rechtssysteem vanwege deze reden een slecht systeem vindt, heeft het argument geen nut gehad.
pi_100655642
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nee, laten we vooral blijven bij 'onschuldig, tot het tegendeel bewezen is.' Vanuit dat oogpunt stel ik dan ook mijn vraag, aangezien ooggetuigen vaak als bewijs doorgaan, ook al is er geen ander bewijsmateriaal. Maar daar jij het rechtssysteem vanwege deze reden een slecht systeem vindt, heeft het argument geen nut gehad.
Om die reden is het inderdaad een slecht en imperfect systeem. Hetzelfde geldt in mindere mate voor juryuitspraken.

http://www.law.yale.edu/news/2727.htm

Onbetrouwbaar bewijs is geen echt bewijs en aangezien jij bouwt op dat soort bewijs om te zeggen dat wonderen echt zijn, kan je deze discussie op logica niet winnen. Maar dat maakt nu verder weinig uit, je geeft net toe dat je ook zonder de ooggetuigen te kennen alle wonderen voor waar aanneemt.

Dat is de verkeerde houding om te hebben, tenzij je overtuigd Christen bent en dit doet vanuit je geloof. Aangezien je in het vorige topic beweerd had geen Christen te zijn, is dit gewoon een nogal een rare houding.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:32:42 #78
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100655889
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:23 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Neem deze man (nog recentelijk in het nieuws vanwege sobibor)
http://www.holocaustresearchproject.org/trials/demjanjuk.html John Demjanjuk.
Alle getuigen waren er 100 1000% zeker van dat hij Iwan de verschrikkelijke was.
Totdat er ander bewijs boven tafel kwam dat een heel andere richting op wees.

Allemaal getuigen die heel erg zeker wisten dat hij het was geweest.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:36:35 #79
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100656056
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:27 schreef Supersoep het volgende:
Dat is de verkeerde houding om te hebben, tenzij je overtuigd Christen bent en dit doet vanuit je geloof. Aangezien je in het vorige topic beweerd had geen Christen te zijn, is dit gewoon een nogal een rare houding.
Naatje is gek op cherry picking. En dat doet hij blijkbaar zonder enig moreel bezwaar of hinter gedachte waarom het ene wel helemaal waar is in de bijbel en het andere niet.
Hopelijk voor naatje komt dat besef nog een keer.
Tot die tijd is het "You've been living in a dreamworld Neo".
(Zeer bijbelse film trouwens)
pi_100656059
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:27 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Om die reden is het inderdaad een slecht en imperfect systeem. Hetzelfde geldt in mindere mate voor juryuitspraken.

http://www.law.yale.edu/news/2727.htm

Onbetrouwbaar bewijs is geen echt bewijs en aangezien jij bouwt op dat soort bewijs om te zeggen dat wonderen echt zijn, kan je deze discussie op logica niet winnen. Maar dat maakt nu verder weinig uit, je geeft net toe dat je ook zonder de ooggetuigen te kennen alle wonderen voor waar aanneemt.

Waar heb ik dat beweerd?

Bovendien, onbetrouwbaar bewijs? Je kan niet achterhalen wat er precies is gebeurd. Dat is dan ook niet nodig, het gaat enkel erom dát het gebeurd is. Zijn dan alle ooggetuigen onbetrouwbaar als het gaat om het gebeuren van iets? Bovendien, zoals ik al eerder heb aangegeven, als je weet hoe eerlijk een ooggetuige is en wat zijn verleden is, en dit weet je van alle ooggetuigen, dan kan je wel een betrouwbaar bewijs hebben. In mijn mening.
pi_100656101
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:32 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Neem deze man (nog recentelijk in het nieuws vanwege sobibor)
http://www.holocaustresearchproject.org/trials/demjanjuk.html John Demjanjuk.
Alle getuigen waren er 100 1000% zeker van dat hij Iwan de verschrikkelijke was.
Totdat er ander bewijs boven tafel kwam dat een heel andere richting op wees.

Allemaal getuigen die heel erg zeker wisten dat hij het was geweest.
Wat was hun achtergrond? Hoe eerlijk waren deze getuigen?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:38:06 #82
862 Arcee
Look closer
pi_100656110
Weer over die wonderen. YouTube-linkjes waar die wonderen te bekijken zijn? :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100656555
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:36 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Waar heb ik dat beweerd?

Je zei iets dat je het liefst zou willen dat God niet zou bestaan, lees ik net. Wel riskant hoor, voor minder ga je al naar de Hel.

quote:
Bovendien, onbetrouwbaar bewijs? Je kan niet achterhalen wat er precies is gebeurd. Dat is dan ook niet nodig, het gaat enkel erom dát het gebeurd is.
Er is (waarschijnlijk) íets gebeurd, wat totaal niet volgens het scenario wat in het boek / verslag geschreven staat verlopen hoeft te zijn. Dan is het al gauw geen wonder meer als iets zodanig aangedikt is en dus gaat de discussie enkel en alleen over de betrouwbaarheid van ooggetuigen onder niet te controleren omstandigheden. Waar we al prima hebben vastgesteld dat je er nooit blanco vanuit mag gaan dat ze altijd gelijk hebben.

Dus leid je daar weer van af dat je er niet vanuit mag gaan dat alle wonderen echt gebeurd zijn.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:51:45 #84
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100656650
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:37 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Wat was hun achtergrond? Hoe eerlijk waren deze getuigen?
Wat denk je zelf bij concentratiekamp overlevers?
Ze zaten vol (terechte) haat naar die kampbeul, maar ze projecteerden dat blijkbaar op iemand anders die er enigszins op Iwan de verschrikkelijke leek.
Maar, dit is slechts een voorbeeld hier zijn er legio van. Plus de onderzoeken dat al beweren 1000 mensen iets gezien te hebben, dat je het vooral in twijfel moet trekken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:52:05 #85
862 Arcee
Look closer
pi_100656662
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:49 schreef Supersoep het volgende:
Je zei iets dat je het liefst zou willen dat God niet zou bestaan, lees ik net.
Ja, vond ik ook vreemd. Blijkbaar geen behoefte aan een eeuwig leven dus.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100656715
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:52 schreef Arcee het volgende:

[..]

Helpt het in zo'n geval als je sorry zegt tegen Jezus?
Ron Paul 2012
pi_100656722
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:49 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Je zei iets dat je het liefst zou willen dat God niet zou bestaan, lees ik net. Wel riskant hoor, voor minder ga je al naar de Hel.
Dat heb ik nog steeds :D Maar ik blijf Christen.
quote:
[..]

Er is íets gebeurt, wat totaal niet volgens het scenario wat in het boek / verslag geschreven staat verlopen hoeft te zijn. Dan is het al gauw geen wonder meer en dus gaat de discussie enkel en alleen over de betrouwbaarheid van ooggetuigen onder niet te controleren omstandigheden. Waar we al prima hebben vastgesteld dat je er nooit blanco vanuit mag gaan dat ze altijd gelijk hebben.

Dus leid je daar weer van af dat je er niet vanuit mag gaan dat alle wonderen echt gebeurd zijn.
Als ik alle wonderen voor onwaar zou houden, zou dat onrecht doen aan de wonderen die gebeurd zijn. Als ik alle gevangenen voor schuldig zou houden, zou dat onrecht doen aan de onschuldigen.

Als ik over wonderen praat, heb ik het overigens niet alleen over die ooggetuigen van het boek, maar ook over ooggetuigen van wonderen uit mijn eigen leven, waarvan ik de achtergrond weet.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:53:47 #88
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100656737
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:52 schreef Arcee het volgende:

[..]

Eeuwig leven is ook faal als je daar over gaat filosoferen.
Iets is alleen maar leuk als het eindig is.
pi_100656792
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:53 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Eeuwig leven is ook faal als je daar over gaat filosoferen.
Iets is alleen maar leuk als het eindig is.
Nee ik denk dat ik eeuwig leven wel zou prefereren. Maar helaas, lichtjes uit na het overlijden en je komt nooit meer terug.
Ron Paul 2012
pi_100656932
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat heb ik nog steeds :D Maar ik blijf Christen.

[..]

Als ik alle wonderen voor onwaar zou houden, zou dat onrecht doen aan de wonderen die gebeurd zijn. Als ik alle gevangenen voor schuldig zou houden, zou dat onrecht doen aan de onschuldigen.

Als ik over wonderen praat, heb ik het overigens niet alleen over die ooggetuigen van het boek, maar ook over ooggetuigen van wonderen uit mijn eigen leven, waarvan ik de achtergrond weet.
Mjah, dat is dan jouw houding en daar kan ik dan verder weinig aan doen. We gaan ook niet zomaar alle natuurkundige hypotheses voor waar aannemen, omdat het anders onrecht zou doen aan degenen die ook daadwerkelijk waar blijken te zijn.

Het gaat gewoon in veel gevallen niet echt op. Voor mij dan.

Als mens ben je op een zoektocht naar betrouwbare kennis en methodes om die betrouwbare kennis te vergaren. Dan kies je daarvoor de juiste houding uit.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:00:05 #91
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100656988
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:55 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Nee ik denk dat ik eeuwig leven wel zou prefereren. Maar helaas, lichtjes uit na het overlijden en je komt nooit meer terug.
Ja? Na een heel weekend de hele dag seks denk ik nu even een weekje niet.
Na 5 keer achter elkaar biefstuk wil ik wel weer eens een frietje.
En zo is het met alles op een gegeven moment ben je het beu als mens.
En eeuwig is dan verdomde lang.
pi_100657062
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:00 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja? Na een heel weekend de hele dag seks denk ik nu even een weekje niet.
Na 5 keer achter elkaar biefstuk wil ik wel weer eens een frietje.
En zo is het met alles op een gegeven moment ben je het beu als mens.
En eeuwig is dan verdomde lang.
Ja, maar denk je ook goed na over het alternatief? Eeuwig bewust zijn versus eeuwig onbewust dood zijn. Dat eerste heeft zeker ook nadelen, maar de drang om te leven overwint.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:04:07 #93
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100657142
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Ja, maar denk je ook goed na over het alternatief? Eeuwig bewust zijn versus eeuwig onbewust dood zijn. Dat eerste heeft zeker ook nadelen, maar de drang om te leven overwint.
Ja? Maak jij je dan ook druk over waar je was voordat je geboren werd?
(Lang leve boeddhistische koans)
pi_100657246
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:04 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja? Maak jij je dan ook druk over waar je was voordat je geboren werd?
(Lang leve boeddhistische koans)
Tja, toen was ik er niet. Ik geloof namelijk ook niet in reincarnatie. Dus dat hele idee van "niets" maakt dat ik me toch maar bij eeuwig leven zou willen houden. Is dat ook niet wat Boeddhisten willen? Het stoppen van de continue reincarnatie door verlichting te bereiken?
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:10:36 #95
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100657392
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 22:06 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Tja, toen was ik er niet. Ik geloof namelijk ook niet in reincarnatie. Dus dat hele idee van "niets" maakt dat ik me toch maar bij eeuwig leven zou willen houden. Is dat ook niet wat Boeddhisten willen? Het stoppen van de continue reincarnatie door verlichting te bereiken?
Nee boeddhisten willen nu juist ontsnappen aan eeuwige reïncarnatie. Maar dat komt ook omdat een boeddhist het leven als lijden ziet.
pi_100660217
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 21:58 schreef Supersoep het volgende:

[..]

Mjah, dat is dan jouw houding en daar kan ik dan verder weinig aan doen. We gaan ook niet zomaar alle natuurkundige hypotheses voor waar aannemen, omdat het anders onrecht zou doen aan degenen die ook daadwerkelijk waar blijken te zijn.

Het gaat gewoon in veel gevallen niet echt op. Voor mij dan.

Als mens ben je op een zoektocht naar betrouwbare kennis en methodes om die betrouwbare kennis te vergaren. Dan kies je daarvoor de juiste houding uit.
Daar verschillen wij dus van mening over, want ik vind deze manier van ooggetuigen aanhoren betrouwbaar.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:14:55 #97
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100660265
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Daar verschillen wij dus van mening over, want ik vind deze manier van ooggetuigen aanhoren betrouwbaar.
Ja, dat het niet strookt met de werkelijkheid daar stoor je je niet aan.
pi_100660346
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:14 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja, dat het niet strookt met de werkelijkheid daar stoor je je niet aan.
De werkelijkheid? Die werkelijkheid waar je een groot geloof nodig hebt, wil je niet in God geloven?
pi_100660396
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:16 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

De werkelijkheid? Die werkelijkheid waar je een groot geloof nodig hebt, wil je niet in God geloven?
Hoe kom je daarbij? Alles werkt vooralsnog ook zonder een God. Je kan het kosmologisch godsbewijs erbij halen, maar dat is meer filosofisch van aard en heeft geen implicaties.
Ron Paul 2012
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 23:18:17 #100
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100660457
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 23:17 schreef Supersoep het volgende:
Hoe kom je daarbij? Alles werkt vooralsnog ook zonder een God.
Ik zou zeggen het werkt beter zonder.
Dingen zijn een stuk logischer als je ze niet eerst tegen minstens 2000 jaar oud proza moet valideren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')