abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100558067
OP vorige topic:

Vaak hoor je verhalen over dat God niet goed is, omdat hij kindjes in Afrika laat verhongeren, omdat gebeden niet worden verhoord en weet ik wat niet meer. Ik ken echter ook wonderlijke verhalen over personen die vanwege hun geloof in de gevangenis zaten en er gewoon uit konden wandelen op een gegeven moment. Zou God kieskeurig zijn? De persoon die uit de gevangenis liep was een of andere Chinees waar ik op het moment de naam niet van weet, maar er zijn meerdere wonderlijke verhalen op deze manier. Zou God racistisch zijn en niet om de negertjes geven? Of alleen maar intellectuele, of juist de niet-intellectuele mensen bevoorrechten?

Even los van de vraag of God wel de oorzaak is van die wonderlijke dingen, of de vraag of God bestaat, laten we voor de discussie even aannemen dat er een God is die kan ingrijpen in het dagelijkse leven.

Laatste posts:

quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef Modus het volgende:

[..]

Vanuit menselijk perspectief gezien misschien, en dat projecteer je dan maar zo uit de losse pols even op het redeneringsvermogen van een onkenbaar omnipotent wezen. Volkomen holle claim dus. Want als het zo uitkomt voor de discussie zal ook jij als argument aandragen dat wij niet als god kunnen denken.

En ten tweede, al vaker aangestipt, maar nooit fatsoenlijk beantwoord gekregen: als god alles kan en alles gemaakt heeft vanaf het ultieme nulpunt had hij dus ook een wereld kunnen creëren waar geen vrije wil niet automatisch betekent dat je een soort robot overhoudt. Of stonden dat soort begrippen/concepten al vast voordat hij met de schepping begon en moest hij zich dus ook aan bepaalde 'logica' houden?
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Vind jij het fijn om alleen te zijn?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat ik vind zegt weinig over God, maar er zijn mensen die als kluizenaar door het leven gaan. Ik vind het een buitengewoon antropomorfe voorstelling van God, en het is niet zo gek dat sommige mensen daar nogal argwanend tegenover staan.
quote:
3s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:06 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

'26 God zei: Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt. Genesis.

Daarom kan ik zeggen dat God relaties wilt. God heeft een vrije wil, dus mensen hebben dan ook een vrije wil.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:26:40 #2
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_100558650
God.. :')

Simpele zielen, God bestaat niet! :X
pi_100558803
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:26 schreef some1_eddy het volgende:
God.. :')

Simpele zielen, God bestaat niet! :X
Wel in zielen geloven, maar niet in God?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:38:49 #4
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_100559086
Ik geloof nergens in.

Waarom zou je ergens in geloven, wat nog nooit door iemand gezien is? en waar geen bewijs van is wat al jaren speelt?
Als ik zeg dat Nederland dankzij mij bestaat, of als dat geschreven staat, geloof je dat dan ook?
Omdat het toevallig door een kneus geschreven is wil niet zeggen dat er iets bestaat.

Ik zeg maar zo, eerst zien, dan geloven.
pi_100559351
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:38 schreef some1_eddy het volgende:
Ik geloof nergens in.

Waarom zou je ergens in geloven, wat nog nooit door iemand gezien is?
Als het om God gaat, oké, maar je kan zijn aanwezigheid ook voelen.
quote:
en waar geen bewijs van is wat al jaren speelt?
Ligt eraan waar je kijkt en wat voor bewijs doorgaat. Zoals je hebt gezien in het vorige topic, zou ik veel 'bewijzen' aan kunnen dragen, maar die bewijzen moeten dan ook weer gegrond worden. Terwijl het toch zoveel ervaringen zijn in mijn leven.
quote:
Als ik zeg dat Nederland dankzij mij bestaat, of als dat geschreven staat, geloof je dat dan ook?
Omdat het toevallig door een kneus geschreven is wil niet zeggen dat er iets bestaat.
Als het toevallig door een kneus geschreven is, zal ik het ook niet geloven. Als het door meerdere laag- en hoogopgeleide mensen geschreven is en besproken is, door de eeuwen heen, is het iets geloofwaardiger.
quote:
Ik zeg maar zo, eerst zien, dan geloven.
Dan moet je het wel willen zien. Wil je het zien?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:55:59 #6
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_100559672
Zijn aanwezigheid voelen?
Heb er nog nooit iets van gemerkt, heb veel erge dingen meegemaakt in mijn leven en nooit, maar dan ook nooit iets gemerkt wat anders dan anders is of waar je beter van werd.

Dat is mooi makkelijk, als je het wil zien.. dan krijg je dus een denkbeeldig iets.
Als ik nu een stapel geld wil zien kan ik dat ook zien door het me in te beelden.

Kijk nou naar al die moslim figuren, is er weer iemand ziek in de kop en gooit een bom ergens neer met de reden: Allah's wil.
Hoe simpel kan je zijn?
Iets bedenken, denken dat het van god komt, en dan dat doen.. dan ben je al niet 100% in je kop.

Vroeger heb ik wel 'geprobeerd' te geloven, maar er is nooit iets van gekomen.
Er is echt NIEMAND, maar dan ook NIEMAND die mij iets wijs kan proberen te maken over god.
Ik ben er 100% van overtuigd dat er geen god is, geen mens die iets aan mijn mening kan veranderen.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 17:56:59 #7
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100559703
-Topic gekoppeld aan de reeks-
pi_100559876
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:55 schreef some1_eddy het volgende:
Zijn aanwezigheid voelen?
Heb er nog nooit iets van gemerkt, heb veel erge dingen meegemaakt in mijn leven en nooit, maar dan ook nooit iets gemerkt wat anders dan anders is of waar je beter van werd.

Dat is mooi makkelijk, als je het wil zien.. dan krijg je dus een denkbeeldig iets.
Als ik nu een stapel geld wil zien kan ik dat ook zien door het me in te beelden.

Kijk nou naar al die moslim figuren, is er weer iemand ziek in de kop en gooit een bom ergens neer met de reden: Allah's wil.
Hoe simpel kan je zijn?
Iets bedenken, denken dat het van god komt, en dan dat doen.. dan ben je al niet 100% in je kop.

Vroeger heb ik wel 'geprobeerd' te geloven, maar er is nooit iets van gekomen.
Er is echt NIEMAND, maar dan ook NIEMAND die mij iets wijs kan proberen te maken over god.
Ik ben er 100% van overtuigd dat er geen god is, geen mens die iets aan mijn mening kan veranderen.
Dan is het dus geen kwestie van eerst zien, dan geloven. Je bent er immers 100% van overtuigd dat deze er niet is. Als geen mens het kan doen, betwijfel ik of God het nog kan doen. Ik kan tegen jou zeggen: noem iets wonderlijks dat jij wilt laten gebeuren en het werkt niet in je eigen voordeel of heeft met rijkdom te maken, dan zal ik bidden dat dat gebeurd en als dat niet gebeurd bestaat God niet en als dat wel gebeurd: profit, God bestaat. Echter, stel dat het dan zou gebeuren, dan nog zou je niet aannemen dat er een God is.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 18:06:36 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100560027
quote:
3s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 18:02 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dan is het dus geen kwestie van eerst zien, dan geloven. Je bent er immers 100% van overtuigd dat deze er niet is. Als geen mens het kan doen, betwijfel ik of God het nog kan doen.
Waarom ken jij toch telkens met zoveel gemak aan god eigenschappen toe?
pi_100560129
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Om maar weer eens gezellig een bijbeltekst te quoten:

'Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?' Rom 8,35

Klinkt niet echt fijn heh, die verdrukking, benauwdheid, etc. Maar: het zal ons niet scheiden van de liefde van Christus. God weet van het leiden en ja, hij kan ook ingrijpen, maar maakt dat hem een niet-liefhebbende God?
Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.
Het getuigt niet van liefde als hij niet ingrijpt bij nodeloos lijden waar geen mens schuld aan heeft.
Als ik zie dat jij vermoord gaat worden en ik doe niks (terwijl ik je eenvoudig kan redden) is dat dan een liefdevolle daad van mij of kan je mij dat stiekem toch wel aanrekenen?
  woensdag 10 augustus 2011 @ 18:48:52 #11
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_100561497
Gast..
Probeer me nou maar niks wijs te maken, ga je niet redden.
Als er wat gebeurd, wat dan ook.. dat, wat jij geloofd heeft er geen fuck mee te maken.
Alle dingen die gebeuren komt toch door de mens, niet door een god.
Kan jij mij nu direct bewijzen dat god bestaat? nee, er is geen bewijs voor, het is een geloof.
Succes met je leven lang te bidden, je zal je klote voelen vlak voor je dood dat alles voor niks geweest is omdat je er dan achter komt dat god niet bestaat.
Hij is toch zo goed en wil de mens helpen? waarom zijn er dan zoveel problemen in de wereld?
Het is dus gods wil dat de wereld zo'n zootje is, leuke vent is het dan..

Jammer, en vooral jammer dat er mensen zijn die een ander proberen te overtuigen dat god bestaat.
pi_100563474
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 18:48 schreef some1_eddy het volgende:
Gast..
Probeer me nou maar niks wijs te maken, ga je niet redden.
Als er wat gebeurd, wat dan ook.. dat, wat jij geloofd heeft er geen fuck mee te maken.
Alle dingen die gebeuren komt toch door de mens, niet door een god.
Kan jij mij nu direct bewijzen dat god bestaat? nee, er is geen bewijs voor, het is een geloof.
Succes met je leven lang te bidden, je zal je klote voelen vlak voor je dood dat alles voor niks geweest is omdat je er dan achter komt dat god niet bestaat.
Hij is toch zo goed en wil de mens helpen? waarom zijn er dan zoveel problemen in de wereld?
Het is dus gods wil dat de wereld zo'n zootje is, leuke vent is het dan..

Jammer, en vooral jammer dat er mensen zijn die een ander proberen te overtuigen dat god bestaat.
Een topic dat me niks doet, laat ik meestal links liggen.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 19:47:52 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100563645
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Om maar weer eens gezellig een bijbeltekst te quoten:

'Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, of naaktheid, of gevaar, of zwaard?' Rom 8,35

Klinkt niet echt fijn heh, die verdrukking, benauwdheid, etc. Maar: het zal ons niet scheiden van de liefde van Christus. God weet van het leiden en ja, hij kan ook ingrijpen, maar maakt dat hem een niet-liefhebbende God?
Hoe kun je nu eigenlijk met bijbelteksten aan komen zetten als je een topic verder nog beweert dat je meer agnostisch bent en de bijbel niet letterlijk neemt. Waarom neem je deze tekst dan wel letterlijk. Wat verantwoordt precies jouw cherry picking?
pi_100564662
quote:
3s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:06 schreef naatje_1 het volgende:
'26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ Genesis.

Daarom kan ik zeggen dat God relaties wilt. God heeft een vrije wil, dus mensen hebben dan ook een vrije wil.
Laten wij? Pluralis majestatis?

Dat je daarin leest dat god relaties wil vind ik wel heeeeeel erg vrij geïnterpreteerd. Kan je dat nader toelichten? Ik lees alleen maar dat god mensen wil maken die op hem lijken. Da's ook niet echt bijster goed gelukt of wel?

En je geeft weer geen antwoord op het 2e deel van mijn post.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 20:57:38 #15
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100566404
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:13 schreef Modus het volgende:

[..]

Laten wij? Pluralis majestatis?

Dat je daarin leest dat god relaties wil vind ik wel heeeeeel erg vrij geïnterpreteerd. Kan je dat nader toelichten? Ik lees alleen maar dat god mensen wil maken die op hem lijken. Da's ook niet echt bijster goed gelukt of wel?

En je geeft weer geen antwoord op het 2e deel van mijn post.
Nee, wij, de goden, in die tijd was het jodendom nog polytheistisch.
Buiten dat het natuurlijk een overschrijfsel is.
  woensdag 10 augustus 2011 @ 21:03:56 #16
273310 SilkenTofu
Pandadrop, jum!
pi_100566643
Ik heb nu even niks zinnigs te zeggen, maar ik wil even zeggen dat ik ook in deel 2 weer meelees en evt. reageer. (tvp dus)
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 augustus 2011 @ 22:23:05 #17
862 Arcee
Look closer
pi_100570696
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 16:44 schreef naatje_1 het volgende:
Ik denk dat dat een wereld zonder mensen zou zijn geweest, maar met robots. Mensen zonder eigen wil dus. Bovendien, 'veel beter hebben als er een God was die in kon grijpen', dat kan hij, maar dat doet hij met een bepaald plan. Bovendien wordt dat plan nogal gedwarsboomd door 'de vrije wil' van de mens. Die hij uiteraard ook geschapen heeft, maar daarom is die wereld die jij beschrijft, een wereld met robots in plaats van mensen.
Nee, dat hangt van je referentiekader af. De wereld die ik beschrijf is juist een wereld met mensen met een vrije wil, aangezien ik niet in een God geloof. :)

Ik was benieuwd naar hoe jij je het verschil voorstelt. Wanneer God zich nu helemaal terug zou trekken dus. Wat voor verschil zou je dan merken? Of grijpt hij volgens jou sowieso al niet in dan? Heeft hij geen invloed op de wereld?

Overigens is die vrije wil met een God die je een hel in het vooruitzicht stelt maar zeer dubieus natuurlijk. Dat is met een pistool op je hoofd een vrije keuze krijgen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 augustus 2011 @ 22:24:11 #18
862 Arcee
Look closer
pi_100570748
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:30 schreef naatje_1 het volgende:
Wel in zielen geloven, maar niet in God?
Hersenen, noemen we dat dan.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100603070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 20:57 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee, wij, de goden, in die tijd was het jodendom nog polytheistisch.
Buiten dat het natuurlijk een overschrijfsel is.
Overschrijfsel? Waarvan?
  donderdag 11 augustus 2011 @ 16:33:31 #20
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100605570
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 15:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Overschrijfsel? Waarvan?
Ik zou zeggen, ATON kom er maar in ;)

Overigens weet jij dat ook wel, deze discussies hebben we hier al vaker gehad.
pi_100605757
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 16:33 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, ATON kom er maar in ;)

Overigens weet jij dat ook wel, deze discussies hebben we hier al vaker gehad.
En dat Haushofer zich van de domme houdt hebben we hier ook al vaker gehad.
pi_100632649
Ik dacht dat Daniël op die specifieke tekstregel doelde, maar kennelijk doelt hij op andere elementen uit Genesis. :)
pi_100633488
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 10:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik dacht dat Daniël op die specifieke tekstregel doelde, maar kennelijk doelt hij op andere elementen uit Genesis. :)
Misschien doelt hij wel op de ganse Genesis en nog zo van die overgenomen teksten. Kweenie ...
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 11:25:23 #24
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_100634599
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:46 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als het om God gaat, oké, maar je kan zijn aanwezigheid ook voelen.

Hoe dan? Ik ben christelijk opgevoed maar heb werkelijk nog nooit iets van een God gevoeld. Waarom voel jij duidelijk de aanwezigheid van God en een ander niet?
pi_100634634
Zeg naatje, ben je al een beetje teruggekomen op je eerdere argumenten van "er waren ooggetuigen, dus het is echt gebeurd"?
Ron Paul 2012
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')