quote:Onrusten verspreiden zich over andere steden
(Novum/AP) - LONDEN - De golf van geweld en plunderingen in Londen heeft zich nu ook verspreid naar drie andere steden, waaronder Liverpool. In Londen gingen jongeren maandagnacht opnieuw op rooftocht. Zij staken gebouwen, voertuigen en vuilnisbakken in brand, plunderden winkels en bekogelden de politie met flessen en vuurwerk. In enkele districten waar het geweld het hevigst was, zette de politie pantservoertuigen in.
Geïnspireerd door de onlusten in Londen, gingen ook in Birmingham, Bristol en Liverpool jongeren de straat op. De autoriteiten erkenden bijna niet bij machte te zijn om het geweld in te dammen.
Waar eerst gewezen werd naar armoede, bezuinigingen en werkloosheid als onderliggende oorzaken voor de onrust, lijkt het er nu sterk op dat veel jongeren worden aangetrokken door het spannende vooruitzicht van geweldplegingen, vandalisme en plunderingen. "Kom, sluit je aan bij de pret", riep een jongere in de Londense buitenwijk Hackney, waar winkelpuien het moesten ontgelden en auto's in brand werden gestoken.
In sommige wijken konden relschoppers vrijwel ongestraft hun gang gaan. Restaurants en winkels in heel Londen sloten de deuren uit voorzorg eerder.
De chaos verspreidde zich maandagnacht over de hele stad, van de armoedige buitenwijken aan de rand van de stad tot chique buurten als Notting Hill in het centrum. De Londense ambulancedienst zei zestien personen te hebben behandeld. Vijftien van hen zijn in het ziekenhuis opgenomen. De politie verrichtte 334 arrestaties. Drie personen zijn aangeklaagd voor poging tot moord op een politieagent, die zij in Noord-Londen met hun auto hadden aangereden.
Na het ochtendgloren keerde de rust weer in de Britse hoofdstad. De meeste relschoppers keerden huiswaarts, uit vrije wil of daartoe gedwongen door de politie.
In Birmingham, een kleine tweehonderd kilometer ten noordwesten van Londen, vielen tientallen lieden eveneens winkels aan. De politie arresteerde 35 personen. In Bristol waren honderdvijftig relschoppers op de been en ook in Liverpool werd de confrontatie met de politie gezocht.
Neequote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:49 schreef MrJones het volgende:
Goedemorgen. Zijn er al rellen in Rotterdam?
quote:There has been a lot of debate about whether the police should be given water cannons to deal with the rioters, and whether the army should be called in. The home secretary, Theresa May, has just pretty much ruled on water cannon, in an interview on Sky News.
The way we police in Britain is not with water cannon. The way we police in Britain is on the streets and with the communities.
Ja.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 08:52 schreef Bastard het volgende:
Nu het voetbal in het gedrang komt zal er wel wat gaan gebeuren om de rellen de kop in te drukken. Het gaat dan tenslotte om voetbal.
Ja nogal.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ligt het aan mij, of is de verklaring van de overheid dat de relschoppers enkel figuren zijn die een potje heibel willen trappen, nogal slap? Als je zo tekeer gaat dan moet er toch echt sprake zijn van serieuze onderliggende problemen.
Hoorde daarover ook een discussie op Radio 1. De mogelijkheden van de politie zijn blijkbaar best beperkt, zeker het inzetten van geweld is echt minimaal.quote:
Generatiekloof denk ik aan. Zelfs de ouders van die kinderen hebben geen vat op ze.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:02 schreef KoosVogels het volgende:
Ligt het aan mij, of is de verklaring van de overheid dat de relschoppers enkel figuren zijn die een potje heibel willen trappen, nogal slap? Als je zo tekeer gaat dan moet er toch echt sprake zijn van serieuze onderliggende problemen.
Nogal ironisch dit, als je bedenkt dat hard politieoptreden de aanleiding was voor deze rellen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:05 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Hoorde daarover ook een discussie op Radio 1. De mogelijkheden van de politie zijn blijkbaar best beperkt, zeker het inzetten van geweld is echt minimaal.
Die ouders zijn zelf net zulke tokkies.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:07 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Generatiekloof denk ik aan. Zelfs de ouders van die kinderen hebben geen vat op ze.
Ik zat eerlijk gezegd meer te denken aan de benarde sociaal-economische positie waarin deze jongeren zich bevinden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:07 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Generatiekloof denk ik aan. Zelfs de ouders van die kinderen hebben geen vat op ze.
Pas op dat mag je hier niet zeggen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zat eerlijk gezegd meer te denken aan de benarde sociaal-economische positie waarin deze jongeren zich bevinden.
Corrigerende tik doet wonderen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:09 schreef Bellatrix het volgende:
Op twitter ook, oproepen dat de ouders de kinderen moeten binnenhouden als ze aan het rellen zijn.Als de kinderen al zo ver zijn dat ze winkels vernietingen en plunderen dan zullen die ouders ze ook niet meer binnen kunnen houden.
De ouders zie ik niet op straat hangen en dit soort gedrag vertonen. Maar je hebt in die zin gelijk: ik zie ze ook niet die kids terughalen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:08 schreef alors het volgende:
[..]
Die ouders zijn zelf net zulke tokkies.
De ouders waren waarschijnlijk net zo vroeger. Dat gaat gewoon generatie op generatie zulk gedrag.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:09 schreef Bellatrix het volgende:
Op twitter ook, oproepen dat de ouders de kinderen moeten binnenhouden als ze aan het rellen zijn.Als de kinderen al zo ver zijn dat ze winkels vernietingen en plunderen dan zullen die ouders ze ook niet meer binnen kunnen houden.
Zoiets dacht ik al. Laat me raden: enigszins begrip opbrengen voor de relschoppers maar hun daden afkeuren, is ook uit den boze?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 09:09 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Pas op dat mag je hier niet zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |